Miljoenen van medeoprichter Microsoft naar Seti

Microsofts mede-oprichter Paul G. Allen schenkt 13,5 miljoen dollar aan het project Seti, dat zoekt naar intelligente levensvormen in de ruimte. Het totaal van de donaties die Allen aan het instituut heeft gedaan, komt hiermee op 25 miljoen dollar. De op vier na rijkste man ter wereld maakte de gift afgelopen donderdag bekend, bij de startceremonie voor de bouw van de Allen Telescope Array in Californië. Het Seti@Home-project van Seti Institute is een van de bekendste en grootste distributed computing-projecten op dit moment. Seti verspreidt workunits met data die door radiotelescopen uit de ruimte is ontvangen onder computergebruikers over de hele wereld. Deze pakketjes worden door de ongebruikte processorkracht (de zogenaamde idle-time) van pc's geanalyseerd, om te zoeken naar signalen die zouden kunnen wijzen op buitenaardse intelligentie. Het geld van Allen zal gebruikt worden voor een radiotelescoop die wordt opgebouwd uit 350 kleine schotels, die door een computersysteem geschakeld zijn.

Seti@Home nieuw logoDe onderzoekers hopen nog dit jaar 32 schotels daarvan in gebruik te kunnen nemen. Seti-directeur Thomas Pierson meldde dat er nog eens 16 miljoen dollar opgehaald zal moeten worden voor de tweede fase van het project. Paul Allen vertelde dat zijn betrokkenheid bij dit alles helemaal in de lijn ligt van zijn plannen om een science fiction vleugel toe te voegen aan het door hem gefinancierde Experience Music Project, een museum in Seattle. Ook de NASA heeft overigens een investering gedaan in Seti. Aangezien de Amerikaanse federale overheid enkele jaren geleden gestopt is met financiering van het project, is dit geld natuurlijk van harte welkom. Mocht je meer willen weten over Seti@Home of wil je meteen het DPC-team steunen, dan kun je terecht bij de GoT-FAQ over dit onderwerp.

Door Henk-Jan de Boer

23-03-2004 • 22:00

68

Bron: Seti

Reacties (68)

68
64
40
19
3
2
Wijzig sortering
Hij had dat geld mijns inziens beter aan de mensen kunnen geven die het _echt_ nodig hebben. Op de aarde is al genoeg leed dacht ik zo, waarvoor financiele middelen beschikbaar moeten komen.

Zet dan eens een goed project voor ontwikkelingswerk op ofzo.
Misschien geeft hij ook wel geld aan degenen die het echt nodig hebben.
Alleen word het niet vermeld omdat het nu over Seti@home gaat :)
Geef dan geld aan een distributed computing project wat een medicijn voor kanker zoekt ofzo. In mijn ogen veel nuttiger. Bovendien willen wij niet eens buitenaards leven vinden. Ooit aan gedacht hoe de wereld zou reageren? En de mensheid kennende zijn we als we intelligent buitenaards leven vinden binnen 10 jaar in oorlog.
Dat is er ook. [url="http://www.d2ol.com."]www.d2ol.com.[/url] Onderzoekt naar medicijnen voor SARS enzo. DPC is er ook aanwezig, tweede team van de wereld.
Volgens alle Sci-Fi films en series hoort het juist de mensheid bij elkaar te brengen ;)
ook dan zijn we allemaal gelijk }>
of geavanceerdere alien rassen zoeken die ons met de 3e wereld, ziektes, energie en milieu problemen kunnen helpen. is het cirkeltje weer rond, indirect helpt de goede man toch de armen van de wereld :+
Anoniem: 104102 @koelkast23 maart 2004 23:30
Hij had dat geld mijns inziens beter aan de mensen kunnen geven die het _echt_ nodig hebben. Op de aarde is al genoeg leed dacht ik zo, waarvoor financiele middelen beschikbaar moeten komen.
Dit ben ik op zich met je eens, maar zo kan je natuurlijk wel bezig blijven. Waarom met z'n allen miljarden aan vuurwerk de lucht in schieten terwijl we met z'n allen dat geld ook aan zo'n goed doel hadden kunnen schenken? Waarom zoveel geld uitgeven aan lekker eten en snoep terwijl we dat ook aan een goed doel hadden kunnen schenken? Waarom een veel te snelle pc kopen terwijl het ook best wel iets minder had kunnen zijn en dan het restbedrag schenken?

Netzo als dat zijn interesse bij SETI ligt, ligt jouw interesse waarschijnlijk bij leuke spulletjes voor je pc, die lang niet zo nodig zijn als een beetje extra rijst voor de minder bedeelden in bijvoorbeeld Afrika.

Dus als jij vindt dat hij het eigenlijk aan een ontwikkelingsproject had moeten schenken in plaats van aan een soort van hobby, geef dan zelf het "goede" voorbeeld en begin daar zélf mee.

Als ieder mens één procent van zijn inkomen aan een goed doel gaf in plaats van aan leuke dingetjes dan kenden we geen derde wereld en dan waren er geen mensen nodig als Bill Gates die miljarden investeren in goede doelen.

Ik weet het je bericht is hartstikke goed bedoelt, maar ik wil alleen duidelijk maken dat we (ja ikzelf ook) eerst naar onszelf moeten kijken, voor we naar een ander wijzen.
Helemaal mee eens. Dikke inzichtvol + wat mij betreft! Altijd maar dat gezeur van dat het geld beter besteed kan worden. Gezeur over afrika, enz. Daar wordt ik zo moe van.. |:(

Zo heeft iedereen zijn interesses, en laat iedereen in zijn waarde ok? Ik ben toevalig zeer geïnteresseerd in het SETI-project en doe al vanaf het begin mee met SETI@Home. Iemand anders geeft weer veel geld uit aan zijn huis, auto, PC, vakanties, whatever...
beetje egoistisch toch... dat jij geluk hebt dat je in een welvarend land bent geboren
Ach 13,5 miljoen dollar is een leuk bedrag maar daarmee kun je toch niet alle ellende in de wereld oplossen....

En als we toch zo gaan beginnen, moet je dan eens gaan kijken wat de verkiezingscampagnes in de USA dit jaar weer gaan kosten.... daar kun je heel veel meer ontwikkelingswerk van betalen.
Sterker nog: een kwart van het mondiale defentiebudget zou voldoende zijn om wereldwijd alle honger, water, onderontwikkeling, kinderarbeid en milieuproblemen op te lossen binnen 20 jaar. En dan te bedenken dat oorlog voornamelijk onstaat door de genoemde problemen...
Anoniem: 69066 @ATS24 maart 2004 17:36
Je vergeet de belangrijkste: geloof

En het mag nu toch ook wel eens een keer welletjes zijn steeds maar weer geld in de geeikte bodemloze putten te dumpen. Zo blijkt bij ontwikkelingslanden altijd weer dat (een gedeelte van) de goederen of het geld in handen valt van corrupte ambtenaren of krijgsheren. Of kijk naar de Hartstichting: de hele directie verdient daar 200.000,- fleuro, en nog durven ze iemand met een bus bedelend langs de deuren te sturen voor een kwartje. Hoe bedoel je krom? :r

Nee, dan vind ik zo'n project als dit veel leuker! Aardig gebaar van die Man van Microsoft.
Anoniem: 9278 @ATS24 maart 2004 08:15
Sja, maar het westen wil dat helemaal niet oplossen, omdat dan onze eigen positie in gevaar komt op korte termijn. We gaan dan minder geld verdienen en dan staat de welvaartsgroei stil en dat kan natuurlijk niet, want we hebben hier nog nix. (let wel: korte termijn)

Bovendien wordt er veel geld verdiend met de verkoop van wapens aan de onderontwikkelde landen en nazi Israël
@ LarBor
Tja, had dat woordje voor Israel weggelaten en je had je standpunt ook wel duidelijk gemaakt. Overignes maakt Israel zelf 90% van zijn wapens hoor. Ook voor de verkoop (alleen niet naar landen in de buurt)
Misschien zijn er aliens die het nog slechter getroffen hebben :P
Jah... idd... en in een uiterste noodkreet om wat financiele hulp van aarde versturen ze signalen die dan weer op deze wijze kunnen worden opgepikt.

En anders maak je toch een euro over naar een medemens... heb je ook weer wat goeds gedaan...

Dat zou echter wel een beetje cru zijn tegenover die miljarden aliens die nu een verschrikkelijke tijd moeten doormaken doordat wij hun signaal nog niet opgepikt hebben en vooralsnog onmachtig zijn om ze te hulp te komen ;)

edit: ... eh... zou wel dom zijn van ze om geld naar aarde te sturen om een project te financieren om ze te vinden om ze uit financiele nood te kunnen helpen... heheheh.
zou wel dom zijn van ze om geld naar aarde te sturen
Zeker weten, er is nog niet eens een wisselkoers vastgesteld... :+
Anoniem: 40845 @p.habo25 maart 2004 11:46
En anders maak je toch een euro over naar een medemens... heb je ook weer wat goeds gedaan...
[shameless]
ja, kijk maar eens HIER
[/shameless]
En hebben die daarom via via geld gedoneert om gevonden te worden zodat wij ze kunnen helpen :+
Ja, goed idee, zodat de machthebbers in ontwikkelingslanden NOG meer kunnen roven en zichzelf verrijken, NOG meer wapens kunnen kopen om te zorgen dat ze elkaar zichzelf daar NOG sneller uitroeien.....
armoede zal altijd bestaan. als je daar rekening mee gaat houden zul je nooit een stap vooruit kunnen zetten in de toekomst maar altijd bezig zijn met de minder bedeelde.

al moet je een gegeven paard niet in z'n bek kijken.. voor de 4 na rijkste man ter wereld geeft ie in vergelijking met bill gates (die trouwens alles in eigen trust fonds stopt) relatief weinig weg als ik dat zo lees.
Gezeur over afrika, enz. Daar wordt ik zo moe van..
armoede zal altijd bestaan. als je daar rekening mee gaat houden zul je nooit een stap vooruit kunnen zetten in de toekomst maar altijd bezig zijn met de minder bedeelde.
Lekker onderbouwd zeg. Wij moet dus lekker door hobby-en, omdat we anders nooit een stap vooruit komen.

Het zou geen kwaad kunnen om wat meer bezig te zijn met de 'minder bedeelde'. Wat minder egoisme misschien. Als je je daar wat meer mee bezig houdt, merk je dat dat niet alleen maar een last voor je is, maar dat je zelf een hart hebt. Van vlees en bloed maar liefst..
Anoniem: 64998 @erkje24 maart 2004 09:18
Begin jij alvast? Geen dure apparatuur meer kopen en geen lekkere dingen meer eten, met de fiets ipv de auto, allemaal overbodige luxe; voor al dat gespaarde geld kan je een mooi project opstarten! :7
dat hoeft niet, dat doet die andere mede-oprichter al.. (de allerrijkste man ter wereld, red.)
Welke redactie heeft deze post gewijzigd? :)
je hebt helemaal gelijk

[knipoog] maar wellicht dat door extra geld in SETI er eindelijk ontdekt wordt dat we van ze langzaldielevensdagen niet van deze bol afkomen en dat men zich meer op deze wereld richt. [/knipoog]
Een tiental? Maar bij de volgende burgeroorlog mag je terug helemaal opnieuw beginnen.

En trouwens, ik vraag me af waarom ze die waterputten zelf niet graven. Zo verschrikkelijk moeilijk lijkt me dat nu toch niet. Ze worden zo veel te afhankelijk van ons als ze bij het minste al westerse hulp nodig hebben.
Dat is toch gewoon belastingsaftrekbaar, hoe opzienbaar. Er zijn verschillende bedrijven die aan 'charity' doen om gewoon hun belastingen te drukken.
Het gaat helemaal niet naar SETI@Home maar naar SETI. Dat is wat anders, want SETI@Home is maar een onderdeel.
Helemaal gelijk heb je. Ik heb het even gefixt. Eigenlijk horen zulke meldingen overigens in dit topic of even via mail / ICQ. :)
Ja, dus? Ik zeg dus dat die regel niet klopt. Als je even verder kijkt in de bron... lezen is inderdaad kennelijk moeilijk.
Klopt, Seti@Home doet alleen maar het distributed computing. Seti@Home schaft echt geen schotels enzo aan.

SETI Daarentegen doet zulke dingen wel.
Anoniem: 14038 23 maart 2004 23:30
Waarschijnlijk is buitenaards leven zo intelligent dat ze helemaal niets met ons te maken willen hebben. :Y)
Elke keer als ze merken dat ze gefilmt worden, stiekem achter mars springen om te schuilen...
Zou dan nu eindelijk BOINC gaan starten in de nabije toekomst? Nu kunnen ze toch wel wat testers en ontwerpers aanstellen die het wat kunnen gaan versnellen ;)
Ik ben heel benieuwd of er ooit iets echt interessants gevonden gaat worden. Ik doe zelf al mee sinds '99, met een P166 toen (>20 uur per pakketje) maar tegenwoordig gebruik ik het programma eigenlijk meer om te testen hoe warm m'n cpu wordt.. werkt best goed :+
Maar wel mooi zo'n donatie, dat kunnen ze zeker goed gebruiken daar.
Anoniem: 57363 23 maart 2004 22:21
Het geld van Allen zal gebruikt worden voor een radiotelescoop die wordt opgebouwd uit 350 kleine schotels, die door een computersysteem geschakeld zijn.
Het staat mij bij dat we een dergelijk projekt opzetten in Drente op? Of zit ik nu mis?
Tot zover de inteligentie van de rijke aardbewoners?
Miljoenen uitgeven om een piep piep piep klein stukje van de ruimte te onderzoeken naar buitenaards leven.
Ik kan me echt betere bestedingen voorstellen dan deze bodemloze put. Maarja, als je zeer rijk bent weet je wel vaker niet waar je je geld aan uit moet geven. Maar ik vind het zonde als ik bedenkt hoeveel mensen er onder de armoede grens leven als gevolg van de rijken.

ha ha, off topic.
Je moet maar zo denken; het is altijd goed voor de economie en werkgelegenheid. Hierdoor krijgen andere mensen weer geld binnen die zei op hun buurt weer kunnen uitgeven, aan bijv. een ander goed doel :p
Enneh... zonder uitvindingen en ontdekkingen hadden we nu niet achter een pctje gezeten en laat staan het woord welvaart gekend ;)

Dus laat staan dat we dan mensen hadden kunnen helpen (om maar eens even met ome Columbus te babbelen).

:+
In mijn ogen is SETI enigzins ook een goed project, natuurlijk kun je het geld mss beter in ontwikkelingsprojecten stoppen, maar dat doet - zoals gezegd - die andere al.

En wat als SETI nu wel wat vind, dat gaat een behoorlijke doorbraak etc. etc. worden :)
Whoei! Mogelijk een planeet zoals wij op 12 lichtjaar afstand. Dat is omgerekend.....hmm.....reken....denk...erg ver om ooit te bereiken. :;
Anoniem: 75438 @-=bas=-23 maart 2004 22:47
En vroeger dachten we dat de aarde plat was en de zon om de aarder draaide.

In ICT termen, vroeger dacht met dat 640K voldoende geheugen was voor iedereen. Ik heb vroeger harddisken verkocht van 40 mb die nooit vol zouden raken (met platte tekst dan).

Het zou een zonde van de ruimte zijn als wij de enige levende wezens in het heelal zouden zijn. Van al die miljarden sterrenstelsels zou er vast wel één of meer zijn die op het onze lijken. Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg! Maar wie lang en goed zoekt zal het vinden.
Ik vond de miljoenen die hij schonk aan een brainmapping project verstandiger.

Het Seti-project zal denk ik niks vinden, en wel om de reden die in dit artikel wordt beschreven: http://www.kurzweilai.net/articles/art0534.html?m=3

(doorscrollen naar "Why I think SETI will Fail")

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.