Google brengt fix uit voor geresette niet-werkende Chromecasts

Google heeft een fix uitgebracht voor Chromecasts die geen content kunnen streamen en zijn teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Het bedrijf e-mailt gebruikers dat ze de Google Home-app moeten bijwerken naar de nieuwste versie en de Chromecast daarna opnieuw moeten instellen.

Vorige week bracht Google al een fix uit voor Chromecasts die niets konden afspelen, maar enkel voor de apparaten waarbij geen fabrieksreset is uitgevoerd. Het bedrijf raadde gebruikers eerder al aan het apparaat niet terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Wie dat toch heeft gedaan, kan de problemen verhelpen door Google Home-versie 3.30.1.6 voor Android en 3.30.106 voor iOS te installeren en de Chromecast vervolgens opnieuw in te stellen. De update voor de Google Home-app moet in de komende dagen beschikbaar zijn.

Google zegt in zijn e-mail aan gebruikers niet waardoor de problemen met de tweede generatie Chromecast en Chromecast Audio zijn ontstaan. Sinds 9 maart konden gebruikers geen content meer streamen van een smartphone of ander apparaat naar een extern beeldscherm via hun Chromecast. Gebruikers kregen de melding te zien dat het apparaat 'niet vertrouwd' werd. Een Reddit-gebruiker claimt dat er sprake was van een verlopen authenticatiecertificaat, maar dit is niet door Google zelf bevestigd.

Door Sabine Schults

Redacteur

19-03-2025 • 10:46

63

Reacties (63)

63
63
25
1
0
25
Wijzig sortering
Dit is de email die ik kreeg:

Update met betrekking tot uw Chromecast-apparaat

Bedankt voor uw geduld terwijl we hebben gewerkt aan het oplossen van het probleem met Chromecast (2e generatie) en Chromecast Audio-apparaten. Vanaf vandaag is deze storing verholpen.

Als u geen fabrieksreset hebt uitgevoerd, zou uw apparaat nu normaal moeten functioneren. Als het nog steeds niet naar behoren functioneert, controleer dan de firmwareversie van uw apparaat door de instructies hier te volgen. Als uw apparaat niet de juiste firmwareversie heeft, probeer dan uw apparaat opnieuw op te starten om het updateproces te starten.

Voor gebruikers die een fabrieksreset hebben uitgevoerd, moet u uw Google Home-app bijwerken naar de nieuwste versie (3.30.1.6 voor Android en 3.30.106 voor iOS) om uw Chromecast (2e generatie) of Chromecast Audio-apparaat opnieuw in te stellen. De uitrol van de app begint vandaag en kan een paar dagen in beslag nemen. Updates worden gepubliceerd in de Google Nest Community.

Wij bieden onze oprechte excuses aan voor deze onderbreking en het ongemak dat dit veroorzaakt kan hebben, en we doen er alles aan om ervoor te zorgen dat alle gebruikers zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen.
Straks maar eens proberen dan... want hoewel mijn chromecast nog niet gereset was, stond deze wel nog ingesteld op een event-wifi waarvan ik 't password niet meer wist.

Eens kijken of we de nieuwe google-home kunnen side-loaden, want in de play-store krijg ik 'm nog niet.

Edit: sideload: https://www.apkmirror.com...le-home-3-30-1-6-release/

Edit 2: Ja, mijn chromecast is weer online :)

[Reactie gewijzigd door markjanssen op 19 maart 2025 13:22]

Inmiddels wordt de Google Home update ook via de Play Store gepushed. Mijn chromecast audio doet weer wat ie moet doen :)
Dit behelst ook een fix voor de Chromecast Audio.
Een device uit 2015, welke reeds 5 jaar niet meer te koop is.
Ik heb er zelf ook nog eentje liggen hier.
Bijna onvoorstelbaar dat Google voor zo'n oud apparaat nog bugs fixt.
Het is vooral onvoorstelbaar dat een toestel van net tien jaar oud nu al afgeschreven zou moeten zijn. Als ik zie hoeveel oudere radio's, telefoontoestellen (vaste lijn), alarmsystemen, spelcomputers en weet ik wat voor spullen nog meer gewoon 40 jaar of langer het gewoon doen snap ik niet waarom we hedendaagse techniek zo snel weggooien.
afgeschreven ? Het is niet omdat support wegvalt dat je iets moet afschrijven en weggooien
Nou ja. Apparaten die verbinding hebben met je netwerk of nog erger, het internet, zijn onveilig wanneer ze niet meer ondersteund worden. Niet diezelfde seconde, maar alle apparaten hebben bugs, die uitgebuit kunnen worden.

Alle apparaten kunnen in principe opgenomen worden in botnets of een springplank worden naar je netwerk. (De mate waarin verschilt per apparaat en kun je als eindgebruiker moeilijk bepalen. Er zijn over de jaren heen menig IoT-apparaten in botnets opgenomen. Denk aan 'slimme' thermostaten enzo.

Dus afschrijven en weggooien is allicht functioneel niet nodig, maar het is wel een ding/risico, waar, wat mij betreft veel te weinig aandacht voor is.
Feitelijk is uw bewering niet waar. Een apparaat is kwetsbaar zodra je hem aan het internet hangt. Iedere kwetsbaarheid die door de fabrikant gepatched wordt is immers tot die tijd een veiligheidslek geweest.

Als u dus in uw eigen verhaal gelooft, is support dus slechts een lapmiddel.
Niet elke kwetsbaarheid is een zero day. Als dat niet het geval is heeft de fabrikant het al gefixt voordat het bekend is (voor alle of iig veel) kwaadwillenden of iig gepatched binnen afzienbare tijd.
Dus dan maakt het niet uit. Misbruik maken van een kwetsbaarheid die men niet kent, is niet mogelijk.

Dit apparaat is bedoeld om aan het internet te hangen.
Als er geen support is vormt het gewoon een risico. Zeker als er vervolgens kwetsbaarheden bekend worden zonder beschikbare patch.
Wat soms wel word vergeten is de kans dat het ook daadwerkelijk misbruikt word. Veel zaken vormen geen of laag risico in een doorsnee consumenten netwerk, gezien de aard van de kwetsbaarheid. Dus een korreltje zout toepassen is soms te overwegen.

Ik ben het zelf dan ook eens met @lenwar, of zoals je het zelf zegt geloof ik in Zijn verhaal. Wat overigens ook gewoon de concensus is, waar je achter komt als je hier wat meer over leest of je binnen het vakgebied werkt.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 19 maart 2025 16:03]

Beweert u nou dat zo lang een kwetsbaarheid u niet bekend is men er geen misbruik van kan maken? Zolang de kwetsbaarheid er in zit kan er misbruik van worden gemaakt als hij aan het net vast zit. De illusie dat een apparaat veilig is met support en onveilig zonder is dus een leugen.
Dat beweert niemand dat is uw interpretatie, lees het nog een keer zou ik zeggen.

Veilig met support en onveilig zonder word ook niet gezegd. Een "risico vormen" is wat minder zwart/wit dan die verwoording

[Reactie gewijzigd door jozuf op 19 maart 2025 16:00]

Dat is een statement dat, alhoewel cynisch, wel een absolute kern van waarheid heeft. Maar een lap op een wond is beter dan geen lap. Als een hardware/softwareleverancier z'n werk goed doet, is de kwetsbaarheid van een hun product, maar tijdelijk een feitelijk probleem. Niet iedere 'hacker' is direct op de hoogte van alle kwetsbaarheden en heeft de middelen om die goed uit te buiten.

Voorbeeld:
Maar stel dat je een (voorbeeld) niet gepatchte 'slimme wasmachine' hebt, die al 2 jaar niet gepatcht is. Het apparaat draait op Android. Gezien de populariteit van Android zijn er veel exploits bekend. (Ik probeer hier niet Google/Android te bashen voor het geval.) Je hoeft maar een paar minuten een stukje malware op je telefoon/tablet/laptop te hebben, die die wasmachine vindt en besmet. Je telefoon/tablet/laptop is een paar uur later weer schoon door je anti-malware. Je wasmachine echter niet. Daar ga je redelijkerwijs nooit achter komen. Maar je hebt nu dus wel een besmet apparaat in je netwerk.
En hoeveel van die iot worden overgenomen als ze nog support krijgen?
Security kost geld , mensen zagen en klagen nu al dat alles te duur is.
Klopt. Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat we dan maar onveilige apparaten in huis moeten halen? "Mensen zagen en klagen nu al over hun privacy."

Het is in de praktijk gewoon veel beter als apparaten niet met internet praten. Een wasmachine/kookplaat/koelkast/enz. hoeft maar minimale hoeveelheden data te versturen (aansturing/rapportages hoeven maar bytes, hooguit kilobytes aan data te zijn). Geef ze geen WiFi maar Zigbee/Thread/Z-wave en je bent al een heel end verder.
En als je dan perse je koelkast vanuit 'buiten je huis' wilt kunnen uitlezen, dan doe je dat met Home Assistant of Homey of één van al die andere platforms. Dan heb je maar één apparaat dat gepatched moet worden door een bedrijf dat dat als businessmodel heeft.

Het is een ontwerpkeus van de fabrikant om een duur te ondersteunen apparaat uit te brengen. En dat allemaal voor de marketingmolen van het bedrijf. Want dan moet je hun app gebruiken, waardoor je heel actief met hun merk bezig bent. (Sterker nog. Lokale bediening wordt beperkt, waardoor je de app 'moet gebruiken' om alles uit het apparaat te halen.) De fabrikanten maken massaal de keus. En als consument heb je het maar te slikken, want ze doen het (vrijwel) allemaal.
Mijn (LG) wasmachine kan met de servicedesk 'praten'. Is er wat aan de hand, bel de LG servicelijn, druk twee toetsen in op de wasmachine en hou de telefoon bij de rechterkant. Geloof het of niet, modem/faxtoontjes laten de thuisbasis weten wat er aan het handje is voordat er een monteur op pad gestuurd wordt. Old-skool superveilige techniek.
Precies.
Een paar foutcodes die in een paar bytes/kilobytes verstuurd kan worden naar een home automation-platform, die het vervolgens naar LG stuurt, of in het slechtste geval een QR-code op een schermpje.

Wat jij hebt is natuurlijk nog handiger, dat spreek ik niet tegen, maar het kan op zoveel andere manieren waar geen wifi voor nodig is.
Alles wat functionaliteit verliest daalt in waarde.
tegenwoordig hebben bedrijven regie over door de consument gekochte producten.
daar gaat het hier niet over
Zulke oude producten zijn niet te vergelijken met die van tegenwoordig die wel aan het internet hangen!

Mijn SNES werkt enkel nog omdat het niet aan internet(diensten) hangt, ik heb daar nooit een update van gehad dus de ondersteuning was niet beter, maar het kan door gebrek aan die connectiviteit wel langer probleemloos blijven werken. Niet heel verrassend imo.

En daarnaast kan je het ook niet met een 20x zo dure telefoon vergelijken natuurlijk. Nu vind ik 5 jaar voor een Chromecast ook niet enorm goed maar ook niet slecht, het is gewoon een hebbedingetje wat geen drol koste (die van tegenwoordig zijn wel aan de dure kant en verwacht ik dus ook meer van)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2025 11:09]

Geen drol kost, de chromecast is €100 + euro.
Die van mij kon ik aktief krijgen door de datum op mijn telefoon tijdelijk terug te zetten, prima oplossing uit vorige topics.
Het is ook het continue moeten aanpassen aan de technologie, dit is voor veel mensen niet bij te houden, die willen dat die spullen blijven werken en niet tot e-waste gemaakt wordt omdat Google zo nodig er een paar miljoen onklaar maakt.
Geen drol kost, de chromecast is €100 + euro.
Als jij meer dan €100 hebt uitgegeven voor een apparaat dat bij introductie €40 kostte dan ben ik bang dat je je behoorlijk hebt laten afzetten.
Nee dat moet ik er nu voor neertellen, met overkill aan mogelijkheden. Kastje groter en afstandbedieningen erbij.
Dat noemt men 'ingebouwde slijtageslag'.
Terzake heeft daar ooit een reportage van gemaakt: YouTube: De slijtageslag
Ben ik het helemaal mee eens, ik heb een Philips wekkerradio die het al bijna 40 jaar doet zonder problemen. Okey daar zit dan wel geen software in maar toch het is dus weldegelijk mogelijk om iets te maken dat gewoon 40 jaar mee gaat.
Idem dito voor handgereedschap / analoge werktuigen zoals kruiwagen, hark, hamer, kar, ect
Ben wel blij, want er is hier nog geen deftig goedkoop alternatief voor.
De WiiM mini levert vergelijkbare functionaliteit als de Chromecast audio.
Voor €109 ja, dat is niet echt een goedkoop alternatief. Chromecast Audio's kostten minder dan de helft daarvan.
Dat is waarschijnlijk omdat google heeft ingecalculeerd dat ze goed kunnen verdienen met de gebruiks data.
Welke gebruiksdata halen ze daar meer uit dan wat ze reeds haalden van de smartphone van de gebruiker?

Simpelweg de mediacontrols en notificaties op de smartphone bekijken levert hun al meer info op dan dat de chromecast doet. En ze kunnen zo ook data verzamelen als je naar niet-chromecast devices streamt.
En is allang niet meer leverbaar...
Zeker niet, de mini ondersteunt geen Google Cast Audio functionaliteit. Daarvoor heb je de WiiM Ultra nodig
Wiim Pro en Pro Plus ondersteunen ook Google Cast. Alleen de mini niet.
het apparaat deed letterlijk niks meer, lijkt me niet meer dan normaal om dat op te lossen

de dag gaat nog wel komen dat de audio ook niks meer is dan een dure paperweight (als het chromecast protocol bijv. zodanig wijzigt dat de audio's dat niet meer kunnen ondersteunen), maar zo ver zijn we gelukkig nog niet

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 19 maart 2025 11:23]

Ik persoonlijk vind het onvoorstelbaar dat U het onvoorstelbaar vind dat een apparaat dat dus iemand 5 jaar geleden nog kon kopen nog ondersteund werd !!!!!


het komt al zo ver dat gebruikers 5 jaar ondersteuning VEEL vinden ???!!! (en ja , ik tel altijd van de laatste dag dat het toestel te koop was, ook al bestaat het al langer)
Support begint vanaf dat het verkocht werd, in dit geval dus 10 jaar.
haha,

Lets agree to disagree on this one , and leave it at that this time shall we :)
Het is gewoon een feit en valt echt nie te ontkennen.

Je wilg ewoon de periode korter maken om boos te kunnen zijn. maar daar heb je alle recht toe :-)
Op zich klopt het wel, support is 10 jaar, maar als ik hem op de laatste dag gekocht heb (vaak zonder te weten hoe lang zo'n ding uberhaupt al bestaat) dan heb ik dus maar 5 jaar support.
Correct, het duurt echter 5 seconden om op te zoeken wanneer iets uitgebracht werd dus dat is echt wel jouw keuze.
het duurt echter 5 seconden om op te zoeken wanneer iets uitgebracht werd dus dat is echt wel jouw keuze.
Juridisch heb je gelijk, maar dit is natuurlijk raar. Als je een product koopt heb je 2 jaar fabrieksgarantie* vanaf de verkoop. Het zou gek zijn als je na een dag terug komt bij de Mediamarkt en klaagt dat je televisie het. Iet doet, on te horen te krijgen dat het nu eenmaal een model uit 2023 is en de garantie verlopen was nog voordat je hem kocht.
garantie en support zijn verschillende zaken.
Dat is me volslagen duidelijk. Wat me niet duidelijk is is waarom. Waarom mag de support aflopen voordat ik iets koop, maar garantie niet? In beide gevallen riskeer ik een product te kopen dat niet bruikbaar is.
Net zoals de fabrikant ervoor kiest om vijf jaar na de laatste verkoop de ondersteuning te staken.
nee google ondersteunt het nog steeds getuige deze update
Als support begint op het moment dat het verkocht wordt (en ja, daar ben ik het wel mee eens) dan is dat dus op het moment dat de eerste verkocht wordt EN op het moment dat de laatste verkocht wordt. Dat is inclusief de uitverkoop van de laatste voorraden. Daarmee: Ja, de eerste heeft 10 jaar support gehad. Maar de laatste 5 jaar.

Gaan we het over software en updates hebben, dan is de support voor de laatste versie voor iedereen van toepassing. Wanneer is de laatste versie uit gekomen? Hoe lang is die ondersteund? Daarbij is wel een onderscheid te maken tussen bug-fixes en nieuwe functionaliteit. Dan zie ik bij qnap een mooi voorbeeld: De qnaup ts 419 die hier nog in de hoek staat de snorren heeft vorig jaar nog een patch update gekregen maar krijgt al sinds 2017 geen functionele updates meer. De versie blijft 4.3.3, het build-nummer hoogt af en toe op (nu op 20240619) . Daarmee zie ik dat de support op deze versie 4.3.3 ondertussen al 7 jaar doorloopt.
Ik snap het op zich wel. Het zou heel slecht worden beoordeeld als ze in een klap alle oude devices onbruikbaar hadden gemaakt. Google heeft een naam hoog te houden en hier werd net even teveel ruchtbaarheid aan gegeven om het te negeren. Ik denk dat ze het hadden toegejuicht als de devices 1 voor 1 waren gezwicht, maar dit was duidelijk een centrale fout voor apparaten die blijkbaar nog veel gebruikt worden. Al die klanten zeg je niet dat ze maar met het einde van hun device moeten leren leven.
Google is er alles aan gelegen om zoveel mogelijk data verzamel apparaten in de wereld te hebben.

Logisch dat ze deze gefixed hebben.
Ik ben heel blij met de chromecast audio, ik zou voor nu nog steeds geen goed alternatief weten. Zelf iets bouwen met een Raspberry PI zal nooit echt werken omdat de software voor het zijn van een "cast-target", naar mijn weten, niet open source is. Indien ik ongelijk heb, make my day and let me know.
Ja kan zeggen wat je wilt, maar ik vind de ondersteuning die Google voor Chromecast levert best deftig, net als de communicatie. Ik heb steeds netjes emails ontvangen over de status en wat ik wel of juist niet moest doen.

Het gekke is dat lokale streaming naar mijn GC audio nog wel werkte. (Vanuit HomeAssistant), terwijl de google Home app geen verbinding meer kreeg.
Het is simpel te verklaren dat de ene app wel werkte en de andere niet.

De reden dat de Google Home App geen verbinding maakte was omdat die app het certificaat van het apparaat wel controleerde voorafgaand het verbinding maken. Dit certificaat was echter verlopen, dus keurde de Google Home App het certificaat af en weigerde dus verbinding te maken.

HomeAssistant (en ook VLC) deden deze optionele controle niet en zeiden dus gewoon: Oh, leuk een certificaat! Ik wil verbinding maken en kijk niet of dat certificaat wel klopt!

Zie het als een website met een verlopen SSL/TLS-certificaat (of self-signed). Als je zo'n website bezoekt, dan wil een webbrowser niet verbinden, tenzij je specifiek via een optie "Toch met onveilige website verbinden" aangeeft dat je TOCH wilt verbinden. HomeAssistant doet dat (automagisch), Google Home doet dat simpelweg nooit.
Ik durf te wedden dat het verlopen certificaten zijn :9~
Dan had het ook niet kunnen werken vanuit Homeassistant. ;) Ik kan mij niet voorstellen dat een open source programma (hardcoded?) de check op validiteit van het certificaat overslaat, dat zou mijn inziens ook wel mijn wenkbrauwen fronsen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 maart 2025 12:12]

Zoals ook via BubbleUpNp. Ander protocol (openhomerenderer) en niet via de Google servers. Dus niet zo gek......
Daar heb ik dan gemengde gevoelens over. Blijkbaar controleert HA dan niet of het certificaat geldig is.

Nu kun je denken van, het is maar een audiostreamer, maar toch. Het is dan meer het algemene gedrag, wat niet goed/veilig is (in zekere mate). Zou me aan het denken. Waar controleert HA nog meer de certificaten niet van, zonder dat we dat doorhebben.

In elk geval niet 'good practice'
Hoe zit het eigenlijk met chromecast-built-in, zoals bv. in mijn receiver (Onkyo)? Zijn die ook geraakt? Zo ja, dan ben je afhankelijk van een firmware-update vanuit (in mijn geval) Onkyo...
In de laatste alinea staat uitgelegd over welke apparaten het gaat
Hier de betreffende link naar een community post van google: https://www.googlenestcom...omecast-Audio/td-p/686992 Tevens staat daar de versie van de home app die je nodig hebt en dat de uitrol natuurlijk gefaseerd gaat dus als die gereset is kan je nog even een paar dagen geduld moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door Aeternum op 19 maart 2025 13:46]

Dan kunnen ze nu de aan de slag met de Google Maps time line bug. Na een resente update zien veel gebruikers alleen informatie op de time line van na 8 maart 2025
Ik heb hem niet gereset, maar hij update ook niet.. ook niet na reboot of opnieuw inpluggen :/
Nu nog de vraag waar is de update voor de Chromecast HD en 4K met Android 14 gebleven?
@ Google en LG: nu ook nog graag een nieuwe/goede firmware voor de LG ThinQ XBoom WK7.

Deze is sinds een update eind vorig jaar ook gebrickt!

https://www.googlenestcom...m-p/657574/highlight/true

Duizenden mensen gedupeerd, maar geen enkele oplossing vanuit LG en Google.
Fijn dat hij weer werkt. Wat wel mega irritant blijft is dat mijn pixel8 en de 8a van mijn vrouw de Chromecast 75% van de tijd niet ziet, wifi aan/ uit en toestel rebooten en dan wel vaak. Terwijl de Redmi note 8(oid) en Samsung tablet de Chromecast wel altijd zien en direct verbinden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.