Rijksoverheid is begonnen met uitdelen van afgeschreven laptops aan burgers

De Nederlandse Rijksoverheid heeft voor het eerst afgedankte laptops uitgedeeld aan burgers. Het ministerie van Binnenlandse Zaken kondigde eerder dit jaar aan dat te gaan doen via een stichting. De laptops worden gewist en opgeknapt en beschikbaar gesteld aan mensen die het financieel minder breed hebben.

De nieuwe, demissionaire staatssecretaris voor Digitalisering Eddie van Marum heeft voor het eerst een gereviseerde laptop overhandigd aan een ontvanger. Dat gebeurde in de bibliotheek van Leiden, waar Van Marum dat samen met de wethouder deed.

De Nederlandse Rijksoverheid maakte in april bekend dat zij afgeschreven laptops gaat wissen en opknappen om ze daarna beschikbaar te stellen aan burgers die zelf geen geld hebben voor laptops. Dat gebeurt via de stichting Allemaal Digitaal. Die zet Windows op de laptops en laat gebruikers daar vervolgens zelf opensourcesoftware op zetten. De stichting gebruikt de commerciële opschoonsoftware Blancco om de laptops leeg te maken.

Het project begon in april en levert nu de eerste praktisch bruikbare laptops op. Het project loopt nog tot 2030 en moet uiteindelijk zorgen voor duizenden laptops die worden gereviseerd. De laptops worden door het ministerie van Binnenlandse Zaken ingezameld bij andere ministeries en vervolgens aan de stichting gegeven.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

26-09-2025 • 14:01

200

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (200)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben dan wel benieuwd wat voor besturingssysteem er op staat. Aangezien het om afgeschreven laptops gaat, zal Windows 11 vast niet altijd een mogelijkheid zijn.

@mstx: bedankt voor de link https://www.allemaal-digitaal.nl/gratisregeling/ waarin staat dat het Windows 11 betreft

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 26 september 2025 14:12]

https://www.allemaal-digitaal.nl/gratisregeling/
Welke software zit er op de laptop?
Onze laptops zijn voorzien van een Windows 11 licentie. Deze moet je na ontvangst nog even activeren. Hoe je dat doet, lees je terug in het welkomstboekje bij je laptop. Omdat Microsoft Office gekoppeld moet worden aan een account, zit er geen Microsoft Office op je laptop.
🤔 Windows 11 moet je ook koppelen aan een account, dus ze hadden wat dat betreft wel net goed office er op kunnen zetten 🙃
dus ze hadden wat dat betreft wel net goed office er op kunnen zetten
Ik zou het mooi vinden als we in het onderwijs stoppen met specifiek dit soort dingen.

Ga mensen creatief leren om presentaties te maken met whatever ze zelf vinden. Niet nu al er in stampen hoe je met MS producten moet werken. Zonde van het onderwijs budget om iemand te leren omgaan met een stuk software wat ze in de pro wereld toch opnieuw moeten doen.

De vaardigheid hoe je inhoudelijk een presentatie maakt is namelijk significant belangrijker dan hoe het er uit ziet.
Hoe bedoel je "wat ze in de pro wereld toch opnieuw moeten doen"? Gezien de hele pro wereld gewoon Powerpoint gebruikt voor het maken van presentaties. (Ja de echte experts, die een presentatie voor Apple in elkaar zetten die door de hele wereld gezien wordt, zullen vast iets anders gebruiken, maar de gemiddelde werknemer die een presentatie moet geven gebruikt Powerpoint).

En nu kan je best beargumenteren weer in hoeverre in het onderwijs specifiek producten van een commercieel bedrijf gebruikt moeten worden. Tegelijk wil je niet liever dat die kinderen bezig zijn hoe je creatief een fatsoenlijke presentaties maakt, als dat ze moeten gaan uitzoeken hoe je met belabberde software die ze zelf hebben gevonden (Paint bijvoorbeeld) iets doet?
Hoe bedoel je "wat ze in de pro wereld toch opnieuw moeten doen"? Gezien de hele pro wereld gewoon Powerpoint gebruikt voor het maken van presentaties. (Ja de echte experts, die een presentatie voor Apple in elkaar zetten die door de hele wereld gezien wordt, zullen vast iets anders gebruiken, maar de gemiddelde werknemer die een presentatie moet geven gebruikt Powerpoint).

En nu kan je best beargumenteren weer in hoeverre in het onderwijs specifiek producten van een commercieel bedrijf gebruikt moeten worden. Tegelijk wil je niet liever dat die kinderen bezig zijn hoe je creatief een fatsoenlijke presentaties maakt, als dat ze moeten gaan uitzoeken hoe je met belabberde software die ze zelf hebben gevonden (Paint bijvoorbeeld) iets doet?
Je geeft zelf belabberde software aan, je komt met Paint als voorbeeld, er zijn tig alternatieven beschikbaar gaf een zoekopdracht weer. Waaruit een school kiezen kan, het hoefd niet allemaal MS te zijn om goed te zijn.
De post waar ik op reageerde had het over "whatever ze zelf vinden" te gebruiken om een presentatie te maken. Waarbij ze == de leerlingen. En als Powerpoint een optie is, dan zal alsnog 95% daarvoor gaan. Zeg je geen Powerpoint, en zoek maar iets uit, succes ermee, dan zal een flink gedeelte uitkomen op belabberde software om een presentatie mee te maken ja.
Bij ons op school gebruikte we Powerpoint natuurlijk. Veel mensen maakten ook hun presentaties met Prezie.

dus lang niet iedereen gebruikt standaard office op school. En dit is iets waar de leerlingen en sommige leerkrachten zelf mee komen.

dit was op de middelbare. ik ben nu 22

[Reactie gewijzigd door Milanobrotchen op 26 september 2025 16:02]

Gebruik Canva, het allerbeste om presentaties te maken
Als je Powerpoint gebruikt, dan gebruik je belabberde software om presentaties te maken. Die software is toch echt iets dat stilgestaan heeft in de tijd.
...Er gemakshalve vanuitgaandee dat powerpoint het beste is...

Wat is er mis met Prezi. Pitch of impress? natuurlijk liep ik tegen het "probleem" aan dat ik tijdens mijn studie altijd even de opmaak na moest lopen alvorens mijn presentatie met MS office te openen. Ook heb ik een tijd staan klooien met het formele template van de universiteit: één bepaalde bullet bleek namelijk niet buiten MS office te bestaan....

Je kunt stellen dat dit mijn probleem is door niet dezelfde software als iedereen te gebruiken maar dat zag ik anders.
Waar zeg ik dat PowerPoint het beste is? Want dat heb ik nooit gesteld. Wel dat het de standaard is en dat er heel veel slechtere alternatieven zijn waarmee je een presentatie zou kunnen maken.

Overigens ken ik zat hele slechte PowerPoint templates. Maar daar kan je moeilijk PowerPoint de schuld van geven.
Imho wordt dat geimpliceerd door te stellen dat leerlingen belabberde alternatieven gaan gebruiken als ze zelf iets moeten zoeken. Als een gedeelte uitkomt op software dat niet geschikt is voor het maken van presentaties dan denk ik dat de leerkracht hier ook feedback over kan geven. Desnoods met een richtlijn opgesteld door de informatica afdeling met welke software wel of niet geschikt zou zijn.
Nee dat implicieert dat er veel slechtere alternatieven zijn dan Powerpoint, niet dat er niks beter kan bestaan. En die alternatieven moeten dan ondersteund gaan worden. De docent moet bekend zijn met de hele handel. De Informatica afdeling moet het gaan doorwerken: Ik zie hier bijvoorbeeld Canva genoemd worden als alternatief: Hoe zit het met de privacy hierbij? Schijnbaar is iig een flink gedeelte cloud based freemium model. Dat moet dan de informatica afdeling gaan uitzoeken?
Zeg eens hoe je het voor je ziet?
Leerlingen mogen alles kiezen, maar kunnen geen hulp vragen?
Of school schrijft iets voor en moet ALLE docenten trainen in 'vul obscuurs iets in' presentatie software.
Vermenigvuldig met alle tools die M$ alternatieven zijn.

Ik ben er ook geen fan van, maar dit bovenstaande is wel een reëel dilemma toch?
Mijn dochter is jong genoeg om voor school nog nooit een presentatie met slides te hebben moeten maken, wel al spreekbeurten moeten geven, maar heel de klas gebruikt canva en dat hebben ze gewoon van elkaar geleerd. Kan goed zijn dat de leerkracht volgend jaar ofzo zegt "nu gaan we even met zijn allen Powerpoint leren" maar presentaties maken kunnen ze daar in de klas allemaal al.
Ik ben benieuwd wat jouw alternatief voor paint is dat net zo makkelijk werkt.
Ik heb er nog geen kunnen vinden in ubuntu.
bedankt. dat is inderdaad een simpel alternatief.
Ik ben benieuwd wat jouw alternatief voor paint is dat net zo makkelijk werkt.
Ik heb er nog geen kunnen vinden in ubuntu.
Waar schrijf ik dat Paint geschikt is??? Zou mijn antwoord nog eens lezen. Als ik goegel kom oa dit tegen;

https://www.adobe.com/nl/express/create/presentation of https://www.designcap.com/presentation/ of https://www.canva.com/nl_nl/
Ik ben benieuwd wat jouw alternatief voor paint is dat net zo makkelijk werkt.
Ik heb er nog geen kunnen vinden in ubuntu.
Heb ik Paint als alternatief genoemd? Wie heeft het over Ubuntu?? Zou hier eens kijken naar bijvoorbeeld deze; https://www.guru99.com/nl/powerpoint-alternative.html https://www.adobe.com/nl/express/create/presentation of https://www.designcap.com/presentation/ of https://www.canva.com/nl_nl/
KolourPaint. Ik heb Krita als als ik echt wat groters wil doen alla Photoshop werk, maar KolourPaint voor ff gauw simpel werk. Is qua dat echt net MS Paint van vroeger (toen het nog niet probeerde een halve mislukte photoshop te zijn) maar ondersteund nog wel dingen als transparency enzo.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 26 september 2025 18:41]

Sinds wij op het bedrijf zijn overgegaan op Google Suite, ben ik Microsoft nog veel meer gaan waarderen. (De basis Google applicaties zijn veel slechter)
Heb je wel eens met de online versie word/excel van microsoft gewerkt ? Want echt dan kom je er achter dat gsuite en libreoffice echt een veel betere online ervaring bieden... En dingen als samen aan documenten werken en makkelijk delen werkt echt veel beter in gsuite.
"wat ze in de pro wereld toch opnieuw moeten doen"
Wat ik leerde in powerpoint is hoe je een template maakt. Iets wat je in de pro wereld alleen hoeft te doen als je de huisstijl implementatie maakt. Dat zijn dus een paar mensen in een bedrijf van honderden-duizenden mensen.
Gezien de hele pro wereld gewoon Powerpoint gebruikt voor het maken van presentaties.
Nee hoor. Apple Keynote, Google Sheets, LibreOffice en nu met AI in opkomst zijn er ook tig tools die de boel gewoon voor je genereren.
En nu kan je best beargumenteren weer in hoeverre in het onderwijs specifiek producten van een commercieel bedrijf gebruikt moeten worden. Tegelijk wil je niet liever dat die kinderen bezig zijn hoe je creatief een fatsoenlijke presentaties maakt, als dat ze moeten gaan uitzoeken hoe je met belabberde software die ze zelf hebben gevonden (Paint bijvoorbeeld) iets doet?
Ja nou dat is wel waar het heen zou moeten. En uitzoeken hoe je goeie software selecteert is denk ik ook wel een skill die je bij informatiekunde zou moeten/mogen leren of niet?
Even OnlyOffice pluggen, die heeft de interface die nog het meeste lijkt op die van MS Office, én gratis te gebruiken voor privé. Ook gratis te combineren met NextCloud. Heerlijk, ons huis is Microsoft vrij... behalve sinds mijn dochter naar de middelbare school gaat........
Gezien de hele pro wereld gewoon Powerpoint gebruikt
En dat is nu juist het probleem - daar kom je dan ook niet vanaf - ook al zouden er betere alternatieven zijn...
hoe je met belabberde software die ze zelf hebben gevonden
Maakt het uit welke tool gebruikt wordt dan? Het resultaat telt toch? Of anders: zo leren ze ook de juiste tools selecteren. Met een hamer een schroef erin rammen lukt wel maar geeft zichtbaar matig resultaat... :P
Presentaties maken is wel het meest waardeloze voorbeeld en MS Office bied wel iets meer dan dat. Het is niet voor niets bij heel veel bedrijven de standaard basissoftware. Het gaat er, zoals je zelf ook aangeeft, niet per se om dat scholieren expert worden in die specifieke MS programma's maar dat ze de basis en systematiek ervan leren. Welk softwarepakket is dan beter geschikt dan hetgeen waarvan er een grote kans is dat ze er in de toekomst veel mee te maken gaan krijgen?
wat ze in de pro wereld toch opnieuw moeten doen
Wat bedoel je met 'pro wereld'? Iemand die voor zijn beroep iets heel specifieks moet doen zal daar de tools voor (willen) gebruiken die daar het beste in voldoen, maar bij veel bedrijven heb je te maken met een netwerkomgeving en gelicentieerde software, is vaak het installeren van 'eigen' software niet eens mogelijk en zal op verschillende niveaus goedgekeurd moeten worden. ICT geeft meestal al geen inhoudelijke ondersteuning voor MS Office, dat vaak het enige is waar je mee kunt werken. Enterprise systemen zij vaak beperkt in de mogelijkheden voor data analyse (of presentaties daarover) en niet zelden worden er, bij gebrek aan betere tools, bakken met data geëxporteerd en in Excel samengevoegd om er grafiekjes van te maken.

De 'pro wereld' die vrij is de hardware en/of software te gebruiken die ze prefereren is niet zo groot en wat voor kennis en ervaring daarvoor nodig heeft heeft weinig te maken met de basiskennis van standaard onderwijs.
Presentaties maken is wel het meest waardeloze voorbeeld en MS Office bied wel iets meer dan dat.
Nou. Heel veel meer zal het niet zijn bij informatiekunde in VWO 5.
Wat bedoel je met 'pro wereld'?
Zoals ik zei. Datgene wat je leert met informatiekunde is precies datgene wat je in de pro wereld niet hoeft te doen, want dat zijn juist de dingen die in een enterprise omgeving al gedaan zijn (want huisstijl). Je hoeft daar geen templates te ontwikkelen tenzij je daar specifiek voor bent aangenomen. En dan is de office hutsefluts versie 13 verder toch weer anders.
ICT geeft meestal al geen inhoudelijke ondersteuning voor MS Office, dat vaak het enige is waar je mee kunt werken.
Zat organisaties die tegenwoordig met andere pakketten werken omdat ze ook MS moe zijn. Veel kleine bedrijfjes die werken met Google suite bijvoorbeeld.
Welk softwarepakket is dan beter geschikt dan hetgeen waarvan er een grote kans is dat ze er in de toekomst veel mee te maken gaan krijgen?
Al het andere behalve die. Dit is namelijk exact waarom MS en Adobe nog zo groot zijn. Dus dat in stand houden is precies wat de EU met bijvoorbeeld een DMA niet wil. En vervolgens gaan we op scholen doodleuk lessen subsidiëren in “how to excel in excel”. Nee handig.

ik snap het wel, maar het is gewoon raar.
Ik kan je redeneringen niet volgen. De gemiddelde ambtenaar, boekhouder, jurist, en andere kantoorwerkers in mijn bubbel hebben geen andere keuze dan MS Office (want inderdaad zoals je zegt: dat is organisatiebeleid en -licenties en geen individuele keuze), of kiezen zelf voor (delen van) Office omdat het gewoon overduidelijke voordelen biedt boven alternatieven (bv. lokaal draaien ipv cloud, uitgebreidere functies, goede integratie met Teams/Sharepoint). En even een reality check: al deze mensen zitten (al dan niet verplicht) gewoon op Windows, dus alle Linux en Mac alternatieven zijn überhaupt geen optie.


De marktdominantie van MS doorbreken is goed, maar doe dat alsjeblieft niet via het toch al overbevraagde onderwijs. Dat is al het nationale afvoerputje van politiek, maatschappelijk en economisch wensdenken geworden. Verreweg de meeste leerlingen zullen na hun opleiding Office gebruiken. Áls ze überhaupt al kantoorsoftware gaan gebruiken in hun werkzame en privéleven, dat is al niet per se het geval! Iedereen die met alternatieven aan de slag gaat leert dat tijdens de vervolgstudie of gewoon zelf in de praktijk. Office is gewoon een ontzettend goed middel om in het onderwijs de voor de overgrote meerderheid van de arbeidsmarkt digitale basisvaardigheden aan te leren. Datzelfde geldt ook voor Windows-laptops tov de scholen die Chromebooks of iPads tot lesmiddel hebben gemaakt; er zullen maar bar weinig kantoorwerkers zijn die via die laatste twee de hoofdmoot van hun werk doen.


Jouw aannames lijken alleen gestoeld te zijn op zelfstandigen, op creatieve en IT beroepen, of op organisaties zonder echt centraal beleid zoals dat bv voor hbo en mbo studenten geldt. Dan verlies je uit het oog dat het primair en secundair onderwijs álle jonge Nederlanders moet opleiden.
edit:
Leesbaarheid

[Reactie gewijzigd door Sabas op 27 september 2025 14:46]

Ik kan je redeneringen niet volgen.
Ik zie het. laat me proberen een en ander te verhelderen.
De gemiddelde ambtenaar, boekhouder, jurist, en andere kantoorwerkers in mijn bubbel hebben geen andere keuze dan MS Office (want inderdaad zoals je zegt: dat is organisatiebeleid en -licenties en geen individuele keuze), of kiezen zelf voor (delen van) Office omdat het gewoon overduidelijke voordelen biedt boven alternatieven (bv. lokaal draaien ipv cloud, uitgebreidere functies, goede integratie met Teams/Sharepoint). En even een reality check: al deze mensen zitten (al dan niet verplicht) gewoon op Windows, dus alle Linux en Mac alternatieven zijn überhaupt geen optie.
Vergeet dit even in zijn geheel.

Wat leer je bij informatiekunde op school? en wat heb je daar daadwerkelijk voor nodig?

Je leert een aantal vaardigheden en skills die universeel inzetbaar zouden moeten zijn.

Maakt het dan uit welke tool je daarvoor gebruikt? Niet echt, want het gaat om vaardigheden. Moet dat dan dus per se de duurste tool zijn ter wereld? Nee.

Ik begrijp niet dat het op scholen normaal is dat men per se aan MS tools vasthoud en niet aan open alternatieven die exact dezelfde functionaliteit hebben: dus een LibreOfice bijvoorbeeld.
Office is gewoon een ontzettend goed middel om in het onderwijs de voor de overgrote meerderheid van de arbeidsmarkt digitale basisvaardigheden aan te leren.
Nee dat is het niet. Het is een duur betaald pakket van een monopolist wat in stand wordt gehouden doordat we het op die manier ook aanleren. Het verschil in functionaliteit tussen een Libreoffice nu en MS office over 10 jaar is praktisch hetzelfde als MS Office nu en MS Ofice over 10 jaar. Dus voor de gewenning boeit het niet.

Op scholen wordt verbaazingwekkend vaak ChromeOS gebruikt overigens. dus het is dan helemaal niet zo gek dat daar Google Suite staat.
Jouw aannames lijken alleen gestoeld te zijn op zelfstandigen, op creatieve en IT beroepen, of op organisaties zonder echt centraal beleid zoals dat bv voor hbo en mbo studenten geldt. Dan verlies je uit het oog dat het primair en secundair onderwijs álle jonge Nederlanders moet opleiden.
Exact. Dus stop met het aanleren van een Tool, start met het leren van een vaardigheid. En pak daar dan gratis tools voor die ze thuis ook kunnen gebruiken zonder dat pa en ma per se een duur softwarepakket aan moeten schaffen.

MS Office is echt krankzinnig overrated in iedere context. Ook in enterprise. De meeste functionaliteit zit namelijk in filesharing en Onedrive for business en dat werkt ook met een ander willekeurig spreadsheet, presentatie of type programma.
Welnee. Tegenwoordig gebruiken ze Chatgpt om presentaties te maken. Waarom zou je het zelf nog doen?
_/-\o_

Nouja. Als je dat lukt dan is het ook helemaal prima vind ik, zolang het inhoudelijk maar klopt.
De hamvraag is: wat heb je er zelf van geleerd?
Ze leren er van hoe ze AI (ChatGPT, Midjourney,etc) de juiste vragen kunnen stellen zodat er het gewenste resultaat uit komt. Best lastig nog hoor.
Je kunt die vragen ook aan jezelf stellen, vervolgens gaan onderzoeken, analyseren, schrijven en uiteindelijk een presentatie in elkaar zetten. Leer je veel meer van.

[Reactie gewijzigd door HSG op 28 september 2025 09:24]

Dat betekent dan ook dat alle docenten vaardig moeten zijn (en blijven) met ALLE software. Hoe had je dat in gedachten? Hoe ga je anders hulp bieden aan leerlingen die iets niet weten in de software? Alle docenten moeten met alle OS’en om kunnen gaan? Nou succes! Alle software die nodig is voor alle vakken moet dan ook beschikbaar zijn, denk aan licenties en bijkomende kosten. Alle software moet dan ook draaien op die laptops, denk aan CAD tekenen, video en foto edit software of programmeer software. En stel dat dat lukt dan moet nog steeds tijdens het examen iedereen met een laptop van school werken, krijg je ineens toch windows met office voor je. Daar kan je niet mee werken.. nou, wat zijn we dan nog aan het toetsen(laten we dat konijnenhol biet in gaan)?

Ik zie het niet gebeuren, sorry. Hoe graag ik ook zou willen. De jeugd (onderbouw VO) kan vaak nog geen bestand opslaan en de week erna terugvindenop de locatie waar het opgeslagen is (want het is weg uit de lijst met recente bestanden). Digitale vaardigheid is al een aandachtspunt op scholen maar je moet echt op 0 beginnen. Vergis je niet in hoe belabberd het gesteld is net de digitale vaardigheden van leerlingen.
Dat betekent dan ook dat alle docenten vaardig moeten zijn (en blijven) met ALLE software.
Nee juist niet. Het gaat erom dat je mensen leert hoe je inhoudelijk een presentatie maakt. En als je dan een stuk software wil gebruiken, pak een open source alternatief zoals libre office. Ik kreeg bij informatiekunde ook lessen met GIMP ipv Adobe spul.
Alle software die nodig is voor alle vakken moet dan ook beschikbaar zijn, denk aan licenties en bijkomende kosten
Nee juist niet. Het geeft juist de opties om te kiezen voor gratis software ipv de duur betaalde varianten die met onderwijskorting er oor zorgen dat kinderen er toch gehecht aan raken.

Je snapt dat MS je kinderen express praktisch gratis licenties verschaft zodat ze oater niet anders kunnen he? Over macht van de groten gesproken. Dit is dus precies waar een EU wel in 1 klap wat zou kunnen doen om big tech op te splitsen. Stoppen met closed source licensed software in het onderwijs.
Alle software moet dan ook draaien op die laptops, denk aan CAD tekenen, video en foto edit software of programmeer software
Nou dat gaat em sws niet worden, weet ook niet hoe je erbij komt dat dat wel noodzakelijk zou zijn, maar er zijn in ieder geval voor al die dingen wel opensource of gratis bruikbare versies van die in veel gevallen best prima draaien op een lichte laptop.
De jeugd (onderbouw VO) kan vaak nog geen bestand opslaan en de week erna terugvindenop de locatie waar het opgeslagen is (want het is weg uit de lijst met recente bestanden)
Ja dat snap ik met de puinhoop die MS office er van maakt. Op een mac met Apple Pages of Keynote of op een chromebook met de google suite is dat echt veel beter geregeld.

ik heb onder windows ook echt geen idee waar ik dingen neerzet, terwijl ik op mijn mac alleen een naampje hoef te geven in de titelbalk bovenaan en dan staat het bij alle andere presentaties. Kan ik direct openen op iPad en iPhone.

Met google suite hetzelfde. MS loopt echt achter met dergelijke dingen. Autosave aan een onedrive account koppelen bijvoorbeeld.
Dus jij zegt dat leerlingen zelf hun software mgen kiezen en docenten niet alles hoeven te kennen. Wat nou als ik een opdracht uitschrijf (zeg een presentatie maken) en geef geen software aan. Dan is het “zoek het maar uit” waarbij ik als docent niet kan helpen. Daarbij kan het zijn dat je halverwege een opdracht erachter komt dat je software niet toereikend is of wat dan ook. Enzovoorts…

Ik zou je graag een keer een lessenserie laten geven aan onze leerlingen wij bij je jou manier aanbied. Ik wens je sterkte.

Je ideaalbeeld staat zo verdomd ver weg van de werkelijkheid. Ik ben het ook niet eens met hoe de werkelijkheid nu is maar anders is nu simpelweg niet haalbaar. Hoe graag je ook zou willen.
Je ideaalbeeld staat zo verdomd ver weg van de werkelijkheid.
Dat is het hele punt van een ideaalbeeld.
Daarbij kan het zijn dat je halverwege een opdracht erachter komt dat je software niet toereikend is of wat dan ook.
Welcome to life.
Dus jij zegt dat leerlingen zelf hun software mgen kiezen en docenten niet alles hoeven te kennen.
Nou, mogelijk uit een lijst van voorkeuren ofzo, maar in ieder geval niet microsoft software by default. Dat moet nou wel eens klaar zijn.
maar anders is nu simpelweg niet haalbaar.
Tuurlijk wel. Ms office eruit Libre office er in. Niet zo moeilijk toch?
Je kunt windows 11 ook gebruiken met een lokaal account, het is alleen geen optie die je in de wizard krijgt na een nieuwe installatie.
Of bij een herinstallatie, dus of ze hebben een versie van Windows 11 waar die bypass nog op werkt, of je zal dus de installatie nog verder af moeten maken en dus een account moeten koppelen.
werkt bij 24h2 ook gewoon, tijdens account setup shift + f10 en dan: start ms-cxh:localonly uitvoeren. Ik doe het zelf iig al wel een poosje zo, geen zin in MS accounts die overal zomaar aan gekoppeld worden en alles bijhouden.

EDIT: bestaande installaties kunnen in het geval van een Pro editie ook nieuwe lokale accounts erbij krijgen door ze simpelweg via "computerbeheer" toe te voegen, local admin te maken en daarna vanaf dat account het eerdere online profiel weg te mikken.

[Reactie gewijzigd door aminam op 26 september 2025 16:20]

Je kan tijdens installatie ook kiezen voor school of werk account en dan aanmeldingsopties en daar staat bij lokaal account maken. Maar goed dat zal nog wel van korte duur zijn. oobe\bypassnro werkt voor mij nog altijd indien nodig.
Waarom? Het is schandalig dat de overheid zich niet aan open standaarden denkt te hoeven houden. Dat soort schaamteloze commerciële corruptie ook nog bij burgers stimuleren, is wel heel grof.
Het ging me meer om het argument dat je account nodig hebt voor office, dat heb je namelijk normaal ook nodig voor recente Windows 11 versies bij een (her)installatie gezien daar de bekende bypasses niet meer op werken.
Niet perse. Kan ook eerst met een zogeheten "lokaal account" en voor Office heb je tegenwoordig een abbonement via je Microsoft account nodig
Huh Sinds wanneer, Heb hier niets gekoppeld. en op de rest zet ik absoluut geen Win 11
De Windows 11 licentie is gekoppeld aan de laptop, zal gewoon een OEM licentie op zitten die bij de eerste keer gebruik en verbinden met internet automatisch zal activeren.

Office licentie is over het algemeen een abonnement office365, die gaan ze je niet verplichten en kado doen, kan je zelf kiezen welk office pakket je wilt gebruiken.
Hoezo niet? Menig bedrijf/overheidsorgaan schrijft een laptop in 3 jaar af. Genoeg laptops van ouder die prima Windows 11 kunnen draaien.
Menig bedrijf/overheidsorgaan schrijft een laptop in 3 jaar af.
Waarom dat? 5 jaar moet makkelijk kunnen toch?
De trend is ook dat ze die tijd aardig oprekken omdat ze merken dat het een hoop geld bespaard. De vooruitgang gaat nu ook minder hard dan vroeger....
MAar dat kan niet zomaar. De belastingdienst heeft daar gewoon regels voor.

Wat wel kan is laptops huren. Dan kun je daar wel mee spelen, maar dan kost het eigenlijk alleen maar meer. Doordat je er toch wel voor betaald.
Wat kan niet?
De belastingdienst vereist niet dat je hardware vervangt na 3 jaar…
Nee fiscaal gezien mag een ondernemer een laptop niet sneller afschrijven dan 5 jaar. Of je er langer of korter mee doet is helemaal aan jou als ondernemer. Maar in de boeken komt dat ding 5 jaar voor. Dus het zou frappant zijn als de Rijksoverheid al haar laptops iedere 3 jaar vervangt (en afschrijft??).
De Rijksoverheid heeft niet te makken met fiscale regels, omdat ze niet vennootschapsbelastingplichtig zijn. Dus kunnen ze een lagere levensduur gebruiken.
Dit. Je gaat als overheid niet in 3 jaar afschrijven. Dat kun je belastingtechnisch niet eens doen. Laat staan moreel dat je het kunt maken (als overheid).
Als ze afgeschreven zijn hoef je ze daarna niet te vervangen dus dat is echt onzin. De belastingdienst dwingt niemand om alles na 5 jaar (of soms 3) weg te gooien.

Wel kan het natuurlijk zo zijn dat het gunstiger is om ze te vervangen vanwege bijvoorbeeld uitval en reparatie kosten.

Ik werk bij 2 bedrijven die niet alles gelijk na de afschrijftermijn vervangen. Een is een klein bedrijf, de andere een groot bedrijf met meer dan 5000 werknemers.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 26 september 2025 14:57]

Als ze afgeschreven zijn hoef je ze daarna niet te vervangen
Maar het ging dus juist om de afschrijvingstermijn in deze thread.
Nee, dat ging het niet. Het ging om het idee dat je ook langer dan de afschrijvingstermijn kan doen met een laptop.

Olaf, die de opmerking maakte, noemde alleen impliciet de afschrijvings termijn, (het moet toch makkelijk 5 jaar kunnen), waarna Tadango dit zegt:
De trend is ook dat ze die tijd aardig oprekken omdat ze merken dat het een hoop geld bespaard. De vooruitgang gaat nu ook minder hard dan vroeger.
En dat gaat niet meer expliciet over de afschrijving, maar over de levensduur van een apparaat.
U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af.
ah fair enough.
MAar dat kan niet zomaar. De belastingdienst heeft daar gewoon regels voor.
Dat is echt onzin. De belastingdienst stelt dat je voor de meeste goederen (en laptops vallen daaronder) dat je niet meer dan 20% mag afschrijven per jaar. Minder (met dus een langere afschrijvingstermijn) mag wel!

Daarnaast is er niks op tegen om een laptop na zijn fiscale afschrijving te blijven gebruiken.

"Je mag je laptop niet langer dan 5 jaar gebruiken van de belastingdienst" is echt een fabeltje van de bovenste plank.
Mijn HBO-werkgever heeft ook hun afschrijftermijn van 4 naar 5 jaar verlengd ivm kostenbesparingen. Laptops gaan idd gewoon goed 5 jaar mee, tzijn alleen de gebruikers die blijkbaar niet in staat is om een bruikleenapparaat niet onder het oud vuil te krijgen.
Bij ons is het 3 jaar, in het verleden is dit wel eens gerekt tot 5 jaar, maar we merkten dat toch veel laptops uit elkaar vielen, wat dus de servicedesk weer onder druk zette. Mensen niet konden werken, nu we om de 3 jaar gaan wisselen merken we dat de productiviteit toch hoger is en de Servicedesk weer meer tijd heeft voor andere zaken. Een laptop swap kost toch al gauw 30 min, als aan het einde van de 4/5 jaar 100 laptops uit elkaar vallen, dan telt het toch aardig op.
Hangt toch echt van bouw kwaliteit af / en kennis. Ik heb hier toch echt > 700 chromebooks die pas na 5 jaar worden afgeschreven, en dat gaat prima. Maar goed deze zijn ook ca 10 min voor een complete reset en ongeveer 15 minuten voor een ander scherm er in te zetten, paar minuten voor vervanging toetsen etc. En dat is makkelijk in 2 dagen per week af te handelen.
Scherm en toetsenbord vervangen kunnen wij niet. We vervangen gewoon de hele laptop en sturen ze op naar Lenovo. Na 3 jaar is er geen support meer.
Die kan gewoon uitgebreid worden... En het blijft verspilling om zoveel op en neer te sturen, terwijl dit echt makkelijke reparaties zijn.
Kan uitgebreid worden voor meer dan de kost van een nieuwe laptop. Ook herstellingen hebben een uur kost en meestal moet je mensen ook opleiden en certificeren, kost ook een paar uur werk per jaar. 2 mensen opleiden, onderdelen bestellen, betalen en opvolgen, en dan de reparatie zelf en je zit al snel aan enkele duizenden euro’s per jaar voor krengen die meestal niet meer dan 100 euro waard zijn.

Het is zelfs met 5000+ apparaten in mijn omgeving gewoon goedkoper om gewoon alles op te sturen dan een hele servicelijn op te zetten voor de 50-tal apparaten die we jaarlijks moeten herstellen.
Je zou natuurlijk dan ook het kunnen bundelen, met andere bedrijven en dan samen een lokaal iemand zoveel mogelijk apparaten kunnen laten repareren. Vaak zijn er van 5 defecten apparaten prima 4 werkende te maken... (evt kunnen die ook weer gedoneerd worden aan een goed doel (maar maatschappelijke betrokkenheid is helaas vaak ver te zoeken !)) dat zou ook voor het milieu een stuk kunnen schelen, een van de redenen voor repair cafes en andere initiatieven.
We vervangen gewoon de hele laptop en sturen ze op naar Lenovo
Ah kijk, daar zit het issue.

Hebben jullie ook zo veel toetsenbord issues? Iedereen is altijd lovend over de Lenovo toetsenborden, maar ik vind de bouwkwaliteit echt ondermaats. Heb al een aantal keer defecte plankjes gehad binnen een paar weken/maanden. Bij geen enkel ander merk issues mee gehad.
Toetsenborden niet. Maar wel veel met hingecap schade waardoor het hele scherm verbuigt.
Wij kijken als consument en werknemer naar de prijs van het toestel en vinden die paar honderd euro heel wat. Voor een grotere organisatie is verloren manuren wegens defect materiaal veel duurder, het kan daarom interessanter zijn om tijdig nieuwe spullen te kopen dan tijd te steken in herstel van iets dat een jaar later alsnog afgeschreven wordt. Wij vinden het niet zo erg om een paar uur te klooien om een oudere laptop aan de praat te krijgen, als die paar uur betaald moet worden als loon is het al snel goedkoper om gewoon een nieuwe laptop te pakken.
dan tijd te steken in herstel van iets dat een jaar later alsnog afgeschreven wordt.
Dat begrijp ik, maar dat is iets anders dan alles na 3 jaar vervangen..
Vaak zit je als bedrijf/organisatie ook vast aan servicecontracten met de partij die de laptops heeft geleverd. Als na die 3-5 jaar je een andere leverancier kiest, dan ga je (gefaseerd) je huidige installed base vervangen door apparaten van je nieuwe leverancier.

Zo gaat het in elk geval al jaren bij de werkgevers waarvoor ik heb gewerkt.
Omdat de garantie van de fabrikant vaak 3 jaar 24 uur onsite is. En daarna word onderhoud te duur tegenover een nieuwe. En in het verleden waar laptops na 3 jaar ook wel echt gaar. Vooral de batterij. En die vervangen was weer duur.

Tegenwoordig is het veel beter en steeds meer bedrijven schrijven in een jaartje meer af. Maar ik gebruik met plezier nog "higher" end laptops van wel 6 jaar oud. Die blijven prima als je goed inkoopt.
Windows he... Draai gewoon Linux op mn 10 jaar oude laptop. Draait absoluut prima.

[Reactie gewijzigd door kabelmannetje op 26 september 2025 15:37]

Ik denk dat de overheid liever in kleine stapjes dan in zulke grote stappen denkt.

Bovendien kan Linux er altijd nog op als de support voor Windows 11 stopt en Windows 12 om de een of andere reden geen goede optie blijkt te zijn zoals traagheid of nieuwe systeemeisen.
Meestal heeft het domweg te maken met garantie. Als praktisch voorbeeld: Dell laptops kan je max 5 jaar prosupport bij kopen. Veel andere laptops zijn 3 jaar.

Nu is dat niet zo nuttig als je een grote organisatie hebt natuurlijk, en als grote organisatie wil je eigenlijk sowieso gewoon een stapeltje op voorraad hebben zodat mensen kunnen blijven werken - maar goed dat is een andere discussie...
In de meeste gevallen is het goedkoper om iedere 3 jaar een andere laptop voor iedere werknemer te kopen dan om af te wachten tot ze gaan klagen over dat hun laptop traag is of andere issues gaan ervaren
Niet genoeg TOPS voor AI modellen. Dus moet je nieuwere. Nog even en mijn achternaam (tops ;-) staat als sticker op elke laptop.
Ik zeg ook niet dat het geen mogelijkheid is, maar dat het vast niet altijd kan. Maar het klopt dat de overheid laptops relatief snel afschrijft en dat er daardoor voldoende laptops zouden moeten voldoen aan de eisen voor Windows 11
Volgens mij juist relatief langzaam. Ambtenaren krijgen niet het nieuwste van het nieuwste zoals in de commerciële wereld
Toen ik nog een baan had in de commerciële wereld had ik absoluut niet het nieuwste van het nieuwste kan ik je verzekeren. Nu ook niet trouwens :p
nieuwste van het nieuwste niet, maar wel betrouwbaar met goede onderhoudscontract ;)
Maar het klopt dat de overheid laptops relatief snel afschrijft en dat er daardoor voldoende laptops zouden moeten voldoen aan de eisen voor Windows 11
Zelfs al zou je een laptop afschrijven in vijf jaar: notebooks uit 2019/2020 worden gewoon door Windows 11 ondersteund.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 september 2025 14:26]

Laptops worden 3 jaar na aanschaf afgeschreven binnen oa BZK.

Momenteel worden de HP Elitebooks G7 vervangen en begint de G8 ook al. Er word nu voornamelijk gewerkt met de G10 en G11
Fiscaal mag ik mijn laptop niet sneller afschrijven dan 5 jaar :)
Fiscaal niet maar de levensduur en bruikbaarheid van een laptop kan best korter zijn. Na 4 jaar mag een gebruiker bij ons vragen om een nieuwe laptop, vaak omdat de accu slecht wordt of andere defecten, de garantie is na 4 jaar op dus eventueel repareren of accu vervangen is zonde van het geld dus wordt de laptop vervangen.
Hoezo niet? Menig bedrijf/overheidsorgaan schrijft een laptop in 3 jaar af. Genoeg laptops van ouder die prima Windows 11 kunnen draaien.
Waar haal je 3 jaar vandaan? De minimale afschrijvingsduur van laptops is 5 jaar (regels belastingdienst). Of correcter: de regel is maximaal 20% per jaar afschrijving.
Dat is een fiscale regel, geen commerciele regel.

Daarnaast betalen ministries geen belasting c.q. winst begrippen en afschrijving zijn niet relevant hiervoor.
Afgeschreven kan zijn 5 jaar oud, die draaien heus nog wel Windows 11.
Maar inderdaad, een goede Ubuntu er op en dan kunnen zelfs de oudste weer even verder.

Goed initiatief trouwens. Zouden ze bij bedrijven ook moeten verplichten.
Minder e-waste en helpt de minderbedeelden.
Heel veel bedrijven doen dit al ( de meeste trouwens ) met het op oog op zaken zoals duurzaamheid, Co2 uitstoot of gewoon om kosten te besparen. Niet iedereen hangt het aan de grote klok.. ;) Ingeruilde laptops/telefoons/servers worden dan ingenomen, er gaat een data-wipe overheen en deze worden weer verkocht of geschonken aan bedrijven zoals allemaal digitaal of DEAN bijvoorbeeld.
Die e-waste valt wel mee, want bedrijven gooien laptops over het algemeen niet in de prullenbak nadat ze zijn afgeschreven. Ze worden of verkocht aan een opkoper, of teruggestuurd naar de leasemaatschappij die ze verkoopt aan een opkoper. En zo komen ze dan weer terecht bij de vele bedrijven die refurbished laptops verkopen.

En op die manier helpt het ook de minderbedeelden, want die kunnen dan voor een schappelijke prijs een goede laptop kopen. Bijvoorbeeld de HP EliteBook kan probleemloos 5-10 jaar mee als je er een beetje netjes mee omspringt.
Hoe sneller er geconsumeerd en dus geproduceerd wordt, hoe meer er in het milieu terecht komt. Misschien (heel misschien) hebben meer mensen er wat aan - of hebben mensen er meer aan, maar uiteindelijk gaat het erom hoe veel er om gaat in de industrie, en hoe goed er gerecycled wordt.
Het is dan denk ik aan de consumenten om langer met die laptops te doen. Dat is waar die laptops hun tweede leven hebben. Hoe langer je recycling kunt uitstellen, dus hoe langer een product gewoon in gebruik blijft, hoe beter.

Ik heb zelf om die reden privé een refurbished EliteBook. Veel beter voor het milieu. En ze kunnen nog heel lang mee, zonder dat ze het proces van recycling in hoeven te gaan.
Ja, met de huidige processoren durf ik dat ook aan. Nu nog een "nieuwe AMD laptop" maar de volgende keer waarschijnlijk een refurb Carbon (ik doe minstens 7 jaar met mijn laptopjes, dit is pas mijn tweede). Ga op deze Yoga waarschijnlijk Linux op zetten, Windows is instabiel geworden. En dan kan ik mijn besturingssystemen een beetje gelijk houden.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 27 september 2025 18:20]

Heb vorig jaar met deze insteek een wat oudere apple laptop van mijn werkgever gekregen.

Die had eerst nog wat liefde nodig van OCLP, omdat Apple er niet de nieuwste versie van macOS op liet draaien, maar nu werkt hij eigenlijk nog best goed.

Alleen de updates zijn wat meer gedoe, omdat je daarna opnieuw de OCLP root patches moet doen.
Ik ben ook nieuwsgierig of er betaald moet worden voor die windows 11 licentie (en zo ja, door wie).

Ik kan me best voorstellen dat die laptops geen oem licentie hadden, maar een enterprise licentie van de overheid.

Ik zou het wel sneu geld vinden als die stichting of de overheid voor een licentie moet lappen, terwijl die doelgroep prima met Linux Mint uit had gekund.
Staat in de tekst dat de Windows licentie er gewoon bij zit, ik neem aan gewoon de oem licentie die aan de laptop gekoppeld is.
ik neem aan gewoon de oem licentie die aan de laptop gekoppeld is.
Welke OEM licentie?

Dit gaat om overtallig enterprise spul. Daar zit geen OEM licentie op. Dat gaat via volume licensing waar het beheer extern ligt (via Intune bijvoorbeeld).

Deze machines komen af fabriek niet met een licentie.
Op de hardware die wij krijgen zit een OEM pro licentie en wordt vervolgens omgezet naar enterprise bij de onboarding via intune. Als je de pc weer schoon van Windows voorziet kan je dus gewoon activeren met de oem pro licentie.
Ik mag hopen sat de overheid een betere deal heeft gemaakt en niet gaat betalen voor licenties die ze niet gebruiken.

Dit zou bedrijfsmatig echt niet handig zijn gezien de dubbele kosten. Die pro licentie betaal je namelijk gewoon.
Allemaal Digitaal zet Windows op de laptops en laat gebruikers zelf de installatie daarvan doorlopen. Verder raadt de stichting aan opensourcesoftware op de laptops te zetten, zoals de LibreOffice-suite of Thunderbird.
Inderdaad staat er geen Windows versie bij, maar Windows 10 kan nog een jaartje mee.
https://www.microsoft.com/en-us/windows/extended-security-updates?utm_source=chatgpt.com&r=1

[Reactie gewijzigd door MrRobot op 26 september 2025 14:06]

Als er nog 7 op staat heb je er ook weinig aan.

Het beste is als windows 10 erop staat dan kun je nog altijd gratis naar windows 11 gaan.

Maar ik vind het een goed initiatief voor de smallere beurs onder ons.
More concerned about what other software may be in the laptops. No such thing as a free lunch/meal.
Als je je daar druk over maakt dan wis je de schijf en installeer je een verse Windows 11. Maar ik zou verwachten dat er gewoon een vanilla Windows 11 Pro op zit.
Je kan er wel op wachten tot deze laptops op marktplaats verschijnen. Ik mag hopen dat ze de in ieder geval de serienummers registreren zodat je als potentiële koper kan opzoeken of de te kopen laptop uit deze pool komt.
Niet te snel oordelen, want iemand in armoede gaat door de chronische stress anders om met plannen, geld en mogelijkheden.

Het hoort niet, want de laptop is geschonken voor bijvoorbeeld de kinderen. Echter, armoede is dermate stressverhogend dat je altijd bezig bent met geld. Je cognitieve bandbreedte wordt in beslag genomen door overleven.

Helaas hebben mensen die genoeg te besteden hebben dat niet altijd door (zoals sommige politieke ondernemerspartijen die maar vinden dat je hard genoeg moet werken.)

Zie ook https://www.bnnvara.nl/varagids/artikelen/wat-doet-armoede-met-onze-hersenen-leven-in-armoede-zorgt-tijdelijk-voor-een-lager-iq
Jammer dat ze in het verhaal beginnen over "kansenongelijkheid". Dat doet toch afbreuk aan zo'n verhaal wat verder best kan kloppen.

Ik denk dat niet alleen armoede het probleem is. Ook de extreem ingewikkelde regelgeving die soms leidt tot willekeur levert stress op. En ook de verhalen over gezinnen die vermalen worden in het systeem doen geen goed.
Ja erg he.

Het moet allemaal gestandardiseerd worden. Zijn wij Tweakers wel van: scriptje hier, macro daar. Maar ik kom er steeds meer achter dat dat in de praktijk niet zo werkt.

De omstandigheden rond armoede in Groningen op het platteland is bv heel anders dan in Rotterdam.
En dan nog? De laptop is er niet minder om en aangezien die al op leeftijd is ook niet veel meer waard.
Vraag me af voor welke dingen je nog een PC nodig hebt, in Japan bijvoorbeeld hebben heel weinig mensen nog echt een laptop/pc thuis omdat ze best vroeg waren met de mobiel.
Ook in nederland gaat nu toch echt 99% van de interacties met het internet via de mobiel volgens mij.

Een laptop opent natuurlijk wel weer deuren naar werk zoals word/ppt etc.
Het is dat je voor werk toch vaak aan windows / mac vastzit i.v.m. softwarecompatibiliteit, maar mobiel zou hier een toekomst in kunnen hebben.

Ik kan mijn Samsung telefoon bijvoorbeeld gewoon aan mijn dock op werk hangen waarna deze gekoppeld is aan mijn schermen en ik het OS kan bedienen met muis en toetsenbord. Hiervoor schakelt hij over naar de desktop-achtige DeX stand.

Het zou toch mooi zijn dat je i.p.v. een laptop mee te zuilen gewoon je telefoon dockt om aan de slag te gaan.
Een PC is een werkpaard. Natuurlijk kun je je CV schrijven op een smartphone, maar een laptop is veel geschikter en bied daarnaast meer kansen.

Ik zie vaak jongeren die willen leren programmeren, maar alleen een smartphone hebben. Dit programma zou daar ideaal voor zijn.
Inderdaad, voor consumenten niet echt, maar kantoorwerk en development kan alleen op een PC.
Heel veel software draait niet op smartphones. Veel mobiele apps zijn betaald of hebben restricties in de gratis versie. Als alternatief zou je cloudapplicaties kunnen gebruiken. Maar daar zitten ook nadelen aan.

Als ik op mijn smartphone een foto of video wil bewerken loop ik snel tegen restricties aan.

Een smartphone is niet geschikt voor produceren. Niet ergonomisch. En niet geschikt voor multitasking. Sommige apps ondersteunen tabs. Maar veel ook niet. Veel apps ondersteunen ook maar het draaien van 1 instantie. Sommige apps openen een link in hun eigen browser zodat de website de applicatie blokkeert totdat je deze sluit.

Mobiele websites hebben vaak minder functionaliteit dan desktop websites. Vaak open ik op mijn smartphone de desktopmodus om die ontbrekende functionaliteit terug te halen. Maar dat rendered niet zo lekker.

Ik heb op werk 2 schermen en thuis een ultrawide scherm. Verder een mechanisch toetsenbord thuis. Is zoveel fijner. Ik ga geen email schrijven op een smartphone.

Als laatste is er afleiding. Een smartphone geeft constant meldingen en meldingingen zijn niet afzonderlijk te prioriteren.

[Reactie gewijzigd door bewerkers op 26 september 2025 14:39]

Nu word ik nog een keer een boomer, maar ik heb een telefoon, tablet en laptop, en gebruik voor alles waar je iets moet produceren toch het liefst de laptop. En met produceren bedoel ik dus ook dit berichtje tikken. Hell sinds ik daar Whatsapp web open heb staan merk ik dat als het meer dan 5 woorden zijn dat ik toch liever op mijn laptop antwoord.
Vraag me af voor welke dingen je nog een PC nodig hebt, in Japan bijvoorbeeld hebben heel weinig mensen nog echt een laptop/pc thuis omdat ze best vroeg waren met de mobiel.
Ook in nederland gaat nu toch echt 99% van de interacties met het internet via de mobiel volgens mij.

Een laptop opent natuurlijk wel weer deuren naar werk zoals word/ppt etc.
Hoe zie dat voor je als je bijvoorbeeld online cursus aan het volgen bent, bijvoorbeeld Inkscape of Gimp?
Ook in nederland gaat nu toch echt 99% van de interacties met het internet via de mobiel volgens mij.
Heb jij deze reactie op een mobiel getikt?
Omdat een mobiel een veel te klein beeldscherm heeft?
In Japan zijn nog heel veel dingen helemaal niet goed gedigitaliseerd. Daar moeten nog aardig wat zaken per post of fax, tenminste, toen ik er nog woonde begin 2023. Ook als het dan via een mobiel kan is het vaak erg archaïsch daar, zoals bank apps.
Nee joh, er gaat nog ongelooflijk veel via de laptop en PC.
Ook in nederland gaat nu toch echt 99% van de interacties met het internet via de mobiel volgens mij.
Ja, steeds meer gaat op de mobiel. 99%: not even close.
Alhoewel meer dan 90% zijn smartphone ook gebruikt voor te internetten gebruikt slechts zo'n 10% (in Nederland & Belgie) enkel zijn mobiel om te internetten.
Jammer dat ze er geen Linux opzetten (bijv. Mint). Dan zou het helemaal Open Source zijn en worden de consumenten niet geconfronteerd met licenties en verouderde versies van Windows.
Windows 11 verouderde Windows?

En met digital entitlement heb ik al jaren geen omkijken gehad naar een Windows licentie; dat valt dus wel mee. Die licentie is al bij het eerste gebruik geactiveerd, met een herinstall is dezelfde licentie nog steeds actief.

Verder wel eens hoor; had ook prima Linux kunnen draaien, maar tegenwoordig zie ik vrijwel geen issues met WIndows licenties op hardware van de afgelopen 8 jaar.
Mijn 16-core machine met 32GB RAM kan (mag) geen Windows 11 draaien. Opgelost door Windows eraf te knikkeren.
Waarom kan/mag dat dan niet?
Een of andere TPM. Nergens voor nodig, maar Windows 11 wil hem perse.
Te oude cpu, tpm2.0 eis etc.
En zo zullen er meerdere uitzonderingen zijn.

Ik heb ook een 4th gen. i5 (denk ik, ding is ruim 10 jaar oud) en die mag ook geen Windows 11 draaien :)
Op papier is dat zeker beter. Maar voor iemand die niet technische onderlegd is alles dat afwijkt vanaf Windows of IOS erg lastig. Linux is de laatste jaren ver gekomen maar ik denk nog niet dat we er genoeg klaar voor zijn dat Jan van 60 hier mee kan werken.
Mijn ouders zijn 80+ en draaien al een aantal jaren Linux (Ubuntu). Geen probleem mee gehad. De PC wordt gebruikt voor browsen en e-mail, internetbankieren, foto's kijken en indelen, dat soort dingen.

Enige nadeel vond moeder dat ik nou niet meer zo vaak langs kom om de PC weer eens vlot te trekken. Maar ja, als ik er ben is alle aandacht voor pa en ma, en niet voor de PC.

Pas de hele PC vervangen, was een half uurtje werk, alle settings en logins enzo bleven mooi bewaard.

Dat "technisch onderlegd" is gewoon aangepraat gezwam.
Zelfde verhaal hier. Mijn ouders van ronde de 80 hebben nooit een kantoorbaan gehad, dus hun privé pc was de eerste en initieel met Windows. Het up-to-date en schoon en veilig houden was een dagtaak. Linux Mint erop gezet met Firefox en Thunderbird. Vervolgens even uitleggen hoe ze mapjes kunnen maken en dingen in mapjes kunnen doen en klaar. Nu een keer in de twee jaar doe ik even een upgrade zodat ze weer helemaal bij zijn (is eigenlijk niet nodig).

En als Windows 11 gebruiker op het werk... Ik snap niks meer van de UI's in 2025, laat staan dat ik het een digibeet zou moeten uitleggen. Ziet er leuk uit, maar verder compleet onlogisch en inconsistent. En dan verandert het ook nog eens heel vaak, zonder reden.

[Reactie gewijzigd door marcelvb op 26 september 2025 16:53]

Op papier is dat zeker beter. Maar voor iemand die niet technische onderlegd is alles dat afwijkt vanaf Windows of IOS erg lastig. Linux is de laatste jaren ver gekomen maar ik denk nog niet dat we er genoeg klaar voor zijn dat Jan van 60 hier mee kan werken.
Inderdaad dat is zeer de vraag, mam van 89 kan dat wel en al jaren, niet overal een probleem in zoeken, eraan beginnen en actie ondernemen als er iets niet lukt.
Ik ben het niet eens met jouw post.

Ik vind persoonlijk dat de stap tussen windows 10 en windows 11 minstens zo groot is als tussen windows 10 en linux Mint.

En tussen windows en MacOs is die stap nog veel groter. Toch weten veel mensen moeiteloos over te stappen omdat ze de macbook een mooiere laptop vinden oid.

Heb je zelf enigzins recent linux Mint geprobeerd, of praat je puur vanuit een onderbuik gevoel?
Is ondertussen gemakkelijker werken dan Windows.
Voor iemand die niet technisch onderlegd is zijn alle besturingssystemen lastig.

Een voorbeeldje: iemand zei me laatst dat hij per ongeluk het icoontje van Outlook van het homescreen van zijn Android smartphone had verwijderd. Hij wist niet hoe hij het weer terug moest krijgen. Dat is echt poepsimpel, maar hij kwam er niet uit.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 27 september 2025 00:43]

Daar ga je de meeste mensen die zo'n laptop krijgen niet mee helpen. Iemand die er linux op wil kan dat eenvoudig zelf doen. Dus het is jammer dat onze wereld zo is dat windows nou eenmaal de standaard is, maar in dit programma lijkt het me niet de plek om te gaan proberen dat systeem te veranderen.
  1. In tegenstelling tot desktops, is Linux op laptops niet een gegarandeerd succes. Genoeg OEMs die rare fratsen uithalen met hun hardware. Gezien het hier om (veel) verschillende modellen gaat, niet ideaal.
  2. "Linux" is niet "Linux". Het is Debian, Arch, Mint, Fedora, Ubuntu etc. en die doen alles op hun eigen manier. Flatpak helpt al, maar uiteindelijk kom je toch in aanraking met eigen package managers.
  3. Je sluit mensen uit van bijv. MS Office, iets wat hoe je het ook went of keert, de standaard is.
  4. Qua support (en onboarding ervan) stijgt je kostenplaatje enorm.
  5. Je moet als stichting zelf ook maar de kennis in huis hebben om een stabiele distro op 300+ verschillende modellen laptops te gooien. Op Tweakers zitten er natuurlijk 20 miljoen sysadmins die Linux tot op het bot kennen en dat voor nop willen doen, maar in de praktijk...?
Ben zelf pro-open source, maar voor iets als dit, is het gewoon (nog) niet geschikt.
Nee, maar dan worden ze wel geconfronteerd met een OS waar ze geen reet mee kunnen en worden de kosten van de nodige ondersteuning bij dit programma meteen 10x zo hoog.
Ik schat dat het veel goedkoper is om diezelfde mensen na een heel korte tijd weer een nieuwe laptop met Windows te geven dan om een heel supportteam klaar te zetten voor alle issues waar die (over het algemeen niet heel technisch aangelegde) mensen tegenaan gaan lopen, zeker als het een grote groep merken en modellen laptops is.
Jammer dat ze er geen Linux opzetten (bijv. Mint). Dan zou het helemaal Open Source zijn en worden de consumenten niet geconfronteerd met licenties en verouderde versies van Windows.
Voor mensen die het niet breed hebben is het gebruik van OSS of CSS totaal niet relevant. En ze zullen de laptop vast willen niet gebruiken om de laatste games te kunnen spelen.

En de licenties die bij de laptop geleverd worden, zijn OEM-licenties, die zijn allang betaald en afgeschreven door de overheid. En als je een Windows 11-laptop hebt, kan je prima nog flink aantal jaren nog mee.
Vaak worden laptops in 3 á 5 jaar tijd afgeschreven. Windows 11 ondersteunt vanaf Intel ix 8xxx en AMD de Ryzen x 2xxx serie, dus dat zal wel meevallen
https://www.allemaal-digitaal.nl/gratisregeling/

Het is inderdaad Windows 11. En zo gek is dat ook niet, het OS is inmiddels al een tijdje beschikbaar :D
Ik vind dit een fantastisch initiatief. Mensen die het nodig hebben en niet kunnen betalen krijgen nu een laptop!

Ik hoop wel dat gemeenten niet moeilijk gaan doen als er mensen zijn die een laptop krijgen en daarnaast een uitkering hebben. Geschenken en giften kunnen van invloed zijn op een uitkering. Al gaat het wel om hoge bedragen naar mijn weten.
Als je een uitkering hebt kan je sowieso een laptopvergoeding krijgen van 350 euro hier in Stad dus dat zal wel goed komen.
Een laptop word voor de bijstand tegenwoordig gelijkgesteld met b.v. een ijskast of andere apparaten die je nodig hebt voor de 1ste levensbehoeftes.
Benieuwd hoeveel dat wissen en in orde maken zou kosten per laptop, dat zal vast ook weer door een extern bedrijf gedaan worden.
Ik zat ook nog te denken aan het energieverbruik. Oude apparatuur verbruikt over het algemeen meer energie, maar misschien is dit marginaal.
Wel een goed initiatie van de overheid. Helaas gebeurd dat niet met alle afdankertjes, want op de veiling van OVM worden in bulk allemaal oude laptops en desktops geveild.
Ik zie in de praktijk dat scholen soms hele partijen afgeschreven Chromebooks laten vernietigen. Niet omdat ze kapot zijn, maar omdat er geen goede AVG-proof infrastructuur ligt om alle persoonlijke gegevens van de laptops te verwijderen. Daardoor mogen ze die Chromebooks officieel niet meer gebruiken en wordt ervoor gekozen ze dan maar te vernietigen. Bizar, want technisch gezien zijn die Chromebooks vaak nog prima bruikbaar. Dit is helaas een frustrerende situatie die ik vaak tegenkom. Ergens in het systeem zit toch echt grote incompetentie.
Ik heb geen ervaring met Chromebooks, maar ik verbaas me er over dat er persoonlijke gegevens op een Chromebook opgeslagen worden. Ik dacht dat alles dat je op een Chromebook invoert wordt opgeslagen in de cloud.
Heel goed initiatief van de Rijksoverheid. Ik hoop dat dit gedrag gevolgd wordt door andere partijen / IT-afdelingen. Zelf al zo'n 85 systemen en laptops op deze manier een extra leven gegeven. Een heel klein druppeltje vergeleken met alle Win10 systemen die deze periode vervangen worden, maar toch.
Wel met Linux Mint er op, vanwege oudere/langzamere hardware waar Win11 niet lekker op draait.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn