Samsung onthult slimme koelkast met 32"-scherm

Samsung onthult in aanloop naar CES 2023 alvast de Bespoke Refrigerator Family Hub Plus, een slimme koelkast met een 32"-scherm in de deur. De techgigant maakt nog geen releasedatum of adviesprijs bekend.

Het touchscreen met full-hd-resolutie heeft meerdere functies, zo schrijft Samsung in het persbericht. Zo kunnen er vanaf de Bespoke Refrigerator Family Hub Plus aangesloten apparaten met Samsungs SmartThings-systeem worden aangestuurd. Het merk wil naar eigen zeggen een hub voor iot-apparaten creëren.

Verder kunnen gebruikers op het scherm video's bekijken via bekende services zoals YouTube en Facebook, recepten bestuderen en tv-programma's via de Samsung TV Plus-app bekijken. Deze dienst is vooralsnog alleen in Zuid-Korea en de Verenigde Staten beschikbaar. In het laatstgenoemde land kunnen gebruikers tevens via Amazons Your Essentials-service producten bestellen. Ook is er ondersteuning voor Google Foto's, het weergeven van kunst via de Bespoke Atelier-app en het tonen van eigen foto's via de Family Hub Plus-applicatie.

Samsung maakt al langer slimme koelkasten met schermen, maar voor zover bekend is dit het grootste scherm dat het Zuid-Koreaanse merk in een koelkast verwerkte. Eerder hanteerde Samsung een 21"-scherm in de Family Hub-koelkast, die grotendeels dezelfde functies ondersteunde.

Door Yannick Spinner

Redacteur

30-12-2022 • 17:55

263 Linkedin

Submitter: Stoepie1

Reacties (263)

263
259
131
1
0
73
Wijzig sortering
Sorry, maar dit is toch gewoon materiaal-, geld- en vooral ook energie verspilling? Ik zie hier echt totaal niet de toegevoegde waarde van in. Welke praktisch nut kan dit allemaal rechtvaardigen?
Stel, je probeert een gerecht uit een kookprogramma te maken. Dan is het wel handig dat je dat programma live kunt kijken, ipv steeds heen en weer te moeten rennen van keuken naar PC en weer terug.

En zo zullen er wellicht nog wel meer zaken te bedenken zijn waarbij het handig kan zijn.

Dat jij het voor jou niet nuttig vind, wil niet zeggen dat het geen enkele denkbare use case heeft voor anderen.
Dan zou ik eerder een short throw beamer in mijn afzuigkap willen die op de achterwand kan projecteren, want je koelkast staat qua kijkhoek vaak echt op een compleet onhandige plek.
Dit, bij mijn ouders staat de koelkast zelfs in de bijkeuken.

Dit soort dingen zijn volgens mij allemaal in de 'kijk eens wat we kunnen maken' hoek te gooien. Praktisch nut is er zeer weinig, denk ook niet dat ze er veel van gaan verkopen.

Ik in ieder geval niet..
Inderdaad, net als die 'slimme' koelkast die een appje stuurt als je de deur open hebt laten staan. Doe er dan een dranger op, kost geen chips, en dan kan je hem niet eens open laten staan. Dat is pas echt slim !

Dit product is totaal overbodig. Tablet op aanrecht, houder voor op een van de keukenkastjes en klaar ben je.
Die van mij staat een tikkeltje naar achteren gekanteld, valt vanzelf dicht :p
Totdat er een net even te lange fles in ligt (gebeurt bij ons wel eens met de spa rood) welke dan vrolijk de deur op een klein kiertje laat staan. Je kunt tegen de kids 100x zeggen de koelkast goed dicht te doen, maar ja kinderen… :)
Mocht dat onverhoopt gebeuren dan gaat hij hier na 3 minuten ofzo piepen. Da's een erg handige low cost functie :) Het is 1x voorgekomen dat niemand dat opmerkte omdat de 'schuldige' de laatste was die het huis verliet. De koelkast heeft toen een paar uur op een kier gestaan. Nou ja, ondertussen alweer bijna 10 jaar oud, da's ook geen ramp. Een appje dat hij openstond had niet veel geholpen want toch geen mogelijkheid om eerder terug te komen. Hoogstens meer stress omdat ik dan de hele tijd een oplossing daarvoor probeer te bedenken en snel naar huis zou willen :p
Die van mij staat een tikkeltje naar achteren gekanteld, valt vanzelf dicht :p
Kijk, dat is nu eens een slimme oplossing voor je koelkast.

En als je de deur verder dan de helft opent; blijft die mooi open staan.
Dat is handig met het inladen van bier :)
Exactamento, zo doen we dat !! :) :)
Mijn dampkap hangt in het midden van de keuken boven een kookeiland. De koelkast staat dan weer perfect voor dit. Maar ik hou het wel gewoon bij men gsm.

Concurreren met home assistant door een volledig afgewerkte IoT hub in een koelkast te rammen? Misschien zien ze dit als gat in de markt, maar dat kan dan toch ook gewoon standalone.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 30 december 2022 18:43]

Jullie reacties zijn typisch niet voor de doelgroep. Mijn keuken eiland 3m x 1,2m met bora afzuigkap met interne circulatie, lekker warm nu met koken. Staat in een ruime keuken woonkamer met een ingebouwde Samsung "Amerikaans" model AAA 40W. Daar moesten ijsblokken in en helaas was dat model niet met beeldscherm erin. Zou super handig zijn bij koken. Je leest je recept op de koelkast pakt wat je moet hebben voor fase 1 en gaat koken en dan zo verder tot ea klaar is. Nu heb ik vaak een S8 Tab achter de Snijplaat op mijn aanrecht, ook handig. Maar een passief gekoelde tv in de koelkast is technisch beter. Die Tab met kook lucht binnen is gegarandeerd kortere levensduur.
Als mijn huidige koelkast sneuvelt wordt het bovenstaand model. Top idee en ik als doelgroep kan niet wachten.
Duidelijk, de doelgroep is uitslovers :)
Het feit dat we werkelijk op elke huishoudapparaten zoiets nodig hebben ontgaat mij. Een koelkast is bedoeld om eten gekoeld en langer houdbaar te houden.

En te moeten rennen van keuken naar de PC is een beetje overdreven, vind je niet? Een tablet is dan veel handiger.
Een telefoon was vroeger bedoeld om iemand mee te bellen. Wat doe jij nu allemaal met je telefoon?
Dat iets van oorsprong een bepaalde functie heeft wil niet zeggen dat het daar bij moet blijven.
Op je telefoon kan je bijvoorbeeld kook programma's volgen waardoor zon scherm in je koelkast aardig nutteloos is.
Op je telefoon kan je bijvoorbeeld kook programma's volgen waardoor zon scherm in je koelkast aardig nutteloos is.
Zo'n koelkast heeft een veel groter scherm; da's in sommige situaties makkelijker.

Natuurlijk is het geen eerste levensbehoefte. Dat beweert hier ook niemand.
Niettemin... het is de toekomst; als men over 25 jaar een koelkast bij Mediamarkt ziet staan zonder monitor, denkt men: 'WTF? Ze hebben hier nog spullen uit de vorige eeuw!'
Ik zou er geen bezwaar tegen hebben, ware het niet dat op dit moment het recyclen van zulke electronische spullen nog in de kinderschoenen staat. Op dit moment is dat een reden om het niet te willen. Maar verder... het is de toekomst en het zal de standaard worden; of je nu wilt of niet.
Net zoals een dunne monitor de CRT vervangen heeft. Het is allemaal slechts een kwestie van tijd.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 30 december 2022 20:37]

Ik zie dit alleen gebeuren als een of meerdere standaarden komen die het OS loskoppelen van de hardware in de koelkast. Koelkasten gaan simpelweg te lang mee om een mage scherm met smart features mainstream te maken.

Bij smart TVs is het voor consumenten geen ramp als de smart features verouderd raken en niet meer werken. Google TV en de Amazon Fire Stick zijn toegankelijke en (voor veel mensen) acceptabele oplossingen om je TV "weer smart te maken".

Een groot scherm in je keuken waar je niets meer aan hebt maar jaren tegenaan moet kijken heeft op het moment nog geen oplossing. Gezien de prominente positie zal het een stukminder acceptabel zijn.

Ik moet zeggen, als er een casting protocol zou zijn geweest die touch input van de ontvanger terug zou sturen naar de zender zou ik wel wat zien in een touchscreen op mijn koelkast.
Koelkasten gaan simpelweg te lang mee
Het is dan ook de bedoeling dat ze niet lang meer mee gaan, aan mensen die hun witgoed 15 jaar laten staan verdien je geen geld, ik begrijp ze wel. Na 3 jaar werkt YouTube niet meer op model X, maar hey we hebben nu model Y!
De koelkastenfabrikant wil inderdaad gewoon winst maken. Maar een korte levensduur van hun producten zou om een aantal redenen minder positief kunnen zijn voor de fabrikant dan wanneer het bijvoorbeeld om smartphones zou gaan:
1. Bij witgoed kijkt de consument traditioneel veel meer naar degelijkheid dan naar merk en trends. Dit is wel aan het veranderen, maar het verschil blijft.
2. Nutteloze displays zijn nogal zichtbaar, ook als je ergens te gast bent. Bij deprecated smart TV apps is dat niet zo. Als na een aantal jaar een significant percentage van de Nederlandse huizen een Samsung koelkast heeft met een nutteloos scherm gaat dat wel opvallen en wordt lange ondersteuning een belangrijker selling point. Uiteindelijk zullen andere fabrikanten hier op inspelen.
3. Er zijn veel minder redenen voor consumenten om loyaal te zijn aan een koelkastenfabrikant dan aan een smartphonemerk. Dat maakt het verkorten van de levensduur van een apparaat minder belangrijk voor de fabrikant.

Het lijkt me juist waarschijnlijk dat de features op het scherm van de koelkast redelijk lang ondersteund gaan worden en een vendor lock-in te creëren die eerder niet bestond. Samsung heeft in 2019 de recepten en boodschappenwebsite Whisk gekocht. Als Samsung koelkasten de enige koelkasten zijn die Whisk ondersteuning hebben, dan is dat een enorme goldmine. Consumenten zijn dan geneigd om opnieuw Samsung koelkasten te komen en het gebruik van de koelkast wordt winstgevend door de commissieinkomsten die Whisk genereert als men het gebruikt om boodschappen te doen.

[Reactie gewijzigd door teun95 op 31 december 2022 12:28]

Een groot scherm in je keuken waar je niets meer aan hebt maar jaren tegenaan moet kijken heeft op het moment nog geen oplossing.
Dat kan een fabrikant helemaal niks schelen. Bij de fabrikant gaat het er om of ze verkocht worden. En als een koelkast met scherm net iets beter verkoopt dan een koelkast van een concurrent zonder scherm, dan is de beslissing (door de fabrikant) snel gemaakt.
Pas als 'de vervuiler betaald' (en daarmee bedoel ik de producent), en 100% recycling verplicht is door de fabrikant, heb je kans dat producten (in zijn algemeenheid) versoberen. Dat zie ik niet binnen 25 jaar gebeuren.
Nou ja, daar claim je nogal wat. Slimme koelkasten bestaan al jaren en zijn nog nooit doorgebroken, om hele logische redenen mijns inzien. Leuk als het geld tegen de plinten klotst en je een grote keuken hebt, maar voor meeste mensen totaal nutteloos. Dat een fabrikant iets als "de toekomst" labelt, wil niet zeggen dat het ook de toekomst wordt. Ik bedoel, hoe vaak gebruik jij de 3D functie op je TV nog? En die AR bril, ook nooit echt "de toekomst" geworden. Daarbij denk ik dat de toekomst vooral versobering zal brengen, want recycling van electronica staat niet eens in de kinderschoenen, het bestaat simpelweg niet. Plastic verbranden laten wij in het westen graag zoveel mogelijk over aan de armere landen, wij verschepen het probleem gewoon en noemen dat recycling. We hebben nog een hele lange weg te gaan, en om eerlijk te zijn zie ik aan het einde van die weg geen koelast met gigantisch LCD scherm in de keuken staan. Eerder een super isolerende, modulaire koelunit, zoveel mogelijk circulair geproduceerd die extreem lang meegaan en écht te recyclen is.
Over 25 jaar is er geen Media Markt meer. Ik heb al ruim 6 jaar niets meer bij Media Markt gekocht. Dat soort Grand retail shops zijn oiver een jaar of 8-10 op de reet van een Mammoet getatooeerd. De kleine retailer komt weer terug op basis van service. De rest gaat naar internet. Bol, Coolblue, Amazone en de specialisten.
Om nou te beweren dat dit de standaard gaat worden gaat wel een beetje ver, en dat dunne schermen crt vervangen heeft is een totaal ander iets dan dit, dit is gewoon een '' omdat het kan'' dingetje, net als de 3d televisies van 5 jaar geleden, die zie je ook niet meer.
Vaak hebben dit soort koelkasten ook een set cameras. Hiermee kun je op de display in je koelkast kijken zonder de koelkast geopend te hebben. Ik vind het ook nutteloos, maar mensen willen vaak duurste van het duurste hebben, dit bestaat binnen elke productcategorie. Je kunt een 3080 kopen en een game op 120 fps spelen maar je kunt ook een 4080 kopen en dezelfde game op 240 fps spelen.
Voor een koelkast vind ik dit niet fijn, maar voor mijn combi-oven lijkt een cameratje wel handig. Hoeft het ding niet per se een scherm te voor hebben overigens, maar momenteel heb je weinig aan het glazen paneel vanwege het raster tegen de magnetronstraling.
maar aan 240 fps vs 120 fps heb je ook daadwerkelijk iets, wat is het toch met die rare vergelijkingen, een scherm in je koelkast is vergelijkbaar met een 2x snellere gpu?
Klopt, dat vindt jij. Er zijn mensen die een tablet-achtig systeem in een koelkast als meerwaarde zien tov een koelkast die dat niet heeft. Vergelijking:

Werkt de koelkast zonder tablet? Ja (hebben we écht het tabletachtige systeem nodig? of kunnen we zonder)
Werkt de game op 120 FPS? Ja (is 240 FPS écht nodig of een leuk extraatje?)

Dát probeerde ik duidelijk te maken. Een auto brengt mij van A naar B, naarmate de auto duurder wordt zitten er steeds meer snufjes in die het aangenamer kunnen maken. Maar op een bepaald moment is een plafond bereikt, waarop er snufjes uitkomen die in lijn staan met beeldscherm op koelkast, 240 FPS gaming, etc etc.
Wat doe jij nu allemaal met je telefoon?
Alles wat die koelkast kan maar dan makkelijker en beter, behalve eten koelen, daar heb je een koelkast voor.
Ik reageer op het punt dat een koelkast is bedoeld om te koelen en het daarom onzin is om hem andere functies te geven. Hierop is het dat hoe een product ook is bedoeld, het helemaal niet fout hoeft te zijn als er meer functies komen. Op die manier hebben we ook de mobiele telefoon zoals we die nu kennen.
Jij vindt het onzin net zoals er veel mensen vroeger zeiden dat een mobiele telefoon onzin was. En later was een smartphone onzin.
Ontwikkeling zal er altijd zijn en veel zal uiteindelijk toch geadopteerd worden omdat er mensen zijn die er wel iets in zien.
Een bed is bedoeld om op te slapen maar die zijn tegenwoordig ook elektrisch verstelbaar. Kijk voor de gein eens even rond in huis hoeveel van die luxe ontwikkelingen je zelf al hebt aangenomen. Je mag afkraken wat je wilt maar we hebben inmiddels al veel dingen in huis die hun oorspronkelijke doel voorbij zijn.

Als jij al die dingen met je telefoon beter kunt, dan heeft een tv in huis toch ook geen zin? Je telefoon heeft alle streamingsdiensten, je kunt er tv op kijken en het start allemaal sneller op. en dan zal het ook vast een groot voordeel dat je je telefoon makkelijk mee naartoe kunt nemen.
Om in jouw bewoordimg het punt te maken, je telefoon kan ook alles wat je tv kan maar dan beter.
En veel ontwikkelingen zullen ook sterven, kijk maar naar 3D TV, compleet weg.
Overigens zie ik wel een toekomst in smart koelkasten maar dan niet in de vorm van "nog een scherm erbij".
Het enige wat we nodig hebben is een manier om zoiets dagelijks te gebruiken. Net als de eerste telefoon met kleurenscherm. Je had er niks aan tot we foto's konden maken ermee.
Met dit scherm kun je kookvideos kijken. Er werd al gezegd dat je daar ook je tablet voor kunt gebruiken maar een tablet neemt dan ruimte in op je aanrecht. Daarmee heb je zelf minder werkkruimte en de tablet kan vies worden.
Maar het kan bijvoorbeeld ook dat je een oproep krijgt tijdens het koken en je telefoon zit in je zak. Dan zou je het gesprek even kunnen aannemen. Maar ook even berichten of emails lezen zou kunnen terwijl je bezig bent. Verder kun je een boodschappenlijstje bijhouden. Dit wordt nu nog weleens gedaan met een whiteboard aan de muur.
Als je digitale boodschappenlijstje dan uiteindelijk overgezet kan worden naar de app van de winkel waar je wilt bestellen dan is er een ontwikkeling die veel mensen mogelijk kan aanspreken.
Hiervoor zouden jumbo en Albert er bijvoorbeeld ook op moeten inspringen.

Het is nog steeds iets voor de echte liefhebber die het er voor over heeft. Maar zodra het voldoende aanslaat zullen we het meer gaan zien en wordt het uiteindelijk normaal.
Persoonlijk zie ik meer in het smart gedeelte aan de binnenkant, registeren wat er in de koelkast zit, voor hoelang, hoevaak je het koopt, melding dat iets op is of waarschijnlijk bijna op is op basis van het aantal keer dat de saus uit de koelkast gepakt is, houdbaarheid bijhouden, hoelang geleden is dat potje olijven open gemaakt en waarschijnlijk is het niet meer goed etc.
Gezien de tempo waarop AI/machinelearning zich ontwikkelt lijkt mij dit zeer haalbaar op vrij korte termijn.

Uiteraad is dan een scherm leuk wanneer je aan je koelkast vraagt welke gerecht je kan bereiden voor x aantal personen op basis van wat er in de koelkast zit.
Precies, een koelkast moet wel 15 jaar mee gaan. En met de gemiddelde support van dergelijke schermen heb je na 4 of 5 jaar een nutteloos scherm in je koelkast of een apparaat met veiligheidsissues in je netwerk die niet meer wordt gepatched omdat de support is verlopen.
Jij vindt het onzin net zoals er veel mensen vroeger zeiden dat een mobiele telefoon onzin was. En later was een smartphone onzin.
Dat wil niet zeggen dat er producten gemaakt worden met onzinnige connectiviteit en smart functies die niet aan blijken te slaan zoals zeer waarschijnlijk met deze koelkast gaat gebeuren. In de jaren 50 dachten ze ook dat er rond 2000 vliegende auto's zouden zijn. Dit is een gimmick, marketing, een nutteloze combi van een gadget met een legacy device.

Overigens, de mobiele telefoon en de smartphone. Daar zag ik persoonlijk direct het nut en de potentie van. Over een koelkast met een monitor er op? Dit is wellicht "nuttig" voor Cybercriminelen om als slaaf aan een botnet toe te voegen.

Dus tenzij er een koelkast komt die tevens als Star Trek replicator dient zie ik geen nut voor een groot scherm dat als touch screen interface moet dienen.
Een telefoon is dan ook niet te vergelijken met zo een groot lomp ding als een koelkast. Een koelkast is een basisbehoefte, een levensbehoefte. Een telefoon is dat niet, of een smartphone om specifiek te zijn.

En wat ik nu allemaal doe met mijn telefoon? Werkelijk niets anders dan bellen, sms ontvangen en bankieren. Verder niets anders.
En wat ik nu allemaal doe met mijn telefoon? Werkelijk niets anders dan bellen, sms ontvangen en bankieren. Verder niets anders.
Bankieren op je telefoon? vroegah moesten we daar een papiertje voor invullen en naar de bank brengen.
Tis bijna alsof technologische vooruitgang ons leven makkelijker maakt.
Je zou het zelfs kunnen vergelijken met een groot beeldscherm in de keuken om kookvideos op te kijken, maakt ook het leven makkelijker.
De vraag is vooral of de koelkast de beste plek is voor een scherm in de keuken.

In het kader van duurzaamheid en minder gebruik van grondstoffen zou je ook een groot tablet kunnen nemen. Die kun je op de koelkastdeur klemmen, op je aanrecht zetten, er in bed, op de bank etc. Een filmpje op kijken, iets op te zoeken op internet etc.
Dat is toch vele male handiger er duurzamer dan op elk apparaat met een stekker veel elektronica te bouwen?

Enige doel van Samsung is het compatible te maken met andere Samsung apparatuur zodat je alles van Samsung koopt.
De vraag is vooral of de koelkast de beste plek is voor een scherm in de keuken.

In het kader van duurzaamheid en minder gebruik van grondstoffen zou je ook een groot tablet kunnen nemen. Die kun je op de koelkastdeur klemmen, op je aanrecht zetten, er in bed, op de bank etc. Een filmpje op kijken, iets op te zoeken op internet etc.
Dat is toch vele male handiger er duurzamer dan op elk apparaat met een stekker veel elektronica te bouwen?

Enige doel van Samsung is het compatible te maken met andere Samsung apparatuur zodat je alles van Samsung koopt.
Dat is een andere vraag natuurlijk. Persoonlijk zie ik voor en nadelen. Voordeel van de koelkast is dat het geen andere oppervlaktes in beslag neemt. Als ik aan het koken ben wil ik zoveel mogelijk aanrecht ruimte hebben.
En ga er vanuit dat het wat beter tegen viezigheid en vocht kan dan een losse tablet.

Tablet heeft als voordeel de duurzaamheid. En multifunctioneel.
Een smartphone is tegenwoordig vrijwel een basisbehoefte. Communicatie, authenticatie (digid, enz), sociaal (social media) zowel zakelijk als privé.

Ja het kan zonder, maar dan is iets als een PC nodig. Puur en alleen old school papierwerk, dus geen e-mail, alleen een vast nummer enz, dan maak je het jezelf echt enorm lastig.
Koop dan een losse tablet. Een stuk multifunctioneler.
Dit idd. Kun je gewoon opproppen op je aanrecht waar je aan het prepareren bent.
Het enige nut van een scherm in een koelkast wat ik me kan bedenken is als de koelkast alles wat erin zit in een database heeft (met de expiry dates) zodat het je kan tonen welke producten op welke plank bedorven zijn (om weg te gooien) of welke producten er binnen 1, 2 of x dagen bederven zodat je daar rekening mee kunt houden.

Meer wil ik niet uit mijn 'slimme' koelkast. En het hoeft al helemaal geen onderdeel te zijn van mijn smarthome als hub. :P
Of gebruik je smartphone eventueel, daarvan zijn de meeste schermen bijna even groot als een kleine tablet.
Dat kan je toch op je telefoon of tablet doen, even een telefoon houdertje in de keuken, kan je je schermpje draaien en hoogte verstellen hoe je maar wilt, handiger dan steeds naar de koelkast lopen/draaien. Kost vast ook stukken minder dan de meerprijs die ze vragen voor het scherm in deze koelkast.
Hier kun je het scherm ook draaien, moet je alleen wel je koelkastdeur open laten staan :')
Ik vermoed dat hij bedoelt dat je het scherm in een horizontale stand kan zetten. Lijkt me dat dat niet echt te doen is met deze koelkast lol.
Koelkastdeuren zijn meestal demonteerbaar... :+
Stop er nog een scanner in en je kunt op recepten sorteren naar gelang wat er in de koelkast staat.
Heb ik ook ooit over na gedacht; maar steeds scannen als je iets d'r iets in of uit haalt is onhandig.

In de toekomst willen we toch alles contactloos afrekenen met RFID?
Dat je het winkelmandje langs een poortje duwt en hij automatisch scant wat er in zit.

Het zou op zich wel cool zijn om dat in je koelkast te hebben, met een overzicht van de verloopdata etc.

En dan recepten sorteren op 'wat eerst op moet'?
Dan mis je wel de ingrediënten die normaal gesproken niet in een koelkast staan.
Maar iedereen en zeker mensen wie zo een product als dit kopen. Heeft toch een telefoon waar je dat op kunt kijken?
Mijn telefoon is niet 32 inch....
Maar in alle eerlijkheid, als ik zo'n ding kwijt zou kunnen (kan niet) en de bankrekening klotst over, dan zou ik het hooguit kopen omdat het kan. Waarschijnlijk zou ik het nog wel gebruiken ook, maar echt toegevoegde waarde? Nee.
Maar je hoeft een recept toch niet volgen op 32 inch?
Nou, een recept volgen op een mobiel vind ik dusdanig onhandig dat ik dat nooit doe.... moet je scrollen met vieze vingers... nee dank je. (Gebruik nu een Nest Hub. Werkt prima)

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 31 december 2022 15:25]

Daar heb je toch geen scherm in je koelkast voor nodig? Een tablet of telefoon volstaat en kun je ook nog op 't aanrecht positioneren.
Kan je dan niet eenvoudig een tablet op de keukentafel/plaats waar je kookt zetten?
Dat is toch veel te goedkoop en handig :)
Dat is de reden waarom ik kook met een papieren recept, tablet of smartphone app het aanrecht. Indien digitaal kan ik via voice snel een timer instellen.

Als dat gerecht op de koelkast staat moet ik steeds naar de koelkast lopen om de volgende stap te bekijken. Lijkt me net een stap terug :)

Voor mij zou de meerwaarde heel beperkt zijn. Weer een apparaat in huis en na 2jaar geen security/updates meer omdat het zo specifiek is.
Dat is ook alleen maar nuttig als je kookt recht voor je koelkast maar die staat meestal juist een de zijkant.. schiet niet echt op dan.
Wat dacht je van een tablet op het aanrecht?
houder rechts :-)
:+

[Reactie gewijzigd door gtissink op 30 december 2022 23:46]

Zet gewoon een ipad in je keuken neer. Ikea heeft handige systeempjes daarvoor. Probleem is dat mensen graag dit willen hebben omdat het er cool uitziet maar waarschijnlijk gaat 80% het niet gebruiken.
Dat er een use case is, vast wel, maar ik vind dat je als producent ook zorgvuldig/ethisch om met resources moet gaan. Een scherm inbouwen puur voor een beetje gemak voor een beperkte tijd van de dag vind ik in dit geval niet in verhouding staan.

Ontwikkeling is op zich prima, maar niet elke ontwikkeling hoef je zonder kritische blik te omarmen.
Dan moet je de deur ook nog openzetten ook, of je ziet het scherm niet in de keuken van de foto terwijl je bezig bent aan het aanrecht.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 30 december 2022 21:37]

Dan is een tablet die je op het aanrecht naast je ingredienten kan zetten toch praktischer dan vast op de deur van de koelkast, of niet dan?

Jouw voorbeelden zijn een beetje gezocht.

Dit is gewoon een hele dure versie van briefjes met magneetjes op de koelkast plakken.Heb je het nodig? Nee, er is niets wat je niet zonder deze optie kan doen. Maar als je geld genoeg hebt en het leuk vindt om te hebben, waarom niet?

In andere woorden omdat het kan/because it's there.
Klinkt als een van de primaire use-cases van een tablet
Bijna elk huishouden heeft een tablet/laptop die daar prima voor gebruikt kan worden.
daar heb je een tablet voor
Daar heb je een mobiel, tablet of laptop voor die je er naast zou kunnen zetten.
Wel eens van een tablet gehoord? Of zijn we zó lui geworden dat we op elke meter een apparaat moeten neerzetten om 'media te consumeten'?

De motieven van Samsung zijn niet om ons leven makkelijker te maken, daar hoeven wij niet aan te twijfelen. Het doel is om wéér een reclamemachine ons huis binnen te werken, die de koelkast het neppredicaat 'smart' kan geven. Echt, wat moet ik met een scherm op mijn koelkast als ik aan het koken ben? Ik kook met een tablet op een standaard op mijn aanrecht of een ander plekje dichtbij waar ik het nodig heb.

Het is een onzinding. Ooit spiegelden ze ons 'slimme koelkasten' voor die zouden 'weten' wat er in de koelkast zit en je recepten voorschotelen en suggesties doen. Leuk, de reclamemakers gaan zo uitmaken wat jij eet. Dit is nog dommer eigenlijk. Gewoon een tablet op de deur van een koelkast geplakt. Fuckin' briljant. Hebben ze vast erg lang over na moeten denken en een hoop R&D aan besteed.
Wie rent er van pc naar keuken? Ik doe kookboeken via telefoon op tablet, die sta ik boven op de afzuigkap of zet m schuin tegen iets aan op het aanrecht. Des noods print ik het recept uit…
Stel je heb een telefoon..
Koop een smartphone of een tablet of een laptop. waarom moet het in de koelkast gebouwd worden die niet iedereen vanaf het aanrechtblad kan zien. zoals lucade2210 al zei, compleet nutteloos product voor 99% van de consumenten
Kook jij achter je koelkast?

Ik denk dat een laptop of tablet toch echt handiger is...
Stel je toch eens voor dat je daarvoor een telefoon of tablet gebruikt. Totale decadentie dit.
Denk dat de meeste die zulke functies effectief willen gebruiken wel een Google nest in de keuken hebben :-)
Daar is allang iets voor: echo show 5 of show 8 bijvoorbeeld. Kun je tenminste blijven staan snijden en koken waar je staat. Dit scherm op de koelkast is nooit goed omdat de koelkast nou niet echt chill opgesteld staat voor een tv scherm in de doorsnee keuken.
Ja hoor. Dus de creativiteit ligt dan bij het zoeken van een toepassing voor dit product in plaats van het bedenken van een product om een bestaand probleem te verhelpen? Zo kan je er nog wel talloze bedenken.

Wat jij benoemt kan toch ook prima op een losse tablet, uitgedrukt papier of gewoon je smartphone? Alle drie oplossingen zijn handiger.

Deze technologie is voor de mensen die alles al hebben en toch nog iets nieuws willen en niet weten wat ze anders moeten met hun geld.
De keuken ligt onderhand vol met apparaten die een Youtube filmpje kunnen afspelen, jouw telefoon, tablet en allerlei andere 'smart' keukentoestellen. Moet hier echt nog een koelkast bij die ook een fimpje kan afspelen of een webpagina kan weergeven ? Ik dacht dat we onderhand het stadium voorbij waren waarbij in elke huishoudtoestel een schermpje werd ingebouwd om het dan vervolgens 'smart' te noemen, voelt weer als 2010.
edit, reeds gepost

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 31 december 2022 07:44]

Daar hebben we tablets en phablets voor uitgevonden.
ipv steeds heen en weer te moeten rennen van keuken naar PC en weer terug.
-Kookboek
-Tablet
-Telefoon
-Foto van een kookboek
-Geluid van je andere medium iets harder zetten
-Opschrijven op een kladblok

Elke van deze opties is beter dan 'heen en weer rennen' (is wel beetje hyperbool he ;)) en elk van deze opties is beter dan een tv in je koelkast.
En zo zullen er wellicht nog wel meer zaken te bedenken zijn waarbij het handig kan zijn.
Das dus juist de vraag. Wat zijn die dan? Die zijn er volgens mij dus juist niet.
Dat jij het voor jou niet nuttig vind, wil niet zeggen dat het geen enkele denkbare use case heeft voor anderen.
Natuurlijk. Dat is een raison d'etre van elke discussie. Maar wat zijn die dan? Een reden voor zo'n tv kan niet zijn; 'we zullen er ooit wel een goed use case voor verzinnen'.

Wat zijn je argumenten?
Hiervoor heb je toch gewoon een telefoon naast/in de buurt van de snijplank liggen? Scherm op de koelkast moet je nog steeds omdraaien/weglopen van waar je mee bezig bent. Ik vind het een oplossing voor een probleem dat niet echt bestaat.
Daar heb je een tablet voor, die je gewoon voor je neer kunt zetten op je aanrecht. Of gewoon een stukje tekst op papier (bewezen doeltreffend). Hoef je ook niet heen en weer te kijken naar je koelkast, die misschien wel op een onhandige plek staat vwb het aanzicht van je scherm.
Je kunt veel redenen bedenken om deze koelkast handig te vinden, waar marketing je bij gaat helpen. Maar dat maakt deze koelkast met scherm nog geen must-have.
Men gebruikt decennia lang laptops, telefoons en iPads daarvoor...
Er zit een idee achter zo'n 'slimme' koelkast, het 'internet of things', een smart-home en Samsung wil dat maar wat graag voor je regelen. Ze tonen al reclame in de menu's op hun tv's.
Het idee is ook niet zozeer praktisch nut, maar meer hoe ze hun eigen producten kunnen integreren in hun huidige producten en mensen afhankelijk maken van die producten.
Zo'n scherm (of zelfs gewoon een tv) in de keuken is op zich helemaal niet verkeerd. Maar de koelkast is gewoon het enige apparaat waar het in kan en niet perse de meest praktische oplossing.

Zoals mensen hier al aangeven is een tablet vele malen handiger.
Recepten en kookprogramma's? Niemand die ik ken heeft een keuken waar je, als je op het aanrecht, de snijplank, de wasbak, het gasstel of kookplaat bezig bent, de deur van de koelkast kunt zien. Nee ook niet als je je hoofd draait.
Het bij dit artikel gevoegde plaatje van Samsung zelf laat een keuken zien waar je simpelweg niets aan het scherm hebt als je daadwerkelijk iets aan het bereiden bent.
Snel en makkelijk levensmiddelen bestellen? Ten eerste moet dat systeem weten wat er nodig is. Dat houdt dus in dat je bij moet houden wat je hebt en wat je gebruikt. Ten tweede laat je niet iedere dag boodschappen bezorgen. En normaal gesproken bestel je ook niet iedere keer exact hetzelfde.
Is dat echt iets dat je voor je koelkast staand wil doen?

Slimme dingen zijn zeker welkom in huis.
Verlichting die automatisch in of uit kan schakelen kan nuttig zijn en geld besparen. Net zoals een regelsysteem voor je hele klimaatsysteem. Dat het spul uit staat als er niemand is en de boel lekker op temperatuur maakt voor je uit bed komt of thuis komt van je werk.
Maar een koelkast met een scherm dat draait op software en services die beheerd worden door Samsung? Nee dank u.
Dit soort schermen zijn gewoon te koop. In zowat ieder formaat. Als je er Android op zet kun je Youtube en Facebook en de app van de plaatselijke supermarkt op draaien en nog veel meer.
En je kunt het neerhangen waar je wilt.
Dan pak ik mijn laptop er wel bij.
Ooit gehoord van paard en wagen? Hoe denk je hoe overgrootvader naar het werk ging? Ook via een auto van duizenden euro's of het dure OV? Moet dit echt een verslaving worden, overal auto's? Wordt er nog eigenlijk eens geleefd? Ik walg van moderne tijden en moderne vervoermiddelen. Niks kunnen ze nog zonder gaspedaal en brandstof of stroom. Zo'n auto zou ik direct verwensen bij mij voor de deur.
Het zou mooi zijn als er een camera is ingebouwd, dan kan ik zien wie steeds mijn toetje pakt! :P

Grappen terzijde, ik heb het nu ook niet nodig maar als dit in de toekomst betaalbaarder wordt en wellicht zelfs de standaard, dan is dit uitermate nuttig voor mensen met een kleinere formaat woning. In Azië woont men meestal kleiner en minimalistischer dan in het westen, dan past dit daar goed bij.

Maar zeker als je verder vooruit kijkt waarbij men waarschijnlijk kleiner moet wonen omdat er steeds meer mensen bijkomen, dan is het handig als je apparaten/functionaliteit kan combineren.

Toekomstmuziek:
Even muziek of radio draaien, iemand bellen/facetimen via het apparaat, boodschappen doen en andere zaken via het internet doen kan best handig zijn.

Daarnaast zou het mooi zijn als je artikelen kan scannen, of bakken met soorten groenten/fruit en een dergelijk apparaat bijhoudt wanneer iets over datum begint te raken en je hier een melding van geeft kan ook wel nuttig zijn.
Volgens mij heeft ie een camera aan de binnenkant? Of was dat niet Samsung die dat deed? Met groothoeklens, zodat je op het scherm in de koelkast kunt kijken zonder hem te openen. Want dat is super handig...
Maar geen camera aan de buitenkant volgens mij, zou wel komisch zijn om dit op afstand te kunnen bekijken en door de speaker te schreeuwen "Blijf van mijn toetje af!"

De binnenkant hebben sommige modellen camera's inderdaad ingebouwd zodat je op het display de inhoud kan bekijken.
Een soort Ring voor je koelkast.
Eerlijk gezegd vind ik dat nog wel handig. Nu sta ik vaak in de supermarkt en weet ik niet meer of dat ingredient nog heb en koop ik het voor de zekerheid maar.

Ook kan de camera minder stroom verbruiken dan het opnieuw koelen bij het open doen van de deur.
In Azië woont men meestal kleiner en minimalistischer dan in het westen, dan past dit daar goed bij.
Maar. Wat moet je dan met een American style double fridge? Als er iets niet minimalistisch is zijn het dergelijke koelkasten.
Ik doelde dan meer op een koelkast met een scherm ingebouwd, niet perse dit type model zoals in het artikel beschreven staat
.
Je hebt bijvoorbeeld dit model:
https://www.samsung.com/b...b38m7998s4/RB38M7998S4EF/

Family Hub koelkast (356L) RB38M7998S4

EDIT: Zo te zien heeft deze ook een houdbaarheidsfunctie zoals ik bij toekomstmuziek schreef in mijn vorige reactie, dat heb ik nog niet meegekregen, leuk om te weten dat hier al over nagedacht is. Muziekfunctie, memo functie en tekeningen kan je er ook op maken, is op zich wel leuk ook voor kinderen dat laatste.

[Reactie gewijzigd door Kantenklaar op 31 december 2022 00:13]

Elke vijf jaar een nieuwe koelkast, ik begrijp de fabrikant wel.
En maar 3 jaar updates.
Ook al ja, nog zon punt. Wat een ewaste. }>
Ahja. Dan wordt de cloudservice stop gezet, en stopt die met koelen want ze kunnen in Korea de temperatuur niet meer uitlezen.
Ik denk dat dat nog wel mee zal vallen. Samsung smartthings is een enorm ecosysteem waar echt meer in zit dan ik had durven hopen.

Ik ben normaal echt niet van de Samsung apparaten (design vaak niet mooi en specs vaak net niet), maar smartthings is echt een mooi stukje ecosysteem.

Beetje wat Homey probeert, maar dan veel goedkoper en vooral zonder cloudabonnementen. De Hub draait in principe alles lokaal tenzij je zelf cloud integraties gebruikt.
Eens, Samsung smart things kreeg ik kado op telefoon en later de wasmachine. Werkt toch best briljant en al gebruik ik het weinig, vrijwel alle smart devices in m'n huis (niet Samsung) zitten erop en daar hoefde ik nagenoeg niks voor te doen! Mooi stukje software wel.
Ik zie hier echt totaal niet de toegevoegde waarde van in. Welke praktisch nut kan dit allemaal rechtvaardigen?
Tja, dat zag men vroeger ook niet van een mobiele telefoon, nu loopt iedereen er mee.

Edit: bericht hopelijk wat verduidelijkt door de quote toe te voegen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 december 2022 10:08]

Loop jij met een 10 jaar oude telefoon?
Wat maakt dat uit voor mijn punt? :? Naar mijn weten is een smartphone ook gewoon een mobiele telefoon. Daar zeggen we immers ook mobieltje tegen. Mileage may very natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 30 december 2022 18:53]

Aangezien de levensduur van een koelkast wel >10 jaar is.
Het maakt uit omdat je denkt dat dit normaal gaat worden in de toekomst.

Dit soort geintjes hebben we eerder gezien. Een koelkast met een Android tablet ingebouwd. Zag nog Android 4 op een koelkast draaien in 2019 bij een keukenzaak. Een OS wat al toen al ~9 jaar oud was.
Maakt dat dat ding geheel waardeloos aangezien er geen updates meer komen.
Wat we zeker niet willen is dat men koelkasten gaan afschrijven ieder 3 jaar.

[Reactie gewijzigd door com2,1ghz op 30 december 2022 19:00]

Nee, mijn punt is louter de gedachte dat het voor sommigen nutteloos is. Dat zeiden we over de mobiele telefoon ook, maar tegenwoordig heeft iedereen er een. Ik heb het nooit over de levensduur gehad, dat maak jij ervan.
Het maakt uit omdat je denkt dat dit normaal gaat worden in de toekomst.
Euh, oke? En waar zeg ik dit dan, volgens jou? :? Het enige wat ik zeg is dat vroeger niemand een mobiel had (want geen praktisch nut) en nu wel. Ik denk inderdaad dat hier best een markt voor is en dat dit uiteindelijk haast (ook) niet meer weg te denken zal zijn.

Over gebruiksduur (waar jij mee reageert op mij) heb ik toch echt niets gezegd. Wie weet hoe de ondersteuning eruit ziet over diezelfde 10 jaar, ik heb namelijk geen idee, wellicht is er wetgeving die eea verplicht, weten wij veel.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 december 2022 10:15]

Als iemand dit nou leuk vindt en een toepassing hier voor heeft dan is dat toch prima. Ik zou het nu niet kopen maar wie weet in de toekomst wel.
Dat zei iedereen toch ook toen tablets en smartphones voor het eerst op de markt kwamen? Nu zijn ze niet meer weg te denken. Als fabrikant moet je af en toe een gok durven nemen, misschien dat we over 10 jaar allemaal zo'n koelkast willen hebben.

Persoonlijk heb ik liever een koelkast die netjes ingebouwd zit in de keuken, maar ik zie nog wel iets in een (mooi ingebouwd) scherm, zeker in de buurt van de kookplaat.
Tablets niet weg te denken? Haha wie gebruikt z’n ding
Ik kan me de use case voorstellen waar de typische lijstjes en agenda's die normaal met magneetjes op de koelkast zitten nu digitaal beschikbaar komen. Maar ik moet zeggen dat ik voor zo'n use case de extra kosten voor aanschaf en energie niet zie zitten.
Eindelijk Skyrim spelen op de koelkast?
Ik hoop altijd nog op een échte invoering van de RFID-chip. Een chip op elk product en ik kan in de supermarkt gelijk alles al in de boodschappentas doen. Één scan en ik kan afrekenen. Hetzelfde kan zo'n koelkast dan ook: tonen wat er in ligt (en wellicht ook in de rest van de keuken), idealiter mét houdbaarheidsdatum. Recepten voorstellen op basis van de aanwezige ingrediënten, bestellen via het scherm, etc.

Hier is natuurlijk wel wat voor nodig (zoals een centrale database voor producten en RFID's), maar ik hoopte altijd dat het die kant op zou gaan. Samsung's oplossing is nu gewoon een ingebouwd tablet zonder relatie tot de functie van een koelkast.
Dit is ook mijn visie op de slimme koelkast... Perfect verwoord... Er zou zelf een camera in kunnen zitten die product ook zelf kan herkennen en een datum kan aangeven wanneer je het er in hebt gelegd of zelfs kunnen zien of een product aan bloaten, verschrompelen, verkleuren is.. :)

De 'slimme' koelkast die nu het artikel wordt beschreven is precies mis is met Samsung. Ze leggen de lat veel te laag. Er zit geen origineel idee in. Eerst moeten de amerikanen komen met iets nieuws en dan kan Azië het heel goed (zelfs beter soms) na maken...
een koelkast gaat circa 15 jaar mee, Misschen zelfs langer. deze kunnen ze obsoleet maken wanneer ze maar willen. verbind het met het internet en als fabrikant blijf je baas over het product.
Als mijn koelkast er via amazon voor zou zorgen dat de Hollandse kaas nooit meer op is en ik zou kunnen ingeven dat ik tegen vanavond ook broccoli wil, zie ik het nut van een slimme koelkast wel.
Op zich lijkt het mij best nuttig dat fabrikanten wat experimenteren met technologie, ook al lijkt het op het eerste zicht overkill. Waarom zouden hier geen nuttige toepassingen uit kunnen voortkomen?
De toegevoegde waarde is toch duidelijk. Zodra er genoeg van verkocht zijn moet je om de online functies te kunnen gebruiken verplicht updaten naar een versie met reclame. Zo informeert Samsung jou over wat je allemaal in jouw koelkast kan bewaren, je wist niet wat je anders mist! /s
De vrieskist is het enige apparaat dat energie-zuinig is. Koude luch blijft daar namelijk in hangen en hoeft de kist niet steeds opnieuw te worden gekoeld, zodra de deur van een koelkast ook maar even opengaat.

Een koelkast is dus per definitie niet energie-zuinig. Kan je nog zoveel A's en plus tekens op de sticker zetten, het ontwerpconcept is ongeschikt.

Nou is glas niet bepaald een goede warmte-isolator, maar er valt wel wat te zeggen over een koelkast met een doorzichtige glazen deur. Dan hoeft de deur namelijk veel minder vaak open en weet je toch hoe het met de voorraden in de koelkast is gesteld.

Overdag heb je zelfs geen verlichting in zo'n doorzichtige koelkast nodig om te zien wat er in zit. Makkelijker te produceren, minder dure materialen voor nodig en je bent niet van de cloud afhankelijk met een doorzichtige koelkast en/of vrieskist.

Nou is het op zich wel makkelijk dat als je een recept in digitale vorm hebt ontvangen, jij je koelkast kan "vragen" of er genoeg in de koelkast/vrieskist zit om dat recept uit te voeren. Of dat jij je koelkast kan vragen welke recepten er mogelijk zijn met wat er in de koelkast/vrieskist aanwezig is.

Maar daar heb je in principe geen app of beeldscherm voor nodig. Een administratie bijhouden van wat er in- en uitgaat is het enige. Maar dat is voor 95% van de bevolking teveel moeite. Ik hoor daar zelf ook bij, ben zelf ook te lam om dat te doen.

Nou kan je stellen dat meerdere cameras in een koelkast gemonteerd zouden kunnen worden, en dat je via AI kan bepalen wat en hoeveel ervan in je koelkast/vrieskist zit. Fotos daarvan zouden naar je telefoon/tablet/laptop/desktop kunnen worden gestuurd, zodat je geen glazen deur/deksel nodig hebt. Home-Assistant of soortgelijke software zou daar uitstekend mee kunnen helpen en je hebt nog steeds geen (Samsung-)cloud of beeldscherm op je koelkast/vrieskist nodig.

En als je dan toch je Home-Assistant aan het internet koppelt, dan zou je de AI ook kunnen vragen in welke winkel de missende ingredienten het goedkoopst zijn en daar online te bestellen of een boodschappenlijstje stuurt naar de desbetreffende telefoon. Of je dat dan zelf bij elkaar sprokkelt in de winkel, een medewerker in de winkel alles voor je verzamelt en dat je het zelf ophaalt bij die winkel of laat bezorgen, dan laat ik dan maar over aan de lezer.

De mate waarin de Cloud je werkelijk van dienst kan zijn bij het vullen van je koelkast/vrieskist is beperkt. Maar deze features maken jou en/of je huishouden wel afhankelijk van Samsung en hoe lang zij deze koelkast ondersteunen, c.q. willen dat jij een nieuwe aanschaft. Daarnaast is het ook nog eens zo dat zij die informatie over hoe, wat en wanneer je/je huishouden eet kunnen gebruiken voor een nog completer metaprofiel en dat doorverkopen aan verzekeringsmaatschappijen die jouw premie(s) daarop aanpassen.

Bovenstaande zou allemaal niet zo erg zijn als je er van uit zou kunnen gaan dat Samsung je vriend is. Maar het is een koud, calculerend bedrijf dat zoveel mogelijk winst wil maken. Kun je Samsung op zich niet kwalijk nemen, een bedrijf is tenslotte een bedrijf. Maar hoe ze op deze manier je leven binnen dringen terwijl dat in essentie niet nodig is.

Het systeem dat ik in deze post beschrijf kan in principe ook in je oude(re), maar nog prima functionerende koelkast worden geplaatst (of gebouwd als je heel handig bent en weet wat je doet).
Barcode readers op en onder de rand van de planken, en de koelkast “leest” wat er in en uit de koelkast gehaald wordt.
Combineer dat met een weeg systeem per plank en de koelkast weet precies hoeveel er uit de verpakking gehaald is en bij een bepaald ondergewicht zet de koelkast het product op je boodschappenlijstje.
Ook kan de koelkast waarschuwen als iets (bijna) over datum is.
Of geef een bepaald recept door dat je wil maken en de koelkast weet wat je nog nodig hebt aan ingrediënten.
Uit alle reacties proef ik afgunst en jaloezie. Ik heb zo'n family hub koelkast en is een van de beste aankopen in de afgelopen jaren. Wat je ermee kan (buiten superieure koel en vries kwaliteit) is echt handig en vermakelijk (zeker ook voor kinderen) . Wat een boer niet kent vreet ie niet. Het is een soort centraal stuk tussen keuken en keukenkamer.
Ik denk niet dat het gaat om afgunst en jaloezie. Meer onwetendheid over de functionaliteiten en meerwaarde van een product. Ik zie hier hier vooralsnog een kleine meerwaarde en dat heeft niets met jaloezie of afgunst te maken.
Kijk… Samsung probeert hier een probleem op te lossen waar mensen al tientallen jaren tegenaan lopen: Wat staat er toch allemaal in de koelkast? Je zou toch maar de deur open moeten doen.. wat een werk! Wel alles netjes naast elkaar zetten en zeker niet achter elkaar want dan kan de camera het niet zien. Oh, en dat Samsung jouw eet gewoontes bijhoudt in hun eigen database is vast ook erg handig voor advert… ehh de consumenten.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 30 december 2022 18:49]

Jouw reactie past precies bij hetgeen waar we nu mee te maken hebben; de hoge energieprijzen.
Tien jaar geleden keken we heel anders tegen dit soort nieuws aan. Handig zo'n scherm, des te slimmer des te beter. Geen benul over wat zo'n apparaat zou verbruiken aan stroom.

Maar de technische innovaties zijn ingehaald door de hoge energieprijzen en passen niet meer in het 'we moeten zuinig omgaan met energie want we voelen het nu rechtstreeks in onze portemonnee'.
- Het tonen van advertenties in huis.
- Kans om software te laden verouderen zodat je vaker een nieuwe koopt
- Meerprijs vragen op een al uitgeïnnoveerd product.

Alle voordelen zijn voor de producent, niet voor de koper. Het enige wat je kunt doen als koper is het interessant doen tegen rijke vrienden en jezelf wijs maken dat het zo handig is dat je het scherm kunt gebruiken om voor jezelf goed te praten dat je een dure aanschaf hebt gedaan...
Ik zie vooral de reclames al afgespeeld worden. Zum kotsen
Helemaal mee eens, technisch is dit soort ongein geen enkel probleem, maar het praktische nut ontgaat me volledig. Er zullen echter altijd van die 'nerds' zijn (laten we het netjes houden) die helemaal kicken op dit soort zaken.
Een koelkast of vriezer is totaal onnodig. Gewoon iedere dag naar de supermarkt lopen, is nog gezond ook. Zijn iedere dag tot laat open
Er zijn genoeg mensen die een tv in de keuken hebben. Vooral in woonkeukens aangezien mensen met een normaal keukentje er geen plek voor hebben.

Nu hebben ze dat wel.
AH app, youtube voor foodtube, recepten in het algemeen. Makkelijker op een scherm in de koelkast dan een kookboek of laptop op het aanrecht.
Mee eens. Als k aan het koken ben, wil ik het recept recht voor mijn neus hebben. Dan wil ik niet telkens naar mijn koelkast moeten lopen. Geef mij maar een tablet op mijn aanrecht!
Ik denk dat je niet de doelgroep bent - in menig noord-amerikaans gezin draait het gezinsleven rond de keuken - en vaak zelfs letterlijk rond de koelkast. De boodschappen, weekplanning, schoolzaken, todolijstjes en rij-afspraken (geen fietsen he) voor de gezinsleden staan hier op (vaak met magneetjes). Verder zijn ze zo enorm groot omdat er vaak maar 1x in de week of 2 weken boodschappen gedaan wordt omdat de dichtstbijzijnde super zo 1.5 uur rijden is.

Aangezien Samsung zowel tv's als koelkast maakt voor de amerikaanse markt, is dit eigenlijk een vrij logische stap.
Heb ook een samsung koelkast met scherm erin en deze wordt elke dag gebruikt.

YouTube , TV kijken , music luisteren terwijl ik in de keuken ben.

Boodschappen lijst en berichten sturen.
In de ochtend even nu.nl en wat andere sites lezen.
Gezamenlijk agenda etc.

Kan een tablet of laptop dat ook? Ja en soms ook nog wel beter maar dit werkt zo makkelijk en snel en simpel dat het gemak wint.

Zou ik zonder kunnen, tuurlijk. Maar het is wel handig.

Die van ons is uit 2019 en wordt nog geüpdate.
Voor hoelang, geen idee maar tot nu toe wordt het veel gebruikt door de familie.
Ik kan mij geen scenario inbeelden waarbij ik televisie of youtube ga kijken in de keuken op mijn koelkast.
Zijn genoeg kook video's te vinden dus dat is dan juist super handig. Of als je lekker aan het koken bent een serie aanzetten om te kijken. Zijn genoeg dingen te bedenken.
Maar over het algemeen zal de koelkast niet optimaal gepositioneerd zijn daarvoor. Een tablet op het aanrecht lijkt me al snel handiger.
Dat is per keuken anders natuurlijk. Bij ons zou die precies goed staan hiervoor.
Kan toch nooit goed staan of heb je een werkblad voor je koelkast? Je moet t
altijd met een bocht kijken dan.
Ik zie mensen al de koelkastdeur open houden om tv te kijken 😂
Plus het hangt van de ruimte af. Mijn huidige koelkast staat ook precies goed hiervoor, maar zo'n enorme koelkast als die in het artikel (áls ik die al boven zou kunnen krijgen, want de trap in mijn appartement is nogal smal), dan zou ik hem niet meer op de huidige plaats kunnen zetten.
concept van 1 apparaat met meerdere devices er in heeft voor mij altijd al een slechte naam gehad: als 1 onderdeel het begeeft, zit je met een gemankeerd apparaat. Heel lang geleden had je tv's met een videospeler in dezelfde behuizing. Als een van de 2 stuk was, had je ook niet veel meer aan het andere ding. Nu snap ik het concept van laptops qua handig in de trein, maar ik heb toch ook wel losse schermen die het nog goed doen, terwijl de pc waar ze aan hingen, al lang ter ziele is. Niet als in stuk, maar als in verouderd. De lol van all in 1 snap ik daarom ook niet: zit je na een paar jaar met een goed scherm maar het computerdeel is niet meer werkbaar. Bij een tv in je koelkast heb ik hetzelfde idee, losse tablet, zoals hierboven al veel aangegeven, is praktischer.
Maar dan moet je weer de power saving uit zetten. En zorgen dat er geen zooi op de tablet komt.
Alleen staat je koelkast meestal niet naast het fornuis dus je moet iedere keer heen en weer lopen. Dan is een tablet veel goedkoper en handiger.
Zelfs al staat die er wel naast is je kijkhoek niet goed.
Series/film bekijken? Moeten er wel degelijke speakers in de koelkast zitten, anders is dat de moeite niet. Een vast beeldscherm is ook minder, dan een tablet. Niet alle keukens zien er hetzelfde uit en kan me genoeg situaties indenken waarbij dat vaste beeldscherm onder een ongemakkelijke en/of minder zichtbare hoek bekeken moet worden, terwijl je op je gemak naar een tablet kan staren op de exacte plek waar je de tablet ook echt nodig hebt.

Zie ik veel beren op de weg? Vast wel. Maar een vast scherm in een koelkastdeur is niet bepaald een goede oplossing voor een probleem dat met een beetje gratis (zelf)discipline ook opgelost is.
Dat zie je verkeerd. Je moet wel een soundbar bij deze koelkast kopen want de ingebouwde speakers zijn natuurlijk niet zo goed ;)
Als je mee kookt met een kook programma?
Of aan het koken bent en tussendoor een serie wilt kijken…
Het is echt een product omdat het kan. Mijn zus heeft er een met 21inch en ik zie totaal geen toegevoegd waarden. Plaatsing van zo’n grote koelkast moet maar precies uitkomen dat je mee kan kijken met een kook programma. Koelkast wordt vaak geplaatst in een rij met je werkblad. Heb je een eiland dan is werkruimte aan de kant tegenover de koelkast waardoor je met de rug naartoe werkt of je wilt iedere keer om de eiland heen lopen om iets uit de koelkast te pakken. En ja vaak staat zo’n grote koelkast in open keuken waar je vanaf de eiland gewoon de tv kan zien.
Of iedere keer naar de keuken loopt om je IOT devices te bedienen vanaf je koelkast.
Kookvideo, boodschappenlijstje en iets te kijken of luisteren tijdens het koken.

Zijn er zo al drie
Brazzers heeft toch ook genoeg scenes die in de keuken afspelen?
Ik vind ze wel leerzaam zo nu en dan.
Ik wel.
In de ochtend even het nieuws terwijl ik ontbijt.
Soms in de middag een YouTube video en in de avond muziek, YouTube of TV (muziek zender, nieuws of een actualiteiten programma) onder het eten klaarmaken.
Wel een uitkomst voor mensen die woekeren met ruimte.
Wel een uitkomst voor mensen die woekeren met ruimte.
Een ipad is een oplossing als je geen ruimte hebt. Geen koelkast met een display :p
Leuk, binnenkort kan ik ook mijn koelkast om de 3 jaar vervangen omdat de software niet meer up-to-date is en laggy...
Een kennis moest zijn koelkast vervangen vanwege de slechte condensators op de printplaat. Dat had je ook met moederborden uit dezelfde tijd, maar voor een nieuwe printplaat vroegen ze €800.
Dat wordt dan echt gewoon een soldeerbout erbij pakken, nieuwe printplaat voor een paar condensatoren is gewoon een milieudelict in mijn ogen.
En om de haverklap advertenties gepresenteerd krijgen
Even nuttig als de 80000 euro kostende Vertu telefoons van goud met diamanten of zoiets als de TAG Heuer smartwatches. Een gebruikscomponent wordt gecombineerd met een verbruikscomponent en de laatste wordt obsolete. Zou net zo verboden moeten worden als de propietary connectors van Apple. Dus gegarandeerde updates gelijk aan de levensduur van de compressor anders verbieden. Of het scherm modulair maken Een bezel die uitwisselbaarheid mogelijk maakt
Grappig hoeveel Tweakers dit gelijk uit de lucht schieten, ondanks dingen als domotica een populair onderwerp zijn.
Of ga je me oprecht verkopen dat je het echt nodig hebt dat rolluikjes uit zichzelf naar beneden gaan? Is toch ook puur voor de leuk?

Ik weet 't niet hoor maar zowel mijn wederhelft als ikzelf slepen geregeld een tablet mee de keuken in om te koken en die blijft ook niet altijd schoon.
Als ik voor mezelf kijk moet het scherm kantelbaar zijn want anders is het zicht op dit beeldpaneel niet goed vanaf mijn werkblad.

Andere feature wat ik wel goud zou vinden als ik gewoon op mijn telefoon in mijn koelkast kan kijken.
Ik heb niet altijd goed voor de geest wat er in ligt, maar doorgaans is het supermarktbezoek wel prompt direct uit werk.

Dus voor de juiste prijs en feature set zou ik dit best kopen. (en daar gaat dit waarschijnlijk scheef want dit werkt vast niet direct met bijvoorbeeld Home Assistant zonder smartthings er tussen, en het zal daarbij stuiterduur zijn)

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 30 december 2022 19:06]

Heb de oudere family hub kast , 3 camera's binnen en kan je overal bekijken....
Rolluiken, verlichting en camera’s zijn nog een veiligheidsdingetje. Als je niet thuis bent en je huis er bewoond uit wil laten zien bijvoorbeeld.
En na krap 3 jaar geen support meer en je hebt een gapend gat in je IOT netwerk dat door letterlijk iedereen en z'n moeder gekraakt is en uitgelezen/bediend wordt op afstand. Top.
Hoe denk je dat dit gepiched is in de boardroom? Elke vijf jaar een nieuwe koelkast.
Ja allicht is dat zo gepitched… dacht dat die directeur van Samsung in de bak zat trouwens, voor oplichting…
Het valt me op dat er zoveel mensen zeggen dat er geen functie voor is onderwijl ik zowel bij mijn ouders en tante een iPad of TV in de keuken heb moeten installeren zodat ze "iets" op kunnen zetten tijdens het koken.

Bij mijn moeder hangt een TV en ze heeft een iPad op het keukenblad en mijn tante heeft enkel de iPad. Ikzelf heb ook regelmatig een iPad in de keuken erbij om een beetje geluid van iets te hebben.

Dit had ook best in de koelkast gekund. Niet dat het er beter of handiger door word, maar ... waarom niet? De deur van je koelkast heeft nu ook niet veel nut en een iPad op je kookeiland staat ook niet altijd handig.
Het nut van de deur op je koelkast is warmte-isolatie. Maar nu maakt men de isolatielaag dunner want er moet een beelscherm en besturingselectronica in en het scherm mag niet uitsteken want er zijn dan weer genoeg klunzen die het scherm beschadigen. En als deze klunzen in een bepaald land wonen, dan word Samsung daarvoor aangeklaagd.

Daarnaast genereren beide onderdelen 24 uur per dag warmte en door de dunnere isolatielaag moet deze koelkast vaker en energieintensiever aan de slag om alles op dezelfde koeltemperatuur te houden. Dat mag dan volgens jou als nutteloze ruimte worden aangemerkt, zelf zou ik liever zien dat de isolatielaag in de deur van elke willekeurige koelkast nog dikker zou worden dan nu al het geval was.

Een koelkast verslindt energie als een bezetene, ook al zit er een sticker op met een groot aantal A's en plustekens, want het ontwerp is in de basis al compleet fout. Een vrieskist is qua ontwerp 10 keer beter dan een koelkast ooit kan zijn.
Wellicht heeft Samsung hier al rekening mee gehouden en is deze deur al dikker en/of beter geïsoleerd ?

Een vrieskist is helemaal niet 10x beter tenzij je de deur heel de dag open hebt ja...
Normaal gesproken zitten er lades in een staande vriezer en valt echt niet in 1x al je kou er uit als je de deur open doet.
Bij een vrieskist moet je eerst alles er uit tillen voordat je het onderste doosje boven hebt dus die staat dan weer langer open...

Niet te zwart wit denken denk ik dan maar.....
services zoals YouTube en Facebook
Volgens mij het enige domein waar deze bedrijven nog geen (volledige) inzage hebben in uitgavepatronen: de voedsel industrie. En toevallig ook een industrie waar enorm veel reclame gemaakt wordt en gepersonaliseerde reclames denk ik nog veel beter kunnen werken.

We kunnen hier allemaal wel verbaast doen en ons afvragen wat het nut is, maar ik denk dat dit binnen 10 jaar wel eens heel normaal/geaccepteerd kan worden. Zou me niets verbazen als Meta en Alphabet deals gaan sluiten waarbij ze fors betalen om maar als bloatware - die natuurlijk niet te verwijderen is - meegeleverd te worden.

Er zitten nu eenmaal ook heel veel praktische mogelijkheden aan het slim maken van je koelkast; herinneringen wanneer wat (ongeveer) over datum gaat, suggesties voor gerechten op basis van de ingredienten die je hebt, automatisch zaken op je boodschappenlijstje zetten etc.

En qua scherm met speaker, ik kijk/luister vaak wat tijdens het koken en af en toe wil ik ook nog wel eens een recept volgen. Als ik m'n telefoon dan niet op het kruidenrekje boven het fornuis hoef te laten balanceren, prima.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 30 december 2022 18:38]

een koelkast heeft één taak.
dat zeiden we ook over onze telefoons ook toen ik jong was... kijk waar we nu zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 30 december 2022 22:40]

Vreemde vergelijking .. vindt het nu wel handig om onderweg emails na te kijken, weten wanneer mijn bus exact komt, navigatie heb tijdens het wandelen .. een scherm op mijn koelkast heb ik nog nooit gemist
hoezo vreemd? toen de smartphone niet bestond miste je emails, bustijden en navigatie toch ook niet?

Kan jij je niet voorstellen dat over x aantal jaar mensen het raar vinden dat je niet precies weet wat voor eten je in huis hebt, wat er op je boodschappenlijstje moet etc? Ik wel.
De telefoon heeft nog steends dezelfde taak. En vraag jezelf eens af hoeveel je belt met je smartphone.

Het overgrote deel van de bevolking gebruikt de smartphone voor alles behalve telefoneren. Dus zou je beter gaan nadenken over een betere term dan 'smartphone' voor het toestel dat je de godganse dag met je meesleurt.

Zelf ben ik er heilig van overtuigd dat als fabrikanten middels een update het telefoongedeelte uit zouden schakelen het overgrote deel van de bevolking dat niet eens op zou merken.
Het zou eindelijk een scherm moeten zijn dat 90 graden naar links en of rechts kan klappen.
Als ik nu kook moet ik de koelkast open zetten om het scherm te zien. En nee de koelkast kan niet 90 graden gedraaid worden zodat ik het scherm met een dichte deur kan zien.
Als je ziet hoe onze kinderen overal youtube proberen te kijken, ook tijdens het koken of keuken opruimen (maar dat eigenlijk niet mogen van ons), zie ik wel voor me dat ze, als ze ouder zijn, een 'youtube' scherm op de koelkast geniaal vinden.
Ik heb de family hub koelkast al jaren , en moet zeggen het is best grappig.
Scherm op de buitenkant , 3 camera's binnenin , kan je overal kijken of t er nog is en niet geplunderd is (komt hier nog wel eens voor)
T kan ook zonder maar , t scherm heeft 0.a. : een whiteboard , appi heijn app , thuisbezorgd app , 24 kitchen etc.. en ook de ring deurbel....

Nogmaals , ja t kan ook allemaal met andere apparaten , maar moet zeggen t valt nog steeds niet tegen (en deze is al wat ouder en trager)
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee