Ubiquiti brengt 'draadloze' netwerkswitch uit met Wi-Fi 7-uplink

Ubiquiti komt met een UniFi Device Bridge Switch, een netwerkswitch met acht RJ45-poorten die een draadloze uplink via Wi-Fi 7 ondersteunt. De switch is ook gewoon volledig bekabeld bruikbaar en kost 325,49 euro.

Volgens Ubiquiti is de UniFi Device Bridge Switch onder meer geschikt om bedrade apparaten aan te sluiten op plekken waar normaliter geen netwerkkabels liggen; denk aan beveiligingscamera's op plekken waarnaartoe geen vaste kabel getrokken kan worden. De switch maakt verbinding met het wifinetwerk van de gebruiker en zet dat signaal vervolgens om naar maximaal acht bedrade netwerkverbindingen.

De switch krijgt dat signaal binnen via Wi-Fi 7 en kan tegelijkertijd de 5GHz- en 6GHz-frequentiebanden gebruiken voor een hogere snelheid. Volgens Ubiquiti kan de draadloze uplink daarmee 'meerdere Gbit/s' aan doorvoer bieden. De fabrikant benadrukt overigens dat de switch zelf niet als accesspoint te gebruiken is. De Device Bridge Switch is daarnaast ook gewoon als 'normale', volledig bekabelde switch te gebruiken.

Het apparaat beschikt over acht RJ45-poorten. Een daarvan ondersteunt 10Gbit/s-bandbreedtes; de rest biedt maximaal 2,5Gbit/s. Daarnaast ondersteunen alle poorten PoE+ om apparaten van stroom te voorzien. Dat gaat met maximaal 30W per poort en een maximum van 185W verdeeld over alle poorten, blijkt uit de productpagina van het apparaat. Dat vermogen wordt overigens alleen gehaald met een los verkochte 210W-stroomadapter. Met de stroomadapter die Ubiquiti standaard meelevert, kan de switch maximaal 35W aan PoE-vermogen leveren. De switch ondersteunt ook native, tagged en untagged vlans. Ubiquiti brengt de UniFi Device Bridge Switch per direct uit voor 325,49 euro inclusief btw.

Ubiquiti UDB Switch

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

27-11-2025 • 14:22

65

Submitter: MadMax12

Reacties (65)

Sorteer op:

Weergave:

Lijkt me wel een geinig product; in plaats van een kabel door de tuin te trekken om deze zo naar de schuur te overhevelen.
Dat is een leuk idee. Alleen jammer dat het enkel met 5Ghz en 6Ghz werkt, ofwel korte afstanden waarbij je vaak ookal een kabel kan trekken.
Alleen jammer dat het enkel met 5Ghz en 6Ghz werkt,
Weet je zeker dat ie niet ook gewoon 2.4 GHz doet?
802.11be (WiFi 7)

6 GHz: 7.3 Mbps to 5.8 Gbps (MCS0 - MCS13 NSS1/2, EHT 20/40/80/160/320)
5 GHz: 7.3 Mbps to 4.3 Gbps (MCS0 - MCS13 NSS1/2, EHT 20/40/80/160/240)

802.11ax (WiFi 6)

7.3 Mbps to 2.4 Gbps (MCS0 - MCS11 NSS1/2, HE 20/40/80/160)

802.11ac (WiFi 5)

6.5 Mbps to 1.7 Gbps (MCS0 - MCS9 NSS1/2, VHT 20/40/80/160)

802.11n

6.5 Mbps to 300 Mbps (MCS0 - MCS15, HT 20/40)

802.11a

6, 9, 12, 18, 24, 36, 48, 54 Mbps
Belangrijkste hierbij is dat wifi 7 MLO heeft, waarmee het 2 tot 3 frequenties kan bundelen tegelijkertijd.

Mijn gsm is op dit moment verbonden op zowel 2,4ghz als 6ghz. Als ik naar boven wandel tijdens vowifi, valt 6ghz kort weg tot de mesh router overneemt, maar de 2,4ghz blijft data versturen, dus geen onderbrekingen meer . Mijn aggregated link speed is 5764 Mbps.

Sommige wifi 7 clients kunnen tot 3 kanalen bundelen. Als je router 2 x 5ghz antennes heeft heeft zou hij die allebei ook kunnen gebruiken

Wat betreft de ubiquity apparaat, het is veel te duur voor zo weinig poorten, je kan beter een wifi7 tot ethernet cliënt kopen en die verbinden met ethernet, zo heb je dezelfde functionaliteit voor de helft van de prijs.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 27 november 2025 18:49]

Dat geldt voor bijna alles van onze vrienden van Unifi. Je kan altijd goedkopere hardware vinden maar dezelfde functionaliteit, daar ben ik het niet mee eens, want de vlotte manier van alles te beheren, dat vind je niet snel bij iemand anders.
Voor on topic te blijven: Wifi functionaliteit toevoegen aan een switch is gewoon zo een wifi to ethernet adapter configureren, dat is dus gewoon een SSID en passwoord ingeven. Moeilijker is het niet, en ik zie niet hoe Unifi dat gemakelijker kan maken. Als ik kijk naar de interfaces dan zijn die net zelf overweldigend met zoveel opties.

Het gemak waarnaar je refereerd is in dit geval 200% de prijs, voor iets dat je maar één keer configureerd.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 28 november 2025 11:31]

Dat je in de app kan zien wat er aan elke poort verbonden is, als het PoE is: hoeveel het verbruikt, etc, etc…
Uit de FAQ van het product:
What bands are used for the Wi-Fi Auto-Link connection?

The UniFi WiFi Auto-Link connection uses the 5 GHz and/or 6 GHz bands when available from nearby UniFi Access Points.
Op de productpagina word alleen 5 en 6ghz genoemd.
Check de pagina van Ubiquity maar. Vreemd genoeg geven ze aan dat a,b,g,n wordt ondersteund maar de operating range van de radio's zit alleen in het 5/6 GHz gebied.
Op 2.4Ghz heeft het helemaal geen nut. Je hebt lang niet genoeg bandbreedte en ook niet genoeg frequentieruimte. Juist apparaten die continue veel bandbreedte nodig hebben, wil je niet op de krappe gedeelde ruimte op 2.4
Ik zie hier wel meerwaarde in voor op onze evenementen. Daar moeten we veel kabels trekken die we maar een paar dagen gebruiken, met een paar van deze zou dit wel vlotter gaan.
Met een redelijke line of sight (zoals normaal tussen huis en garage) is dat best goed te doen. Ik overbrug hier een afstand van dik 50 meter over het open veld met een gewoon access point op 5Ghz, van buiten tegen de gevel naar binnen in een houten schuur achter op het erf. Nee, hij heeft niet het volle bereik maar meer dan genoeg om nogsteeds een goede snelheid te halen in de schuur.
Maar als je een gewoon AP gebruikt gebruikt die ook vast "gewoon" 2,4GHz dat over het algemeen een veel beter bereik heeft dan 5GHz en 6GHz. En laat dit apparaat nu net alleen de laatste twee frequenties ondersteunen. En als je het bij de woning binnen hebt hangen en die of door een geïsoleerde buitenmuur of door HR++(+) glas heen moet wordt het al helemaal problematisch.
Excuses dat ik niet duidelijk was. Ik gebruik uitsluitend 5Ghz hier in huis. Ik heb de reactie aangepast ter verduidelijking.

En nee, je moet dat niet proberen door een dikke muur heen. Vandaar ook dat ik een AP buiten heb hangen. Die garage is niet het probleem; van de binnen-AP had ik ook in de tuin zelf al geen bereik en dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

[Reactie gewijzigd door Croga op 27 november 2025 15:12]

Nja een kabel trekken naar boven toe in je huis is niet altijd even makkelijk..
Toch is het wel interessant. Stel je hebt een schuur naast je huis. Kan niet door de kruipruimte want hij staat tegen je huis aan. Langs de bovenkant kan het eigenlijk ook niet want dan komt je ergens in je woonkamer uit. Hiermee lukt het wel om er een netwerk verbinding te brengen.

Daarnaast is het interessant voor mensen die geen kabels door het huis kunnen trekken maar wel een bedrade aansluiting nodig hebben. niet iedereen is handig of kan zijn huis openbreken om er een kabel te trekken.
Ja voor 329€ kan je makkelijk een elektricien professioneel een kabel laten trekken en dan de: Ubiquiti Flex Mini 2.5G: beste prijs - Tweakers kopen als switch.

Wel lekker "flexibel" natuurlijk een draadloze switch, zeker als je goede wifi hebt (wat waarschijnlijk bij best veel unifi gebruikers het geval is).

Dan ben ik wel benieuwd hoe goed dit zou werken met bijvoorbeeld een: Ubiquiti UniFi E7: beste prijs - Tweakers die zou toch wel echt een groot/goed bereik moeten hebben. (Ga ik persoonlijk niet testen, aangezien ik geen fan ben van draadloze latency).
Dit kan je in principe ook met elke router/accespoint met meerdere poorten. Draadloze "switches" op deze manier heb ik al tijden gebruikt voor dingen zoals tv, consoles en alles wat bij het tv meubel staat.

Ik vind dit dan nogal prijzig voor een basis functie van veel routers.
En die hebben ook 8 poorten met PoE+ waar je dus direct 8 camera's op aan kan sluiten?
Maar hebben in de praktijk de apparaten in je schuur niet al Wifi? (in de praktijk :))
beetje dure oplossing vooralsnog .. Ik zie dat mijn powerline oplossing nog steeds de manier is om de schuur van netwerk te voorzien. Dat werkt al jaren .. ;)
Ik heb daar gewoon 2X 80 meter kabel naar (laten trekken) maar mis idd POE daar, dan is dit wel een goeie oplossing, Er hangt namelijk ook een buiten AP van Unifi dan zou ik die kabel ergens anders voor kunnen gebruiken (of nog een switch natuurlijk)

Maar kan me indenken dat dit inderdaad ideaal is voor een hoger verdiep (bij ons komt alles binnen op 1e) En of een lager gelegen verdiep zonder kabels te moeten trekken, zeker in een huis dat wij hebben daterend 1967 :)
Met 80 meter zit je ook een beetje op de limiet van een fatsoenlijke PoE(+) connectie. Dat lukt niet altijd. Maar een gewoon 1Gbit Ethernet zal wel lukken. Dan kan je in je schuur er alsnog een nette switch met PoE(+) aan hangen.
Ik heb er gewoon een poe injector van ui aangehangen. Draaien drie camera's en een accesspoint op. Een nog ruim stroom over.


https://eu.store.ui.com/e...s/uacc-adapter-poe-24-12w

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 27 november 2025 18:00]

ik heb daar de https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-switching/products/usw-flex voor gebruikt
Powerline in de kamer naar de schuur en vandaar naar de Flex die de AP en de IP camera aanstuurt.
Dat is interessant, dan hoeven ze in theorie dus ook geen u7 mesh meer uit te brengen. Je kunt dan je ap op deze switch aansluiten.
Al zal dat weer voor verstoring zorgen.
Deze zend namelijk ook en SSID uit, waarop deze door de afstand het sterkte signaal bied.

Deze bridge zou dus met de accesspoint wilen verbinden waarvan deze zelf de uplink is, Ik heb zo'n vermoeden dat dit dus niet de gewenste situatie zal opleveren.
Je kunt in unifi een device koppelen aan een (of meerdere) accesspoint, waardoor deze enkel en alleen aan deze AP's kan verbinden. Zo kun je dus een loop zoals jij beschrijft voorkomen.
Daar Unifi zelf een weet heeft van welk device er aan welke poort hangt gok ik dat ze nog wel zo slim zijn om een dusdanig situatie te voorkomen.
Totdat de switch draadloos verbind met de AP die daarop aangesloten zit omdat alle AP's hetzelfde SSID gebruiken.
Gelukkig bestaat BSSID en stuur het AP zijn MAC mee met het SSID en zou dat geen probleem moeten zijn.
Wanneer gaan ze hun reeds aangekondigde producten effectief verkopen, zoals oa de nieuwe deurbel?
Die is er toch al een tijd, ik heb hem al binnen.
"Available Q4 2025" voor de G6 pro... ze moeten zich dus gaan haasten :D
Jammer dat deze niet als AP te gebruiken is, dat zou namelijk wel mijn use case zijn. Ik heb 1x een UTP kabel naar mijn bovenverdieping. Daar staat een switch en een AP, om meerdere apparaten op de bovenverdieping van een kabel te voorzien alsook van WiFi. Mijn AP heeft 1 extra poort maar dat is niet voldoende.
Daar zijn al genoeg andere oplossing voor.
Zoals bijvoorbeeld deze uitvoering: ASUS TUF Gaming AX3000 V2.
Eigenlijk een router, maar ook in te stellen als Access Point met een aantal extra RJ45 poorten.
Maar deze heb je in verschillende merken/maten/uitvoeringen.
Je hebt gelijk, maar als je (zoals mezelf) in het Unify/Ubiquity ecosysteem wil blijven ivm beheer en uniformiteit heb je minder opties.
De In-Wall devices van Ubiquiti hebben dat blijkbaar niet, maar mijn TP-Link In-Wall accesspoint heeft ook nog 3 netwerkpoorten die je kunt gebruiken:

uitvoering: TP-Link EAP655-Wall
De unifi u7 in wall heeft het wel

@DoubleDot misschien wat voor jou
De in wall van ui heeft extra poorten. De 7 geloof ik maar een met de 6 heeft er vijf
Nice, nu kan je al je 'bekabelde' apparatuur afhankelijk maken van één enkele wifiverbinding (in plaats van dat ieder apparaat zijn eigen verbinding heeft.)
Wireless bridges zijn er al een tijdje, maar grappig verpakt in een switch zo ook gelijk. Wat ik mij wel afvraag is hoe die trunked/tagged VLANs dan over wireless gaat. Volgens mij is het niet mogelijk of zeer ongebruikelijk om een 802.1q tag header op een WiFi frame te hebben (heb je alleen op ethernet)? Dus ofwel ze wijken af van de standaard ofwel ze encapsulaten het verkeer (GRE/PPP ofzo maar dan is performance een uitdaging). In beide gevallen zal het dan alleen werken met apparatuur van henzelf en kan je niet een wireless "trunked" uplink kiezen naar iets van een andere fabrikant, lijkt mij.
An zich is het enige nieuwr dan dat het een "access point" ingebouwd in een switch is. (Minus dat deze niet uitzend).

Ubiquiti Access Points kunnen namelijk al jaren ge ruikt worden als wireless bridge en kunnen dit soort van standaard. Je hoeft maar wireless mesh / bridge in te schakelen. En een UniFi AP dat dan vervolgens geen netwerkverbinding over de kabel heeft zal indien mogelijk (lees: binnen bereik) zdlf verbinding maken met een ander AP, en het signaal op de kabel door zetten zeg maar.
Je kunt dit dus vrij eenvoudig doen met elk UniFi AP, door het aan te sluiten op een (PoE) switch (hoeft niet eens van Ubiquiti te zijn).

@LodanMax rn @Mavamaarten dit zou dus ook voor jullie kunnen werken. Gewoon een UniFi AP aan de schuur / op de bovenverdieping plaatsen, vervolgens een kabel naar een switch (in het geval van tuin/schuur zou ik die dan wel binnen plaatsen) en klaar. Op de switch kun je at-will je apparaten aansluiten en de verbinding gaat over wifi naar binnen/beneden.
Ik heb een wat oudere AP AC LR in de schuur hangen als wifi bridge naar een PoE camera. Werkt prima.

Het zijn dit soort dingetjes wat Unifi fijn maakt om mee te werken.
Hoewel het een leuk product is in de lijn, waarvan ik in de basis wel wat zie,
vindt ik de prijs erg hoog, voor de functies die erop zitten die mogelijk nooit gehaald/gebruikt gaan worden.
Wat is er namelijk voor nodig om boven de 1GB data transfer te halen over wifi?
Achterliggende infra die al op 10G werkt, geen storing? geen andere clients op zelfde wifi spectrum? bijna line-of-sight wifi verbinding?
ohja en dan de 10gb poort, leuk voor apparaten op de switch zelf, maar niet voor over je wifi uplink..
ik haal thuis met de Unifi 7 Pro's mijn volle snelheid van 1.2gbit op wifi overal dit zit dan wel volledig in een 2.5GBe netwerk, dus opzich zou je dat wel moeten halen.

De prijs is wat aan de hoge kant maar niet bijzonder hoog, ik zie er zelf zeker wel goede usecases voor zowel prive als zakelijk.
Aangezien de switch het niet via 2.4Ghz ontvangt, is het ( denk ik ) wat zinloos over een wat langere afstand, 5ghz kan nog redelijk ver maar dan valt het singaal al snel weg, en met 6Ghz al helemaal. En omdat bijv. camera's niet een super snelle verbinding nodig hebben lijkt het mij handig dat het ook 2.4Ghz ondersteund. Voor de rest wel een mooie oplossing als een kabel trekken lastig is.

[Reactie gewijzigd door Dylanleetje op 27 november 2025 15:19]

Ik gebruik de UniFi Express al voor dit doel door hem in bridge-modus te zetten en te koppelen als mesh-node. Het is daarbij nodig om de wifi-uitzending op dit access point uit te schakelen; anders gaat het functioneren als volwaardig mesh-punt, wat in deze situatie niet wenselijk is.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn