Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: Webwereld

Amazon logoInternetwinkel Amazon is opnieuw aangeklaagd wegens patentschending. Tegelijkertijd zijn ook zes andere winkels die gebruikmaken van Amazon-technologie aangeklaagd. Het Amerikaanse bedrijf Pinpoint zegt over een patent te beschikken waarin een technologie is beschreven om kopers zogenaamde 'aanraders' aan te bieden. Om Amazon en de andere bedrijven te manen tot het betalen van licentiegelden heeft het bedrijf een rechtszaak gestart. Amazon is niet de enige winkel die deze technologie heeft verwerkt in zijn site. Onder andere Toys "R" Us, Target en nog vier andere bedrijven zullen ook voor de rechter moeten verschijnen. Geen van de woordvoerders van de bedrijven wilde commentaar geven op de aanklacht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Logisch dat Toys "R" Us ook wordt aangeklaagd. Die heeft geen eigen homepage maar zit bij Amazon.
Als je www.toysrus.com intypt kom je uit op http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/browse/-/171280/ref%3Drd_tru_hp_S TE/002-4403964-9685622
Logisch? Juist onlogisch, aangezien ze een gebruiker zijn van het produkt, en niet de maker.

Toys"R"Us had waarschijnlijk niet kunnen weten dat het produkt dat ze kochten gepatendeerd was, en een schadeclaim zullen (zouden) ze niet aan hun broek krijgen.

Alsof je als WinXP gebruiker voor het gerecht kan worden gedaagd omdat Microsoft ergens een patent heeft geschonden.
Zouden ze ook de kruidenier gaan aanklagen die zijn klanten kent en een lekker flesje wijn bij het zojuist gekochte vlees aanraadt? :?
Ofwel: wat een onzin. Patenten moeten worden verstrekt op technische vindingen, niet op abstracte ideeën.
Dat is het aparte van patenten in Amerika, je kan ideeen ook patenteren. Gelukkig kan dat in Europa niet :)
Nog niet... een aantal weken geleden hebben ze net kunnen vermijden dat een vervroegde stemming over softwarepatenten plaatsvond. Reken maar dat als die stemming had plaatsgevonden we nu in Europa ook softwarepatenten hadden.
Eigenlijk zijn er al enkele tienduizenden van zulke patenten toegekend. Deze zijn echter illegaal onder de huidige patentwetgeving waar software expliciet uitgesloten wordt van patentering. Eén van de argumenten om patentering toch toe te laten, is het regulariseren van deze in de praktijk al toegekende patenten... |:(
Voor meer info: http://swpat.ffii.org/
Je kunt zelfs bedrijfsprocessen patenteren.
(one-click shopping ?)
Er is een bedrijf dat een patent heeft op de 'electronische winkelwagen'
Volgens mij een digitale metafoor voor een voor iedere westerling herkenbaar object in de echte wereld.
Maar volgens de Amerikaanse patent organisatie een volledig nieuwe innovatie en daarmee is het te patenteren. |:(
Ik vindt het ook wel lijken op die hele zaak van de e-Loo (Toilet met internet) Zodra er een grote marktplayer iets heeft verschijnt er wel een klein bedrijfje die beweerd dat hij/zei pattent of octrooi op hetgeen heeft.

Op zich een goede zaak om de rechter te laten beslissen of het inderdaad zo is.

Tegenwoordig zijn er genoeg handige, snelle programmeurs die een soortgelijke routine in elkaar kunnen knutselen.

Volgens mij had de kruidenier op de hoek vroeger ook wel een systeem (schrift of boek) waarin hij bijhield wat z'n vaste klanten kochten op bepaalde tijden. Zelf vroeger bij een bakker gewerkt en je kijkt op hoeveel jaar achter elkaar dezelfde mensen een kerststol kopen in de week voor kerst. :)
Dat e-Loo bleek toch een verlate 1 april grap te zijn? En later weer niet en toen weer wel. Anyway, ik dacht niet dat het een echt serieus project was.
Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat MS maar snel riep dat het een grapje was toen uitlekte dat hun 'innovatie' niet al te origineel was.
Ze hebben het nl. destijds heel serieus gepresenteerd. En nVidia vond hun GFFX ook ineens heel grappig toen bleek dat niemand de koeler zo 'cool' vond.
dit klinkt een beetje als dat verhaal met british telecom en de hyperlink paar jaar terug... zal wel op niks uitdraaien
Dan lijkt het meer op die rechtzaken van Ebay...
Het lijkt mij wel eens aardig om een onderzoekje te lezen over hoeveel miljoenen / miljarden dollars dit het bedrijfsleven (Amerikaanse bedrijfsleven dan) kost aan proceskosten voor patentmisbruik. Momenteel zitten we nog goed. Totdat het patenten-gebruik/misbruik hier ook gaat beginnen in Europa).
Het lijkt me lastig om de huidige patenten-problematiek aan te pakken. Aan de ene kant zeg ik "afschaffen die zooi". Maar aan de andere kant is er geen impuls voor bedrijven meer om miljoenen/miljarden te steken in R&D. Om maar niet te spreken over de bedragen die men heeft moeten steken in het patenteren van van alles en nog wat.
Maar langzamerhand vind ik dat het wel steeds erger wordt daar in Amerika. Misschien dat het zou helpen als er eens een blik technici opengetrokken zou worden die als consultants optreden voor het Pattent office. Dat zou misschien de werkdruk wat verlagen daar.
Afschaffen van de patenten zie ik ook niet zitten, maar de looptijd mag van mij fors korter.
Nu loopt een patent 20 jaar en dat is voor software veel te lang.
Omdat de ontwikkelingen op dit gebied veels te snel gaan om dit te rechtvaardigen.
Een looptijd van 5 jaar lijkt mij veel redelijker omdat de houder dan gedwongen wordt er direkt gebruik van te maken.
Wat ik hiermee bedoel is dat ze dan niet eerst 10 jaar slapend gehouden kunnen worden en dan ineens op komen duiken.
Om dan veel schade aan te richten.
De patenthouder zal er dus voor zorgen dat hij in dat geval meteen zijn patent te gelde maakt of juist niet.
En een tweede voordeel wat ik zie bij een kortere looptijd is dat alle patenten veel beter bekend zullen zijn omdat iedereen daar baat bij heeft.
En dan weet je dus ook als programmeur beter waar je wel en geen rekening mee moet houden.

Persoonlijk vind ik dat het patent recht op dit moment totaal uit zijn voegen is gerukt, en niet meer werkt ter bescherming van een ontwikkelaar maar eerder als middel om partijen uit te buiten.
En dat is een zeer trieste ontwikkeling.
Wat een onzin! :(

Weer zo'n bedrijfje dat alleen van patenten leeft, en wanneer is dit patent aangevraagd? 1 Oktober 2002.

http://www.pinpointincorporated.com/Patents/Patent_6029195.pdf

Hallowwww zeg.
Het door jouw ge-quote patent is al in 1997 aangevraagd:
[22]Filed: Dec. 5, 1997
en in 2000 toegelaten:
Date of Patent: Feb. 22, 2000
Een vrij normale tijd voor het toelaten van een patent.
Ik vind het maar een vaag patent. Ik weet niet precies om welk patent het hier gaat (op http://www.pinpointincorporated.com/patents.htm staan een paar patenten die wel hiervoor in aanmerking komen), dus ik weet niet hoe specifiek het patent is, maar het lijkt best abstract als ik dit lees:

Van http://seattlepi.nwsource.com/business/131313_amazon18.html :
The company uses personalization technology to "customize the shopping experience for the customer," such as recommending titles on return visits, said Amazon spokesman Bill Curry.
Als Pinpoint Incorporated de zaak wint zijn de rapen gaar; ik denk dat veel professionele webstores wel een soortgelijk systeem in een of andere vorm gebruiken, al dan niet zo geavanceerd als die van bijv. amazon.com. En dan hebben we het nog niet over tracking-cookies die volgen welke websites je bezoekt en aan de hand daarvan pop ups van een op jou afgestemde categorie laten zien. Dan kunnen ze wel de helft van ieder commercieel internet bedrijf gaan aanklagen.
Het houdt gewoon niet op met die klote patenten....
De een na de ander gaat een rechtzaak beginnen.
wordt er gewoon moedeloos van. Of het zal wel aan het weer liggen...pfff

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True