Grundig vraagt faillissement aan

Uit het Verenigd Koninkrijk komt het nieuws dat het Duitse Grundig faillisement heeft aangevraagd. Na de Tweede Wereldoorlog is het bedrijf opgericht door Max Grundig en wordt het beschouwd als het levende voorbeeld van het Duitse Wirtschaftwunder. In de bijna zestig jaren die volgen ontwikkelt het bedrijf verschillende vernieuwende producten, waaronder televisies, radio's en stereo-apparatuur. De producten werden in heel Europa bekend door het "Made in Germany" wat ieder product sierde. In 1984 neemt het Nederlandse Philips een belang van 32 procent in Grundig. In 1997 doet Philips dit belang echter alweer van de hand. In 2001 volgt een grondige reorganisatie waarna het bedrijf er weer tegenaan denkt te kunnen.

Grundig LogoDit blijkt echter niet zo te zijn: verschillende overname- en samenwerkingsbesprekingen met andere bedrijven hebben geen resultaat en het bedrijf ziet zich uiteindelijk genoodzaakt faillisement aan te vragen. De voornaamste reden hiervoor is dat de productie te hoge kosten met zich meedraagt en dat de producten van het bedrijf te duur zijn in vergelijking tot producten uit Taiwan en Japan. In 2001 leed Grundig een verlies van 150 miljoen euro op een omzet van 1,5 miljard euro. Het personeelsbestand was al teruggebracht van 40.000 eind jaren tachtig tot 3500 nu.

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

16-04-2003 • 00:05

75

Submitter: bigoldie

Bron: BBC News

Reacties (75)

75
71
49
4
0
0
Wijzig sortering
Echt jammer van dat bedrijf. Ik denk dat iedereen wel eens iets van Grundig heeft gehad, en in ieder geval bij zijn ouders of grootouders heeft zien staan.

Was altijd een goed merk met naar mijn smaak mooi en niet te flashy design (ieder zijn smaak natuurlijk ;) ).
Volgens mij zit er een Grundig autoradio in mijn 18 jaar oude Civic :) Je weet wel, zo'n LMMMUUUU-radio.

Ik heb altiid wel vertrouwen gehad in Grundig als merk, maar er (puur toevallig) niet veel van gekocht.
Deze wordt nooit gejat! :+
De Civic of de Grundig? Ik denk beide :)

Rob Stender ('s ochtends naar het werk) Ruud de Wild (terug naar huis) klinken best goed op die oude radio trouwens...
absoluut mee eens. Ik heb hier in huis meerdere apparaten van Grundig, allemaal echte degelijke duitse kwaliteit en idd lekker strak design.
"Grundig, uit net zo mooi als aan"
:7
ik heb hier 2 hele degelijke boxen te staan, 20-30 jaar Oud maar spelen doen ze nog steeds.
Toch jammer dat zo'n bekend Europees technologie bedrijf op deze wijze ten onder moet gaan...

Tevens het is weer een slag in het gezicht voor de toch al slechte Duitse economie, waar we hier in Nederland zo afhankelijk van zijn...
Anoniem: 74500 @FiRePaTH16 april 2003 15:56
Waar heel Europa van afhankelijk is! Het valt op dat als de Duitse bedrijven het wat beter doen, de euro weer een stukje stijgt in waarde tov. de dollar.
Ik hoop dat de economie er weer gauw bovenop komt, dan kunnen de pcbedrijven weer volop gaan investeren in allerhande technologiën!
SHOCK! Zo zie je maar dat langzaam alle industrie weg wordt gezogen door Aziatische landen.

Vroeger hadden we hier Fokker, om trots op te zijn maar is ook failiet gegaan en denk toch wel dat veel duitsers trots op Grundig zijn (veel duitsers hebben het ook naar mijn weten (duitse familie ik heb))
Waar ik benieuwd naar ben is wat er gaat gebeuren als ze dat daar in de gaten krijgen....en niet meer zo goedkoop gaan werken, de fabrieken staan daar tenslotte dan al, je verplaatste je fabriek niet zo 123...omdat alle arbeid daarheen verhuist worden wij dadelijk nog het arme Europa :Y) gelukkig stamt Amerika er dan wel geld in (hopen we dan maar)
Uhm, over het algemeen is het Europa dat geld in Amerika stampt, en niet andersom.

Amerika heeft een gigantisch tekort op de handelsbalans, omdat Europa gigantisch investeert in Amerika, waarvan Amerika dan weer importeert uit Europa.
Dat gigantische valt wel mee hoor, het is gewoon relatief.

Als je het kijkt vanuit een standpunt dat 1 land een bepaald bedrag tekort zit op de handelsbalans dan lijkt het veel, maar Amerika is zo groot en heeft een zo grote economie dat het wel meevalt.
Anoniem: 77025 @wicher|IA16 april 2003 12:28
Drak_man: Het valt absoluut niet mee. de VS hebben de grootste schuld per inwoner van alle landen ter wereld.
$862 miljard in 2000. Is inmiddels verder gegroeid.
Anoniem: 56005 @wicher|IA16 april 2003 19:49
En van wie lenen ze dat geld?

Voornamelijk Japan. ;)
het arme Europa
Denk ik niet: we hebben een hele belangrijke grondstof, nl. hersenen ;)! Het onderwijssysteem hier is van het beste van de wereld, in België zelfs het beste, dacht ik. High-tech bedrijven en zo zullen hier altijd blijven. Waarom denk je dat AMD zijn meest geavanceerde fab, waar heel aan R&D gedaan wordt, in Europa vestigt?
Als het dan zo ver zou komen dat bedrijven massaal naar ginder zouden verhuizen, zou de EU daar wel iets aan doen dmv subsidiëring of zo. Vergeet ook niet dat de lonen ook gaan stijgen in de Aziatische landen als daar steeds meer bedrijven komen!
Als de Aziatische landen dan ook meer industrialiseren en de lonen en zo stijgen, zal natuurlijk ook de afzetmarkt enorm vergroten, denk maar eens aan China, dat telt 4x meer inwoners dan Europa (of is het intss al 5x? ;))! Hierdoor zullen meer bedrijven kunnen overleven.
Mijn conclusie is dus dat het allemaal wel zal meevallen (zeker als de economie er weer bovenop komt.).
Een Chinees met Europees diploma wordt in Azië dubbel betaald. Zelfs leraars die in Europa afstudeert krijgen in Hong Kong dubbel zoveel loon als een andere leraar die in Hong Kong afgestudeerd is met dezelfde diploma. De eisen zijn wel streng om "droomsalarissen" te krijgen (afstuderen in Europa, Chinees zijn (je ben het of niet) en goede taalkennis Chinees). Men importeert met deze methode de Westerse kennis. Aziaten kunnen zo goed als de concurrentie worden als ze de ingenieurs van de concurrentie hebben. De hoogste betaalde mensen zijn ingenieurs met een !!! Belgisch !!! diploma, want we krijgen meer talen dan andere landen (Nederlands + Frans + English), dan zit je bij de droomsalarissen (100000+ euro's per jaar en gratis huis van je firma, maar 9tot5-werkdagen kan je wel vergeten...)
Het onderwijssysteem hier is van het beste van de wereld, in België zelfs het beste, dacht ik.
Dan gaan ze daar al snel van school af zeker? Want om nou te zeggen dat de Belgen over het algemeen slim zijn? Of is dit weer een vooroordeel? :>
Belgen zijn niet dom, ze gedragen zich alleen een beetje maf. :P
amerikanen laten het lijken dat zij geld in Europa stampen en natuurlijk zie je beelden van dankbare mensen met amerikaanse vlaggetjes, propaganda bestond al in de WOII (Rumsfeld zei "Het beste en belangrijkst van een oorlog is de AFWERKING" Dan denken de mensen dat het een goede zaak was, de mensen in oorlogsgebieden zijn nu gered, ff nog mensen met amerikaanse vlaggetjes filmen,...).

Maar wij moeten al het geld dat usa ooit heeft gegeven dubbel en dik terug betalen in vorm van belastigen. Dacht je echt dat ze ons gratis van de Duitsers hadden verlost? We hadden al schulden en usa wilt ooit nog geld terug zien, dus Europese economie terug draaien maken en geld uitzuigen. usa wou ook niet dat Europa onder invloedsferen van de Russen kwam. Als usa ons niet van de Duitsers hadden verlost, dan doen wij dat met ons verzet, het duurt langer, maar usa wilt de Duitsers "finishen", want de Duitsers zijn al halfdood (voorraden raken op, staal tekort) toen de amerikanen landen in Normandië. En usa gaat met de eer lopen en voor eeuwig wordt de gedachte "usa redt ons van de mof en wij moeten hun dankbaar zijn." in de ouwe mensen gepompt, extra high power propaganda. Eigenlijk betalen we zelf de "bevrijding" mee met onze belastingen.
Fokker hebben we nog steeds, maar valt nu onder Stork; ook een bedrijf waar je als Nederlander trots op kan zijn.

Grundig bevond zich nou eenmaal in markten waar de concurrentie uit het oosten hevig is. Blijkbaar heeft Grundig daar te laat of niet goed op gereageerd. Kijk naar Philips, de enige manier om te overleven als Europees bedrijf op die markten is de hele handel verplaatsen naar lage-loon-landen en alleen je research hier in het (hoog-opgeleide) Europa houden.
Anoniem: 83123 @Rene5916 april 2003 23:50
en niet te vergeten in het geval van Philips: even grote rommel gaan produceren (sommige instapmodellen van Philips DVD spelers ZIJN IDENTIEK qua binnenwerk aan dat van onbekende Taiwanezen, alleen betaal je voor die Taiwanees dan 125.00 Euro en voor de Philips 175.00 Euro). Je eigen publiek meer geld uit hun zakken kloppen is dat wat ze bedoelen met "Let's make things better..."? Ze zouden beter die slogan eens toepassen. Als ze zo'n rommel blijven produceren zijn ze er binnenkort ook vantussen.
Anoniem: 65729 16 april 2003 00:11
Jammer dat een Grundige reorganisatie niet heeft geholpen :'(

;)
Dit is zeker jammer, gaat ook weer veel banen kosten. Dit verlies aan banen drukt weer op de mensen die nog wel werken (elders) en zo gaan die bedrijven ook kapot.

Kan niet anders of dit is gevolg van mismanagement, als er na all die jaren geen oplossing is gevonden voor de situatie aldaar. Een bedrijf dat drijft op eigen kracht gaat niet zo maar kapot. Een bedrijf dat continue anderen nodig heeft om verder te komen gaat het natuulijk niet redden.

Hadden ze bij grundig wel een goed lopende research afdeling? Dan hadden ze vernieuwend en concurerend kunnen zijn en bij samenwerking met andere bedrijven een sterke (gunstige) positie in kunnen nemen.

Als een bedrijf niet vanuit eigen kracht iets kan neerzetten en continue samenwerking zoekt met anderen dan bezit het bedrijf dus kennenlijk niets. Helaas is het wel zo dat bij iedere samenwerking de 'top' managers weer staan te pronken en vette bonusen in hun zak kunnen steken.

Maar goed....wij hebben Philips nog....
Ik denk niet dat Grundig nog een research afdeling heeft. Grundig liet zich het beste vergelijken met Philips CE. Daar werden de chassis' en omkasting voor TV's gemaakt, terwijl de beeldbuizen elders werden ingekocht.
In de business wordt zo'n bedrijf dan een 'setmaker' genoemd.
Inderdaad jammer is het, maar er valt prijstechnisch niet te concurreren met producten die gefabriceerd zijn in China of of Taiwan.
Quote: "Maar goed....wij hebben Philips nog...." Not for long! }>
Dit is zeker jammer, gaat ook weer veel banen kosten. Dit verlies aan banen drukt weer op de mensen die nog wel werken (elders) en zo gaan die bedrijven ook kapot.
Rustig maar daar habben ze een sociale zekerheid voor bedacht!

Vanmorgen nog in een proefwerk economie gehad :9

Maar ik vindt het wel jammer, goed spul wij hebben hier een tv staan die ouder is als mij en het perfect doet en je wil niet weten wat die allemaal heeft meegemaakt!! }>
Tja vind het jammer.

Europa kan met dit soort dingen gewoonniet bij blijven "helaas".
Niet dat ik ooit wat van hun gekochtheb maar dat ter zake. :)
niet bij blijven :?

er zijn nog steeds genoeg europese producenten die prima producten op de markt kunnen zetten hoor ; Philips, B&O en Loewe. Ik vind persoonlijk dat de Philips matchline TV's nog steeds het beste beeld geven (heb zelf een Sony foei)
Het gaat dan ook niet over kwaliteit ............

Grundig is duurder dan de meeste andere merken. In een tijd met een slechtere economie, zoals nu het geval is, kijkt men beduidend minder naar kwaliteit. De prijs is nu graadmeter, kwaliteit komt pas op een 2de plaats als je een krappere beurs hebt.
Anoniem: 41564 @CARman16 april 2003 10:32
Mee eens... Toen ik laatst op zoek was naar een nieuwe TV heb ik ook bij Grundig gekeken. Prachtige TV, super design. Wat kost ie, meneer? Vierenhalf duizend euro.... Ik kijk nog wel effe verder.
Anoniem: 58853 @CARman16 april 2003 11:34
Best wel jammer eigenlijk omdat er dan steeds meer pulp gemaakt wordt terwijl duurzame spullen een stuk beter zijn. Ze gaan niet alleen langer mee dan goedkope rotzooi maar zijn Netto (gezien over meerdere jaren) nog goedkoper ook.....

Kwaliteit kopen als je een krappere beurs hebt is natuurlijk moeilijker maar niet ondoenlijk. Mensen kunnen nog maar moeilijk sparen tegenwoordig. Ik heb me nooit laten verleiden tot de aankoop van "garantie-tot-de-deur" apparatuur ondanks mijn (toenmalige) niet flowende cash-flow..... En ik heb er nog steeds plezier van :D
B&O gebruikt 100% LG.philips displays beeldbuizen. Philips en Loewe gebruiken zelf niet 100% beeldbuizen van LG.philips displays.
Voor de beeldbuizen van B&O worden alleen de beste producten uit de lijn genomen, terwijl Philips en Loewe de standaard producten gebruiken (vandaar ook het prijsverschil)
Philips heeft dan ook een belang in Bang&Olufsen.

Maar de apparatuur, van B&O is wel tijdloos.

Wat betreft die beeldbuizen. quats, ze gebruiken gewoon betere elektronica, zozal een B&O tv in de standby-stand nooit in de fik vliegen (zoals menig ander toestel wel doet) omdat ze gewoon super voedingen gebruiken. En dat geldt voor alle onderdelen
Belanchelijk onbetaalbaar misschien. Maar wel heel erg mooi spul.
Ga maar na, wanneer heb jij voor het laatst een Grundig gekocht?
Anoniem: 56429 @kyrill16 april 2003 10:21
Iets meer dan twee jaar geleden een autoradio, ondanks dat dat ding toen maar liefst fl 700,- kostte. Maar het was de enige die er mooi uitzag (geen "Las Vegas by night") en die een draaiknop had voor het volume.

Ik vind het nog steeds jammer dat mijn huidige auto een in het dashboard geintegreerde radio heeft, want ik had er veel liever die Grundig weer ingezet. Veel mooier en intuitiever te bedienen.
Anoniem: 21352 @kyrill16 april 2003 00:47
Ik heb hier een blaupunkt en een Grundig.
Is (was) volgens mij ook dezelfde fabriek
Jammer ! mooie TV's :'(
en vergeet de Beatmans niet (MP3 dingen)

En de tv's zelf gekocht ! een jaar of 7 geleden
;)

Uh ojee reclame hmm Philips en Jvc , zo twee andere merken genoemt :*)
kep ook nog een Grundig 55CM TV staan prima ding hoor maar niet echt een gerenommeerd merk op dat gebied als Philips, Sony, JVC, Loewe etc.

Had het gisterenavond al gehoord op het nieuws dat ze surceance hadden aangevraagd. onder druk van de omkomst van de japanse en taiwanese electronicaconcerns hebben ze eigenlijk al van 1980 in de problemen gezeten.
Ook de overname (gedeeltelijk 37% geloof ik) door Philips in 1979 kon Grundig niet echt erbovenop helpen. Ze zagen de nederlanders liever gaan dan blijven in Duitsland. Nu kan dus iedereen gaan.
Eh, Grundig is imo best wel een topmerk, 50% van alles wat Philips verkocht werd ook als Grundig uitgebracht alleen wat goedkoper, net zoals Aristona, voor het gros ook gewoon Philips, en de stereo's en radio's zijn praktisch onverwoestbaar.
Hoewel het merk enerzijds een beetje conservatief was in zijn uiterlijk (i.t.t. veel Japans spul), was bijna alles van Grundig wel onder het motto 'Deutsche Grundlichheit' ontworpen.
Wij hebben thuis ook een Grundig en Blaupunkt TV, beide 37cm voor op de slaapkamers. Ze gebruiken exact dezelfde afstandsbediening dus dat doet iets vermoeden. Toch weet ik toevallig dat Blaupunkt in handen is van Bosch (die van de koelkasten en boormachines), eveneens een duitse firma.

Blijft inderdaad jammer van Grundig. ;(
Heb hier toch echt een Grundig TV staan, maar die heb ik dan weer niet zelf gekocht.

Mijn ouders hebben ook Grundig TV + VCR. Hmm, waarschijnlijk waren we hier dan verantwoordelijk voor de helft van Grundig's omzet. ;)

(Wist niet eens dat het daar zo slecht ging... Wel jammer...)
Anoniem: 70148 @kyrill16 april 2003 10:16
Ik heb vroeger nog een walkman gehad van grundig. Gekregen van men nonkel voor men verjaardag of zo, weet het niet meer precies. Heeft altijd perfect gewerkt en inderdaad mooi design. Is uiteindelijk kapot gegaan door het laten vallen bij het inline skaten |:(
Anywayz, spijtige zaak imho vooral voor de mensen die er werken natuurlijk
Anoniem: 62746 16 april 2003 08:44
Laatste ding van Grundig was een RGB monitor voor mij Atari 1040, zegt al genoeg denk ik :(
Het is nu allemaal NEC, Samsung enz...
Maar Philips heeft het ook alweer zwaar (gistere op TV) dus kijk maar uit. En zoveel spul dat made by Philips is komt toch weer geimporteerd uit lage lonen landen. Vroeger werd het hier gemaakt en nu daar.
Ik vrees dat we (ja allemaal ;()zelf ook een beetje schuldig zijn aan en faillisementen en migratie van bedrijven in Europa.
Philips zou wel gek zijn om al zijn fabrieken in Nederland te houden, dan bestond Philips ook al lang niet meer.

Trouwens ik heb even op de Grundig Nederland site gekeken naar hun laatste producten, die zouden met voldoende marketing toch wel behoorlijk mee moeten kunnen komen.

Maar ja, als het geld op is :)
Anoniem: 40864 @Amdk6II16 april 2003 09:57
Waarschijnlijk blijft ook de research afdeling van Philips niet lang in Nederland, door het te kort van geschikte mensen hier de komende jaren willen ze ook deze afdeling verplaatsen.
Door het onderwijs in Nederland worden er te weinig technici opgeleid, iets wat in veel andere landen (ook aziatische) veel beter is geregeld. Dit kan grote gevolgen hebben voor onze 'kenniseconomie'.
Onze hoop is gevestigd op de Tweakers van Nederland, die tenminste niet bang voor techniek zijn. Van de politiek hoeven we niets te verwachten, die mensen hebben allemaal rechten of sociologie gestudeerd.
Naar mijn weten heeft Grundig alleen surseance van betaling aangevrraagd en dat betekent niet noodzakelijk faillissement. Je gaat alleen met je schuldeisers om tafel zitten om schulden te saneren.
Dat is de theorie, ja. In de praktijk loopt een surceance haast altijd uit op een faillisement.
vooral ook omdat iedereen dat denkt. Als iedereen denkt dat een bedrijf op de rand van faillissement staat (is dan natuurlijk ook zo), dan gaat het ook failliet, omdat er niemand meer krediet wil verstrekken, en zonder krediet ben je dood als modern bedrijf. Kun je op z'n best nog een sterfhuisconstructie worden.
ze hebben de laatste jaren altijd een underdog positie gehad, en hun "design" was waarschijnlijk te eigenwijs. kon mij iig niet boeien, laat staan de consument.
Anoniem: 58853 @BadMotha16 april 2003 13:18
Jij bent geen consument :?
Grundig heeft ook altijd nog een geweldige "Fine-Arts" serie gehad, dat was altijd prachtig spul! Heb hier nog een oud type versterker, een tuner en een CD-speler staan, prachtig mooi design en superkwaliteit!
die "Fine-arts" serie was inderdaad erg interessant, was in de tijd dat het digitale audiogebeuren los kwam. die audioset was in feite de Philips 900 serie.
Kan me nog heugen dat er een DAB (digital Audio Broadcasting) receiver van was, is helaas ook niks geworden. (en er was ook nog een DCC-deck...)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.