Vier personen aangehouden wegens verwijderen van personen uit Interpol-database

Vier personen zijn in Moldavië aangehouden op verdenking van het verwijderen van gezochte personen uit de systemen van Interpol. De verdachten zouden smeergeld hebben aangenomen van cybercriminelen om de data met hen te delen en uit de systemen te verwijderen.

De gegevens stonden in het zogenaamde Red Notice-systeem van Interpol, schrijft de opsporingsautoriteit op zijn website. Een Red Notice is een internationaal opsporingsverzoek voor gezochte criminelen.

Cybercriminelen zouden de vier verdachten smeergeld hebben aangeboden om informatie uit het Red Notice-systeem met hen te delen. Ook werden de verdachten gevraagd de Red Notices te blokkeren en te verwijderen. Volgens de Moldavische politie ontvingen de verdachten miljoenen dollars aan smeergeld.

Interpol detecteerde in een klein aantal gevallen pogingen om Red Notices te blokkeren en te verwijderen. Daarop werd direct intern actie ondernomen, zegt Interpol. Ook werd het probleem gemeld bij de Franse politie, aangezien Interpol in Frankrijk zit. Frankrijk startte een gezamenlijk onderzoek met Groot-Brittannië en Moldavië, waarna op 4 juni meerdere huiszoekingen werden gedaan in Moldavië. Daarbij werden vier mensen opgepakt.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

06-06-2024 • 14:36

85

Submitter: wildhagen

Reacties (84)

84
60
16
1
0
6
Wijzig sortering
Een Red Notice is een internationaal opsporingsverzoek voor gezochte criminelen.
Klopt, je kunt ze hier bekijken: https://www.interpol.int/...-Notices/View-Red-Notices

Er staan op dit moment 6787 personen op die Red Notice-lijst (waarvan 15 Nederlanders en 7 Belgen).

Maar let op dat dit géén arrestatiebevelen zijn, het is puur een signalering.
Landen kunnen een "Red Notice" uitvaardigen, wat een internationale waarschuwing voor gezochte personen is. Het is geen arrestatiebevel, landen mogen zelf bepalen wat ze met de informatie doen.
Zie https://www.security.nl/p...onen+uit+Interpol-systeem
Opvallend dat bijna de helft van de opsporingsverzoeken van Rusland komen.
Ik tel er twee.
Wat is een "autochtone Nederlander"?
Ik heb de helft van mijn roots op de Antillen liggen, ben hier geboren, heb de nationaliteit vanaf geboorte, heb een kleurtje en heet vanalles maar zeker geen Janssen. Ben ik autochtoon?
M'n kind is wit uitgevallen, heeft dezelfde achternaam, en heeft de Nederlandse nationaliteit. Is hij autochtoon? Hij is niet eens in de EU geboren en minder Nederlander dan ik.

"Autochtoon" betekent hier vaak niets meer of minder dan "wit en ik denk dat je Nederlandse voorouders hebt". Voor je het weet bevind je je in één of ander viesbruin frame.
Het gaat niet om huiskleur maar om etniciteit.
Jup. En ook over de etniciteit kan je hooguit een gokje wagen op basis van naam, uiterlijk en nationaliteit.

Leuk voorbeeld: Jesse Klaver.
Laat je niet uit de kast lokken. Ik ben een 'autochtone' Nederlander, maar voel mij Europeaan. Het zegt meer over de persoon die zoiets schrijft dan over de mensen die op de lijst staan.
Het is heel simpel voor mij, als je een nederlands paspoort hebt ben je een autochtone nederlander.

Maar goed dat ben ik.
Dat slaat nergens op, want iedereen die een Nederlands paspoort heeft is Nederlander, anders kun je niet aan een Nederlands paspoort komen. Dat heeft niets met autochtoon te maken.
Hoe bedoel je “waar de nadruk op ligt”?
Een klacht over het gebrek aan diversiteit bij de Red Notice lijst zul je toch echt aan Interpol moeten sturen ik denk niet dat er een Tweaker is die daar echt iets aan kan doen. Ook lijkt het artikel aan te geven dat zelfstandig wijzigingen in de lijst doorvoeren niet gewaardeerd zal worden dus zelfs als er een Tweaker is die met de lijst zou kunnen rommelen dan nog denk ik dat ook de drang naar diversiteit en gelijke vertegenwoordiging ook op dit soort lijsten niet als afdoende reden gezien zal worden om willekeurige wijzigingen goed te keuren.

Een ander probleem zo als @kakanox aan geeft is waneer ben ik autochtoon? Is dat als ik in Nederland geboren ben net als mijn ouders? Of is dat als er minimaal 12 generaties voor mij in Nederland gewoond hebben of als ik mijn hele level al in Nederland woon. Ik ben op papier Nederlander maar woon in middels bijna net zo lang in een ander land als ik in Nederland gewoon heb in mijn leven. In welk hokje pas ik dan? En heeft mijn huidskleur er iets mee van doen of kan ik dat negeren als ik minimaal X generaties van in Nederland geboren voorouders heb? Of hebben die voorouders alleen een Nederlands passport nodig?
Hoe zit is dat voor mijn dochter ze is Nederlandse op papier want Nederlandse vader, maar ze woont niet in Nederland en heeft dat ook nooit gedaan en omdat ze een niet Nederlandse moeder heeft heeft ze ook de nationaliteit van het land van haar moeder. Maar als ze straks 18 is dwingt de Nederlandse staar haar om te kiezen of buitenlander worden in het land waar ze 18 jaar lang opgegroeid is en heeft gewoond of buitenlander worden in het land waar ze de taal vloeiend spreekt vele zomer vakanties heeft doorgebracht en iedereen haar gewoon als Nederlandse ziet en zo ook zo behandeld wordt door de overheid... Is zij een Nederlandse? En waarom is ze dan geen Nederlandse meer als ze 18 is?

Autochtoon Nederlands is totale onzin omdat er zo veel manieren zijn om Nederlands te zijn zonder Nederlands te zijn en minimaal net zo veel manieren zijn om Nederlands te zijn geweest zonder dat de huidige wetgever je als zo danig wil erkennen ondanks dat je je hele leven in het land hebt gewoond en volledig geïntegreerd bent in de samenleving.

Om het nog mooier te maken in Europa is Nederland voor zo ver ik weet het enige land dat Nederlanders niet toestaat om hun kinderen de Nederlandse nationaliteit te geven als ze in het buitenland wonen en hun kinderen om die reden ook een ander paspoort hebben na dat ze 18 jaar oud zijn.
Nou ja dat is niet helemaal waar, dat is alleen voor Nederlanders die niet ook bijvoorbeeld een Turks of Marokkaans paspoort hebben omdat veel landen met een islamitische grondslag het opgeven van de nationaliteit niet toestaan mogen die Nederlanders hun kinderen natuurlijk wel meerdere nationaliteiten geven. Want discriminatie tegen mensen met gemengde nationaliteit is alleen voor hen voor wie een van hen ouders ouders niet uit een islamitisch land komen. Die mensen mogen tot in de oneindigheid het Nederlanderschap doorgeven aan hun kinderen natuurlijk.
Verschilt per land denk ik? Mijn zoon is niet in NL geboren en z'n moeder komt dus ook uit het buitenland.
Hij woont nu in NL en hoeft straks niet te kiezen. Toch gaan we zijn buitenlandse nationaliteit "inleveren", in verband met dienstplicht. Hij kan deze op latere leeftijd zelf altijd weer terug eisen.
Eh wat moeten ze dan? Kunstmatig autochtonen toevoegen zodat het er beter uitziet? Wel eens een zwaar beveiligde gevangenis van binnen gezien ? (Ik wel, beroepsmatig, niet als 'klant')
Is ook niet zo divers kan ik je verzekeren.
Oh, ik ben niet lief als ik een constatering deel ?
Ik impliceer verder niets, het is nou eenmaal zo. Mensen staan op die lijst of zitten in de gevangenis, niet vanwege afkomst, maar vanwege hun criminele activiteiten.
Maar wat wil je hiermee zeggen ?
Veruit de meeste allochtone medelanders zijn niet crimineel, maar veel criminelen zijn allochtoon.
Maar wat heb je aan deze informatie ? Eigenlijk helemaal niets.
Je kunt niet discrimineren omdat een kleine groep van een minderheid de boel loopt te verzieken. We gaan tenslotte ook niet alle mannen preventief beperkende maatregelen opleggen omdat mannen toevallig oververtegenwoordigd zijn als dader in zeden en verkrachtingzaken.
In Azië zijn drugssmokkel gerelateerde gevangenen vaak van Westers komaf, gelukkig is dat voor deze landen geen reden om mij als toerist iedere keer bij aankomst helemaal binnenstebuiten te keren.

Het is nou zoals het is, instanties zoals Europol/Interpol zorgen ervoor dat deze criminelen niet zomaar ergens mee wegkomen als ze in bepaalde laden de boel verziekt hebben.
“Dat daar geen 4 ogen principe op zit om die mensen te verwijderen?” denk ik dan. Maar ok, als buitenstaander heb ik geen inzicht op de processen van Interpol.
Er werden 4 mensen opgepakt, niet een enkele ;)
Het artikel noemt niet hoeveel ogen die vier hebben. :+

Iets serieuzer:
Misbruik is altijd mogelijk als je voldoende mensen meekrijgt. Interpol lijkt diens zaken goed op orde te hebben, gezien dit opviel in het bewakingsproces. Het vierogenprincipe is goed, maar niet als enige beveiligingsmaatregel.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 18:22]

En ze hadden allemaal maar 1 oog... O-)
En is het verwijderen ook echt gelukt? Als ik het stukje begrijp is er onmiddelijk actie ondernomen op verwijderpogingen.
update list_of_criminals SET deleted_at = NOW() where id = 1; -- of iets vergelijkbaars,l mag ik hopen.
Het systeem is ook zo ingericht dat er een 4e oog principe is. Er gingen (silence) alarmbellen af - waarna onderzoek èn uiteindelijk arrestatie.
Ook 4 ogen kunnen het op een akkoordje gooien.

Waar ik werk hebben we op een bepaald proces (verzoek accountant) 6 ogen check.

Zal me niks verbazen als 8 ogen check verzoek binnenkort komt 8)7
Accountants zijn nooit tevreden....
4 ogen betekend gewoon 2 x zo duur voor de criminelen.
Vier verdachten dus vier paar ogen beschikbaar
Ik ben benieuwd hoe sterk de monitoring is op het lezen en doorgeven van gegevens aan criminelen.
Hebben dit soort systemen niet back-ups op back-ups op back-ups. met ook nog eens meerdere OFF-SITE backups.
en een systeem dat een alarm af laat gaan wanneer er ook maar 1 byte aan data is verwijderd.
met gehele logging systemen met wie welke database benaderd.
Er moeten gewoon methodes zijn die net zo makkelijk mensen toevoegen als verwijderen. (hint: het hoort ook niet mogelijk te zijn iemand zomaar toe te voegen)

B.v. als iemand opgepakt is, overleden, onterecht gesignaleerd, foutief geschreven.
Ja, er zal een auditlog achterblijven, de vraag is of iemand tijd heeft die te bekijken.

Uiteraard staat er in de backup van de backup wat er gebeurd is, maar heb jij nog recent gevraagd een backup van iets terug te halen... en hoe vervelend dat kan zijn?
Hoe onderscheidt je dan een terechte verwijdering met een onterechte? Daarvoor heb je niks aan meerdere backups, backups is enkel om data terug te halen (op terug te vallen dus als backup).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:22]

Het wordt smeergeld klinkt lekker ouderwets, of ligt dat aan mij :)
Wat wil je dan, steekpenning? Of een Engels woord?

[Reactie gewijzigd door Zackito op 22 juli 2024 18:22]

Wat wil je dan, steekpenning?
Wat heeft drop hiermee te maken? :?

;)
Anoniem: 334725 @Zackito6 juni 2024 18:14
Lobbyen.
Dat is totaal iets anders? Lobbyen is doorgaans legaal lijkt mij? Smeergeld niet.

[Reactie gewijzigd door Zackito op 22 juli 2024 18:22]

“Er is gelobbyd om namen uit de database te verwijderen”. Is dat beter?
klinkt als een script voor een Netflix productie
ahh dat waren personen die een verzoek hadden gedaan om hun gegevens te verwijderen ivm AVG :+
Was Moldavie niet een van de corruptste landen?
Ik ben benieuwd of dit door insiders is gedaan, de teskt suggereert het in ieder geval wel.
Nee, valt relatief mee. Corrupt wel, maar bij lange na niet één van de corruptste. Ook binnen Europa zijn er nog landen die corrupter zijn. Moldova zit een beetje op het niveau van Hongarije nu, na flinke verbeteringen in de afgelopen jaren.
Was Moldavië niet een van de corruptste landen?
https://tradingeconomics.com/moldova/corruption-index
Ze gaan als stukken beter dan jaren terug!

https://tradingeconomics....on-index?continent=europe
Het kan blijkbaar nog erger in Europa.
Fijn om al die landen onderaan dat lijstje (op Rusland en Wit-Rusland na dan) bij de EU te laten komen.
Worden zij beter van, wordt jij beter van. Mooi toch?

[Reactie gewijzigd door cariolive23 op 22 juli 2024 18:22]

Worden zij niet beter van en wij ook niet, omdat de corrupte mensen de voordelen enkel aan zichzelf toe eigenen. Dat is corruptie

[Reactie gewijzigd door HellboyFromHell op 22 juli 2024 18:22]

Als dat zo is, dan is de EU wel bijzonder zwak. Nou ben ik niet erg onder de indruk van de EU, maar zo zwak is het vehikel naar mijn mening nou ook weer niet.

De EU zou imho één land moeten worden, Verenigde Staten van Europa. Dan krijg je de macht die nodig is om tegenwicht te bieden aan Rusland. En China. De verzameling landjes met Duitsland en Frankrijk voorop, met elk hun eigen mening en beleid, dat maakt en houdt de EU zwak. Zwakker dan noodzakelijk.
Lekker, politiek... Ik kijk er toch genuanceerder tegenaan. De EU is op dit moment op sommige gebieden vrij zwak, maar qua cultuur zo anders dan de VS dat één Europa mijns inziens onhaalbaar is. Globaal gezien hebben we een paar delen in Europa met overeenkomsten.

1. Het rijkere noordwesten (Frankrijk?, Benelux, Duitsland, Scandinavische landen, Oostenrijk, UK en Ierland) Landen met een sterke kennis economie, lange geschiedenis van democratie, weinig corruptie, sterke rechtstaat en dure arbeid. Hier is behoefte aan goedkope arbeid, goedkope uitbesteding van productie en meer van dat. Het welvaartsniveau is hoog, de grond en vastgoed zijn duur.

2. Zuid Europa (Frankrijk?, Spanje, Portugal, Italië en Griekenland) Duidelijke een kwetsbaardere economie. Hoge levensstandaard maar de economie is afhankelijk van landbouw, industrie en toerisme. Wat meer corruptie, maar een duidelijke rechtstaat, democratie en meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld boeren dan hier.

3. Oost Europa en Balkanlanden. Minder ervaring met democratie, zwakkere rechtstaat en duidelijk meer corruptie. Lonen liggen laag, de prijzen ook. Ze zijn nationalistischer en conservatiever dan de meeste andere landen in Europa. Er is behoefte aan investeringen maar ook aan vrijheid om zelf hun weg te bepalen.

De EU zou in eerste instantie moeten draaien om handel en economie. Ik geloof sterk in relaties waar beide partijen beter van worden. De EU wil echter meer dan dat. De rijke landen zien de landen aan de randen als buffer om asielzoekers op te vangen of om de Russen buiten de deur te houden. Daarbij willen we dat ze onze normen en waarden overnemen zonder dat we oog hebben waar zij vandaan komen. Hongarije is heel duidelijk: vroeger bepaalde de Sovjet-Unie wat wij moesten doen en nu wil Brussel hetzelfde. Dat wekt een tegenreactie op die wij interpreteren als 'vriendjes van Poetin' terwijl die landen eigenlijk alleen maar met rust gelaten willen worden.

Noem het koloniaal denken, maar onze manier van leven en doen is niet iets wat we anderen mogen opleggen. We kunnen ze wel laten zien dat het een goede manier is. Dus laat ze het goede voorbeeld zien, laat ze zien hoe het werkt, wat het kost en wat het oplevert en laat hen zelf de weg gaan die wij ook zijn gegaan.

Waarom maak ik dan die driedeling? De EU denkt vrij zwart-wit: een milieumaatregel voor boeren geldt voor de hele EU, een eis aan het begrotingstekort geldt voor de hele EU. Dat soort dingen. Ik geloof meer in maatwerk waarbij rijke landen meer kunnen dragen en aanpassen dan armere landen.

Daarnaast geloof ik niet in de dreiging van Rusland. Dit is een niet zo populaire mening want ik ben het volledig oneens met Poetin maar geloof niet in de dreiging voor de EU. Dat Georgië en Oekraïne werden aangevallen had alles te maken met de status van de etnische Russen in die landen. Etnische Russen hebben binnen de EU weinig te vrezen van overheidsmaatregelen. Estland is wellicht een uitzondering, maar goed. Op de Krim woonde voor de Russische annexatie merendeel etnische Russen. Ruim 60%. De Oekraïne overheid was een campagne begonnen om de invloed van die Russen te verminderen. Kort door de bocht werd hen het leven zuur gemaakt. Poetin zat al een tijdje te azen op de Krim en greep dat aan om de Krim te annexeren. Net als de provincies Donetsk en Loegansk. Eerder speelde dit in Georgië (Adzjarië en Aslan Abasjidze) Telkens zie je dat de centrale overheid pro-westers wordt, de etnische Russen daar tegenin gaan en (al dan niet met hulp vanuit Moskou) onafhankelijkheid verklaren.

Dit speelt niet bij ons. Wat wel speelt is dat wij Rusland dwars zitten in hun spelletje om de etnische Russen de macht te laten grijpen in hun gebieden. In een wereld die graag denkt in goed vs kwaad en wij tegen hen is dat een lastig verhaal. Rusland is niet uit op een conflict met de NAVO maar zit de EU wel degelijk dwars om verdeeldheid te zaaien en zo makkelijker gebieden te kunnen veroveren.

Het antwoord van de EU zou moeten liggen in welvaart, voorspoed, veiligheid en geluk. Kort door de bocht moeten de landen zien dat het leven 'onder' de EU beter is dan onder Moskou. Niet door dwang en angst.
Zo zie ik het ook, maar we zijn wel in de minderheid geloof ik.
Nou kijk, pak als voorbeeld Oekraïne, je hebt zeker wel wat aan ze.
Kijk bijvoorbeeld naar het graan export, voor de Russische invasie waren ze in de top 7.
Before Russia's invasion in February 2022, Ukraine was the world's seventh largest exporter of wheat, fourth largest exporter of barley, and the biggest exporter of sunflower seeds (used for sunflower oil and feed).
https://www.bbc.com/news/world-61759692

Zeker als ze eenmaal toegelaten zijn tot de Europese unie, moeten ze echt wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Een aantal eisen:
- complying with all the EU's standards and rules
- having the consent of the EU institutions and EU member states
- having the consent of their citizens – as expressed through approval in their national parliaments or by referendum.
- stable institutions guaranteeing democracy, the rule of law, human rights and respect for and protection of minorities;
- a functioning market economy and the capacity to cope with competition and market forces in the EU;
- the ability to take on and implement effectively the obligations of membership, including adherence to the aims of political, economic and monetary union.
https://neighbourhood-enl.../conditions-membership_en
Het alternatief is om toe te kijken hoe Rusland de bevolking afslacht en tot slaaf maakt. Wat heeft jouw voorkeur?
Oekraïne krijgt voor de overgrote meerderheid van de "financiële steun" die het krijgt goederen (en dan voornamelijk wapens, etc.), niet geld. Jou onkunde in wat die steun inhoud maakt niet dat het "beter/anders ingericht zou moeten worden". Idem dito voor Gaza.
Beetje raar om Putin met een Tsar te vergelijken gezien de Holodomor door de Soviet Unie is veroorzaakt. Je zou Putin eerder met Stalin kunnen vergelijken 8)7
Vraagje: maak je ooit betalingen met een kredietkaart? bankkaart? Overschrijving? heb je een treinabonnement, busabonnement of neem je ooit het vliegtuig? Heb je een identiteitsbewijs? Heb je een Microsoft account, een Google account, een Apple ID of een Samsung account? heb je een smartphone, computer of tablet? Ga je ooit de grens over, de autosnelweg op, een trajectcontrole door of een stad binnen? Heb je een auto, motor of een abonnement voor gedeeld vervoer? Als het antwoord op één van die zaken "ja" is, dan kun je al net zo goed gevolgd worden door de overheid als met een hypothetisch "European Digital Identity". Er is momenteel geen enkele manier om te vermijden dat je digitaal spoor gevolgd kan worden.
Beetje onzinnige reactie. Omdat je ergens 1 digitaal spoortje achterlaat moet je meteen maar alles vrijgeven? Helemaal geen digitale gegevens genereren is in deze tijd vrijwel onmogelijk (al is het alleen al voor het betalen van je belasting en die accepteren geen cash), maar je wordt al een heel stuk minder gevolgd als je gewoon je digital footprint zo klein mogelijk probeert te houden.

Geen online accounts maken die je niet perse nodig hebt. Betalen met cash tenzij het niet anders kan. Adblockers/antitracking in je browser en netwerk installeren (pihole etc). Spullen gewoon in een winkel kopen ipv online. Apparaten gebruiken waar je niet zelf het product bent (neem een Linux PC ipv Windows!). Niet meedoen aan die zinloze smarthome hype. Niks aan een cloud koppelen maar data lokaal houden. Etc etc. Allemaal simpele zaken die nauwelijks impact hebben op je leven maar wel je digitaal spoor minimaliseren.

Als je nog verder wilt gaan moet je alles van Google, Apple en MS er uit gooien, maar daar zullen een hoop mensen hier wel de kriebels van krijgen. Die zitten al helemaal vast aan tracking-gebaseerde apparaten. Wat ik vooral aan kan raden is alle social media de deur uit. Je hoeft echt niet met alle digitale onzin mee te doen. Hoe meer mensen daarmee stoppen, hoe meer we laten zien dat we dat niet willen.
"simpele zaken" lijkt me wel HEEL kort door de bocht genomen. Je gaat met de bovenstaande regels veel entertainment moeten opgeven of anders kopen. Voor streaming heb je een account nodig, voor zowat alle games ook (zelfs die dat je in de winkel koopt), voor TV kijken ook. Wat blijft dan nog over? DVDs kopen in de winkel, of fysieke boeken. Winkels verdwijnen meer en meer uit het straatbeeld. Linux PC gebruiken in plaats van Windows zou wel kunnen, maar dan moet je daar weer technischer voor zijn aangelegd. smarthome ben ik het mee eens. data lokaal houden werkt maar beperkt. en dat van "alle sociale media de deur uit" betekent dat je heel veel aankondigingen van vrienden en familie die enkel via Facebook of WhatsApp gedeeld worden zult missen.

Je kunt wel zeggen dat het "simpele zaken" zijn, maar in de praktijk is de hele samenleving ondertussen zo hard afgestemd op digitale communicatie en toegang tot internet dat er voor veel zaken geen alternatief is...
Oh je, het oude “ik heb al 30 steekwonden, eentje erbij is toch niet zo erg?”-argument. Zo zwak.

Welk probleem lost het digitale ID op?

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 22 juli 2024 18:22]

je hebt nu al een digitale ID bij de overheid. En in de chip op je identiteitskaart staat ook je digitale identiteit. Maar niet elk Europees land heeft zo'n systeem, en die systemen zijn niet allemaal compatibel met elkaar. Een Europees systeem moet dat allemaal gelijktrekken zodat je éénder waar in Europa dezelfde dienstverlening kunt krijgen als je bij de overheid iets moet gedaan krijgen.
Ik moet alleen maar aan een film scenario denken dat een beheerder(onder dwang/chantage/omkoping) een wijziging in het systeem maakt en/of een persoon verwijderd of verwisseld. En ineens besta je niet meer of ben jij de crimineel die gezocht wordt en is die crimineel jouw geworden. Zou een spannende film kunnen worden...

Dat tracking etc dat is een totaal andere issue, over privacy, dat is een andere " can of worms".
Ik geloof dat er al inderdaad films of series zijn geweest waarin ze zoiets doen. Dat is bijvoorbeeld de plot van Face/Off met John Travolta en The Net met Sandra Bullock.
Ik heb echt geen flauw idee wat dat hiermee te maken heeft, leg eens uit?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.