Nederlandse webshop gaat iot-gordijnsysteem Slide verkopen na merkrechtovername

De Nederlandse webshop Robbshop gaat het iot-gordijnsysteem Slide weer aanbieden. Het bedrijf kocht na het faillissement van Innovation in Motion het merkenrecht op de Slide. Het bedrijf bevestigt aan Tweakers dat het product, na een succesvolle voorverkoop, een doorstart maakt.

Robbshop heeft het product definitief in zijn webshop geplaatst. De Slide Pro kost 299 euro, net zoveel als de Slide aanvankelijk kostte, al krijgen vroege kopers korting. "Inmiddels hebben wij besloten dat de productie van Slide definitief doorgaat", zegt Bas de Wit van Robbshop tegen Tweakers.

De doorstart komt nadat de originele maker van de Slide, Innovation in Motion, vorig jaar faillissement aanvroeg. De makers zeiden toen nog wel lokale api-toegang aan het verbondengordijnensysteem toe te voegen, zodat gebruikers hun gordijnen nog konden bedienen via bijvoorbeeld Home Assistant, maar de verkoop van het product en de cloudtoegang werden stopgezet.

Na het faillissement kocht de Nederlandse webshop Robbshop het merkenrecht van de Slide op, naast een restpartij aan Slides. Het bedrijf startte vervolgens een crowdfunding om de verkoop opnieuw op te starten. Het bedrijf zei dat het minimaal 350 Slides wilde verkopen in een voorverkoopfase. Als dat aantal werd gehaald, zou het bedrijf een nieuwe productie opzetten. "Inmiddels hebben we al meer dan 850 Slides verkocht", zegt De Wit van Robbshop. Daarmee kan het bedrijf dus nieuwe Slides gaan leveren. Het duurt nog wel een tijdje voordat die binnen zijn; de verwachte leverdatum van de Slide ligt in juni.

Slide-systeem van Innovation In Motion

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

29-01-2025 • 13:59

95

Reacties (95)

Sorteer op:

Weergave:

Cool! Slid eis echt een fantastisch product. Ik heb er drie en ben er erg blij mee. Ik had graag een goedkopere gehad, voor het gordijn voor de voordeur. Want daar is 300 euro een beetje much :D

Slide is ook een goed voorbeeld van IoT apparatuur die blijft werken na een faillissement. Na een laatst firmware update kon je het product lokaal (en via HomeKit) blijven gebruiken!
Slide is ook een goed voorbeeld van IoT apparatuur die blijft werken na een faillissement. Na een laatst firmware update kon je het product lokaal (en via HomeKit) blijven gebruiken!
Eigenlijk geen echt goed voorbeeld. Werd pas toegevoegd na het bankroet en dan moet daar nog maar even geld tijd enz, voor zijn of toestemming curator etc..

Het zou er gewoon altijd in moeten zitten (lokale toegang). Internet functie moeten secondair zijn, niet primair op elk product. Het moet nooit een vraag zijn of het na verdwijnen fabrikant nog wel werkt.
Er komt een nieuwe app aan die beide ondersteunt, dus ook een lokale API (koppeling). Alleen is het dan wel zo dat spraakassistenten niet meer werken. Die werken alleen met een online server koppeling.

ROBBshop
Dat er functionaliteit is die een cloud connectie vereist vind ik niet erg. Zolang de basis functie (open/dicht in dit geval en een huidige status) maar via een lokale api te benaderen is. Dan kan je altijd nog je eigen home automatisering tool van keuze uitrollen en die voorzien van stem commando software.

Het moet nooit nodig zijn om een apparaat bij gebrek aan cloud in de prullenbak te gooien. Zolang dat kan is het goed.

Verder hoop ik dat je er succes mee hebt als product. Want ik kan uit het artikel niet bepalen waarom jullie denken dit lange termijn een succesvol product te maken waar de oude fabrikant dat niet kon. Voor de prijs (of die nou redelijk is of niet) zullen veel mensen hun handen blijven gebruiken om een gordijn te bewegen. En er is competitie, die je naar ik lees ook verkoopt...

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 29 januari 2025 16:34]

Mijn #1 home automation requirement is; No cloud! Alles lokaal!
Gelukkig is er in de januari release van home assistant een nieuwe integratie voor de slide gekomen die alles lokaal doet!
Dat mag, maar voor sommige extras is cloud gewoon praktisch. Zeker voor de IT dombo's van de wereld.

Niet iedereen heeft zin om alles zelf op te zetten en wil gewoon breed ondersteunde functionaliteit.

Zeker een AI runnen vreet nog resources e.d. En wil die uiteindelijk je boodschappen bestellen moet hij toch echt een internet connectie hebben... Of iets dergelijks.
Ik spreek je ;) wanneer je internet er uit ligt of de server van de leverancier tijdelijk of permanent uit de lucht gaat.
Dan heb ik geen probleem want in mijn wereld draait alles lokaal door. Mogelijk even met minder functionaliteit. Dat ik eventueel secondaire functionaliteit in de cloud gebruikt betekend niet dat de basis niet zonder kan zonder dat.

Ik ga geen AI of speechrecognition lokaal inrichten, te veel moeite. Te duur in geval AI, Maar mijn opzet zou dat wel lokaal kunnen hebben. Mijn opzet is ook agnostisch op WIE die diensten levert.

Maar je lijkt nog steeds het belangrijkste punt niet te snappen. Je lijkt niet in staat naar de wensen van de doorsnee consument te kijken. Of hun capaciteiten.

Je hele reactie betekend eigenlijk dat je niet werkelijk goed gelezen heb, want heel jou opmerking heb ik als eerder ontkracht. Ik heb nu een paar keer uitgelegd dat je naar local first, prima ook stukjes uit de cloud kan pakken.
Ik ben geen extremist. Alles moet lokaal kunnen, maar dat maakt het niet verstandig om alles lokaal te doen. Best of both worlds.
Volgens mij was de local API al een langere tijd als beta beschikbaar. Je moest dat eerst via support aanvragen (omdat er een firmware update voor nodig was). De functionaliteit kon je daarna aanzetten door tweemaal de reset-knop in te drukken.

Edit: voor de duidelijkheid, als het goed zou iedereen automatisch toegang tot de beta-functionaliteit krijgen, maar omdat de uitrol van de firmware update gespreid werd kon je het proces versnellen door support te vragen om de firmware update z.s.m. naar je Slide te sturen.

[Reactie gewijzigd door xyler op 29 januari 2025 14:27]

Maar dat is dus nog steeds niet voldoende. je zegt als beta. Iets waar je moeite voor moest doen, moeite die na een bankroet evt door allerlei redenen wellicht niet meer kan (nu had men mazzel). Het hoort er gewoon op dag 1 te zijn. In het ontwikkel stadia moet het er al zijn.
Daar ben ik het mee eens hoor, mijn opmerking was puur ter toevoeging op jouw verhaal. :)
Ik weet niet of het er vanaf dag 1 in zat, maar de slide die ik zelf in huis had gehaalt had op dat moment al de optie om het om te zetten naar de lokale API. Enige was dat dit nergens formeel vermeld was dat dit al beschikbaar was en hoe je dat moest doen. Ik kwam een home assistant local API control projectje van iemand tegen die uitlegde dat het er in zat en hoe je het kon activeren. daarmee heeft hij hier altijd al lokaal gelopen. Enige nadeel was inderdaad wel dat de app dan niet meer werkte... (voor mijn geen issue, maar fijn om te lezen dat er aan een nieuwe app gewerkt wordt waarin ook local API ondersteunt wordt en het product een doorstart maakt. Ik heb nog een set gordijnen ;)
De Local API kun je zelf aanzetten door 2 of 3x op het knopje te drukken.
Nadeel wat ik nu ervaar is dat ik de motorsterkte niet meer kan instellen. Ik heb gordijnen die nu niet goed meer sluiten
Yup, local access zou je vanaf day one al moeten hebben. Bij een faillissement is er geen enkele garantie dat ze nog een laatste firmware update zullen uitbrengen om local access toe te voegen. Daarnaast is het voor zoiets als een gordijn ook onzin om het online-only te hebben, een enkele keer daargelaten wanneer je vergeten bent de gordijnen dicht te doen terwijl je niet thuis bent.
Online is niet alleen voor remote access. Het is ook vaak waar het brein van de automation staat. De (gordijn) hardware is simpel en goedkoop. Speech recognitie, AI etc zullen allemaal cloud based zijn want dat vereist te veel performance. Ja je kan lokaal iets bouwen daarvoor, maar dat is voor de meeste mensen alleen maar een last en kostenpost.
Dat is juist het probleem.
Als het brein van je gordijnen op iemands anders zijn computer staat dan ben afhankelijk van of die ander zijn computer draaiend houdt.
Stopt hij er mee dan kun je je gordijnen niet meer open of dicht doen.

De aanbieder kan ook een kantenklaar lokaal brein leveren wat de gebruiker alleen maar thuis hoeft te plaatsen.
Je moet wel de hele thread lezen en ook even nadenken over de hardware die je aan de gordijnrails hangt.

Het "brein" van de rails staat nooit op het iot device zelf, in ieder geval waar dat simpele devices als deze rails betreft. Die kan alleen vooruit en achteruit begrijpen. De processore/microcontroller is zo simpel mogelijk. Niets meer dan een ding om commando's op te pakken, waar ze ook van vandaan komen.

Wat je wil is dat lokaal toegang altijd mogelijk is om die vooruit en achteruit af te trappen , maar voor speech en andere dingen als scheduling is er altijd een server/hub nodig. Kant en klare "brein" voor thuis.... Heb je enig idee hoeveel resources er voor AI runnen gebruikt worden e.d. Tenzij jij mensen een hub met dure GPU of twee denkt te kunnen verkopen, ga je voorlopig dat deel van de diensten niet lokaal hebben, niet de gemiddelde consument.
Of de hub nou in de cloud of thuis ligt is een keuze die ieder voor zich moet maken. Voor consumenten zijn eigen HA inrichtingen en servers veel te moeilijk. Die pakken de cloud. Voor de tweaker en voor als iemand bankroet gaat moet er ook altijd local acces zijn vind ik.

Stellen dat het brein in het gordijn ding moet draaien is een duiding dat je iets meer over iot hardware moet gaan lezen.

Zoals je kan lezen als je alles leest. Ben ik een voorstander van local access first. Maar dat betekend niet dat je dat niet met optionele cloud features kan combineren. Het betekend ook dat je het aparaat lokaal een commando kan geven en naar een andere software kan brengen dan die van de fabrikant. Het betekend niet dat alles thuis draaien voor alles een praktische oplossing is.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 30 januari 2025 16:38]

Ik heb het niet over AI gehad.

De basisfunctie (gordijn open en dicht) zelf behoeft geen AI of een zware computer.
Ook scheduling kan prima zonder deze.

Dat kun je prima doen via een eenvoudige hub zonder naar buiten te hoeven.
Die basisfunctie kan zelfs ook op het gordijn zelf bediend worden, bijvoorbeeld door de mogelijkheid een schakelaar aan te sluiten.

Wat dat betreft zou de consument helemaal niet op enkel de cloud aangewezen hoeven zijn.

Functies als je leefpatroon leren of gesproken opdrachten uitvoeren zullen meer rekenkracht vragen (die de consument niet snel in huis zal halen) maar dat zijn extra's die de basisfunctie optimaler gebruiken.
Ik heb het niet over AI gehad.
zucht, AI is een voorbeeld van iets dat je aan de cloud wil overlaten, maar dat je lokaal functionerende installatie prima zonder kan. Jij laat het klinken alsof je de AI op je gordijn zijn microcontroller wil draaien. Veel succes daarmee.
De basisfunctie (gordijn open en dicht) zelf behoeft geen AI of een zware computer.
Ook scheduling kan prima zonder deze.
Dat spreek ik niet tegen. juist niet als je goed lees. Maar integratie met bijvoorbeeld je kalender word niet door de gordijnhardware gedaan. Scheduling is typisch iets voor een tool als homeassistant. Dus jou claim dat het op het gordijn zijn hardware kan is een beetje raar.
Wat dat betreft zou de consument helemaal niet op enkel de cloud aangewezen hoeven zijn.
En ik zeg nergens dat het hoeft. Ik leg uit dat er taakverdelingen kunnen zijn tussen cloud en local.
Functies als je leefpatroon leren of gesproken opdrachten uitvoeren zullen meer rekenkracht vragen (die de consument niet snel in huis zal halen) maar dat zijn extra's die de basisfunctie optimaler gebruiken.
Blijf je nou mij herhalen? Dit zijn wel functies die de consument als normaal ziet en dus cloud diensten voor af zal nemen. Want ze bouwen of richten dat niet zelf in. Dus local first met cloud extra's. niets mis mee zolang het lokaal zonder cloud kan functioneren. Wat ik al zei.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 31 januari 2025 10:15]

Eens maar soms loopt de realiteit anders. Met de overname van Slide hebben we dit dan ook gelijk opgepakt. Wij hadden het ook graag anders gezien, maar het goede nieuws is dat het er nu in zit en dat er op korte termijn een nieuwe app beschikbaar komt waarmee dat allemaal in 1 app kan.

ROBBshop
Ik ben ook erg blij dat het allemaal behouden blijft, maar ik denk wel dat de aanschafprijs van 300 euro een deel van het probleem was. Ik denk dat het met een aanschafprijs van 150 euro en met volle functionaliteit wel blijft lopen.

Ik was overigens de eerste Nederlandse klant die de Slide ontving. Destijds had ik er 5 in mijn appartement hangen, en voordat ze "officieel" uitgeleverd werden de Homey plugin gemaakt voor de Slide. Die werkte toen met hun cloud-api-in-aanbouw en tegenwoordig ook met de local api.
Al jaren naar volle tevredenheid in gebruik! Al is het er in mijn nieuwe huis nog maar 1 (simpelweg omdat ik daar maar 1 echt gordijn heb hangen).
Daarom gaan we de prijs nu ook verlagen!
Fijn dat je er nog steeds blij mee bent.

ROBBshop
Mooi om te horen, voor toekomstige huizen weet ik waar ik moet zijn!
Mooi om te horen, voor toekomstige huizen weet ik waar ik moet zijn!
:)
Ik weet niet of de twee producten 1 op 1 vergelijkbaar zijn maar hun grootste concurrent de Switchbot Curtain (1, 2 of 3) is slechts 85 euro en nu zelfs maar 42.50 met een kortingscode op hun eigen site
Wat ons betreft is de switchbot een andere type product. Slide werkt op stroom en Switchbot op batterijen. Switchbot kan niet voor roedesystemen en Slide straks wel. Voor middensluitende gordijnen heb je er 2 nodig waarmee het prijsverschil kleiner wordt. Slide kan niet slippen, iets waar je op termijn wel kans op hebt bij switchbot achtige systemen. Nogmaals voor ons is het 1 niet beter dan het andere, het zijn 2 verschillende oplossingen. En zo is er ook nog Forest, wat meer premium is en op maat gemaakt wordt en waarbij ook bochten etc mogelijk zijn.
De een heeft een Fiat (ikke) en de andere een Ferrari.

ROBBshop

[Reactie gewijzigd door ROBBshop op 30 januari 2025 10:32]

Dank voor de toelichting en super leuk om te zien dat jullie ook actief deelnemen in deze post! Ik vind het verschil in kosten nog steeds fors maar zal inderdaad een reden hebben, al is het misschien ook gewoon productie aantallen en/of een kleinere afzet markt die de prijs verhoogt.

Sowieso heel veel succes met dit product!
Het systeem werkt wel compleet anders en ik verwacht dat de Slide wat meer mogelijkheden en trekkracht heeft. Maar heb geen ervaring met Switchbot, ken het wel van naam maar verder heb ik me er nooit in verdiept.
Thx voor de tip. Daar kun je ze niet voor laten liggen!
Heb hier Switchbot en dat werkt ook perfect, en goedkoper. Zit naadloos in Home Assistant, en draait als een tierelier :)
Tsja.. ik moet zeggen dat ik dan de aanschafprijs nog steeds aan de hoge kant vind. Ik wist niet of ik het wat zou vinden, dus ik heb knock off Ali-varianten gekocht (ja ja, Tuya, dus China weet wanneer mijn gordijnen op of dicht zijn) (2 voor, toentertijd, 60 euro) en ik betrap me erop dat ik ze eigenlijk niet of nooit gebruik. Komt ook omdat de rolluiken bij zon onder dicht gaan.. ;)
Slipt die niet meer?
Nope, heb 4maal een V3 hangen, en dat werkt super (met een U-rail). Hangen verduisterende overgordijnen aan van een meter of 2 per motor.
Ik ben uiteindelijk ook van de slide (1e leveringen ook) naar Switchbot overgegaan. Het formaat van switchbot is kleiner, geen stom draadje ;) en bij mijn curved rails (lichte bocht) doen ze het ook perfect. Dus voor mij was het simpel: kleiner, simpeler, meer toepassingen en goedkoper

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 29 januari 2025 16:36]

Prima oplossing. Fijn dat het goed werkt. Verschillende opties hebben is altijd fijn!
En bij bochten is Slide idd geen optie!

[Reactie gewijzigd door ROBBshop op 29 januari 2025 17:05]

Goed nieuws, want de uiteindelijke prijs is een stuk lager. Op dit moment is hij in de voorverkoop beschikbaar voor 169 euro! De uiteindelijke prijs zal 199 euro zijn.

ROBBshop
Rob
Je kan ze nu nog kopen in pre sale voor 169 euro
299 was de prijs voordat wij het overnamen. De uiteindelijke prijs gaat 199 euro worden, wij hadden de oude prijs nog op de site staan. Voor alle duidelijkheid, er komt 1 type Slide voor 199 euro en nu nog in de 'voorverkoop' voor 169 euro. Levering naar verwachting in Juni 2025.
Ik vind ze interessant maar €300 is veel geld voor zoiets. Ik begrijp waarom het zoveel moet kosten maar het is een beetje buiten impuls aankoop gebied.
Maar pas na dat ze fiat zijn. Zo zie je maar weer die cloud troep is helemaal niet nodig. Standaard zou alles lokaal moeten kunnen en niet andersom.
De cloud koppeling is nodig voor spraakbesturing. Wil je dat niet dan is dat idd niet nodig. Daarom is de app nu ook in ontwikkeling om op beide manieren connectie te kunnen maken. De app zou de komende weken online moeten komen.
Wat doet de Slide wat een Switchbot Curtain niet doet? Robbshop bied die namelijk zelf ook aan
Mogelijk is dit niets meer dan een promo om klanten naar de shop te trekken.... Of iets van een lange termijn visie eigen producten. Ik heb geen idee, maar zie veel optie, waarom ze dit kunnen doen.
De reden dat wij dit gedaan hebben is enerzijds omdat wij bestaande klanten niet in de steek willen laten en anderzijds omdat we zelf ook heel blij met dit NL product. En het overkwam ons gewoon. Het zat niet in onze lange termijn visie.
In die week gebeurde hetzelfde met Loqed, een andere NL smart ondernemer. Gelukkig hebben we Loqed onder de aandacht bij Shelly weten te brengen waarna ze in overleg met de curator een (winnend) bod hebben gedaan. Op die manier zijn 2 mooie NL producten behouden.
Door deze 2 acties zijn 2 mooie slimme producten behouden gebleven.

ROBBshop
Een mooi ideaal. Maar je hebt een bedrijf. Je moet er ook niet kapot aan gaan, door een onrendabel product over te nemen.

Maar verder succes en ja het is leuk dat de klanten nu verder kunnen.
Klopt, maar no nuts no glory. We gaan er zeker niet aan failliet, of het een groot succes gaat worden weet je natuurlijk nooit. We hebben er ook geen 10.000 laten maken zoals eigenlijk de bedoeling was, maar 2000. En daarvan is de helft al in de voorverkoop verkocht. En dan moeten ze nog komen. Ik ben een ondernemer die handelt op zijn gevoel en niet op cijfers.
Ik denk dat de voornaamste hobbel (de initiele prijs) een groot obstakel was. Ik denk dat we met de huidige prijsstelling een betere propositie hebben, maar je weet het nooit.
We gaan gewoon ons stinkende best doen.
En weet je, de reactie die we krijgen geven zo veel energie :) Dat is het alleen al waard.
Maar oprecht bedankt voor je belangstelling.

Rob
Ik ben een ondernemer die handelt op zijn gevoel en niet op cijfers.
Die heb ik vaker gehoord, uiteindelijk werd die mensen duidelijk dat banken wel op cijfers handelen of de belastingdienst :) :) :)

Maar fijn dat je zoveel positieve reacties krijgt.
Wat mij iig van een Switchbot tegenhield is dat deze niet werkt met smalle rails (+- 7mm). De 'haakjes' van Switchbot passen namelijk niet in de u-rails.
Ik had hier hetzelfde probleem met de Switchbot. Ik zat nog die van Aqara te overwogen omdat die in de bestaande glijders hangt i.p.v. zelf in de rails geschoven word, maar deze Slide ziet er op dat vlak ook wel interessant uit.
Zal eens gaan kijken naar vergelijkingen tussen Slide en Aqara, qua prijs is die ook niet verkeerd.
Precies. Ik heb een setje werkend op mijn roedes in de woonkamer, maar de Ikea rails in de slaapkamer pasten niet. Toch maar eens naar Slide kijken.
Mijn ervaring is dat de slide een stuk stevigere in elkaar zitten. Bij switchbots zijn er bij mij al een aantal stuk gegaan.
Slippen op je rails bijvoorbeeld. En je hebt 2 switchbots nodig, en je hoeft nooit batterijen te vervangen.

ROBBshop
Rob
Ik vraag mij af wat de lange termijn visie is. Dit word nooit een massa product verwacht ik. Anders had er geen bankroet geweest.
Ik denk dat het ook een beetje een marketing probleem is, gezien het niet altijd duidelijk is hoe het werkt.

Ikzelf moest ook even goed kijken hoe het werkte dmv een installatie video. omdat er niet bepaald een verkleinde render staat van hoe het werkt, en op het eerste oog het niet gelijk duidelijk is dat het zo'n draadje gebruikt.

en veel mensen denken dat zo'n visdraadje niet lang mee gaat of de gordijnen die zij hebben niet kunnen trekken [mede omdat dit soort visdraad motoren problemen hebben met zware verduisterende gordijnen]
Het is ook een beetje duur, voor de kleine moeite van zelf doen
ikzelf vindt het geweldig, elke ochtend mooi mijn gordijnen open wanneer ik wil
[ik woon op mezelf, dus niemand die erover kan klagen]
En in de avond natuurlijk weer dicht.

Het is ook wel wat beter voor je slaap/nacht-ritme gezien je wakker wordt in een lichte kamer, ipv eerst de rolluik open moet maken, dan de gordijnen, en gelijk verblind wordt door de felle zon.

Voor mij heb ik het als het volgende ingesteld:
30 minuten voor ik op sta= rolluik
15 minuten voor ik op sta= mijn verduisterende gordijnen.
+/- 5 minuten / wanneer ik op sta= mijn luxaflex duette gordijnen [lichtdoorlatend]
En in de avond [in de winter wanneer het donker wordt] gaat alles tegelijk dicht.

Hierdoor heb ik geleidelijk dat het lichter wordt, IPV een knal van ineens alles flink licht


NOTE: ik heb geen slide systeem, maar een zigbee based systeem, met Timingbelt gordijnen die op 220V werken, met een standaard schakelaar [zigbee]

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 29 januari 2025 15:19]

sorry maar daar heb ik geen 300 per raam voor over. het is leuk dat jij dat hebt. Maar dat maakt jou geen doorsnee consument en daar zijn er juist het meeste van. En je wil de grootste doelgroep voor je product.
Circa 300 euro was de totaal prijs voor gordijnen+rails voor wat ik had betaald.

Het "zigbee" systeem wat ik heb, kost circa 150-175 euro per rails [zonder coupons] voor de rails+motor
[gekocht op aliexpress, en was verzonden vanuit een EU warehuis], dus geen import heffing. [prijs die ik had betaald was volgens mij 125 euro per rails] dus 250 totaal [2 rails]

gordijnen {verduisterend+isolerend} waren 450 euro totaal [voor 2 paar gordijnen] [bij een stoffenwinkel in de buurt] [waren ingemeten en op maat gemaakt, dus geen ikea spul wat je zelf nog aan elkaar moet naaien]
----
De luxaflex die ik heb waren wel flink wat duurder, maar deze heb ik nog niet zo lang.
wat is je punt? dat je het goedkoop vind? dat je een doorsnee nederlander bent? Ik zie niet wat je toevoegd op mijn reactie behalve een kassabon :)

Probeer het eens met een huis met 12 gordijn rails. plus luxflex e.d.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 29 januari 2025 15:30]

Dat zou kunnen maar een 'bankroet' zoals jij het noemt kan door veel oorzaken komen. Wij denken door de prijsverlaging van 299 naar uiteindelijk 199 en een iets meer internationale benadering toch succesvol te kunnen zijn. En een massaproduct hoeft ook niet van ons. Een mooi product voor een groep niche gebruikers is al heel mooi. Voorlopig hebben we in 1,5 maand bijna 900 stuks verkocht aan klanten die bereid zijn 6 maanden te wachten, en daar zijn we supertrots op!

ROBBshop
Zelf gebruik ik elektrische gordijnrails van Zemismart [220V model, werkt met een DOMME schakelaar, maar heb er zelf een zigbee schakelaar aan zitten [was voorheen wifi]]

deze gebruikt een timingbelt, en kan flink veel gewicht trekken.

Prijs daarintegen is ook aantrekkelijker tov het SLIDE systeem {vergelijkbaar Model met wat ik heb,}
Deze heb je al vanaf
2M= 150 euro
8M= ca 250 euro
NOTE: wordt verzonden vanuit china dus er komt importheffing op
[link is ter voorbeeld van het model]
https://nl.aliexpress.com/item/32905528857.html?

ander model [TUYA motor+RF remote/panel] Die wel verzonden vanuit de EU [Polen]
https://nl.aliexpress.com/item/32933434297.html?
2M= 160 euro
8M=220 euro
Maar deze zou ik zelf afraden, gezien als je het over wil zetten naar zigbee, dan moet je de motor vervangen.
wat +/- 60 euro kost.

Deze gordijnen vereisen tevens ook geen cloudservice [die extra kost], en zijn veel steviger TOV het slide systeem. en zijn vele malen steviger dan een simpel touwtje, gezien de belt in de rails zelf zit.

Daarnaast is het 220V model met een zigbee paneel direct toe te voegen in home-assistant voor 100% lokale besturing.
Waarheen heb je de 230V geleid? Heb je dat ergens mooi weten weg te werken?
Ik heb het zelf een kabelgootje weg gewerkt.

de kabels Gaan wel naar een 86-type opbouwdoos. [appartement is uit 1972] dus de socketdozen zijn te ondiep, en heb er te weinig omdat ik anders een stroompunt zou verliezen.

Voor de curtain switches, kan je gewoon een 35mm diepe nemen, als je er een smart-socket langs wilt moet je minimaal naar 40 of 50mm diep kijken.

De standaard kabel die erbij zit is wel vrij kort, dus houdt hier rekening mee als je het wilt installeren. [1.5M]


Ik raad tevens ook aan om langer te nemen dan je nodig hebt:
BV he hebt 2.8-3 meter nodig haal dan een set van 4 of 5 meter.
Gezien er een adapter stuk bij zit, met verschillende lengte kortere stukken.

Als je een langere neemt, kan je 1 van de 1 meter lange sliders korter zagen. [dit heb ik gedaan met 1 van de kleinere stukken]
doe het afgezaagde stuk wel bij de Motor-mount, zodat de rollers hier niet over haken

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 29 januari 2025 16:00]

De Slide gaat 199 euro kosten met een maximale lengte van 6meter. Zit in dezelfde prijsrange dan toch?
En geen invoerkosten.En dan moet er nog een slimme module bij neem ik aan.
Bij slide zitten geen rails die passen op je bestaande systeem, dat is een voor- en een nadeel. Jouw rail heeft een band ingebouwd, de Slide monteer je op je bestaande rails en ze kunnen met een speciale adapter ook werken met roede gordijnen.
Het is maar net waar je naar op zoek bent.
Fijn dat je tevreden bent, dan heb je in ieder geval de juiste keuze gemaakt!

ROBBshop
Bij de rails die ik heb gelinked, zit afhankelijk van de versie al een Zigbee controller bij,

De 2 gelinkte zijn alleen ter voorbeeld.
[zigbee versies hebben ze niet zo vaak meer in een EU warenhuis, een TUYA versie wel],
en gezien een zigbee curtain switch, niet meer kost dan 15 euro. dus de besparing is groter, dan met import van een zigbee model
----
Volgens mij kan het systeem van Zemismart zelfs tot 10+ meter. [hangt meer af van het gewicht van de gordijnen, en hoe je de gordijnen dicht laat gaan]
---
Het klopt IDD dat het systeem wat ik heb wat gemakkelijker is als je nog gordijnen+rails nodig hebt tov de SLIDE die past op bestaande gordijnen/gordijn systemen.

Voor slide, zijn er tevens ook hoek-adapters voor gordijnen die om een hoek gaan, of is dit niet mogelijk.

Voor mijn systeem heb je bv deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004305172758.html?
Maakt het wel wat duurder tov rechte gordijnen.
Lokale api-toegang of een ander manier om bij een faillissement of omwille van privacyzorgen niet afhankelijk te zijn van een cloud dienst zou wat mij betreft een verplichting mogen zijn bij dit soort "slimme" systemen.
in dit soort gevallen kan je beter een ZIGBEE based rails nemen.
Deze heb ik zelf ook [model van zemismart]
Linkje ter voorbeeld:
https://nl.aliexpress.com/item/32905528857.html?
{NOTE is wel een tuya model, maar de schakelaar is gemakkelijk om te zetten naar zigbee, gezien het gewoon een Simpele curtain switch-panel betreft}. [deze wordt tevens ook vanuit china verzonden, kijk of je hetzelfde model bij een verkoper met EU warehuis kan vinden]

Het werkt gewoon 100% lokaal, en zelfs al valt mijn zigbee netwerk weg, kan ik nog steeds via het paneel de gordijnen besturen.
Ik heb een Slide voor de "promo" prijs van €150,00 kunnen reserveren. Kort daarna kwam de bevestiging dat Robbshop daadwerkelijk de systemen gaat uitleveren. Ik ben benieuwd
Dank je wel voor je support. De productie is begonnen, we houden je op de hoogte

ROBBshop
Rob
Blij om te horen! Ik vind het echt een fantastisch goed product en hoopte al dat deze nooit kapot zou gaan, omdat ik nergens iets echt vergelijkbaars kon vinden. Tot zo ver doet die het na al die jaren nog prima! Kan het iedereen aanraden als je iets zoekt om automatisch mee je gordijnen open en dicht te doen. Vind het altijd erg prettig wakker worden!
Mee eens, wij hebben 4 dubbele gordijnen op lopen, gaat prime, en Nederlands product is natuurlijk ook erg leuk. Wat meespeelde bij de aanschaf was dat het gewoon op de bestaande rails kan.
Btw, producten uit China (switchbot) weet je maar nooit wat ze op jouw wifi spioneren, en dat het door een dictatuur wordt gemaakt.

[Reactie gewijzigd door peterbrand op 29 januari 2025 18:56]

Fijn dat je zo tevreden bent!
Welterusten straks, en morgen gezond weer op:)

ROBBshop
Kan je toch net zo goed deze nemen die 2x zo goedkoop is?
Aqara Curtain Driver E1
Dat kan natuurlijk, alleen heb je op termijn wel kans op slippen en dat is iets waar je geen last van hebt bij een Slide. Maar de keuze is natuurlijk vrij. Wij vonden het eigenlijk altijd een mooi alternatief tussen dit soort systemen en de duurdere Forest systemen. En met deze 3 opties kunnen we voor iedere klant een oplossing bieden.

Overigens is het wel zo dat je er voor een middensluitend gordijn 2 units nodig hebt. En dat je regelmatig batterijen moet vervangen. Bij Slide heb je dan wel weer een stopcontact in de buurt nodig.

ROBBshop

[Reactie gewijzigd door ROBBshop op 29 januari 2025 16:00]

Als ik het goed zie komt er een touwtje over de gehele lengte, correct?
Deze kan ook breken/knappen door de spanning omdat het gordijn blijft haken bijvoorbeeld?

Heb je er trouwens 1 of 2 nodig als je gordijn in het midden sluit?

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 29 januari 2025 16:13]

Correct er loopt een draad over de hele lengte.Gaat al jaren en jaren goed bij mij.

En je hebt er 1 nodig bij midden sluiten, of je moet ze onafhankelijk van elkaar willen laten openen en sluiten.

[Reactie gewijzigd door Dracula op 29 januari 2025 16:25]

Hoe werkt dit dan met 1 motor in dat geval, ik kan dit zo nergens vinden, ze mogen tegelijk dat is geen probleem. Als ze maar elkaar in het midden tegemoet komen. Gaat om ongeveer een breedte van 4 meter.
Hoe werkt dit dan met 1 motor in dat geval, ik kan dit zo nergens vinden, ze mogen tegelijk dat is geen probleem. Als ze maar elkaar in het midden tegemoet komen. Gaat om ongeveer een breedte van 4 meter.
het ene gordijn aan de voorkant van de kabel en het andere gordijn aan de achterkant (retour) van de kabel. Slide werkt tot 6meter lange rails. Middensluitend betekent idd in het midden. Je kunt dus niet 1 gordijn minder dan de andere laten bewegen omdat ze aan dezelfde kabel zijn bevestigd.

ROBBshop

[Reactie gewijzigd door ROBBshop op 29 januari 2025 16:54]

Ik heb verduisterende gordijnen welke in het midden sluiten. De Slide motor zit rechts op de rails. Links van de rails zit het eind blokje en daartussen heb je een tweetal haakjes die je elk aan het uiteinde van je gordijn maakt.
Even calibreren middels de app en je hebt er geen omkijken meer naar.
"Goedemorgen Google, en de gordijnen gaan netjes open"
Dat kan in theorie natuurlijk, maar het is een speciale kabel die tot 100kg trekkracht aan kan. Hij komt uit de visindustrie en zijn speciaal gemaakt tegen slijtage. Ze zijn getest voor een gebruik van 10 jaar mits goed gemonteerd.
Ik hoop je zo voldoende te hebben geinformeerd.

ROBBshop
Is dit van de vroegere rails in nederland waar RFXCom mee werkte... damn wat was dat ook alweer. Ik had ze hangen in mijn appartement in +-2007.

Edit: never mind... zie dat het een startup was.

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 29 januari 2025 15:06]

Tja, ik weet niet maar wat voor moeite vergt het nu een gordijn gewoon met de hand dicht te trekken. Sowieso, als je dan voor alle ramen met gordijnen zo'n setje moet kopen ben je een klein kapitaaltje kwijt. Nee, alleen misschien dan voor mensen met een fysieke handicap kan ik het nut nog er van zien.
Wat dacht je voor mensen die veel weg zijn? Bij mij gaat slide dicht als het donker wordt, ( en weer open, als het licht wordt)en wat licht aan, alles gestuurd door mijn Homey. Lijkt het toch of er iemand thuis is…
Dan vind ik elektrische rolluiken veel zinvoller, die beschermen ook nog enigszins.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.