Fujitsu brengt 2,5" S-ATA harddisks eind april op de markt

Het Japanse PC Watch komt met het nieuws dat Fujitsu als eerste fabrikant 2,5" S-ATA harddisks op de markt zal brengen. De drie aangekondigde modellen zullen in een capaciteit van 40, 60 en 80 GB beschikbaar komen. Met een theoretisch maximale bandbreedte van 150MB/sec zijn de S-ATA schijven in theorie anderhalf keer zo snel als ATA-100 schijven, maar deze winst zal in de praktijk net als met desktop S-ATA schijven lager uitvallen. Fujitsu hoopt binnen een jaar ongeveer tienduizend van deze S-ATA notebook-schijven te verkopen.

Fujitsu 2,5Bij de nieuwe Fujitsu-schijven ligt ook de rotatiesnelheid hoger dan bij de huidige notebook-harddisks: in plaats van 4200 rpm draaien de schijven op 5400 rpm. Verder maken de drie modellen gebruik van een cache van 8 MB evenals liquid bearing wat de geluidsproductie minimaliseert. In navolging van betere grafische mobiele chips worden met deze nieuwe schijven ook de I/O-prestaties van notebooks gelijk getrokken met die van gewone desktop-pc's.

Door Remy Bergsma

Moderator Devschuur®

06-01-2004 • 10:43

24

Bron: PC Watch

Reacties (24)

24
24
20
12
0
2
Wijzig sortering
De veronderstelling dat ze even snel zijn als desktop pc's gaat denk ik niet op nee.
5400 rpm is nou niet echt super snel, en er zit een hele hoop ECC in zo'n laptop schijf.
en de toegangstijden van een 2,5"liggen nog altijd een stuk lager dan die van een 7200 3,5". En dat merk je op de pc echt wel.
Hiermee komen ze een stuk dichter bij de 3,5"schijven, maar evenaren zullen ze volgens mij nooit doen. Als dat zo was dan zijn de fabrikanten van de 3,5" schijven toch echt niet goed bezig.
en de toegangstijden van een 2,5"liggen nog altijd een stuk lager dan die van een 7200 3,5".
Lagere tijden zijn juist goed. Bedoelde je hogere tijden?
Gadver. Nu moet er dus verplicht én een gewone PATA controller én een SATA controller aanwezig zijn in een laptop. Zitten we daar op te wachten?

Nee, want het kost extra geld en gezien de extra benodige printbanen misschien ook wel meer ruimte (kijk verder dan een connector en een kabel van 1cm, op het moederbord is ook de nodige zut nodig). Want PATA moet er altijd bijblijven voor de CD/DVD drive...

Sowieso kost het alleen maar geld, en het geeft geen enkele winst ten opzichte van PATA. Die connector, komop, die is zelfs voor laptopbegrippen van verwaarloosbare omvang. Het moederbordontwerp zal trouwens ook wel iets duurder worden. Helemaal lomp zou het worden als er een losse SATA chip word geïntegreerd op het moederbord voor deze schijf, maar laten we hopen dat het niet zóver komt.

Laat ze zich liever verdiepen in 7200rpm...
De chipset is waarschijnlijk afgeleid van een desktop chipset met SATA en in de toekomst zullen optical drives ook wel SATA ondersteunen.
Leuke ontwikkeling, misschien kan je op termijn kiezen of een dikkere accu in je laptop of een raid opstelling :p ,,,,,,, aangezien je toch een 2 deling in de laptop markt de ene kant de dure ultra kleine compacte laptop voor mensen die echt constant aan het sjouwen zijn met de laptop.
En de andere kant waar de laptop morgens word uit gepakt en opgesteld en avond weer in gepakt waar een kilo extra voor een lagere prijs op de koop word toe genomen , die nu vaker met meer gestandartieerde componenten ,,, vaak snel bv. acer 1700, Aopen etc

Aan (weer) de ander(e) kant een laptop met een P4 2,66 voor bv € 1900 word meestal door een desktop van € 1200 helemaal het snot voor de ogen gebenched markt.......
Heb zelf een P4 1.8 M is lekker snel maar m'n (antieke) AMD XP 2.0 is op de HD al 70 % sneller met alles, terwijl ze allebei ATA 100 hebben , vertel heb me maar , ???
Waar ik mee in m'n maag zit is dat veel S-ATA schijven (veel) warmer worden dan hun P-ATA tegenhangers. Denk hierbij aan bijv. de 7200.7 serie van Seagate. Ik mag toch hopen dat het verhogen van de rotatiesnelheid (niet van de schijf zelf :P) en de toename in cachegrootte geen negatieve invloed heeft op de temperatuur. Ik vind mijn Acer 654LCi met 4200 toeren HDD al redelijk warm worden aan de kant waar de harddisk zit.
hoe warm hij word verscheelt heel erg per disk type/model.
ik heb oude 5400 schijven (oa van maxtor) die veel warmer worden als mijn nieuw maxtor 7200 schijven nu.

dat s-ata schijven warmer worden als de oude heb ik nog niet gezien. en ik zou ook eigenlijk niet weten waarom. zeker de s-ata schijven die gewoon een pata schijf is met een extra chipje erop.

extra cache heeft in iedergeval geen meetbare uitwerking op de temperatuur.
Anoniem: 29043 6 januari 2004 14:09
Kun je leuke dingen mee doen, zie

http://www.lostcircuits.com/advice/raid4/
in plaats van 4200 rpm draaien de schijven op 5400 rpm. In navolging van betere grafische mobiele chips worden met deze nieuwe schijven ook de I/O-prestaties van notebooks gelijk getrokken met die van gewone desktop-pc's.
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. 5400rpm is niets meer tegenwoordig, dat is geen gangbare snelheid voor desktops meer op het moment.

8MB cache is wel prijzenswaardig. Maar of het nuttig is om S-ATA toe te passen zodat een snelheid van 150MB/s theoretisch kan worden gehaald? Ik denk dat UDMA66 al meer dan genoeg is, sneller kan het ding toch niet.

edit n.a.v. reacties: kleiner is in notebooks inderdaad beter, maar heb je een notebook wel eens van binnen gezien? Er lopen nauwelijks kabels doorheen, ook niet voor de harde schijf, die recht in de ATA-connecter geprikt wordt, welke weer recht op het moederbord zit.

* 786562 rdream
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. 5400rpm is niets meer tegenwoordig, dat is geen gangbare snelheid voor desktops meer op het moment.
RPM zegt niet alles hoor ? (Dont believe the hype was het toch).
Met een platter van 40GB van 2.5" op 5400rpm zal je hogere doorvoorsnelheden halen als met een 3.5" 40GB platter op 7200rpm gevonden in een heleboel desktop hdd's van 40,60,80,120 GB.
Ongeveer hetzelfde als dat de nieuwe 250GB 7200 rpm disks sneller zijn dan de Raptor van 10.000 rpm.
een hogere topsnelheid qua MB's per sec ja, maar niet "sneller", geef mij maar een raptor, de toegangstijd is veel belangrijker dan die paar MB meer per sec.
zoals skraah al zei kleinere connectorer, maar dus ook minder ruimte 'verspilling' op het moederboard, en het inbouwen in chipsets kost ook minder (weer , omdat je minder pins nodig hebt)
uiteindelijk zal S-ata 1 vooral gedaan woorden voor de koste besparing.
s-ata 2 zal wel wat snelheids verbeterende dingen met zich mee brengen, maar dan gaan we off-topic.

de latency is trouwens ook wat lager als met de oude standaard (teminste als je een echte s-ata schijf hebt, en geen omgebouwde ata100/ata133.
denk aan kleinere connectors, afschaffen van een antieke standaard...
Anoniem: 72574 6 januari 2004 10:52
Is dit net als met IDE drives dat mini gedoe zoals mini-sata . Kan je deze dingen gewoon op een normaale mobo gebruiken zonder converter ?

[edit]spelling :/ . moeilijk he als je in england woont
Het is gewoon standaard SATA, ja dus.
Als deze dingen standaard in notebooks komen dan zijn ze erg handig. Zeker als er iets mis gaat met de laptop, dan je zonder zo'n verloopje meteen de HD aan de pc hangen waarna je de data eraf kan halen.
Anoniem: 79957 6 januari 2004 10:47
mooie ontwikkeling, hoewel ik mijn twijfels heb over de theoretisch haalbare snelheid van die schijfjes.
Misschien ook een mooie oplossing voor de almaar kleiner wordende barebones?
Met een theoretisch maximale bandbreedte van 150MB/sec zijn de S-ATA schijven anderhalf keer zo snel als ATA-100 schijven
Wil dit zeggen dat de meeste laptops nog met ata100 zijn uitgerust?
egienlijk zijn alle 'niet maxtor' schijven nog met ata100 uitgerust. voornamelijk omdat ata133 een maxtor standaard is, en maxtar wil daar wat royalties voor wil zien.
hoewel ik mijn twijfels heb over de theoretisch haalbare snelheid van die schijfjes.
Dat kan ik je vantevoren wel vertellen: nee, die dingen gaan geen sequential reads van 150MB/s halen :)
Anoniem: 44409 6 januari 2004 12:39
Vergeet niet dat de 2.5" harddisks niet alleen voor notebooks gebruikt worden. Tegenwoordig worden servers ook wel uitgerust met 2.5" hdd's voor het besturingssysteem (storage servers bijv.). Ook voor sattelietontvangers, harddisk-recorders (video) en dergelijke is zo'n disk interessant.

De connectoren zijn exact hetzelfde als bij een 3.5" harddisk
Wat een onzin dit. De interface is nu gewoon veel te snel ipv gewoon te snel. Bovendien, wat maakt het nou uit wat voor kabeltje er van de laptop-HDD naar het mobootje gaat? bij PATA zit het ook altijd heel netjes, dus ik zie het voordeel niet...

Ik zie deze schijfjes alleen maar duurder worden zo.
Zodra jouw laptop kapot gaat en je wat data van die schijf nodig heb, zul je wel merken hoe handig een standaard SATA interface is.
Denk je nou echt dat het een normale SATA aansluiting is? die is echt veel te groot hoor, helemaal voor subnotebooks, waarin iedere vierkante millimeter onbenutte ruimte zonde is.

Dus het voordeel blijft weg, want de huidige PATA schijfjes hebben ook een gewone, maar kleinere IDE aansluiting (ook wel ATA-44 genoemd).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.