Windows Kladblok gaat niet langer abo vereisen voor AI-functies op Copilot+-pc's

De AI-functies van Windows Kladblok gaan in de toekomst op machines met Copilot+ niet langer een abonnement vereisen. Dat is nu nog wel zo. In plaats daarvan gaan de AI-functies om teksten samen te vatten of te herschrijven lokaal op de machine draaien.

Windows Kladblok lokale AI-functies
Windows Kladblok lokale AI-functies

Ook ingelogd zijn is dan niet langer nodig, meldt Microsoft. Het bedrijf heeft de lokale AI-functies voor Kladblok nu in een Insider-versie van Windows gezet voor testers. Vermoedelijk komen die in een latere upgrade naar alle Windows 11-gebruikers. Wanneer dat zal zijn, is nu nog niet duidelijk.

Die AI-functies laten gebruikers teksten schrijven, samenvatten of herschrijven. Daarvoor is een Copilot+-machine nodig, omdat die de benodigde npu heeft voor die taken. Op andere pc's blijft een abonnement verplicht, omdat de data daarvoor naar de cloud gaat.

Microsoft zegt ook dat zijn plaatjesbewerker Paint projectbestanden gaat krijgen. In plaats van opslaan als bijvoorbeeld jpeg kunnen Windows-gebruikers een project opslaan als .paint-bestand en dan later verder gaan waar ze gebleven waren. Ook die functie is in de nieuwste versie bruikbaar voor Insiders.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-09-2025 • 19:46

40

Reacties (40)

Sorteer op:

Weergave:

In de film Wall-E zitten mensen die door alle gemakken enorm lui en dom zijn geworden. In 2008 was dat nog best komisch, maar ik zie het steeds meer waarheid worden. Ik ben niet heiliger dan de paus en gebruik AI (ook) als hulpmiddel, maar zaken als samenvattingen maken zijn best een handige skill om te hebben. Niet eens perse het maken van de samenvatting, maar wel het begrijpend lezen en het om kunnen zetten naar je eigen woorden. Als je ziet hoeveel studenten/scholieren nu al hele verslagen laten maken door AI, inclusief samenvattingen, of hoe ze gewoon hun tekst in een prompt knallen voor een spellingcontrole... Ik snap het, want lekker handig, maar je leert niks. Je ontwikkelt geen vaardigheden. Je houdt niks vast. En informatie opzoeken? Google geeft je een handige AI overview dus ook die vaardigheid ontwikkel je niet meer.

Ik ben niet perse anti AI, maar er zitten wel echt zéér negatieve kanten aan die een aardige impact kunnen hebben als daar niet adequaat mee omgegaan wordt.
Ach, Plato waarschuwde voor het schrift, dat ons geheugen daardoor aangetast zou worden. Jouw waarschuwing is dus in goed gezelschap. Nieuwe technieken leveren logischerwijs ook nadelen op, maar ik zie niet in waarom omgaan met AI onze definitieve ondergang betekent waar alle voorgaande nieuwe technieken ons uiteindelijk gewoon veel voorspoed hebben gebracht.
Een kladblok denkt niet voor jou, dus die vergelijking gaat niet op.
Ook met rekenmachines, deels van het hoofd rekenen is verloren gegaan en ik denk dat veel van jongere zelfs niet meer bepaalde zaken kunnen hoofdrekenen, maar een reken machine denkt niet voor jou ze neemt niet weg dat je de logica achter de berekeningen snapt. Dit doet AI wel.

Aantal korte studies dat overmatig gebruik van nadelige effecten kan hebben niet enkel op je welzijn maar op cognitieve functies.

Ik gebruik en betaal voor AI, ik vind het een handige sparring partner als ik iets bij wil leren, ook voor zoek opdrachten. Maar ik ben bijna 40 en heb lang geleden geleerd hoe ik zaken op het internet moet opzoeken zonder, hoe ik zelfstudie kan doen zonder hulpmiddelen. Iemand die dat niet leert en afhankelijk wordt van AI daar zie ik wel nadeel in op vlak van ontwikkeling.
Helemaal mee eens dat er nadelen zijn, en we zullen de scholen ook zeker verder moeten aanpassen zodat jongeren AI ook op juiste manier kunnen inzetten.

Maar ik ben het er mee oneens dat je ten allen tijde precies moet begrijpen hoe iets werkt voordat je er gebruik van kan/mag maken. Ik heb wel een bepaald idee bij hoe een auto werkt; benzine wordt verbrand en energie naar wielen overgebracht. Maar als hij stuk gaat bel ik de garage en hoef ik dat verder niet precies te weten.

Uiteraard zal de automonteur het wel precies moeten weten, maar die hoeft weer niet te weten hoe de backoffice van een verzekeringsmaatschappij is ingericht (mijn werk).
Ik zie het in jou vergelijking eerder als zelf kunnen rijden met een wagen dan een wagen kunnen maken, ook al wordt in Vlaanderen tenminste hedendaags een basis kennis van je wagen verwacht bij het behalen van je rijbewijs.

Daarmee dat ik het belangrijk vind dat komende generatie nog steeds weet hoe ze zaken moeten opzoeken zonder hulp van, hoe ze informatie kunnen uitfilteren.

Ben ook van mening dat kennis van zaken zoals statistieken en kans berekening, gewoon de basis ook bevorderlijk is om informatie in je later leven in perspectief te plaatsen.

Ook moeten we meer inzetten op jongeren weerbaarder te maken tegen de snelle informatie stroom om zo zelf onzin van realiteit te kunnen scheiden of toch vragen stellen bij bepaalde beweringen. AI gebruik zou hierbij kunnen helpen door genoeg bronnen te hanteren MAAR dat hangt volledig af van de ontwikkelaar en hun doelstelling en agenda..

Maar goed tegen houden doen we het toch niet. Dus we zien wel waar deze achtbaan ons brengt :D
Plato z'n waarschuwing was waarschijnlijk niet gestoeld op daadwerkelijke praktijkvoorbeelden ;) Je ziet al dat door navigatiesystemen mensen nauwelijks nog de weg leren kennen, simpelweg omdat het niet nodig is. Je hoeft niet echt meer op de omgeving te letten want het schermpje vertelt je precies hoe je moet rijden. Idem met maximum snelheden. Het is schrikbarend hoeveel mensen niet op die borden letten puur omdat ze op hun schermpje de max snelheid zien.

Door AI hoef je een tekst niet meer te lezen om een samenvatting te maken. Je hoeft de samenvatting niet eens te maken. Informatie opzoeken? Niet nodig want een prompt doet het voor je. En de tekst zelf? Wordt ook voor je gemaakt. Loop je ergens tegen aan of wil je iets weten? AI geeft je een korte overview. Dat zijn gewoon vaardigheden die je niet (meer) leert terwijl het wel handige vaardigheden zijn, voor iedereen. Voor een automonteur is het fijn als ie probleemoplossend vermogen heeft, begrijpend kan lezen en teksten om kan zetten naar eigen woorden. Datzelfde geldt voor mensen werkzaam in de backoffice van een verzekeringsmaatschappij. Je hoeft niet alles te weten, maar je hebt best wat vaardigheden die voor iedereen prettig zijn om te hebben.
En die vaardigheden zijn nog steeds of zelfs nog belangrijker nu we ook AI hebben. Maar juist dat we die vaardigheden nodig hebben maakt dat we dus niet a la Wall-E in stoelen zullen eindigen.
Het schrift was al duizenden jaren oud toen Plato leefde, terwijl AI pas een paar jaar bestaat. Niet echt een goede vergelijking dus. Op je hoede zijn voor iets dat slechts kort bestaat en waarvan de voor- en nadelen nog (wetenschappelijk) moeten worden aangetoond is niks mis mee.
Mijn dochter zit op de hoge school in r'dam en ik vroeg haar gebruik je ook AI, nee dat vertik ik want ik leer daar niks van. Ik droog kan best hulpmiddel zijn soms? Dat zien we dan wel weer. Dus je merkt ook een tweespalt tussen de jongeren , een groep die het wel gebruikt en een groep die het niet of amper gebruikt. Maar je commentaar is inderdaad spot on, de mens ligt straks alleen nog vet geblubberd in vliegende stoeltjes.
Het is niet alleen AI, maar het is dat alles en iedereen alleen nog maar hapklare brokjes aan informatie kan/wil consumeren.

En alles moet makkelijker, maar de reacties op alles wat ook maar een beetje moeite kost, wordt steeds heftiger.
Beter leer je er dus verstandig mee omgaan. Zie het als een kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Door de rekenmachine, computer en het internet zijn we ook heel andere vaardigheden gaan ontwikkelen en dat heeft ons niet opeens allemaal dom en lui gemaakt.

Als je nu niet leert hoe je met AI moet omgaan ben je straks net zoals de vastgeroeste boekhouder die nog niet weet hoe Excel werkt.
Als je daarna vraagt waarom de veranderingen gemaakt zijn, dan kan je toch wat leren van de AI. En doorvragen. Dat was altijd al de vaardigheid die je nodig had.

Nwt als gegenereerde text alleen als proefschrift gebruiken niet als eindmateriaal.
Ben het met je eens dat je eerst bepaalde basis vaardigheden moet hebben. Daarna juist in deze tijd met veel meer informatie is ai een geweldig stuk gereedschap. Mits goed gebruikt kan het een force multiplier zijn. Leren gaat alkeen maar sneller.
200% mee eens, ik zie nu al dat als er geen internet thuis is er geen huiswerk meer gemaakt kan worden. Totaal afhankelijk van ChatGPT.

Ook de meest simpele vragen en taken worden daar opgezocht

AI mooi, maar dit gaat serieuze concequenties hebben
ik zie nu al dat als er geen internet thuis is er geen huiswerk meer gemaakt kan worden. Totaal afhankelijk van ChatGPT.
Yeah dag klinkt als een issue. En niet een kleintje om eerlijk te zijn.
Een beetje wat mijn oma riep over de rekenmachine en mijn moeder over de computer roept een deel nu over AI. Niets nieuws.
Samenvattingen maken zijn zelfs noodzakelijk om je de stof eigen te maken en je begrip ervan in je brein te verankeren.

Daarom zou wat mij betreft hierop zware straffen mogen staan tot zelfs verwijderen van school aan toe.

Voordat het zover moet komen, denk ik dat verplichte voorlichting daarover hopelijk de mensen in de juiste richting kan duwen: ai is mooi, heel mooi, maar niet overal even goed of geschikt voor.
Diegenen die die (oude) vaardigheden wel ontwikkelen zullen in de toekomst de wijzen zijn en worden geëerd om hun buitengewone kunnen.
Ik merk dit fenomeen op mijn werk ook. In een professionele omgeving dus. Interne toezichthouders die ChatGPT gebruiken om een norm te interpreteren en toe te passen op interne bedrijfsprocessen. Toen ik daar mijn collega op aansprak gaf deze met wat schaamte toe dat dit lekker handig is.

Inhoudelijk hoeft het niet altijd verkeerd te zijn en is het soms misschien zelfs beter, maar de toezichthouder wordt hier gereduceerd tot een machine operator, waarbij een algoritme dus oordeeld.

Een inhoudelijke discussie met deze collega over de uitkomsten van een audit is dan minder mogelijk, want deze heeft niet het denkproces doorlopen om tot de conclusie te komen.

Ik vind er wat van.

[Reactie gewijzigd door E!Ma0RB7 op 19 september 2025 09:13]

Notepad gebruik ik om snel dingen in te kopieeren en hierna vanuit daar weer even te gebruiken. Waarom moet overal een ai in geduwd worden eigenlijk? Zijn we zelf niet slim genoeg, tuurlijk ai is handig om een document voor je op te stellen die je daarna kan editten. Maar dat doe ik in een tekst editor en niet in een kladblok :+
Notepad gebruik ik ook voor snelle notities, of om m'n boodschappenlijstjes in op te stellen. Opmaak boeit niet, interface mag gewoon zo minimalistisch mogelijk. Als Windows een ingebouwde postit-functie had gebruikte ik die bij wijze van. Laat notepad gewoon kaal en minimalistisch. Daar blinkt dat programma in uit.
Toen Copilot sowieso al in Notepad kwam, was ik er klaar mee direct t verwijderd.
Ik heb niet specifiek iets tegen AI, maar het moet niet overal maar opdringerig ingepropt worden.

Ik heb het zelfde gedaan met sticky notes, paint, foto app(Screenshot programma ook al vervangen want ook hier komt Copilot in).

https://win7games.com

Ik wil geen AI in deze apps, ze moeten in mijn ogen gewoon zo blijven als ze waren. even iets snel en simpels klaar.
Nouja wees dan maar blij dat ze niet de Apple aanpak hebben genomen, daar is ieder tekst veld voorzien van de writing tools praktisch.
LM studio is ook erg goed. alternatief van CHATGPT en andere dingen Alles kan je lekker lockaal doen

Er zijn onzettend veel modelen en varianten die je kan gebruiken,
Hoezo zijn die modellen verschillend? Dat kan de AI zelf niet oplossen? Dit is een sterke aanwijzing dat het grootste deel onzin is. AI doet aan vermeend logisch redeneren maar het is niet in staat zijn eigen prestaties te verbeteren. wat gewoon dezelfde logica vereist. Het onderscheid ttussem taal-modellen zou niet moeten kunnen bestaan. Sowieso, wie verzint het dat we nog steeds met taal bezig zijn? Dit heeft daar nog iets mee te maken?

[Reactie gewijzigd door blorf op 18 september 2025 20:29]

Is een goed begin. Ik zou op den duur graag de mogelijkheid hebben om de keuze te hebben uit merrdere. Echt een reden om windows te gaan gebruiken en niet omdat het nou eenmaal op de pc zit.
Waarom heb je een ngu nodig voor copilot? Of wellicht is de vraag beter: waarom heb je een berekening nodig vanuit copilot. Wat genereerd ms aan de server kant? Wat gaat er dan over de lijn en wat moet er dan nog lokaal berekend worden?
Hmm ik kreeg net een Copilot+ laptop te leen van mijn werk. Specifiek om die functies te testen. Ik dacht dat het alleen ging om Recall enzo. Ik ga dit ook eens proberen. Ik had geen idee dat het ook in kladblok zat.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 18 september 2025 21:48]

"...omdat de data daarvoor naar de cloud gaat.": Wat je in kladblok hebt ingetypt, wordt ongetwijfeld allemaal permanent opgeslagen en (al dan niet in de toekomst) gescand op onwelgevalligheden.
Notepad.exe 1 van mijn meest geliefde applicatie ooit.
Helaas nu tot een versie gebracht dat ik niet meer gebruik, omslachtig uitgebreid tot iets als een soort wordpad en een soort online word met AI integratie.

Een tool wat precies niemand zoekt. Don't fix if it ain't broken ging in dit geval op!
Ik snap wel waarom MS dit doet. Notepad werd door velen gebruikt om snel belangrijke notes te maken, daar zit vaak ondanks beknoptheid, zeer bruikbare data in. Met een AI erin, biedt het aan als een mooie feature en daar is het data harvesten. The client as a cashcow.
Ik heb alle Windows apps verwijderd, was er helemaal klaar mee met dat opdringerige Copilot gedoe.

https://win7games.com/

Kladblok, Paint, Sticky Notes enzo, oude windows foto viewer, voor screenshots maken Greenshot geïnstalleerd(Was sowieso op zoek naar iets uitgebreidere variant van de Snipping tool).
Ja koel dat dat er nog is, maar ik durf echt niet meer via de niet legitieme sites apps te downloaden. En dan gaat het mij vooral om silent malware
Dat snap ik op zich ook nog wel, je kan ook een iso van windows 7 ofzo downloaden.
Deze even in een vmware ofzo installeren, en dan de .exe files kopiëren.
Ik kan deze natuurlijk ook nog uit mijn 10 versie halen ;) dan heb ik wel notepad.exe
Dit mag dan z.g.a. lokaal zijn, maar dat gaat nog wat worden bij het AI misbruik door overheid/ambtenaren. Het overgrote deel van Uw correspondentie met de overheid straks(zo niet onbedoeld/bewust) door de Microsoft copymachine.
Sommige Gemeentes proberen nu https://safegpt.nl/ en aanverwanten af te dwingen voor gebruik.

[Reactie gewijzigd door hachee op 19 september 2025 08:18]

Oke, je hebt voor deze functie dus een Copilot+ pc nodig omdat deze "de benodigde NPU heeft". Hoe zit het dan met non-Copilot+ pc's die wel een NPU aan boord hebben? Mijn Ryzen 9 8945H toont namelijk ook gewoon een NPU in taakbeheer, ondanks dat mijn laptop voor zover ik weet geen Copilot+ laptop is..
Copilot+ vereist ook een bepaald aantal TOPS.

Maar inderdaad, het is ook wel een beetje van "hoeveel je microsoft betaalt" volgens mij. Want met mijn 4090 kan ik geen Windows AI functies gebruiken ondanks dat het ding vele malen meer TOPS heeft dan welke integrated NPU dan ook op dit moment. Het is een beetje flauwekul allemaal, domme marketing.

Overigens heb ik ook liever alles gewoon in Ollama hoor, in plaats van dat Microsoft overal op meekijkt. Ik heb alleen nog Windows op mijn game PC (VR gaming op Linux is nog erg lastig)

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 18 september 2025 21:49]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn