'Apple schrapt plannen voor AI-gezondheidscoach'

Apple schroeft zijn plannen voor nieuwe gezondheidsfuncties terug, meldt Bloomberg. Het bedrijf was van plan een nieuwe AI-coach te introduceren, maar die plannen worden in de ijskast gezet. Sommige onderdelen van de coach verschijnen nog wel als losstaande functies.

Eddy Cue, de dienstenbaas van Apple, zou besloten hebben om de coach te schrappen, schrijft persbureau Bloomberg. Hij wil dat Apple beter de concurrentie aangaat met gezondheidsbedrijven als Oura en Whoop, die functies bieden die 'aantrekkelijker en nuttiger' zijn dan die van Apple. Het bestaande plan om een nieuwe AI-gezondheidsdienst te introduceren, zou niet aan die eis voldoen, vindt Cue volgens bronnen van het persbureau.

Het techbedrijf werkt naar verluidt al jaren aan een virtuele gezondheidscoach, die door AI aangestuurd zou worden. Intern zou de dienst 'Health+' genoemd worden. De betaalde AI-dienst zou gebruikers helpen bij het bijhouden en verbeteren van hun gezondheid.

De dienst had gedetailleerde gezondheidsrapporten kunnen opstellen en gebruikers aanbevelingen geven om hun gezondheid te verbeteren. Het zou daarvoor bijvoorbeeld data van een Apple Watch combineren met 'externe labrapporten'. De dienst zou ook gaan helpen bij het bijhouden van voedingspatronen, het corrigeren van postuur tijdens het trainen en meer.

Volgens Bloomberg was Apple van plan om de AI-gezondheidscoach uit te brengen in iOS 26, dat in september is verschenen. De introductie werd later uitgesteld tot de lente en vervolgens nog een keer verschoven naar iOS 27. Nu lijkt de dienst dus volledig te verdwijnen. Bepaalde functies van de coach worden later nog wel toegevoegd aan de Health-app van Apple.

Vlnr: Apple Watch SE 3 44mm, Series 11 46mm, Ultra 3
De Apple Watch SE 3 44mm, Series 11 46mm en Ultra 3. Foto: Tweakers

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

06-02-2026 • 17:55

46

Reacties (46)

Sorteer op:

Weergave:

Op zich wel een bijzondere keuze.


Als ik naar mij zelf kijk dan heb ik meer aan de nieuwe digitale apps en hardware zoals een garmin dan aan de traditionele healthcare opties in Nederland. Ik ben echt veel bewuster bezig met mijn lifestyle omdat ik zo’n ding om heb. Zowel qua slaap, als beweging, etc. Bij de huisarts of fysio als je vraagt wat je preventief kan doen, dan hebben ze eigenlijk geen antwoord en kijken ze een beetje verdwaast uit hun ogen. Daarnaast kan je in die 10 minuten ook heel weinig integraal bespreken.


Dus ik zie zelf erg veel potentie in een persoonlijke ‘lifestyle’ coach die preventie en ‘early signals’ kan oppikken om je dan juist door te verwijzen wanneer het echt nodig is. Want het is misschien ook wel realistisch dan fysio’s en huisartsen niks op echte preventie kunnen doen.

En het echt rare is, apple heeft inzicht (via Siri) in al je andere lifestyle aspecten. Wanneer ga je naar werk op welke locatie ben je, etc, etc. Ik zou juist als Apple denken dat je die data maximaal moet gebruiken om te concurreren met andere aanbieders zoals garmin en whoop.En dus niet op enkele vergelijkbare data punten concurreren met garmin en Whoop.

Ik ben benieuwd hoe Apple gaat concurreren. Ook met dit soort stappen heb ik steeds meer het idee dat ze achter gaan lopen. Dan doen ze al met Siri en AI. Misschien moet Apple eens gaan nadenken of hun manier van innoveren nog wel van deze tijd is. Het ziet er allemaal nog goed uit en het werkt simpel. Maar als ik naar andere tech kijk (vooral Chinese merken overigens) dan vind ik dat zij veel grotere stappen maken in innovaties. Idem voor google overigens.

[Reactie gewijzigd door pyro-tukker op 6 februari 2026 18:26]

het probleem met een Garmin (ik heb ook 24/7 een Forerunner 970 om) en eigenlijk ieder horloge is dat zo'n apparaat maar vrij weinig data verzameld om daar vervolgens uit te extrapoleren. Je ziet een miljoen waardes en interpretaties in Garmin Connect maar uiteindelijk is er bar weinig data van niet bepaald hoge kwaliteit wat die resultaten teweeg brengt. Het is redelijk handig om trends te observeren met een redelijke hoeveelheid betrouwbaarheid (niet medische toereikende betrouwbaarheid) maar meer dan dat is het niet echt.

Als we deze slechte data dan ook nog eens in een LLM gaan gooien komt er nog slechtere data uit. Er is eerst betere meetapparatuur nodig voor dat er echt nuttigere gegevens uitgehaald kunnen worden dan op dit moment gedaan wordt.
Precies dit. Zo'n sensor pack op je pols is aardig voor hardlopen, fietsen is ook nog ok-ish te schatten maar daarbuiten is het grotendeels nattevingerwerk. Je kunt iets betere resultaten halen met bovenarm of chest-strap maar daarnaast heb je bv. vermogenssensoren nodig etc.

Slaapanalyse door horloges staat niet echt bekend om de betrouwbaarheid en juist die (vaak foutieve) informatie levert stress op...waardoor je slaap minder goed wordt. Een echt gezondheidsprobleem veroorzaakt door slechte data.

Ook zijn de analyses van health apps grove interpolaties van beschikbare data + gemiddelden. En het menselijk lichaam is nogal slecht te vangen in gemiddelden.

Dat wil niet zeggen dat er (vooral aan de onderkant van de gezondheidsladder) door wat nudges door wearables wellicht wat te winnen valt...een reminder dat het na 2 uur stilzitten echt wel tijd is voor wat beweging is niet verkeerd.
Over het algemeen ben ik het met je eens maar wil daarbij wel toevoegen dat mijn Apple watch al meerdere malen 'voorspeld' heeft dat ik ziek werd aan de hand van mijn ''vitals' tijdens het slapen terwijl ik daar zelf nog niks van merkte. Dat gaat dan om ademhaling, pols temp, hartslag en zuurstof. Die tonen een ander patroon dan gemiddeld en dat kan duiden op ziek worden of bijvoorbeeld een avondje met alcohol.
Maar is dat niet precies wat het doel is: trends observeren. Het maakt voor een dokter niet uit of 5k stappen hebt of 5.1k in werkelijkheid. Doe je een slaaponderzoek, dan moet je alles medic grade hebben, maar wil jij slaappatronen zien zoals vroeg opstaan, maar nog tot laat tv kijken. Perfect om dmv een horloge dat te zien. Daarom ben ik ook een voorstander van apple health, die kan anders data combineren met andere data en zo kan je wel trends zien en bepaalde correlaties leggen.


Ja je hebt gelijk dat het voor perfecte analyses niet nuttig is, maar in mijn ogen als je naar de toepassingen kijkt dan zijn de degelijke watches (apple watch etc) van tegenwoordig meer dan genoeg om trends goed in kaart te brengen. En dus had je er iets mee kunnen doen in preventie en early detection.
Dat ligt vooral aan kou huisarts zelf. Binnen de huisartsen sector is het doen van leefstijlgesprekken ondertussen redelijk ingeburgerd samen met het programma wat daaromheen hangt. Sowieso zijn er buiten de huisarts voldoende professionals die ervoor gestudeerd hebben om je hierin te begeleiden, beter dat een app ooit kan doen. Want hoe ben je bewuster van je slaap tracken door het dragen van zo'n horloge? Er zijn onderzoeken die ook het tegenovergestelde aantonen, je horloge zegt slecht geslapen dus gedraag je je daar na.
Dit inderdaad. Het is een vage werkelijkheid. Ik heb verschillende waardes gehad van slaap apps.

Maar aan de andere kant kunnen deze apps wel detecteren dat ik slechter slaap door alcohol.

Je moet het allemaal met een korrel zout nemen maar toch denk ik wel dat er patronen te herkennen zijn. Maar om daar nu een AI tool specifiek bij Apple voor te kopen. Nee.

Het is dat ik mijn health data niet zelf in ChatGPT wil zetten maar ik ben best benieuwd wat die er over zou (kunnen) zeggen.
Dat laatste is inderdaad een risico. Maar juist daarom is het raar dat Apple stopt met het investeren in de health coach, want ook zo’n model kan tips geven aan de hand van trends. Bijvoorbeeld: data van tv kijken in de avond staat in apple, moment van slapen en je ziet dat doordat iemand te lang filmpjes blijft kijken een slaapduur heeft van 5 uur en daardoor een slaapscore die niet goed is. Dan zou het toch perfect zijn dat zo’n assistent zegt dat je echt eens moet stoppen met in de nacht filmpjes kijken en dat je vervolgens de best practices daarvoor krijgt?


Als iemand die gemiddeld gezond en fit is heb ik alleen nog maar terug gekregen afgelopen 10 jaar: we kunnen een bloedtest afnemen, je kan een gesprek met een diëtist of knijpen in een gripkracht ding.


En het staat er wat negatief misschien, maar ik denk nog steeds dat preventie en simpele lifestyle tips straks grotendeels moeten komen van de wearables. Ook qua healthcare capaciteit.
Ik ken huisartsen die weer gek worden van mensen die naar ze toe komen omdat hun horloge tegen hun zegt dat ze slecht slapen, terwijl er niks aan de hand is.
Ik sprak vorige week een cardioloog, die zei goed dat je naar je horloge “geluisterd” hebt.

Er was dus ook echt iets aan de hand.
Ik ben vandaag naar de huisarts geweest naar aanleiding van een alert: ook die was blij dat ik er was. Ik mankeerde 38 jaar niets, tot nu.. en dat was voor mij ongemerkt.
En toch heeft een Apple watch bij een bekende signalen van slaap apneu gedetecteerd. Dit bleek zo te zijn.


Ik snap dat professionals moe worden hoor van al die gezondheidsspecialisten en apparaten maar het is toch niet alleen maar ‘onzin’ wat er uit die apparaten komt.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 7 februari 2026 09:03]

Reactie op de verkeerde?
Dat is inderdaad een probleem. Maar daarom is een apple health coach belangrijk. Zijn er signalen die mogelijke noodzaak detecteren dan direct naar dokter. Heb je twee slechte nachten in een verder goede trend, dan kan zo n ding juist zeggen dat je niet naar de dokter moet, maar dat het ook gewoon erbij hoort.
Wat heeft Apple nou eigenlijk technologisch gezien bereikt onder de leiding van Tim Cook, sinds Steve Jobs zijn dood? Siri is compleet gefaald na jaren van ontwikkeling, die zelfrijdende auto die er volgens geruchten zou komen via Apple ging niet door en nu schrapt Apple de plannen voor deze A.I. gezondheidscoach. Het enige dat ze hebben is blijven voortboorduren op de verkopen van hun alsmaar duurdere telefoons en tablets en laptops. Ik had wel wat meer verwacht van Apple de laatste 15 jaar.
Ik snap het sentiment dat de 'magie' van de grote keynotes eraf is, maar technologisch gezien is Apple onder Cook juist veel dieper de techniek ingedoken dan onder Jobs. Waar Jobs vooral focuste op de ervaring aan de buitenkant, heeft Cook Apple omgebouwd tot een chip- en sensorgigant.

Een paar concrete technologische mijlpalen van de laatste 15 jaar:

- Apple Silicon (M-serie chips): Waarschijnlijk de grootste prestatie. Ze hebben de hele laptopmarkt opgeschud door ARM-architectuur naar een niveau te tillen waar de concurrentie jaren later nog steeds mee worstelt (performance per watt).

- De C-serie Modems (C1/C2): De overstap van Qualcomm naar eigen modems is een gigantische operatie.

- AirPods & Gehoortechnologie: Dit is veel meer dan alleen een gadget. De H2-chip in de AirPods Pro 2 is inmiddels door de FDA goedgekeurd als klinisch hoortoestel.

Een persoonlijk voorbeeld: Als slechthorende kan ik mijn audiogram inscannen, waarna mijn AirPods Pro zich volledig aanpassen aan mijn specifieke gehoorverlies. Voor mij is dit een unieke technologische prestatie die mijn dagelijkse audio-ervaring en levenskwaliteit enorm heeft verbeterd.

- ProRes & Log-video: Apple heeft zijn eigen professionele codecs naar de iPhone gebracht. Sinds de iPhone 15 Pro kun je zelfs in Log filmen. Dat is geen 'kleine verbetering', dat is een verschuiving waardoor smartphones nu als B-camera's in Hollywood-producties worden gebruikt.

- Medische innovatie: De Apple Watch is geëvolueerd tot een medisch instrument met ECG-functies en AFib-detectie, dat daadwerkelijk levens redden door vroegtijdige hartproblemen te signaleren.

- Biometrie (Face ID): De TrueDepth-camera (met 30.000 infraroodpunten voor een 3D-scan) is technisch nog steeds mijlenver vooruit op de meeste Android-gezichtsherkenning die vaak alleen met een simpele 2D-foto werkt.

- Toegankelijkheid via AI: Denk aan 'Personal Voice', waarbij lokaal op de chip een stemkloon wordt gemaakt voor mensen die hun stem dreigen te verliezen (bijv. door ALS). Dat is brute AI-rekenkracht ingezet voor menselijke impact.

Je kunt veel van Cook vinden, maar hij heeft Apple veranderd van een bedrijf dat hardware inkocht bij anderen, naar een bedrijf dat bijna elk cruciaal onderdeel (chips, sensoren, codecs) nu zelf uitvindt en tot op de millimeter op elkaar afstemt.
Het zijn relevante ontwikkelingen die je noemt maar absoluut niets groundbreaking.

Apple heeft vanaf Steve Jobs zijn overlijden ongeveer 4 biljoen dollar omzet gedraaid en $935 miljard winst gemaakt, waarvan alleen vorig jaar al $112 miljard is verdiend aan nettowinst. Apple is één van de rijkste bedrijven ter wereld en als een bedrijf in staat was om een telefoon/tablet/laptop uit te brengen waarvan het scherm vergroot kan worden, of kunstmatige intelligentie had kunnen ontwikkelen om in elk geval in siri te stoppen, of robots kunnen gaan produceren, dan was Apple het wel geweest. Apple is een beetje hoe Intel jaren lang is geweest; vastzitten op innovatie en vervolgens ingehaald worden door een concurrent. En ook de specificaties van hun telefoons blijven achter bij Android-telefoons maar wel de hoofdprijs vragen en elk jaar meer. Oh, je wilt 1 TB opslag op je telefoon in plaats van 256 GB, prima, dat wordt dan €400 extra. Gestoorde prijzen allemaal ook...
Dat je dit 'niets groundbreaking' noemt, is wel heel erg vanuit een 'healthy user' perspectief gedacht. Voor iemand zonder beperking is een snellere chip misschien een incrementele upgrade, maar voor miljoenen anderen is de technologie onder Cook letterlijk levensveranderend geweest.

Echte innovatie zit hem niet altijd in een nieuwe formfactor, maar in het opheffen van menselijke beperkingen:

- Toegankelijkheid als medische revolutie: Apple heeft functies die voorheen in hoortoestellen van € 4000 zaten, verkleind tot een algoritme in een oortje van € 250. Ik kan als slechthorende mijn eigen audiogram inscannen en mijn audio perfect laten corrigeren door de H2-chip. Dat is geen 'leuke feature', dat is een technologische disruptie van een conservatieve miljardenindustrie.

- On-device AI (Neural Engine): Terwijl de concurrentie bijna alles naar de cloud stuurt, bouwt Apple eigen silicon om zware modellen lokaal te draaien. Neem Personal Voice voor ALS-patiënten: het trainen van een stemkloon gebeurt volledig op het toestel zelf. Technisch gezien is het veel uitdagender om die intelligentie volledig lokaal op een smartphone-chip te draaien dan alles door te sturen naar een zware server in een datacenter. Apple kiest voor de moeilijke weg omdat dit de enige manier is om je privacy echt te garanderen.

- ProRes & Log-video: Je noemt het 'niet groundbreaking', maar Apple heeft professionele film-codecs (Hollywood-standaard) naar een broekzakformaat gebracht. De Mx- en A-serie chips zijn de enige reden dat je 4K Log-beelden kunt verwerken op een mobiel apparaat zonder dat de boel smelt.

- Eye Tracking & BCI: Apple heeft onlangs ondersteuning toegevoegd voor Eye Tracking en Brain-Computer Interfaces. Mensen met ernstige motorische beperkingen kunnen nu een iPad besturen met hun ogen. Dat dit 'gewoon' in de software zit en direct werkt met de hardware, is het toppunt van innovatie.

Innovatie onder Cook is misschien minder 'flashy' dan een vouwscherm, maar het is fundamenteel. Ze perfectioneren de basis (chips, privacy, sensoren) om barrières te doorbreken die jarenlang onoverkomelijk waren. Dat jij het niet nodig hebt, maakt het niet minder baanbrekend.

[Reactie gewijzigd door jared9 op 7 februari 2026 21:34]

Je hebt het steeds over mensen met beperkingen. Hoeveel procent van het totaal aantal klanten dat Apple heeft, heeft een beperking waar zij iets hebben aan de functies die jij opnoemt, 3%? Ik ken helemaal niemand die ik daar ooit over heb gehoord in de bijna 20 jaar dat ik een iphone heb.

En A.I. kun je lokaal laten 'werken', maar als je een antwoord wilt dan moet het alsnog het internet op om het daar vandaan te halen, tenzij ze het hele internet gaan opslaan op hun telefoons.
Dat je niemand kent die deze functies gebruikt, zegt meer over jouw omgeving dan over de realiteit. Volgens de WHO leeft ongeveer 15% tot 20% van de wereldbevolking met een beperking. Apple bouwt deze functies niet voor een 'niche van 3%', ze bouwen ze omdat toegankelijkheid een fundamentele pijler van hun R&D is. Bovendien: functies die beginnen bij toegankelijkheid (denk aan noise cancelling, tekst-naar-spraak of spraakbediening), worden uiteindelijk door bijna iedereen gebruikt. Dat jij het niet merkt, betekent niet dat de technologische innovatie erachter niet baanbrekend is.
Apple en AI is een slecht huwelijk. Het wil maar niet lukken ondanks talloze beloftes en zelfs de afkorting te hernoemen naar Apple intelligence.
Maar is dat erg? Ik denk het niet.
Naja als je steeds van alles belooft en het dan weer moet schrappen is dat wel vervelend ja.
Het geeft wel een deuk in vertrouwen.

Als advertentieverkopers (Google/Meta) het wel voor elkaar krijgen en een bedrijf dat zichzelf profileert als innovatiebedrijf niet, dan voelt dat niet goed.
Maar wat krijgen die advertentieverkopers voor elkaar? Chatbots maken die allerlei onzin genereren die een groot deel van de bevolking voor waar aanneemt en die zo ver omhoog gehypet worden dat ze op termijn mogelijk een financiële crisis gaan veroorzaken en nu al voor allerlei grote problemen zorgen. (Energie- en waterverbruik van datacentra, het tot in het extreme omhoog drijven van hardwareprijzen, etc.)

Ik wil daar op mijn persoonlijke apparaten niks mee te maken hebben.
Google’s modellen hebben Google Assistant vervangen. Meta heeft ‘slimme functies’ in WhatsApp gezet enzovoorts. (Samenvattingen, enz.) om maar een paar oppervlakkige functies te noemen.

Bij apple kun je een eigen emoji maken.
Modellen en ‘slimme functies’ met een grote neiging om allerlei onzin te produceren ja, tegen een enorme prijs op allerlei terreinen.
Heb je gezien wat er met de aandelen van bedrijven die het zo goed weten met AI is gebeurd? Apple aandelen zijn gestegen. Geen vele miljarden in AI pompen was geen slecht idee.
Met resultaten van vitaliteitssensors, zoals die in een Apple Watch, houdt Apple resultaten bij. Vervolgens geven ze je zoveel mogelijk niet een of andere subjectieve benadering. Als voorbeeld, het bijhouden van je slaap:
  • Slaapapps houden je slaap bij en beoordelen vervolgens je slaap. 90% – je hebt goed geslapen! Maar misschien is dat helemaal niet zo.
  • Apple: dit is je slaapgrafiekje. Inschatting over slaapfases zijn bij benadering. Alles valt binnen je normale patroon.
Als Apple 'AI' zal inzetten in zorgapplicaties, dan hoeft dat dus niet per se te betekenen dat ze een of ander zoetsappige analyse aan je willen verkopen. Dit kan natuurlijk afwijken als een AI team het maakt in plaats van (in samenwerking met) een zorgteam of onder leiding van degene die verantwoordelijk is voor keuzes zoals die van de bovengenoemde slaapmetrieken.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 6 februari 2026 20:54]

Binnenkort: Apple koopt Oura en/of Whoop.

Dat is goedkoper dan zelf ontwikkelen...
Oura kan ik me wel voorstellen, Apple heeft immers nog geen ring. En dat ding kan wel wat industriele ontwerpliefde gebruiken...
Apple krijgt ook geen ring
Wat de 'Health'-software betreft, zou de overname van Bevel een strategisch sterke zet zijn voor Apple.
Apple zag de rechtszaken al komen.
slimme zet, AI is daar nog niet voor geschikt.
“nog” impliceert dat het zeker gaat gebeuren. Dat is maar sterk de vraag.
“nog” impliceert dat het zeker gaat gebeuren. Dat is maar sterk de vraag.
“Sterk de vraag” impliceert dat het waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Dat lijkt mij hier niet aan de orde.
Er is geen enkel bewijs of aanleiding dat het wel gaat gebeuren. De zogenaamde voorspelling dat AI dit soort taken gaan overnemen worden alleen gedaan door bedrijven die AI verkopen. Als er geen bewijs of aanleiding is dat gaat gebeuren, kun je stellen dat het waarschijnlijk niet gaat gebeuren, tot het tegendeel bewezen is, of er aanleiding toe is.
Er is geen enkel bewijs of aanleiding dat het wel gaat gebeuren. De zogenaamde voorspelling dat AI dit soort taken gaan overnemen worden alleen gedaan door bedrijven die AI verkopen. Als er geen bewijs of aanleiding is dat gaat gebeuren, kun je stellen dat het waarschijnlijk niet gaat gebeuren, tot het tegendeel bewezen is, of er aanleiding toe is.
Haha wat een onzin, AI heeft een enorme vlucht genomen in de laatste jaren. Dit gaat op zeker gebeuren, kwestie van tijd.

Maar hou vooral voor jezelf voor dat het niet zo is hoor!
AI heeft een enorme vlucht genomen in de laatste jaren
Bitcoin ook, en dat heeft ook zijn belofte van het nieuwe betaalmiddel niet ingelost. AI is heel handig en we gebruiken het elke dag voor software ontwikkeling. Maar het blijft een tool.
Nou, dat is goed nieuws voor mijn mentale gezondheid :+
"One Apple a day, keeps the doctor away" - Steve Jobs
Jep, Steve bezocht geen doktoren, had ie het maar gedaan.
Apple: slecht plan. Hou ermee op.

Nederlandse verzekeraars: geweldig plan. Bezuinig mensen uit de zorg.
Tja, het was altijd een trend: ziek zijn is je eigen schuld. Dus een AI app helpt dan bij het bewijs dat dat ook zo is. Maar ja mensen hebben wel door wat voor fascistoïde wereldbeelden daar achter zitten. Dus daarom doen ze het toch maar niet. Des al niettemin het lijkt er op dat we weer in de jaren twintig van de vorige eeuw zijn beland in de 20-er jaren van deze eeuw. We kunnen daar passief in mee gaan en denken dat het ons niet overkomt. Maar ja die vergrijzing he... met de jaren komen de gebreken. Dus dat is niet zo goed voor onze financiële situatie om daar in mee te gaan... En 'onze' groep wordt steeds groter...
Ik weet dat ik veel kritiek heb op Gurman en Bloomberg, maar als ik me niet vergis komen alle geruchten rond Health+ en die AI health coach uit dezelfde stal.

Stiekem acht ik de kans nu plots wat hoger dat het er net wel komt, gezien de recente track record van Gurman…

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn