Microsoft investeert 4 miljard euro in Franse cloud- en AI-infrastructuur

Microsoft zal de komende jaren 4 miljard euro investeren in zijn datacenterinfrastructuur in Frankrijk. Het Amerikaanse techbedrijf zal twee bestaande datacenters uitbreiden en een nieuw datacenter oprichten in het land.

Microsoft schrijft in een persbericht dat er tegen het einde van 2025 ongeveer 25.000 nieuwe geavanceerde gpu’s geleverd worden om zijn huidige cloud- en AI-infrastructuur in Frankrijk te versterken. Het bedrijf zal ook de bestaande datacenterinfrastructuur in Parijs en Marseille uitbreiden, en een nieuw datacenter oprichten in de Grand Est-regio, in het noordoosten van het land.

Het betreft de grootste investering van het Amerikaanse techbedrijf in Frankrijk. Microsoft wil met deze investeringen de adoptie van AI-technologie in Frankrijk versnellen, het concurrentievermogen van het land versterken en de economie naar eigen zeggen ondersteunen. Het bedrijf richt zich daarbij op de noden van zowel private als publieke sectoren en beschikt ook over een programma om AI-start-ups te ondersteunen.

Microsoft heeft ook aandacht voor hernieuwbare energie. Het bedrijf wil dat al zijn bedrijfsactiviteiten tegen het einde van 2025 op volledig hernieuwbare energie draaien. Tegen het einde van dit jaar moet het bedrijf in staat zijn om in Frankrijk 100MW aan stroom op te wekken.

Door Jay Stout

Redacteur

13-05-2024 • 15:04

29

Submitter: wildhagen

Reacties (29)

29
29
9
0
0
12
Wijzig sortering
Is dit omdat Frankrijk kerncentrales heeft en dus genoeg stroom kan leveren aan AI datacentra?
Zou best een rol kunnen spelen maar hoeft niet per se. Persoonlijk betwijfel ik ook of het hier een factor van betekenis gespeeld heeft.

Het gaat immers deels al om bestaande datacentrla die uitgebreid worden. Dat kan ook middels groene energiebronnen als waterkracht, zonnepanelen of windturbines.

Kernenergie is minder hernieuwbaar en duurzaam (uranium vervalt immers). En ook een stuk duurder om te bouwen en te exploiteren. En dus minder aantrekkelijk.

Het kan ook zijn voor geografische spreiding, om op die manier het risico te beperken.

Dingen als latency kunnen ook meespelen bijvoorbeeld. Dichterbij betekent doorgaans lagere latency, hoewel het niet altijd zo hoeft te zijn.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 23 juli 2024 02:07]

Het speelt zeker een rol, de duurzame energie-waarden in frankrijk zijn 1 van de allerlaagsten.


Dit is dus niet waar.
Hernieuwbaar is ook niet het doel, MS zelf verwoordt het ook als duurzame of schone energie.

Al het duurzame energie komt uiteindelijk ook uit kernenergie in natuurkundige termen.

Ook is er een overdaad aan capaciteit meer dan 60GW, 40-45 verbruik.

Er staan ook tot 14 nieuwe kerncentrales op het programma, kleine en groot.
Dit is dus niet waar.
Hernieuwbaar is ook niet het doel, MS zelf verwoordt het ook als duurzame of schone energie.
Wat jij zegt is inderdaad niet waar, mee eens. In hun persbericht dat hier gelinkt wordt in het artikel geven ze immers letterlijk en erg expliciet aan dat renewable ('hernieuwbaar' dus) energy wel degelijk één van hun speerpunten is:
Mindful that the expansion of our business must be done in a manner consistent with protecting the environment, we are coupling our capital investment by investing in renewable energy. In that perspective, Microsoft is pursuing its first renewable energy contracts in France. We have executed our first PPA this month [May] and we expect to have approximately 100 MW of new renewable energy projects online in France by the end of 2024. Microsoft’s sustainability commitment involves a 100% renewable energy coverage for the company’s operations, including its datacenters, by 2025, water positive by 2030, and zero waste by 2030. These initiatives demonstrate a mutual goal for environmental sustainability and a more resource-efficient future.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 23 juli 2024 02:07]

Klopt, deze specifieke PPA is voor wind/zon etc.
Was verbaast omdat ze in het algemeen zo niet communiceren.
Lijkt het niet op: "volledig hernieuwbare energie". Kernenergie is niet hernieuwbaar.
Alles is kernenergie, de term hernieuwbaar is ook fout, microsoft heeft het over het algemeen over sustainable, dus duurzame energie of schone energie.

Hier hebben ze daar ook een hernieuwbare energoe PPA-contract bij.

[Reactie gewijzigd door gp500 op 23 juli 2024 02:07]

Zou kunnen. Binnen de EU doet Frankrijk ook erg goede zaken met AI, ze hebben een redelijk aantal succesvolle start-ups + inmiddels grote spelers als huggingface. Het kan dus zijn dat MS vooral dicht bij de klanten gaat zitten.
Frankrijk heeft amper genoeg stroom voor zichzelf op dit moment, heeft er dus niets mee te maken.
Toekomstige kerkcentrales duren nog zeker 10j dus zullen er ook niet veel mee te maken kunnen hebben, maar het is goed mogelijk dat de Franse overheid enorm gunstige zaken voorzien heeft voor de opzet van dit alles.
Dat eerste is niet correct, dat was voor een korte periode.
Samenhang langdurige onderhouds perioden en correctie werkzaamheden.
Nog steeds correct hoor, er is een goede reden waarom Macron een jaar of 2 geleden plots enorme nucleaire projecten heeft aangekondigd
Niet juist, op DIT moment, zoals jij stelde.

Frankrijk heeft amper import, wel veel import over de dagen heen.

https://app.electricitymaps.com/zone/FR
Omdat het nu waait en het zonnetje schijnt. Datacenters draaien ook bij dunkelflaute.
Denk dat je de plank misslaat, we hebben het over Frankrijk niet Duitsland.
Kijk even naar de onderste grafiek van link.

[Reactie gewijzigd door gp500 op 23 juli 2024 02:07]

Nee, 100MW kunnen we hier ook gewoon doen, probleem is alleen het transport ervan hier, zal daar denk ik wat makkelijker zijn. Maar dat is 1 van de 100en afwegingen die ze gemaakt hebben om daar te gaan investeren.
Kan ook omdat ze in Frankrijk nogal nationalistisch zijn
Nee, het is vooral dat de overheid inzet op AI en daarmee belastingvoordelen voor bedrijven beschikbaar maakt. Daar maakt micrsofot handig gebruik van.

Tweede reden is dat als microsoft er niet in stapt er een ontwikkeling gaande is om een ‘onafhankelijke’ AI industrie op te zetten. Met deze investering zorgt mocrosoft ervoor dat deze zeker koet onafhankelijk gaat worden.
Precies, controle is wat ze willen. Ze pompen wat geld in Europa, deels om subsidie te krijgen, maar vooral om te zorgen dat Frankrijk/Europa geen ideen krijgen over hun anti-competitief gedrag. Mocht EU dan druk op hen uitoefenen om zich te gedragen en te stoppen met het onderdrukken van concurrentie dan zeggen ze - hey, wij hebben hier XYZ aan business, wil je dat kwijt raken? Mob strategy he.
Ja 100%. Datacenters van grote bedrijven willen allemaal op duurzame energie draaien. Enkel is het aanbod beperkt. Landen zoals Frankrijk zijn historisch gezien netto export landen, ze produceren gemiddeld meer dan ze zelf opdoen. Dat is ideaal voor giga datacenters omdat het politiek minder gevoelig ligt. Zonder kernenergie kan Microsoft geen duurzame (zeeron/wind) contracten afsluiten.

Frankrijk is ook een land waar het zonniger is dan Nederland/Belgie/Duitsland. Zon en wind is er dus goedkoper. Ook is er nog veel plaats voor windmolens. In Nederland loopt het stroomnetwerk vast en in Belgie is de elektriciteit erg duur door wanbeleid.

Frankrijk heeft een veel groter potentieel energie betreft. Co2 arme energie, energie zekerheid, mogelijkheden om extra te investeren in duurzame energie en een stevig basis kernenergie dat minder afhankelijk is van Rusland.

Dua ja, de Franse energiesector die sterkt leunt op kernenergie is 100% de reden om energieintensieve AI daar verder te ontwikkelen. In Belgie/Nederland/Duitsland ligt immers het extra verbruik van datacenters politiek veel gevoeliger.
De titel leest net alsof microsoft investeert in een franse speler cloud/AI provider. Maar verderop staat dat ze investeren in hun eigen bestaande en nieuwe datacenters.......
Ik werd ook op het verkeerde been gezet en dacht dat ze in Mistral AI gingen investeren (de veelbelovende Franse OpenAI-concurrent waarin M$ al eerder heeft geïnvesteerd).
... het concurrentievermogen van het land versterken en de economie naar eigen zeggen ondersteunen.
Wat een marketing prietpraat, ze bedoelen 'het concurrentie vermogen van Microsoft versterken.'
Precies dit. Is alleen maar om de concurrentie uit te schakelen. Wat nu "de Franse economie ondersteunen"
Ja ze stellen MS hier duidelijk voor als een wilde weldoener voor Frankrijk LOL

In de praktijk wil MS zijn al bestaande monopolypositie verder uitbreiden om nog meer $$$'s te scheppen, deze keer in Frankrijk en met AI...
Hoop AI artikelen. Wordt AI de nieuwe godsdienst of zo? Het systeem wat veel over jou weet en je bijstaat in het dagelijks leven. :+
Microsoft gaat van Europa een data park maken op den duur. En Europe maakt ze naar al te graag warm met duurzame stroom en andere subsidies
Microsoft anticipeert en lijkt klaar te willen zijn om in het gat te springen dat er mogelijks komt als Atos failliet gaat?
Kom laten we nog meer stroom verbruiken ... Planeet bijt vanzelf terug... :O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.