ASUS brengt samen met Hifiman ROG Kithara-headset uit voor 300 dollar

ASUS heeft zijn ROG Kithara-koptelefoon uitgebracht. De headset werd al onthuld op CES en is ontwikkeld in samenwerking met Hifiman. In de Verenigde Staten kost de koptelefoon 300 dollar. De fabrikant heeft nog geen officiële europrijs bekendgemaakt.

De ASUS ROG Kithara is een bedrade koptelefoon met magnetostatische drivers, ook wel bekend als planar magnetic drivers van 100mm met een frequentierespons van 8Hz tot 55KHz. Magnetostatische drivers gebruiken een plat membraan tussen een stel magneten. De magneten laten het membraan trillen en daardoor ontstaat geluid. Deze technologie zou voor accurater geluid met minder vervorming moeten zorgen.

De twee oorschelpen hebben verder een open achterkant, wat een meer ruimtelijk geluidsbeeld zou moeten geven ten opzichte van headsets met een gesloten achterkant. Daardoor moet het onder meer makkelijker worden om te herkennen waar bepaalde geluiden in games vandaan komen. Daarnaast zorgt de open achterkant volgens ASUS voor een betere luchtstroom en minder luistervermoeidheid.

De koptelefoon beschikt over een 3,5mm-aansluiting, maar wordt geleverd met verschillende opzetstukken, waardoor hij ook te gebruiken is met 4,4mm-, 6,3mm- en USB-C-ingangen. De ROG Kithara wordt daarnaast ook geleverd met twee paar oorkussens. De kussens van kunstleer en stof moeten beter ademen en een meer 'gefocust geluid' geven, terwijl de oorkussens van velours een zachtere pasvorm en 'warmere akoestiek' zouden moeten bieden.

ASUS zei tijdens CES al dat de Kithara-headset in februari beschikbaar zou komen. Destijds zei een woordvoerder van het bedrijf dat de headset in de Benelux ongeveer 320 euro zou gaan kosten.

ASUS ROG Kithara

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

02-02-2026 • 19:55

42

Reacties (42)

Sorteer op:

Weergave:

HiFiMan klinkt geweldig, meeste mensen die alleen Sony en JBL gewend zijn weten niet wat ze meemaken als ze voor de eerste keer een goede open back koptelefoon opzetten. Ik heb alleen wel meer dan eens een ruis of kraak in een koptelefoon van ze gekregen net na 2 jaar en dan krijg je alleen korting op een nieuwe van ze. Hoop dat Asus dit beter gaat doen.
Ik ben nog al een leek. Ik heb zelf een gesloten Sony XM3 dus ik weet niet beter. Wat os er nou zo bijzonder aan een open back? Want het klinkt alsof het geen geluiden van buitenaf dempt.

EDIT:
Bedankt voor jullie reacties! Nooit verwacht dat er zoveel mensen zo behulpzaam zouden zijn!
Ik doe het even zo omdat het anders een beetje cluttered gaat worden.

@Katoenplukker @tedades @ToolBee @Hobbit13 @willemb2 @ZpAz @DrWaltman @maartenvdezz @Valandin @R_Zwart @wiseger @Silverhaze_NL (we hebben misschien dezelfde muzieksmaak dus thx) @Audione0 bedankt voor al jullie tips!

[Reactie gewijzigd door InfiniteSpaze op 3 februari 2026 14:04]

Ik ben fan van open koptelefoons omdat ik dan:

a: mijn omgeving hoor

b: een betere beleving heb van afstanden van waar geluid vandaan komt (sound stage)

Daarbij lever ik in op:

c: bastonen

d: ruisonderdrukking

Voor een open koptelefoons hoef je overigens niet ver te zoeken: Sennheiser HD598 en HD599 zijn menig favoriet en soms te vinden voor 80 euro
Met een open back kan iedereen om je heen ook meeluisteren. Een Sony XM3 is fijn tijdens het reizen of op kantoor (of als je mobiel wilt zijn). Thuis kun je met een DAC/AMP setup fijn naar je open back luisteren.

Voor mij viel het op hoeveel prettiger het was om naar een podcast te luisteren omdat de stemmen prettiger klinken. Terwijl ik juist het voordeel had verwacht in muziek, maar daar wil je mogelijk met een equalizer de bas meer terug brengen. Vooral als je de XM3 draadloos gebruikt ligt daar veel nadruk op de bas.
Ruim binnen het budget van de ROG kun je ook een Beyerdynamic DT990 vinden. Qua bouwkwaliteit en geluid al decennia superieur!

Het ultieme open back geluid haal je natuurlijk uit magnetostaten... Stax!
Stax maakt toch geen magnetostaten? Dacht dat die electret en elektrostaten maken, dus folie die trilt door een hoog voltage. Bij magnetostaten zitten de magneten op het folie gelijmd. Daar mee kan je een veel hogere uitslag en dus volume halen, maar de bewegende massa is ook vee hoger en dus trager. Beetje halverwege een normale speaker en een elektrostaat.
Blub..., ik bedoelde ook electrostaten. De topic-phones hebben ze wel... ;)
Nee, de HifiMan Asus is een magnetostaat.
Dat zeg ik... ;)

De Stax niet.
En minder kans op gehoorschade en tinnitus.
Denk dat dat wel meevalt hoor. Menig audio jack tegenwoordig heeft genoeg volume om schade te veroorzaken (kwaliteit van het geluid daarbuiten gelaten). Het moment dat je koptelefoon en versterker beter worden kan je zelfs harder luisteren zonder kwaliteitsverlies dus te hard luisteren wordt zelfs makkelijker.
Volgens mij komt het er op neer dat het membraan vrijer kan bewegen vanwege de achterkant die geen “lucht door kiertjes” hoeft te persen.

Hoe groot dat effect is weet ik niet.
Dat is correct, maar het gaat niet alleen om de open back. Over het algemeen bieden open back koptelefoons een breder en opener geluid, met minder druk op de oren door de bas. Dit is ook nog eens bekabeld en heeft planar drivers. Extra versterkers voor de audio, en radio zenders/ontvangers zijn niet nodig, net als een D/A converter. Dus al het budget gaat naar geluidskwaliteit en bouwkwaliteit. Ik heb zelf sinds kort een Sony XM5, voor ruisonderdrukking heel fijn, maar muziek luisteren vind ik echt ondermaats.

Je betaald 200+ Euro voor een koptelefoon, maar wanneer je een koptelefoon met kabel koopt komt dit on de buurt van 100-120 euro qua kwaliteit.

Er zijn winkels waar je koptelefoons kan testen, gewoon eens doen. Als je geen verschil hoort, super! Scheelt je bakken met geld. Als je het wel hoort, ook super want dan kan je meer genieten van muziek met een betere headset. Win/Win :)
Een goede open back is mega ruimtelijk en heeft ondanks dat een redelijk tot goed laag basbereik. Denk aan HiFiMan Arya. Nadeel is uiteraard dat je ze alleen gebruikt in stille ruimtes waar niemand last van je heeft en jij niet van de rest.

Je hoort alle individuele geluiden en ze hebben allemaal een eigen natuurlijke plek in de ruimte.

In tegenstelling tot wat mensen in de reacties hieronder zeggen zit er een wereld van verschil tussen een Sennheiser HD560 van 200eu en een Arya van 1000eu.

Een goede open back beginnerskoptelefoon is de Sundara.
Als ik een closed back koptelefoon op heb, ben ik continu zenuwachtig. Is wel vaker voorgekomen dat ik helemaal in 'n spel zit en ik ineens een hand op m'n schouder krijg, vlieg meteen door het dak heen.
Of dat m'n vriendin staat te bleren dat het eten klaar is en ik het weer niet hoor..

Met 'n open back koptelefoon heb je daar geen last van. Omgevingsgeluiden hoor je nog.
Zelf vind ik het geluid ook beter in balans en de koptelefoons ook (subjectief) beter klinken.
Vaak moet je die hi-fi koptelefoons wel even aansturen met een DAC en licht EQ'en, maar je hebt gelukkig veel EQ verzamelingen zoals oratory1990.

Hifiman vind ik overigens echt een koning in bang for buck. Ze leveren iets in op bouwkwaliteit, maar als je er een beetje normaal mee omgaat hebben ze een heel lang leven. uitvoering: HiFiMAN Sundara (Grijs, Zwart) is voor €185,- echt een bizar goede deal, denk niet dat er een koptelefoon rond dat prijspunt ook maar in de buurt komt qua geluidskwaliteit. Op €350,- was dit al een budgetknaller.
Deze ziet er goed uit voor 185 euro, maar wat voor microfoon is dan handig als je dit voor gaming gaat gebruiken? En welke dac past er dan beste bij?
Vrijwel elke microfoon die je op je bureau kan plaatsen zal beter zijn dan zo'n microfoon op je koptelefoon.
Bijna alle modellen van Fifine (op Amazon e.d.) zijn enorm betaalbaar en écht heel goed voor het geld. Zoek maar op youtube naar wat reviews van verschillende modellen. Zelf gebruik ik een Behringer.
Qua Dac heb je ook een wereld aan keuze. Bang for buck is Fosi Audio een goed merk.

Denk bijv. aan de Fosi Audio Q4 als Dac en dan zo'n Fifine setje met een microfoon arm.

[Reactie gewijzigd door Valandin op 3 februari 2026 10:59]

Een luidspreker straalt geluid naar zowel de voor- als achterzijde uit en je wilt eigenlijk alleen het geluid van de voorzijde horen. Als je een gesloten hoofdtelefoon hebt moet je allerlei trucs uithalen om de energie die naar de achterkant wordt uitgestraald te absorberen. Dit is eigenlijk hetzelfde als bij gewone luidsprekers. Die klinken vaak een beetje "doosachtig".

Door een open constructie te gebruiken gaat de energie aan de achterzijde van de luidspreker in de hoofdtelefoon gewoon naar buiten en wordt dan in principe oneindig geabsorbeerd. Door de oorkussens komt het niet meer hij je oren. Daardoor klinkt het heel strak en ruimtelijk. Je gooit in feite de storende energie weg.

Maar het beste kan je gewoon een keer naar een goede hifi winkel gaan om het eens te ervaren. 😀
Een open back zorgt ervoor dat je veel minder geluidsdruk in je oren ervaart. Het klopt dat je veel meer geluid vanaf buiten binnenkrijgt en er lekt ook geluid naar buiten toe. Dus minder geschikt voor de stilte coupe.

Zelf ervaar ik het als veel prettiger. Ik heb een Sennheisser met open achterkant die ik echt veel fijner vind dan mijn gesloten Bose koptelefoon.
Valt allemaal wel mee. Richting van geluiden in games is makkelijker te achterhalen en geluidskwaliteit is een stuk beter, niet meer en niet minder.
Ik ook gesloten koptelefoons gehad, bij uitzondering de Astro gaming headset die was semi open.
Heb nu ruim een jaar geleden de Senheisser HD660S2 gekocht omdat ik eens wilde experimenteren met een headset van hoge kwaliteit. Naast deze headset had ik ook de Rodecaster 2 Pro gekocht om de headset te kunnen driven met zijn 300ohms. Na een kleine 1300,- verder zet ik mijn muziek aan op Tidal, deed mijn ogen dicht en begon te luisteren. En wat denk je? Zwaar teleurgesteld haha.
Ik dacht echt heb ik hier nu 1300 euro voor betaald! Waar is de bass???

Echter na een paar weken luisteren, en heel veel verschillende muziekstijlen te hebben getest kan ik nu wel zeggen dat dit de beste headphones zijn die ik ooit heb gehad! De helderheid, de soundstage, de instrumenten die normaal weggemoffeld zijn in je closed headphones alles hoor je alsof je erbij bent in de studio. Je moet er alleen geen RAP, Drum&Bass, etc.... mee luisteren, je bent de bass gewoon een heel stuk kwijt vergeleken met een dichte. Daarom heb ik mijn Senheisser Momentum 4 ernaast liggen wil ik dit soort muziek wel luisteren.

Toen ik na die paar weken voor de eerste keer mijn closed headset pakte dacht ik echt, jezus wat klinkt dit ineens crap! Dan merk je pas ineens wat een high end open koptelefoon met je doet.

Een grote nadeel is idd zoals jij al zegt het dempt geen geluiden van buitenaf.
Dus zit er iemand bij je op de bank en je loopt te knallen in Battlefield ofzo, ja dit kunnen ze goed horen.
Ik vergelijk het met slecht of goed geplaatste luidsprekers.

Een gesloten hoofdtelefoon is te beschouwen als luidsprekers die in een hoek zijn geplaatst, slechte akoestiek waarbij de muren het geluid deels overnemen en versterken.
Hoeft overigens niet slechte geluidskwaliteit te zijn. Maar het kan beter...

Een open hoofdtelefoon is daarentegen vergelijkbaar met luidsprekers die optimaal zijn gepositioneerd, op ruime afstand van reflecterende muren, in een zorgvuldig ingerichte akoestische luisterruimte.

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 3 februari 2026 12:36]

De duurste Sony headphones komen denk ik prima mee met de duurste Hifiman kopetelefoons. Bv de Sony MDR-R10 wordt vaak aangegeven als één van de beste koptelefoons ooit.

Magnetostaten en elektrostaten zijn idd erg kwetsbaar, en de massa van een normale speaker is in een koptelefoon ook niet zo groot. De toegevoegde waarde lijkt me daardoor vrij beperkt. Ben benieuwd hoe dit zich verhoud tot een normale open koptelefoon van ca 320 euro.
Met de MDR-R10 noem je nu ook wel een speciaal geval. Daar zijn maar 2000 stuks van gemaakt in 1989-1991 iirc. Als je er eentje in goed conditie tegenkomt op de 2dehands markt ben je al snel naar prijzen van +7000 EUR aan het kijken.

Ik heb de MDR-R10 een paar jaar geleden op Canjam New York gehoord. Leuk ding, maar tenzij je een diehard collector bent met voldoende cash is het de moeite en prijs niet waard.

Ik heb zelf 2 Hifimans liggen van hun boven-midden segment. De HE1000stealth en de HE6se v2. De HE6se v2 kan je bij Hifiman zelf as refurbished soms voor ongeveer 350 EUR vinden. Het geluid is onwaarschijnlijk goed, maar de bouwkwaliteit is complete bagger, het ding is loodzwaar en je hebt een kleine kernreactor nodig om voldoende geluid eruit te krijgen.

Maar wat iedereen steeds maar lijkt te vergeten in dit soort discussies is dat iedereen geluid anders ervaart, geen enkel oor is hetzelfde. Er is maar 1 iemand die kan beslissen of iets goed klinkt, en dat ben jijzelf. Beweringen als 'deze klinkt beter en accurater' zijn amper iets waard. Ben je niet in staat om een bepaalde hoofdtelefoon even uit te testen, wacht totdat er een betrouwbare bron een degelijke frequentierespons openbaar maakt (Ik verwacht dat Headphones.com dit snel zal doen voor deze Asus, of reeds gedaan heeft).

Als er 1 ding is dat ik heb geleerd in de afgelopen 14 jaar hoofdtelefoons verzamelen is dat comfort > geluid > al de rest.
Meer mainstream had Sony koptelefoons als de Z1R en Z7. Die krijgen prima reviews, maar kosten wel wat meer dan het 300 euro segment. Daarin hebben ze het in het verleden geprobeerd met de 1R, maar die wilde niemand (was gewoon soortgelijk als de XM-serie, met ook een van de beste ANC-toepassingen, maar het geluid was niet dynamisch).

Het dynamische geluid van de huidige XM-serie bewijst dat de meeste mensen gewoon geen neutraal geluid willen.

Ik ben dan ook benieuwd waarom Asus deze samenwerking een goed idee vond. Voor het idee om de adrenaline te laten vloeien heb je gewoon harde tonen nodig, en ook voor een cinema-gevoel met harde explosies kun je meer. Hooguit heb je wat meer gevoel van ruimte met een open variant, maar is dat waar ROG-kopers naar kijken?
Mja,
Sony is ondertussen volledig gestopt met echte high-end headfi (De IER-Z1R zijn sinds eind vorig jaar ook discontinued. Bijzonder jammer, dit waren een de meest geliefde bass-oriented oordopjes binnen de head-fi community)
Enkel de studio hoofdtelefoons blijven nog sterkhouders binnen Sony.
de meeste mensen gewoon geen neutraal geluid willen
Dit blijf ik een moeilijke vinden. Zelfs de definitie 'neutraal geluid' blijft binnen head-fi voor discussie zorgen. Je kan bv neutraal geluid van speakers (flat frequency response) niet doortrekken naar hoofdtelefoons omdat je een belangrijk deel van hoe je geluid normaal gezien ervaart ertussenuit knipt. Namelijk de lucht en objecten in de plaats waar je luistert. Daarom is het voor hoofdtelefoons en al zeker voor oordopjes onmogelijk om een vlakke frequentierespons te gebruiken, je moet gaan compenseren. Daarom heeft men geprobeerd met de Harmann curve een soort standaard te maken. Deze is ondertussen grotendeels vervangen door de JM-1 norm (of New Meta). Daarbij komt nog eens dat een sterk verhoogde bass helpt bij de werking van ANC, met als gevolg dat de meeste ANC hoofdtelefoon zo'n baggertuning hebben. Omdat ANC hoofdtelefoons zo populair zijn, zijn de meeste mensen gaan geloven dat zoveel bass normaal is, maar dat is het niet.
Je hebt ook nog bijv, de veel goedkopere MDR7506 die geprezen wordt om een eerlijke weergave veel voor productie gebruikt wordt. Maar zeer weinig mensen kopen die voor het luisteren naar muziek. Logisch ook, want ondanks de neutraliteit en goede imaging, levert deze maar een beperkte soundstage.

Het is niet een discussie wat neutraal is. Dat is gewoon een realistische representatie van hoe het geluid hoort te klinken in de ogen van degenen die verantwoordelijk zijn voor de productie en het creatieve deel, voor het grootste deel de originele artiest. Waar wel een discussie over bestaat is hoe geluid idealiter hoort te klinken voor specifieke audioapparatuur. Voor koptelefoons heb je bijv het idee van de Harman-curve, wat een redelijke stelling is, maar waar dus ook de nodige discussie over bestaat. (ik had je volledige comment niet gelezen, maar we zeggen dus hetzelfde in deze)

Dat mensen dynamisch geluid willen komt keer op keer voort uit tests die gedaan zijn. Ik heb zelf toen er discussie bestond over de Beats koptelefoons (toen nog door Monster gemaakt, lang geleden dus) eens in Eindhoven een panelonderzoek gedaan in de stad. En ook toen kwam naar voren dat het dynamische signatuur gewoon gewaardeerd wordt, waarbij jongeren, doordat ze hoge tonen beter horen, bas-zware opties prettiger vinden dan ouderen vanaf rond eind-20). Ook op Youtube zie je het terug in wat testjes. En het is niet zo alsof een Sony niet snapt dat ze een dynamische koptelefoon maken en dat ze gewoon at random deze verandering doorgevoerd hebben vs de 1R-serie.

Wat je zegt over ANC komt op mij juist omgekeerd over. Dus niet dat bas helpt bij ANC, maar dat je meer bas hoort als de ANC aan staat. Dit is op zich logisch omdat bas meer gaat overheersen wanneer je ANC aan zet. Bas is immers iets waar mensen gevoeliger voor zijn. Daarom zie je ook bij live concerten dat een drumstel vaak achter panelen gezet wordt en ook anders versterkt wordt (en in kleinere zalen worden dergelijke instrumenten zelfs helemaal niet versterkt).

[Reactie gewijzigd door Djoetma op 8 februari 2026 09:03]

ASUS is notoir slecht met klantenservice en hulp buiten garantie. Ik denk dat je nieteens een kortingscode krijgt.

Maar je raakt wel de spijker op zijn kop. Een goede koptelefoon van een non-gamingmerk biedt vaak zoveel meer value. Mogelijk is dit gewoon troep met een licentiedeal.
Op basis van merken conclusies trekken is nooit een goed idee. Feit is dat de meeste kopers gewoon een dynamisch signatuur willen. JBL heeft dat heel goed door, icm met wat uiterlijke zaken en branding waardoor ze vooral voor de jeugd heel populair zijn. Maar iets als de Tour One M3 valt prima te tunen voor degelijk geluid. Sony heeft de XM-serie waar veel mensen heel tevreden over zijn. Hiervoor hadden ze de R1-serie die neutraler was en waar ze ook op basis van betere drivers goed geluid probeerden te brengen. Kreeg ook prima reviews, maar mensen vonden het niets en die serie verkocht dan ook lang niet zo goed als de latere X/XM serie die meer op basis van digitale tuning het gekozen geluid voortbrengt.

Koptelefoons als de Z7(/M2) of Z1R waren mensen gewoon niet in geïnteresseerd en die maken ze dan ook niet meer omdat het voor een Sony niet interessant genoeg is. Is de markt er wel, dan zullen ze er weer mee beginnen. Hetzelfde geldt voor speakers als de AR1.

JBL is natuurlijk deel van Harman, dus die zullen dergelijke producten waarschijnlijk aan een van de broedermerken overlaten, maar ook op zichzelf hebben ze wel de infrastructuur nog steeds om iets serieus te maken wat ze voor bepaalde speakerseries nog wel inzetten.
JBL is echt troep. Een aantal keer oortjes van besteld, met de volgende problemen:

- Connectiviteitsproblemen(verliest verbinding als de oortjes 2 meter van mn telefoon zijn, niks ertussen, of mijn apparaten kunnen ze niet vinden...)
- Slecht geluid, maar alleen bij bepaalde apparaten
- Een keer gaf een paar oordopjes mij bijna gehoorbeschadiging omdat er ineens een enorm luide piep uit kwam, vooral als ik hem met mijn vinger in mijn oor duwde.
Ben benieuwd naar een vergelijkende review tussen deze ROG Kithara en de Audeze Maxwell (2).
Ik heb de Maxwell en vind m geweldig, maar geluid is heel subjectief. Mijn vrouw is tevreden met doppies van 10 euro, daar kan ik dan echt weer niet tegen. Ik wil een gebalanceerd natuurgetrouw geluid met een iets "warmer" sausje. Hiervoor had ik de Sony MDR 7506, geweldige koptelefoon waar je echt alles op een neutrale manier voorgeschoteld kreeg. Op ten duur wordt dat wel vermoeiend. De Maxwell vind ik de perfecte balans hebben.
Hifiman is helaas een zooitje qua geluid, maar dat zijn heel veel magnetostatische koptelefoons. 3 of 4 types van gehad en bouwkwaliteit was ook relatief matig, wellicht dat het nu beter is dan de modellen van rond de 2020.

Wellicht spreekt het de gen-z aan maar het is wel een kil en vermoeiend geluid in het hoog, mede omdat het laag achterblijft (vergelijk maar een willekeurige budget planar met de Harman curve).

Is ook zelfs op de brochure te zien en nee - een koptelefoon heeft geen vlakke curve, niet te vergelijken met vrijstaande speakers.

Als je een aangename, correct klinkende koptelefoon zoekt - Senneheiser HDB630, duur maar ècht kwaliteit en van de meesters van koptelefoons. Sterker nog, zelfs de Momentum4 zijn al verdomd goed, voor muziek beter dan alle XM's van Sony, alleen is de ANC van Sony weer veel beter.

[Reactie gewijzigd door RadYeon op 2 februari 2026 20:30]

Hifiman is helaas een zooitje qua geluid
Dat zijn dan heel veel audiofielen oneens met je. Goed klinkend geluid is subjectief. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
maar dat zijn heel veel magnetostatische koptelefoons/
Nog veel meer audiofielen die dat dan oneens zijn met je.
een koptelefoon heeft geen vlakke curve
Een curve is inderdaad niet vlak, het zit al in het woord zelf. Wat jij bedoelt is neutraal klinkend. En dat is niet heilig, men moet muziek luisteren naar wat zij persoonlijk prettig vinden. Voor de één is dat een meer bright tuning, voor de ander neutral en voor weer een ander V-shape, warm of dark.
niet te vergelijken met vrijstaande speakers.
Grofweg de meeste vrijstaande speakers zijn Hifi speakers, en bij voorbaat al niet neutraal. Elke fabrikant heeft zijn eigen "kleur"

Studio monitoren, die zijn neutraal.
Als je een aangename, correct klinkende koptelefoon zoekt - Senneheiser HDB630, duur maar ècht kwaliteit en van de meesters van koptelefoons. Sterker nog, zelfs de Momentum4 zijn al verdomd goed
Een closed back is never neutraal. Daarnaast staan de Sennheisers bekend om mid forward tuning en die HDB630 is niet anders.

Als ik jouw post een beetje samenvat vermoed ik dat jij één van de "HD600 is de gold standaard en alles wat dat niet is, is by default kut" :+

[Reactie gewijzigd door JeroenNietDoen op 3 februari 2026 07:08]

Zo zie je dat smaken verschillen. Ik vond de Hifiman Ananda BT bijvoorbeeld veel beter klinken dan de HBD630. En nog steeds verbaast het me hoe fijn die soundstage is.

Zelf heb ik een Hifiman Ananda BT, en een Dan Clark Aeon Noire 2 voor thuis luisteren. Ook regelmatig Bose en Sennheisers gehad voor on-the-go, dat is prima geluid voor op reis, maar vallen echt in een heel ander straatje, en niet vergelijkbaar met de Hifiman en Dan Clark.

Als deze headset ook maar een klein beetje in de buurt komt van de Ananda dan heb je een waanzinnige deal te pakken voor dat geld.
Wees allemaal blij... ik hoor aan één kant niks, en heb dus ook niks aan high-end geluid. Ben daar elk jaar meer jaloers op. Zo is Arc Raiders spelen lastig omdat ik totaal niet kan horen vanwaar geluid komt. Lijkt iets simpel maar geniet van jullie (goed) gehoor.
Ik ben erg benieuwd of deze koptelefoon ook last heeft van "soda popping". Ik heb drie weken een Audeze Maxwell gehad en na 15 minuten spelen begon het "pop" geluid. Ik las online dat dit een probleem is wat vaker voorkomt bij planar magnetic drivers. De Audeze was verder een super headset vooral voor het aangeven waar geluid vandaan komt. Hopelijk heeft de Kithara hier geen last van.

De vergelijking met de Audeze gaat trouwens niet geheel op omdat deze draadloos is en een gesloten achterkant heeft.
Dat fenomeen heb ik in de 14 jaar dat ik hoofdtelefoons verzamel nog nooit voorgehad met planars.

Maar, belangrijk detail daarin. De Maxwell heb ik nog nooit gehoord, en ik heb ook nooit een closed back planar gehad. (En ik heb momenteel nog maar 4 planars in bezit. De Hifiman HE1000stealth & HE6se V2, de Audeze EL-8 open en de ZMF Caldera open)

Wat me wel opvalt aan deze Asus is dat de bouwkwaliteit er een stuk beter uitziet dan de reguliere Hifimans. Dat alleen al wekt mijn interesse. Het Hifiman geluid ken ik al, en ik weet ook dat hun 'egg-shaped' hoofdtelefoons best wel comfortabel zijn.
Zo'n 4.4 mm gebalanceerde aansluiting; is dat ook daadwerkelijk gebalanceerd of alleen fysiek een 4.4 mm jack? :>

Zou anders mooi pairen met een uitvoering: Creative Sound Blaster X5 namelijk. Ik wil graag iets nieuws, heb nu nog een oude uitvoering: Philips Fidelio X1/00 (Zwart) namelijk, die nog goed klinkt maar echt aan vervanging toe is.
Edit Verkeerde tabblad

[Reactie gewijzigd door Valandin op 3 februari 2026 22:36]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn