Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Bron: BBC

Ene meneer Gallagher beschuldigt de ontwikkelaar van Grand Theft Auto van plagiaat, aldus de website van de BBC. Hij zou in 1993 gesolliciteerd hebben naar een baan bij DMA Design en liet daarbij een sample zien van een zelf-ontwikkelde game, genaamd Crime Inc. Uiteindelijk kreeg hij de begeerde baan niet, maar werd zijn spel volgens hem wel gebruikt door DMA Design. Deze firma lanceerde later namelijk de Grand Theft Auto serie, al was het bedrijf toen al omgedoopt tot Rockstar North. Gallagher heeft nu een schadeclaim van 1,5 miljoen pond gedropt bij de succesvolle gamestudio, omdat er volgens hem zonder zijn toestemming dingen uit Crime Inc. zijn overgeheveld naar de GTA-serie.

GTA3 screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

sommige mensen begrijp ik echt niet..
als je zo iets wil doen, doe het dan gelijk nadat gta1 is uitgekomen en niet pas na 10 jaar ofzo.... dan ben je nl niet echt geloofwaardig meer
Ik ga er eigenlijk ook vanuit dat het over gta 1 gaat, maar dat denk ik eigenlijk niet. Wat dus betekend dat hij geen poot heeft om op te staan, omdat alles uit gta 3 eigenlijk in gta 1 ook kon, op 3th person view na, maar dat gebruikt ieder spel(iig veel). En ander moet hij het doen meteen na gta 1.

(uit welk jaar komt gta 1). gevonden, 1997.
Mr Gallagher claims that the firm had access to his work prior to the launch of the original Grand Theft Auto computer game in 1997.

The legal action was originally raised at Edinburgh Sheriff Court but was transferred to the higher court as an intellectual property action.
Zoals Kevinp al post is het spel pas gelanceerd in '97, ongeveer 6 jaar geleden dus. Daarbij komt ook nog eens dat hij de zaak aanvankelijk eerst bij een andere rechtbank getracht heeft aan te kaarten, en nu dus is doorverwezen naar een hogere rechtbank. Als we ervan uitgaan dat ook de rechtsgang in Engeland traag kan zijn en dat je zo'n claim niet even 1,2,3 voorbereid en op papier zet, is 6 jaar niet zo heel erg lang.
Ja, maar nu is DMA Design rijk.. dus nu heeft het nut.. en misschien heeft ie nu gewoon dringend geld nodig en dacht "hť! Ik beschuldig hun gewoon van plagiaat" (misschien hebben ze ook wel plagiaat gepleegd). Anyway, hij zal toch niet zoveel geld krijgen als hij wil, als hij al iets krijgt..
DMA Design was altijd al rijk, ze hebben op z'n zachtst gezegd Lemmings goed uitgemolken destijds :)
Lemmings was toch door Psychnosis (oid) ontwikkeld en uitgebracht?
yep....en die zijn weer door sony opgeslokt..
Lemmings was toch door Psychnosis (oid) ontwikkeld en uitgebracht?
Psygnosis was de distributeur, DMA Design de ontwikkelstudio.

Je mag wel even bij Google in de eerste link kijken om een vermoeden te verifieren hoor: "DMA Design. Scotland-based software developer, most famous for the Lemmings series" :)
Lijkt me totaal geen haalbare kaart deze aanklacht. Tenzij deze meneer Galagher rockstar/DMA een Non Disclosure Agreement heeft laten tekenen, is het zijn woord tegen die van rockstar. Rockstar zal ontkennen ideen gejat te hebben en daarmee is de kous af.
Bovendien zou het me niets verbazen als er iets getekend was dat DMA alle ideeŽn mocht gebruiken.
(Net een tekenwedstrijd, je levert je tekening in, ook al win je niet, hij blijft vaak eigendom van degene waar je em naar toe hebt gestuurd).
zelfs dan nog, tenzij hij copyright heeft op dat (onuitgegeven ? ) game, heeft hij geen poot om op te staan.
Op het moment dat jij iets maakt zit er copyright op, je hoeft voor copyright helemaal niets aan te vragen..
Als het daadwerkelijk zijn idee was, lijkt anderhalf miljoen pond me eerlijk gezegd nogal weinig, dat is namelijk ~2 miljoen euro terwijl DMA/Rockstar volgens mij minstens ~2 miljard met de GTA serie heeft verdiend...

Verder is het een beetje laat om te doen, wat ze in Amerika al niet verzinnen om een beetje geld te verdienen met het succes van een ander...
2 miljoen lijkt me minder gek dan die 2 miljard, aangezien een relatief groot bedrijf als Electronic Arts dit jaar een winst van ca. 300 miljoen dollar heeft behaald.
En dan hebben ze nog een bijzonder goed jaar gehad, vorig jaar was het maar ca. 10 miljoen dollar.
Ik heb het over de gehele serie die bijzonder goed verkocht heeft volgens mij zonder vorm van reclame o.i.d., en dat valt van EA niet te zeggen. Verder vraag ik me af hoe het komt dat dit jaar voor EA dan zo goed is :? De Sims zijn toch wel over hun hoogtepunt heen dat was vorig jaar veel meer, en ze hebben er weinig franchsises bij gekregen
Deze firma lanceerde later namelijk de Grand Theft Auto serie, al was het bedrijf toen al omgedoopt tot Rockstar North.
Een kleinigheid misschien maar pas met GTA3 was het Rockstar North.
Waarom staat er dan op mijn doos van GTA2 Rockstar? Iedereen kent dat introductie filmpje toch?
ik heb gelijk ook effe Gta2 erbij gepakt en zoals ik al dacht; het is gemaakt door DMA Design (tegenwoordig Rockstar North) en uitgegeven onder Rockstar door Take2. (Lekker ingewikkeld :9 )

Met GTA3 en GTA:Vice City is het dus anders; Zo is het met GTA3 gemaakt door Rockstar Games (zelfde bedrijf als DMA Design :Y ) en uitgegeven door Take2 onder de merknaam Rockstar.

En als laatste Vice City is gemaakt door Rockstar North (zo heet DMA Design nu dus) en uitgegeven weer door Take2 onder de merknaam Rockstar.
Zal wel door al die idiote patenten van tegenwoordig komen dat bijna iedereen hierzo zo geirriteerd doet :?

Maar eh als deze man echt met exact het idee voor gta bij DMA design is geweest gun ik m dat geld van harte.

Software patenten vind ik een slechte zaak... Maar het simpele nee menneer de uitvinder dis echt niks. En dan toch uitbrengen en er bakken met geld mee verdienen |:(
Hard aanpakken wat mij betreft, als je iets bedacht hebt mag je daar ook wel de credits voor!
Als de ideeŽn van die man zijn overgenomen in GTA heeft ie op zich wel recht op wat geld, maar waarom komt ie er dan pas na zolang mee? Als ie direct bij het uitkomen van GTA1 ermee was gekomen had ie wat mij betreft een punt gehad. Maar GTA is doorontwikkeld, en ondertussen is de 4e of 5e versie uit. Om er dan pas nu mee aan te komen, dan ben je imho gewoon te laat.
Het hoe en waarom kun je alleen maar naar gissen. Ben geen jurist enzo, maar maakt het uit of je hier nou nu of 5 jaar terug mee komt? Weet niet wat de verjarings termijn is voor dit soort zaken, maar zolang die niet wordt overschreden moet het niet uitmaken. Je kunt allerlei redenen hebben ergens mee te wachten, praktische financieele enz. En als het echt allemaal waar is gaat het denk ik om een reeele afkoopsom.
Ik zou eigenlijk ook geld moeten krijgen voor iedere ps2 die verkocht wordt. Ik had bij een ideeen bus voor de ps2 dat hij compatible moest zijn met ps1 games, zodat er gelijk superveel games voor waren... Maar dat zal wel weer niet tellen omdat het een ideeen bus was, moest ik zeker persoonlijk met Sony gesproken hebben ofzo... Anders ga ik ook een mega claim maken :-)
nou, GTA 3 is gewoon gejat van driver en driver is gewoon gejat van need for speed en need for speed is gewoon gejat van pole position en pole position is gewoon getjat van pong!

en UT2004 is gejat van battlefield en battlefield is getjat van wolfenstein en wolfenstein is gejat van duke nukem en duke nukem is gejat van mario en mario is gejat van pong!
Precies, in de game industrie is het vooral evolutionaire ontwikkeling wat de klok slaat. Revolutionaire spelconcepten zijn er maar weinig.
Kom je dan ook lekker op tijd mee na 10 jaar en 5 delen van GTA later. Lijkt mij een typisch gevalletje geldwolf.

Ik ben op zich wel benieuwd wat zijn "Crime Inc." dan inhield en waarom hij speciaal (de makers van) GTA aanklaagd. Er zijn immers zat games waar je in een stad rond kunt lopen of auto's kunt jatten.
Ik ben op zich wel benieuwd wat zijn "Crime Inc." dan inhield en waarom hij speciaal (de makers van) GTA aanklaagd.
Zou dat, denk je, kunnen zijn doordat deze meneer naar eigen zeggen bij het bedrijf heeft gesolliciteerd waaruit uiteindelijk het bedrijf is ontstaan dat de GTA-serie heeft ontwikkeld/uitgebracht? Het heeft namelijk weinig nut om een ander bedrijf aan te klagen wegens plagiaat, als je nooit contact hebt gehad met dat bedrijf om je plannen voor een nieuw computerspel te bespreken... |:(

(Logisch, toch? :P)
Er zijn meer eigenschappen die een game moet hebben om succesvol te kunnen zijn; gameplay, verschijning (grafisch+audio) en vooral marketing (in geval van GTA3: de heissa over het al of niet verbieden :) ).

Ik vind de ideeŽn in GTA3 zeer voor de hand liggen, iedere 12 jarige had hiermee kunnen komen. In GTA3 zijn ze echter zeer goed uitgevoerd en het spel is goed speelbaar gebleven.
Gallagher is 12 ? :+
Gallager was 12 toen hij solliciteerde. Dan is hij nu achttien. Wellicht dat je pas een rechtzaak mag beginnen als je meerderjarig bent.

Dan is hij dus toch snel itt wat hierboven wordt gezegd.
tsss

Grand theft auto is gejat...
Betreft al deze zogeheten "hij-heeft-het-van-mij-gejat" claims: Dat is altijd wel te roepen! In alle spellen zit wel en feauture/gadget/idee/vormgeving die al eens is bedacht door iemand. Logisch, een uniek idee is tegenwoordig practisch niet meer mogelijk. De combinatie van ideeen in GTA is wel uniek ... en er zal best iets van iemand anders inzitten...maar om nu te roepen: Ik heb dat bedacht! ...

Fech off meneer Gallagher, had in die 10 jaar zelf iets gebouwd als je ideeen zo goed zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True