Samsung-bedrijf Harman rondt overname van bedrijf achter B&W, Denon, Marantz af

Harman heeft de overname van meerdere audiomerken, waaronder Bowers & Wilkins, Denon en Marantz afgerond. Het bedrijf, dat onderdeel is van Samsung, neemt Sound United over, dat die bedrijven weer omvat. Die bedrijven blijven afzonderlijk bestaan, inclusief alle individuele merken.

Harman International schrijft dat het de aankoop van Sound United heeft afgerond. Harman, een dochterbedrijf van Samsung Electronics, kondigde in mei al aan het bedrijf over te nemen.

Sound United is het moederbedrijf van enkele prominente audiomerken, waaronder Denon, Marantz en Bowers & Wilkins. Verder vallen Definitive Technology, Polk Audio, HEOS, Classé en Boston Acoustics onder die naam.

Harman zegt dat Sound United als apart bedrijfsonderdeel binnen Harmans Lifestyle-afdeling blijft bestaan. Daarmee blijven ook alle individuele merken bestaan. Volgens Harman kan de financiële slagkracht van dat bedrijf ervoor zorgen dat het aantal klanten van de audiomerken kan blijven groeien en dat de producten daarmee beter kunnen worden.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

24-09-2025 • 14:32

110

Submitter: FrostHex

Reacties (110)

Sorteer op:

Weergave:

Nou, mooi, daar gaat je vrije keuze in audio equipment... Wat je ook kiest, het is toch wel Samsung. Kunnen we binnenkort adds verwachten op de AI amp... :'(
Daarvoor ook toch..

Want je was gek als je niet voor B&W speakers ging als je een Marantz/Denon versterker/Receiver kocht.

Volgens vele winkeliers te beste match..
Luister jij altijd naar de winkelier dan? :)

Maar het is inderdaad zo dat bij veel hi-fi zaken de selectie groot leek, maar het meeste van 1 of hooguit 2 leveranciers kwam. Inmiddels is van de Britse Hi-Fi industrie niet zoveel meer over.
Sterker nog als je gaat kijken naar de daadwerkelijke drivers in koptelefoons maar ook speakers, dan word het helemaal raar. Want bijna geen enkele van de bovenstaande bedrijven maken die zelf, meeste word ingekocht en daarna in een behuizing gezet en misschien nog een EQ overheen gegooid.
Schroef elk elektronisch apparaat open en je zult tot diezelfde conclusie komen dat het merk componenten maar van aantal fabrikanten vandaan komt.

Alleen je kunt componenten in verschillende prijsklassen inkopen met verschillende kwaliteitsverschillen. Simpelweg omdat er ook duurdere grondstoffen in verwerkt zitten, betere techniek (met patentkosten) wordt toegepast etc. En daarnaast kun je door componenten te combineren ook unieke resultaten behalen.

Bijv je koptelefoon kan dezelfde drivers gebruiken, maar net een ander filtertje er voor hebben zitten, of een duurdere (duurzamere) behuizing, of een kabel die niet na 10x buigen al breekt. Of een betere yield batch uit de fabriek die minder ruis vertoont en dus niet in de budget bak bij de fabriek belandt etc.
klopt. Als ik me niet vergis gebruikt bijvoorbeeld B&O vroeger Philips componenten en beeldbuizen.
Mijn pa werkte vroeger bij Siemens (in Oostkamp), de beste componenten werden voor militaire toepassingen gebruikt, de volgende batch werd gebruikt voor Quad enz...
B&O was in de jaren 90 van binnen bijna alleen maar Philips. De Beovisions en videorecorders waren Philips Matchline met een mooi jasje, en de losse CD-spelers waren ook complete Philips machines.
Niet alleen elektronica maar ook de autofabrikanten doen hetzelfde. Zelfs de zogenaamde exoten als Lamborghini en zo vissen vaak uit dezelfde bak met onderdelen (Italianen kijken vaak bij Magneti Marelli, Bosch/Siemens (BSH Group), etc). De tijd dat een automobiel van A tot Z werd gemaakt door een bedrijf zelf is lang verleden tijd. Net als de elektronica industrie datzelfde heeft. Specialismen hebben ze outsourced als het ware, maar daardoor krijg je wel eenheidsworst, helaas. Want iedereen stapt naar de specialist in OEM onderdelen met de goede naam, net als dat de consument ook zelf trekt naar de "fabrikant" met de goede naam. Naja, fabrikant... samensteller.
Dat was bijvoorbeeld 35 jaar geleden ook al het geval. Er zijn zoveel variabelen die het geluid van een speaker beïnvloeden dat dit geen enkele beperking is.
Oh nee, klopt helemaal.
Daarom ken ik ook zat enthousiastelingen die gewoon drivers kopen en zelf een behuizing en electronica erom heen zetten. Want daarmee kunnen ze dichter komen bij hun ideaal van goed geluid.
B&W maakt zeker voor de speakers nog wel de eigen drivers volgens mij.

[Reactie gewijzigd door blissard op 24 september 2025 15:27]

Ja uiteraard doe ik dat.. Pas geleden een elfen kabel van 2 euro gekocht en volgens de winkelier was dit de slechtste kabel die je kon kopen...

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 24 september 2025 20:00]

geen idee wat een elven kabel is
geen idee wat een elfen kabel is...
Er wordt vaak een dealship gedaan waarbij er meerdere merken onder vallen, niet per se alleen alles van Harman. Daarbij wordt er vaker wel naar die combinatie gekeken dan specifiek allesn van Harman. In mijn ervaring dan. Ook in mijn ervaring is er nog wel verschil of je in higher-end segment zit, of meer hi-fi. Zeg even: een specifieke high-end zaak, of een hifi klubben (ik laat even de discussie betreft high-end/dure kabels en goed genoeg links liggen :+ )

Bij echt goed advies en combinaties, krijg je niet altijd de gebane paden, en merk je ook dat een audiowinkel wat meer moeite heeft, omdat ze minder inkoop/verkoop deals kunnen maken. Ze zijn er zeker nog, maar het wordt ze niet altijd makkelijk gemaakt. Dat gezegd te hebben, vaak zijn de combinatiedeals (voor verkoper) ook in voordeel van jou, mocht je iets minder willen betalen. Dat kan helpen qua de wnkel haar concurrentie positie. En dan heb je nog wat wel en niet mag, of niet mag en gewoon wel gebeurd :9

Lang verhaal kort: it depends :+
Met Kef klinkt het ook wel goed hoor!
Heb je ook Kef boxen? :*) Ik heb de T301 series, jij?
IQ 90, IQ 60 en IQ 10 in combinatie met Denon AVR-X3500
Ja dat zijn best goede merken marantz vooral om zijn versterkers en hoog kwaliteit geluid wat ui die boxen kwamen b&w als speakers is ook geen foute keuze als je het mij vraagt.
Bowers en Wilkins speakers met Rotel of Arcam klinkt toch een stuk beter
Arcam is ook al tijden van Harman en dus samsung….
Dat wist ik niet eens. Het is al weer heel wat jaren geleden dat ik uitgebreide luister sessies heb gehad.
Het is uiteindelijk persoonlijke smaak en wat je ervoor over wilt hebben. Arcam was mij altijd te duur.
Het begrip "beter klinken" is vaak subjectief en sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en de specifieke luisteromgeving. Naar mijn overtuiging speelt de akoestiek van de ruimte "de" bepalende rol in de uiteindelijke geluidsbeleving, veel meer dan enkel de combinatie van versterker en luidsprekers.
Een gemiddelde set in een goed geoptimaliseerde akoestische omgeving kan aanzienlijk beter presteren/klinken dan een ultra high-end installatie met kostbare bekabeling in een ruimte met slechte akoestische eigenschappen.

Zelf maak ik gebruik van een Arcam AVR met Dirac Live; daarvoor had ik een Cambridge Audio AVR in gebruik. Beide receivers leveren out of the box al een overtuigend geluidsbeeld, maar na een Dirac Live-meting en bijbehorende EQ-aanpassing op de Arcam moet ik erkennen dat de geluidskwaliteit merkbaar is toegenomen. Dit is mede te danken aan het feit dat Dirac niet alleen de frequentierespons (pieken en dalen) optimaliseert, maar ook faseverschillen corrigeert die door de akoestiek van de ruimte worden veroorzaakt. Die extra stap in ruimtelijke correctie biedt in mijn ervaring een duidelijke meerwaarde ten opzichte van mijn vorige CA AVR, die gebruikmaakte van een eenvoudiger versie van Audyssey.

Wanneer men zich afvraagt waarom sommige AV-receivers aanzienlijk duurder zijn, is het goed te beseffen dat veel van die meerprijs voortkomt uit licenties voor geavanceerde technologieën en software, zoals Dirac, Roomperfect, en andere oplossingen die bij instapmodellen vaak ontbreken of een goedkopere licentie hebben.
Dat zeker, geluid is persoonlijke smaak van speakers tot versterkers.
Gezien de downvoting zijn er veel tweakera die het ook een mooie combi vinden. Wel een beetje flauw aangezien het punt dat het erg persoonlijk en subjectief is de boodschap is die ik met weinig woorden wilde overbrengen. Ik heb zelf jaren B&W met Marantz gedraaid en dat vond ik ook een fijne combi.
Klopt, die voting hier klopt niet. Het beste kun je je daar maar niets van aantrekken en je vooral niet de mond laten snoeren.
Er blijft nog wel wat te kiezen over toch? Denk aan: Yamaha, Onkyo, Pioneer, Cambridge Audio, NAD, Sonos, Sony.
Er blijft nog wel wat te kiezen over toch? Denk aan: Yamaha, Onkyo, Pioneer, Cambridge Audio, NAD, Sonos, Sony.
Hoeveel hiervan zijn Europees/Westers?
Alleen Cambridge Audio en NAD denk ik.

Maar dit overgenomen bedrijf is ook niet Europees.
Beiden hebben misschien wat research in Europa, maar beide besteden het hele productieproces uit aan derden, zonder uitzondering in het verre oosten.
Even zoeken en je hebt een beperkte lijst met rond de 30 Europese merken. De kleinere niet meegeteld.
Nee dus. Pioneer was al van Onkyo en beiden zijn al jaren geleden failliet gegaan ... je raad het al opgekocht door Sharp/Voxx en dat is dan weer...

Helaas moest ik dus voor mijn Onkyo opvolger kiezen uit niks : Marantz werd het noodgedwongen maar blij ben ik er niet mee.

Sonos tel ik niet als alternatief. Ik heb Cambridge Audio DAC en Bowers & Wilkins en Magnat speakers maar een goede receiver van één van de overgebleven merken Arcam/Rotel/NAD die mijn 4 Ohm speakers goed kan aansturen werd me toch echt een stuk te duur voor wat je er voor terugkrijgt. Wat je ook koopt, het is onderhevig aan je eigen voorkeuren maar bijna alles komt uit Azië hoewel het merk misschien van oorsprong Brits is. Doordat HiFi een niche-markt is geworden gaan veel merken op de fles of worden opgekocht door dit soort grote bedrijven. In het hogere segment is nog wel keuze maar de prijzen die je dan mag neertellen zijn niet leuk meer. Als je streamt zoals iedereen doet dan is dat hogere segment ook een beetje overkill.
Nad vind ik best meevallen qua prijs
Dat laatste zal wel meevallen en van het eerste kun je stellen dat het alternatief is dat merken gaan verdwijnen. Anno 2025 is er voor deze klasse audioapparatuur helaas maar een kleine markt.
Dat een bedrijf overgenomen wordt wil niet direct zeggen dat de identiteit verloren gaat. Het kan merken als Marantz en Denon ook sterker maken in de markt die steeds moeilijker wordt voor audio merken.

Op zich mag je blij zijn dat de merken niet zijn gekocht door bedrijven die de merknamen willen gebruiken om goedkope rommel onder die namen te verkopen.
Met Marantz en Denon heb je een paar merken met mooie voorbeelden uit het verleden. Voor zover ik op mijn netvlies heb staan, heeft Philips ooit Marantz overgenomen. In die tijd had Philips in hun componenten fabrieken een kwaliteitscontrole die de beste onderdelen naar Marantz stuurde. Uit die tijd heb ik hier een Marantz tuner-versterker staan waarvan ik zeker weet dat Philips een praktisch vergelijkbaar model heeft gemaakt met als meest zichtbare verschil de vorm van de drukknoppen: Vierkant of rond. Wel de zelfde knop op de zelfde plek en verder ook vergelijkbaar. Qua geluid was de keuze toch op de Marantz gekomen.

Ondertussen zijn Philips en Marantz al weer jaren uit elkaar en maakt Marantz nog steeds goede audio. Dat er nu een andere main-stream fabrikant eigenaar is geeft mij de hoop dat er toch een paar kwaliteitsmerken blijven bestaan. Helaas zal er ongetwijfeld niet voor alle merken bestaansrecht blijven voor hun eigen merk, er zullen ongetwijfeld merken bij elkaar gestoken worden.
Ik denk ook dat Samsung wil proberen om hun eigen Samsung merk te houden voor het grote consumenten-dozenschuiven en Marantz/Denon/B&W te houden voor het middensegment waar mensen iets meer te besteden hebben en er wat meer eisen worden gesteld.

Dan hebben ze alleen nog niks in het topsegment (high end) maar het meeste daarvan wordt toch gedomineerd door fabrikanten die componenten op kleine schaal maken en voor achterlijk veel geld verkopen.
We hebben bijvoorbeeld nog NAD en Dali speakers.

Maar de keuze is erg beperkt als je geen Samsung wilt hebben. Ben bang dat deze merken meer gebruiksvriendelijk worden ten koste van de geluidskwaliteit.
Ja en mijn Onkyo schijnt nu ook van Sampie te zijn 🤭
Ik ga me toch echt afvragen, wordt dit nu geen eenheidsworst?
Kort antwoord; ja. Samsung krijgt hiermee bijna alle grote audiomerken in handen.
Waarom is Harman wat de merken AKG, AMX, Arcam, Becker, BSS Audio, Crown, dbx, Harman Kardon, Infinity, JBL, Lexicon, Mark Levinson, Martin, Revel en Soundcraft voert dan niet al allemaal eenheidsworst?

En waarom zijn Denon, Marantz, Bowers & Wilkins, Definitive Technology, Polk Audio, Classé en Boston Acoustics nu ook geen eenheidsworst terwijl het van 1 bedrijf is?

Samsung heeft ook nog hun eigen merk overigens...

Het korte antwoord is imo dus nee, en het lange antwoord ook maar dan langer :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 september 2025 15:01]

Toch vraag ik me af als oude audiofiel met een charme voor Mark Levinson, soldeert Samsung nu ook met zilver of toch naar de normale standaard?

Want dan is het in mijn ogen een zeer grote stap achteruit ipv echte idiote audiofiele vooruitgang.

En zo zijn er bij bepaalde merken of series, leuke zaken die een audiofiel aanspreken, maar nu steeds meer opgekocht wordt, vraag ik het me echt af.


@J2S Mark Levinson soldeerde met puur zilver ;)

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 24 september 2025 16:45]

Mark Levinson zal niet met puur zilver hebben gesoldeerd omdat dat vanwege het zeer hoge smeltpunt (961 graden) gewoon niet praktisch (mogelijk) is. Als je dat gelooft dan heeft hun marketing heel goed werk geleverd. ;)

Ze zullen eerder soldeer met een heel hoog zilvergehalte hebben gebruikt.
1 vb ;) ; The Red Rose Silver 1 - of Mark Levinson Fame! This cable is NOT copper or Silver plated copper. THEY ARE PURE SILVER. Conductors in the photo are red because they are litz wire and therefore coated with enamel . (Coating must be removed by solder pot or soldering)

Mark Levinson Audio Systems werd opgericht in 1972. In een tijd waarin de markt gedomineerd werd door buizenversterkers was Mark Levinson één van de eerste fabrikanten die de muzikaliteit van een buis wist te benaderen met een solid-state (transistor) ontwerp. Met het trendsettende uiterlijk, massieve bouwkwaliteit en ultra stabiele klank, is Mark Levinson uitgegroeid tot legendarische status.
Dat is een kabel en die kunnen puur zilver zijn. Maar jij hebt het over solderen en dat gaat je niet lukken met puur zilver. ;)

[Reactie gewijzigd door sjaool op 24 september 2025 18:59]

Toch vraag ik me af als oude audiofiel met een charme voor Mark Levinson, soldeert Samsung nu ook met zilver of toch naar de normale standaard?
Karman is zelfstandig onder Samsung net als (ze zeggen) dat Sound United zelfstandig door kan gaan onder Karman.

Samsung heeft hier eigenlijk niet zo veel mee te maken denk ik want Karman koopt deze bedrijven op.

Maar goed de tijd moet het allemaal leren, maar op basis van hoe er tot nu toe met Karman wordt omgegaan en de diversiteit tussen de merken van Karman denk ik dat het wel goed komt. En de merken moeten toch op bepaalde vlakken blijven concurreren en hun eigen niches aanspreken voor bestaansrecht.
Tegenwoordig moet elektronica met loodvrij soldeer worden gemaakt, en de meeste daarvan zijn een legering met een heel klein beetje zilver. Dus dat zilver is al grotendeel opgelost :)
Ik hoop dat ze hun smartphone divisie eens koppelen aan de hifi merken. Qua usability en slimme oplossingen en ben ik nog steeds verbaasd hoe basic ook higher end apparatuur is. Mijn Arcam SA30 heeft echt een streamer uit het stenen tijdperk ingebouwd en geen zicht op updates.
Een minder goede tendens vind ik persoonlijk, zo is er toch geen concurrentie meer en één groot bedrijf dat alles in handen heeft.
Het gaat nu eenmaal slecht in die branche en voor deze bedrijven is een overname door Samsung hopelijk een manier om de ondergang te voorkomen. Het zou toch heel jammer zijn als mooie merken als Denon, Marantz of B&W zouden verdwijnen. Er is al zoveel verdwenen. Nu maar hopen dat Samsung er goed voor zorgt en straks niet de B&W naam op plastic speakertjes uit China plakt.
De groten kopen alles op.
En JBL was al van Samsung... Nu dus zo'n beetje alle merken.
Nee, JBL was destijds, voor de overname, al onderdeel van HK.
Zelf 5 jaar geleden van onkyo receiver naar denon receiver overgestapt…denk dat ik in de toekomst retug ga naar onkyo (wachtend op hdmi2.2/GPMI wat dat gaat doen in de toekomst)
De laatste Onkyo die ik heb gehad had zoveel hdmi handshake problemen die zo slecht opgelost werden, dat ik nooit meer naar dat merk terug ga. Wat een beroerde service was dat zeg, zelfs de winkel waar ik het had gekocht vond het niets meer. Denk dat de AVR wel 6x terug is gegaan. De laatste 4x vanuit de winkel direct terug, want ze waren het ook een beetje zat dat ik helemaal naar de winkel kwam, dan weer naar huis reed en uur later weer terug was met 'nog niet opgelost'.

Sindsdien naar Denon overgestapt en daar de afgelopen 6 jaar geen problemen meer mee gehad. (al hoop ik nog wel op een Spotify upgrade naar lossless geluid)
Spotify heeft sinds een aantal weken ook FLAC, :)
Zelfde hier. Mijn Onkyo receiver begon kuren te vertonen en op dat moment was het doek gevallen... Uiteindelijk bestaat het merk nog en lijkt er zo sporadisch weer een Onkyo model leverbaar maar echt ontwikkeling zit er volgens mij nog niet in. Duimen dat ze weer nieuwe apparaten gaan ontwikkelen en dat ze niet gedwongen worden op kwaliteit in te boeten door de nieuwe eigenaren. Mijn Marantz gaat zo weer de deur uit voor een Onkyo als men een goede opvolger op de markt brengt.

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 24 september 2025 17:07]

De Marantz spullen waren technisch al identiek aan Denon modellen. Hier heb ik al een tijdje mijn vierde Denon receiver en ik moet zeggen dat ik er nog steeds heel content mee ben. Hopelijk blijft Denon bestaan zoals het altijd was: mooie apparaten met een fantastisch geluid.
Marantz en Demon zitten al een paar jaar bij elkaar onder de zelfde paraplue. Er zal ongetwijfeld veel zijn samengewerkt. Maar toen ik (toegegeven, 10 jaar geleden) op zoek was naar wat nieuws was het uiteindelijk de combinatie van de boxen en de versterker wat met mijn muziek in mijn oren het verschil maakte. Hier geniet ik al een tijdje van een Marantz versterker met Dali speakers. Dat had net zo goed een Demon versterker kunnen zijn. Welke andere speakers op mijn shortlist stonden weet ik niet meer.

Ja ze zijn ongetwijfeld technisch identiek, ze kunnen zelfs van de zelfde band af rollen. Toch hebben ze uiteindelijk hun eigen eind-afstelling.
Zelfde fabriek, andere ingenieurs en interne verschillen;

Denon gebruikt inferieure lamellenvoedingen maar plaatst er 2 in pushpull om de negatieve eigenschappen quasi weg te krijgen;

Marantz doet het meteen goed en gebruikt toroidale ringkernvoedingen.

Denen klinkt zeer warm met veel laagweergave (commercieel), Marant klink neutraal - warm met veel meer friis heldere hoge tonen. Keuze is afhankelijk van welke speakers je gebruikt.
Hoe ze klinken ligt aan je equalizer. Tenzij een van de twee defect is en meer doet dan enkel een signaal versterken.

Of de nadruk ligt op bass of treble ligt aan je speakers, of wellicht een gebrek aan vermogen. Dat hele warm vs neutraal gebeuren zou men echt eens met een geluidsanalyse door moeten lichten, ik lees er al jaren over in zelfverklaarde “vakbladen”, maar het eerste bewijs moet ik nog tegenkomen.
Ik ben 23 jaar verdeler van beide merken, dit verchil in sound ervaar je als je de treble en bass op nul hebt staan en deze op dezelfde speakers aansluit met dezelfde bekabeling.

Beide merken komen van hetzelfde fabriek maar hebben elk hun eigen sound door het gebruik van andere technieken / afstelling.
Meten is weten. Het zou goed zijn wanneer fabrikanten gewoon een overzicht bieden van de fabriek-af equalizing op de nulstand. Nul zou nul moeten zijn voor een studiogetrouwe weergave. Maar goed juist dat is commercieel gezien waarschijnlijk minder interessant, men wil immers "karakter" kunnen verkopen.

https://www.audiosciencer...nema-40-avr-review.50571/
https://www.audiosciencer...-x4800h-avr-review.42812/

Overigens valt er weinig aan af te leiden dat Denon veel bass zou leveren. De frequency response van beide versterkers is zo goed als vlak, al vlakt de Denon in het hoog ietsjes af, maar of <0.2dBrA hoorbaar is bij frequenties waar de meeste volwassenen reeds moeite hebben deze überhaupt waar te nemen?

Ik zou m'n versterker er eerder op uitzoeken dat deze gewoon neutraal is, om de rest middels equalization op te lossen, zodat ik geen equalization nodig heb om het standaardprofiel aan te moeten passen naar hoe het eigenlijk door de artiest gedacht was. Eigenlijk zouden de speakers vooral de grootste invloed moeten hebben, al kan ik me voorstellen dat het fijn is een andere versterker te kunnen koppelen aan speakers die je optisch goed bevallen, maar akoestisch niet, zodat je alsnog de gewenste toon krijgt. Maar goed, in feite is dat ook met equalization / calibratie op te lossen.
1 van de redenen waarom Denon als warm ervaren kan worden is door de 'Midrange Compensation'. Eigenlijk een heel smerig trucje wat ze uithalen. Op mijn x3800h kan je dat alleen uitzetten door 20 euro uit te geven aan Denon's 'Audyssey MultEQ' app, en daar krijg je wel de optie om het weg te doen. Dus die rare dip in midrange die je hoort wat het effectief laat klinken alsof je te veel bas hebt? Dat dus.

Verder heeft die app andere problemen waar je om heen moet werken, en heeft iemand zelfs voor de PC een programma gemaakt zodat je handmatig nummers kan veranderen waar het in de app met touchscreen werkt en slepen en dat is ERG slecht.

Denon hoeft dus niet 'anders' te klinken, als je maar de haken en ogen kent en wat tijd steekt in het afstellen. Overigens hebben ze ook een Direct mode, die al die technologie omzeilt, dan zou je moeten horen hoe je speakers+receiver combo klinken. Maar in Direct mode kan je heel veel opties van de receiver niet gebruiken, dat is wel een ding.

[Reactie gewijzigd door kevz op 25 september 2025 18:07]

of je koopt een Dirac licentie en je laat die alles afstellen. Blijkbaar zou Dirac ART ook op alle x800 modellen uitkomen binnenkort.

oeps je hebt de x3700h zie ik, weet niet of die Dirac ondersteunen

[Reactie gewijzigd door TMT op 25 september 2025 15:29]

Ik vond de receiver al duur genoeg eigenlijk haha. (klopt ik heb en 3800, 3700 was een typo)

Audyssey werkt niet slecht, je moet alleen echt je huiswerk doen om alles te krijgen zoals je wil. Al zal dat voor de meeste HiFi fanaten wel te doen zijn, die alles obsessief door gaan tot perfectie :)

[Reactie gewijzigd door kevz op 25 september 2025 18:08]

Goh de Denon X3800h met Dirac licentie kostte maar iets meer dan de Onkyo TX-RZ50 (Dirac built in) die ik eerst had (drama maar gelukkig kunnen retourneren). Heb wel kunnen kopen toen die maar 1000€ stond...

Idd met de betalende Audyssey app kom je heel ver, maar Dirac is toch next level. gigantisch goed. Zeker met 2 subs. Zo goed klonk men setup ervoor nooit.
Ik heb met de meegeleverde meetmicrofoon het Audyssey systeem van mijn Denon AVR-X3500 ingeregeld en ik moet zeggen dat dit een enorme verbetering geeft aan het geluidsbeeld. De puristen zullen zeggen dat het nep is, maar ik doe mijn oren graag een plezier.
Hoe ze klinken ligt naar mijn idee niet aan de equalizer. Die is namelijk helemaal niet nodig als je in 1 keer iets goeds uitzoekt.
De nadruk op bass of trebble ligt niet alleen aan je speakers en al helemaal niet aan een gebrek aan vermogen. In de prive omgeving hebben de meeste versterkers juist veel te veel vermogen waardoor ze niet op hun beste profiel werken. Het beste staat het volume ergens tussen 40 en 70% van het vermogen zodat de analoge techniek mooi in het midden van het bereik zit en geen last heeft van randverschijnselen.

Uiteindelijk moet je niet alleen af gaan op wat de techneuten en vakidioten zeggen. Je moet eerst en laatst naar je eigen oren luisteren, liefst op basis van je eigen muziek en als het even kan in je eigen ruimte. En voor de meesten zal gelden dat het ook nog in je eigen budget moet passen.
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. De vlaggenschip modellen van Marantz zoals de SR8012 is niet te vergelijken met enig model van Denon.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld het hoge segment kijkt van Marantz, zoals de MODEL lijn. Dat is iets wat Denon ook niet heeft.

Dan heb ik het nog niet over het output verschil kwa geluid, Marantz is over het algemeen warmer.
Hang per model af hoor. Er zijn topmodellen van Marantz die een ietwat slechtere noise-floor hebben tov een goedkopere Denon, en andersom. Marantz word dan nog gemarket als 'beter dan Denon', maar praktisch gezien blijft het gewoon onderzoek doen om te vinden wat je wil, over het algemeen vergelijken ze bar weinig van elkaar. Het belangrijkste is dat een receiver de opties heeft die je nodig hebt, lage noise floor, en voldoende vermogen (hebben ze allemaal wel eigenlijk) en zal je bij de meeste merken goed zitten. In de praktijk zouden ze ook allemaal soortgelijk klinken als je digitale muziek speelt, je speakers hebben de grootste invloed op hoe alles klinkt. Verder hebben ze ook room-correction techniek tegenwoordig, dan kan je helemaal zelf instellen hoe het geluid je speakers uit komt en dan maakt het hoe warm of neutraal iets klinkt niks meer uit. Dan blijft eigenlijk alleen over hoe de onderdelen onder de motorkap er uit zien en of ze lang mee gaan vind ik, ook dat zou je bij een goede reviewer kunnen uitvinden.


Ik claim niet dat ik expert van audio ben, maar had dit jaar wel een Denon x3800h aangeschaft na lang onderzoek doen en ik ben er blij mee. Ook deze heeft 'quirks' maar als je alles eenmaal uitzoekt werkt en klinkt het heerlijk. Ik kan me niet voorstellen dat een model dat x2 of x5 kost mij meer gaat geven.

[Reactie gewijzigd door kevz op 25 september 2025 19:14]

Mijn Denon AVC-X4800H is praktisch identiek aan de Marantz Cinema 40. Het verschil zit vooral in de HDAM modules en luxere materialen en de tuning. Ik vind het traditionelere minimalistische uiterlijk van de Denon ook mooier dan het nogal uitgesproken uiterlijk van de Marantz.

En zo hebben eigenlijk alle modellen van Marantz een gelijksoortig model bij Denon.
harman? waar is kardon?
Harman (nternational Industries) is het moederbedrijf.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 24 september 2025 14:46]

Die personal audio scan van de Denon Perl Pro's is echt geweldig, hopelijk voegt Samsung dit toe aan hun eigen buds.
Zo, in één keer die hele markt in handen. Slimme move...
Want de markt omvat enkel deze merken?
Wel in dit segment, voor de consument de bekendere merken. Retorische vraag...
harman? waar is kardon?
Hier (in een lijstje als merk van Harman International Industries, Inc. AKA Harman): Wikipedia: Harman International

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 september 2025 15:15]

In het kort: Harman en Kardon hebben het bedrijf opgericht, daarna is Kardon uitgekocht en werd het audiomerk eigendom van Harman, maar de apparatuur wordt nog steeds onder de naam Harman Kardon verkocht.

Wikipedia: Harman International
B&W halen ze niet zomaar uit elkaar.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn