Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties
Bron: Smartphonethoughts.com

Een paar mensen die almaar aan hun smartphone denken (smartphonethoughts.com) brengen ons een kort berichtje afkomstig van de Microsoft Professional Developers Conference (PDC) die op dit moment plaatsvindt in Los Angeles, CaliforniŽ. De softwaregigant heeft namelijk laten doorschemeren dat komende versies van hun Pocket PC- en Smartphone-besturingssystemen hogere display-resoluties zullen gaan ondersteunen. Ontwikkelaars dienen er rekening mee te houden dat toekomstige handhelds met Pocket PC 640 x 480 beeldpunten zullen kunnen weergeven. Smartphone-schermpjes zullen een kwart van dit aantal krijgen, te weten 320 x 240 pixels. Naar verwachting zullen er nog een hoop andere weetjes omtrent Microsofts Windows Mobile-platform vrijgegeven worden op de conferentie.

Pocket PC, SmartphoneIn the overview 'Developing for Windows Mobile' session at Microsoft's Professional Developers Conference, James Pratt touched very briefly on something that developers will want to think about in designing their Windows Mobile applications: new display capabilities for next generation Windows Mobile devices. Pocket PC will support VGA (640x480), 'square', and 'standard' resolutions in both landscape and portrait modes. Smartphone will support QVGA (320x240) and the current 'standard' resolution. (Wow!) Rumor has it that this (and others) will be discussed in more depth during other sessions this week. I'll refrain from analysis until after more details have been announced, but suffice it to say that this is going to be a huge step in the evolution of the Windows Mobile platform.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Dat is goed nieuws! :)
Een poos terug las ik hier op T.Net al dat MS opdracht had gegeven aan LCD-fabrikanten om hi-res LCD's te gaan ontwikkelen, ten gunste van hun nieuwe OS. Blijkbaar heeft dat ook vruchten afgeworpen voor de mini-markt...
de huidige resolutie is voor somige applicaties gewoon niet toereikend.... maar de pda moet dit wel hardwarematig aankunnen. Je merkt nu al dat somige pda`s veel moeite met de huidige resolutie schermen (video, plaatjes, navigatie etc)

Toshiba met ati is een voorbeeld hoe het dus wel moet!
De aankondiging is nu. Microsoft kennende - en het feit dat PocketPC 2003 pas net uit is - zal het wel inhouden dat het pas begin volgend jaar beschikbaar is voor de OEM leveranciers. Halverwege 2004 dus pas de eerste PocketPC devices die een resolutie ondersteunen anders dan het inmiddels achterhaalde 320x240.

zouden ze misschien toch wat marktaandeel aan Palm kwijtraken, waar ze al sinds een paar jaar grotere resoluties ondersteunen?
Nee, er zijn nu ook al een of twee Pocket PC van toshiba met deze hoge resolutie schermpjes van 640 bij 480. Al vind ik persoonlijk de Palm T3 toch wel het vetst met een uitschuifbaar schermpje van 640 bij 320.
De Palm Tungsten 3 is 480x320
volgens mij lees jij het niet goed! :Z
Boss schrijft:Halverwege 2004 dus pas de eerste PocketPC devices die een resolutie ondersteunen anders dan het inmiddels achterhaalde 320x240.

Wat dus betekent dat hij 320x240 achterhaald vind voor pda's, en daar ben ik het helemaal mee eens!
Ehh..inderdaad nu ik het nog een keer lees...SHIT...een van me eerste posts hierzo en dan gelijk zo'n DOMME opmerking maken...sorry!
De nieuwste Toshiba Pocket PC e800 heeft een 640x480 resolutie en ik heb al een beta vorige week in mijn handen gehad. Ziet er wel erg cool uit. Enige nadeel vind ik dat de lettertjes erg klein zijn, maar geeft wel aan waar we naar toe gaan.

Er komt binnenkort een review hiervan op de Pocket PC-Club (www.pocketpc-club.nl).
Hoe moeiljk is het nou om een hogere resolutie te ondersteunen?

Oke, hardwarematig gezien is het duidelijk, moet je meer precisie toepassen in je LCD design. Er staat ook nergens dat hardware makers zo ver zijn.

Maar softwarematig is het een kwestie van twee getalletjes in de configuratie veranderen(en desnoods een nieuw font) in een goed ontworpen systeem..

Een beetje een zinloos bericht dus IMO
Maar softwarematig is het een kwestie van twee getalletjes in de configuratie veranderen(en desnoods een nieuw font) in een goed ontworpen systeem..
Was het maar zo simpel...
- Als je opeens vier keer zoveel pixels moet servicen, krijg je bij sommige toepassingen grote performance problemen. (zoals al terecht werd opgemerkt door Zware Unit)
Denk aan video, (3D) games, navigatie.
- Als gamedeveloper moet je opeens je sprites gaan herontwerpen. Of upscalen of een bitmap scaler schrijven (maar dan ziet het er weer niet uit...)
- Bij high perfomance applicaties zitten vaak resoluties "ingebakken". Als ik een pixel naar het scherm schrijf dat doe ik dat (tot nu toe) op een PPC op de <x>+<y>*240-ste pixel van het scherm. Als je dit vaak doet, kun je veel beter 2 bitshifts gebruiken; y<<8 - y<<4 doet het zelfde, maar kost je slechts een vierde van de clockcycles van die vermenigvuldiging. Die loop unroll je natuurlijk weer... :P Maar ook die getalletjes mag je gaan updaten...
Natuurlijk #define je wel een hoop, maar het blijft veel werk...
- je offscreen scherm buffer wordt ook opeens vier keer zo groot; je kunt zomaar in de geheugen problemen komen...
- je moet resolutie-detectie inbouwen als je direct screen access gebruikt, of aparte versie gaan distribueren

enz. enz.
Het ondersteunen van een hogere resolutie valt nog best tegen bij een PDA hoor.

De opbouw van je scherm gaat namelijk net iets anders. Niet zoals bij windows een desktop met daarop verschillende schermen die allemaal een andere grootte kunnen hebben. In plaats daarvan zijn ongeveer alle applicaties fullscreen.

Behalve het OS zullen dus ook ALLE applicaties de nieuwe resolutie moeten ondersteunen. Bij Palm is er een goede 'backwards compatibility' en zijn er ook van veel programma's verschillende versies voor de verschillende resoluties. Zo weet je zeker dat je interface er mooi uit ziet.

Alle programma's die de nieuwe hogere resolutie willen ondersteunen zullen dus de boel flinnk moeten verbouwen zodat de layout van het programma mooi op het scherm past. En dat kan een hoop werk zijn!
[mierenneuk mode]Cijfers moeten toch juist omgedraaid worden omdat het scherm van een pocketpc hoger is dan breed? dus de resolutie wordt dan 480x640...[/mierenneuk mode]
Niet als je het in landscape draait, wat ook kan. Dan is het wel 640x480.
Ja, dan moet je wel eerst resetten |:(. Dat heeft Palm toch wel iets beter begrepen door gewoon klik en draai toe te passen.
Volgens mij heeft Boss het verkeerd gelezen...die 320x240 resolutie is voor SmartPhones (de Orange SPV etc..)...Volgens mij PocketPC (iPAQ etc...) gaan 640x480 ondersteunen...volgens mij kunnen ze dat nu nog niet neej..dus op zich best wel goed :)
Er komt een Psion Netbook Pro op de markt met een 800x600 resolutieschermpje op Windows CE.net

bron: www.teklogix.com/assets/downloadable/NETBOOK_PRO_A4.pdf

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True