Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Bron: Gamesindustry.biz

Er lijkt steeds meer bekend te worden over de nieuwe draagbare spelconsole van Nintendo, eerder genoemd de DS maar nu ook bekend als Nitro. Gamesindustry.biz schrijft dat een document van Nintendo met specificaties is uitgelekt op internet. De specificaties staan beschreven in het Japans en beslaan slechts één pagina. Onder andere het gebruik van twee processors, een ARM946E-S op 67MHz en een ARM7TDMI op 33MHz, en het interne geheugen van 4Mb met nog eens 656Kb aan videogeheugen worden bevestigd. De echtheid van het document staat overigens niet vast en of het uiteindelijke product aan de specificaties zal voldoen is al helemaal niet zeker.

NintendoDe informatie over de ondersteuning van draadloze verbindingen, die al was aangekondigd door Nintendo, wordt in het document iets concreter beschreven. Er zou gebruik worden gemaakt van wireless LAN volgens een 802.11-standaard en dus niet van Bluetooth. Misschien wel het meest opmerkelijke in de specificaties is de aanwezigheid van hardware voor 3D graphics waarmee 120.000 polygonen per seconde zouden kunnen worden getekend. De twee schermpjes waarop de graphics uiteindelijk getoond worden hebben een resolutie van 256x192 pixels. Voor de invoer is een touch panel beschikbaar, maar of deze in een van de schermen wordt verwerkt of als apart onderdeel op de handheld komt is niet duidelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Wat een gelul: Consoles kunnen met een mindere CPU uit omdat ze beelden op een lage resolutie (640 x 480 of zelf minder interlaced?) hoeven te leveren...
Of wil je beweren dat jouw TV 1900x1200 ofzo draait?
Ik neem aan dat je reactie op mijn post bedoeld was:

Het is inderdaad waar dat consoles op een lagere res hun werk doen, en dat heeft er zeer zeker mee te maken. Maar zelfs in de tijd dat op zowel de PC als de console de games op resoluties van tussen de 320x240 en 640x480 lagen, was een PS1 slechts zo'n 30Mhz (als ik me goed herinner) en PC's die hetzelfde draaiden op dezelfe kwaliteit waren al gauw 150-200Mhz. Of denk aan de N64, 94Mhz met slechts 4MB geheugen, een PC die hetzelfde aan kwaliteit wil laten zien heeft toch echt wel 300Mhz/64MB of meer.

Wat je zegt is waar, maar het is onzin om mijn woorden dan gelul te noemen: Het grootste verschil tussen consoles en pc's zit hem in het feit dat elke pc verschillend is. Verschillende chipsets, vga kaarten, snelheden geheugen, cpu, etc etc. Om het dan toch goed met elkaar te laten samenwerken is uitgebreide software nodig (Windows, DirectX), en dan nog kunnen developpers hun games niet perfect tunen. Voor een console kunnen ze dat wel, die is immers in alle gevallen exact gelijk.

(Btw, probeer jij anders maar eens Halo op een Celeron 733 met 64MB en een uitgeklede GF2 MX op 640X480 te spelen met alles op high detail, en dan nog vloeiende resultaten te behalen. Een Xbox haalt het wel.)
He he, daar maken we wel een opgekalefaterde GeForce 3+ van he? :P
Qua instructiesets en features wel ja....maar op een aardig lagere kloksnelheid (moet natuurlijk wel goed gekoeld kunnen worden). Effectief is het ongeveer zo snel als een 2MX met wat extra features (leuke AA etc.)
SNES, megadrive, PS1, N64, Saturn, etc waren machines die als resolutie maar 360 x 288 hadden. Dat is hetzelfde als een 50hz TV zeg maar.

Vanaf de Dreamcast (dus GC, PS2, XboX ook) werken ze op 720x576.

Een Gameboy (waarschijnlijk ook de DS) heeft een nog lagere resolutie dan 360x288 dus een snelle processor is niet echt nodig.


Over die 2 displays: ik denk niet dat het heel simpel het ene schermpje 3d en de andere 2d is. Een woordvoerder van Nintendo heeft gezegd dat als het apparaat bekend word gemaakt op de E3 dat er misschien maar 15 mensen klappen want de de rest zal het concept nog niet snappen. More then meets the eye I guess
Ik vind de processorsnelheden nog al meevallen, als je ervan uitgaat dat de gemiddelde pamtop al stukken sneller gaan (de Xscale loopt op 400MHz, toch?). Ik kan me voorstellen dat ze graag stroom willen besparen, maar gooi er dan ook geen WLan in......
Dit is behoorlijk snel voor een handheld console hoor, als je nagaat dat dit aardig wat sneller is dan bijvoorbeeld een PSone...En die 400Mhz Xscale zegt natuurlijk niets, als je ziet dat een 3Ghz pc met een 500Mhz GPU dezelfde spellen draait als een PS2/Cube/Xbox van een paarhonderd megaherz... Consoles kunnen altijd met een relatief langzame cpu uit omdat er een veel simpeler OS op draait, en omdat er altijd dezelfde hardware aanwezig is, niet zoals in een pc, waar elke pc andere specs heeft. Dit zorgt er namelijk voor dat de gameproducers veel betere optimalisaties kunnen doorvoeren.
Snelheid is een sterke factor omdat bij de constante hardware je geen drivers en directX in een achtelijke hoeveelheid layers nodig hebt. Je kunt de software direct de hardware laren aanroepen, mogelijk zal er iets van een mini-OS tussen zitten.
de gamecube heeft inderdaad een 32bit chip met een 128 Bit vector unit.

is vergelijkbaar met de G4.
alleen is het een G3 met Altivec.
ehm de gamecube is 128bit processing
dat is wel wat anders dan de 32bit van de huidige pc's (athlon64 daargelaten)
De GameCube heeft geen 128-bits processor. Het is een vaak gemaakte vergissing om te denken dat de huidige generatie consoles 128-bits processors heeft. De PS2 heeft wel een 128-bits processor, maar de X-Box is 32-bit en de GameCube is 64-bit. De GameCube heeft een 64-bits versie van de 32-bits PowerPC 750 processor als ik me het goed herinner. Dit wijst er ook op dat het aantal bits niet zo heel belangrijk HOEFT te zijn voor de snelheid, de X-Box en GameCube zijn namelijk sneller dan de PS2. De GameCube verschilt dus ook qua bits niet zo heel erg van het huidige aanbod van pc's.
@MetroidPrime:

Sterker nog, ik kan me nog een artikel herinneren van John Carmack waarin hij zegt dat hij denkt dat het in het begin allemaal niet zo snel kan als nu op 32 bit, omdat de pointers e.d. allemaal meer geheugen innemen.

Nu is dat artikel al best oud (las het 2 jaar geleden ofzo), maar het klopt wel wat hij zegt, als je namelijk voor games veel snelheid wilt hebben, heb je niks aan registers van 128 bit. Het is leuk, maar niet nodig en soms is het lastig om het sneller te krijgen dan 32 bit.
32bit 64bit 128bit is allemaal marketing gelul en gij gelooft het en gaat er nog over kibbelen ook.

Voorbeeld:
Een P4 heeft 32bits registers een 32/64bit (address/data) aansluiting naar het geheugen (in cache geloof ik nog meer afhankelijk van het model), ondersteuning voor 128bit MMX integer berekeningen, ondersteuning voor heel verschillende breedte's floating point operaties.

De discussie is dus zinloos als je niet specificeert wat er 128bits is.
De ps2 is theoretisch sneller (het snelst) omdat hij uitgebreidere instrukties per klokcyclus aan kan. Maar ook meteen het meest lastig om voor te programmeren, en daarom zijn de graphics niet zo mooi.
Ik kan het niet reproduceren maar dit was de kern van een artikel wat ik een jaar oid gelden las.
Om even een vergelijking te trekken:

De gameboy advance heeft ook een ARM7TDMI processor op 33 MHz. Dus deze heeft er nog een extra ARM processor bij op 67 MHz en zal dus waarschijnlijk veel sneller zijn als de Gameboy Advance.
De gameboy advance heeft ook een ARM7TDMI processor op 33 MHz.
De GBA' processor draait op 16,7 MHZ.
Hij bedoelde natuurlijk de Nintendo DS ipv Gameboy Advance ;) Diens specs zijn het namelijk, je hebt gelijk wat betreft de GBA Specs :)
Appels en peren vergelijken niet zo goed...
Een appel is soort van rond, terwijl een peer peervormig is. Meestal zijn peren groen. Appels kunnen echter ook geel of rood zijn.
Beide vruchten groeien aan bomen.

Hmmm... lijkt erop dat het me gelukt is :D

(jaja, kom maar op met je zinloos)
Vergeet niet dat een peer meestal sappig en zoet is, terwijl een appel vaker harder en meliger is 8-)
Leuk leuk al die vergelijkingen...

Maareeeeuh, over een hoeveel-bit CPU gaat het???

Als je de vergelijking maakt tss GPU en CPU... zie je toch ook dat de GPU met een lagere clock werkt op een veeeel bredere bus...

Mss is die CPU op 66Mhz niet erg snel maar trekt hij per cycle wel vet veel 'data' door...
Dan is het toch maar een questie van je data pakketjes lekker breed te maken... (wat je in je software kan gaan inbouwen )
ARM, 32 bit dus.

En wellicht dat de CPU snelheid niet zo van belang is, maar meer de snelheid en kracht van het dedicated graphic subsystem. Dat zag je op de MSX al, een 3.57MHz CPU voor de mooiste spellen. :z
dat was voor 1983 best snel hoor.
een Commodore 64 bijvoorbeeld loopt op nog geen 1MHz

een beter voorbeeld vind ik dan de Amiga. er waren meerdere op de 68000 gebaseerde systemen maar de Amiga haalde zijn voordeel uit een uitgebreide custom chipset.

Nintendo's systeem lijkt me vergelijkbaar hiermee.
Nee dat is niet helemaal waar de ARM7TDMI is een combinatie van een 32 en 16 bit processor. Het is standaard een 32 bit processor die je de code zelf terug kan schakelen naar 16 bit in THUMB mode.
Zow, dat klinkt zeker goed, alleen vraag ik me dat touch screen erg sterk af, ik bedoel, het klinkt wel leuk, maar wat heb je eraan bij een handheld die over het algemeen vooral platform en racespellen hebben? Het is leuk voor presentaties op scholen etc.. maar voor een handheld. Zoiezo komt het hele bericht nogal speculerend over, laten we eerst maar afwachten hoe nintendo hierop reageert of totdat ze zelf wat specificaties bekendmaken.
Goh, ik kan me de volgende zelda al voorstellen :)

Zelfde graphics als N64 versie, maar met een appart schermpje voor de map en eventueel de inventory, dewelke je kunt bedienen door op de items drukken op het scherm. Zalig!

Dus eh... platform en racespellen? RPG's doen het ook lekker op m'n GBA SP, hoor. En er zijn ook al een aantal RTS games beschikbaar.
Het gaat niet echt om de console, het gaat om de games. het vage is alleen, dat mensen maar twee ogen hebben, en niet constant op twee schermen kunnen kijken. Ik vind het dus een beetje vaag, maar we zien het!

gr. Peter
dat is zo. Maar ff snel een blik werpen op het 2e schermpje is geen probleem. Kost je niet lang. Maar als je eerst select of start moet drukken, dan wat op de pijltjes moet rammen, en dan nog op A/B moet drukken ben je toch al zo'n 5 seconden bezig ;)
Ik weet eigenlijk helemaal niet goed waar ik dat ding moet plaatsen. Volgens Nintendo komt het naast de GameBoy en Cube, maar wat kun je hier dan mee wat je niet met de GameBoy kan :? Enige extra is dat tweede scherm, maar daar kan ik me ook nog maar weinig bij voorstellen. Aan deze specs te zien is het verder nou niet echt iets revolutionairs...
Nou inderdaad een palmtop vergelijken met een gameconsole is appels met peren vergelijken. Ieder van deze apparaten is speciefiek voor één doel gemaakt. Bovendien moeten er op een palmtop ook allerlei uitbreidingen op kunnen worden aangesloten. Daarnaast moet het ding een windowsachtig O.S. draaien om met een laptop of pc te communiceren. Een gameconsole hoeft nergens mee compatible te zijn en hoeft zich alleen te concentreren op het draaien van een spel.
Ik vind het dus wel een veelbelovend verhaal die DS.....
hoe is dit nu in vergelijking met de GBA? wat is 't meer of minder?
waarmee kan ik dit vergelijken of is 't zo uniek?
is allemaal wel euk en aardig en zo ....

maar hoe kunnen we weten dat het wel om betrouwbare informatie gaat ...
De echtheid van het document staat overigens niet vast en of het uiteindelijke product aan de specificaties zal voldoen is al helemaal niet zeker.
ik vind het wel leuk hier al da gerodel over de nieuwe Nintendo...
oke het is wel goede (niet echt negative) publiciteit
maar mijn interesse ligt nog steeds bij de PS3
(ik ben trouwe ps2 fan) al zijn die ander console beter (op papier)....
Zo waardeloos is de GBA niet, hoor. Dat ding is al meer dan wat, 8 jaar alweer, enig in zijn soort en een grote bron van inkomsten voor nintendo. Ze zullen wel iets goed doen, he.
Ten eerste is een GBA geen 8 jaar oud, en ten tweede heeft de kwaliteit van een console geen relatie met de populariteit bij het publiek. De Gameboy is hiervan het grote voorbeeld, want de oorspronkelijke GB was ook het slechtste hardware design tussen Gameboy, Lynx en GameGear.

Waar het om gaat is dat de GBA een ellendig apparaat is om te programmeren, om de doodeenvoudige rede dat N. een sound dsp heeft wegbezuinigd. Daardoor valt die taak op de schouders van de hoofdpro6or en die was met 17mhz wel redelijk ruim bemeten maar natuurlijk zwaar onder de maat als hij ook nog eens 8kanaals 44khz geluid moet produceren.
De claim dat de GBA '22 kanaals digitaal geluid' kon produceren sloeg dan ook werkelijk nergens op.
En datt in een tijdperk waarbij de eerste de beste stink GSM al 16kanaals FM heeft.

Zo'n zelfde verhaal kunnen we verwachten van de DS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True