Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: MegaGames, submitter: tazzah

DirectX 9.0 is nog maar net uitgekomen of Microsoft kondigt de eerstvolgende update in de vorm van 9.1 alweer aan. Hoewel, het is de verwachting dat op de Games Developers Conference in San Jose, die van vier tot acht maart loopt, Microsoft deze aankondiging zal doen. DirectX 9.1 zal vooral fouten op moeten lossen die in zijn voorganger geslopen zijn. Extra mogelijkheden zijn wel te verwachten, maar zullen waarschijnlijk niet significant zijn. De eerste grafische chip die zich officieel DirectX 9.1 compatible mag noemen, zal waarschijnlijk de R350 van ATi zijn, maar hierover is nog geen uitsluitsel te geven:

Microsoft DirectXnVidia are currently in the process of tweaking their NV30 based cards for release so they may have some trick up their sleeves but it is more likely that the product is already set and will not go as far. There is however, a good chance that ATI's R-350, which will be retailed as the Radeon 9900 PRO, may be able to carry the DX 9.1 tag.

What that will mean in actual performance is probably insignificant, but it may be the deciding factor when someone has a choice to make between a high-end nVidia or ATI chip. The real significance of DirectX 9.1 and 9.0 for that matter, will probably be felt sometime around the launch of the NV40 and R-400 based cards.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

De eerste grafische chip die zich officieel DirectX 9.1 compatible mag noemen
Wanneer leert men nou eens het verschil tussen DX compatible en DX compliant??

Is trouwens wel erg snel. Ze hebben bij MS toch best veel tijd gehad om DX 9.0 te finetunen. Toch zitten er alweer dusdanig veel fouten in dat de volgende versie amper 2 maanden later gelanceerd moet worden.
Compatible:
Capable of orderly, efficient integration and operation with other elements in a system with no modification or conversion required.

Compliant
Disposed or willing to comply; submissive.
Dan moet ga ik toch liever voor Compatible....

Daarbij wil ik nog even toevoegen dat ik alleen nog onder Windows draai omdat praktisch alle games die ik speel alleen maar DirectX zijn.
Persoonlijk vind ik dat er VEEL meer games in OpenGL geschreven moeten worden en gepoort naar Linux.

Maar dit zal vermoedelijk nooit uikomen :'(
De twee woorden compatible en compliant moeten dus gebruikt worden in een verschillende context.

Compatible duid, zoals de bovenstaande definitie aangeeft, op de correcte samenwerking met de rest van een systeem.

Compliant wordt gebruikt in de zin van standard compliant, het correct navolgen van een standaard.

Als je dus over DirectX \[compatible|compliant] spreekt, moet je jezelf eerst afvragen of je het hebt over de DirectX software of de standaard.
Was er niet zoiets als Unreal? En CS schijnt ook gepoort te worden naar linux in de volgende release, hoewel dat nog niet meer dan geruchten zijn.
Even over compliant en compatible:
Volgens de verklaring van het woordenboek lijkt het misschien aannemelijker, maar volgens mij is het toch net andersom. ;)

'k Ben even gaan zoeken, en kwam het volgende tegen (ook een discussie over compatible en compliant). Deze uitspraak komt uit een discussie over wat "Y2k compliant" nou precies inhoud (moet je even in je achterhoofd houden als je dit leest):
"Compliant" is the stricter standard that requires that all systems functions and calculations perform correctly and that ALL dates used, stored and displayed by the system (input --> process --> output) include century. It therefore requires an expansion of every date stored in a database and everywhere it is used and displayed.
"Compatible" is a more practical standard. To be compatible, a system must function correctly in year 2000 and display and use century for only those dates that require the distinction.
Uit deze stukjes kun je de conclusie trekken dat compatible betekent dat 'het er correct mee moet kunnen werken' en dat compliant veel verder gaat en betekent dat alles volgens de regels moet kunnen werken.
In dit geval specifiek wil het dus zeggen dat een DX9.1 compatible kaart betekent dat een DX9.1 spelletje erop kan draaien en een DX9.1 compliant kaart betekent dat het DX9.1 spelletje ook nog eens alle functies van DX9.1 (hardwarematig) kan gebruiken.

Bron (6e stukje van boven)
Als DX9.1 echt begin maart wordt uitgebracht, dan denk ik dat ATi inderdaad van plan is (en ook waar kan maken) om de R350 ook rond die tijd gelanceerd gaat worden.

In de afgelopen paar maanden heeft ATi telkens weer ingespeeld op de release van bepaalde dingen.

- MS released DX9. ATi released meteen DX9-drivers
- MadOnion released 3DM2K3. ATi released de dag er voor nieuwe Cats die ook een boost brengen in 3DM.

ATi is natuurlijk op de hoogte van de 'grote' gebeurtenissen in de softwareindustrie, dus het zou me niets verbazen als ze hun eigen release-schema (wat betreft drivers & hardware) hebben aangepast aan de releases van de grote softwarebedrijven.
kortom, Ati is nu gewoon heel strak bezig! :*)
ze geven Nvidia even het nakijken, wat eerst Nvidia deed, doen zij nu terug, maar of dat voor lang blijft? dat kan nog niet echt gezegd worden..
Beetje jammer voor nvida wel. ze waren altijd erg goed, en er word veel van ze verwacht. misschien juist door die hoge verwachtingen dat het nu minder lijkt. of Ati heeft in een donker hoekje zn duistere planne zitte maken :7 Wat erg goed gelukt lijkt te zijn.
nvidia heeft indertijd donkere plannen in een hoekje gesmeed ...


ati was er nl al lang voor nvidia
Das ook lekker snel zeg. Er is net een bench uit voor 9.0 en nu al 9.1 ??? komt er straks ook een 3dmark03 330 uit?
Opzich goed want directx9 bugged nogal eens (niet alleen bij mij) in games, DirectSound iig! Met 8.1 geen problemen maar met 9.0 hangt het geluid af en toe even, en trekt dan ook 100% cpu resources.
Als ik het goed begrepen heb zijn er in 9.0 weinig van de bugs die tijdens het beta testen gevonden zijn gerepareerd. Dat hebben ze dan in 9.1 nu wel gedaan. 9.0 is dus niet meer dan een te haastige release (er waren ook berichten dat MS de 9.0 versie zou skippen).

Ik heb hem zelf nog niet geinstalleerd daar ik meerdere keren heb gehoord "AARGH! Na installatie van dx 9 doet m'n pc ut niet meer!' Ik wacht nog rustig even op dx 9.1
Zou het ook daarom zijn dat DirectX 8.1 wel in "Windows Update" verschijnt en 9.0 niet? Ze willen de 9.0 versie mischien om die reden van het grote publiek af houden....

Heb em trouwens niet al te lang geleden eens geinstalleerd en geen problemen ondervonden zover.
Vond het al vreemd dat windows' autoupdate geen 9.0 downloaden kon. dit zal wel door microsoft met deze reden gedaan zijn dat ze ervan op de hoogte waren dat 9.0 nog niet 100% perfect was.
YEAHHH My birthday.... :Y) :+ ;)
Zal er niet zoveel aanhebben, maar down hem toch.
3DMark 2K3 zal er toch niet beter van gaan draaien (NOG GF2) :'(
Pff lekker boeien. De laatste keer dat ik keek stond 9.0 nog niet eens op windowsupdate terwijl die toch al een tijdje uit was. Dat nu 9.1 uitkomt is weinig spectaculair, zeker gezien het aantal mensen dat een kaart heeft die compatibel is.
nog zo lang wachten op de 9.1 :'( :'(

WHY THE F*ck is er geen uninstall functie voorzien, kheb mezelf door futuremark weer laten overhalen om de 9.0 te installen en nu zittek ermee

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True