Game-uitgever en hardwaremaker Nacon vraagt uitstel van betaling aan - update

Nacon heeft uitstel van betaling aangevraagd, zo maakt het bedrijf bekend. Nacon beschikt over zestien eigen gameontwikkelstudio's, waaronder Cyanide, dat de Styx-games ontwikkelde. Het Franse gamebedrijf heeft te maken met ernstige financiële problemen.

Die financiële problemen zijn een direct gevolg van de crisis bij moederbedrijf en grootaandeelhouder Bigben Interactive, schrijft Nacon. Een bankenconsortium weigerde Bigben onlangs financiering te verstrekken, waardoor het bedrijf een lening niet kon terugbetalen aan zijn investeerders. Daardoor kan ook Nacon niet meer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen.

Nacon heeft bij de rechtbank een aanvraag ingediend voor een gerechtelijke reorganisatie. De rechtbank doet daarover naar verwachting begin maart uitspraak. Als dit verzoek wordt goedgekeurd, start een observatieperiode van maximaal 18 maanden waarin alle bestaande schulden worden bevroren. In die tijd kan het bedrijf schulden heronderhandelen en een voortzettingsplan opzetten.

Het is niet duidelijk wat de directe gevolgen voor de werknemers van Nacon zijn. Het bedrijf telt meer dan 1000 werknemers en beschikt over 16 eigen ontwikkelstudio's, waaronder KT Racing (Test Drive Unlimited Solar Crown) en Daedalic Entertainment (The Lord of the Rings: Gollum). Nacon maakt ook eigen randapparatuur, zoals controllers en koptelefoons. De game-uitgever stelt dat het doel van de reorganisatie is om 'werknemers te beschermen en banen te behouden'. De handel in het aandeel Nacon ligt sinds 20 februari stil en dat blijft in ieder geval zo totdat de rechtbank uitspraak heeft gedaan.

Update, 11.25 uur – In het artikel stond aanvankelijk dat Nacon faillissement heeft aangevraagd. Dat klopt niet: het bedrijf heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dit is aangepast.

Nacon logo

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

25-02-2026 • 10:28

27

Submitter: Xtuv

Reacties (27)

Sorteer op:

Weergave:

Wat gebeurd er nu eigenlijk met de games die ze al uit gegeven hebben mits het bedrijf niet overgenomen wordt? Mogen Steam, Playstation en Xbox die nog steeds verkopen? En waar gaat het geld dan naar toe?
Nacon heeft géén faillissement met als doel liquidatie aangevraagd, maar redressement judiciaire. Dit is de Franse variant van surseance van betaling. Het hele doel van die procedure is juist dat het bedrijf gewoon doordraait terwijl ze met schuldeisers onderhandelen over een herstructureringsplan.

De financiële problemen zijn niet ontstaan doordat het bedrijf zelf slecht draaide, maar doordat moederbedrijf Bigben Interactive zijn lening niet kon aflossen nadat de banken onverwacht weigerden.

Het bedrijf is in de kern dus gezond en heeft perspectief. Er wordt dan ook gekeken naar een voortzetting en niet eens direct naar een doorstart of verkoop. Er is dan ook nog geen sprake dat de bestaande spellen en ontwikkelingen opeens stoppen, dat IP kwijt raakt of spellen uit de handel worden gehaald.

[Reactie gewijzigd door gorgi_19 op 25 februari 2026 10:53]

Het bedrijf is in de kern dus gezond en heeft perspectief.
Dat betwijfel ik gezien deze situatie:
Een bankenconsortium weigerde Bigben onlangs financiering te verstrekken, waardoor het bedrijf een lening niet kon terugbetalen aan zijn investeerders.
Als je met de ene lening de andere aflost, ben je financieel niet gezond bezig. En dat blijkt, want er is een surseance van betaling aangevraagd.
Dat is een te stellige conclusie. Ik zal tzt ook mijn hypotheek moeten verlengen. Dat is in de basis niet anders dan wat dit bedrijf hier doet.
Ik snap wat je zegt: dat dit zeker niet een totaal faillissement is en dat het bedrijf waarschijnlijk door kan in aangepaste vorm. Maar doen alsof dit helemaal gezond is, en er niks aan de hand is, is wel het andere uiterste.

Als de games genoeg hadden opgeleverd dan zouden er minder leningen of externe investeringen nodig zijn. Dat het ene gat met het andere gedicht wordt kan heel goed te maken hebben met het matige tot lage succes van recente titels.

De Styx-games verkopen niet geweldig, en de latere games in de franchise verkopen minder goed dan de eerdere dus er zit ook niet echt groei in (waarschijnlijk wel in de ontwikkelkosten, maar niet in de omzet). Het zijn stealth-games en dat is een niche, maar zelfs dan zijn de cijfers matig (vergeleken met Hitman, Splinter Cell of MGS) en ik vraag me sterk af of de ontwikkelkosten wel terug worden verdiend. Vooral van de net uitgegeven nieuwe titel Styx: Blades of Greed, welke niet bepaald veel verkocht wordt.

Test Drive Unlimited Solar Crown krijgt matige reviews en kan Forza lang niet bijhouden.

De WRC Rally games: sinds 2021 geen nieuwe titel, en de bestaande hebben elk enkele honderden Steam-reviews. Het aantal reviews is een redelijke indicator voor de verkopen op dat platform (vaak 30-60 verkopen per review, grofweg). Het budget voor deze games zal ook niet enorm zijn, maar dan nog zet het geen zoden aan de dijk om duizend mensen bij de uitgever aan het werk te houden.

Dan is er LOTR: Gollum; één van de meest bespotte games aller tijden. Dat spel is bijna alleen verkocht aan streamers en gamers die wilden zien hoe slecht het was. De ontwikkelaar had ook geen ervaring met het genre en het concept was al saai vanaf de tekentafel. Elke Euro die hier naartoe is gegaan was slecht management van de uitgever. Ze kregen de LOTR-naam maar hebben er weinig goeds mee gedaan. Dat IP zal vast wel veel geld hebben gekost.

Enkele indie-titels hebben het wel heel aardig gedaan, zoals Ravenswatch en The Last Spell, maar daar blijft Nacon waarschijnlijk niet door in leven omdat het er te weinig zijn. Beide titels hebben veel meer Steam-reviews (duizenden) dan de genoemde duurdere projecten, dus misschien zou Nacon meer indie moeten doen en minder pogingen richting AA / AAA.

Al met al kan het goed zijn dat ze leiden onder te veel matige en gefaalde projecten, die niet genoeg in de bekendheid komen (geen enorme marketing en ook geen heel positieve mond-tot-mondreclame). Uitstel van betaling is niet het einde van de wereld maar het komt wel ergens vandaan.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 25 februari 2026 16:10]

Ik snap wat je zegt: dat dit zeker niet een totaal faillissement is en dat het bedrijf waarschijnlijk door kan in aangepaste vorm. Maar doen alsof dit helemaal gezond is, en er niks aan de hand is, is wel het andere uiterste.

Als de games genoeg hadden opgeleverd dan zouden er minder leningen of externe investeringen nodig zijn. Dat het ene gat met het andere gedicht wordt kan heel goed te maken hebben met het matige tot lage succes van recente titels.
Het gaat dus om het faillissement van het moederbedrijf. Wat er vaak gebeurd is dat bedrijven worden volgestopt met schulden na een overname. Dit heeft als reden dat daardoor de winst als onderdeel van het eigen vermogen veel groter wordt. Dat betekent niet per se dat deze overgenomen bedrijven (of bedrijven die onder de Bigben Group vallen) deze schulden zijn aangegaan om hun games te ontwikkelen, of andere kosten te dekken. De bedrijfsvoering van het individuele onderdeel kan best solide zijn, maar als er een te grote schuldenlast moet worden afgelost, dan is elk tegenvallend resultaat er één te veel. Terwijl die schulden niet voor de bedrijfsvoering van dat onderdeel zijn aangegaan.
Verlengen is wat anders als een nieuwe hypotheek nemen om je oude hypotheek te kunnen betalen. Oftewel een lening nemen om een andere lening te kunnen financiëren.


Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Boekhoudkundig is dit hetzelfde. Het is pas een probleem als je leent om dagelijkse kosten te dekken. Of een extra lening om de rente op de andere lening te betalen. Dan ben je op een gegeven moment gaten met gaten aan het vullen.
Maar volgens mij is dit hier het aflossen van lening a met een nieuwe lening b. Dat is geen probleem.

[Reactie gewijzigd door blissard op 25 februari 2026 13:12]

Maar als jij in de kern financiëel niet gezond bent zal dat niet zo'n formaliteit zijn als je nu doet voorkomen
Een lening van 10% aflossen met een lening van 5% is doorgaans vrij slim en hoeft niet dadelijk te duiden op slechte gezondheid.
Nacon heeft géén faillissement met als doel liquidatie aangevraagd, maar redressement judiciaire. Dit is de Franse variant van surseance van betaling. Het hele doel van die procedure is juist dat het bedrijf gewoon doordraait terwijl ze met schuldeisers onderhandelen over een herstructureringsplan.
Dat klinkt leuk, maar in de meeste gevallen - in Nederland 63% - eindigt surseance van betaling uiteindelijk met faillissement, ongeacht of het bedrijf wilde blijven voortbestaan.
De financiële problemen zijn niet ontstaan doordat het bedrijf zelf slecht draaide, maar doordat moederbedrijf Bigben Interactive zijn lening niet kon aflossen nadat de banken onverwacht weigerden. Het bedrijf is in de kern dus gezond en heeft perspectief.
Dat de banken de lening onverwacht weigerden is een waardeoordeel, dat Nacon logischerwijs zelf heeft gegeven. Immers: welk bedrijf zegt nou dat ze het wél zagen aankomen dat de banken niet akkoord zouden gaan met herfinanciering? Je kunt daarom ook helemaal niet concluderen dat het bedrijf in de kern gezond is.

Nog belangrijker is dat 57% van de omzet van Bigben Interactive wordt gegenereerd door Nacon [bron: halfjaarverslag eerste helft 2025-2026, paragraaf 2.1.1]. Daaruit blijkt wel dat de financiën van Bigben heel nauw verwezen zijn met die van Nacon.
De rechten zullen via faillissement verkoop worden verkocht. Het is dan aan de nieuwe eigenaar om te bepalen of ze nieuwe licenties gaan uitgeven zodat Steam en cohorten de games kunnen verkopen. In principe ligger er al contracten, dus op korte termijn gaat er in de verkoop niks veranderen
Normaal zal de nieuwe eigenaar ook de bestaande overeenkomst moeten overnemen. Dus de verkoop van die games kan gewoon door blijven gaan. Moeilijker wordt het als die games afhankelijk zijn van servers die in bezit zijn van nacon.
Maar wat als er geen koper is? wat gebeurd er met IP waar niemand meer iets mee te maken wil hebben?
Ik verwacht dat de inkomsten uit die verkopen gewoon via de curator naar de crediteuren gaan, totdat iemand het eigendom van die games koopt.
Testdrive was ook erg slecht, jammer. Hopelijk neemt iemand anders het over.
Testdrive was ook erg slecht, jammer.
Dat kon je echt van mijlenver aan zien komen. Heel lang weinig communicatie, geen gameplay, en toen er eenmaal gameplay werd getoond zag je aan alles dat het niveau niet heel denderend was. Missende effecten, verschrikkelijke motion blur, enorm inconsistente framerate, een lege wereld, en de game is meermaals uitgesteld. Dit is wat ik in 2023 over de game zei:
Wat zien de ingame beelden er beroerd uit zeg... Een hartstikke dode wereld, enorm vervelende motion blur (teveel en van beroerde kwaliteit), er lijken enorm veel issues te zijn met inconsistente frametimes of een inconsistente framerate, de handling lijkt totaal geen gewicht te hebben (dit moest richting sim gaan toch?) en je ziet echt heel veel pop-in en, aliasing en problemen met schaduwen. Grafisch is het ook middelmatig at best.
En bij release, anderhalf jaar(!!) later, waren veel van die issues nog steeds actueel. Bizar ook hoeveel mensen schijnbaar helemaal enthousiast werden van de middelmatigheid die Nacon keer op keer liet zien. Daar kan ik nog steeds met m'n hoofd niet bij :+
Erg jammer dat die game nergens heen ging. Ook de oudere TDU's waren matig maar hadden in ieder geval wel iets waardoor ik me wel vermaakt had. De auto's in TDUSC waren wel mooi gemaakt, en controle over van alles zoals richting aanwijzers en wat meer. De physics van de auto's waren volgens mij niet eens zo slecht, ik vermaakte me wel tijdens de open beta. Alleen de rest er om heen was helaas wel erg slecht. Van saaie progression-gameplay tot de kale wereld die gewoon ruim 10+ jaar gedateerd uit ziet, en totaal niet afgemaakt was bij launch.

Toch jammer want er blijft een soort gat op de PC met racing games. Van casual driving/racing wat TDU moest zijn, tot career-focused racen zoals Gran Turismo/Forza Motorsport (de ene is exclusief Playstation en de ander werd afgeraffeld en over gelogen door de ontwikkelaar). En ook recentelijk kwam het nieuws naar buiten dat Assetto Corsa Evo de career mode gestript heeft, vandaar de review bombing (en terecht).

Waar blijft die simcade casual-driving en career focused Gran Turismo achtige game op de PC al die jaren?

[Reactie gewijzigd door kevz op 25 februari 2026 16:58]

Best jammer, maar ook niet onverwacht. Nacon had een beetje het probleem om met veel vingers in veel potjes te zitten, maar waar uiteindelijk niets echt van hoogstaande kwaliteit was. Uiteindelijk dus (vermoedelijk) veel overhead hadden door al die verschillende takken, en geen 'killers' die dat financiële gat kon dichten.

Als je naar hun scala aan games kijkt zie je veel verschillende franchises: een gros aan sporttitels (Pro Cycling Manager, Rugby ##, Cricket ##) en dan nog een aantal niche titels (RoboCop was btw wel best leuk, maar zeker geen killer app en dat was dan van een externe studio).

Daarbij was Test Drive: Solar Crown een groot en duur project dat uiteindelijk zwaar geflopt is, dat simpelweg niet goed in elkaar zat en geen enkele deuk kon slaan in het 'open world racing' segment waar een Forza Horizon bovenaan staat.

Uiteindelijk is de realiteit dat in de huidige gamemarkt je of een giga-publisher moet zijn zoals Electronic Arts (die zelf ook word overgenomen door nog groter Saudi's geld) die veel lucratieve deals kan sluiten en/of dubieuze 'recurrent spending' systemen in hun games kan proppen... Of je meer moet bezighouden met een kleiner niche segment waar je goede games voor kan publiceren (zie bijv. Paradox).


Maar Nacon en zijn sub-studios was vooral 'net niet' tot het extreme.
Ook hun console release voor Rennsport mag je als geflopt zien: https://store.playstation.com/nl-be/concept/10013999
Voor 2026 is "Endurance Motorsport Series" gepland, zal/zou enkel maar hele harde concurrentie hebben van Le Mans Ultimate, AMS2 en ook ... Rennsport.
(RoboCop was btw wel best leuk, maar zeker geen killer app en dat was dan van een externe studio).
RoboCop, vooral het eerste spel, is misschien wel de vetste single player shooter die ik ooit heb gespeeld eerlijk gezegd. Maar ik ben dan ook al een fan van de RoboCop-film sinds de jaren 80.
Jammer. Ik ken ze van Ravenswatch. Een leuke co-op rogue-like voor tot 4 spelers. Toch dik 40 uur in zitten.
Jammer, ik vind mijn nacon headset en controller best goed.

Ik heb geen controller gehad die zo lang mee ging, dat zal dan ook tegelijkertijd een slecht verdienmodel zijn.

[Reactie gewijzigd door WokeBroke op 25 februari 2026 10:45]

Blijf het toch wel maar een spijtige zaak vinden dat regelmatig 100% gezonde bedrijven in de problemen komen gewoon omdat hun klanten de rekeningen niet meer betalen en die klanten dan "bevriezen van schuld" bekomen bij de rechtbank !!!!

Gebeurt bij ons gelukkig niet al te veel, maar we hebben het elk jaar toch wel eens voor, geen grote ramp, we hebben wat reserve, maar tof is het wel niet dat de "wanbetalers" in deze maatschappij beter beschermd worden dan de hard werkende mensen met gezonde bedrijven, dan zie je ze daar soms in hun ferrari aankomen om te komen luisteren dat ze nu even hun schuld niet moeten aflossen, en die ferrari even verkopen om schulden af te lossen ? nee joh, niks mee te maken hoor, die is van de vrouw !!!
En volgende maand beginnen we onze 50ste firma op de kleinzoon zijn naam !!!!!
Zat vorige maand te twijfelen over een vervanging van mijn series x controller voor de pc, gekozen voor een gamesir, maar de nacon kwam ook voorbij. Misschien toch de goede keuze gemaakt? Althans, ik ben er blij mee en heb geen zin in geneuzel met garantie zaken wanneer het bedrijf ermee ophoudt. Los van alle Europese regelgeving.
"Update, 11.25 uur – In het artikel stond aanvankelijk dat Nacon faillissement heeft aangevraagd. Dat klopt niet: het bedrijf heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dit is aangepast."

Waarom dit posten voordat je het hebt gechecked? Als dit onderdeel is van het toegankelijker maken van Tweakers dan heb ik een slecht voorgevoel voor de volgende bezoekers en interacties grafiek.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn