Red Hat brengt Enterprise Linux 10 officieel uit

Red Hat maakt Enterprise Linux 10 na een bèta van een half jaar nu beschikbaar voor iedereen. Het besturingssysteem introduceert onder meer de Lightspeed-AI-tool en een verbeterde Image-modus.

De nieuwe versie van het commerciële besturingssysteem, ook wel RHEL genoemd, was sinds eind 2024 in bèta en is nu beschikbaar voor gebruikers. De releasenotes van de releaseversie zijn echter nog niet online. Op basis van de bètareleasenotes introduceert versie 10 in ieder geval verschillende beveiligingsverbeteringen, Lightspeed en de nieuwste versies van uiteenlopende performancetools, debuggers en dynamische programmeertalen.

Door Yannick Spinner

Redacteur

13-05-2025 • 16:05

116

Submitter: SV4NL

Reacties (116)

Sorteer op:

Weergave:

een RHEL licentie begint bij 383 dollar per jaar, maar die versie mag je niet in productie draaien en ook niet virtueel installeren, hiervoor heb je de standaard licentie nodig die begint bij 878 dollar per jaar, krijg je wel unlimited support van ze bij, dat dan weer wel.
Er is toch Rocky en Alma voor de hobbyisten.
of je gaat naar https://developers.redhat.com/products/rhel/overview -> gratis account en je kan 15x RHEL installeren voor thuis :-)

(ik werk voor redhat - not afraid to admit this!)

[Reactie gewijzigd door peterpaulk op 13 mei 2025 16:19]

Misschien heb je wel ergens gelezen dat universiteiten moeten bezuinigen. De keuze tussen RHEL op een productie machine en een kloon of Debian based is dan snel gemaakt

Iets met voet en schieten????
Snap ik helemaal, valide punt! Een linux distro welke ook onderhouden kost geld tijd en mensen. Dus het is ook beetje keuze tussen 2 kwaden...

Daarom is er naast developer individual ook iets als een gratis subscription voor teams...mits je ook wat productie betaald en afneemt. Lijkt me allerminst fair. :)

Mijn persoonlijke mening is dat je het samen moet doen...iedereen wil wel kwaliteit stabiliteit en snelle updates maar dat kost ook simpelweg geld (mensen die daadwerkelijk de patch schrijven)... een gezonde balans en tussen weggeven en kosten dekken is dus essentieel.
Absoluut. Je hebt helemaal gelijk. Maar… we worden nu dusdanig ver afgeknepen* door onze regering dat eigenlijk jullie daar ook slachtoffer van worden. Ik zeg “lobby”

* en dan te bedenken dat elke euro geïnvesteerd in research vier keer terug komt in het bnp, probeer dat eens met aandelen.
Universiteiten betalen nauwelijks voor RHEL licenties. Universiteiten betalen de educational license fee.
Als ik de cijfers van VSNU er bij pak kom ik rond de 300k/jaar uit voor een gemiddelde uni in NL. Die kosten zijn in een academisch omgeving niet makkelijk ‘terug te verdienen’. Op dit moment wordt letterlijke elke euro omgedraaid
Ik heb voor meerdere universiteiten gewerkt. Het Linux team is altijd het goedkoopst. Kosten voor licenties kwamen nooit boven de 50k. Grootste kosten zitten bij Microsoft en VMware. Maar daar praat niemand over.
Oh zeker wel. Vraag is of je alle licenties in kaart hebt gehad. Uni’s zijn allemaal eilandjes. Bovendien is de keuze tussen 50k of 0k snel gemaakt (ook al zitter er mogelijk verborgen kosten, maar de vraag is of die op ‘ons’ budget drukken, of op ‘andermans’)
Redhat licenties zijn, in verhouding, belachelijk goedkoop voor onderwijs.
Definieer ‘nauwelijks’. Het gaat nog steeds niet over kleingeld.
Universiteiten kunnen beroep doen op kortingen. Ja, een enterprise distributie kost wat. Daar krijg je ook wat voor terug natuurlijk. Debian komt zonder enige garantie/support.

https://www.redhat.com/en...ite-subscription-overview

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 13 mei 2025 23:14]

En…heb je de berekening wel eens gedaan? Voor elke NL uni geldt dat je daarvoor je eigen mensen fulltime laten rondlopen. Bovendien moet je dan allerlei kerngetallen gaan bijhouden.

‘Debian based’ is de meest gebruikte onderliggende structuur voor veel wetenschappelijke software en PhD ware. Support is het laatste waar we ons druk over maken.
Wetenschappelijke software? Dat werkt toch op alles? HPC is overigens voornamelijk RHEL.
De HPCs waar ik toegang toe heb zijn voor de helft RHEL based en Debian based

En nee, wenschappelijke software en dus ook PhDware draait zeker niet zomaar op ‘alles’. Één van de key programma’s die ik zelf gebruik draait alleen op Ubuntu 16.04 (en ja, we hebben vanalles geprobeerd, nu maar gewoon een docker container van gemaakt)

[Reactie gewijzigd door fenrirs op 14 mei 2025 09:58]

Ubuntu 16.04 is EOL. Tenzij je premium betaald voor extended support. Als je software alleen daarop te compileren is dan is die software misschien niet meer maintained?

Moet je trouwens niet apptainer gebruiken op HPC?

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 14 mei 2025 11:03]

Exact, die software is eol, maar is het enige wat werkt voor onze data, dus inderdaad docker—>sif
Dan is het ook niet zo gek dat andere distributies die software niet packagen.
In mijn universitaire ervaring is dat er voornamelijk ubuntu wordt gedraait op alle machines. Bij uitzondering RH.
En je vergeet voor het gemak de volledige microsoft dominantie op de unis.

[Reactie gewijzigd door Die_ene_gast op 14 mei 2025 11:44]

Ik werk voor 1 van de grotere universiteiten van de VS en daar is het RHEL wat de klok slaat. Onze afdeling heeft desondanks even op Ubuntu met Pro gezeten, maar daar zijn we nu weer vanaf gestapt. Het totale productaanbod van RH is echt een stuk beter en de kortingen op licenties zijn doorslaggevend.
Dat kan best, ik doelde dan ook vooral op de Nederlandse unies, daar heb ik ervaring.
Don’t worry, daar ben ik mij helaas vol van bewust. Wij draaien debian overigens
Ze verkiezen vaak (degene die ik ken) ubuntu over debian (jammer genoeg) wegens ubuntu pro.
Ben je daar zeker van? Het is wel een stukje makkelijker om via Kickstart een cluster op te zetten dan met Debian of Ubuntu die verschillende tools hebben die in het beste geval met haken en ogen aan elkaar hangen.

Canonical heeft een semi-proprietary oplossing hiervoor, maar dan moet je nog steeds een fysieke machine in elk rack hangen en de hele infrastructuur via de Canonical tools handelen en ondersteuning voor non-Ubuntu is miniem.

Daarnaast moet ik mijn Ubuntu omgevingen vaker upgraden en trainen kost ook handenvol geld. Red Hat Cloud Console daar kan Landscape, SCCM etc ook een puntje aan zuigen.

Ondersteuning, certificaties, Quay.io etc kost nu eenmaal veel geld, kost het 800 euro per seat als je er 1,000 aankoopt, nee, het komt nog steeds onder Windows Server en relatief dicht bij Canonical te liggen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 14 mei 2025 15:18]

Doordat RH of eigenlijk IBM zoveel hoepels op de weg heeft lopen gooien waar we elke keer doorheen moeten zijn wij overgestapt op AlmaLinux.

Het "klagen" over virtuele testservers die naast productie draaien en volgens RH geen testservers waren was de bekende druppel.

AlmaLinux Kitten (testversie van AlmaLinux 10) draait hier al ff en gelukkig hebben ze wederom oudere hardware toegevoegd die door RHEL is verwijderd upstream. Ook wel een fijne toevoeging!
Het is al zo al moeilijk genoeg om de verschillende soorten hardware met mekaar te verbinden, dan is dat supportcontract vaak je enige reddingsboei
Dus wat heb je aan Alma of welke ander flavor van linux als je hardware vendor enkel redhat ondersteunt. 🤷🏻‍♂️.
Als je een Enterprise alternatief zoekt voor Red Hat wat je wel zonder fratsen ook thuis kunt gebruiken kun je ook eens naar Oracle Enterprise Linux kijken. Kun je met een gratis accountje ook gewoon downloaden en thuis gebruiken en is binary compatible met RHEL.
Oracle, laat me toch niet lachen. Dat er uberhaupt mensen zijn die hiervoor kiezen.
Maar misschien onder een steen gelegen of nog nooit met Oracle te maken gehad.
Oracle is alleen maar op geld uit. Hun licentiemodel voor bijv. Oracle Database op virtuele servers is onredelijk. Ook met Java hebben ze al heel wat bedrijven aangeklaagd en hoge facturen gestuurd.
Als je een gratis alternatief zoekt dan is AlmaLinux of Rocky Linux de veel betere keuze.

[Reactie gewijzigd door zalazar op 13 mei 2025 21:38]

Ja, Oracle is inderdaad zakelijk niet goedkoop, absoluut waar. Maar zeker niet onder een steen gelegen en jaren lang in de Telco-wereld met een ULA gewerkt (o.a. met OEL, EBS, Enterprise Manager, Fusion Middleware maar ook systems als ExaData). Zakelijk laat Oracle je zeker betalen voor wat je gebruikt en dat is in mijn ogen niet meer dan eerlijk. Dat ze daar wat coulanter in mogen zijn is iets waar je over kunt discussieren.

Er werden vragen gesteld over het gebruik er van thuis en daar is OEL prima gratis te gebruiken als alternatief van Rocky (waar geen support voor is) of Alma (waar no-name partners de support aanbieden). Als je dan een zakelijk alternatief voor Red Hat zoekt en je wil er voor betalen dan is OEL gewoon een prima alternatief.

Oh en om Oracle zelf nog even te quoten:
Oracle Linux Downloads
Since 2006, Oracle Linux has been completely free to download and use. Free source code, binaries, and updates. Freely redistributable. Free for production use.
Source: Oracle Linux Downloads

Misschien gewoon even van dat hoge paard afkomen...

[Reactie gewijzigd door Clueless op 15 mei 2025 00:10]

Heb eens een omzetting gedaan van centos naar Oracle linux, ik dacht zes, en de Oracle versie leek vlotter te lopen. Alsof die beter is afgestemd op productie systemen.
Als je een enterprise alternatief zoekt voor RHEL moet je heel goed in de gaten houden waarom je een alternatief zoekt voordat je in zee gaat met Oracle enterprice linux. Ennneh, ja, daar staat een c, geen s.

Voor niet enterprise en niet zakelijk gebruik kan je de meeste linux distributies vrij en gratis gebruiken.

Over de combatibiliteit zou ik niet alleen naar de binaire compatibiliteit kijken maar ook naar de repostitories en afhankelijkheden, vooral als je meer dan de standaard repositories gebruikt. Daar zou met versies en dergelijke nog wel eens iets anders gaan dan wenselijk.
Klopt als een bus.

Wij zitten zakelijk aan Oracle vast en loop regelmatig tegen zulke subtiele dingen aan. Zoals beperkte support voor containers of virtualisatie of gewoon het simpele feit dat subscription-manager mist, wat de integratie met Foreman lastiger maakt.

Het kan allemaal wel, de compatibiliteit met Red Hat is immers groot, dus je kunt prima alternatieven installeren. Maar het is gemakkelijker als je dergelijke packages ‘gewoon’ uit de BaseOS of AppStream repos kunt plukken.

Daar komt bij dat eens er een RHEL licentie in Foreman zit of heeft gezeten, Foreman spontaan weigert om RHEL of CentOS gesignde packages aan te bieden in de repos. Dus de subscription-manager van CentOS (-Stream) ‘lenen’ gaat hem niet worden.
Alma is toch Redhat compatible? Of is het niet 100%?
Volgens mij denkt HP, IBM gewoon Alma is geen RedHat of Ubuntu, installeer maar netjes één van onze ondersteunde distro’s en pas dan kan je aanspraak maken op onze support, … alle andere gevallen is best effort
Alma is binary compatible maar niet bug-for-bug. Als je dat wel wil moet je voor Rocky kiezen.
Rpms die je op RHEL kan installeren werken ook probleemloos op die versie van Rocky en Alma.

Wat je met support krijgt wordt vaak wat overschat: regelmatig krijg je te horen dat je licentie nv niet voldoende is om een bepaalde vraag te kunnen stellen.
Regelmatig doet RedHat ook. moeilijk als je vraagt om een licentie te verlengen. Waarschijnlijk zijn ze sneller als je een grote afnemer bent, anders mag je achteraan aansluiten.
Dus niet binary compatible met RHEL helaas maar waar.

En btw: testing in de zin van otap is natuurlijk voor Red Hat het draaien van commerciële productie, dat vind ik eerlijk gezegd niet heel raar.

[Reactie gewijzigd door pennywiser op 13 mei 2025 17:04]

Voor mijn persoonlijke systemen ben ik maar over gegaan naar CentOS Stream, heb wel een tijdje Rocky Linux gedraaid maar CentOS Stream voor persoonlijke vpsen is het ook heel prima! Twee van mijn vpsen draaien al CentOS Stream 10, de laatste ga ik later in het jaar een keer upgraden nu RHEL10 officieel uit is.
Centos Stream is ondanks alle commotie paar jaar terug ook helemaal niets mis mee. Het is upstream geplaatst van RHEL, en daarmee een soort acceptance release geworden.
Serieus nadeel van CentOS Stream vind ik wel de relatief korte supportcycle. Op het moment dat RedHat in maintenance mode komt, is het einde verhaal voor CentOS Stream. Voor CentOS Stream 9 is dat bijvoorbeeld al 31 mei 2027, terwijl RHEL 9 nog tot 2032 gesupport wordt.
Ik heb gewoon een in place upgrade kunnen doen om van CentOS Stream 9 naar 10 te gaan, zolang dat het geval is vind ik het niet echt een probleem voor persoonlijke systemen.

[Reactie gewijzigd door Hydranet op 14 mei 2025 10:10]

Naar een in-place upgrade heb ik nog niet gekeken. Goed om te weten.
Oh dat van oudere hardware wist ik niet. Bedankt! :-)
Wij draaien ook +- 10 productieservers op Alma (9), al sinds versie 8, ik zweer erbij.
Redhat kan altijd nog besluiten de voorwaarden van de developers licentie aan te passen of ineens toch maar geld voor gaan vragen of zo. Gezien de track record van Redhat van de afgelopen jaren, lijkt mij dat voor persoonlijk gebruik geen veilige keuze.
Vraag: mag ik dit ook gewoon voor privé doeleinde gebruiken?
Mag zelfs in 'small production'
Klopt..support is wel on your own maarja hey we zijn wel beetje tweakers he....die weten wel hoe ze linux machine moeten beheren.
Ik dacht dat Fedora daar voor was? Of is dat veranderd?
Alma en Rocky zijn 100% (bug for bug) binary compatibel met RHEL, zoals CentOS vroeger was. Fedora is meer een gerelateerd community project: meer als consumentdistributie dan als server/enterprise-distributie. Ik denk dat het ook de speeltuin is om nieuwe dingen te proberen.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 13 mei 2025 16:22]

Binary compatible inderdaad, maar geen 1:1 binary kopie meer van RHEL, zoals het ooit wel was.
Hoe erg is dat? (geen kritiek, serieuze vraag)
Het is niet perse erg. Ik wilde alleen aangeven dat Alma geen 1:1 kopie meer is van RHEL, dat is hun doel ook niet meer.

Daarnaast accepteert Alma bugfixes van derden (die dus niet getest zijn door RHEL of in RHEL zitten), daarmee wijken ze dus af van RHEL. Hierdoor loop je het risico tegen (nieuwe) bugs aan te lopen die in RHEL niet aanwezig zijn.
Dit klopt niet. Alleen Rocky is 1:1 compatible, Alma wil alleen binary compatible zijn. https://tuxcare.com/blog/almalinux-vs-rocky-linux/
Het model is als volgt

Fedora (bleeding edge) -> CentOS stream (nieuwe ontwikkelingen die naar RHEL komen / test) -> RHEL (productie)
Volgens mij is Fedora geen bleeding edge…
Nee niet in die zin bleeding met allerlei issues. Maar wel het community project met snelle nieuwe releases. Features die erg gewild zijn nemen wij op in centos stream en belanden uiteindelijk in rhel.
Fedora is dacht ik de continuering van de oude Red Hat Linux (vanaf versie 8 of 9 dacht ik, > 20 jaar terug)

[Reactie gewijzigd door pennywiser op 13 mei 2025 17:18]

Ik vind 'leading edge' een mooie term voor Fedora. Ze zijn vlug bij de adoptie van nieuwe technologieën, zelfs als het nog niet is uit ontwikkeld. Zo waren ze (een van) de eerste bij
  • Het standaard maken van Wayland (Fedora 25).
  • Het verwijderen van X11 (Fedora 42).
  • Overschakelen op BTRFS (Fedora 33).
  • Introduceren van Pipewire (Fedora 34).
  • Drijvende kracht achter systemd (met RHEL).
  • Push van flatpak en ostree met Silverblue.
Ze zijn dan niet bleeding edge als in altijd de laatste software packages dicht tegen de git release van een developer aan zoals arch of opensuse tumbleweed dat meer heeft, maar dat zit er niet ver vandaan en vooruitstrevend als het gaat om technologische keuzes. Knap hoe gepolijst de ervaring alsnog is.
Wel raar dat RedHat.zi lang.wacht met het introduceren van BTRFS. Suse biedt dit al jaren standaard aan. Een groot voordeel.is dat je snapshots op zowel boot als root partities kan gebruiken en je dus snel terug kan naar de laatste werkende versie van je systeem.
Net zoals Ubuntu een release cycle van +/- 6 maanden.
Dat is de interim versie van Ubuntu. Iedere 9 maanden een nieuwe versie. LTS is de long time support. Iedere 2 jaar een nieuwe versie.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 13 mei 2025 17:58]

Maar dat is geen bleeding edge. En wat is Fedora Rawhide dan: bleeding-bleeding edge?

En Ubuntu iedere 6 maanden, dan wil je dus ook de lts-versie niet gebruiken? Want die valt ook onder die 6 maanden. Nemen een hoop bedrijven toch wel een risico…
Maar dat is geen bleeding edge. En wat is Fedora Rawhide dan: bleeding-bleeding edge?

En Ubuntu iedere 6 maanden, dan wil je dus ook de lts-versie niet gebruiken? Want die valt ook onder die 6 maanden. Nemen een hoop bedrijven toch wel een risico…
Dat zeg ik toch met een reactie als "Net als"
Ieder half jaar een nieuwe versie.
Zowel fedora als centos resorteren tegenwoordig onder de redhat paraplue. Ja, de manier waarop fedora in dat plaatje staat is de afgelopen paar jaar veranderd.

Rocky en Alma zijn bewust niet onder de redhat paraplue.
Er is toch Rocky en Alma voor de hobbyisten.
Oracle Linux niet vergeten.
[q]krijg je wel unlimited support van ze bij[/q]

En met unlimited bedoelen ze dan dat het unlimited lang duurt? Want zelfs met sunsetting regelingen kan het echt heul lang duren als er echt iets raars is.

Maar misschien is dat ook een issue met vendor integratie dat ze dan gaan zitten bakkelijen met elkaar wie er verantwoordelijk is?
Inderdaad compleet nutteloze support. Je krijgt altijd iemand uit de India die je vraag maar half leest en vervolgens een antwoord geeft in de vorm van "have you tried turning it off and on again?".
Dat zijn toch geen bedragen meer ?
In het verleden kon je de self-support versie nog wel virtueel inzetten.

Leuk dat je bij de standard support versie unlimited support calls krijgt, maar hoe vaak schiet je nu echt een support vraag in ?
Als het heel urgent is ben je vaak sneller uit met zelf zaken uitzoeken / een restore/reinstall doen.
Leuk dat je dan binnen 4 werkuren hoort we zijn met je ticket bezig...

Almalinux kan je ook supportcontracten voor aanschaffen en kan je supportbundles als in pay-as-you-go op basis van uren bijvoobeeld afnemen.

[Reactie gewijzigd door DDX op 13 mei 2025 16:20]

Belt er serieus nog iemand? Degene die met Linux werken bellen niet haha.

* i know, niet letterlijk bellen, maar support vragen. Waarom zou je?

[Reactie gewijzigd door Yzord op 13 mei 2025 16:23]

Microsoftsupport belt je iig altijd terug, ook al geef je aan dat je graag per email contact hebt.
Ik belde MS alleen maar om een gratis windows key te krijgen wanneer ik mijn pc's niet gelicenseerd kon krijgen haha. Gewoon de ellenlange product key op het scherm intoetsen en je kreeg een key terug waardoor je pc ineens legaal gelicenseerd was. Dat waren pas mooie tijden.
Ik had laatst nog iemand van Microsoft uit India die vroeg of hij mijn computer mocht overnemen omdat ik een virus zou hebben. Hele aardige man, erg attent en pro actief van ze.
Zeker wat cadeaubonnen naar hem opgestuurd?
Inderdaad, maar managers willen bij problemen wel kunnen roepen dat ze support hebben ingekocht ;)
Dit is gewoon een vinkje, want de collega managers van het windows en netwerk team hebben ook support.

Vervolgens draaien sommige nu nog op RHEL7 of gaan/zijn ze net over naar 8, terwijl 10 er dus al weer aankomt.

Het verdienmodel: Angst dat ze geen hulp kunnen krijgen als het nodig is.
Ja die unlimited support van dit soort bedrijven ken ik wel. Ik heb ooit met VMWare een keer gebruik van proberen te maken, krijg je een of andere Indier aan de lijn die er dan ook niet uitkomt en dan wordt dan vervolgens geascaleerd maar daar zit dan weer 48 uur op (want hadden natuurlijk niet het triple expansive XL 4 hour fast lane support package van 3 miljoen euro per week), tegen de tijd dat ik contact kreeg met een van de "engineers" (die verdacht veel klonk als de persoon die ik eerder aan de lijn had maar opeens Dave heette) had ik het probleem al zelf verholpen. En daar betaal je dan tienduizenden euro's voor oh ja en ook zodat je niet aangeklaagd wordt voor piracy natuurlijk.
Als je een direct lijntje met die engineer wil dan mag je nog een keer dat bedrag x10 doen.

Amerikaanse bedrijven die schermen met enterprise support voor giga bedragen. Het blijft gewoon lachwekkend hoe hier nog steeds miljoenen aan contracten voor rond gaan tussen bedrijven.
Ze zullen wel veel verschillende smaakjes support hebben want in vergelijkbare situaties heb ik toch wel het follow the sun principe ervaren. VMware heeft 3 regios en elke 8 uur is dr een hand over naar een engineer in de volgende regio
Vaak omvat betaalde support natuurlijk ook de updates en upgrades en daar kun je als bedrijf natuurlijk niet omheen.
Ik vraag me ook wel een beetje af wie dit waarom afneemt in een wereld waar je als je wat verkloot gewoon een snapshot terugzet.
Zal wel hetzelfde zijn als dat bedrijven dure consultants inhuren (video), zodat als het helemaal misloopt, de manager kan zegen van "kijk, we hebben hier en daar support en dus hebben we ons riskmanagement gedaan en we hebben alles geprobeerd om te escaleren, het kwam niet door ons".

[Reactie gewijzigd door Jacco011 op 14 mei 2025 08:30]

Dat is weel heel kort door de bocht.
Ik heb toch ook al gehad dat er een bug gevonden werd in een bekend backup pakket waarvoor dan een patch geschreven moest worden. Zonder die extra support had ik dit nooit zelf kunnen oplossen en een snapshot terugzetten had dit probleem ook niet opgelost 🤷🏻‍♂️
Oké, maar dat ze dus feitelijk softwareoplossingen voor je ontwikkelen dat vind al best wel een goed argument.
Ik denk bij support normaliter niet aan dat soort dingen.
Mijn support ervaringen met betaalde software is nog nooit goed geweest. Daarin tegen een Github issue aanmaken voor een grote bug / probleem word vaak snel en goed opgepakt.
Github support is sowieso best goed. Een issue met mijn educators account was binnen een uur gefixed
De ervaringen zullen wisselend zijn, dat hou je.

Ik heb zelf veel ervaring met SAP, en vaak is de support brak en traag en krijg je pas antwoord als je de derde lijn bereikt. Op een gegeven moment leer je de namen kennen en weet je naar wie je moet escaleren.

Echter, ook eens een keer een productieupgrade compleet sideways zien gaan door een verstoring/corruptie en toen werd er 24/7 een bridge call geregeld met hun, ons en de hosting provider en werd er live een hotpatch in elkaar gedraaid. Dat waren echt tientallen mensen die een lange shift draaiden en like clockwork samenwerkten.
Iets wat ik nooit heb begrepen. RHEL is niet minder open source dan Fedora. Wat houdt een mens tegen om RHEL gewoon te installeren, zonder boe of ba ?
Het is weer even geleden maar ik dacht dat er na een bepaalde grace-period gevraagd word naar een RedcHat account. Op basis van dat account wordt dan je service-level bepaald en je kan maar 10? Gratis installaties hebben voor non-commercial use op dat account (als ik me niet vergis)

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 13 mei 2025 18:27]

Ok, maar... open source 🤷🏻‍♂️
Niet dat ik enige ambitie heb, noch dat ik het wens aan te moedigen, maar dit soort dingen moeten toch te omzeilen zijn?
Dat zijn ze ook. Je kunt de broncode oppakken, daar RPM's van bouwen en daaromheen een eigen distributiekanaal optuigen. Da's globaal wat Alma en Rocky doen. Is best een puist werk, en dan zeg ik het nog netjes.
Ok, I get the picture 🤣
Update werkt niet zonder abonnement (iig in het RHEL8 tijdperk - misschien moet je nu ook het OS activeren na installatie)

[Reactie gewijzigd door De Vliegmieren op 13 mei 2025 18:16]

RedHat doet ook veel ontwikkeling, langdurig support en stabiliteit.

Ben niet bepaald fan van het traject dat IBM heeft ingezet maar begrijp inmiddels wel hoe de vork in de steel zit, bedrijven/particulieren/overheid hebben geen enkel probleem geld uit te geven aan proprietaire software als Adobe o.i.d. of hardware maar doen helaas bitter weinig om open source te supporten via investering financieel danwel tijd. Als jij zo fan bent van RH en er professioneel op leunt kun je prima 1 licentie verantwoorden.

Dit is exact de reden waarom ik als vrijwilliger destijds (laaaannng geleden) de boot ben uitgestapt bij RHEL, helaas is die tendens het laatste decennium ook heel erg doorgedrongen bij de andere distro's.

Ik heb nu kinderen en geen tijd meer maar ik zie dat het stokje niet overgedragen wordt en voel ook minder de drang/noodzaak om mee te helpen als iedereen zich liever bezighoudt met selfies en free lunches.

Jammer, goeie en warme herinneringen aan RH maar ook Debian developers.
Om te vergelijken: wat kost een vergelijkbare Windows Server licentie per jaar?
Dit klopt niet helemaal. Je kan gratis licenties gebruiken, dat je ook virtueel kan installeren.
The Red Hat Developer Subscription for Individuals is a single subscription, which allows the user to install Red Hat Enterprise Linux on a maximum of 16 systems, physical or virtual, regardless of system facts and size. Those 16 nodes may be used by the individual developer for demos, prototyping, QA, small production uses, and cloud access.
Verder bestaat ook CentOS Stream. Dat werkt voor je thuisserver ook prima. Je hebt alleen niet de point releases van RHEL. Het is een "rolling release" binnen de major release zelf. Dat zit de meesten ook niet in de weg, tenzij je echt depend op RHEL point releases voor software dependencies, wat vaak met 3rd parties is.

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 13 mei 2025 23:11]

Goedkoper dan Ubuntu :)
Klinkt als een betere deal dan microsoft.
Op de site is nu nog 8 - 9 - 10-beta, maar zal denk snel veranderen.

https://docs.redhat.com/e..._enterprise_linux/10-beta
RHEL10 staat ook nog niet op de download pagina voor developers.
Garandeert RedHat 10 ook dat het geen 2038 problemen bevat?

Git heeft bijvoorbeeld nog in de index file time_t waarden van 32-bit. En dat wordt geleverd met RedHat.
'de index file'?
Het 2038 probleem waar jij aan refereert is niet iets van een linux distributie, dat is iets van een tijd protocol dat nogal breed wordt gebruikt. Daar wordt de tijd in secondes sinds 1 januari 1970 gebruikt en dat komt in januari 2038 door de 31 bits grens heen.

Daar waar dat getal als signed 32 bits wordt gebruikt in reken sommetjes gaat het fout: het lijkt opeens december 1901 (als ik het goed uitreken). De berekening zou minimaal met unsigned moeten gebeuren. Beter is de overstap naar 64 bits berekeningen. En de berekening gaat vooral fout in de representatie of daar waar uitgebreid met tijd wordt gerekend. En die berekeningen gaan nu al lang fout omdat die al lang door de 2038 grens heen gaan.

De fout is lang niet zo erg als het y2k probleem waar een overvlow getal de volgende geheugen cel zou kunnen aantasten.
Of het probleem erger of minder erg is, dat is moeilijk te zeggen. Het y2k probleem was vooral in administratieve systemen, terwijl het 2038 probleem meer in embedded zit.

Dat het niet zo erg is, ben ik totaal niet met je eens. Op mijn werk moeten we allerlei embedded borden hiervoor uitfaseren.

Hopen dat het met unsigned goed gaat, is erg link. Wat is je garantie? Wat als alle apparaten bij de klant straks stil staan?

We gaan waarschijnlijk van onze software toeleveranciers verlangen dat ze garanderen dat het okay is of anders een plan hebben.

Voor git gebruikt de index file nog 32-bit: https://git-scm.com/docs/index-format

Deze file houdt bezig welke files in je worktree gewijzigd zijn. Zonder fix ziet hij mogelijk niet meer dat je file gewijzigd is (of juist alle files) en werkt het dus niet meer.
En, heb je in een test omgeving de tijd al eens vooruit gezet? We weten dit al sinds 1970. We beseffen het al sinds 1990.

Als je zelf tijd afhankelijk bent, vraag je dan af hoe je daarvan afhankelijk bent. En vraag je af wat er fout kan gaan en hoe erg dat is.

Net als in 1999 ga ik er blind van uit dat er in 2038 niets gebeurt waar we niet tegen kunnen. Hier en daar staat er een datum verkeerd. Hier en daar gaat er een onterrech allarm af. En er zullen wat alarmen niet af gaan. De meest erge zaken zijn niet tijd afhankelijk dus daar gaat niets mis.
Het besturingssysteem introduceert onder meer de Lightspeed-AI-tool en een verbeterde Image-modus.
Wie kan dit duiden? Ik kende RHEL niet als een Image-OS(?) en had nooit van Lightspeed gehoord (kan online iets met IBM vinden), is dit een product of een service?
Lijkt een service - vanuit een prompt spuugt het ansible snippets uit. Dat kan dus eigenlijk alleen maar fout gaan want de meeste AI dingen spugen wel code uit volgens de prompt maar je moet een donders goede prompt schrijven op niveau Jip- en Janneke om er iets uit te krijgen dat geen rare bijwerkingen heeft die je in je enthousiasme vergeten bent in je prompt te frutten… en als je dan gaat doorvragen op die resultaten kan dat soms nog wel eens meer stuk maken dan gedacht…en daarna enorm goed testen of het überhaupt doet wat je wil.

Hey lightspeed, doe ffkens een ansible script voor een Rhel 10 server - ik weet niet goed wat maar stop er maar ssh en iets van een webserver, doe er sausje x, y en z bij….
*plop* (Natuurlijk geen versies genoemd, de andere tooling vergeten, etc… )
Ah, testen…nee, das kut… hey lightspeed… etc, ad infinity…
Wie kan dit duiden? Ik kende RHEL niet als een Image-OS(?) en had nooit van Lightspeed gehoord (kan online iets met IBM vinden), is dit een product of een service?
Image mode is containers bouwen met RHEL: https://www.redhat.com/en...e-linux-quick-start-guide
Heb AlmaLinux Kitten (10-beta) zojuist geupdate en dat is nu AlmaLinux 10 geworden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.