IKEA kondigt meerdere bluetoothspeakers en een speakerlamp aan

IKEA heeft drie bluetoothspeakers en een speakerlamp aangekondigd. Het gaat om een van de eerste nieuw aangekondigde speakerproducten sinds de samenwerking met Sonos is gestopt. Een van de bluetoothspeakers is draagbaar.

De speakers vallen onder twee lijnen: Solskydd en Kulglass. Solskydd zijn drie bluetoothspeakers die uit vlakke schijven bestaan. De kleinste is draagbaar en heeft een accu met een accuduur van tot 25 uur, zegt IKEA tegen The Verge. Deze speaker heeft een diameter van 20cm, een 2,5"-driver en kost 49,99 euro. Deze speaker heeft een stand, net als de middelgrote.

IKEA Solskydd
IKEA Solskydd

Deze middelgrote heeft alleen geen accu en kan ook aan de wand bevestigd worden. De middelgrote versie heeft een diameter van 28 centimeter, een 1"-tweeter met 4"-woofer en kost in Nederland 69,99 euro en in België 49,99 euro. De grootste Solskydd kan alleen opgehangen worden aan de muur en kost in Nederland 110,99 euro en in België 99,99 euro. Dit model heeft een diameter van 46cm, een 1"-tweeter en twee 4"-woofers.

IKEA Kulglass met Bilresa-afstandsbediening
IKEA Kulglass met Bilresa-afstandsbediening

De Kulglass-tafellamp kost eveneens 110,99 euro in Nederland en 99,99 euro in België. De lampenkap doet volgens IKEA denken 'aan een zachte toef van een softijsje'. Daarom heeft de lamp de Zweedse vertaling voor 'een bolletje ijs' gekregen. Deze speaker heeft een 1"-tweeter en een 3,5"-woofer. De tafellamp komt met een volumeknop. Er komt ook een los verkrijgbare afstandsbediening van 19,99 euro. Deze werkt niet met de Solskydd-speakers.

De speakers ondersteunen bluetooth, Spotify Tap en kunnen aan elkaar gekoppeld worden. Zo kunnen twee speakers voor stereogeluid zorgen of kunnen tot honderd IKEA-speakers tegelijkertijd dezelfde muziek afspelen. De speakers zijn ontworpen met de Zweedse Tekla Evelina Severin en zijn vanaf januari verkrijgbaar in Nederland en België.

Door Hayte Hugo

Redacteur

25-11-2025 • 14:29

72

Reacties (72)

Sorteer op:

Weergave:

Zonde dat de samenwerking met Sonos is gestopt. Het is een begrijpelijke keuze omdat ze zelf verder willen gaan met de integratie in Matter en dan helpt het om volledige zeggenschap te hebben over de producten.

Tegelijkertijd vond ik het een sterk verhaal naar klanten toe, immers is Sonos bekend als een premium merk met hoog gebruikersgemak. Waardoor je met Ikea op een relatief goedkope wijze kon instappen op het Sonos platform.
Van een gesloten platform van een partij die slechte software keuzes heeft gemaakt zonder over de gevolgen na te denken, naar een open standaard. Echt zonde ja.
Mhwah, heb toch echt liever Sonos speakers dan speakers die ik dan weer via Bluetooth moet aansturen. Loop je de kamer uit stopt de muziek met afspelen....of is dat met de laatste bluetooth releases niet meer het geval? Zou mooi zijn als ze AirPlay of Chromecast zouden ondersteunen ipv alleen Bluetooth audio.
Mijn ervaring is met redelijk recent sony bt speakers is dat je op iets van 10 - 15 meter afstand moet zijn voordat de verbinding wegvalt. Hangt er wel van af of er veel of dikke muren etc tussenin zit.
Hmm....dat is wel netjes. Maar waarom niet gewoon AirPlay en Chromecast ondersteunen, of gewoon doorgaan met Sonos en dan eventueel ook Bluetooth toevoegen :+
ik denk dat de reden is dat dit relatief duur is? Hardware en licenties.
Ongetwijfeld, maar de Sonos speakers waren sowieso goedkoper dan de speakers van Sonos zelf niet niet perse slechter in kwaliteit.
Eens, maar toch is dit een downgrade. Allen bluetooth werkt gewoon minder lekker. Naar mijn ervaring zijn wifi speakers gewoon een stuk fijner in gebruik, die ook werken los van je smartphone. Jammer dat ze dat niet hebben, valt zo eigenlijk gelijk al af voor mij.
Ik zou Sonos nou niet perse premium noemen. App elende, geluid is middelmatig voor de prijs. Nee, denk dat IKEA op dat gebied betere partners kan vinden. Denk dat de keuze voor sonos voornamelijk met de sterke naam en het bestaande ecosysteem te maken had.
Premium gaat altijd over de prijs, juist iets wat relatief duur is in zijn klasse, is premium. Sonos enkele speakertjes voor 180 euro per stuk zijn dat
Sonos is helemaal niet duur in zijn klasse. Voor de audio wereld zijn ze best goedkoop. Alleen hun hele ecosysteem is naar de klote nu de app zo slecht werkt. En dat was hun selling point.
Ik snap heel goed dat Ikea ermee gestopt is, want zij kregen ook alle kritiek over zich heen.

Wat betreft multiroom streaming systemen is Sonos volgensmij een van de competitiever geprijsde alternatieven. Denon en bluesound zijn bijvoorbeeld niet goedkoper.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 25 november 2025 16:07]

Multiroom is een superniche, in de categorie home audio zijn ze duur en krijgen ze wat extra ruimte in het mediamarkt schap tussen de Bluetooth speakers en audiostreamers. Als je al geïnteresseerd bent in multiroom, ben je bereid premium prijzen voor audio te betalen
Ik kan me niet vinden in je redenatie.

Stel Ford maakt een waterstof auto ter formaat van een Focus, maar dan voor dubbel de prijs. Echter is de auto nog steeds goedkoper dan de Toyota Mirai, oftewel de rest van het segment. Dan noem je die waterstof focus ook niet duur in zijn klasse. Dan is het gewoon een goedkopere auto in het segment.

Ja Sonos is duurder dan een JBL Charge ja. Maar dat is niet hetzelfde soort product. Het doet wat anders.

En zelfs voor normale audio is sonos niet duur. Voor 519 euro heb je al een sonos five, wat een best flinke speaker is en ik zou vergelijken met een 6,5 inch boekenplank van een concurrent. Een Sonos Era 100 is 180 euro en wmb vergelijkbaar met een 4 inch boekenplank.

Ik snap dat je denkt dat dat duur is als je alleen maar naar de bluetooth speakers bij de mediamarkt kijkt, maar in de "home audio" is 180-500 euro voor een enkele actieve luidspreker toch echt de onderkant van het segment. Al helemaal een actieve luidspreker met streaming functionaliteit.
Kijk op een site die daadwerkelijke audio producten voert, anders dan een portable bluetooth speaker of instap soundbar, druk op prijs oplopend en sonos is een van de eerste merken die je ziet. De competitie is allemaal duurder. Andere home audio merken verkopen in de categorie actieve luidsprekers soms 1 instapmodel wat goedkoper is dan de equivalente sonos speaker en vaak dat nieteens.

Wil je goedkoper dan Sonos dan zit je bij elk conventioneel home audio merk aan hun absolute instaplijn of zelfs aan winkelhuismerken zoals Argon Audio.

Bij Premium home audio hebben we het over honderden tot in extreme gevallen duizenden euro's per passieve luidspreker, waar je dus nog losse electronica bij moet kopen om geluid te produceren.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 25 november 2025 18:08]

ik had kunnen weten dat een discussie in audio over premium, low/mid/high end zou eindigen in eindeloos veel categorieën :)

Maar ik denk dat de vergelijking met de JBL charge een juiste is. Beiden zijn geschikt om muziek met een (wellicht vergelijkbaar) volume en geluidskwaliteit te leveren in een compacte behuizing, maar Sonos levert als premium een netwerksysteem en muziekbeheer, JBL laat je speakers via bluetooth linken en beiden hebben meer aandacht aan audiokwaliteit gegeven dan een "fresh &rebel" wat de onderkant van de mediamarkt lijn is.

Maar uiteraard kun je het ook vergelijken met veel duurdere audiocomponenten waardoor je het lager kunt doen lijken.

Persoonlijk zie ik niet zoveel in de Ford vergelijking, omdat de waterstofauto niet een gelijkwaardige auto is, omdat deze niet te gebruiken is op dezelfde plaatsen als het normale model. Het zou een betere vergelijking zijn om dezelfde benzine. Ford uit te rusten met een snelle motor, betere bekleding en mooie lak. Dat maakt de Ford een premiumproduct tov de "standaard".
Maar ik denk dat de vergelijking met de JBL charge een juiste is. Beiden zijn geschikt om muziek met een (wellicht vergelijkbaar) volume en geluidskwaliteit te leveren in een compacte behuizing
:? Ja, nou, nee dus. Een JBL Charge vergelijkbare geluidskwaliteit met Sonos? Is dit een grap? Die Charge dingen zitten dichter op fresh&rebel hoor. Al je muziek klinkt alsof je speaker onderop een stapel dekens ligt.

Dat bedoel ik dus. Jij ziet Sonos als een premium alternatief voor goedkope troep. Maar Sonos zit in de markt bij home audio producten. Een JBL Charge is een portable speaker voor bij de bbq of aan het strand
Persoonlijk zie ik niet zoveel in de Ford vergelijking, omdat de waterstofauto niet een gelijkwaardige auto is, omdat deze niet te gebruiken is op dezelfde plaatsen als het normale model.
Maar een multiroom luidspreker zonder accu is natuurlijk wel op dezelfde manier inzetbaar als een bluetooth speaker met accu...

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 26 november 2025 09:28]

*wellicht

Ik heb ze nog nooit naast elkaar gehoord
Mensen op tweakers zijn niet de gemiddelde gebruiker. We hebben het hier over multi-room audio setups. Vraag je eens zelf af hoevel mensen oprecht zo een systeem thuis hebben....
Ik vermoed genoeg, gezien dat het hele USP en bestaansrecht van sonos is.
Eén sonos speaker per kamer is in principe al multiroom

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 26 november 2025 12:04]

Als ik hier in het ziekenhuis zou vragen aan het zorgpersoneel hoeveel van hun een multi-room audio setup hebben dan verwacht ik maar dat 1 iemand van de 15000 ja zou zeggen. En dat is geen understatement.
Nouja, dat is het wel, want er werkt geen 15000 man in dat ziekenhuis.
Ziekenhuis is een organisatie, niet alleen 1 gebouw lol. Er werken 15000 mensen voor dit ziekenhuis. Of je dat wilt geloven is aan jouw maar het zijn geen ongekende aantallen.

MUMC in maastricht heeft er 8000
UMC Utrecht heeft er 12000
Ik denk dat je enorm onderschat hoe niche multiroom speakers zijn, ik ken meer mensen met Sonos (of vergelijkbaar) dan ik mensen ken met echt goede (boekenplank) speakers. Ik denk juist dat multiroom speaker heel erg populair zijn tegenwoordig, kijk maar even in de audio pricewatch, daar staat Sonos standaard bovenaan als meest populair.

Wel moet ik zeggen dat een "domme" boekenplank speaker van hetzelfde budget veeel beter klinkt, vooral het Edifier spul is echt veel geluid voor je geld.

[Reactie gewijzigd door Earth_Apple op 25 november 2025 23:16]

Niche is het zeker niet. Als audio liefhebber met mooie "bedrade" setups in woonkamer, slaapkamer en kantoor, vind ik het uitkomst voor onze woonkeuken. En zo zullen velen het voordeel van geïntegreerde versterker/dac met streaming integratie zonder speaker draad zien omdat niet elke ruimte geschikt/ideaal is om allerlei draden te leggen. Juist nog meer in de massa markt omdat men vaak niet eens weet hoe zaken aan te sluiten. Gemak speelt zeker ook een grote rol.

Zelf ben ik voor audio pro gegaan, in stereo. Klinkt subliem. App laat wel wat te wensen over, maar het doet wat 't moet doen. En voor die prijs en wat je ervoor krijgt is het een lachertje.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 25 november 2025 23:24]

Wat is premium? Zo hebben ze zichzelf in de markt gezet, en 90% van de mensen denkt dat het top is. Net zoals Bose. En het gaat als zoete broodjes over de toonbank. Ze zijn dus in hun opzet geslaagd.

En het geluid middelmatig voor de prijs? Ik heb 2x een symfonisk in de keuken en was dus totaal 200 euro kwijt. Ik denk niet dat ik voor dat bedrag een beter en net zo eenvoudig te bedienen systeem had kunnen kopen. En nee: een versterker met twee losse speakers is alleen al vanwege plaatsingsperikelen geen alternatief.
Probleem is, waarom zou je anno 2025 op het Sonos platform instappen? Nu alle Sonos speakers ook AirPlay doen, valt de hele noodzaak van dat gesloten platform weg.

Wel zonde overigens dat deze IKEA speakers geen AirPlay doen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 november 2025 15:19]

Ik heb een Sonos hier staan, wat een ellende is het elke keer. Het is omdat ik er veel geld voor betaald heb dat hij er nog staat.. in de hoop dat het ooit nog goedkomt met de software, maar dat sprookje gaat ook niet op.
Het is toch opvallend dat alles hier in Nederland duurder is, zelfs bij een grote keten als Ikea.
Tuurlijk kan je altijd wel iets vinden dat goedkoper is, maar nu hebben we het over nieuwe producten en geen oude voorraad of zaken die niet lopen of gewoon gedumpt moet worden.
Ik geef je maar gelijk, ik ben niet zo'n Ikea tijger dat ik de nieuwe producten ken of herken :)
in Belgie worden deze producten op groepje woonartikelen gezet, daarvan is de belasting veel lager dan onze 21%. Hier kan dat trucje namelijk niet.
Is dat zo? Waar zie je dat? Voor zover ik weet vallen al deze producten onder 21% wetgeving. Het is niet alsof je met de toegepaste btw kan schuiven zoals je wilt.

Meubels en elektronica is 21%:
Btw-tarieven België: welk btw-tarief moet je aanrekenen? - Accountable

Het is wel zo dat de BTW op renovaties in woningen ouder dan 10 jaar op 6% zit, maar dit valt daar sowieso niet onder.
Volgens mij is de btw op woonartikelen ook gewoon 21% in België
Het had mij juist verbaasd als het overal dezelfde prijs was. Verschillende landen betekent verschillende wetgeving, btw, lonen, garantieregelingen, parkeertarieven, pandhuur etc.
Veel producten bij IKEA zijn dan weer goedkoper in NL tov BE. Soms is er zelfs niet echt een lijn in te trekken. Bvb frame van een bepaalde kast dat goedkoper is in NL maar een plank voor hetzelfde systeem dan weer niet.
Ik woon in Polen. Echt alles in de Poolse IKEA is duurder dan in de Nederlandse. Het kan dus altijd erger.

[Reactie gewijzigd door SilentF0rce op 25 november 2025 22:38]

kost in Nederland 69,99 euro en in België 49,99 euro
Wat een bizar prijsverschil tussen België en Nederland zeg...
Inderdaad, kan je net zo goed even over de grens als je er een paar haalt. Nog even tanken als je er bent...

Wel apart. Ik kan me niet voorstellen dat de speakers op andere plekken worden gemaakt, dus de kosten zouden niet moeten verschillen.
De Ikea's in België liggen niet direct langs de grens (buiten Arlon maar dat is niet langs de Nederlandse grens). Heb je er een hele rit naar Wilrijk of Hasselt voor over om die twintig euro te besparen?
Hangt er vanaf waar je vandaan komt natuurlijk, vanuit Maastricht is het 32 km naar Ikea Hasselt volgens Google Maps, niet veel verder dan die in Heerlen.
Het zou er vanaf hangen hoeveel je zou halen en dan wat het verschil is, maar op zich is zuid-Antwerpen niet heel ver. Ook niet van Amsterdam, en als je een beetje zuinig rijdt kan het verschil er wel snel uit.
Of ik nou kies voor Breda, Barendrecht of Antwerpen, qua tijd scheelt het allemaal niet zoveel.
Waarom er een verschil is weet ik zo niet, maar het vreschilt ook wel per product, deze bank is bijvoorbeeld 300 euro duurder in Belgie (zonder korting):
https://www.ikea.com/be/n...und-lichtbeige-s79482840/
https://www.ikea.com/nl/n...und-lichtbeige-s79482840/
Dat is dan wel weer apart, en had ik niet snel verwacht, aangezien veel producten over het algemeen goedkoper zijn daar.
Wacht even - Waarom zit er zo'n enorm prijsverschil tussen de Nederlandse en Belgische vestigingen? Hanteert Nederland importheffingen die niet op België van toepassing zijn ofzo? Hoe zat het ook alweer met het hele "één Europese markt"-verhaal?

Los daarvan, IKEA's ontwerpen, zeker wat deze artikelen betreft, spreken me totaal niet aan het past ook totaal niet bij mijn inrichting, dus ik laat ze gewoon lekker aan me voorbij gaan, maar die prijsverschillen zou ik toch graag wat nader verklaard willen zien, hoor...
Dat is een mooi marketingverhaal (dat ik zelf ook al gevonden had), maar...
[...] kost in Nederland 69,99 euro en in België 49,99 euro.
Dan vind ik 20 euro bovenop een artikel van 5 tientjes nog steeds een belachelijke mark-up. Zoveel verschillen België en Nederland nou ook weer niet, hoor.
en jij dacht serieus dat binnen de EU de prijzen uniform waren?
Smaken verschillen natuurlijk, maar wat een lelijke meuk voor de kinderkamer is dat zeg... Blegh...
Smaken verschillen natuurlijk, maar wat een toffe vintage-look voor in de huiskamer zijn deze zeg! WoW...!
Helemaal eens, ik vind het ook mooi eruit zien.
Ik vind de look niet mooi, maar ik denk wel dat het goed te integreren is met een interieur. Beter dan die zwarte bakken (over het algemeen). Ik voel ook verwisselbare frontjes aankomen, als dit een succes wordt. Misschien worden wit en zwart dan ook wel weer opties.
Jammer dat ze van Sonos afgestapt zijn en nu slechts Bluetooth en Spotify Tap aanbieden. Nu ken ik Spotify Tap niet, maar ik had liever (ook) een integratie gezien met Airplay of iets anders dat meer algemeen is. Was op die manier leuk geweest voor multi-room audio, nu zit ik dus gelimteerd aan Spotify of steeds een Bluetooth pairing-slag...
Airplay was leuk geweest voor multi-room audio, nu zit ik gelimiteerd aan een Bluetooth pairing-slag
Mee eens! Wat ik alleen niet snap:
In addition to Bluetooth connectivity, Ikea’s speakers support multi-speaker connectivity. Use two of them in a left-and-right stereo configuration for TV, or connect up to 100 of them together and have them all play in sync.
Hoe zou je met Bluetooth de Solskydd en Kulglass met elkaar kunnen pairen en vervolgens met bv. een iPhone verbinden, zodat je stereo geluid in sync afspeelt?

[Reactie gewijzigd door hanskroll op 25 november 2025 15:27]

Dat zal wel werken net zoals draadloze oordopjes (TWS). Dan zal één apparaat het hoofdafspeelapparaat zijn, en die legt dan weer verbinding met de anderen.
Idd, geen AirPlay is een gemiste kans. Bluetooth speakers zijn wel heel ouderwets.
Bluetooth speakers uit 1970? IKEA maakt echt de meest lelijke dingen de laatste tijd.
Hmm, misschien een goede om hiermee van sonos af te stappen.
De grootste doet me qua design een beetje denken aan de B&O A9 zonder poten.
Vind de lampenkap van de Kulglass niets, maar zo te zien gaat er gewoon een E27 lamp in, dus zo'n grote filament lamp erin kan er best goed uit zien.
Smaken verschillen gelukkig. Ik vind die kale filament lampen die je tegenwoordig overal ziet er niet uit zien. Wil niet zeggen dat ik deze lampenkap mooi vind overigens.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn