Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties
Bron: Counter-Strike.net

nino22adam tipte ons dat Nederland 1 komende woensdag 10 juli vanaf 23:00 een uur lang een documentaire over het populaire online multiplayer-spel Counter-Strike zal uitzenden. Getiteld 'Game over", zal het programma de discussie over geweld in games weer eens toelichten, dit keer aan de hand van het verhaal van een Canadese vader, die meent dat het spel de oorzaak is van de slechte schoolresultaten van zijn zoon. Als blijkt dat het weinig nut heeft om te proberen het spel uit het leven van de jongen te verbannen, gaat de vader proberen te ervaren hoe de Counter-Strike cultuur in elkaar zit, onder andere door mee te reizen naar tournooien en de E3. Er komen zowel voor- als tegenstanders van geweld in games aan het woord:

Counter-Strike Een van de opvallendste bevindingen is wel dat de First Person Shooters (tot het genre waartoe Counter-Strke ook behoort) niet alleen door onschuldige tieners gespeeld wordt, maar dat ook het Amerikaanse leger en de politie dergelijke games gebruiken voor tactische trainingen. In de documentaire waarschuwt een voormalig Ranger van het Amerikaanse leger voor de effecten van spelletjes als Counter-Strike. Je leert pijnlijk nauwkeurig timen, richten en reageren. Het zijn de perfecte oorlogssimulaties.

Het verhaal is na te lezen op Counter-Strike.nl

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Het is ook van de zotte ook he...

Maar hebben jullie gehoord van het nieuwe spel dat uitgebracht is door de amerikaanse overheid?
America's army.. dit spel is gratis uitgebracht om jongeren te stimuleren het leger in te gaan en het gevoel van patriottisme te verhogen.. Nu vraag ik je er is al jaren een discussie gaande waarin het geweld in films en spellen aan de kaak worden gesteld.. en ik geloof voornamelijk in Amerika en dan komen ze met zoiets op de proppen..

De ironie...
echt onzin dat FPS games mensen
hun prestaties (in school/werk enz.) achteruit laten gaan

geweldadiger worden we er ook niet op
kijk naar zo'n lanparty zoals ik die regelmatig bezoek
ontstaat daar ooit een rel ?
nee toch

het is juist bar gezelig enzo!
als je dan toch wat wil beginnen tegen die spellen
ga dan niet lopen ouwe****** als je het niet goed heb ervaren
dat komt bij mij heel dom over

ik speel nu online FSP games voor 1½ jaar, begon met Counter-Strike en nu Unreal Tournament

de reden waarom ik het speel is voor de fun die je hebt met je vrienden over het net
en om er beter in te worden in competities

het is niet het bloed waar het omgaat maar de tactiek en snelheid die je moet kunnen beheersen
als iemand tegen mij zegt dat het een DOM iets is dat ik dat soort spellen speel dan kan ik alleen maar zeggen "ach je weet niet hoe het werkt, dus hou alstjeblieft op"

maar mischien is deze documentatie wel iets waar de ouders van FPS spelende mensen wat aan hebben, en zien ze ook eindelijk eens de voordelen/lol ervan in
echt onzin dat FPS games mensen
hun prestaties (in school/werk enz.) achteruit laten gaan
Nee. Is het vanuit een zeker perspectief niet. Sommige mensen kennen geen maat en/of hebben een aanleg om verslaafd te raken (aan bijv. hun hobbies maar ook aan zaken als sex of drugs). In zo'n geval moeten de ouders het kind leren dat hij prioriteiten moet stellen ed. en leren de gevolgen onderzien van bepaalde acties.

Maar dat had met iets als knikkeren ook kunnen gebeuren. In zo'n geval ligt het dus aan de opvoeding of beter gezegd: het gebrek daarvan.
ja daar heb je gelijk in
ik liep iets te hard van stuk die eerste zin
het is juist bar gezelig enzo!
als je dan toch wat wil beginnen tegen die spellen
ga dan niet lopen ouwe****** als je het niet goed heb ervaren
dat komt bij mij heel dom over
inderdaad, toen mn moeder me ging brengen zat ze al te zeuren enzo, toen ze me ging ophalen zat ik nog ff te fps-en toen ze binnenkwam en het was rete gezellig. op een lan in teamverband spelen is gewoon kicke, helemaal als iemand zn boxen ff voluit draait en dan met een zwaar wapen wat mensen neer knalt :o of het geschreeuw tegen elkaar door de zaal, echt fantastische sfeer altijd :)

ik hoop echt dat er een keer een goede docu uitkomt waar je dus ook gamers aan het woord hoort ed en hun mening laat geven.

ik ga de discussie over geweld in games niet eens meer aan, het heeft geen nut
Volgens mij word je daarom ook slimmer met tactische spellen :P

Zelf doe ik quake3 in de top 3 van nl dus ik heb ook wat team ervaring en kan dus goed in een team werken :7
Daar kun je echt wel je agressie mee uitleven ...
Omdat we in spellen onze agressie kunnen uitleven gaan we ook niet zo snel aggressief zijn irl. Ik ben irl een rustige jongen maar bv in GTA3 laat ik een spoor van vernieling en dood achter }> ;)
*games veroorzaken impotentie
*games zijn slecht voor je mede mens
*games kunnen kanker veroorzaken
krijg je die tekst nu ook al op games dozen? :o
HAHA klopt games kosten studie punten, ik haal het eerste jaar Bedrijfskundge Informatica niet omdat ik toch echt hele dagen heb zitten LAN UT-jen op school! Ja je hoort het goed het interne Netwerk in de klas :D en ow wat was het gezellig, en de IB-Groep krijgt zijn studie financiering terug :'(
Het gaat dus over slechte resultaten, maar als ik een avondje heb zitten Unreal Tournamenten, dan ga ik behoorlijk opgefokt naar bed en is de hand-oog coordinatie ver te zoeken.

Vergelijk het even met een uurtje karten, daarna stap je in je auto en heb je de neiging net zo 'rukkerig' te sturen

En dat heeft behoorlijk effect op mijn slapen en wakker worden (meestal maar een paar uur slaap voordat er gewerkt moet worden).

Speel ik echter een avondje kolonisten van catan dan ga ik veeeeel relaxeder naar bed.

Tevens moet ik tot mijn eigen verbazing erkennen dat ik af en toe last heb van normvervaging. Al dat gesplatter en gekill, de taal die ik bijvoorbeeld ervoor, tijdens en erna uitsla (vooral me dochtertje vind het mooi als ik ontzettend uit me dak ga, verbaal, dus speel ik niet meer als de kids er zijn).

Waarom moet het geweld steeds grover? Omdat we steeds meer gewend zijn.

Zo kan ik nog wel een paar voorbeelden noemen waarbij ik de hand in eigen boezem steken.

Nog eentje dan over normvervaging; vanochtend hoorde ik 'sexshooter' op de radio van Vanity Six... mijn god lekkere wijven waren dat TOEN... nu denk je als je die clip ziet 'help, ze dragen niet eens een string, maar van die grote oma onderbroeken'.

Het beeld wat we hebben van een 'lekker wijf' hoe het eruit moet zien is veranderd. Echter, hadden we niet veel tegengas gekregen van allerlei 'feministen' in de jaren 80, dan had ons beeld hoe je je moest gedragen tegenover een vrouw misschien juist weer 100 jaar terug gegaan in de tijd.

Maandagochtend conclusie: Geweld in games draagt bij aan een slechtere nachtrust ipso facto een slechtere presentatie de volgende dag en een snellere normvervaging.
Ik vind spellen zoals soldier of fortune 1 & 2 veel erger met armen en benen eraf knallen :) Maar slechte resultaten door dit spel? Lijkt me meer dat die vent niet kan accepteren dat zijn zoon gewoon wat slechter op school is dan andere kids... Maar goed :9
Nee, die vader kan wel degelijk gelijk hebben. Alleen heeft dat waarschijnlijk niets te maken met geweld in het spel.

Die zoon is verslaafd aan counterstrike (lijkt me niet dat het door het geweld komt), daardoor steekt hij heel veel tijd in dat spel. Hierdoor krijgt hij steeds minder zin iets voor school te doen wat resulteerd in een slechtere houding tov. school en dus slechtere resultaten.

Alleen om dit dus aan het geweld te linken vind ik compleet fout! Ik ben ook aan meerdere computer spellen verslaafd geraakt, maar dit kwam gewoon door de sfeer in de spellen en de drang verder te komen in levels. Elke "diehard" gamer weet natuurlijk al jaren dat van zulke spellen geen extra geweld komt, sterker, het houdt je van de straat af. Als mensen geweld plegen en zulke spellen spelen waren ze volgens mij allang daarvoor een beetje gestoord. Natuurlijk wordt je weleens agressief tijdens gamen, als je weer wordt gekilled door een camper, om maar een voorbeeld te noemen. Maar hierdoor ga je geen geweld plegen, dat is gewoon onzin. Je slaat hooguit op je keyboard in heel erge gevallen, of zegt "f=ck" (ik noem maar wat). Dat mensen spellen "slecht" vinden als er bloed in voorkomt is gewoon zo ondoordacht, in ben ook al meerde malen met zulke (vaak oudere) mensen in discussie gegaan en ze kwamen altijd met indirecte (vage) argumenten. Enorm irritant!

Die eeuwige link met geweld op straat en geweld in spellen is gewoon kortzichtig en achterhaald. Hopelijk laat deze documentaire zulke mensen eens van de werkelijkheid proeven. Ik ben benieuwd.
ik ben dus met me stomme kop eens blijven zitten in VWO 4 alleen maar omdat ik teveel achter de PC zat. was het jaar dat TFC nogal populair werd.
ik zat minimaal 7 uur per dag achter de PC. Mijn resultaten gingen dus wel degelijk achteruit maar dat had NIETS te maken met het geweld, meer met de verslavingsfactor :)
Ik verwacht dat met DOOM III echt de hell los barst.. Dit spel wordt zo realistisch.. dat mensen zich echt vragen gaan stellen.. waar eindigt het ? Hoe realistisch mag 'het' ? Waar ligt de grens ?
Nou en? Dat is toch voor volwassenen?
Het word tijd dat ouders eens wat meer tijd met hun kinderen doorbrengen. Een pc is er niet voor om je kinderen op te voeden.

Als een spel niet voor kinderen geschikt is, moet je daar als ouder toezicht op houden. En je kunt er dan wel een keuring aan plakken, maar het ene kid van 11 kan dingen aan wat voor een ander kind van 14 niet geschikt is.

Ouders moeten zelf hun kinderen opvoeden, en het niet door de regering, peuterspeelzaal of oma laten doen.

Ik zie dat onder de subthread van Da-Rule hetzelfde onderwerp staat, Maar het ging me erom dat een spel als Doom 3 niet voor kindjes is. Het is gewoon een interactief spel voor volwassenen.

Gamers zijn steeds vaker volwassenen, niet alleen kinderen.
Ik verwacht dat met DOOM III echt de hell los barst.. Dit spel wordt zo realistisch..
Niet mee eens. Doom III wordt knallen op demonen en andere monsters.. Heel anders realistisch dan counterstrike, SOF en andere army/tactics shooters. Doom III wordt meer shocker/horror, misschien dat sommige jonge gamers er niet zo goed meer van slapen, maar het spel zelf is gewoon over the top knallen, en geen zorgvuldig geplande acties hoe je een groepje bad guys 'neutraliseert'.
Idd. het schieten op horrorfiguren kan wel realistisch zijn in de grafische zin van het woord, maar zal nooit voor komen in real life.
Ik denk dan ook dat als er een verband wordt gelegd tussen games en echte schietpartijen dat Doom veel minder schadelijk is, mede omdat te jonge kinderen er snel mee stoppen omdat ze slecht gaan slapen.
Verder ben ik van mening dat ze beter zaken als Paintball kunnen gaan afschaffen, omdat dergelijke activiteiten veel dichter bij de werkelijkheid liggen als een computergame.
:( Hierbij mijn mini-betoog.
Dat ligt er maar net aan:

Jij (of je omgeving) heeft de pech dat jij schizofreen wordt. Overal hoor je stemmen en zie je dingen die er niet zijn. Ik noem maar iets geks, monsters. Dan wordt het lekker eng als jij de hand weet te leggen op een wapen en je hebt in je jeugd de pech / het geluk gehad om veel DOOM ]|[ te spelen...

[edit]: typo
De ethische grenzen...
Het grote verschil tussen Doom I-III en iets als CS is dat je bij Doom op monsters schiet in plaats van op mensen. Hoe 'realistisch' ook, degenen waar jij op schiet zijn niet menselijk.

De lijken die er bij Doom liggen zijn soms menselijk, maar die zijn dan door de monsters afgemaakt. Bij CS is het doel andere mensen af te paffen.

Edit: Oops! Weer eens niet echt wakker geweest bij het lezen van de thread :Z
Je zou voor de grap eens de volgende vergelijking moeten maken:

Hoeveel mensen hebben er wel niet iemand gestenigd vanwege godsdienstige overtuigingen

en

Hoeveel gamers hebben er over iemand heen gereden/iemand neergeschoten.

En dan natuurlijk relativeren, dus dan geef je van beide groepen een percentage.
Dan weet ik toch wel bijna zeker dat die eerste groep mensen een stuk groter is (ook procentueel).

Conclusie: Godsdienst is veel gevaarlijker dan agressieve games. Daarbij generaliseer ik natuurlijk wel, want bijvoorbeeld Boeddhisten zijn over het algemeen vredelievender dan Moslims of Christenen.

En deze reactie post ik met in mijn achterhoofd de gedachte dat deze documentaire door de IKON is gemaakt, en waarschijnlijk wel bevooroordeeld zal zijn. Ik ga 'em natuurlijk wel kijken en dan zullen we wel zien of de docu bevooroordeeld is :P
Ik herinner me nog een documentaire van Man/ Vrouw op nederland 2 een half jaar geleden. Volgens mij is dat ook van de ikon of rvu? Daar kwamen ook nogal wat vooroordelen naar voren.

Ik ben bang dat ze dat nu ook gaan doen. Ik had liever gezien dat zembla deze documentaire gemaakt zou hebben. Zij zijn toch een stuk objectiever over het algemeen.

Tuurlijk heeft dit geweld ook invloed op mensen. Alleen de ene staat steviger in zijn schoenen dan de andere.

Relativeren is gewoon het belangrijkste en dat moeten ouders hun kinder leren, dat heet opvoeding.

Er zijn zoveel bronnen die geweld tonen/ voortbrengen.

De geweldadige kant van:

- het geloof
- sektes
- TV journaals / documentaires
- Oorlogen in een land
- Regeringen (dictaturen)
- Films, games
- Huiselijk geweld (mishandeling, incest)
- Met de verkeerde "vrienden" omgaan
- je leefomgeving
- drugs / alcohol
- pesten en verder..

etc...

Het is onmogelijk om al deze factoren in een mensenleven te voorkomen. Of je moet jezelf opsluiten maar dat is ook niet menselijk. Er zijn alleen mensen die doordraaien door een of meer van deze factoren.

Alles vermijden gaat dus niet, blijft over relativeren en voorkomen.
Geloof is iets heel anders als spelletjes... voor geloof moet je leven, voor spelletjes niet. (hoewel sommigen... ;) ) Daarnaast is het geloof ook iets ouder als games :P .
Nou zeg ik niet dat het belachelijk is dat ze elkaar vermoorden vanwege het geloof, maar games en geloof kan je gewoon neit met elkaar vergelijken.
Ojee, dat zal wel weer een oeverloze discussie worden...
Feit blijft dat als je een beetje opgefokt bent en je woont in de USA dat er vaker een wapen binnen handbereik is dan hier. Zou dat dan niet een van de oorzaken van die extreme situaties (schietpartijen op scholen ed) zijn?
Meer omdat mensen niet leren te relativeren. Een kind moet beseffen en weten dat het spel _fictie_ is en geen _realiteit_. Of je nou geinspireerd door een film, een spel, of een nieuwsbericht op teevee wordt, het maakt niet uit. Dat iniatief en die verantwoording heeft die zelfde vader. Lekkere opvoeder is dat als hij zijn kind er al niet vanaf kan houden. Toen ik nog wat jonger was moest ik altijd na een paar uurtjes pc-en opzouten naar buiten, voetballen met je vriendjes enzo. Nix geen gecounterstrike toendertijd.
Een kind moet beseffen en weten dat het spel _fictie_ is en geen _realiteit_. Of je nou geinspireerd door een film, een spel, of een nieuwsbericht op teevee wordt, het maakt niet uit. Dat iniatief en die verantwoording heeft die zelfde vader. Lekkere opvoeder is dat als hij zijn kind er al niet vanaf kan houden. Toen ik nog wat jonger was moest ik altijd na een paar uurtjes pc-en opzouten naar buiten, voetballen met je vriendjes enzo. Nix geen gecounterstrike toendertijd
heel goed, waar vader staat moet eigenlijk ouders staan maar soie. Je moet dus als opvoeder heel jong duidelijk maken aan je kind wat realiteit is en wat niet.
Het medium televisie heeft een grote verantwoording mee gebracht voor ouders, televisie heeft goede opvoedkundige functies maar ook mindere, je moet dus geen verboden invoeren/instellen alleen samen met je kind kijken en uitleggen/vertellen wat echt is wat niet. Al heel jong hebbeb kinderen een 'besef' waty echt is en wat niet. Alleen televisie kijken is te adviseren wanneer je er zeker van bent dat je de genoemde doelen hebt bereikt.
Spelletjes is eigenlijk hetzelfde verhaal. Probleem hierbij is dat veel ouders hier (nog) weinig van afweten en kinderen min-of-meer ongecontroleerd hun gang kunnen gaan. Ik pleit voor dezelfde controle als bij televisie. Dit vind ik belangrijker worden nu de spelletjes steeds realistischer worden. Een shooter als 'galaga' was opgebouwd uit alleen maar blokjes, de fun was er niet minder om (offtopic). Spellen als return to Wolfenstein etc, daar zijn de mensen zo echt aan het worden dat het onderscheid tussen spel en de realiteit steeds kleiner wordt. Op zich hoeft ditgeen probleem te zijn als de spleres maar beseffen dat ze met een spel bezig zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True