Computerverslaafde tieners kicken af in Duits vakantiekamp

De BBC meldt dat in Duitsland een speciaal vakantiekamp is ingesteld voor kinderen die niet achter hun beeldscherm vandaan kunnen komen. Het kamp bevindt zich in het plaatsje Boltenhagen aan de kust in noord-Duitsland. Kinderen die aan het kamp deelnemen worden zoveel mogelijk gestimuleerd deel te nemen aan buitenactiviteiten en mogen hooguit dertig minuten per dag een computer gebruiken. De kinderen die erheen gaan zijn thuis doorgaans vele uren per dag achter de pc te vinden waardoor ze in het echte leven minder makkelijk vrienden maken of kunnen onderhouden en vaak ook diëetproblemen hebben. Het kamp is het eerste in zijn soort bij onze oosterburen.

Volgens het artikel is computerverslaving veelal een niet erkend probleem, zeker in de klinische zorgsector, waardoor ook veel ouders het vraagstuk niet bij hun kinderen ter sprake durven brengen. Het kamp is een eerste stap om in deze situatie verandering te brengen. Voor de deelnemende kinderen is het uitstapje in ieder geval een succes. Tijdens het kamp worden ze gewezen op het belang van goede voeding en voldoende lichaamsbeweging. Bovendien hebben ze weer ontdekt dat real-life spelletjes ook erg leuk kunnen zijn :

Computerende kids Benjamin Saenger, 13, weighs 123 kilos. He loved to play car-racing computer games when he was at home. He said he became aware that he was putting on weight. "I thought it was going to be terrible coming to a camp where there were no computers, nor any TV - only sport," he said.

"But I wanted to do something to make me feel better, and I do feel more self-confident now. I've learnt that there's far more to life than sitting in front of a computer all day long. It's important to exercise and look after your diet."

Door Bram Kouwenberg

Nieuwsposter

06-08-2003 • 12:01

115

Submitter: Longbeard

Bron: BBC

Reacties (115)

115
107
72
16
2
0
Wijzig sortering
Ik vind zo'n kamp een heel goed initiatief. Ik heb zelf een voorbeeld uit de praktijk in mijn kennisenkring.

Het gaat om een gezin met 5 kinderen. Op een dag ging bij hen de TV kappot en hadden ze geen geld om een nieuwe te kopen. De eerste paar dagen verveelden de kinderen zich stierlijk maar na een aantal dagen zag je ineens dat de kinderen allerlei spelletjes gingen verzinnen en lekker buiten aan het ravotten gingen.

Het gezin heeft nu nog steeds geen TV maar wel een PC voor wat schoolwerk e.d.

Zo zie je dus dat kinderen ineens heel inventief kunnen zijn zonder al die electronische snufjes en dat is goed voor de fijne motoriek en sociale gestel.
Tja je kan ook een goed boek gaan lezen :)
En dan zal je zien dat op een dag zo'n kind op straat wordt doodgereden, ze een keer lopen te stoeien en er een door overlijd, ze gaan stelen,etc. Dan is het zeker de schuld van de maatschappij?
Wat een onzin zeg. Toen er nog geen tv's waren werd er veel meer buitengespeeld, gingen er toen om de haverklap kinderen dood hierdoor?
Tot ik 9 was hadden wij thuis ook geen tv. Ik ging met vrienden voetballen en de andere bovengenoemde dingen doen. Niemand is doodgereden en sinds de brugklas heeft er ook geeneen ooit meer wat gestolen.
Prachtig, maar in het tv-loze tijdperk, was het verkeer ook wel even een stuk minder druk dan nu he?

De toekomst bonkt op de deur. Je kan onder de dekens kruipen, maar vinden doet hij je toch. Digitalisering van de samenleving is een feit, wen er maar aan.

We gaan niet terug naar een "Staphorst" cultuur.
Toen de TV niet kapot was, lieten die ouders de kinderen daar uren achter zitten?

Gadverdamme, die ouders waren *zelf* de oorzaak van de TV verslaving van die kinderen.

Wat is er mis met rantsoenering?
De kinderen die erheen gaan zijn thuis doorgaans vele uren per dag achter de pc te vinden waardoor ze in het echte leven minder makkelijk vrienden maken of kunnen onderhouden en vaak ook diëetproblemen hebben.
Is het vele uren achter de PC zitten de oorzaak dat ze in het echte leven minder makkelijk vrienden maken? Of is het in het echte leven niet makkelijk vrienden kunnen maken de oorzaak van het vele uren achter de PC zitten?

Bij mij het tweede. Mij naar zo'n vakantiekamp sturen had weinig uitgehaald en misschien wel averrechts uitgepakt. Nu heb ik een baan in computers, verdien ik aardig en maak ik wat van mijn leven. Als ik niet 'computerverslaafd' was geweest, had ik misschien een uitkering getrokken en heel teruggetrokken geleefd. Mogelijk was ik geestelijk in de problemen gekomen en was ik op straat geeindigd.

Ik hou niet zo van dit soort geforceerde dingen. Die ouders begrijpen hun kinderen simpelweg niet en denken dat als ze ze forceren om niet meer achter de computer te zitten, die kinderen weer normaal worden.

Net als die ouders die denken dat als ze hun zoontje hadden geforceerd om meer met meisjes te spelen, hij niet homofiel was geworden.

:r :r :r

Als die kinderen naar een afkickkamp moeten, dan heb je als ouder toch eigenlijk wel flink gefaald. Je hebt het eerst helemaal uit de hand laten lopen voordat je ingreep. Als je het goed had gedaan, had je van het begin af aan al de toegang tot de computer gerantsoeneerd. Hebben mijn ouders bij mij ook gedaan.
Anoniem: 70243 @RetepV6 augustus 2003 13:36
Als die kinderen naar een afkickkamp moeten, dan heb je als ouder toch eigenlijk wel flink gefaald. Je hebt het eerst helemaal uit de hand laten lopen voordat je ingreep.
Je hebt helemaal gelijk, en zelfs de ingreep doen ze niet zelf daar huren ze dan een 'kampbewaker' voor. Als ouders nu eens zelf de opvoeding voor hun rekening zouden nemen, en ophouden te zoeken naar externe oorzaken waarom hun bloedjes van kinderen disfunctioneren.....
Anoniem: 89130 6 augustus 2003 12:07
Lache...maar of het ook helpt? K gok dat ze binnen no time weer achter de pc zitten.
Ik denk dat dat wel meevalt.
Het is belangrijk dat ze leren om te gaan met mensen en leren andere dingen te doen, dat verleer je niet even.

Mensen die van een fatcamp afkomen duiken ook niet meteen tussen de zakken chips, die leren ook om normaal te eten.
Ligt er maar net aan hoe het kamp in elkaar steekt;
Als ze leren dat het fout is om achter een computer te zitten en dat ze dat niet mogen doen zal het weinig helpen, als je ze kan leren dat in het echt bewegen een stuk leuker is dan een mannetje op je computer laten lopen dan wél.
Zijn er trouwens niet structurele problemen die hieraan ten grondslag liggen? Waar moeten kinderen tegenwoordig nog buiten spelen? Beetje afgeschermd terrein voor de kids vinden ze ook niks, net zoiets als dat je een volwassenne zegt "je mag best autorijden... maar alleen op deze rotonde". Het zou in het algemeen weer wat "speelbaarder" moeten worden op straat.
NEEEEEEE!!! Niet spelen op straat! Verkeerswegen zijn geen speelplaatsen. Laten we wat minder wegen en beklinkerde vlaktes in steden aanlegen en ook wat ruimte laten voor natuurlijke open ruimtes, je weet wel die dingen waar gras groeit, beestje rondkruipen en waar je modder aan je voeten kan krijgen . Dat is structureel gezien veel beter.
Anoniem: 79851 6 augustus 2003 12:26
De kinderen die erheen gaan zijn thuis doorgaans vele uren per dag achter de pc te vinden waardoor ze in het echte leven minder makkelijk vrienden maken
Door te internetten, gamen en computeren maak je juist vrienden door te chatten, GoT'en ( ;)), mailen, nieuwsgroepen, gameclans, ICT-beurzen etc.
of kunnen onderhouden en vaak ook diëetproblemen hebben
Computeren, dus ook bijvoorbeeld gaming en sitedevelopment, vergt behoorlijk wat denkvermogen, waar veel energie voor nodig is. Dit dik worden geldt maar voor een kleine groep.

edit: ik heb het niet over virtuele vrienden, maar via internet 'reallife' vrienden maken.
Dit dik worden geldt maar voor een kleine groep.
Er zijn ook andere dieetproblemen dan dik worden.

Mijn toch al magere broertje was eens 10 kilo afgevallen toen hij de hele vakantie achter zijn sega megadrive had gezeten. De huisarts was erg pissig hierover.

Zelf vind ik gaming de makkelijkste manier om af te vallen. Hoe kan je nou vreten als je aan het fraggen bent 8-) * 786562 kris
ontkenning is een van de ergste fasen van een verslaving :P
Real life contacten via msn enzo!
Dan nog even een playstation ernaast met de eyetoy en je hebt nog beweging ook!!

klaar is kees :Y)
Leuk he al die virtuele vrienden....... :Z
Ik zou zeggen ga eens uit. Op donderdag, vrijdag en zaterdag avond zijn er veel leukere dingen te doen dan achter zo'n suffe pc te zitten.
En je eerst hoeven dronken te drinken alvorens je jezelf pas begint te amuzeren, dat noem ik pas erg ziek !

En nadien hoor je dan de wildste verhalen van hoeveel bakken bier men wel binnen heeft gehad alvorens men dronken was. Niet iedereen van de uitgaande jeugd is zo maar rond de leeftijd van 16-20 zijn ze allemaal bijna zo ( toch op mijn school indertijd. )

Ik heb er maar 1 woord voor , ZWAK. Van een stevig deuntje Lady Dana of Hardcore begin ik soms ook al te zweven , DAN PAS noem ik uitgaan leuk. Als het is door de muziek, gezelschap, enz... Maar je dan eerst een stuk in je voeten drinken, sorry maar dat noem ik niet 'zich amuzeren door uit te gaan'.
dus wij zijn nu vrienden? yay!
Anoniem: 87807 6 augustus 2003 12:08
Hoelang duurt zo'n afkick-kamp dan wel niet?
En garanties biedt het waarschijnlijk ook niet, als de kids weer thuiskomen, het eerste wat ze waarschijnlijk zullen doen is toch weer achter de pc kruipen. Weg geld en verloren tijd lijkt mij.
Het is toch een stukje opvoeding denk ik, en daar zijn hoofdzakelijk de ouders verantwoordelijk voor !!!
En niet 1 of ander afkickcentrum-kampje...
het eerste wat ze waarschijnlijk zullen doen is toch weer achter de pc kruipen.
Natuurlijk, met een hald uur per dag kun je toch niet al je sociale contacten via internet bijhouden :+ laat staan op GoT alle mensen helpen die je hulp nodig hebben, of werken aan je nieuwste programma.

Weet je hoe je het die kinderen afleert, door te zorgen dat ze op dat kamp maar een half uur per dag NIET achter de computer zitten, zodat ze gaan vragen 'mag ik nu even slapen' of 'mag ik nu even naar buiten' of 'mag ik nu eten' en dan antwoorden "nee, eerst moet je de nieuwe beveiliging van photoshop kraken" oid
Als er zo'n kamp voor 40+ers komt, wil ik me er wel voor inschrijven - maar of het zal helpen..? Ik heb er een hard hoofd in :7
Anoniem: 79851 @zyxnor6 augustus 2003 12:52
Of geen (voor)hoofd :7

;)
De beste oplossing tegen computerverslaving is RSI ;(
Anoniem: 89130 @bredend6 augustus 2003 15:07
Hard...maar waar :Y)
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het grootste deel van de mensen die die pc-junks op school of op hun werk tegenkomen vele malen minder intressant zijn dan pc's. Daar wil je niet in je vrije tijd ook nog eens mee geconfronteerd worden.

Buitenactiviteiten, brrr, we leven hier in het ontwikkelde deel van de wereld, buiten is een ruimte waar je komt als je van het ene "binnen" naar een ander "binnen" gaat. De enige activiteit die je buiten uitvoerd is persoonlijk transport, bijvoorkeur gemotoriseerd persoonlijk transport. Bovendien, buiten heb je zure regen, smog en andere milieu-verontreinigingen, daar laat je toch geen kinderen rondlopen? :Y)
zucht, regeringen hebben wel commentaar als we gratis drugs verstrekken in ons lange-termijn programma maar zelf geven ze computers in een afkickcentrum... vat je hem?

in de brochure adverteren ze nog net niet met hun suppersnelle adsl lijnen |:(
Benjamin Saenger, 13, weighs 123 kilos.
hier gaat het dus uiteindelijk om... niet de normale nerds, maar die waar de ouders het voor mekaar hebben gekregen een kind zo vet te mesten (hiervoor moesten ze hem achter de computer vast plakken en intraveneus fastfood voeren) dat ie op zijn 13e reeds 1 2 3 k i l o woog!

* 786562 yared
Natuurlijk kun je kick uit een game halen, de nico uit de tine, choco uit de lade.... maar gewoonte-verslaving kun je alleen aanpakken bij de wortel en dat heet 9 v/d 10 keer..... opvoeding ;)

* 786562 yared
Ik denk dat zo'n kamp juist hartstikke goed werkt!
Ik zelf ben zo verslaaft als maar kan, wakker worden, PC, slapen, wakker worden, PC, slapen.. iedere dan 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.. een dat al een jaar of 7 lang.

Heb tot me 16de op Scouting gezeten (dus elke zaterdag contact met "echte mensen" en veel beweging, me gewicht was wel veel hoger dan de meeste (was iets van 90Kg.) maar toen ging eraf en had dus "geen beweging" meer, op het lopen naar de bushalte heen een weer om naar school te gaan na.

Op me 18de kwamen we erachter dat ik 115+ Kg woog |:(
Op klasgenoten na heb ik geen vrienden/kennissen... als ik een dag naar een beurs ga dan beginnen me handen te trillen rond de helft van de dag... ookal is het een computer beurs!
't is niet normaal, maar ik zou niet weten wat ik buiten de deur zou moeten doen!

Ben nu 19, ben weer aan Scouting gaan doen, zit nu weer rond de 100Kg.. na ieder lang kamp weer 3Kg eraf :*)
Als ik mensen tegenkom (bij vakantiewerk/school/bushalte/etc) begin ik soms spontaan te praten.. ik schik er soms zelf van!

Als ze met 1 kamp die jongeren kunnen overtuigen dat er meer is dan computer "all-day-long", en op zo'n kamp maken ze natuurlijk ook vrienden!, gaan ze eenmaal thuis gekomen echt makkelijker dingen doen. En als het leuk was gaan ze volgend jaar weer, en daarna weer, en weer, weer, weer, ...

Het gaat er niet om om de verslaving van die kids weg te halen, maar juist om de communicatieve vaardigheden naar een hoger level te brengen. En hoe meer kinderen er vaker meegaan, hoe makkelijker de "nieuwe" kinderen zich aanpassen en ook makkelijker in omgang worden.

Door de combinatie "overgewicht" en/of "computerverslaafde" kinderen trekt het niet alleen kinderen van het mannelijke geslacht maar ook meiden, en dat is nóg veeel beter!
Eigenlijk zouden ze dat soort kampen voor verschillende leeftijden moeten maken, waarbij ze met de jongeren vanaf 16 ook naar uitgaans gelegenheden gaan..
Want dat is bij mij nóg steeds de zwaarste drempel, wat is daar te doen (in uitgaansgelegenheden), wat staat me te wachten, wie kom ik tegen, wat zeg ik als iemand wat zegt, wat als iemand me omduwt??
Allemaal vragen waar ik heeeel vaak mee zit.

Ik, als computerverslaafde, hou niet van veranderingen.. als je wel niet weet hoelang het duurt voordat ik een nieuw stuk kleding ga kopen.. laat staan dat ik heb nog aantrek!

Als ze dat soort kampen hier in NL zouden geven dan meldt ik me DIRECT aan! (als ik te weten kom dat het er is |:(

En dat de ouders van dat soort kinderen (mijn ouders dus ook) een beetje gefaald hebben is aan de ene kant wel waar.. maar aan de andere kant niet.
Ik ben hun oudste kind, wist vanaf me 8ste al dat later met computers wilde werken (sindsdat ik me C64 had en daarna me eigen 286 met Ms Dos). Mijn ouders hebben een opleiding van niets (de enige school die ze hebben afgemaakt is de basisschool), me vader werkte bijna 24/7 dus die merkte alleen mijn computergebruik als het vakantie was en me moeder die snapte toch niets van wat ik deed laat staan dat het "ooit" een keer slecht zou kunnen zijn/worden.
Nu, ben ik de enige van de gehele familie die na zijn MBO (zonder problemen) nog verder kan (HBO > ), ookal weten ze dat mijn verslaving niet goed is (ze proberen me er nu ook zoveel mogelijk achtervandaan te trekken) aan de andere kant willen ze dat ik een veel beter toekomst krijg dan zij.

Met de toekomst (kwa scholing) zit het dus wel goed, maar nou maar hopen dat de HBO Intro week me het uitgaansleven in kan krijgen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.