Amazon stopt met ondersteuning oude Kindle-modellen

Amazon stopt op 20 mei met de ondersteuning voor Kindle-apparaten die in of voor 2012 zijn uitgekomen. Het gaat onder meer om de eerste generatie Kindle en Kindle Paperwhite en de eerste generatie Kindle Fire-tablets.

Door de beëindiging van de ondersteuning kunnen de apparaten geen content meer kopen, lenen of downloaden via de Kindle Store, schrijft The Verge. Het blijft wel mogelijk om al gedownloade boeken te lezen. Kindle Fire-apparaten kunnen ook geen boeken meer kopen of downloaden, maar de maatregel heeft volgens het medium geen invloed op andere apps en Amazon-diensten op die apparaten. Kindle-accounts blijven bereikbaar via de Kindle-app, de website of nieuwere apparaten.

Amazon stelt getroffen gebruikers voor de deadline per e-mail op de hoogte van het besluit. Als oudere apparaten worden gederegistreerd of teruggezet naar de fabrieksinstellingen, worden de apparaten na de deadline in mei onbruikbaar.

Tegenover Engadget wijst Amazon naar de leeftijd van de apparaten als reden om de ondersteuning te beëindigen: "Deze modellen worden al minstens 14 jaar ondersteund − sommige zelfs al 18 jaar − maar de technologie is in die tijd enorm vooruitgegaan..." De e-commercegigant stelt dat ongeveer 3 procent van de huidige gebruikers wordt getroffen door de maatregel en geeft hen een code voor 20 procent korting op bepaalde Kindle-apparaten.

De volledige lijst van getroffen apparaten is als volgt:

  • Kindle 1st Generation (2007)
  • Kindle DX en DX Graphite (2009 en 2010)
  • Kindle Keyboard (2010)
  • Kindle 4 (2011)
  • Kindle Touch (2011)
  • Kindle 5 (2012)
  • Kindle Paperwhite 1st Generation (2012)
  • Kindle Fire 1st Gen (2011)
  • Kindle Fire 2nd Gen (2012)
  • Kindle Fire HD 7 (2012)
  • Kindle Fire HD 8.9 (2012)
De eerste Amazon Kindle. Bron: Mel Melcon/Los Angeles Times/Getty Images
De eerste Amazon Kindle. Bron: Mel Melcon/Los Angeles Times/Getty Images

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

08-04-2026 • 17:31

84

Submitter: MoonRaven

Reacties (84)

Sorteer op:

Weergave:

Amazon stelt getroffen gebruikers voor de deadline per e-mail op de hoogte van het besluit. Als oudere apparaten worden gederegistreerd of teruggezet naar de fabrieksinstellingen, worden de apparaten na de deadline in mei onbruikbaar.

Tegenover Engadget wijst Amazon naar de leeftijd van de apparaten als reden om de ondersteuning te beëindigen: "Deze modellen worden al minstens 14 jaar ondersteund − sommige zelfs al 18 jaar − maar de technologie is in die tijd enorm vooruitgegaan..." De e-commercegigant stelt dat ongeveer 3 procent van de huidige gebruikers wordt getroffen door de maatregel en geeft hen een code voor 20 procent korting op bepaalde Kindle-apparaten.
Uhh, dan nog vind ik het belachelijk. Werkende apparaten bewust onbruikbaar maken is gewoon slecht voor het milieu en voelt als geplande veroudering. Mensen hebben ervoor betaald en mogen verwachten dat op z’n minst de basis blijft werken.

Een e-reader is in de basis gewoon een simpel apparaat dat e-bookbestanden (zoals ePub, mobi of pdf) opent. Daar heb je geen online diensten voor nodig, via usb kun je er nog prima boeken op zetten en lezen. En dan maak je er als Amazon dus expres een baksteen van zodra de gebruiker het apparaat reset of deregistreert. Dat is geen technische noodzaak, maar een bewuste keuze van Amazon. Dat zou gewoon niet moeten kunnen.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 8 april 2026 17:37]

Ik ben het compleet met je eens.
Als ze stoppen met ondersteunen in de vorm van software/security updates, dan zou ik daar nog in kunnen komen.

Dat op een gegeven moment je geen verbinding meer kan maken met de servers, daar kan ik ook misschien nog in komen.

Maar het niet meer kunnen activeren (al dan niet via usb) of het overzetten van boeken van je pc naar de kindle, dat zouden ze nooit onmogelijk moeten kunnen maken.
Nu weet ik dat dat Amazon dit ook onmogelijk heeft gemaakt….

Maar ik ben blij dat Amazon nu open kaart speelt met hoe ze om willen gaan met hun klanten. Ik heb nog geen ereader en was kindle ook aan het overwegen.
Ik ben dus blij dat ik deze keuze nog niet gemaakt heb, zo kan ik ze van mijn lijstje afstrepen.

Het is alleen jammer dat Amazon dit niet voelt, ik ben maar een verwaarloosbare klant uit Europa, het gros van hun klanten zit in de VS waar veel consumenten grote bedrijven soms bijna aanbidden en een onderdeel willen zijn van de “familie” (slimme marketings-term voor klanten).
Er zal vast wel een trucje komen om het activeren tóch mogelijk te maken. Toen HP stopte met webOS en BB met BB10 en BB Tablet OS, kon je ook niet meer activeren, maar daar zijn inmiddels hele makkelijke trucjes voor.
Er zal vast wel een trucje komen om het activeren tóch mogelijk te maken. Toen HP stopte met webOS en BB met BB10 en BB Tablet OS, kon je ook niet meer activeren, maar daar zijn inmiddels hele makkelijke trucjes voor.
Hier ligt een schone taak voor de community.
Die is er al: Calibre. Ik heb één van deze ereaders en heb nog nooit de Amazon diensten hiervoor gebruikt. Altijd Calibre.
Bytemaster, volgens mij begrijp je het verkeerd. In het draadje waar wij op reageerden, ging het om het activeren van apparaten, niet om het overzetten van boeken. Calibre kan geen apparaten activeren.
Je hebt gelijk. Ik kon me helemaal niet herinneren dat je de ereader moest activeren. Ik dacht dat bedoeld werd om de koop van een ebook te activeren op je apparaat.
Je hoeft een Kindle niet te registreren om die te kunnen gebruiken als ereader.

Je moet een Kindle alleen registreren als je de Amazon Store integratie wil gebruiken.

Ik koop ongeveer eens per 4 jaar een nieuwe ereader (puur uit hobby om de ontwikkeling te volgen), en de oude deregistreer ik, maak klaar dat die werkt zonder registratie en verkoop ik tweedehands. De koper kan dan verifieren dat de ereader werkt en ongeregistreerd is, en er vervolgens voor kiezen wel of niet te registreren.
In mijn veronderstelling zijn er al heel veel modellen te kraken, met toegang tot archives en dergelijke.


Desondanks blijft het waardeloos dat deze apparaten onbruikbaar worden gemaakt in bijna alle functionaliteiten.
Ze worden niet onbruikbaar gemaakt. Ze verliezen na 14-17 jaar hun online functionaliteit.

Het apparaat zelf blijft gewoon werken en de boeken erop kan je nog altijd lezen.
Maar het niet meer kunnen activeren (al dan niet via usb) of het overzetten van boeken van je pc naar de kindle, dat zouden ze nooit onmogelijk moeten kunnen maken.
Waar lees je dat ze dit onmogelijk maken? Ik lees alleen dat de Kindles geen gebruik meer kunnen maken van de Kindle Store om nieuwe boeken te kopen. Dat is wat anders.
Door de beëindiging van de ondersteuning kunnen de apparaten geen content meer kopen, lenen of downloaden via de Kindle Store
Als oudere apparaten worden gederegistreerd of teruggezet naar de fabrieksinstellingen, worden de apparaten na de deadline in mei onbruikbaar.
Ik lees dit dus gewoon terug op deze pagina binnen het artikel van Tweakers.
Dat lees je toch niet? Rechtstreeks downloaden van de Kindle store is iets anders dan via Calibre een een bestand op je reader zetten.
Als je een fabrieksreset uitvoert maken ze het onmogelijk om je apparaat opnieuw te activeren.
Zelfs een iPhone 3GS kan via iTunes nog geactiveerd worden, een apparaat dat nog ouder is dan deze kindles.

Via Calibre zie ik toch als een omweg, bestaande aankopen niet opnieuw kunnen downloaden via de officiële weg is toch echt een harde blokkade.
Het is een harde blokkade voor de Amazon store, maar verder niet. Open source firmware still en verder. Weliswaar zonder Amazon store, maar 14 jaar ondersteuning is niet slecht.
Met Calibre blijft dat gewoon mogelijk. De Amazon dienst stopt ermee, niet je lokale mogelijkheden.
Alsof andere ebook diensten niet af en toe een apparaat obsolete zullen maken.

De Kindle is een keurig apparaat en je krijgt korting op de volgende. De oude kan je met open source firmware laden.

Barnes en Noble heeft in 2024 ook oudere books afgestoten om maar een voorbeeld te geven.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 9 april 2026 08:00]

ik zou als e-reader Kobo aanraden. Zijn fijn en is ook VS-vrij.
Je kan alleen geen boeken meer bij amazon halen en er op zetten, en ja, dit is expres zo gedaan. Amazon is al langer bezig om bij de nieuwere apparaten het schier onmogelijk te maken om je aankopen te backuppen. Voor de oudere apparaten kiezen ze dus gewoon voor het "vernielen" van de functie van die apparaten.

'Kopen en niks bezitten, en je zult het leuk vinden ook". Ja m'n neus...
edit:
dat wordt dus niks meer aan boeken halen bij amazon. Van de amazon only authers volg ik eigenlijk alleen Dungeon Crawler Carl, maar daar is het mogelijk om de pre-publish epubs te halen via patreon. En het laatste boek van Apocalypse Parenting, al heb ik de ruwe versie via Royal Road gelezen. Mogelijk zijn er nog 1-2 andere auters, ik zie wel tegen de tijd dat ik die tegen kom.

[Reactie gewijzigd door Neelon op 8 april 2026 17:45]

Klopt, op die manier heb ik ook al mijn boeken en readers snel bevrijd toen dat nog kon (er was een maand dat je ze nog kon downloaden). Ik ben helemaal klaar met Amazon nu.
Precies. En om die reden is mijn eReader de deur uitgegaan en sinds vier jaar vervangen met hardcover boeken... van voor een groot deel via Amazon.

Hoop dat ze die niet bricken met een update.

[Reactie gewijzigd door hawke84 op 9 april 2026 00:18]

Vrijwel alle e-boeken zijn uit andere bron verkrijgbaar. Met calibre ontdoe je ze van DRM om volledige controle te houden.

Ook niks mis met fysieke boeken natuurlijk, maar ik ben erg gehecht aan de subtiele backlight, compacte maat en lage gewicht van m’n ereader.
Die hardcovers zijn een stuk meer volumineus is je tas. De ebook reader reist en stuk makkelijker.
Wat ik vooral absurd vind is dat Amazon nu de volle laag krijgt voor deze actie, maar zullen we ook eens een compliment geven? Zeker in de tijd dat de oudste van deze modellen uitkwamen, was het lang ondersteunen van apparaten geen gemeengoed (dat is nu beter, maar nog altijd niet overal even super). Het feit dat ze 14 tot 18 jaar ondersteuning hebben gegeven, is mijns inziens wel een compliment waard.

(Verder geen groot fan van Amazon en ik heb zelf ook geen Kindle, maar laten we ook eens credits where due geven, zeker omdat iedereen constant klaagt over gebrekkige ondersteuningsduur en updates.)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 april 2026 18:24]

Maar het punt van de critici is niet dat b.v. het UI niet meer geupdate kan worden omdat die oudere electronica de nieuwe formaten niet ondersteund. Als b.v. een smart TV geen ondersteuning meer krijgt gaan de nieuwere versies van Netflix .e.d. niet meer werken, dus jammer maar helaas houdt dat ergens op, anders moeten Samsung en Co. die software blijven updaten voor al hun modellen. Dat is hier niet zo: die dingen kunnen e-books nog net zo goed installeren als vroeger. Er is geen enkele update nodig voor hun functionaliteit! De reden is waarschijnlijk eerder dat die oude versies lastig dicht te timmeren zijn, en Amazon dat nu graag wil proberen. Een papieren boek doorgeven is geen probleem, een digitaal boek wel...
In feite straft Amazon je voor het gebruiken van je aangeschafte producten door de toegang tot de boeken die je hebt gekocht te ontzeggen.

Digitale goederen hebben veel voordelen welke grotendeels teniet worden gedaan door consumentonvriendelijke praktijken van dit soort bedrijven.
Amazon straft? Dat is niet anders dan de gekochte apps op je verouderde smartphone of PC die niet meer wordt ondersteund.

Verder heb je natuurlijk nog steeds toegang tot je boeken met de Kindle app.
-laat maar-

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 april 2026 22:47]

Ik weet niet of dat een digitaal iets. Als je bibliotheek ermee stopt, heb je ook niks meer aan je bibliotheekpas, maar je kunt nog wel naar de Bruna om boeken te kopen. Zelfde hier: Amazon stopt ermee, maar je kunt nog wel boeken elders kopen en die handmatig overzetten.
Je boeken blijven leesbaar op je Kindle van 14 tot 17 jaar oud. Daar veranderd niets aan. je kan alleen de Amazon online services niet langer gebruiken met dat specifieke apparaat.

Koop je een nieuwe Kindle dan kan je zo je gehele opgebouwde bibliotheek downloaden.
Dat is niet helemaal waar, een groot deel is always online zodat je overal nieuwe boeken kan kopen. Oudere modems en nieuwe tls standaarden etc etc. Onderhouden word soms moeilijk

Barnes en Noble heeft een paar jaar geleden om dezelfde reden de oudere readers afgestoten. Geen veilige verbinding ondersteunt op die modellen.
Goed punt, de mijne is vrijwel altijd offline (batterij levensduur) maar dat geldt vast niet voor de meeste. Ik denk dat het vergrendelen van de inhoud een grotere rol speelt dan het nieuwere protocol, maar ben ook elke dag kritischer wat betreft big tech en wellicht kapitalisme algemeen.
vergrendelen van inhoud kon ook al op de bestaande modellen. En de laatste versies zijn nog niet gekraakt van amazon zijn drm dacht ik.

Het beste wat je er van kan zeggen is dat je boeken online nog gewoon beschikbaar zijn. Zelfs als alle kindles stoppen kan je nog steeds op je mobiel of in de browser lezen (kut als dat is). Maar je kan er bij.

De kans dat amazon vlug plat gaat als geheel schat ik vrij laag in. Er is weinig te innoveren in pakjes rondbrengen. Dat principe is wel uitgedokterd. Alleen wat optimalisatie is nog mogelijk. Dat is net als dat facebook niet meer vervangen gaat worden. Te groot om tegen te concurreren zonder iets heel bijzonders nieuws. En dat is er niet.Berichtjes met media plaatsen is ondertussen wel uitgedokterd.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 9 april 2026 09:11]

Wat is er zo bijzonder aan een bestandje downloaden van een server en die op een apparaat zetten, dat dat na 14 jaar moet worden geblokkeerd omdat het apparaat oud is?
Belachelijk?

Ga je belachelijk roepen als Amazon netjes 14 tot 18 jaar ondersteuning heeft geboden voor iets wat inmiddels zo achterloopt?

Ik snap wel dat Amazon op een bepaald punt zegt, oke. En tot hier ondersteunen we het anders moeten we altijd onze platformen aanpassen en achter laten lopen op basis van het product wat het meest achterloopt en nog ondersteund wordt.

Dit is ook precies waarom iPhones en Androids op een gegeven moment geen updates meer krijgen en bij die telefoons is het vaak 2 tot max 7 jaar ondersteuning. Oude windows versies, mac versies of een 1G of 3G netwerk houd er ook op een gegevenmoment mee op.

Stop altijd de smoes van millieu in kwestie te brengen, deze producten recycle je gewoon en anders zijn ze flink en goed gebruikt. Vrijwel 99% van deze oude kindles zitten gewoon stof te happen en hebben al lang een vervanger gehad. Gebruik jij een kindle van 14 jaar oud? En hoe oud is de smartphone die je hebt en hoe lang had je de vorige?

Ik vindt het hypocriet als men direct klaagt over millieu maar als je in hun huis zou mogen mee kijken zie je tal van producten die veel eerder dan nodig vervangen zijn. Ik vindt 14 jaar netjes en hier op Tweakers mogen ook minder negatieve reacties komen. Al dat gecynische geklaag hier altijd.
Ik heb een Kindle en 14 jaar is netjes. Mijn Kindle valt wellicht net wel of niet in de groep. En ik vind de termijn netjes. Echter....

Het is een e-reader. Een single purpose device. Dat is heel anders dan een telefoon. Mijn stok oude Kindle werkt perfect. Je moet dit gewoon vergelijken met een koelkast of een stofzuiger. Machines die goed behandeld tientallen jaren mee kunnen.

En ja en telefoon wissel ik ook alleen als die kapot gaat. Of de batterij echt verrot is of de bank mijn Android versie niet meer ondersteund. Maar daar ben ik dan weer uniek in wellicht. Ik heb ook nog bruikbare laptops die de 14 bereiken. Linux erop en ze typen nog steeds. Ik word vlugger langzamer dan die machines.

En nadat Amazon stopt is hij vrij voor open source firmware en experimenten.
Dat is een slechte vergelijking. Kan jou koelkast boeken downloaden van een online dienst? Nee dat kan het niet. Die dienst is niet gemaakt om altijd stil te staan. Nieuwe formats voor boeken, audio en ga zo maar door. De dienst moet altijd verdergaan met de tijd en betere ervaringen bieden. Je kan niet zeggen dat Amazon maar 2 losstaande versies moet gaan aanbieden als er meer mogelijkheden bij komen. 14 jaar is tof. Je hebt 14 jaar kunnen genieten van een platform wat 1000'en boeken aanbied die je nu nog snel kan downloaden en er eindeloos plezier van kan hebben zolang je hem niet format. En dus is er effectief niks aan de hand voor je bestaande boeken en kun je hem als koelkast blijven gebruiken zonder koppeling met de Amazon Kindle Store.

Als morgen Steam de stekker eruit trekt ben je ook gewoon al je games kwijt. Verschil is, Steam is het platform waar je die digitale producten op hebt. De SteamDeck is het product zoals hier met Amazon, en ook de 1e generatie Steamdeck zal op een gegevenmoment geen updates meer krijgen of games ondersteunen. Sterker nog, een steam deck kan na een aantal jaar al niet meer mee met de nieuwe generatie games. Dan heb jij nog 14 jaar plezier gehad met je kindle.
edit:
Tevens wordt er onderin beweerd dat je gewoon nog zelf epubs en andere formaten zelf op de kindle kan gooien ipv via de store. Er is dus helemaal niks aan de hand.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 9 april 2026 09:29]

Heeft jou koelkast nog geen online diensten dan? (de mijn ook niet, maar er zijn zat modellen op de markt die ze hebben). Er is in de keuken veel dat connected is tegenwoordig. Kookplaten, ovens en wat al niet, download van recepten, maken boodschappenlijstjes etc etc etc.. Allemaal connected. dus de vergelijking gaat alleen niet op als je totaal niet door hebt dat er connected spullen bestaan.

En wat betreft je edit. Dat weet ik. Ik ben niet boos op amazon. Zoals ik al schrijf is de termijn netjes. Mijn belangrijkste claim is dat er niemand is die een 14 jaar oud apparaat gebruikt. Die mensen zijn er zeker wel. Zeker voor single purpose devices. Dingen met 1 doel. Koelkast, kookplaat, oven, stofzuiger. Single puprpose, maar tegenwoordig allemaal met connected mogelijkheden. En ja content downloads.
Als het klopt dat ze onbruikbaar gemaakt worden na een reset ben ik het met je eens, dat is belachelijk. Hopelijk is het toch te omzeilen linksom of rechtsom.

Dat de winkel integratie en registratie stopt te werken kan ik overigens nog wel inkomen. Het onderhoud van de software en beveiliging sleutels kan een keer stoppen.

Overigens ben ik benieuwd hoeveel mensen nog actief een 14 tot 18 jaar oude ereader gebruiken en hoe goed bijvoorbeeld de accu dan nog is. Bij mobiele telefoons is de accu tegen die tijd allang gedegradeerd.
Even opgezocht op mijn amazon account, mijn kindle keyboard is geregistreerd in januari 2012. Dus 14 jaar oud. Hij doet het nog steeds goed, accu is wel wat minder dan vroeger, na een paar dagen wat gelezen te hebben moet hij wel aan de lader. Ik denk ook dat het e-paper bijna niets verbruikt, en bij dit model zit er ook geen backlight in.

Wel een webbrowser, en een volledig toetsenbord, en de mogelijkheid om mp3's af te spelen. Dit komt allemaal nog uit de tijd dat ze aan het experimenteren waren met wat er mogelijk was.
Kan je epubs of andere formaten dan wel zelf op de kindle zetten? Ik snap dat de store en updates dan niet meer werken, maar als je dan ook geen ebooks zelf erop kan zetten is dat wel kwalijk. Doe dan een laatste firmware update waarmee je dat wel mogelijk maakt.
Met KOReader kan dat inderdaad en dat werkt uitstekend. Met Kavita (server software) kan je zelfs syncen tussen diverse ereaders en de app op je telefoon (en de web reader) net zoals whispersync van amazon zelf.

Met de standaard reader van Amazon zelf kan dit echter niet. Geen directe ePub ondersteuning, die moet je omzetten via hun website of via Calibre.
Ik heb een Paperwhite 1, inderdaad met jailbreak en KOReader. Net even geprobeerd wat er gebeurd als ik de kindle de-registreer. Maar daarna kan ik KUAL, en dus KOReader niet meer openen met de fout "This device is not authorised as a test Kindle".

Kan in de toekomst dus ook gebeuren als de registratie ooit verloopt, of als je een volledige reset doet.
Nu maar even proberen of KUAL/KOReader weer werkt als ik opnieuw de jailbreak doe...

Update: Kindle is nu ge-deregistreerd, maar KOReader werkt weer. Dus "Als oudere apparaten worden gederegistreerd of teruggezet naar de fabrieksinstellingen, worden de apparaten na de deadline in mei onbruikbaar." is niet helemaal waar.

[Reactie gewijzigd door dv505 op 8 april 2026 20:38]

Heb je dan wel de firewall rules geinstalleerd die communicatie met Amazon blokkeren? Die van mij praat nooit meer met Amazon. Ik kan er niet heel veel meer op ingaan omdat dat hier blijkbaar niet mag. Maar je kan dat voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 8 april 2026 20:17]

Nee, heb ik niet. Maar verwacht eerlijk gezegd niet dat Amazon nog een update zal doen voor deze oude apparaten.

Ook met een gederegistreerde kindle werkt KOReader nog, dus ook in de toekomst wordt ie niet onbruikbaar na een volledige reset.
"Geen directe ePub ondersteuning, die moet je omzetten via hun website of via Calibre."

Dit klopt niet, je kan epubs rechtstreeks naar je Kindle mailen of via hun website uploaden, je hoeft niets om te zetten.
Ja die website of mailserver zet het dan om.

Direct epubs op je kindle zetten kan niet.
Maar dat maakt qua functionaliteit toch niet uit, ik kan dus een epub direct op mijn kindle krijgen zonder enige conversie en mocht dit in de toekomst veranderen dan jailbreak ik hem.
Er is wel conversie, die doet Amazon voor je zoals ik al zei. Op die manier kijkt Amazon natuurlijk wel over je schouder mee en daar ben ik ook niet blij mee (vooral als het gaat om gedownloade boeken).

Ik vind het nogal onhandig dat je het niet gewoon direct kan doen. Ik ga altijd zoveel mogelijk buiten Amazon om ivm privacy. Maar met KOReader kan het gelukkig wel. Ik heb ze nu zelfs helemaal ontkoppeld van Amazon.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 9 april 2026 12:59]

Ik heb ooit een Kindle gehad... en toen ik dat ding een keer in de trein ben kwijtgeraakt ben ik overgestapt op een goedkopere ebookreader van een ander merk... Wel de voordelen van ebooks, en zonder het gezeik van Amazon.
Het is inderdaar mogelijk om zelf boeken op een Kindle te zetten (ook buiten Amazon om) maar ze ondersteunen minder formaten, en hebben een voorkeur voor dat van henzelf. Maar goed... dat zijn ervaringen van zo'n 15 jaar geleden ;)

Ik ben anno nu heel tevreden met mijn Tolino (waar weliswaar een link naar de boekwinkel waar ik hem gekocht inzit, maar dat is niet heel vervelend, omdat ik hem eigenlijk altijd op vliegtuigmodus heb staan ;)
Ik had nog nooit gehoord van Tolino, maar na het kijken van de fotos en wat zoeken blijken dat dezelfde hardware te hebben als de kobo maar dan andere software. Dat wist ik niet. Ik vind ze namelijk heel erg lijken op de kobo ereaders :D.

Ik maak veel gebruik van de winkel van kobo voor het kopen van boeken, waarbij ik dat altijd doe met waardebonnen die je vaak met korting kan krijgen hier en daar.

[Reactie gewijzigd door david-v op 8 april 2026 20:34]

Tolino is de Duitse uitvoering van de kobo (als ik me niet vergis).
Het is inderdaar mogelijk om zelf boeken op een Kindle te zetten (ook buiten Amazon om) maar ze ondersteunen minder formaten, en hebben een voorkeur voor dat van henzelf. Maar goed... dat zijn ervaringen van zo'n 15 jaar geleden ;)
Dit is nog steeds zo. Waarom ze geen epub ondersteunen is me een raadsel. Ze hebben een online converter maar native niet.
Door de beëindiging van de ondersteuning kunnen de apparaten geen content meer kopen, lenen of downloaden via de Kindle Store, schrijft The Verge. Het blijft wel mogelijk om al gedownloade boeken te lezen.
En is het dan nog wel mogelijk om los boeken op de e-reader te zetten?
Als oudere apparaten worden gederegistreerd of teruggezet naar de fabrieksinstellingen, worden de apparaten na de deadline in mei onbruikbaar.
Dit vind ik best kwalijk... waarom? Laat iemand zelf kiezen hoe hij zijn e-reader nog wilt gebruiken? Als je er los nog epubs op kwijt kan?
"Deze modellen worden al minstens 14 jaar ondersteund − sommige zelfs al 18 jaar − maar de technologie is in die tijd enorm vooruitgegaan..." De e-commercegigant stelt dat ongeveer 3 procent van de huidige gebruikers wordt getroffen door de maatregel en geeft hen een code voor 20 procent korting op bepaalde Kindle-apparaten.
Is dat zo? De apparaten zijn toch gewoon technisch nog bruikbaar, maar dan misschien zonder de Kindle store? En ik weet niet hoeveel precies aantallen 3 procent is, maar het zal best wel een behoorlijk x gebruikers gaan treffen...

Ik vind het zo'n onzin dat een technisch apparaat een houdbaarheidsdatum heeft. Ik snap dat je misschien online diensten niet meer kan aanbieden, maar als je handmatig nog kan uploaden... waarom niet?
Het is niet alsof er op afstand een digitale bom ontploft. De store gaat uit. Handmatig per kabel kan nog steeds
Het is niet alsof er op afstand een digitale bom ontploft. De store gaat uit. Handmatig per kabel kan nog steeds
Ja en als je hem reset kan je hem weggooien, omdat ze hem onklaar maken...
Je kan gewoon open source firmware installeren.
Jij wel. Maar kan iedereen dat?
Ik heb de online instructies gezien. Ja iedereen kan dan met wat effort. Zoals vaak is het meer de angst voor nieuwe dingen dan een werkelijk moeilijk proces.

Mensen laten zich veel te makkelijk tegenhouden en fabrikanten varen er wel bij. Ik vind amazon zijn 14 jaar termijn niet slecht. Maar voor een single purpose device dat gewoon functioneert.... Voor een store die nog bestaat? Tja barnes en noble deed het ook met de nook toen nieuwe tls versies te moeilijk werden, Of dat was het excuus.

Het zou leuk zijn als amazon de kindles in kwestie een laatste free for all update gaf zodat iedereen ze makkelijk kan flashen zonder "hindernissen" naar iets nieuws. Kan je er met wat online hulp je homeassistant dashboard op hosten, een klok, of een open source e-reader. Is het geen e-waste in ieder geval.
Nee ze maken hem niet onklaar, je kan hem niet meer (her)activeren omdat de online service die dat verzorgen uitgaan. Dus terugzetten naar de fabriek instellingen van 2007-2012, dat kan je niet meer doen omdat het apparaat dan niet meer geactiveerd kan worden.
De Kindle uit 2007 ondersteunt geen ePub. Deze had hun eigen formaat AZW wat afgeleid was van Mobi.

Sinds 2025 is het mogelijk om een ePub op een Kindle te zetten maar dan moeten die wel DRM vrij zijn.

nieuws: Amazon Kindle-klanten kunnen in 2026 e-books downloaden in EPUB- en pdf-formaat

Het gaat alleen maar om het opheffen van de online diensten. Daarom kan je er online geen boeken meer op downloaden, daarom kan je hem niet langer heractiveren.
Nou ja, onbruikbaar.
Met de originele software klopt dat.
Met alternatieve software blijf je natuurlijk gewoon doordraaien en voor het lezen van .epubs blijft dat een bruikbare optie.
(Niet gebruiksvriendelijk, wel mogelijk.)
Ik zou het gewoon onbruikbaar noemen ja. Je kan het apparaat niet gebruiken zoals bedoelt. Anders zou de definitie van bruikbaar erg breed kunnen zijn. Een auto total loss op schroothoop kan technisch gezien gerepareerd worden en is dan ook bruikbaar.

Daarnaast hoeveel mensen weten dit die zo een apparaat hebben? Ik denk als je 30% zegt dat het al aan de hoge kant zit. Maar voor 70% is het dan dus gewoon onbruikbaar.
Het blijft even bruikbaar als elke andere e-reader die geen directe link met een boekwinkel heeft, maar via een PC van content moet worden voorzien.
Waarom klagen we dan dat Windows 11 dus tpm 2.0 nodig heeft en hardware obsolete maakt? Terwijl er dus onofficiële manier is om dus wel Windows 11 te installeren (en Windows 10 zonder updates blijven gebruiken of Linux gebruiken).

Daarnaast ja het wordt onbruikbaar gemaakt. Jij kan het weer bruikbaar maken. Daar zit ook een verschil.
Ik gebruik mijn Kindle al jaren in combinatie met Calibre en dat gaat uitstekend.
Je kan ze gelukkig ook gewoon jailbreaken (met alle oude kindles kan dat, alleen de nieuwste niet altijd) en KOReader installeren. Erg aan te raden. Ik gebruik ze zelf ook zo tegenwoordig omdat het amazon ecosysteem me te gesloten werd. Je kan boeken nu niet meer downloaden bijvoorbeeld.

De manier om te jailbreaken mag hier niet besproken worden maar die kan je online makkelijk vinden.
Waarom? Piraterij links kan ik mij voorstellen dat verboden is, maar jailbreak is iets heel anders, zeker als de leverancier zelf ee mee stopt. Dan is het gewoon een hulp aan je mede makers.

Dit the record. Ik kan korreader vinden.
Ah dus de Kindle Paperwhite wordt dan vanzelf een Kindle Paperweight :*)
Lol jammer dat de +1 grappig is verdwenen want deze was leuk gevonden :Y)
Mijn Kindle keyboard 2010 doet het nog steeds prima. Wifi staat uit dus ik zal hem blijven gebruiken.
20% korting is misschien wel een kans om een nieuwe te kopen maar ik ben erg gehecht aan de fysieke blader-knoppen...
Die heb ik ook heel lang gehad, Calibre zal het wel blijven doen denk ik. Ben in 2022 toch voor een Kindle 10 met backlight gegaan. Op Amazon prime day zijn ze meestal in de aanbieding was toen iets van 50 euro.
En daar ook tevreden over?

(Offtopic: leuke nickname!!)(Pepernoten)
Ja, backlight op 1% kan ik met het hoofd op het kussen in bed lezen terwijl ik in slaap val. Bladeren gaat door met de linkerpink op de rechterkant van het scherm te klikken.

[Reactie gewijzigd door bouwfraude op 10 april 2026 20:22]

Los van alles, ik heb een heel oude Kindle en die werkt.

Wat ik aan Kindle fantastisch vond en vind is

1) de sync tussen Kindles (ja ik heb er twee, een heel oude op kantoor en een nieuwe thuis) - ik kan op de oude zo doorlezen als ik de nieuwe ben vergeten mee te nemen.

2) mail to user@kindle.com om van alles en nog wat naar je ereaders te kunnen pushen (pdf. epub)

Het zijn met name deze twee functies die ik op de oude ga missen. Kobo heeft dit niet, wel sync maar dan alleen van de boeken die je via kobo/bol hebt gekocht, niet die van Bruna of de Slechte dacht ik. Boeken pushen via internet kan sowieso niet, alles moet via USB wat niet via de store gaat, waardoor het niet synct.

Ik ga het zien en merken, maar de Kindle is voor mij toch (ondaks Bezos) nog wel het betere platform, mist je oplet DRM vrije boeken te kopen (dus Bruna, De Slechte etc en geen bol.com)

[Reactie gewijzigd door franssie op 8 april 2026 19:15]

Die functies komen steeds meer naar andere platforms. Met kavita kan ik nu progress syncen tussen koreader installaties (die app kan ook op Kindle hardware). Het is nog een beetje ruw maar het is ook maar net geïntroduceerd.

Mooie is ook dat het ook werkt met de web interface die ik gebruik op mijn telefoon. Net als met Amazon.

Je kan ook uit je eigen kavita boeken installeren via het opds protocol.

Mooie van koreader is ook dat er gewoon native epub in zit.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 8 april 2026 19:44]

even over bol.com die hebben DRM vrije booken (all in NL) maar er zit wel drm op niet NL boeken (ik denk dat dis is case by case basis)
Het wisselt, maar geen recente ervaringen want ik koop er geen boeken meer, liever Bruna etc, die geven het vooraf aan. Geen Adobe voor mij
Bij bol moet je goed oppassen omdat ze niet altijd aangeven dat er drm op een boek staat.

En bij eboeken kan je daar niet je geld terug krijgen, grmbl.
Amazon heeft ze ook. Het is de keuze van de uitgever niet Amazon. Ik heb verschillende boeken waarin staat dat er op verzoek auteur geen drm op zit.

Het is wel een kleine selectie denk ik en je kan er niet op zoeken dacht ik.

En ik lees alles in het Engels, dus ik heb weinig aan nl boeken.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 9 april 2026 08:24]

Bij Kobo kun je je boeken wel via e-mail syncen. MIsschien is dat later toegevoegd, want ik mijn Kobo pas sinds afgelopen najaar. Het fijne van Kobo vind ik dat het een open linux systeem is waar je software aan toe kunt voegen. Met Koreader gaat dan een wereld open. Dan kan ik boeken downloaden van mijn eigen Calibre-Automated-Web server en van andere open platforms via OPDS. Vooralsnog accepteert Kobo dat allemaal. Bij Amazon zijn er ook een patches die dat mogelijk maken/maakten, maar Amazon doet z'n uiterste beste om dat met updates te voorkomen en iedereen in Amazons eigen systeem te houden. Persoonlijk vind ik het niet fijn als ik een eigen document wil lezen op mijn e-reader en ik dat eerst naar een server van Amazon moet sturen om het te laten analyseren. Als het ze niet zou bevallen of als ze de broekriem nog verder willen aantrekken, dan kunnen ze dat gewoon gaan weigeren.

Maar ieder heeft zijn eigen smaak en het is fijn dat er tenminste nog twee grote platforms bestaan die verschillen van inzichten over wat je mag doen met de hardware die je gekocht hebt.
He dat is interessant, ga ik eens onderzoeken.
Ik ben blij dat ik mijn Kindle heb teruggestuurd toen ik ontdekte dat het een gesloten systeem is.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn