Rechter NL: Facebook en Instagram moeten tijdlijnen aanpassen voor eind 2025

Facebook en Instagram moeten voor het einde van het jaar hun tijdlijnen aanpassen van een Nederlandse rechter. Het moet daardoor makkelijker worden voor gebruikers om een chronologische feeds te blijven gebruiken in de apps.

Algoritmevrije feed Instagram-app
Algoritmevrije feed Instagram-app

Meta had de apps al aan moeten passen volgens de uitspraak in een eerder kort geding, maar Meta had om uitstel gevraagd en heeft dat van het Gerechtshof in Amsterdam nu deels gekregen. Meta had de tijd willen hebben tot eind januari, maar krijgt de tijd tot eind december. Volgens de rechter is dat genoeg tijd om alle apps op alle platforms te updaten.

Burgerrechtenbeweging Bits of Freedom had de zaak aangespannen. Gebruikers die zo'n chronologische tijdlijn willen gebruiken, moeten die momenteel iedere keer opnieuw selecteren wanneer ze de apps en websites van Meta openen. Daarnaast is de optie voor deze tijdlijn lastig te vinden en verliezen gebruikers de directe toegang tot bepaalde functies, zoals privéberichten. Volgens Bits of Freedom is dat in strijd met Europese wetgeving, specifiek de Digital Services Act.

Meta zegt in de zaak wel aan de slag te zijn gegaan met de aanpassingen, 'met man en macht'. Volgens Meta is het mogelijk om dat binnen drie maanden te doen. Het Hof gaat daarin mee en zegt dat drie maanden na de vorige uitspraak neerkomt op 31 december, omdat die vorige uitspraak op 2 oktober was. Er komt ook nog een hoger beroep in de zaak van Bits of Freedom tegen Meta. Dat begint op 26 januari volgend jaar, meldt de stichting.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

28-10-2025 • 17:19

70

Reacties (70)

Sorteer op:

Weergave:

De verordening waar de eisen uit verplicht zijn bestaat al sinds 2020. Het werd stapsgewijs tot 2024 handhavend ingevoerd, omdat de bedrijven die de overtreding begaan anders wel erg veel last zouden hebben. Vervolgens ziet een stichting zich genoodzaakt een in 2025 nog steeds bestaande profilerende misstand zelf maar via de rechterlijke macht aan te pakken. De toezichthouders houden zich na jaren nog steeds afzijdig. En in plaats dat de rechterlijke macht het van kracht laat om Meta (een bedrijf dat al ruim 5 jaar miljarden weet te verdienen aan het negeren en uitstellen van voldoen aan wettelijke eisen, op kosten van miljoenen gebruikers die door de wet juist al 5 jaar bescherming horen te hebben) te dwingen hier echt tijd en geld in te stoppen, krijgen ze op kosten van de slachtoffers nog eens bijna 3 maanden extra. Zonder dat het ze ook maar iets meer kost. Het is in onze samenleving gewoon lonend om als bedrijf rechten van miljoenen te schenden en blijven schenden.
Kijk,

je hoeft het niet te gebruiken.

Ik vind het ook raar dat je het "slachtoffers" noemt. Zo heftig is dit nou ook weer niet.
Het is in onze samenleving gewoon lonend om als bedrijf rechten van miljoenen te schenden en blijven schenden.
Want 12 jaar aan cookiewetgeving en discussies met DPG over het al dan niet correct implementeren daarvan hebben jou nu pas geleerd dat dit zo is?
je hoeft het niet te gebruiken.
Ik moet continu in de verdediging dat ik de 'lastige persoon' ben zonder Whatsapp.
Ik vind het ook raar dat je het "slachtoffers" noemt. Zo heftig is dit nou ook weer niet.
Zeker wel. Het is ruim bewezen dat mensen in bubbels terecht komen en daarin heel gevoelig zijn voor beïnvloeding. Je moet wel heel blind zijn om het huidige klimaat in de politiek en maatschappij daar helemaal los van te zien. Ik ben er van overtuigd dat grote social bedrijven die meer informatie over mensen verzamelen dan welke spionagedienst ooit gehad heeft daar een behoorlijk aandeel in hebben. Dat is niet alleen negatief voor hun gebruikers maar ook voor onze Nederlandse maatschappij als geheel.
Ik moet continu in de verdediging dat ik de 'lastige persoon' ben zonder Whatsapp.
We hebben het hier over insta en FB. Dat vind ik als social media echt wel een ander verhaal dan whatsapp.
Zeker wel. Het is ruim bewezen dat mensen in bubbels terecht komen en daarin heel gevoelig zijn voor beïnvloeding. Je moet wel heel blind zijn om het huidige klimaat in de politiek en maatschappij daar helemaal los van te zien.
Ja precies de groep dus die deze optie nooit gaat gebruiken. 90+% van de gebruikers gaat dit nooit gebruiken he. Dit is echt voor een hele kleine minderheid interessant.

Daarnaast is er 0 monetaire schade of iets als lichamelijk letsel aangetoond.

Meanwhile zitten wij hier al 12 jaar met een niet deugende cookiewall. Zijn wij nu ook “slachtoffer”?

ik vind niet dat de soep zo heet gegeten wordt dat dit allemaal bloedspoed heeft en met stoom en kokend water opgelost moet worden omdat er “zoveel arme slachtoffers zijn”
We hebben het hier over insta en FB. Dat vind ik als social media echt wel een ander verhaal dan whatsapp.
Gaat allemaal naar dezelfde data verzamelaar.
Ja precies de groep dus die deze optie nooit gaat gebruiken. 90+% van de gebruikers gaat dit nooit gebruiken he. Dit is echt voor een hele kleine minderheid interessant.
Ik vind het een stapje richting een 'gezondere' vorm van social media. Dat dit niet alle problemen op gaat lossen is helaas een utopie.
Daarnaast is er 0 monetaire schade of iets als lichamelijk letsel aangetoond.
Deze toevallig allemaal over het hoofd gezien?
Wikipedia: 2021 Facebook leak
Meanwhile zitten wij hier al 12 jaar met een niet deugende cookiewall. Zijn wij nu ook “slachtoffer”?
Ja, van bedrijven die al je data door willen verkopen en je liever lastig vallen tot je akkoord gaat dan dat ze minder verdienen.
ik vind niet dat de soep zo heet gegeten wordt dat dit allemaal bloedspoed heeft en met stoom en kokend water opgelost moet worden omdat er “zoveel arme slachtoffers zijn”
Als aangetoond is dat een bepaalde feature niet mag had het eigenlijk gisteren gefixed moeten zijn. Een redelijke termijn is die waarin het aangepast kan worden. Het lijkt me niet heel wenselijk daar dan nog een arbitraire termijn aan vast te plakken.
Gaat allemaal naar dezelfde data verzamelaar.
Dat klopt, maar Whatsapp was dat oorspronkelijk natuurlijk niet. daarnaast is social media echt wel een ander platform en zijn de twee apps waar deze zaak over gaat wel echt heel erg optioneel. Ik gebruik beiden namelijk niet en Whatsapp wel.
Ik vind het een stapje richting een 'gezondere' vorm van social media. Dat dit niet alle problemen op gaat lossen is helaas een utopie.
Fair.
Deze toevallig allemaal over het hoofd gezien?
Wikipedia: 2021 Facebook leak
dat is niet van toepassing op deze zaak en zal ook niet minder worden door deze zaak. De datavergaring wordt niet minder.
Als aangetoond is dat een bepaalde feature niet mag had het eigenlijk gisteren gefixed moeten zijn. Een redelijke termijn is die waarin het aangepast kan worden.
als het er op aan komt is 3 maanden helemaal zo gek niet om volledig te voldoen en dat ook getest en geverifieerd een tijdje te hebben draaien. Zie ook hier waarom ik dat niet zo gek vind: supersnathan94 in 'Rechter NL: Facebook en Instagram moeten tijdlijnen aanpassen voor eind 2025'
Dat het voor grote bedrijven lonend is om zich niet aan de wet te houden is natuurlijk wel het gevolg van het stemgedrag van kiezers. Door massaal en hardnekkig op populistische partijen (en presidenten) te blijven stemmen weten die bedrijven ook wel dat het allemaal niet zo'n vaart loopt met de handhaving. Daarnaast zijn deze partijen uiterst gevoelig voor lobby uit het bedrijfsleven en laat deze bedrijven allemaal een flinke smak geld in kas hebben voor lobby doeleinden...
Hier heb je gedeeltelijk gelijk in. Politieke keuze voor (te) weinig budget voor handhaving is ook een keuze voor minder handhaving. En keuze voor politiek die in wetgeving veel ruimte tot vrijheid geeft om zelf te bepalen wat redelijke handel is is ook een keuze voor dit soort risico's en negatieve gevolgen voor benadeelden.
Daarom snap ik nog steeds niet dat men gebruik blijft maken van Instagram, Facebook of Whatsapp
Omdat je niet zomaar kan wisselen. Stel, je wilt geen WhatsApp meer gebruiken. Goed, pak je bijvoorbeeld Signal. Heb je een andere app, maar ... dat is het. Je kan niet vanuit Signal bij Whatsapp groepen. Als je vrienden en familie niet allemaal meer migreren, zit je in je uppie. Als je heel technisch bent, zou je een bridge kunnen opzetten, maar doorsnee gebruiker...

Evenzo maar in mindere mate Facebook en Instagram. Ik heb zelf de apps gedeinstalleerd, maar hou nog wel de accounts aan om zo contact te houden met verre familie en vrienden. Denk wel eens met weemoed terug aan Hyves :-)
Omdat je niet zomaar kan wisselen
Je hoeft ook niet "zomaar" te wisselen. Je kunt best beetje bij beetje overgaan.

FB gebruik ik overigens ook al 10 jaar niet meer en instagram ben ik nooit aan begonnen. Ook niet zo moeilijk dan om er mee te stoppen, maar wordt ook met iedere overtreding wel makkelijker om goed te praten.

Whatsapp is inderdaad een lastigere, maar komt ook beetje bij beetje op gang.
Ik vind die tijdlijn en het forceren van "most relevant" tov alle reacties ook enorm irritant. En ik begrijp dat men op die manier wil dat ik langer doorscroll en meer reclame bekijk.

Maar ik heb vrijwillig (ja, dat is relatief, want je moet bv soms wel een account hebben om bepaalde groepen te volgen of aan bepaalde activiteiten deel te nemen of zelfs te weten dat die georganiseerd worden) een account aangemaakt bij een commercieel bedrijf.

En nu gaat een rechter even de functionaliteiten die een bedrijf implementeert dicteren? Daar kan ik echt niet bij (alhoewel het me hier goed uitkomt). Kan je je voorstellen dat een rechter zegt, hey Coca Cola, leuk dat jullie die drankjes maken, maar in Nederland willen we dat die groen zien?
Wellicht ben ik niet zo thuis in ontwikkelen, maar hoe kan je zo lang nodig hebben om een vinkje "maak standaard" in te bouwen voor een tijdlijn volgorde die al bestaat in de app?
Ik kan niet over FB praten. Dat is meer dan 1 simpele webapplicatie. Maar bij de producten die ik ontwikkel (PHP met Laravel framework) kan ik makkelijk binnen een uur een vinkje toevoegen aan de frontend, een boolean value toevoegen aan de database tabel en in de backend de boel compleet aangepast hebben.

Ik denk dat FB vooral niet mee wil werken. Daarom is de opmerking van @Bananenplant hieronder ook iets waar ik al jaren voor pleit: niet meedoen? → offline!
Helaas, ik werk met een legacy applicatie en ‘een simpel vinkje’ kan enorme implicaties hebben.

Voor facebook met oneindige resources en een berg AI zou het in een paar uurtjes gefixed moeten zijn
Facebook heeft miljarden gebruikers. Een kleine aanpassing kan hele grote gevolgen hebben, welke uitgebreid getest moeten worden. Dat kost nou eenmaal tijd.
Inderdaad, maar niet 3 maanden, hoogstens 2 weken voor de grote en mankracht van dit miljardenbedrijf.
Ze moeten 2 apps over minstens 4 appstores lanceren plus de websites. Dat moet allemaal gebeuren zonder daadwerkelijke impact op miljoenen gebruikers en zonder verstoring van overige werkzaamheden. Met de mogelijkheid om terug te rollen als er een bug wordt gevonden en het alsnog te fiksen binnen de tijd.

2 weken is echt te weinig.
Oké, 1 maand dan om het goed te testen en bij te stellen.

Edit: Die 2 apps hebben 2 verschillende teams of is 1 team (want ze gebruiken React native volgens mij). De websites is hun grootste team. Al die apps zijn gewoon verschillende teams en de websites ook. Dus dat is iets wat gewoon tegelijkertijd aan gewerkt kan worden. Het is niet dat ze eerst 1 app moeten aanpassen en dan de andere.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 29 oktober 2025 12:47]

ik denk zelf dat je het nog steeds zwaar onderschat hoor.

supersnathan94 in 'Rechter NL: Facebook en Instagram moeten tijdlijnen aanpassen voor eind 2025'

Voorzichtige schatting van mijn kant is 6 weken minimum doorlooptijd en vanwege juridische vervolgstappen een klein beetje marge. 2 maanden zou wat mij betreft echt wel het minimum moeten zijn wat er in dit soort zaken wordt gehanteerd.
Als je 1000 mensen op zo'n aanpassing zet gaat het alleen maar langer duren.
(lees "The Mythical Man-Month" van Fred Brooks er maar op na, dat was in 1975 al bekend)
Dat kan wel zo zijn, maar aspecten van het implementeren van deze feature kan wel opgedeeld worden en wordt altijd opgedeeld. Dus testers of een testafdeling kan het testen, de web developers en software engineers kunnen het aanpassen en na feedback bijstellen en database engineers kunnen de database aanpassen. Allemaal kan dit synchroon gebeuren.

Echt waar, jullie trappen in de huilie huilie van Meta, die het liefst alles wilt vertragen in deze procedure.
Ja joh, die testers kunnen ook alvast beginnen terwijl de programmeurs nog geen regel code geschreven hebben en op de analisten wachten. En zo lang er geen datamodel is kunnen database engineers ook alleen maar duimen draaien.
Sommige dingen gaan gewoon niet sneller en er een horde mensen op zetten geeft alleen maar meer werk omdat alles gecommuniceerd moet worden en betekent dat je nog langer moet wachten.

Ik heb niks met Meta, maar dat is geen gehuil maar gewoon hoe het werkt in de echte wereld.
Een sprint is meestal 2 tot 3 weken. Ik kan gewoon niet geloven dat dit volgens jou: 4 of 6 sprints duurt. Echt bullshit. Hooguit 2 of 3 sprints, dus ruim 1 maand en een half.
Je begint met analyse, UX en prototypen, dan development, dan testen en daarna moet de beheer afdeling het nog in productie nemen. Eventuele apps moeten ook nog door de app store review. Als er tijdens een van die fases iets mis gaat moet de aanpassing een rondje terug en duurt alles langer.
Vermenigvuldig dit met het aantal systemen wat aangepast moet worden en tel de overhead van coördinatie van dit alles op.
Ik vind anderhalve maand bijzonder optimistisch.
Voor facebook met oneindige resources en een berg AI zou het in een paar uurtjes gefixed moeten zijn
Meta heeft de rechter duidelijk kunnen maken dat het allemaal wat complexer is dan een 'vinkje'. Als je evn de tijd neemt om het vonnis te lezen zal je iets van die complexiteit snappen. Zo moeten de iPhone and Android apps aangepast worden, iets wat Meta alleen kan vragen.

Als jij Apple zover krijgt dat ze binnen een paar uur een van hun belangrijkste apps wereldwijd willen aanpassen zonder de benodigde weken testen, denk ik dat Meta je echt graag in dienst wil hebben.

[Reactie gewijzigd door Mathijs Kok op 28 oktober 2025 18:24]

Meta heeft de rechter duidelijk kunnen maken dat het allemaal wat complexer is dan een 'vinkje'.
Mha, denk eerder dat Meta het juiste bedrag op de acceptgiro heeft weten te schrijven.
Je kan wel meer denken, maar bewijzen? De norm is hier gelukkig nog steeds dat rechters niet omkoopbaar zijn en bedrijven zich wel aan de wet willen houden.

Het is erg makkelijk een deadline te stellen als je een klus niet zelf hoeft uit te voeren. Iedereen die ooit in een groter bedrijf software heeft ontwikkeld weet dat dingen vaak wat langer duren dan verwacht. Dus dat valt prima te onderbouwen.
Als je vanaf 2020 je reet afveegt met de wet als Meta zijnde, is het toch echt een hun probleem als er een einddatum wordt gesteld.
Net als de AVG wet die al jaren actief was, maar toen er gehandhaafd ging worden, toen pas gingen partijen huilen als kleine kinderen dat ze het niet voor elkaar hadden. Een wet die al jaren of zo van kracht, dat de overheid uit coulance niet handhaven geeft ze nog geen vrijgeleider of zo, hè.

Opvallend wel weer dat de eerste rechter wel de wet redelijk mag handhaven, maar in het hogerberoep de rechter zijn eigen ding doet en zoekt naar uitwegen om de eerste onderuit te halen of zwaar te verzachten.

Ik voer de rechtszaak van Vitesse tegen de KNVB aan als goed voorbeeld, daar maakte de rechters echter de fout om een overduidelijke Vitesse-fan aan te stellen met twee jaknikkers er naast.
Het punt blijft dat hij pas na de eerste rechter is gekomen wanneer verder beroep niet meer mogelijk is, wat heel veel invloedrijke partijen heel toevallig heel goed uitkwam. Maar wij mogen er niks van vinden en hun wil is uiteindelijk wet.

En zo zijn er genoeg uitspraken waar overduidelijk een vorm van belangenverstrengeling of persoonlijke overtuigingen achter kunnen zitten. En aangezien alleen hun eigen vriendjes bij de deken daar onderzoek naar kunnen doen en zij ons geen uitleg verschuldigd zijn, is hun integriteit enkel gebaseerd op blauwe ogen en desinteresse wat mij betreft.
Als je vanaf 2020 je reet afveegt met de wet als Meta zijnde, is het toch echt een hun probleem als er een einddatum wordt gesteld.
En die einddatum wordt nu dus uitgesteld tot een realistische datum.
Net als de AVG wet die al jaren actief was, maar toen er gehandhaafd ging worden, toen pas gingen partijen huilen als kleine kinderen dat ze het niet voor elkaar hadden. Een wet die al jaren of zo van kracht, dat de overheid uit coulance niet handhaven geeft ze nog geen vrijgeleider of zo
haha. de overheid is zelf nog niet compliant. We zijn straks 10 jaar verder en dan zijn ze het nog steeds niet.
Als je vanaf 2020 je reet afveegt met de wet als Meta zijnde, is het toch echt een hun probleem als er een einddatum wordt gesteld.
Alsof in 2020 precies uitgespeld was welke aanpassing noodzakelijk was. Dat is pas een maand geleden definitief vastgesteld. Daarna moet er nog werk worden gedaan en het is niet meer dan redelijk dat daar een normale deadline op zit. Als softwarebouwer vind ik 3 maanden niet vreemd als er meerdere applicaties aangepast moeten worden.
En zo zijn er genoeg uitspraken waar overduidelijk een vorm van belangenverstrengeling of persoonlijke overtuigingen achter kunnen zitten.
Ik zal niet ontkennen dat het helaas voorkomt, maar vind het ver overdreven om bij iedere uitkomst die je niet aanstaat om welke reden dan ook gelijk de corruptie kaart te trekken.
Binnen een paar uur? Ze hebben al weken de tijd hoor (nu al zonder uitstel)...
Jo, het is facebook vs apple. Denk je nou echt dat die het tel nr van Cook niet hebben? Dan kan er echt wel iets hoor.
Lijkt mij ook. Ik vrees dat ze eerder aan het rekken zijn, makkelijk toegeven moet je nooit doen anders verwachten ze het van echt iets moeilijks ook. Dat was een service policy toen ik nog bij een groot IT bedrijf werkte wat als er veel te snel afgehandeld werd kon dat resulteren in het aanpassen van de nodige SLA's die je later misschien niet waar kunt maken.
En wordt jouw webapplicatie ook door miljoenen mensen gebruikt? Blijft die 24/7 in de lucht, ook tijdens het uitvoeren van updates?
Bijvoorbeeld alleen al omdat je de ontwikkeling moet inplannen. Maanden vantevoren weet je vaak al wat je gaat oppakken. Even iets tussendoor doen is lastiger dan het lijkt, omdat er geen tijd beschikbaar is voor iets tussendoor. Er moet een design gemaakt worden waar iedereen het mee eens is, het moet werken op alle platformen, het moet worden goedgekeurd door UI/UX en managers (voor en nadat het door developers wordt opgepakt) en vervolgens worden getest. Als je het toevoegd aan ander werk, dan kan het mee 'in de molen', dat verstoord de planning en andere afspraken minder. Ze moeten ook nadenken of je dit alleen voor Nederland aanbied, voor de hele EU of de hele wereld. In principe gaat een chronologische tijdlijn veel minder geld opleveren waardoor je dit eigenlijk alleen in Nederland wil aanbieden, maar dat brengt weer technische uitdagingen met zich mee. Door de grootte van het bedrijf is het toch een heel werkje.
Dat zijn zeker punten die ik allemaal begrijp, maar dit is niet even iets er tussendoor doen. Dit is opgedragen door een rechter. Dan laat je de dingen op de planning los als het nodig is. Tenminste, dat lijkt mij.
Of je zorgt ervoor dat de rechter er in meegaat dat je dus meer tijd nodig hebt. 6 weken doorlooptijd voor iets als dit is echt niet gek hoor.
Als burger is dat een logische gedachte, maar bij bedrijven hangt overal een kostenplaatje aan. Dit tussendoor doen betekend iets anders uitstellen. En dat kan duurder zijn dan een tijdje lang boetes betalen.
Wij zien alleen onze prioriteit, zij hebben andere punten op de agenda staan. Je kan inderdaad andere dingen laten vallen en hier vol op focussen, maar het is maar de vraag of je dat moet afdwingen als overheid. We hebben dit 10 jaar niet gehad, we kunnen ook wel een maandje langer wachten, dat maakt niet echt uit wat mij betreft. Maargoed, ik ben misschien dan wat minder streng, ze het argument dat ze dit al lang geleden hadden moeten doen is valide. Maar voor nu denk ik dat het ook belangrijk is om prettig met elkaar samen te werken, als ze 3 maanden zeggen is dat geen bizarre hoeveelheid tijd gezien de grootte van het bedrijf. Als ze 3 jaar hadden gezegd dan had ik anders gereageerd. En als ze te laat zijn moeten we ze ook absoluut niet meer tijd geven en hard straffen. Maar je mag er zelf wat anders van vinden natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door sjoerdadlp op 30 oktober 2025 12:53]

Omdat dat vinkje niet het enige probleem is: verliezen gebruikers de directe toegang tot bepaalde functies, zoals privéberichten.

Zodra dat vinkje omgaat verlies je dus ook direct andere functies, iets wat nu ook aangepast moet worden.

Verder is het overduidelijk dat Meta gewoon aan het rekken is en het is jammer dat de rechter erin meegaat, in ieder geval nog 2 maanden..
YouTube: Microservices

Dit filmpje is pijnlijk waar voor hele grote softwarebedrijven.
Ongeveer 10 minuten.
Ik heb vorige keer al gezegd dat die 2weken echt compleet onrealistisch is en dat er echt wel meer tijd nodig was om het voor elkaar te krijgen. Meta zijn schatting van een half jaar was ook wel een beetje overdreven, maar 2 tot 3 maanden totaal vind ik echt niet gek gezien de enorme schaal waarop Facebook werkt.

supersnathan94 in 'Facebook moet zijn interface aanpassen - maar andere apps doen precies hetzelfde'

supersnathan94 in 'Facebook moet zijn interface aanpassen - maar andere apps doen precies hetzelfde'

Even wat technische achtergrond. Facebook gebruik een monorepository met mercurial. dat is dus niet GIT. De totale codebase van alle Facebook projecten staat hier in en die was in 2014 al significant groter dan bijvoorbeeld de linux kernel. In 2025 is dat alleen nog maar harder gegroeid door acquisitie en nieuwe producten. Ooit begonnen met Git en Subversion, stapten ze over op een zwaar aangepaste variant van Mercurial om de schaal aan te kunnen (engineering.fb.com).

Die interne Mercurial-versie werd later deels open-sourced onder de naam Sapling, waarmee ontwikkelaars sneller kunnen werken in een near-monorepo-structuur (developers.facebook.com/blog/post/2022/11/15/meta-developers-workflow-exploring-tools-used-to-code/).

De schaal is indrukwekkend: duizenden commits per uur wereldwijd komen binnen in deze monorepo (form3.tech/blog/engineering/delivering-at-scale-for-meta), met een release-pipeline die veranderingen binnen gemiddeld 4 tot 6 uur in productie brengt (atscaleconference.com/scaling-releases-inside-meta-www-release-operations) of, zoals een engineer het samenvatte: “tens to hundreds of commits every few hours” (infoq.com/news/2017/09/facebook-release-scale).

Nu zegt dat niks over de doorlooptijd van een feature natuurlijk, maar over het algemeen, in een normale corporate, is het niet gek dat een feature maken een maand tot anderhalf duurt. 0-1 sprint aan voorwerk om alle requirements duidelijk te krijgen vanuit business en klant, 1 sprint bouwen en intern/acceptatietesten en dan de verificatie bij de sprintdemo, en daarna ga je het uitrollen en zorgen dat het bij iedereen komt. Uiteindelijk inclusief externe wachttijden ben je dan gewoon 6 weken verder en dan mag er niks fout gaan.

Vergeet niet dat een app store traject ook nog tijd kost. Als er daadwerkelijk wat geüpdatet moet worden dan kost dat ook rustig een week om dat uitgerold te krijgen. Meta zal hier ook een veilige marge ingecalculeerd hebben om eventuele tegenslagen en issues binnen de gestelde tijd op te lossen. Je bent nog best afhankelijk van externe delivery systemen naar je klant toe (appstore, Playstore, Galaxy Store, AppGallery). Ik denk zelf dat ze ongeveer met 6 weken rekening houden, maar dat ze een mogelijke redesign in ieder geval niet uitsluiten:

Week 1/2: Ontwerp en fundament.
Teams bepalen waar de chronologische optie zichtbaar moet zijn en hoe de voorkeur van de gebruiker blijvend opgeslagen wordt. Backend-developers voegen de bestaande API-parameter toe aan een State store, terwijl de mobiele teams de eerste UI-concepten en toggles bouwen/overnemen (iOS heeft de optie immers al wel)

Week 3: Integratie en interne test.
De feature draait nu achter een interne flag en wordt getest door medewerkers (“dogfooding”). UX, legal en toegankelijkheidsteams controleren of alles voldoet aan de DSA-eisen en gebruiksrichtlijnen. A11y is hier namelijk ook van toepassing

Week 4: Canary-release en app-storevoorbereiding.
De eerste 1-5 % van de gebruikers krijgt de nieuwe feed, terwijl Android- en iOS-versies worden ingediend bij de stores. Telemetrie-dashboards bewaken crash-ratio’s en prestatieverschillen. Vooral verschuiving van Ad revenue gaat hier natuurlijk in de gaten gehouden worden.

Week 5: Opschalen en optimaliseren.
De feature wordt stapsgewijs uitgerold naar 25–50 % van de gebruikers. Feedback en bugmeldingen worden verwerkt, terwijl het team kleine performance-aanpassingen kan doen aan de feed-engine.

Week 6: Wereldwijde uitrol en afronding.
Alle platforms gaan live, documentatie en monitoring worden afgerond, en er blijft een kill-switch beschikbaar om snel terug te rollen bij problemen.

Wettelijk gezien ben je dan klaar, daarna begint mogelijk het verwijderen van de feature toggle. Dan is het dus daadwerkelijk het hele riedeltje nog een keer doen. Mocht er iets fout gaan dan heb je in ieder geval nog tijd om te schakelen.
Dat kan allemaal zo zijn, maar als Meta de intentie had gehad om aan de rechterlijke uitspraak te voldoen, dan hadden ze de betreffende wijziging allang (achter een feature flag of niet) klaarstaan.
He? Waarom? Die moet je me even uitleggen. Waarom zou dat klaarstaan als de rechtszaak nog niet is geweest?
Een bedrijf dat vooruitkijkt en zich aan de regels wenst te houden houdt ook rekening met een uitspraak die negatief voor zichzelf uitvalt.
en zich aan de regels wenst te houden
Het is Meta. Het is een gegeven dat ze dat niet willen. Heb je de tientallen schandalen de afgelopen jaren gemist?
houdt ook rekening met een uitspraak die negatief voor zichzelf uitvalt.
of ze overtuigen de rechter ervan dat implementatie gewoon tijd kost en als dat akkoord is scheelt dat een hoop geld om alvast iets klaar te zetten wat je sowieso minder geld oplevert en geld kost als je het niet nodig hebt.
Laten we even niet vergeten dat die betreffende feature (een chronologische tijdlijn) er ook bewust is uit gehaald.
Ik ben waarschijnlijk de enige die er zo over denkt, maar ik vind het vreemd dat mensen eisen stellen aan een gratis product, waarvan ze vrijwillig gebruik maken. Ik blijf bij het aloude statement: "If you're not paying for a product, then you are the product!". Wanneer je een gratis pendelbus gebruikt, dan ga je toch ook niet naar de rechter om af te dwingen dat deze voor jou een korte tussenstop maak ergens.
Ik zou dit meer zien als "een gratis pendelbus moet ook gewoon bestuurd worden door iemand met het juiste rijbewijs en APK goedgekeurd zijn" en als dat niet zo is dan mag die pendelbus van de weg af tot aan die eisen is voldaan.
En in dit geval is het meer dat de eigenaar van die pendelbus voor elke dag dat het ding rijdt een boete moet betalen, maar als het de eigenaar niet boeit omdat die boete maar een paar tientjes per dag is, dan blijft het ding gewoon op dezelfde manier rijden.
Je stelt zelf dat de gebruikers het product zijn als vergoeding. Er is dus handel en die hoort redelijk te zijn en de handelaren horen elkaars rechten en plichten te respecteren. De bedrijven zoals Meta hebben daarvoor jaren de tijd gekregen dat zelf te regelen maar hebben dat nagelaten. Ze gebruiken andermans gegevens zonder de miljoenen gebruikers vooraf en tijdens het behoorlijke inspraak te hebben hoe dat redelijke vergoeding is. En dus is er in 2020 strengere wetgeving gekomen om de bedrijven te dwingen de rechten en plichten te respecteren.

En zelfs al noem je het gratis of gegeven, in plaats van net te doen alsof een gebruiker of ontvanger dan niet ontevreden mag zijn is het eerder dat gratis en gegeven geen recht is om de ander maar zwaar te benadelen of met onrechtmatige gevolgen op te zadelen. Als je in een gratis bus gaat rijden gelden er nog steeds eisen wat betreft veiligheid en opeisen van andermans eigendommen en gegevens.
Tja... en wat als ze het niet (op tijd) doen? Staan er boetes of iets dergelijks tegenover?
Overigens verbaas ik me er (deels) over dat het tot nu heeft geduurd voordat Meta hierop is aangesproken. De laatste keer dat ik op een app van Meta heb ingelogd was zo'n 8 jaar geleden, en ook toen was de optie om je tijdlijn chronologisch te bekijken al ver, ver weggestopt. Ten faveure van inderdaad allerlei random shit waar ik (in ieder geval) niet op zat te wachten. Tel daar de sleepnetwet bij, en ik heb toendertijd besloten om met mijn voeten te stemmen ;)

@sjoerdadlp: gezien BoF ondermeer de DSA aanhaalt in de aanklacht denk ik dat het logisch is om dit Europees uit te rollen... Maar Meta zou Meta niet zijn om te denken "We moeten ons aan een Nederlandse uitspraak houden, en bouwen dus vrolijk een check in waarbij we dit stukje code ALLEEN aan Nederlandse gebruikers aanbieden. Mocht het elders ook moeten, dan wachten we de rechtza(a)k(en) wel af voordat we het daar ook uitrollen".
In de uitspraak van de rechter is een dwangsom van 100.000 euro moest betalen per dag dat de overtreding aanhoudt, tot een maximum van 5 miljoen euro.

Deze zou dus twee weken na de uitspraak ingaan maar is nu verlengt tot eind 2025. Dus per 2026 wordt de dwangsom opeisbaar door BoF indien er dan nog niet voldaan is aan de uitspraak.
Dan gaat er dus niks veranderen, want voor Meta is 5 miljoen nog niet eens een procent van de operationele kosten. Dat is echt kleingeld.
Dan kan BoF opnieuw, maar dan hogere dwangsom eisen bij de rechtbank. Uitstel wordt alleen maar duurder voor Meta.
Dan verdienen we er als Nederland er in ieder geval wat aan. Maar die strafeis lijkt meer op een straf voor een Nederland bedrijf dan een bedrijf van een formaat als Facebook, daar ben ik het mee eens.
Het is geen strafeis. De eis was aanpassingen in de apps en websites. Die is grotendeels ingewilligd door de rechtbank.

Een dwangsom is een stok achter de deur om ervoor te zorgen dat Meta gehoor geeft aan de gerechtelijke uitspraak. Het is geen straf.
Ja ik gok zelf dat ze voor de alleen-Nederland optie gaan en alles doen om het zo veel mogelijk te rekken. Iedere dag dat ze de niet-chronologische tijdlijn laten zien, verdienen ze meer geld. Ze hebben een tegenovergesteld belang en dat merk je in de snelheid waarmee ze dit oppakken.
Elke stap is er een. Mooi werk van Bits of Freedom.
Kan het ook op zwart als ze zich niet aan het vonnis houden?
Nee dat kan niet zomaar. De sanctie als ze zich niet aan het vonnis houden, is opgenomen als dwangsom in de uitspraak. Pas als de volledige dwangsom is verbeurt, kan BoF opnieuw naar de rechter stappen om zwaardere sancties te eisen om zo het eerdere vonnis af te dwingen.
Hmm, interessant dat de opties 'Following' en 'Favourites' als 'chronologische tijdlijn' worden aangeduid, want toen ik nog een Instagram account had waren die twee opties zeer zeker niet chronologisch.

Ja, je kreeg initieel enkel posts te zien van accounts die je volgde, maar zodra je die posts had 'gezien' kreeg je alsnog random meuk voorgeschoteld.
Instagram heeft dan ook al sinds 2016 geen chronologische volgorde meer. Ze hebben de optie teruggebracht, maar op zo'n manier dat je het elke keer opnieuw moet selecteren opdat mensen alsnog het standaard algoritme aanhouden.
Stekker er uit, en er weer in als het aangepast is. Die boetes zijn wel ingecalculeerd, en ook eind 2025 zullen ze niet halen. Als ze ai platformen als paddestoelen uit de grond kunnen bouwen, dan ook deze aanpassing wel in een paar weken.
In Facebook krijg ik een grote hoeveelheid komisch bedoelde berichten te zien waar ik helemaal niet op zit te wachten en af en toe tussendoor een bericht van een facebookvriend dat al vele uren oud is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn