Duitse toezichthouder: Amazon overtreedt mogelijk wet met prijslimiet retailers

Amazon matcht de laagste prijs van verkopers op het eigen platform en dat ontneemt hen de vrijheid de eigen prijzen te bepalen, zo zegt de Duitse toezichthouder Bundeskartellamt. Daarmee overtreedt Amazon vermoedelijk Duitse regels.

Het matchen van de laagste prijzen van concurrenten die hun spullen via Amazon verkopen is een van de drie zorgen die de toezichthouder heeft geuit. Een andere is dat Amazon de zichtbaarheid van producten die qua prijs boven een bepaalde grens komen beperkt, zonder dat duidelijk is hoe die prijsgrens precies tot stand komt.

Bovendien zijn de prijsstrategieën van Amazon een risico voor verkopers, die daardoor mogelijk hun kosten niet kunnen dekken en daardoor moeten stoppen met de verkoop. In combinatie met het matchen van de laagste prijs van resellers zijn dat drie manieren waarop Amazon volgens het Bundeskartellamt de concurrentie hindert.

Amazon mag nu reageren op de zorgen die de toezichthouder heeft geuit. Daarna volgt een definitieve uitspraak en als het bedrijf met de praktijken doorgaat, lijkt de kans groot dat er een boete volgt en het bedrijf met de praktijken moet stoppen. De zaak geldt alleen in Duitsland en niet in Nederland.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

02-06-2025 • 20:29

87

Reacties (87)

87
87
49
0
0
31
Wijzig sortering
Amazon zorgt langzaam dat alle andere verkopers kapot gaan, zodat alleen Amazon nog over blijft.

Maar los daarvan koop ik liever direct bij Amazon dan een 'derde partij via Amazon', uiteindelijk is het toch allemaal meuk die direct uit China (Temu/Aliexpress) doorverkocht wordt.
Uiteindelijk maak je zelf de andere retailers dus kapot door bij Amazon te blijven kopen hè, zonder dat ik je daarmee in staat van beschuldiging wil stellen.

Ik ken het zelf inmiddels ook aangezien ik flink aan het verbouwen ben. Als je een paar keer naar de Gamma/Praxis moet dan schrik je je wezenloos wat een paar schroefjes daar kosten van een no-name merk. Voor hetzelfde geld (maar vaak minder) koop ik een doosje Spax, Heco, Fischer waar er in plaats van 20 stuks, 400 (!) in zitten. Om over andere gereedschappen nog maar niet te praten. Knipex tang hangt daar voor de180mm variant voor €58,- in de schappen en kost €23,70 bij Amazon in de VDE variant. Spijt me zeer voor de ‘retailers’ maar daar doe ik niet aan mee.
Precies dit! Zelfde producten kosten veel minder bij Amazon en Amazon maakt genoeg winst!

(Kun je nagaan wat de marge is bij de gewone bouwmarkten)
De gewone bouwmarkt heeft dan wel niet genoeg marge om te lobbyen om legaal hun personeel uit te buiten, arbeidswetgeving te omzeilen en hun personeel constant te tracken.
Dit eigenlijk. Amazon staat er al een tijdje om bekend dat ze de plekken uitkiezen met weinig werk aanbod voor hun distributie centra. Als er geen andere banen in de buurt zijn, laten mensen zich makkelijker uitbuiten en onderbetalen.
Goh, arbeidsintensieve bedrijven zoeken een locatie waar veel personeel beschikbaar is. Volgende onthulling: goudmijnen zoeken een locatie waar veel gouderts in de grond zit.
Onzin. Die retailers hebben die lobbyisten wél en kunnen overheidsbeleid zelfs beïnvloeden.

Amazon's retailtak neemt ook genoegen met lage winstmarges dus ook dat stuk is gelul. Het grote verdienmodel van Amazon is niet de retail maar IT-dienstverlening.
Nee, zeggen dat Amazon 'winst maakt' is niet erg correct:
Does Amazon make money on its first party retail sales? Probably not. Should we think of Amazon Prime as its own product line with a stand-alone P&L, and get caught up in calculating the possible earnings hit from last week’s membership pricing increase? Absolutely not. Can Amazon continue to invest aggressively in both e-commerce and physical retail while accepting below average margins? You betcha’. And not only can they, they will.
https://www.forbes.com/sites/stevendennis/2022/02/07/what-we-get-so-very-wrong-about-amazons-retail-profitability/

En ook natuurlijk weer wat ik gisteren ook al potte:

de 'Note' die Lisa Khan (nu baas van de FTC in de VS) ooit schreef over Amazon blijft actueel:

[url="[url="https://www.yalelawjourna...amazons-antitrust-paradox\"]N"]https://www.yalelawjourna...amazons-antitrust-paradox"]N[/url] ote[/url]
This Note argues that the current framework in antitrust—specifically its pegging competition to “consumer welfare,” defined as short-term price effects—is unequipped to capture the architecture of market power in the modern economy. We cannot cognize the potential harms to competition posed by Amazon’s dominance if we measure competition primarily through price and output. Specifically, current doctrine underappreciates the risk of predatory pricing and how integration across distinct business lines may prove anticompetitive.
Je kan ook bij andere online verkopers terecht. Vaak zijn dat gespecialiseerde verkopers. Kan fractie duurder zijn dan amazon, maar zo mijd ik althans amazon. En de meerkost heb ik er voor over.
Gelukkig meer mensen die zo denken. Ook gewoon Nederlandse gespecialiseerde verkopers neem ik aan?
Belgische in mijn geval, maar ja, liefst lokaal.
Ah, oké, Belgische. Ook prima. Landen direct rondom zijn ook nog te doen indien het lokaler niet te vinden is.

Het lieft koop ik nog bij een winkel of bij een online shop met een winkel. Vaak toch andere (betere of veel betere) service en advies.
"Uiteindelijk maak je zelf de andere retailers dus kapot door bij Amazon te blijven kopen hè"

Van een iets grotere afstand bekeken maak je zelf andere mensen kapot door bij amazon te kopen.

Ik zeg het even op de meest zwart-witte manier maar amazon is een systeem waarmee mensen die er net even beter bij zitten op een hele makkelijke en onzichtbare manier andere mensen die er net wat minder makkelijk bij zitten kunnen uitbuiten, en op die manier de ongelijkheid in de wereld vergroten.

Er is maar een weg terug, en dat is bewust en minder kopen, voor goede prijs en bij kleinere retailers.

[Reactie gewijzigd door SvenHe op 3 juni 2025 07:45]

Fijn om te lezen dat er nog meer mensen zijn die dit doorhebben. Het is de moderne vorm van slavernij en als we niet oppassen zullen we dit allemaal ondergaan (op een klein kliekje mensen na die bulken van het geld).

Het is dan overigens geen "goede" prijs in de ogen van de mensen (want duurder dan Amazon), maar wel een "eerlijke" prijs.
Gelukkig zijn er ook nog Nederlandse gereedschap winkels waar je voor een acceptabele prijs spulletjes kan bestellen. De Gamma en de Praxis horen daar niet bij.
Waarvan alles wat betaalbaar is uit dezelfde fabrieken komt in Shenzen als dat van Amazon (HBM bijvoorbeeld).
Dus doe je zelf precies hetzelfde. Net zolang totdat er geen andere opties meer zijn en Amazon de prijzen vrolijk omhoog gooit. Het is te zot voor woorden hoe simplistisch mensen tegenwoordig denken en meewerken aan slavernij.
Die shops met rare namen, ja daar koop ik ook niks, maar als een ik noem maar wat, Anker een eigen "store" heeft op amazon dan koop ik daar ook zonder problemen.

Maar dat is hetzelfde op bol.com bijvoorbeeld waar een random shop telefoonhoesjes van 3 euro op ali verkoopt voor 20.

Als amazon die kapot laat gaan, vind ik dat niet zo erg.
Meer nog, als je bij Anker op hun eigen website bestelt dan is dat een FBA (fulfillment by Amazon) bestelling.

Je "koopt" dan wel bij Anker direct, maar de warehousing, verzending en (soms) levering gebeurt gewoon door Amazon.
Het is allemaal één pot nat alles komt uit china en wordt door retailers verkocht.
Super markten same as , allemaal de beste en de goedkoopste.
Zelf koop ik wel eens wat bij alieX zo onlangs een toestenbord voor mijn Laptopje Asus X540S kostte hier nl 55 Euro Aliex 6 Euro kwam op 11 euro incl vezendkosten
Ook een kwestie van de reviews goed lezen, voorbeeld Een 12TB HDD voor 25 euro kan dus echt niet. beetje tweaker en waker persoon laat dit voorbij gaan
Los hiervan zijn er zeker wel betrouwbare shop bij AlieX
Ja het zijn gewoon dropshippers niks "lokaals" aan.
Als die allemaal kapot zijn is er niks dat Amazon let om ook 20 euro te vragen voor die telefoonhoesjes. Dat is zo ongeveer de hele strategie van dat bedrijf.
Lol. Dat gaat werken.

Het economische concept is "barrier to entry". Telefoonhoesjes verkopen kan elke tiener van zolder. Dat heeft dus nul barrière. Het gevolg is dat je geld verkwist door concurrenten uit de markt te drukken.

ASML is het andere uiterste. Die hebben miljarden over om concurrentie op de lithografie markt voor te blijven. Die barrier to entry is torenhoog
Het economische concept is "barrier to entry". Telefoonhoesjes verkopen kan elke tiener van zolder. Dat heeft dus nul barrière.
Die tiener zal wel klanten moeten vinden.
De meeste van die kleine handelaren zijn daarvoor afhankelijk van sites als Amazon. Zodra een kleine handelaar succesvol wordt kan Amazon die handelaar afsnijden en/of hetzelfde product aanbieden onder de marktprijs, net zo lang tot de kleine handelaar failliet gaat.
Amazon kan jarenlang telefoonhoesjes verkopen onder de marktprijs maar die kleine handelaren niet.
uiteindelijk is het toch allemaal meuk die direct uit China (Temu/Aliexpress) doorverkocht wordt.
Sorry hoor, maar hoezo "allemaal"? :?

Wat ik bestel/koop op amazon zijn gewoon normale producten.
Veel levensmiddelen, gewoon uit de EU, gereedschap uit de EU. Autoonderdelen van Europese fabrikanten, reserveonderdelen, cosmetica, etc, etc.
En vrijwel nooit "made in China" materiaal. Alhoewel dat al jarenlang gewoonweg niet te vermijden valt. Ook niet bij reguliere offline winkels.

Dus wat dat betreft weer jammer van zo'n stigmatiserende opmerking. :|

[Reactie gewijzigd door ehtweak op 2 juni 2025 21:15]

Mag ik vragen wat voor levensmiddelen je bij Amazon koopt? Ik ben even aan het denken wat ik daar ooit in die trend gekocht heb maar het enige was Optimum Nutrition Whey.
(voornamelijk biologische producten van EU oorsprong)
-noten, zaden, diverse meelsoorten, olijfolie, andere oliën, thee, gedroogde kruiden, honingsoorten, etc.
Vaak via een abonnement, om de zoveel weken/maanden.
Kijk maar naar de US, ook een retail woestijn geworden. Duitsland is niet beter.
Amazon zit achter allerlei vergelijkings sites en/of voeden sites ,zolas deze Kaufkompass
https://www.faz.net/kaufkompass/
Das Kaufkompass-Team arbeitet unabhängig von der Redaktion der Frankfurter Allgemeinen Zeitung.

Amazon "Altijd" bovenaan
Laatst filters nodig voor m’n stofzuiger. Die zijn bij AliExpress rond de 12 euro. Moest ik een week wachten. Bij Amazon via een partner voor 16 euro, volgende dag in huis. Dat had ik er bij uitzondering wel voor over.

Normaliter bestel ik het liefst zo min mogelijk bij Amazon en al helemaal niet bij externe verkopers.
Ik roep al jaren dat we dit soort zaken niet moeten willen. Er blijft straks maar 1 partij over.

Zelfde geld overigens voor zaken als thuisbezorgd, groupon, social deal. You can check-in but you can never leave.
Hier in Europa zijn ze gelukkig nog lang niet in een positie dat je kan spreken van een oprechte lock in.
Amazon zijn wij helemaal mee gestopt en dat doet eigenlijk niks met wat ik wel en niet via internet kan kopen.
Kijk voor de aardigheid eens in de pricewatch. Daar stonden een paar jaar geleden heeeeel veel webshops. Rijtje is nu behoorlijk karig aan het worden. Steevast Dustin, Amazon en Bol. Blijft voor de rest niet veel over. Dus ook hier is het aan de gang.

Zie je overigens op alle gebieden. De rek is er bij de grote jongens uit in de groei van het aantal klanten. Dus kun je enkel nog de prijzen opdrijven, meer concurrenten opkopen of nog klanten zoeken richting de onderkant van de markt.

Ik maak wel eens een vergelijking. Als landen bedrijven zouden zijn dan hebben de rijkste personen op aarde genoeg geld om willekeurige landen te kopen tot ergens plek 25. Hoeveel macht denk je dat dit soort mensen hebben.
Amazon zorgt langzaam dat alle andere verkopers kapot gaan, zodat alleen Amazon nog over blijft.

Maar los daarvan koop ik liever direct bij Amazon
Je kan natuurlijk ook gewoon stoppen met amazon als je je er zorgen om maakt dat ze concurrentie wegdrukken. ;)
Wij hebben dat gedaan en missen er erg weinig aan.
Af en toe betaal je wat meer maar dat ontloopt elkaar geen kilometers.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 3 juni 2025 11:36]

Amazon zorgt langzaam dat alle andere verkopers kapot gaan, zodat alleen Amazon nog over blijft
Precies dát is de reden dat ik Amazon heb uitgesloten in mijn PW filters. Dan betaal ik liever iets meer
Waar ik mij meer aan erger is dat Volgens de wet (artikel 7:26 lid 2 BW):

“De verkoper mag bij consumentenkoop geen betaling eisen van meer dan 50% vóór de levering, tenzij de koper vrijwillig méér betaalt.”

Je bij amazon altijd 100% aanbetaling moet doen en dat er verder geen keuze is, En waarom dit nooit door de acm wordt opgepakt. ik heb hier wel eens melding van gemaakt maar natuurlijk nooit meer wat van gehoord.
Welke (web)winkel doet dat anders.

Vrijwel alle webwinkels hanteren een direct volledig betalen voor verzending. koop op afbetaling zoals klarna uitgezonderd.
Vrijwel alle webwinkels hanteren een direct volledig betalen voor verzending. koop op afbetaling zoals klarna uitgezonderd.
Ook dan wordt er vooraf betaald aan de webwinkel, het risico wordt deels echter overgenomen door Klarna. Daar zie jij als consument niks over, maar aan de achterkant gebeurt dit wel.
Het is juist helemaal niet raar om bij webshops op rekening te kunnen bestellen. Bol.com doet dit bijvoorbeeld, net als Muscle-Meat en nog tig andere shops waar ik wel eens iets besteld heb. Bol.com vraagt er trouwens niet eens extra geld voor, daar waar je bij Muscle-Meat een kleine meerprijs betaalt voor bestellen op rekening.
Bol betaal ik bijna altijd alles achteraf zonder problemen. De verplichting een betaal mogelijkheid te bieden om minimaal 50% achteraf te betalen icm de race to the bottom maken diensten als Klarna voor steeds meer webwinkels noodzakelijk om te gebruiken helaas.
Amazon houdt zich juist als een van de weinige webwinkels aan deze regel. Standaard wordt mijn credit card pas belast als het product verzonden is.
Bij veel andere webwinkels gebeurt dat meteen.
Aaaah, dat verklaart waarom het lang duurde voordat paypal een bedrag van mn rekenin plukte laatst!
Om aan de wet te voldoen moet het innen pas na ontvangst en niet op het moment van verzenden als ik het goed heb begrepen.
Blijkbaar bestel/betaal ik dan op een andere manier bij amazon.

Want ik betaal nooit vooraf. Pas bij verzending wordt het betaalmiddel belast. Niet eerder.
En dat lijkt me ook heel normaal.

Bij disputen en/of retouren wordt binnen enkele dagen datzelfde betaalmiddel weer gecrediteerd. Dus gewoon zoals het hoort...
Maar dat is toch juist niet zoals het hoort? De webwinkel is verantwoordelijk tot aan jouw voordeur/ontvangst.

Ze laten je al betalen bij verzending. Zelf heb je geen invloed op die hele verzending (lees: je hebt geen vrije keus van transporteur).

Het feit dat ze disputen netjes oplossen doet niks af aan het feit dat je vooraf betaald, voor een product waarover je helemaal geen invloed hebt hoe het bij je aan komt.
Geldt dit wel voor webwinkels? Het is heel gebruikelijk dat je bij een online bestelling vooraf moet betalen, het is pas sinds een paar jaar dat je op heel veel sites een "betaal in termijnen" of "betaal achteraf" optie krijgt. Daar is overigens ook een hoop over te doen, want mensen die al in de schulden zitten kopen sindsdien veel vaker dingen die ze eigenlijk niet kunnen betalen, waardoor de schulden nog verder oplopen. Ik vind het juist positief dat je vooraf moet betalen, maar je zou ook de garantie (van ideal/bank/...) moeten hebben dat je het geld terug krijgt als de winkel ineens failliet gaat of om wat voor reden dan ook niet levert.
Ja, dat moeten webwinkels ook. Vaak is dat in de vorm van één optie die daar dan aan voldoet. Of ergens iets wat je in instellingen kunt aanzetten als je gegevens zijn gecontroleerd.
Bij bol.com kan je gewoon "achteraf betalen" activeren. Niet via Klarna ofzo, gewoon direct. Werkt prima.
Dan pak je ook wel zo'n beetje de grootste Nederlandse webshop die er is. Pak een webshop die wekelijks maar een paar pakketjes verstuurd en het ziet er al heel anders uit. Tegenwoordig hebben veel sites een standaard interface met standaard betaalopties, maar 5 jaar geleden nog niet. Mijn lokale bakker heeft bijvoorbeeld nog steeds een eigen (custom) webshop, die ondersteunen alleen ideal en "contant betalen tijdens afhalen", contant betalen bij bezorgen is er niet bij.
Met Achteraf Betalen kun je binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur betalen en bij tijdige betaling is het gratis. Deze betaalmethode is beschikbaar voor particuliere klanten met een geldig factuuradres in Nederland.

https://www.amazon.nl/gp/...l?nodeId=GW4TH3VF3GZGL8TR
Je hebt helemaal gelijk. Het was alleen goed verstopt. Voldoen ze toch aan de eisen 😊. Bedankt voor de link ik heb het gelijk aangepast.
Dit is onjuist. De optie is er gewoon je moet deze alleen wel gebruiken.
Ons hele systeem van concurrentie werkt niet meer met die gigantische bedrijven die alles mogen en iedereen totaal afhankelijk maken. Het verandert langzaam in de dictatuur van de grote bedrijven. En mensen willen dat graag, zie de populariteit van Apple producten.
Kan je totaal niet vergelijken met Apple, die zijn inderdaad vrij dominant in het premiumsegment(net als bv. BMW bij auto's), maar je kan perfect zonder apple-producten leven.

Bij Amazon daarentegen ligt wat moeilijker als je bv. op het Amerikaanse platteland woont, daar is alles (zowel brick&mortar als online-shops) weggeconcurreerd door Amazon.
Als er 1 markt totaal onvergelijkbaar is met die waar Apple in opereert is het de automarkt wel. Veel meer concurrentie, producten die veel substantiëler onderling verschillen dan smartphones doen, producten met een veel langere economische levenscyclus omdat innovatie veel trager gaat en een auto van 20 jaar oud in topstaat functioneel identiek is aan een nieuwe mits je maar een aftermarket navigatiesysteem inbouwt (kosten: onder de 200 euro, past gewoon waar de radio normaal zit), een 20 jaar oude high end telefoon is daarentegen niets meer dan elektro-afval.

BMW is trouwens ook niet alleen niet 'vrij dominant' in het premiumsegment vanwege de moordende concurrentie van Mercedes en Audi en zelfs van grote middenklassers van reguliere merken maar lijkt in de verste verte niet eens op Apple qua marktaandeel in hun sector. De grootste markt voor luxe auto's in Nederland is de taximarkt en daar is Mercedes heer en meester.
Het is niet alleen de grote bedrijven maar ook door criminaliteit. Er wordt altijd geadviseerd om bij bekende (web)winkels te kopen. En dat zijn vaak toch de grotere bekende winkels.
Daar hebben we samen met de wetgever zelf aan bij gedragen. Dat kon je helaas jaren geleden al aan zien komen.
Vroeger had je nog een overheid die er een antitrust maatregel tegenaangooide. Maar door al het gelobby door de grote bedrijven word er niets meer aan gedaan.
Tja, is dit niet gewoon het probleem van vrije marktwerking en het systeem waar we inzitten? Als consument wil je een lage prijs en dus zijn er partijen die the race to the bottom inzetten. Dat gaan we zonder wetgeving niet doorbreken.
Ik ken geen kleine bedrijfjes die hardware en software zo goed maken als Apple dat doet. Dus ja, ik koop bij Apple.
En mensen willen dat graag
Is dat zo? Eigenlijk willen ze een werkend produkt voor een redelijke prijs. Echter, als er geen vergelijking mogelijk is, dan is elke prijs op een gegeven moment redelijk...

Maar omdat het werkt, wordt het geaccepteerd =/= willen.

Dat is waarom Amazon als webwinkel 'werkt'. Ze zijn goedkoper dan retailers en hun service beperkt het risico voor de klant (ondanks dat ze de regels op allerlei fronten breken...).
Maar willen we dit totaal plaatje als klant? Nee dat niet maar zoals elders ook wordt opgemerkt - veel keuze hebben we niet meer. Het is nu aan de toezichthouders om te gaan optreden.
Het is in ieder geval te ingewikkeld voor de gemiddelde consument om een paar stappen verder te denken en te bedenken wat de gevolgen zijn van hun eindeloze vertrouwen in mega-bedrijven en het stemgedrag zegt ook dat de meeste het wel prima zo vinden of het graag nog erger zien.
De ellende is dat je dit principe vaker terugziet. Om toch iets te kunnen kopen of verkopen of andere activiteit, kiest men voor GroupOn / Uber / Thuisbezorgd / Amazon en die pakt dan de hele markt.
Een andere is dat Amazon de zichtbaarheid van producten die qua prijs boven een bepaalde grens komen beperkt, zonder dat duidelijk is hoe die prijsgrens precies tot stand komt.
Dit doet bol ook. Als hun algoritme het product van jou als externe verkoper te duur vindt, dan is het niet bestelbaar voor consumenten.

[Reactie gewijzigd door Swelson op 2 juni 2025 21:02]

Waar ik mij aan erger is dat ik soms de andere aanbieders nergens kan vinden door het goedkoopste eerst verhaal.

Staat Pietje Zolderkamer met 0 reviews zijn product in de webshop voor 49.95 dan valt een (ik noem maar iets :+ ) MaxICT buiten de boot met 49.99 met x goede reviews
Dat inderdaad maar ze zakken gewoon ook vrolijk mee in de prijs zodat ze de hoofd aanbieding blijven houden.
Deed onze toezichthouder maar een wat.
Zie https://www.smartscout.co...ellers-problems?locale=nl
Je plaatst als third party je producten bij Amazon, en de verkoop gaat als een tierelier. Leuk. Amazon pikt het signaal op, maakt je product na, gooit de prijs naar beneden en drukt jou volledig uit de markt.
Eén van de redenen waarom ik nooit meer via Amazon koop. Bezos gaat voor totale wereldheerschappij ten koste van alles en iedereen.
Amazon geeft wel degelijk om zijn werknemers, kijk maar wat ze allemaal verkopen in hun company store: https://amzn.eu/d/8fuDIqh 👀🤡
Helemaal mee eens Amazon en Bol staan bij mij echt op een blacklist. Veel ondernemers die via deze partijen verkopen snappen niet goed dat omzet geen winst is. Zeker niet als je het via Bol ook nog gratis moet verzenden.
Zeker niet als je het via Bol ook nog gratis moet verzenden.
Maar dat wordt gewoon vaak 1 op 1 gecompenseerd met een hogere verkoopprijs. Wat bij aankoop van meerdere dezelfde artikelen dus funest is. Omdat het dan dus weer goedkoper is op de eigen website omdat je dan maar 1 maal de verzendkosten betaalt (zoals het hoorts dus).

Bol.com doet het in mijn ogen ook veel slechter dan Amazon omdat hun assortiment lang niet zo groot is. Dat zal ook vooral met hun grootte te maken hebben. Maar dat maakt het dus een oneerlijk 'gevecht' om de toppositie - zeker aangezien beide rommelen met de regels en toezichthouders nog op het punt zitten van 'toelichting vragen' 8)7 .
Wat? Amazon die lak heeft aan de regels en probeert iedereen te naaien? Wat verrassend.
Het probleem is weer eens dat Amazon zowel een platform is als zelf een aanbieder. Dat maakt dat ze veel te veel macht op dat platform hebben, en alle data over verkopen van iedereen kunnen gebruiken voor hun eigen verkoopkanaal. Uiteindelijk leidt dat altijd tot misbruik.

In Nederland hebben we daar bijvoorbeeld last van bij bol.com: zowel eigen verkoop als verkoop door derde partijen. Dat gaat gewoon een keer mis. Wat mij betreft zouden deze rollen altijd wettelijk gescheiden moeten blijven: óf je bent verkoper, óf je biedt een platform om te verkopen en de services daar omheen, maar niet beiden tegelijk.
Idd. Nu is het een formule om de enige verkoper te worden (platform en aanbieder zijn).

En andere aanbieders maken (dankzij de enorme schaalgrootte van Amazon) steeds minder kans en worden gedwongen aan te sluiten, met als uitkomst dan Amazon hun handel zal overnemen.
Overigens zie je steeds meer partijen het Amazon model gebruiken om hun assortiment te vergroten.
Ja. Ik zie dat dus met lede ogen aan. Blokker had dat ook op hun website; echt vreselijk. Als ik iets daar wilde bestellen, dan wilde ik het assortiment van Blokker zien, niet van andere vage shops.
"Matchen van prijzen"? Is dat Nederlands?
Bedoelt de schrijver misschien het "koppelen van prijzen" ? Of vergelijken? Waar gaat dit nu over?
Is deze activiteit niet net zoiets als de PriceWatch, Independer, en elk ander prijsvergelijker doet?

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 2 juni 2025 21:32]

Prijzen zijn niet gekoppeld maar worden dynamisch aangepast, als je het artikel leest. Verder geen onterecht punt, al waren wij zonder anglicismen ook maar een stel prutsers.
Dan wordt het dus 'prijsniveau gelijkstellen aan'. Veel duidelijker dan matchen, dat multi-interpretabel is.

[Reactie gewijzigd door JanvD op 2 juni 2025 22:50]

Ja, dat is het. Weliswaar een leenwoord maar volgens onze grammaticaregels vervoegd als werkwoord.

Jouw voorgestelde vertaling, koppelen, is trouwens een zwaar suboptimaal alternatief omdat het niet hetzelfde betekent. Koppeling is het vastleggen van verbanden en dat hoeft niet op basis van gelijkheid te gebeuren.

Als je al een van origine Nederlands alternatief zoekt dan is gelijktrekken de logische keus.
"Laten overeenkomen" is duidelijker dan koppelen.
Het probleem is dat Amazon een verkoopplatform dienst is voor derden, en zelf ook dezelfde producten verkoopt waarvan zij de prijstelling van succesvolle producten aanpast op basis van gegevens uit de eerste dienst, waardoor succesvolle derden vanzelf kapot gaan, en Amazon dan de prijs kan verhogen tot wat ze wil, omdat de concurrentie weg is.

Prijsvergelijkers horen onafhankelijk te zijn
Ik raad de documentaire Amazon — Market. Power! Monopoly? aan.
Het is mij duidelijk dat dit geen kapitalisme is, maar corruptie. Amazon heeft vrij hoge marges/tarieven voor hun platform, maar eist dat verkopers op hun platform hogere prijzen op andere platforms hanteren. Als daar de marges lager zijn, dan betaald de consument dus meer dan ze anders zouden betalen. Op andere websites. Dat is prijsmanipulatie en ondermijnt concurentie.
Ook is het zo dat niet altijd de goedkoopste aanbieder de koop-knop krijgt. De interface is zo gemaakt dat je niet standaard de keuze voor de verkoper krijgt. Een dark pattern.
Verder steelt amazon productontwerpen en staat ook niet-authentieke producten toe die verkocht worden als authentiek.

[Reactie gewijzigd door bewerkers op 3 juni 2025 11:58]

Niet alles waar je het mee oneens bent is corruptie. Amazon wordt niet verdacht van het omkopen van ambtenaren.
Het gaat hier ook niet over het omkopen van ambtenaren.
Ik heb het woord omkopen niet genoemd.
Corruptie in de zin van machtsmisbruik. Het woord corruptie kont van het griekse woord voor bederf.
U maakt er een juridische kwestie van. Ik het het over een ethische kwestie.
Waarschijnlijk overtreed Amazon wel de wet aangezien ze concurrentie belemmeren.
Amazon is trouwens niet een alleen een handelsplatform met handelaren en kopers als klant. Amazon zelf concureert met klanten. Heel krom.
Wat het 25 eeuwen geleden betekende maakt niks uit. Omkopen is corruptie. Machtsmisbruik is geen corruptie. Dat is geen juridische of ethische vraag. Dat is gewoon Nederlands.

Concurrentie belemmeren is a priori legaal. Het wordt pas illegaal als er illegale methodes worden gebruikt
Bevoordelen valt ook onder corruptie.
Ach, vorige week zat een vriendin van mij ook te zeiken dat ze sinds Trump 2 geen Coca-Cola en submerken meer koopt, alhoewel die hier in België geproduceerd worden. Terwijl ze die anders ook in Auchan Ronq ging inkopen in bulk...

Maar ondertussen zit ze nu een weekje in Spanje via het zeel etnische Ryanair, om voor de helft (met haar broer) mede-eigenaar te worden van een appartement dat haar boomer ouders daar gekocht hebben, het kieken!

[Reactie gewijzigd door Wim Cossement op 4 juni 2025 08:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.