Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties
Bron: News.com, submitter: Wouter Tinus

Microsoft zal vrijdag aanstaande meer details bekend maken over de volgende release van Visual Studio .Net, codenaam Everett. Het was al bekend gemaakt dat deze release beter ge´ntegreerd zou zijn met Windows .Net Server 2003 en geschikt zou zijn om mee te programmeren voor mobiele apparaten. Er zou verder flink gewerkt zijn aan de C++ compiler, wiens compatibiliteit met de ISO-standaard verbeterd zou zijn van 90 naar 98%. Dat betekent dat developers meer gebruik kunnen maken van libraries van anderen die niet specifiek voor Visual Studio zijn gemaakt. Daarnaast zou er beter geoptimaliseerd worden voor Pentium 4 en Athlon, wat een performancewinst van respectievelijk 5 en 15% op kan leveren. Ook zal het ontwerpen van forms makkelijker worden en wordt Visual J# opgenomen in de suite voor developers die met Java willen werken. Tegelijk met de opvolger van Everett - Yukon - wordt een update van de taal C# verwacht:

Visual Studio.NET logo That release of Visual C# will include four new features: support for "generics," which is a form of a C++ template that can help C# developers build software more quickly; support for "iterators," which help developers create new code; anonymous methods, which ease development of what's known as "event-driven" code; and support for "partial types," which make it easier to use C# for building large projects.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Bij oudere versies van de compiler was het mogelijk de compiler binaries over de voorganger heen te kopieren, en dat werkte gewoon. Op deze manier hoefde je niet van ontwikelomgeving te veranderen of te upgraden en kon je toch de extra prestatie door betere optimalisatie en ISO compliance gebruiken.

Het werkte omdat de commandline complier eenvoudigweg uit een aantal zelfstandige bestanden was opgebouwd, met als aanroeppunt het commando 'cl'. Extra compiler opties die niet in de Visual Studio compiler instellingen dialogen waren te vinden, die kon je gewoon zelf specificeren.

Of dit ook lukt met Visual Studio .NET weet ik niet, maar ik zal het zeker eens proberen. Mogenlijk kun je door de betere ISO implementatie niet alle bestaande sourcecode, zoals MFC of eigen projecten zonder aanpassingen zomaar hercompileren. Maar voor andere code libraries, zeker welke geschreven zijn voor meerdere platformen (UNIX varianten), zou de truuk gewoon moeten werken.

Als ze ook een compatibility compiler switch hebben toegevoegd, dan moet alles te compileren zijn. Heeft iemand dit al eens geprobeerd met Visual Studio .NET? Is lijkt mij wel interestant om te zien, wat het effect is van de nieuwe compiler op bestaande windows applicatie code.
Ja hoor, werkt prima.

Of er compatibility switches zijn toegevoegd, weet ik niet. Dan zou ik even de release notes erbij moeten pakken.

Ik weet wel dat ik diverse projecten zonder problemen op deze manier heb kunnen compileren (VS5 omgeving met nieuw compiler), en dan hebben we het toch over miljoenen regels code.
Okee dan, ik wist niet dat MS nog zoveel met C++ deed. Het is natuurlijk een vrij algemeen geaccepteerde taal, maar gezien het feit dat er voor de MCSD-certificatie geen VC++-examens zijn (alleen VB en VC#), dacht ik dat MS de ontwikkeling aan C++ een beetje aan het terugschroeven was.
C++ wordt NOOIT teruggeschroeft ... het is voor heel andere doeleinden bestemt dan VB en C# ... omdat je in C++ bijv directe geheugenmanagement kunt doen kun je dat zelf optimaliseren ... VB en C# managen het geheugen voor je (dus geen lelijke pointer algoritmes meer, al is dit in C# nog wel mogelijk) ...

Als je C++ programmeert leg je de complete verantwoordlijkheid bij de programmeur ... en niet bij het .NET Framework of de CLR (Common Language Runtime) ...
Microsoft gebruikt C++ intern voor bijzonder veel zaken. Windows XP is bijvoorbeeld goeddeels in C++ geschreven. Ook leuk om te weten is dat de C# compiler in C++ is geschreven.

Jammer genoeg heeft Microsoft de managed extensions nodig gehad om C++ en .NET op elkaar te laten aansluiten, terwijl J#, C# en VB.Net allemaal naadloos op .Net aansluiten. Dit is eenvoudig te verklaren. C++ is een ISO/ANSI gestandaardiseerde taal, van origine uit de koker van AT&T, net als C (respectievelijk Stroustrup en Kernighan & Richie). Om C++ aan te laten sluiten op .NET is bijvoorbeeld garbage collection noodzakelijk. De bij .NET gekozen GC implementatie heeft als neveneffect dat je geen garantie hebt op welk moment een object vernietigd wordt. In de C++ standaard zijn echter zeer specifieke garanties opgenomen over het creŰren en vernietigen van objecten en met name de momenten waarop dit gebeurd.

Om kort te gaan (yeah right), C++ is nog steeds een nuttige en krachtige taal, maar wat mij betreft minder geschikt om in .NET te gebruiken, omdat C++ met managed extensions afwijkt van de standaard. C#, J# en zelfs VB.NET voldoen overigens prima. Moet je tegen de systeemlaag aan programmeren, dan kies je voor C++ (zonder managed extensions).
5% extra performance te behalen met de P4, en 15 met de athlon? Dat klinkt interessant, vast omdat microsoft meer de instructies in een athlon gaat gebruiken, iets wat nog niet veel gebeurt en met de P4 al wel geruime tijd.
Die 5% tot 15% geldt denk ik alleen voor proggies die met C++ zijn gecompileerd naar native code. De overige talen maken gebruik van het .Net framework, welke platform onafhankelijk is.

Verder is Yukon inderdaad de opvolger van SQL2000, en zal deze voor zijn stored procedures C#, VB.Net, etc gaan ondersteunen, wat uiteraard zeeeeeeer interessant is...
De ervaring met Java leert ons dat platform onafhankelijk zijn nog niet betekent dat er geen verschil is tussen de platformen. Het is heel goed mogelijk dat een bepaalde combinatie van instructies op de ene processor sneller uit te voeren zijn dan een ander. Alleen een intelligente (JIT) compiler kan het voor alle platformen zo optimaal mogelijk proberen te doen. Het is theoretisch dus best mogelijk (maar in dit geval niet waarschijnlijk) om byte-code talen zoals die van Java en .NET te optimaliseren voor specifieke platforms tijdens de eerste compilatie van source naar byte-codes.

Stored procedures in C#/VB: interessant? waarom?
Is het met Visual Studio.NET trouwens nog gewoon mogelijk om 'normale' C++ applicaties te schrijven, zonder het dotNET Framework te hoeven gebruiken?
Ja, is nog prima mogelijk :)
Sterker nog... dat is standaard zo ...

C++ in VS.NET heeft zogenaamde 'Managed Extensions' welke de programmeur toestaan om Framework classes te gebruiken.

Het is echter wel zo dat dit de plank een beetje misslaat ... C++ heeft juist zo'n goede performance omdat het geen overhead van de CLR heeft (CLR is de core van het .NET Framework) ... dit betekent dat op het moment dat je de CLR in je C++ programmatuur betrekt ... hij automatisch performance opslokt. Managed C++ is dus een taal om zo weinig mogelijk gebruik te maken van het .NET Framework.
Yukon is de volgende SQL Server, NIET de opvolger van Everett. Dat staat ook nergens in het artikel op news.com.
Da's een goeie vraag. Visual Studio 6 wordt iig niet meer verkocht, dus nu is het .NET of niets, dus ik neem aan dat je daar ook "gewone" applicaties mee kunt maken.
Met VS.Net kan je kan alleen nog in C++ native Win32 proggies maken. Visual Basic wordt niet meer ondersteund als separate ontwikkeltaal. ASP nog wel voor web ontwikkeling.
Met VS.Net kan je kan alleen nog in C++ native Win32 proggies maken. Visual Basic wordt niet meer ondersteund als separate ontwikkeltaal. ASP nog wel voor web ontwikkeling.

You have GOT to be kidding me ... er klopt niets van wat je zegt ... net als in VS 6 is C++ bedoelt om Win32 progs te maken maar wordt door vele andere platformen ondersteunt ... Je kunt alleen geen Managed extensions gebruiken op andere platformen ... omdat de CLR (oftewel een .NET Framework) niet voor andere platformen bestaat.

Visual Basic is 'bevordert' tot full-scale, 100 % Object-oriented, top-notch programmeertaal met dezelfde syntax structuur als C#, alleen heeft VB een meer pseudocode-achtige manier van programmeren, waar VB dus in VS 6 het 'kleine GUI build tooltje' was ... is het nu een Enterprise progammeertaal geworden ...

ASP technologie is grotendeels 'out of the window' dwz. vroeger moest je verstand hebben van Javascript, VBscript, Jscript, HTML, etc. om goed ASP te programmeren, nu, in VS.NET is het een concept geworden dat je zowel kan gebruiken met C# als VB, waar de code achter een internetpagina niet meer wordt gerepresenteert als Javascript of VBscript, maar als echte C# of VB code ... die zich pre-compiled(!) achter de internetpagina bevind ...
Mjam, :Y), anonymous methods. Ik neem aan dat dat een soort van oplossing is voor al die irritante method-names die bijv. Borland in je code insert als je een nieuwe event aanmaakt, terwijl hij eigenlijk alleen maar een dialog-box hoeft open te trekken?

(btw, waar is het vertrouwde linkje in de tekst zelf? - en ja ik weet dat dat ook bij "bron:" staat)
Ik has je als flame kunnen modden maar ik doe het toch zo:

Als je even _leest_ en op de bronlink klikt voordat je begint te spugen dan zie je dat het hier gaat om een _uitbreiding_ op het huidige. Wat ondersteuning biedt voor nieuwe dingen.

En trouwens. Dat "net uit" valt ook wel mee. Begin februari 2002 kwam die uit. Dus een uitbreiding komt echt niet te vroeg. En voorlopig zijn de details nog niet bekend en kan het best zijn dat de release datum in Q1 2003 ligt.
Ik vind het een beetje onduidelijk nou... wordt dit nou een apart pakket of kunnen we dit meer zien als een service pack voor VS .NET? Want in dat geval vind ik de titel van het bericht enigszins suggestief... In het originele bericht gaat het inderdaad om een "update", maarja, Win98 SE was ook een "update" :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True