Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Bron: Gamesconference

Door de enorme groei die de games-industrie de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, is men in de academische wereld ervan doordrongen geraakt dat computergames een serieus onderwerp van wetenschappelijke studie kunnen zijn. Dat blijkt wel uit het feit dat de Faculteit der Letteren van de Universiteit Utrecht van 4 tot en met 6 november in de Domstad het eerste internationale congres over computergames organiseert, onder de naam Level Up. Om het onderzoek naar games wereldwijd te stimuleren is onlangs de Digital Games Research Association (DiGRA) opgericht, waarbij de Universiteit Utrecht nauw betrokken is geweest. De DiGRA is mede-organisator van het congres. De onderzoekers zullen tijdens de conferentie, die plaats vindt in het Educatorium, hun bevindingen met elkaar delen.

Level Up game-conferentie Utrecht Andere activiteiten tijdens de driedaagse conferentie zijn een zogenaamd 'Gamefest' in de discotheek Tivoli, met DJ's, VJ's en bijzondere games. De conferentieganger zich zal verder kunnen ontspannen bij een tentoonstelling van computergames waar uiteraard ook spelletjes gespeeld kunnen worden. Deze tentoonstelling draagt de naam Gamescape en bevindt zich in het Educatorium. In Filmtheater 't Hoogt vindt een groot toernooi plaats waar liefhebbers de kans krijgen om het in games op bioscoopformaat op te nemen tegen kampioenen uit de hele wereld. Het Gamefest en het game-toernooi zullen ook toegankelijk zijn voor belangstellenden die niet deelnemen aan de conferentie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Ik had het persoonlijk leuk gevonden als er ook technische lezingen waren, het programmeren van games is namelijk een verdomd moeilijk vakgebied waarbij zeer veel verschillende wetenschappen bij komen kijken zoals: AI, informatica, wiskunde, natuurkunde en niet te vergeten alle kunstenaars en musici die ook meewerken om een goed spel te kunnen ontwikkelen.

Dit congres is naar mij zin dus veel te veel bla en te weinig know-how. Er zijn over de honderd lezingen (dacht ik) en ik heb er maar een paar gezien die enigszins een praktische toepassing hebben op het ontwikkelen van spellen. Plus honderd euro is beswel veel..
Op het internet kan je al redelijk wat vinden, zeker als je op de betere fora rondsnuffelt. Alleen zijn de beste fora helaas niet openbaar voor iedereen. Ook nieuwsgroepen voor technische ebooks zijn een aardige inspiratiebron. In boekhandels vind je eigenlijk nagenoeg geen specialistische boeken over gameprogramming (of je moet +80 euro voor een boek normaal vinden).

Het grote probleem van games maken is dat het eigenlijk te veel werk is om in je eentje te doen. Je kan niet in je eentje een MoH of Doom maken. Vroeger was dat nog wel redelijk het geval maar toen was alles lang niet zo mooi en koel als nu.

Als je technische informatica studeert dan snuffel je ook in het begin maar aan allerlei vakgebieden. Echt ergens diep op ingaan is in de eerste paar jaar ook niet mogelijk. Datzelfde geldt voor dit 'congres', te weinig tijd en een te breed publiek om ergens diep op in te gaan.

/edit : typo's
The conference aims to promote high-quality research of games, recognition of game studies as an academic field of enquiry, as well as interdisciplinary collaboration in games research, design and development.
Als je de site nou even doorgelezen had, kon je zien dat er in het programma ook lezingen gepland staan over AI en de grafische aspecten. Daarnaast word vooral over de sociale gevolgen en oorzaken omtrent games besproken.

Wat jij trouwens wilt is, denk ik, niet echt interessant voor academici. Een academicus probeert de grenzen te verleggen dmv onderzoek en niet game ontwikkelaars beter te leren programmeren.
Dan moet je naar de GameExpo komen tijdens de HCC. Daar worden dit jaar wederom (technische) lezingen gehouden, en dit jaar beter georganizeerd dan vorig jaar, want toen wisten we het pas 3 weken van tevoren :+
Het klinkt meer als een veredelde LAN-party die op kosten van Universiteit van Utrecht wordt georganiseerd.

In wetenschappelijke kringen is er amper serieus materiaal te vinden dat gerelateerd is aan videogames. Het meeste wat ik tot nu toe gezien heb mist veel te veel diepgang. Veel te veel psychologisch en cultureel geblaat waarbij zogenaamde onderzoekers de realiteit geheel uit het oog verliezen. :(
Door slechts naar enkele facetten te kijken van gaming kan je eigenlijk alles wel beweren.

Laatst op het journaal ook nog zo'n el-triesto figuur die met allerlei conclusies aan komt kachelen, nadat MoH voor 5 minuten heeft bekeken.
Maar het vreemde is dat de universiteit van utrecht en ik geloof zelfs de hogeschool van utrecht best leuke game design/game programming cursussen heeft zoals:

http://www.cs.uu.nl/education/vak.php?vak=gds&jaar=2003

waar studenten een 2d en (ik dacht ook) een 3d spel moeten maken gedurende 1 semester. plus de standaard informatica computer graphics cursus is ook al heel leuk en uitdagend, dus het is niet alsof de organisatoren geen mensen in huis hebben die geen redelijke games kunnen maken en zich er niet voor interesseren. Ik had op z'n minst een praatje verwacht van M. Overmars.
Als je echt wat wil bereiken in de video games industry dan is die opleiding echt een lachertje. (sorry voor de mensen die hem volgen). Je mist op een gegeven moment de wiskundige basis om dieper op bepaalde concepten en technieken in te gaan. Je kan het heus wel zelf leren maar echt makkelijk is dat niet.

Alles wat je daar leert kan je net zo goed uit een paar boeken halen. De gaming industry kijkt altijd meer naar skills dan naar schooldiploma's. Als je actief (24-7 ;) ) bezig bent met het maken van games dan doe je zoiets in je vrije tijd, daar heb je die hele studie niet voor nodig (als je de hersens hebt, maar het is gewoon een kwestie van veel doen en proberen).
Het demotiverende aspect is dat je vandaag de dag niet meer ff iets leuks in elkaar klust. Om je heen is alles mooier, koeler en gaver (mede omdat games nu bijna niet meer met kleine teams in elkaar gezet worden, 20-50 man (piek-moment) is geen uitzondering bij medium-size bedrijven. Daar kan je als eenling niet tegenop.

Als je een gameprogrammer wilt worden moet je gewoon heel veel proberen (en op je bek gaan hoort daar ook bij) want daar leer je het meeste van. Wiskunde is niet leuk maar wel noodzakelijk als je echt diep op dingen in gaat.
Bijna alle benodigde informatie en tools kan je zo van het internet af plukken.
Het enige wat dan nog rest is je eigen game bouwen. ;)

Oja, en een 2D game maken met GameMaker heeft natuurlijk niks te maken met het echt werk. :r
Behalve kunnen programmeren is creativiteit(en kunnen samenwerken met de graphics designers) heel erg belangrijk. Het belangrijkste misschien zelfs wel.
Ik heb meer game projecten zien stuklopen op het gebrek aan ideen of graphics dan op programmeervernuft.
En wiskunde is belangrijk; maar er is een heel groot verschil met wetenschappelijke visualisatie (zoals voor medische toepassingen) waar render precisie het verschil tussen leven en dood kan betekenen. Je mag in een game best sjoemelen met het een en ander, als je de illusie maar overtuigend houdt.
Het is en blijft entertainment, als het er leuk uit ziet, leuk speelt en je het goed market dan slaat het aan.
Een misvatting die veel studenten hebben is dat een vak op school je voldoende moet leren om het vak ook uit te voeren. Dat je meer en vaak betere theorie uit boeken en/of internet kan halen geld niet alleen voor dit gameprogramming, maar voor elk vak.

De kracht van zo een vak op school is wel dat het een basis standaard legt. Het is in eerste instantie niet zo hoog, maar je weet dat iedereen die het vak gehaald heeft een aantal concepten beheerst.

Het kweekt ook interesse bij studenten die niet 24/7 bezig met games zijn. Je krijgt een wat breder publiek en kan een broedplaats zijn voor nieuwe ideeen.

Hoewel je niet meteen de laatste 3d game kan ontwerpen, is het voor de game industry ook een uitkomst om aan personeel te komen. In plaats van overal zolderkamer programmeurs te zoeken, geconcentreerd uit een jaarlijkse pool van studenten kijken wie er geschikt is om verder intern opgeleid te worden.
Was het maar zo :)
Ik heb beide Graphics vakken gevolgd plus Game Design maar echt super hoogstaand is dat niet. Graphics en Advanced Graphics leggen wel een goede basis voor dat gebied maar Game Design is wel heel oppervlakkig. Leuk als je erin bent geinteresseerd, maar niet meer dan dat. Wel is er voldoende materiaal en hulpvaardigheid aanwezig van de docenten. En verder: wat niet is kan nog komen. Als je een vak wilt dat dieper ingaat over gameprogramming en je vindt genoeg mensen die dat ook willen kan het er zomaar komen.
Ik geloof dat er een verkeerd beeld is rondom de vakken; op een Universiteit leer je niet hoe je spellen moet maken door daar continue achter een pc practica uit te oefenen. Dat is helemaal niet het doel van vakken gegeven aan de Universiteit; als je dat wilt moet je naar het HBO of je ervaring in het bedrijfsleven op doen. Het doel is op een wetenschappelijk kritisch niveau op de game technieken te reflecteren, zoals in de cursusomschrijving staat.

Het mag dan wel een lachertje zijn voor doorgewinterde die-hard-game makers, maar voor studenten die zich er nog nooit mee bezig hebben gehouden is het een goede leerzame uitdaging.
Het doel is op een wetenschappelijk kritisch niveau op de game technieken te reflecteren, zoals in de cursusomschrijving staat.
Dit heeft weinig met wetenschap te maken. Alles wordt met zo'n sneltreinvaart er door gejaagd dat er enkel sprake kan zijn van even snuffelen aan onderwerpen. Zo'n college kan je net zo goed op het VMBO geven, dit heeft geen academische waarde (net zoals veel andere vakken op de universiteit imho). Pas als je een heel semester met 1 deelonderwerp bezig bent, dan kan je pas voldoende diepgang bieden om over een wetenschappelijke verkenning te kunnen spreken.
Het mag dan wel een lachertje zijn voor doorgewinterde die-hard-game makers, maar voor studenten die zich er nog nooit mee bezig hebben gehouden is het een goede leerzame uitdaging.
Maar dan moet de Uni van Utrecht niet doen alsof het om een volwaardig GameProgramming college gaat (wat ze voor mij er toch een beetje te dik op proberen te leggen).

Het zou mooi zijn als er eens een gespecialiseerde opleiding voor gameprogramming kwam waar je als student echt wat fatsoenlijks leert met voldoende diepgang. Nu moet je alles eigenlijk in je vrije tijd doen.
Het doel is op een wetenschappelijk kritisch niveau op de game technieken te reflecteren, zoals in de cursusomschrijving staat.

Dit heeft weinig met wetenschap te maken
Dat heeft er alles mee te maken. Academiciteit heeft juist niet als vereiste dat er overal details over bekend zijn voor er mee gewerkt kan worden. ik krijg niet het idee dat het hier om een conferentie van onderzoekers op dit gebied gaat. Volgens jou redenering is elk symposium waardeloos.

Wat ik zorgwekkender vind is dat dit alles wordt georganiseerd door de letterenfaculteit; als het om automatisering gaat echt een lachertje. de UU heeft daar een hele faculteit voor informatika en informatiekunde tegenover staan. Die hebben daar veel meer kaas van gegeten zou je zeggen(zeker aangezien informatiekunde een afvloeisel is van de letterenfaculteit)

--Overigens zal het voor mensen die niet helemaal bekend zijn met het gebied het vooral erg saai zijn, het gaat namelijk niet gewoon over spelletjes volgens mij, al is dat uiteindelijk wel de rode draad(subject is eerder consequenties van games etc)
Wat ik zorgwekkender vind is dat dit alles wordt georganiseerd door de letterenfaculteit; als het om automatisering gaat echt een lachertje. de UU heeft daar een hele faculteit voor informatika en informatiekunde tegenover staan. Die hebben daar veel meer kaas van gegeten zou je zeggen(zeker aangezien informatiekunde een afvloeisel is van de letterenfaculteit)
Het gaat dan ook niet om de technische kant van games, maar om de 'tekst', de inhoud, de manier waarop games je een verhaal vertellen, waarop ze bepaalde ideologieën versterken of ondermijnen, hoe ze verwoven zijn met andere media, en hoe we ze nu eigenlijk moeten onderzoeken. (FYI, -=bas=-, de opleiding 'GameProgramming' heeft verder niets met het congres te maken).

En wees gerust, ook bij de Letterenfaculteit lopen mensen rond die wat van techniek afweten (ondergetekende), en anders wel weten wie ze daarvoor moeten aanspreken ;)
-=bas=- schreef:
In wetenschappelijke kringen is er amper serieus materiaal te vinden dat gerelateerd is aan videogames. Het meeste wat ik tot nu toe gezien heb mist veel te veel diepgang. Veel te veel psychologisch en cultureel geblaat waarbij zogenaamde onderzoekers de realiteit geheel uit het oog verliezen. Door slechts naar enkele facetten te kijken van gaming kan je eigenlijk alles wel beweren.
Naast het feit dat het niet helemaal waar is dat er amper serieus materiaal te vinden is, is dit congres juist een aanzet om duidelijk te maken dat er wel wat meer gekeken mag worden naar hoe er precies wetenschappelijk onderzoek naar games gedaan kan worden. Waarom is een psychologische of culturele aanpak volgens jou 'geblaat'? Welke realiteit wordt er dan uit het oog verloren?

Er wordt absoluut teveel onzin over games beweerd, maar dat is vaak juist niet wetenschappelijk, maar journalistiek (en uit de heup geschoten). De wetenschap is wel degelijk bewust van alle factoren die een rol spelen bij het spelen en ervaren van games (zie de Nieuwe Media & Digitale Cultuur specialisatie aan de Universiteit Utrecht, waaraan de organisatie van het congres is verbonden).
Is dit ook voor de "normale" doorsnee gamer of zelfs minder dan dat?

"Congres" en "conferentie" klinkt namelijk alsof 't voor ppl in pak/smoking/whatevah is i.p.v. de "doelgroep".

Dit omdat ik toch in Utrecht woon en toevallig nog op de Uithof studeer :)
Als je op de site van DiGRA gaat kijken, dan zie je daar onderaan dat je je vanaf mei kon registreren voor de conferentie. Die informatie gecombineerd met het feit dat men expliciet zegt dat het Gamefest en het tournament voor het publiek toegankelijk zijn, doet mij concluderen dat je niet zomaar ff binnen kunt stappen als je toch op de Uithof bent.

Er staan daar echter wel wat e-mailadressen, dus je kunt natuurlijk altijd even vragen of er plaats is voor jou als gewone 'pak/smoking/whatevah-loze' gamert. :)
Ik kan je met zekerheid vertellen dat de gemiddelde conferentie ganger niet in pak/smoking daarnaartoe komt.

De meeste mensen die daar komen, komen toch van een universiteit en daar luistert het allemaal niet zo nauw.

Het is wat anders als het echt door een bedrijf zelf georganiseerd wordt.
painstation zal er ook zijn, incl versie 2

verder nog een hele boel andere zooi.

als ik me niet vergis mag je tivoli ook in zonder uitnodiging (ik zeg NIET: gratis :P - het kost namelijk een 10tje)

direct nederlandstalig linkje naar het feest: hierzo


edit: de url even klein krijgen. anders krijg je - zeker met al dit tikfouten - zo'n lang verhaal ;)
Eigenlijk wel schandalig, gamen is een ervaring waarbij je plezier moet hebben niet het plezier om de tegenstander pijn te doen :r
kijk.. dáár gaan ze nou over discussieren tijdens dat congres. dat :r pijn blablabla gedoe is natuulijk uber subjectief, want ik weet dat er heel wat guys zijn die een maat (of vrouw }> ) wel es ffies goed willen pijnigen :P

Op Netgamez stond het er iig behoorlijk druk omheen 3 dagen lang :)
Als ik zo het programma lees valt me wel sterk op hoeveel plezier (gamen en fuifen) er in het congres te beleven valt. Hoewel dat ook niet mag ontbreken ben ik van mening dat zulke congressen (tamelijk nieuw van soort) zo informatief en belangerijk mogelijk worden uitgewerkt.

Het hele gaming scene wordt gekenmerd door een heuse subcultuur, techniek/innovatie en uiting/mening. Het is een bron van wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling. Naar mijn mening moet men serieuze congressen houden over wat men vanuit universitair oogpunt men aan het gaming heeft en hoe ze het kunnen gebruiken voor hun onderzoek. Maar het programma staat eerder vol met vertoon van de nieuwste gimmicks (onder gamingland) leuke lan-parties en beetje feesten in Tivoli.
Dat is niet helemaal waar. Het congres duurt gewoon drie volle dagen. Ondertussen vinden er in dat kader wat randactiviteiten plaats. Verder is het niet zo dat dit congres meteen bedoeld is als hoogstaand wetenschappelijk congres. Voor zover ik dat kan bekijken is het eigenlijk een 'aanzet'... een begin. Met wil de ogen van de universiteiten wereldwijd openen voor de potentie en perspectieven van de gamesmarkt en de waarde ervan voor wetenschappelijk onderzoek.

Misschien dat dit congres daarna navolging vindt (hopelijk dus ook in het buitenland, alsdus de organisatoren), zodat Ludologie (zoals men de nieuwe discipline al gedoopt heeft) een aanvaarde richting van wetenschap wordt, met daarbij horende subsidies, onderzoeksplaatsen en eventueel zelfs leerstoelen. Kortom: het staat in de kinderschoenen maar is een goed begin. Dat men het publiek bij deze ontwikkelingen betrekt lijkt me dan ook alleen maar een goede zaak. Games zijn voor het publiek en als zodanig ook object voor studie. ;)
Wat ik zo vervelend vind is dat ze dit congress nou net hebben georganiseerd in de week na de tentamens...wat betekent dat al m'n vakken weer opstarten; een hele slechte tijd dus om een week vrij te nemen :(
painstation zal er ook zijn, incl versie 2
Over de painstation gesproken, kan je die ergens kopen/bestellen/huren OID hier in NL? Ben dr best wel in geintresseerd!
Ja das niet hun probleem

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True