Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Bron: Sun

Java logoSun daagt alle programmeurs van games uit om mee te doen aan de Java Technology Game Development 2004 contest. Het is de bedoeling dat onafhankelijke ontwikkelaars in Java een game maken en deze game wordt vervolgens beoordeeld op de kwaliteit van het geheel, de game play en de 'fun factor'. De inzendingen zullen beoordeeld worden door Sun Microsystems, GameSpy, Tapwave, AMD en Mark DeLoura, één van de auteurs van de Game Programming Gems-serie. GameSpy, Tapwave en AMD sponsoren de wedstrijd ook middels prijzen. GameSpy geeft een development kit weg ter waarde van 40.000 dollar, AMD levert verschillende AMD64-systemen à 7500 dollar en Tapwave schenkt twee Zodiac PDA's van 800 dollar. De spellen kunnen vanaf vandaag opgestuurd worden naar Sun en op zeven juni moeten alle games binnen zijn. De winnaars worden deze zomer op de JavaOne conferentie in San Francisco bekendgemaakt. De deelnemers hoeven daar niet aanwezig te zijn om de prijzen in ontvangst te nemen. De winnaars krijgen niet alleen een prijs, hun namen zullen ook drie maanden lang op de website van Java.net te vinden zijn. Meer informatie over de wedstrijd kan gevonden worden op de Games Contest-pagina van Java.net.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Niet heel nuttig voor ons Nederlanders of Belgen: lees de onderstaande lettertjes:
The 2004 Java Technology Game Development Contest is open to US residents, 18 years and over who are independent video game developers (as defined in the rules). Announced value of prizes is $50,000...
Uit Official Rules:
2. Eligibility of Contestants: The Contest is open to individuals worldwide who are legal residents of the country in which they reside and are eighteen (18) years of age or older at the time of entry (the "Contestants").
Ik heb een mail naar de organisatie van de contest gestuurd om uitsluitsel te krijgen over deze twee tegenstrijdige stukken tekst. Verwacht hier iig zsm een update.

[Update]Thank you for bringing this to our attention. The contest *is* open to international participants as per the rules.[/Update]

Er kan dus idd wel degelijk meegedaan worden. :Y)<div class=r>[Reactie gewijzigd door [#]Thunderstorm]</div><!-- end -->
worden die spellen daarna gratis te downloaden? dat zou wel heel goed zijn, komen er eindelijk wat meer games voor linux enzo :)
moet je es een kijkje nemen op www.garagegames.com. Zeker de games van Pom Pom (www.pompom.org.uk) zijn aan te raden voor arcade-liefhebbers XD
Als ik me niet vergis is de prachtige FPS Chrome (of toch stukken daarvan) in Java geschreven. Wat me enigszins verbaasde!
Alleen het spelgedeelte van Chrome is in Java geschreven (de zgn. game logic). De engine zelf juist weer niet, daar is Java toch echt te langzaam voor. Tenminste, als het om een cutting edge engine gaat, wat bij Chrome wel het geval is.
Ik denk dat http://www.runescape.com/ van Jagex dik kan winnen. Dit is een 3D MMORPG volledig in Java en nog gratis ook!!!
Ollé!!
Ik wist dat ik niet de enige was die dit spelletje speelde ;)
Ik denk dat runescape zeker een heel grote kans maakt aangezien ze binnenkort een nieuwe versie gaan introduceren waarbij de 3d graphict aanzienlijk zijn verbeterd.

WTF? is hier nou off-topic aan?
Hoe kan je hier nou first post op modden!!!!!
* 786562 Gomer
Haha, rs2 kun je al spelen (beta), is nu ook voor niet-members beschikbaar.
Mooi dat ze op deze manier het creatief programmeren bevorderen. De drang naar 'steeds sneller, steeds echter en steeds veeleisender' moet maar eens afgelopen zijn. Veel games lijken erg op elkaar, veel concepten zijn uitgemolken. (niet altijd negatief - UT2k4, Generals, Warcraft3).

Ook zijn deze spellen uniplatform te gebruiken (zie eerdere post van Mayco) Zodat de game-markt op linux en andere OS'en hopelijk wat meer op gang komt.

Kleinere spelletjes zoals in java of flash kunnen ook heel leuk zijn, en ze zijn veel makkelijker te programmeren.

En ook nog eens vaak gratis :)
Onzin,
De drang naar steeds sneller, steeds echter en steeds veeleisender mag nooit stoppen.
Anders hadden we nu nog steeds allemaal gepacman'd. (en dat met alle respect voor pacman)
Ik moet inderdaad wel toegeven dat sommige concepten uitgemolken worden maar daar kun je zelf met een goed idee wat aan doen.
Tsja, en toch had je opeens Tetris.
Simpel, slechte graphics maar (nog steeds) zeer populair.
Ook zijn bordspellen zoals schaken, vier op een rij e.d. nog steeds erg populair in hun computerversies.

Naast het uiterlijk van het spel moeten er ook zaken als speelbaarheid in een spel gestopt worden.

Snelheid en geavanceerdheid moeten, voor mij tenminste, altijd ondergeschikt zijn aan het spelplezier. Ik denk niet dat ik nu nog zou staan juichen als pacman op de markt zou verschijnen maar een hoop spellen die nu op de markt komen zijn kopien van andere oudere spellen en spelen bedroevend slecht. Dus misschien is het wat beter als spellenfabrikanten wat meer tijd in de gameplay zouden stoppen en wat minder in het aantal manieren waarop het jurkje van de actieheld kan bewegen.
Waarmee je wweer niet zegt, dat als een spel leuk is het er beroerd uit mag zien.
True, écht geweldige spellen leven niet van hun graphics. Ik speel nog met veel plezier af en toe een potje UFO: Enemy unknown, of Carmageddon, Baldur's Gate, UT, GLKwaak met painkeep.
Dat wil echter niet zeggen dat goeie graphics, schrikbarend realisme en hogere framerates overbodig zijn voor spellen. UFO en BG daar gelaten zijn een hoop games gewoon niet gaaf zonder goeie visuele engine. D'r staat niet voor niets GLQuake op ipv Quake. als ik moet kiezen tussen 640x480 software op 60fps of 1280x1024 in 32bpp op 75 fps (TFT, vsynch aan)
Goed beeld en goed geluid dragen net zo goed bij aan een spel als een goed verhaal, zinvolle controls en doordachte opdrachten en puzzels. Het één zonder het ander verwordt al snel tot een keertje spelen en dan weer wat anders.

De enige uitzondering is Hack, maar toen dat uitkwam hadden ze nog geen graphics dus dat telt niet. :)
Onzin,
De drang naar steeds sneller, steeds echter en steeds veeleisender mag nooit stoppen.
Anders hadden we nu nog steeds allemaal gepacman'd. (en dat met alle respect voor pacman)
Ik moet inderdaad wel toegeven dat sommige concepten uitgemolken worden maar daar kun je zelf met een goed idee wat aan doen.
Jammer dat Sun de developers van Java3D afgehaald heeft, waardoor het niet echt meer verder ontwikkeld wordt.

vervanger hiervoor is Xith3D, een opvolger die de meeste Java3D dingen met zich meegenomen heeft.

Iedereen zegt altijd maar dat Java sloom is, maar Java3D is dit helemaal niet op de juiste platformen: met een extra tussenlaag wordt er direct op OpenGL of DirectX geprogrammeerd. Die tussenlaag is niet meer dan een wrapper die de verschillende calls naar OpenGL of DirectX vertaalt. Tuurlijk zal dat niet zo omvangrijk zijn als DirectX 9, maar je kunt er toch leuke 3D spellen mee maken.
Java3D is echter meer dan alleen een wrapper. Het is een highlevel API voor 3D omgevingen.

Er bestaat echter wel een Java wrapper voor OpenGL, waar oa Xith3D gebruik van maakt.
JOGL (Java for OpenGL Bindings) is de opvolger/vervanger van java3D, de Xith3D engine is een framework wat bovenop JOGL gebouwd is.
Hier gaat geen enkele serieuze spelontwikkelaar op in. Snelheid is ongelooflijk belangrijk voor spellen en JAVA is er totaal ongeschikt voor. Neem alleen al hoe lastig het is om directx te draaien onder JAVA. In C# op papier is het simpeler maar dat is zo'n traag JAVA achtig taaltje, zelfde principe.

Verder zijn de genoemde prijzen lachwekkende fooitjes. Een goed spel ontwikkelen kost al enige tonnen en sommige zelfs enige miljoenen.

Een goedkope poging van Sun om studenten tot JAVA te bekeren.
Ik geloof dat je het niet helemaal begrepen hebt. DirectX draaien onder Java? Java is platform onafhankelijk (waar het zijn kan). Eerst zal er ondersteuning komen voor OpenGL, wat niet alleen op Windows shit draait. DirectX is voor Windows.

Spellen welke enige tonnen of misschien zelfs enige miljoenen kosten, worden niet in een paar maanden geschreven!!! De sluitingsdatum is 7 juni a.s., dus de prijzen zijn best redelijk. En natuurlijk zullen niet alle serieuze spelontwikkelaars erop in spelen. Het is puur bedoelt om Java-game ontwikkeling een boost te geven.
DirectX wordt ondersteund in java3D. Staat hierboven al genoemd.
De winnaars krijgen niet alleen een prijs, hun namen zullen ook drie maanden lang op de website van Java.net te vinden zijn.
\[off-topic]* 786562 Hoppie
Ik vraag me af wat nu precies het "niveau" is van deze wedstrijd. Hoe groot zijn de spellen die hier aan meedoen? Er zit namelijk nogal wat verschil tussen een klein zwart-wit spelltje vor op een GSM en een 3D spel met surround geluid.
Mag Javascript ook? Kan Crisp zijn Lemmings sorry, Pumpkins hier inzetten! :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True