Tweede Kamer wil dat kabinet haast maakt met .gov.nl voor overheidssites

Een meerderheid in de Nederlandse Tweede Kamer wil dat er nog voor de zomer duidelijkheid komt over een unieke domeinnaam voor overheidswebsites. De discussie over een .gov.nl-extensie speelt al sinds 2023, maar een besluit blijft uit.

Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde voor een motie van ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder over de wenselijkheid dat er in Nederland één domeinextensie komt voor alle overheidswebsites.

De motie bevat twee punten. De eerste is dat de regering 'uitspreekt dat het wenselijk is om snel over te gaan naar één overheidsdomeinextensie'. Dat is vooral symbolisch, want die wens ligt er al langer. Ook kan de overheid ervoor kiezen daar niet in mee te gaan.

Het tweede punt is concreter. De Kamer roept de regering op nog vóór het zomerreces 'een plan van aanpak inclusief tijdpad voor het overgaan van de overheidssites naar één domeinextensie met de Kamer te delen'.

Tweakers.gov.nl
Tweakers.gov.nl is nu nog niet te registreren.

Wat is een overheidsdomein en waarom wil de Kamer het?

Daarmee lijkt er voor het eerst in jaren druk achter het initiatief te komen. Het initiatief draait om het idee om websites van overheden een duidelijk zichtbaar, uniek topleveldomein te geven. Nu gebruiken al die websites nog het 'normale' .nl, maar experts pleitten in 2023 al voor een apart topleveldomein voor de overheid. Dat zou bijvoorbeeld .overheid kunnen zijn, maar de meeste experts pleiten voor .gov.nl.

Volgens de experts valt zo'n domein beter op en wordt het lastiger voor nepwebsites om mensen voor de gek te houden.

De ministerraad stemde in 2023 ook al in met een voorstel van toenmalig staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering om .gov.nl te gebruiken. Het plan ligt er dus al, maar het moet nog worden doorgevoerd. Sinds de beslissing in 2023 zijn er nog weinig concrete stappen gezet om .gov.nl daadwerkelijk te implementeren. Ceder en een meerderheid van de Tweede Kamer willen daar nu actie op zien.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

11-03-2026 • 10:49

171

Submitter: HKLM_

Reacties (171)

Sorteer op:

Weergave:

Waarom .gov.nl en niet gewoon .overheid? Eerst vind ik zelf namelijk als phishing eruitzien, en het gov staat verder voor government, wat niet iedereen zal begrijpen. Een tld als .overheid is duidelijk, en je kunt direct zien dat het van de overheid vandaan komt en dus betrouwbaar.
gov is een afkortking, die staat natuurlijk voor gouvernementele zaken :)

Ik denk dat .overheid nogal wat verwarring kan veroorzaken voor buitenlanders, en een lang woord is ook lastig voor mensen met dyslexie of andere aandoeningen die typen moeilijk maken.

Daarnaast: verwijst justitie.overheid naar de Nederlandse, de Belgische, of misschien zelfs de Surinaamse justitie? Nederlands wordt tenslotte niet alleen in Nederland gesproken. Er moet sowieso .nl achter, vind ik daarom. Of het nu belastingdienst.overheid.nl of belastingdienst.gov.nl wordt maakt me eigenlijk niet zoveel uit, al had ik .overheid.nl zelf wel mooier gevonden.
Oké maar gov.nl is helemaal geen eigen top level domain.

Iedereen kan een alternatief domein zoals govv.nl of g0v.nl of gouv.nl of gow.nl registreren voor €3.

Een top lever domain komt na de laatste punt: .overheid .nloverheid. .rijksoverheid.

Een phisher die dat wil spoofen moet €200.000 uitgeven aan .0verheid of zo. Het zorgt voor een enorm hoge drempel. Je kan dan als overheid continu op één ding focussen in campagnes: na de punt komt een slash, niet nog een punt.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 11 maart 2026 12:14]

Ik ben het eens met de redenering dat een TLD beter zou zijn, maar het goede nieuws is dat de overheid .g0v.nl al geclaimd heeft (https://www.whois.com/whois/g0v.nl). g0v is de meest voor de hand liggende type (de 0 zit immers schuin boven de o op de meeste toetsenborden). Goed om de overheid eens een compliment te kunnen geven.
Het gaat erom de herkenbaarheid te vergroten, dus dat je direct herkent dat je op een site van de overheid zit. Uiteraard moet je zelf nog scherp zijn op typefouten of domeinen die je als linkje krijgt en en typefouten bevatten. Maar daar ontkom je nooit aan. Phising blijft altijd mogelijk met typefouten, maar je hoeft voortaan nog maar 1 stukje te checken: 'gov.nl'.

Dus dan weet je meteen dat doenujebelastingaangifte.nl niet van de overheid is, omdat het niet eindigt op gov.nl en daar gaat het om. Dat is de winst die hiermee te behalen is.

Want was het nou minzbk.nl, ministerievanbzk.nl, minbzk.nl, binnenlandsezaken.nl ....? Daar hoef je je dus niet meer in te verdiepen: alleen kijken of het op gov.nl eindigt en dan is het betrouwbaar.
Alles wat je zegt is toch ook zo met .overheid maar dan enkel beter?
Als je met g0v.nl wegkomt, kom je ook met 0verheid.nl weg als men op .overheid overgaat. Het overgrote deel van het land heeft geen enkel idee wat een TLD is en een website die niet op .nl/.com/.be eindigt is al heel snel spannend.

We hebben ook .politie betaald met zijn allen en daar wordt ook weinig mee gedaan. Zelfs voordehandliggende redirects zoals kombijde.politie hebben we niet. Beetje verspilling omdat die hele riedel nog een keer door te gaan.
Daar kun je dan campagnes voor starten: .OVERHEID dan een Slash.

Doen we nu ook al genoeg voor phishing en zo. Zou fijn zijn als er één methode is die werkt die je kan herhalen ipv 20 tips.
.OVERHEID dan een Slash
Behalve na .politie, natuurlijk. Alhoewel ik ze er voor aanzie om politie.overheid te registreren.

Maar goed, de campagne "gov.nl, dan een slash" is korter en bevat ".nl" wat verwarring met andere Nederlandssprekende landen voorkomt.

Mij scheelt het weinig of het .overheid, .gov.nl, of .hetvolkvanwillemalexander gaat worden, maar 200.000 besparen door een .nl te pakken die we toch al hebben, vind ik de moeite nog wel waard eigenlijk, zelfs als het een druppel op de gloeiende plaat is vergeleken met de rest van de kosten die zo'n transitie met zich meebrengt.

De memo waar de Tweede Kamer op gestemd heeft, specifieert overigens ook geen domeinachtervoegsel, alleen dat er een centraal achtervoegsel komt.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 11 maart 2026 13:33]

Landspecifieke domeinnamen worden ook gezien als bezit van dat land; er is internationaal redelijk consensus gegroeid dat landen soeverein zijn over hun eigen TLD. Ik kan me bedenken dat een nieuw TLD op dit punt zwakker is dan het eigen TLD en ook dat lijkt me iets dat meegenomen moet worden in de keus .nl wel/niet te gebruiken.
Zolang de Nederlandse overheid uitputter is van een merk-TLD als .overheid voorzie ik geen problemen. Aan de andere kant vind ik het wel een beetje apart om een merk-TLD te gebruiken voor nationale aangelegenheden als we ook een nationaal TLD hebben.

Aan de andere kant zijn ccTLD's niet écht landspecifiek. Zo hebben de BES-eilanden officieel .bq (na de uitfasering van .an) ondanks dat ze onderdeel zijn van Nederland.
Het idee is dat alle websites dan .overheid gebruiken en dat bestaande zaken zoals .politie of welk domain dan ook een redirect krijgen. (Met uitleg)
en een lang woord is ook lastig voor mensen met dyslexie of andere aandoeningen die typen moeilijk maken.
Dit vind ik eigenlijk wel een belangrijke.

Dat het voor niet-nederlandssprekende mensen lastiger is, zou ik denk ik niet zoveel rekening mee houden, aangezien 'dat probleem' sowieso al extreem is en niet (veel) groter wordt. Alle namen zijn al in het Nederlands. Zaken als Ministerie van xyz. Belastingdienst, Nationale Ombudsman, enz. Dan maakt het woordje .overheid er achter ook niet zoveel meer uit.
Er zijn ook overheidswebsites die op het buitenland gericht zijn, en juist vrijwel nooit door Nederlanders. Dan is .gov.nl iets logischer.
Valide punt :) Die vallen dan inderdaad buiten de logica van .overheid(.nl). En in het slechtste geval doen ze redirects (dus *.gov.nl naar *.overheid.nl) Al kan dat ook voor verwarring zorgen misschien.
Eigenlijk zou je dus willen dat alle overheidsorganisaties op de wereld *.nl.gov of *.uk.gov, etc zouden gebruiken.
Net andersom, maar dat gebeurt dus al in heel veel landen.
.gov is, niet geheel verrassend, al door de VS geclaimd, en hun staten gebruiken het xx.gov format (bijv. ca.gov voor Californië).
Maar tal van andere landen gebruiken het .gov.xx format, (zoals .gov.nl) of een variatie daarop, zoals .gouv.xx voor een aantal Franstalige landen, .gob.xx voor een aantal Spaanstalige landen, .go.xx of .gv.xx voor een paar andere landen (geen idee waarom).

Hier een lijstje van Wikipedia: Wikipedia: .gov
Wat ik zeg is dat .gov als TLD de beste optie is. Elk land zou dan haar eigen "nl.tld" domein kunnen krijgen die ze daarna verder kunnen onderverdelen in andere domeinen. Het voorkomt ook dat ooit een buitenstaander een .gov domein kan registreren.

In het huidige voorstel kan iemand g0v.nl, fov.nl en gob.nl registreren in de hoop dat mensen het niet zien en ze naar een neppe site lokken. Een officieel .gov domein kan altijd door elke browser als "helemaal groen" worden behandeld met alle icoontjes en logo'tjes die je maar wilt om duidelijk te maken dat het een officiële overheidswebsite is.
Ah oké, ik snap je punt. Dat zou inderdaad mooi zijn, maar dan moet je de VS ervan zien te overtuigen afstand te doen van .gov, en ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Daarnaast zorgt het voor problemen met backwards compatibility, want je kan bijvoorbeeld .ca.gov (nu in gebruik voor Californië) niet laten redirecten naar .ca.us.gov, omdat .ca.gov in het nieuwe systeem het domein van Canada zou zijn. Ook moet er dan een internationale organisatie zijn die de .gov TLD gaat beheren, en daar ga je nooit een neutrale optie voor vinden, behalve de VN misschien, maar de vraag is of dat dan weer handig is.

Dus ik snap je idee, maar ik denk dat het op deze manier helaas niet haalbaar is. Ik denk wel dat je het op een andere manier op kan lossen, namelijk door ieder land wat één extensie hanteert (zoals .gov.nl) dit te laten melden bij de grote browsers, zodat zij kunnen weergeven dat het een officiele website van de overheid is. Als ieder land één extensie gebruikt heb je uiteindelijk een lijst van zo'n 200 extensies, dus dat is zeker niet onrealistisch om te implementeren.
Ik denk wel dat je het op een andere manier op kan lossen, namelijk door ieder land wat één extensie hanteert (zoals .gov.nl) dit te laten melden bij de grote browsers
Ook een prima idee!
Hier is een website van de Franse overheid gericht op niet-Fransen: https://france-visas.gouv.fr/

Zoals je ziet kan je de subdomeinen dus prima Engelstalig maken ook als er .overheid achter komt.

Waar buitenlandse mensen veel meer aan hebben is één uniform design bij overheidswebsites zoals "taalmenu staat altijd rechtsboven".

Waar staat het taalmenu op rijksoverheid.nl? Onderaan de site.
Waar staat het taalmenu op Amsterdam.nl? Rechtsboven.
Cbr.nl? Nergens, je moet zelf maar proberen op cbr.nl/en/
uwv.nl? Linksboven in het menu.

Laten we nou niet 'perfect' de vijand van '1000x beter dan nu' maken en gewoon gaan met die banaan op .overheid (liefst) of gov.nl als een TLD te ingewikkeld is voor ze.

Er is een wereld te winnen voor Nederlanders én buitenlanders op dit gebied.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 11 maart 2026 13:06]

Ik ben persoonlijk wel voorstander van het .nl TLD omdat dit gewoon de internationale standaard is, en er meer landen zijn die Nederlands als voertaal hebben. Maar je zou dan natuurlijk ook gewoon voor .overheid.nl kunnen gaan. Ik zou dat helemaal prima vinden, maar ik denk dat .gov.nl de betere keuze is omdat dit de internationale standaard is, en doordat het korter is, is het ook beter toegankelijk en minder gevoelig voor fouten. Frankrijk kiest inderdaad voor het Franse .gouv.fr, maar ook niet voor .gouvernement.fr

Maar zoals je zegt, we moeten dit niet laten mislukken omdat we het niet 'perfect' kunnen doen.

Of we nou gaan voor .overheid, .overheid.nl, of .gov.nl, alles is beter dan de huidige situatie waarin je maar moet hopen dat een website die eruit ziet alsof hij van de overheid komt ook daadwerkelijk van de overheid is.
france-visas ("des visas pour la France") is ook correct Frans, u onderschat het chauvinisme van een Fransman. :+

[Reactie gewijzigd door BlackShadow op 11 maart 2026 13:54]

Gericht op niet fransen maar direct in het Frans. Ja dat is lekker...
Ik snap niet wt er mis is met .gov.nl? In het Engles een afkorting voor de overheid, in het Nederlands een afkorting voor "bestuur" (Governance). .gov.nl is duidelijk voor iedereen, .overheid.nl is niet duidelijk voor iedereen.
.overheid klinkt leuk maar is niet echt praktisch.
Als ik naar belastingdienst.overheid ga kom ik dan in belgische, surinaamse, zuid-afrikaanse of de nederlandse belastingdienst....

en het model .gov.<Land> is best we geacepteerd. alleen al in europa zo ff 5 voorbeelden gevonden: Groot-Brittannië (gov.uk), Tsjechië (gov.cz), Griekeland (gov.gr), Polen (gov.pl) en Portugal (gov.pt).

en die zijn allemaal ook daadwerkelijk actief in gebruik.
De Nederlandse overheid heeft wel wat sites in het Engels beschikbaar, zie bijvoorbeeld: https://www.government.nl/ en https://www.netherlandsworldwide.nl/.

Daarnaast lijkt het me een goede zaak dat een overheid zich inzet voor alle inwoners. Ook als zij (nog) geen Nederlands spreken. Zo hebben we verschillende groepen migranten in Nederland die ook toegang tot de Nederlandse overheid nodig hebben.

Juist daarom lijkt mij het .gov.nl domein een goede keuze. Dat is internationaal herkenbaar en een dergelijke constructie lijkt in het buitenland ook te werken. En het voorkomt sites zoals www.government.overheid :').
.gov is een hele domme keuze. Ja, in jouw en mijn bubbel snapt iedereen dat, maar er zijn genoeg Nederlanders waarbij dat kwartje niet valt.

.overheid is dan veel duidelijker. Als je er wil zijn voor de Nederlanders, dan moet je geen engelse afkorting gebruiken, of een moeilijk vernederlandst engels woord.
Als iemand met een website en een mailadres met zo'n onconventionele extensie kan ik je vertellen dat "Jan met de pet" juist maar al te graag nog foutief .nl daarachter zet, omdat die bijzondere extensies gewoon nog steeds niet zo goed ingeburgerd zijn.

Dit is op te lossen door ook xx.overheid.nl weer door te laten verwijzen, maar zo blijf je bezig.
Er moet ook .nl achter
Dit ging over .overheid, waar dus geen .nl achter zit.
Niet iedereen zal snappen dat de gov in .gov.nl een afkorting voor government is, maar is dat wel echt nodig? Mensen vinden ook wel hun weg naar .com, .org, etc, terwijl de meeste mensen niet weten dat dat voor commercial en organisation staat.

Er is ook geen goede afkorting voor het wordt overheid in Nederland. .ov.nl verwarren mensen met het Openbaar Vervoer. En als je echt wil kan je nog altijd claimen dat gov kort is voor het Nederlandse woord gouvernment.

Het belangrijkste is dat er consistent een heel simpel herkenbaar eindstuk voor overheids URL’s komt. Liever nu met .gov.nl beginnen dan tig jaar aan onderzoekjes en enquêtes over wat het wel zou moeten worden. Dan kan je nu die herkenbaarheid opbouwen met infomercials en niet afhankelijk zijn van een slimme afkorting die blijkbaar toch al niet voor het oprapen ligt.

Daarnaast, voor een groot deel van de circa 1 miljoen Nederlanders in het buitenland is het ook wel fijn als Nederland een beetje gangbare internationale vormen volgt en niet weer gaat dwarsliggen. Doet Nederland al vaak genoeg.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 11 maart 2026 15:16]

tenzij wij nederlanders meetbaar dommer zijn dan andere europeanen toont de praktijk aan dat .gov.<land gewoon werkt en begrijpelijk is voor inwoners ook als ze geen engels spreken:

alleen al in europa zo ff 4 niet engels sprekende voorbeelden gevonden: Tsjechië (gov.cz), Griekeland (gov.gr), Polen (gov.pl) en Portugal (gov.pt).
Het Engels is een officieel erkende taal binnen het Nederlands(e koninkrijk)

https://www.rijksoverheid...d/erkende-talen-nederland
.gov wordt ook gebruikt door andere landen ~Goverment. Amerikaanse overheidssites zitten allemaal op .gov
.gov wordt alleen door de Verenigde Staten gebruikt. Hun koloniën en andere overzeese gebieden vallen daar ook onder, maar geen enkel ander land kan een .gov krijgen. Op dezelfde wijze kunnen ook alleen Amerikaanse opleidingsinstituten in principe een .edu krijgen, en het Nederlandse leger krijgt ook geen .mil.

Voor Amerika en andere Engelssprekende landen is gov natuurlijk heel logisch.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 11 maart 2026 12:58]

.gov wordt uitsluitend gebruikt door de Amerikaanse overheid. Net als .edu overigens, daar kunnen nu alleen Amerikaanse hogere onderwijsinstellingen een domein halen.
Klopt, en de Universiteit Leiden heeft ook leiden.edu. Maar nieuwe aanvragen van universiteiten worden voor zover ik weet niet in behandeling genomen. Zie bijvoorbeeld hier.
.gov is voor de VS, maar .gov.xx, of een variatie daarop zoals .gouv.xx (Franstalig) of .gob.xx (Spaanstalig), is inderdaad wel de internationale standaard.
.gov.nl en .overheid.nl hebben alleen wel gelijk een nadeel. Je kunt niet meer zien welke overheid instantie de registratie heeft gedaan. Want gov.nl zal dan door het rijk, b.v. Logius, zijn geregistreerd.

Zij zijn dan ook de enige die de onderliggende sites kunnen aanmaken in dns en certificaten mogen aanvragen. Dus daar zit nog wel een flinke praktische uitdaging in. Bij een goede dns opzet kan er nog wel beheer worden gedelegeerd, maar alle overheden zijn dan afhankelijk van de partij die gov.nl heeft geregistreerd. Ook alle beveiliging opties in dns komen dan voor rekening van b.v. Logius.

Een .overheid of .govnl zou dan een eenvoudigere optie zijn.
Je kunt SIDN die taak toch gewoon geven? net als .co.uk etc bij andere partijen gewoon werkt?
Die kijkt nu alleen naar .nl. Of ze in staat zijn om ook een domein dieper te kijken is natuurlijk de vraag. Dan zullen ze in elk geval hun systemen aan moeten passen. Dat zou wel een betere optie zijn.

Nu speelt dit ook al bij diginetwerk. Het is vooral, hoe dit met dns autorisaties wordt opgelost.

Hoe ze dat in uk hebben opgelost weet ik niet. Heb jij daar meer info over?
Ik denk dat .overheid nogal wat verwarring kan veroorzaken voor buitenlanders
In Nederland is het Nederlands de enige officiële taal. Overheidscorrespondentie gebeurt gewoon in het Nederlands.

Toegegeven, ik ben een beetje een taalpurist en blijkbaar in de minderheid, want ik erger me aan alle Engelse woorden die we steeds gebruiken in plaats van onze eigen taal. Zoals politici die tegenwoordig zeggen "het moet wel fair zijn". Wij zeggen thuis gewoon eerlijk. Maar wat een onzin dat een Nederlandstalige domeinnaam te verwarrend zou zijn. Complete belastingaangiften en formulieren van het UWV zijn alleen in het Nederlands. En dan is een Nederlandse domeinnaam het probleem? Dat lijkt me een gelegenheidsargument.
een lang woord is ook lastig voor mensen met dyslexie of andere aandoeningen die typen moeilijk maken.
Daar hoeft volgens de regels van de digitale toegankelijkheid geen rekening mee gehouden te worden, omdat mensen hun eigen toegankelijkheid creëren via een bookmark of bijvoorbeeld een zoekmachine gebruiken.

Denk bijvoorbeeld aan de emails van de belastingdienst die om veiligheidsredenen geen klikbare link bevatten. Zelfs geen niet-klikbare domeinnaam. Je moet op eigen houtje mijnzakelijk.belastingdienst.nl vinden.

Maar goed, puur voor de esthetiek en het gemak voor iedereen hoopte ik zelf ook op iets korts, zoals *.ovh.nl of *.rijk.nl.
In Nederland is het Nederlands de enige officiële taal
Niet bepaald. Nederland kent als geschreven talen het Nederlands, het Papiaments, het Engels en het Fries, al zijn die natuurlijk gebiedsgebonden. Dan heb je ook nog erkende streektalen als Nedersaksisch en Limburgs, al zal dat niet zo snel door de overheid zelf worden gebruikt.

Ik ben zelf ook tegen de verengelsing van het Nederlands, maar dit is niet zozeer een taalkundige discussie. Als we taalkundig gaan doen: gouvernement is sinds 1646 in het Nederlands te vinden, slechts honderd jaar jonger dan het leenwoord "overheid". De Bond Tegen Leenwoorden heeft helaas geen écht Nederlands alternatief op haar website staan.

Ook zijn juist de mensen die nog geen of weinig Nederlands kunnen grootgebruikers van overheidswebsites. Daarnaast spreekt zo'n 90% van de Nederlanders (een beetje) Engels.

Al met al vind ik .gov.nl prima acceptabel: kort maar krachtig, al in bezit van de staat, en herkenbaar genoeg. Had ik liever .overheid.nl gezien? Ja, dat wel, maar ik ben niet de enige waar het hier over gaat.
Daar hoeft volgens de regels van de digitale toegankelijkheid geen rekening mee gehouden te worden, omdat mensen hun eigen toegankelijkheid creëren via een bookmark of bijvoorbeeld een zoekmachine gebruiken.
Een bladwijzer is een goede optie, maar zoekmachines zitten vol met nepadvertenties die je naar oplichtingssites sturen. Ik vind een zoekmachine niet echt een goede oplossing op een moeilijke URL, dan kunnen we net zo goed technisch correct koninkkrijkdernederlanden als domeinachtervoegsel gebruiken, als TLD of als .nl.

Dat de belastingdienst geen links stuurt, is expres. Overheidsdiensten sturen nooit een link zodat je mensen kunt vertellen om nooit op links te klikken die (zogenaamd) van de overheid zijn. De inhoudelijke berichten vind je altijd ergens anders, in plekken als de Berichtenbox en op losse berichtenboxen van andere overheidsdiensten.

ovh.nl en rijk.nl zijn al geregistreerd dus ik weet niet of het verstandig is om daar naar over te stappen; rijk.nl had ik zelf ook voorgesteld, maar ik ben er terecht op gewezen dat daarmee gemeenten en provincies buiten de boot vallen en dat is op zich ook wel waar.
Niet bepaald.
Dan zoeken we het er even bij:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkende-talen/vraag-en-antwoord/erkende-talen-nederland
Nederlands is de officiële taal van Nederland. (...) Fries en Nederlands zijn de officiële talen in de provincie Fryslân.
GertMenkel zegt:
ovh.nl en rijk.nl zijn al geregistreerd dus ik weet niet of het verstandig is om daar naar over te stappen
Goed punt, daar had ik helemaal niet naar gekeken.
Uit je eigen link:
Op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (BES-eilanden) zijn naast Nederlands ook Papiaments en Engels erkend als officiële talen.
De BES-eilanden zijn Nederlandse gemeentes, dat is "gewoon" Nederland net als Friesland dat is.

Dan zit je nog met de "Koninkrijk Nederland versus Nederland"-afweging voor de andere landen binnen het koninkrijk natuurlijk, maar die spreken vooral Papiaments of Engels, dus daar hoeft je geen extra rekening mee te houden.

Ironisch genoeg is de pagina die zegt dat Papiaments en Engels erkende officiële talen zijn wel in het Fries te downloaden, maar niet in het Papiaments of Engels. Maar goed, het zal niet de eerste keer zijn dat de speciale gemeenten op die manier achtergesteld worden.
Ze hebben ook daadwerkelijk minder rechten. De taalsituatie in Nederland is redelijk complex omdat er geen wet is die stelt wat de officiële taal is. Er is een reeks wetten waar de taal in afgedwongen wordt. Een hele belangrijke is de Algemene Wet Bestuursrecht, die Nederlands in artikel 2.6 als de enige taal aanwijst waarmee je recht hebt om met de overheid te communiceren.

Er zijn evenwel nog meer wetten waar talen worden genoemd, er is bijvoorbeeld de Wet Friese Taal, die de Friestaligen rechten geeft. Voor het Papiaments en Engels in Caribisch Nederland bestaat zoiets niet. Papiaments en Engels worden genoemd in wetten die specifiek voor Caribisch Nederland van toepassing zijn, maar dat maakt hun officiële status zwakker.

Ik denk dat er voor zowel 1,2 als 4 officiële talen argumenten te verzinnen zijn. Voor 1 officiële taal is de AWB een sterk stuk papier. Voor 2 officiële talen kun je de Wet Friese Taal erbij pakken. En voor 4 officiële talen kun je stellen dat er voor 4 talen wetten bestaan dat bepaalde zaken in die taal kunnen gebeuren.
We hebben het hier toch over Nederland? Nederlands is de officiële taal van Nederland.

Caribisch Nederland heeft al hun eigen sites op *cn.nl, belastingdienst-cn.nl, rijksdienstcn.nl .com blijkbaar, etc.
Kwestie van wennen, maar ik vind .overheid ook mooier. Voor niet-Nederlands sprekenden is gov.nl wel duidelijker.
Je kan toch wel verwachten dat mensen die hier wonen één woordje leren?

Ik moet in Frankrijk toch ook gewoon gouv.fr invoeren? Hoe lastig is dat? Of bund.de in Duitsland? (geloof ik?)
Bovendien lijkt gov.nl wel erg op gov.ml of g0v.nl of gouv.nl. .overheid lijkt mijn lastiger te spoofen want een TLD kost tonnen.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 11 maart 2026 11:44]

De Nederlandse overheid communiceert ook met mensen die niet in dit land wonen. Als handelsland met een vrij uitgebreid diplomatiek netwerk en overzeese Rijksdelen kan het handig zijn om "gov" te gebruiken.
redirect die dan?

Punt is dat een TLD veel veiliger is.

g0v.nl kost €3 per jaar.
.0verheid kost €200.000 per jaar + infra.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 11 maart 2026 11:54]

De eerste is dat de regering 'uitspreekt dat het wenselijk is om snel over te gaan naar één overheidsdomeinextensie'.

Dan verlies je dit dus. Ik denk dat eenduidigheid belangrijker is dan welke specifieke keuze voor TLD er gemaakt wordt.

Edit na je edit:
Punt is dat een TLD veel veiliger is.

Ja, op zich vind ik dat wel een prima punt. Maar je mag hopen dat NL overheid direct dat soort alternatieven af gaat nemen/over gaat nemen.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 11 maart 2026 12:07]

Alle bestaande overheidsdomeinen zullen ook gewoon geredirect (moeten) worden.
Ja, maar een reden om .gov.nl te redirecten naar .overheid zou zijn dat je dan in de internationale communicatie .gov.nl kunt benoemen, en dat levert ruis op vind ik.

Aan redirecten van oude domeinen ontkom je niet.
.overheid, zou dat niet ook meteen weer problemen kunnen geven voor Belgen? .gov.nl is wel duidelijk in dat opzicht. Als dan in Belgie .gov.be ingezet word is het meteen helder voor iedereen.
Als België .overheden neemt zijn ze daar ook meteen eerlijk over.

Maar alle gekheid op een stokje, wat je voorstelt zou wel mooi consistent zijn.
Maar het gros gaat het gebruiken in nederland zelf, waarom dan een engelse afkorting?
Het is dan ook niet bedoeld als middel tegen typo-squatting.

Maar je weet wel dat doenujebelastingaangifte.nl niet van de overheid is... Je hoeft alleen nog maar te checken of het eindigt op gov.nl en ja, dan moet je wel even checken of dat goed gespeld is.
Ik weet niet of het puur wennen is of alleen wat 'mooier' is, ik heb het gevoel dat dit ook wel makkelijker na te maken is en daardoor zijn doel volledig mist.

Als ik kwaad wil en belastingdienstgov.nl registreer, dan is dat voor de gemiddelde Nederlander een stuk moeilijker te onderscheiden van belastingdienst.gov.nl dan belastingdienst.overheid. En als het hele doel is dat het makkelijk te zien is of je op een officiele site zit, dan lijkt makkelijker namaken me reden nummer één om dit TLD niet te gebruiken.
Ok, maar wat is nou precies belangrijker? Dat het herkenbaar is voor Nederlands sprekende Nederlanders, of voor niet Nederlands sprekende Nederlanders? Laten we ons vooral even richten op de doorsnee Nederlander. Want je maakt het laaggeletterde Nederlanders erg moeilijk als je gov als afkorting van government gaat gebruiken. .overheid met een Engelse versie lijkt me dan echt wel een betere keuzen.
.overheid is veel langer dan .gov. Dus of een laaggeletterde daar nu echt mee geholpen is?
Wat heeft dit er nou weer mee te maken? Laaggeletterdheid is moeite hebben met lezen en begrip van wat er gelezen wordt, dat heeft niet alles te maken met de lengte van woorden. Overheid is een veel bekender woord in Nederland dan gov, laat staan gov.nl.
Zowel .gov.nl als .overheid zijn evenlang, dus je punt raakt kant nog wal; verder zul je .gov.nl ook nog heel vaak moeten gaan spellen aan de telefoon.
Joh, tel de letters nog eens van beide.
Ik zet duidelijk de characters erbij, en beide hebben evenveel characters en heb nergens aangegeven dat ik het over de letters heb.
Zowel .gov.nl als .overheid zijn evenlang, dus je punt raakt kant nog wal; verder zul je .gov.nl ook nog heel vaak moeten gaan spellen aan de telefoon.
--
Ik zet duidelijk de characters erbij, en beide hebben evenveel characters en heb nergens aangegeven dat ik het over de letters heb.
.gov.nl
1234567

.overheid
123456789

En zonder punten is het ene 5 'characters' en het andere 8 karakters.
Doet verder niets af aan de discussie over of je .overheid of .gov.nl mooier vindt hoor, maar als je iemand gaat vertellen dat het even lang is, dan moet je wel zorgen dat dat je verhaal klopt :-)
.

[Reactie gewijzigd door Devalno op 11 maart 2026 17:38]

.overheid is 2 karakters langer en eigenlijk zou je dan .overheid.nl moeten doen. Maar wat belangrijker is: het is een complexer woord, 3 lettergrepen ipv 1. Voor laaggeletterden of mensen met dyslexie heeft dat best wel impact.
Het hele bronidee was juist dat je niet - gewoon - een .nl domain koopt maar een eigen TLD omdat dat veel lastiger te spoofen is.
Ik ben het met je eens dat vanuit het oogpunt van toegankelijkheid voor laaggeletterde Nederlanders en Nederlanders met beperkte kennis van het Engels .overheid duidelijker is, maar wat ik zou willen betogen is dat met genoeg herhaling ook .gov.nl herkenbaar wordt. Ooit waren "www" en "punt nl" ook termen waar de doorsnee Nederlander nog nooit van had gehoord. Het gemakkelijker om via campagnes de doorsnee Nederlander "punt gov punt nl" aan te leren dan de doorsnee niet-Nederlander het woord "overheid."

Beide opties hanteren lijkt me met het oog op eenduidig communicatiebeleid onwenselijk.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 11 maart 2026 12:55]

Maar .gov is Amerikaans, en overgenomen door Engelssprekende landen het VK en Australië. Kunnen we een stukje eigen identiteit houden? .rijk.nl of .overheid bijvoorbeeld. Nederlands is onze enige officiële taal.
Volgens mij is dit plan voor de hele overheid, niet alleen rijksoverheid. Dan is .rijk.nl niet zo handig (en ook niet echt herkenbaar, IMO). (En grappig genoeg ook niet door de overheid geclaimd maar door een particulier)
.gov.nl maakt het duidelijk dat het gaat over de Nederlandse overheid. Als je .overheid neemt, kan er verwarring ontstaan dat het mogelijk van toepassing is voor de Nederlandse, Belgische of Vlaamse overheid.
Juist België gebruikt vaker de gov-afkorting (zoals mygov) en de nl-afkorting voor Nederlandstalig. Zou dat dus juist eerder andersom zien.
Gov is internationaal ook gangbaar. Dat is de reden.
Mijn voorkeur gaat uit naar .nl.gov
Ja maar dat kan niet want de tld is Amerikaans. Het is standaard om het met een subdomein te doen buiten Amerika.
omdat mensen 100% .overheid.nl gaan typen
Omdat .overheid veel meer geld kost en verwarrend is voor de oudere gebruikers die .nl gewend zijn.
Waarom kiest men niet voor de domeinextensie .overheid in plaats van .gov.nl? Op mij komt .gov.nl onnodig complex en juist minder veilig over, doordat er meer punten in de domeinnaam komen.
Omdat .gov.xx al een standaard is?
In welke niet-Engelstalige landen wordt gov gebruikt?
Wikipedia: .gov

Echt heel erg veel al zo te zien. .gov is best standaard, en het mag dan Engels zijn, maar wel meer dingen zijn Engels hier en daar. Ik vind het zelf ook een betere optie dan .overheid. Maar goed, echt snel zijn ze hier nooit mee geweest, dus kan nog wel wat kanten op waarschijnlijk voor het definitief is.
In dit lijstje staat Nederland ook terwijl wij dat dus helemaal niet gebruiken, dus ik zou niet zo stellig zijn dat al die landen dit standaard gebruiken.

Daarnaast is dit ook ontstaan omdat custom TLDs heel lang niet mogelijk zijn geweest.

Dat gezegd hebbende is elke vorm van standaardisatie al beter dan de situatie nu.
Het is er dus al, dus de overheid kan er op overschakelen wanneer ze willen.
Ik zou ook voorstander zijn van .overheid (of een andere Nederlandse term), maar hou er ook rekening mee dat Nederland niet het enige land is waarin Nederlands de voertaal is.

Vanuit dat opzicht is het misschien toch handig/wenselijk om dan bijv. .overheid.nl te hanteren, om duidelijk onderscheid te kunnen maken met bijv. België en Vlaanderen (twee aparte overheden), Suriname en de andere landen binnen het Koninkrijk (Aruba, Curaçao en Sint Maarten).

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 11 maart 2026 11:03]

Maar dat kun je toch anders oplossen? België: .overheid.be Suriname: .overheid.sr, etc.
En dan ga je weer voorbij aan de drietaligheid van België, dat land is groter dan enkel Vlaanderen ;) .
Maar .gov.be lost dat toch ook niet op? Maar goed, dan maak je extra domeinen aan voor díe sprekers. En trouwens, in Nederland moet je dat ook doen, want het Fries is een officiële taal. Het punt hierboven ging over Nederlandstalige sprekers, dus daar was mijn bericht op geënt.

Ik denk overigens dat de domeinnaam niet zo heel belangrijk is voor anderstaligen, maar meer de inhoud van de pagina's. Elders is dat net zo: De Lijn bedient ook enkele plaatsen in Wallonië en er zijn ook Walen die naar Vlaanderen afkomen, maar toch heet het ook voor Walen De Lijn en niet La Ligne. Wat ook in de domeinnaam duidelijk is, want het adres voor Franstaligen is https://delijn.be/fr.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 maart 2026 11:54]

Gov.be is wel het meest neutrale. Als ik in Belgie meetings heb waarbij de klant franstalig is en mij collega’s vlaams, wordt er ook Engels gesproken ondanks dat iedereen Nederlands en Frans spreekt (die franstalige klanten praten met mij wel Nederlands, maar doen dat niet met mijn Vlaamse collega’s……).
Maar neutraliteit is bij domeinnamen toch al ver te zoeken. In de provincie Friesland wonen ook Nederlandstaligen, maar het officiële adres van de provincie is https://fryslan.frl. En zie ook mijn punt hierboven van De Lijn.

Ik zou niet weten wat er neutraal is aan gov, want dat staat voor ‘government’, wat in het Frans nog kan als ‘gouvernement’, maar in het Nederlands is dat toch al lastiger, laat staan in het Duits (als we het toch over drietaligheid hebben).

Ik was eergisteren trouwens nog in Vlaanderen en enkele van mijn Vlaamse collegae gaven aan geen of slecht Frans te kunnen, dus het is niet altijd zo dat Vlamingen Frans praten met Franstaligen. En ook op de VRT is door leerkrachten de afgelopen paar jaar bevestigd dat de kennis en interesse van het Frans onder Vlaamse jongeren afneemt.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 maart 2026 12:08]

We zijn als Nederland internationaal enorm aanwezig. De domein .gov.nl is daar het meest logische. De .overheid.nl extensie is ook gewoon veel te lang. Neutraliteit is geen argument, wel internationaal herkenbaarheid en eenvoudigheid.
Maar we hebben dat onderscheid nu ook al met rijksoverheid.nl en government.nl.
Dit gaat niet om de first level domeinnaam maar secondlevel om andere overheid websites makkelijker herkenbaar te maken. Rijksoverheid dekt de provincies en gemeenten niet. En dan blijft government over en .gov is daar een internationaal erkende afkorting van.
Het ging mij er meer om dat we nu al twee verschillende domeinnamen hanteren op rijsoverheidsniveau. Het lijkt mij daarom niet gek om ook zoiets op een ander niveau te doen.
Logisch aangezien De Lijn de vervoersmaatschappij is van de Vlaamse overheid. De Waalse voorziet Le TEC. Brussel heeft STIB/MIVB en federaal NMBS/SNCB, de laatste twee zijn immens tweetalig. Maar we dwalen af :)
Maar die zijn dan weer niet drietalig, dus dat is dan ook weer incorrect.

Maar goed, het ging mij er meer om dat er bij domeinnamen dus niet altijd rekening wordt gehouden met anderstaligen die van de website gebruikmaken. Het gaat er niet om wie de eigenaar is, maar om de gebruikers ervan.
het Fries is een officiële taal
In Fryslan, niet in Nederland. De meeste overheidsdocumenten en formulieren zijn alleen in het Nederlands beschikbaar. Fries is vooral voor provinciale en gemeentelijke zaken.
Dat is simpel op te lossen met drie aliassen.
Yariva Moderator internet & netwerken @Tc99m11 maart 2026 11:04
Wat mij betreft hanteer je .gov.nl als je standaard / primaire DNS bron. Dan kan je altijd nog genoeg CNAME records met andere domein namen koppelen aan .gov voor de mensen die bijvoorbeeld .overheid gemakkelijker vinden.


Beste van beide werelden :)
Belangrijke drijfveer is herkenbaarheid in de domeinnaam. Met jouw suggestie doe je dat dan weer teniet.
Yariva Moderator internet & netwerken @Ascension11 maart 2026 11:34
Fair. In dat geval zou een redirect beter zijn.
Fair. In dat geval zou een redirect beter zijn.
Iemand die fair zegt in plaats van eerlijk en liever .gov heeft dan .overheid? 🤔 :+
En hou er ook rekening mee dat er ook overheidswebsites zijn waarbij de voertaal geen Nederlands is, vrijwel niet door Nederlanders gebruikt wordt en dus .overheid erg raar is. Terwijl .gov.uk al algemeen bekend is.
Ik zou ook voorstander zijn van .overheid (of een andere Nederlandse term), maar hou er ook rekening mee dat Nederland niet het enige land is waarin Nederlands de voertaal is.
Zover ik weet zijn we nog steeds primair Nederlands. We noemen onze ministeries toch ook niet Ministry of Defense, Finance etc...

Dus nee, maak er lekker .overheid van ;)

PS: niks tegen Engelstalige hoor, maar op deze manier wordt ons Nederlands wel ondermijnt.
Omdat er buiten Nederland nog enkele landen zijn waar Nederlands gesproken wordt, en daar eventueel verwarring zou kunnen ontstaan? Met .nl erachter is tenminste nog duidelijk dat het over de Nederlandse overheid gaat.
Dat kan bij overheid toch ook? .overheid.nl, .overheid.be, etc.
Inderdaad, maar dat is niet wat xminator voorstelt?
Waarom is dat eigenlijk een probleem? Er zijn buiten Amerika ook landen waar Engels gesproken wordt, en zij raken ook niet in de war van de Amerikaanse .gov.
Omdat .overheid zou vereisen dat ze een cTLD aanvragen met alle bijkomende kosten vandien, maar .gov.nl nu al gewoon technisch mogelijk is voor hen zonder miljoenen aan registratie te betalen. Dan is er ook nog het feit dat "gov" gewoon een internationaal erkende standaard is voor dit soort zaken terwijld "overheid" als cTLD juist verwarring kan veroorzaken met andere landen waar ook Nederlands gesproken wordt. ".overheid" toont ook niet aan over welke overheid het gaat, terwijl ".gov.nl" je wel zegt dat het over de Nederlandse overheid gaat.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 11 maart 2026 11:03]

Dat is dan weer makkelijk te omzeilen door het .overheid.nl te maken. Zijn al jouw punten direct mee opgelost.
.overheid.nl is redelijk duidelijk toch? Rijksoverheid Nederland, identiek aan.gov.nl is Engels alleen daadwerkelijk in het Nederlands. Je zou altijd .gov.nl direct kunnen doorlinken aan de Engelse pagina's die veel ministeries hebben.
Ik ben zelf ook helemaal voor een .overheid TLD verplichten voor alle overheidsdiensten. Het enige vervelende hieraan is, is niet overheid echt een Nederlands woord is, en niet alleen in Nederland wordt er Nederlands gesproken.

Stel dat we dan minbiza.overheid krijgen. (Binnelandse Zaken) of politie.overheid. In Zuid-Afrika, Vlaanderen, verschillende plaatsen in het Caribisch gebied, enz, spreken ze ook Nederlands. En dan kan het al snel lastig worden wanneer zij dit ook willen gaan invoeren. En dat kan dan wel voor verwarring zorgen, aangezien overheidsinstellingen komen en gaan.

Ik zou dan eerder een voorstander zijn van .overheid.nl (politie.overheid.nl, minbiza.overheid.nl, enz.)

Of .gov.nl onveiliger/complexer is dan .overheid weet ik overigens niet. Ik denk dat dat gewoon een kwestie van wennen is. Het zou mij bijvoorbeeld ook fijn lijken als banken ook een verplichte eigen tld hebben in die vorm. (ing.bank.nl, abn.bank.nl, enz.). Dan kunnen browsers zelfs nog attenderen op dat je op een 'speciale TLD' bezig bent. Als mensen daar dan aan gewend zijn, dan zien ze ineens dat de browser niet 'groen kleurt' als ze op die phishing-link hebben geklikt. (ik verzin maar wat)
Sowieso zouden overheden de TLD van hun land voor overheidszaken moeten gebruiken. Dat blijft altijd en gegarandeerd binnen eigen beheer. Dat kan .nl zijn .eu of een ander land.

Wat mij betreft moeten we wereldwijd (waar dat ook voor mag komen) ook beslissen dat algemene benamingen voor overheden moeten verdwijnen, zoals .gov, tot de wereld een geworden is. Nu bestaat usa.gov en whitehouse.gov, maar eigenlijk had dit natuurlijk gov.usa en whitehouse.usa moeten zijn... Klinkt nog patriotischer ook waar ze zo blij van worden daar.

Ik ben het volledig met je eens om naar .overheid.nl te gaan. .gov.nl is niet-Nederlands en toch al een subdomein.

Overigens ben ik niet tegen een redirect op die URL naar .overheid.nl, of een Engelse versie voor informatie over onze overheid.
De amerikanen hebben ook .com geclaimd. Dit is namelijk ook bedoeld voor Commerciële websites wereldwijd. .us is voor hun bedoeld. Op wikipedia staat dat .gov alleen voor de amerikaanse overheid is.

Daarnaast vind ik het ook fraude gevoelig om een tld te hebben met een punt erin. Plus wij zijn dat niet gewend in Nederland. Als je naar een site gaat dan wil je naar tweakers.net en niet naar tweakers.net.nl

Word er wel goedkoper door want gov.nl is al in handen van de overheid. Kunnen ze allemaal subdomeintjes aanmaken. Hopelijk hebben ze dan wel een beheer tool en dat elke beheerder zelf de dns kan beheren van hun subdomein. Wat een werk als dat bij 1 afdeling ligt.
Ik had een alinea over .com geschreven, maar besloten deze niet te posten omdat het niet veel toevoegde aan de discussie. Er stond ongeveer hetzelfde in, inderdaad.

Een TLD met een punt erin? Hoe bedoel je die? Bijvoorbeeld .overheid.nl kan geen TLD meer zijn, .nl is het TLD hierin.

Overheid.nl is óók van de rijksoverheid, dus geen probleem die te gebruiken.

Ik kan je uit ervaring vertellen, inzake gemnet (gemeente netwerk) in mijn geval, dat het waarschijnlijk een grote administratieve rompslomp wordt. Omdat de overheid decentraal werkt, vertrouwd niemand elkaar impliciet - en maar goed ook, want er loopt een berg onkunde overal (laat staan potentiële criminelen). Dat betekend lange en dure procedures\ticket om iets voor elkaar te krijgen en dan gebeurt het uiteindelijk maar half.
Het is een leuk en goed idee, maar het gaat wel véél meer kosten dan dat de domeinen in eigen beheer zijn.

Ik ben het heelhartig met je eens dat ik hoop dat er een beheer tool komt. Ik ga er alleen niet vanuit.
Hebben ze hier in Engeland en Tsjechië veel moeite mee? gov.uk, gov.cz bijvoorbeeld.
Ik kan mij voorstellen dat .overheid makkelijker te spoofen is dan .gov.nl, als je, je netwerk dns .nl gaat pointen naar attack server valt dat sneller meer op (en is dat relatief makkelijker) dan met een obscure .overheid gtld.
Volledig mee eens, jammer genoeg de gemeente waar ik voor werk heeft noodgedwongen .info genomen na de fusie, omdat het .NL domein al gebruikt werd door een lokaal hotel met dezelfde naam. (Het hotel staat er ook al een stuk langer dan de fusie-gemeente oud is. En die zien er niets ik om afstand te doen van het domein voor minder dan een gigantische prijs)

Ik zou .overheid.nl of .gov.nl zeer sterk toejuichen.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 11 maart 2026 11:07]

Ik ga volledig mee met je. .overheid is zóveel duidelijker. Amerika heeft ook .gov. In nederland zijn natuurlijk veel culturen die niet allemaal dezelfde taal spreken, maar dat is overal zo. dus .overheid zou echt ideaal zijn.
Welk hotel heeft het domeinnaam gemeentexyz.nl?
Welke gemeente, de enige die ik kan vinden met .info is Montferland en dat heeft met een of andere vage stichting te maken ?
Dat gaat over een generiek topleveldomein (gTLD), dus .overheid in plaats van .nl of .com of iets van die strekking.

Het artikel spreekt zich niet uit tegen een secondleveldomein zoals .gov.nl of .overheid.nl en schetst het zelfs als een reden om niet voor een gTLD te gaan.
Ja, dus dat heeft zeker toegevoegde waarde aan dit artikel. .overheid zou het een stuk legitiemer maken.
De logica van het artikel volgend zou dat dan dus .overheid.nl moeten worden, niet een gTLD .overheid
Volgens mij is dat niet de boodschap van dat artikel.
[...] adviseert medeoverheden geen aanvraag te doen voor een eigen generieke topleveldomein.
Het artikel is tegen het aanvragen van generieke tld's voor bijvoorbeeld gemeentes of andere "medeoverheden".
Goede bron maar er staat iets anders dan je doet voorkomen: er staat dat de overheid een eenduidige/herkenbare manier moet hebben voor domeinen. Kort samengevat: je bron zechtdat de overheid eenvoudig herkenbaarmoet zijn en niet iedere gemeente/provincie/ministerie/commissie een eigen gTLD moet willen beginnen. Een eenduidig adres vind je bron geen probleem zover ik kan lezen. Daarbij werden in het bovenstaande artikel ook argumenten genoemd van (andere?) deskundigen die het wel een goed idee vinden.

De vraag die nu speelt is eigenlijk: hoe kunnen we de bestaande struktuur herkenbaarder maken? Want ik weet ook niet welke websites precies van de overheid zijn.
Hoe bedoel je dat ze het liever anders zien? Dat advies gericht op lokale danwel individuele overheid(instanties) juist mede omdat er gewerkt wordt aan 1 algemeen tld voor de gehele overheid:
3. Uniforme domeinnaamextensie. Op dit moment loopt een verkenning naar een uniforme second-level domeinnaam of suffix (.gov.nl dan wel overheid.nl) als uniforme oplossing om de herkenbaarheid van Nederlandse overheidsdomeinen te vergroten.
Toch raar om in een Nederlandssprekend land een Engelstalige afkorting te gebruiken als TLD. Die adviseurs die dit aanraden hebben vast nooit gebruikersonderzoek op straat gedaan naar hoeveel mensen van de Nederlandse bevolking het woord government eigenlijk kennen, laat staan wat de associatie is met 'gov'. Ik snap dat ze in Engeland goede ervaringen hebben met gov.uk, maar om dat zo letterlijk over te nemen lijkt me niet verstandig.
Of die adviseurs begrijpen dat niet alleen Nederlandstalige mensen regelmatig een overheids website bezoeken. Wellicht dat .ovh.nl nog een optie is 🤔
ovh.nl is al geregistreerd door OVH (het hostingbedrijf). Die gaan dat niet zomaar weggeven, verwacht ik.
Ah prut, dachtbeerst aan ov.nl maar dat is voor overduidelijke redenen niet mogelijk, hoopte dat ovh.nl wel kon. Achja dan maar gewoon gov.nl
Ja, we zijn denk ik zo'n 20 jaar te laat met het zoeken van een mooi alternatief voor gov.nl helaas. Ik denk dat .rijk.nl bijvoorbeeld een mooie kanshebber zou zijn geweest.

Een eigen TLD zou nog kunnen (.overheid) maar dan zit je met andere Nederlands-sprekende gebieden. We zouden .koninkrijkdernederlanden of .rijksoverheid kunnen gebruiken, maar ik ga dat eerst drie keer verkeerd spellen en dan heb ik nog niet eens dyslexie.
.rijk.nl is geen goed idee, want dat behelst alleen de rijksoverheid. Dus niet gemeenten en provincies. Terwijl die wel onder de term "overheid" vallen.
Is overwogen, gov.nl lijkt over de gehele breedte van de bevolking herkenbaarder (in de basis lijkt overheid.nl handiger, maar in het rapport komt naar voren dat gov.nl voor mensen met een migratie achtergrond initieel herkenbaarder is. Naast deze groepen heb je ook nog andere buitenlandse bezoekers welke niet in het onderzoek naar voren komen, denk aan expats, buitenlandse studenten of mensen die vanuit het buiteland een nederlandse overheids website moeten bezoeken): https://open.overheid.nl/...29-b64e-19d7c436584a/file

[Reactie gewijzigd door DdeM op 11 maart 2026 11:22]

Als je als overheid wilt dat mensen de Nederlandse taal leren, moet je hem zelf gebruiken en leren zonder dat je aan het leren bent is de beste methode. Als allochtonen in de overweging betrokken worden, dan is .overheid.nl duidelijk de betere keus.
.gov.xx is dan wel weer de internationale standaard (Wikipedia: .gov), dus ik vind het niet gek dat Nederland daar ook voor kiest. Daarnaast is een korte extensie minder foutgevoelig en beter voor de toegankelijkheid, bijvoorbeeld voor mensen met dyslexie.
Toch raar om in een Nederlandssprekend land een Engelstalige afkorting te gebruiken als TLD.
Lees die zin eens letterlijk. ;) Bonuspunten omdat TLD met hoofdletters is geschreven en volgens Nederlandse taalregels die afkorting met normale letters geschreven moet zijn.

Engels in de taal is in het algemeen niet meer weg te denken. Met de internationalisering wordt dat steeds belangrijker, zeker in EU-verband.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 maart 2026 10:58]

Het verschil is dat TLD een technische term is waar een leek nooit van zijn leven in aanraking mee zal komen. Als dit plan doorgaat wordt .gov dus wél iets waar mensen regelmatig mee in aanraking zullen komen, en moet het dus voor iedereen direct duidelijk kunnen zijn, ook voor mensen die geen woord Engels spreken
86% van de mensen in het onderzoeksrapport snapt het goed genoeg, of ze nou denken dat het staat voor Government of voor "gezamelijke overheden".
Voor een Nederlandse algemene overheid internet domein, is .overheid.nl inderdaad veel duidelijker als .gov.nl . De meeste in Nederland zullen niet weten wat gov betekent, of waar het de afkorting voor is. Het gebruik van gov.nl is alleen maar verwarrend, en leidt juist naar meer misbruik omdat de term niet duidelijk is.

Maar Nederland heeft nu eenmaal een ongezonde reputatie om de Amerikanen na te doen. Zie ook de olympische term TeamNL. Maak daar dan TeamNed van of iets dergelijks. Het enigste wat .gov.nl en TeamNL doet voor een groot deel van ons is als niet origineel overkomen.
Is er werkelijk ook maar iemand hier op Tweakers die niet snapt waar gov.nl voor zou staan? xD

Voor de zwakkeren in de samenleving die het echt niet begrijpen is DigiD waarschijnlijk al te moeilijk, dus die kunnen toch al geen zaken doen met de online overheid.
Www.tweakers.net vindt toch ook niemand raar voor de grootste en belangrijkste Nederlandse tech site? Daar zit geen letter Nederlands in…..
Heeft er eigenlijk al een slimmerik al die domeinen geregistreerd ? :)
Ja, de overheid. https://open.overheid.nl/...29-b64e-19d7c436584a/file
Een ander voordeel van een uniforme domeinnaamextensie is dat het minder fraudegevoelig is. Zo
zijn de extensies “.gov.nl” en “.overheid.nl” en verschillende varianten hierop al afgekocht – zoals
“.g0v.nl” (met een nul). Hierdoor zijn er voor fraudeurs minder varianten te creëren dan nu mogelijk is
met de verschillende domeinnamen van allerlei overheidswebsites.
Ik hoopte dat de slimmerik de overheid was :)
Kan je zelf controleren met sidn.nl/whois !
Ik denk dat het makkelijk is om verloren te raken in het .gov of .overheid of .ovd debat, maar ik denk dat één van deze domeinen officieel maken al een goede stap is. Daarna moet er wel geinvesteerd worden in naambekendheid, zodat iedereen weet dat .watdanook nu het officiele domein is.
Dit. Je krijgt nooit 100% concensus over de exacte extensie. Gewoon doorvoeren, na 2 jaar weet niemand beter.

Is het friet of patat?

[Reactie gewijzigd door ocn op 11 maart 2026 12:13]

Aan die oefening hoeven we in België gelukkig niet te beginnen :+
Ik zie liever dat er haast wordt gemaakt met een minister van digitale zaken voordat we weer klakkeloos met een tekort aan expertise en risicoanalyse zoiets voorstellen. Een minister van digitale zaken (hopend dat iemand met kennis hier komt te zitten) zou ik liever over de uitvoer en implementatie buigen.
Al zetten ze alles over naar gov.nl, oude domeinnamen zullen behouden blijven om te voorkomen dat ze in andermans handen vallen.
https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/nieuwe-domeinnaamextensies-bijna-aan-te-vragen-maar-nederland-is-verrast.

Wat mij betreft vragen Nederland nieuwe generieke domeinnaamextensies (gTLD’s) aan, nu dat straks kan (30 april 2026 - 12 augustus 2026). Meer info: https://newgtldprogram.icann.org/en.

(Als Vlaanderen mee wil doen, kunnen ze vast wel iets bedenken om zowel de Vlaamse als de Nederlandse diensten beschikbaar te maken onder dezelfde gTLD.)

Of het nou .overheid, of .digid, of .loket of .gemeente, of iets anders wordt boeit niet zoveel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn