LG onthult zeer dunne en lichte luidsprekers voor inbouw in auto's

LG heeft een nieuwe, platte luidsprekersoort aangekondigd. Het bedrijf voorziet toepassingen in auto's, waar de ruimte beperkt is. Over de geluidskwaliteit van de luidsprekers zegt het Zuid-Koreaanse bedrijf dat er 'geen compromissen plaatsvinden'.

LG noemt de luidsprekers die het in zijn posting toont, de Thin Actuator Sound Solution. Ze zijn 15cm bij 9cm en 2,5mm dik. Het gewicht is 40 gram, wat volgens het bedrijf neerkomt op '30 procent van het gewicht en 10 procent van de dikte' van een conventionele autoluidspreker. LG ziet het voor zich dat de luidsprekers weggewerkt worden in het dashboard, maar ook in de hemelbekleding, hoofdsteunen en dakstijlen. Ook zouden er geen grilles nodig zijn bij dit ontwerp.

De luidsprekers zouden niet de traditionele onderdelen als een spoel, conus en magneet gebruiken. In plaats daarvan zou LG's eigen film-type exciter-technologie gebruikt worden. Het bedrijf zegt bij de ontwikkeling samengewerkt te hebben met een 'wereldwijd actief audiobedrijf'.

Het is niet voor het eerst dat LG deze technologie beschikbaar stelt. De LG G8 ThinQ-smartphone had een oledpaneel dat vibreerde en daarmee fungeerde als luidspreker voor het toestel. Ook Sony's A90J-oledtelevisie gebruikt deze techniek. Sony koopt zijn oledpanelen bij LG Display.

LG zegt de luidsprekers in de eerste helft van 2023 op de markt te willen brengen en meer informatie erover bekend te maken tijdens de CES 2023, die van 5 tot 8 januari duurt.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

21-11-2022 • 15:58

72 Linkedin

Reacties (72)

Wijzig sortering
Men maakt dit nu de vergelijking met een eerdere tv, waarbij men nog steeds met magneten werkte, alleen het scherm gebruikte ipv losse conussen.

Zo te zien zijn dit eerder (een variant op) elektro staten, welke al 10 tallen jaren te koop zijn als alternatief voor de "normale" speakers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrostatische_luidspreker

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 21 november 2022 16:22]

Reageer
Toen ik het las moest ik ook meteen aan elektrostaten denken.

Ik heb een elektrostatische koptelefoon, en kan melden dat de dikte niet overdreven is. De koptelefoon heeft wel (relatief) zware 'randen' om de strak gespannen film op zijn plek te houden, maar misschien kan dat inderdaad wel veel lichter.

De techniek is voor luidsprekers ook geschikt, alleen kunnen ze niet goed lage tonen produceren. Vaak wordt het dus gecombineerd met een subwoofer.

Ik zou denken dat dit in een auto ook prima kan, gezien we dit nu ook al decennia doen.

Het aansturen van zulke speakers vereist vaak wel zwaardere versterkers omdat er een bias voltage moet worden gegenereerd van honderden volts. Maar gezien er ook al portable versterkers zijn voor elektrostatische koptelefoons gaat dat volgens mij ook wel lukken.
Reageer
Geen elektrostaten, die zijn te duur vanwege de vereiste spanningen maar zijn ook te gevoelig. De statische spanning trekt stof aan welke kortsluiting geeft tussen de folie en de stators waardoor de folie littekens krijgt. Bij de audiofiel die ze in een afgesloten living houd kan je die 10 jaar of langer laten leven maar in een auto geef ik ze nog geen 2 jaar.

Ik denk eerder aan magnetostaten (ziet er bijna hetzelfde uit en worden vaak verward voor elektrostaat), die gebruiken tevens een folie maar in plaats van met statische spanning en stroom door stators te sturen gebruiken deze magneten die de folie laten trillen. Daar heb je die hoge stromen en hoge spanningen niet nodig dus veel goedkoper alsook kan je geen kortsluiting krijgen tussen de folie en de magneten dus wel geschikt voor in een auto.

Nadeel van een magnetostaat is dat het geluid projecteert recht voor zich, ze kunnen zich meten met een elektrostaat op voorwaarde dat ze recht naar de luisteraar gericht zijn. Daardoor staan ze ook wel gekend als one-man-luidsprekers.

Vermoedelijk wilt men ze dusdanig plaatsen dat elke stoel zijn eigen magnetostaten heeft zodat het een 4-man-luidspreker systeem word.
Reageer
Het afstraal gedrag van een magnetostaat en een electrostaat is vergelijkbaar, een electrostaat is niet beter wat dat aspect betreft
Reageer
Volgens mij hebben elektrostaten flink hoge spanningen nodig om goed te kunnen werken, zeker om de geluidsdruk te produceren van reguliere speakers. Hoe hou je die hoge spanningen in stand in vaak zeer vochtige omgevingen zoals een auto? Op een beetje herfst-ochtend druipt het water van de ramen, daar gaat een elektrostaat speaker het niet mee doen.
Reageer
Tegen prijzen van duizenden euro's per speaker, zijn die elektrostatische luidsprekers niet echt betaalbaar te noemen. Misschien is hier een nieuwere, goedkopere techniek voor gebruikt. Kan me niet voorstellen dat je 10K aan speakers in een 'gewone' middenklasser stopt.
Reageer
Een elektrostaat hoeft helemaal niet duur te zijn. Maar de hifi varianten zijn groot en speciaal en daarom erg duur.
Overigens lijkt die hoogspanning me niet erg geschikt in een vochtige auto. Het zal wel wat anders zijn.
Reageer
sterker nog elektrostaten blijven meestal onderspanning* staan = accu leeg na een paar dagen

* of is dat alleen bij puristen?
Reageer
Als jij graag je folie op snel tempo erdoor jaagt kan je ze op spanning laten staan als je ze niet gebruikt. De statische spanning trekt stof aan, stof dat kleine kortsluitingen geeft tussen folie en stator welke de folie verminkt, hoe langer die folie onder spanning staat hoe meer schade die oploopt. De folie vervangen is alles behalve een eenvoudige klus.

@sympa
Elektrostaten vereisen statische spanning tussen 1 en 10 kilovolt + zware stromen op de stators. Dan moet je ook nog zorgen dat alles wat je gebruikt om die panelen aan te drijven inclusief de versterkers ofwel tegen een stootje kunnen ofwel voldoende beveiligd zijn. Tenzij je maar een beperkte range over je elektrostaat weergeeft eindig je altijd met een groot paneel dus goedkoop gaat een elektrostaat nooit worden. Mag je ze nog zelf bouwen, hoe je echt onder de 10k gaat komen is mij een raadsel en als je ze kant en klaar koopt mag je eerder op min 20k rekenen.

Je verward de goedkopere magnetostaat met een elektrostaat, lees een eerdere reactie hierboven wat het verschil is.
Reageer
Is dit niet eerder een transducer? Zoals bass-shakers etc. geven ze de trilling door aan een ander oppervlak om zo geluid te produceren? Elektrostaten gebruiken ook nog eens hoogspanning geloof ik, lijkt me niet zo praktisch in een auto.
Reageer
Het lijk mij eerder dat het op ribbon speakers/tweeters gebaseerd is, wellicht een quasi-ribbon ( Planar-magnetic tweeter) techniek.

Zie tweeter soorten https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tweeter

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 21 november 2022 17:15]

Reageer
Maar misschien toch iets gevonden om de nadelen te compenseren, zoals lage tonen beter weer te geven?
Reageer
Of een los subje netjes weggewerkt in de kofferbak, dat zie je wel vaker icm kleinere woofers in de deuren/dashboard.
Reageer
elektro staten was ook het eerste wat bij me op kwam, zo had Philips deze vroeger al in boxen.
Daarnaast vraag ik me af wat je hier aan laag frequent mist dat luchtkussen ding wat ik zie lijkt me nou niet echt geschikt voor laag frequent weergave misschien goed voor mid en hoog dus zal er toch ergens een woofer, speaker voor het laagfrequent in de auto moeten zijn, mist dat ook een eis is voor een goed geluid.

(edit typo)

[Reactie gewijzigd door Jeroen hofman op 21 november 2022 22:37]

Reageer
Iets (natuurkunde) zegt me dat zo'n conus te weinig travel heeft om lage frequenties op hoog volume weer te geven.
Maar toch leuk voor mensen die daar geen reet om geven. Het scheelt al gauw een paar kg en de mogelijkheden voor verbeterde positie betekent ook dat je minder vermogen nodig hebt om dezelfde perceptie bij de luisteraar te krijgen
...hoewel je dit geluid natruurlijk nooit gaat voelen...
Reageer
In principe kan je met een groter oppervlak in minder uitslag dezelfde hoeveelheid lucht in bewegingen krijgen als met kleinere speakers en veel conusuitslag. In hoeverre dat ook echt lukt, b.v. vervormingen van de conus is dan natuurlijk de truc...
Reageer
Alleen heeft deze speaker geen groter oppervlak dan bestaande auto speakers. Ongeveer hetzelfde oppervlak.
Reageer
Iets (natuurkunde) zegt me dat zo'n conus te weinig travel heeft om lage frequenties op hoog volume weer te geven.
Electrostatische luidsprekers bestaan al bijna 80 jaar en behoren vrijwel altijd tot het zeer high end van audio weergave. De membranen van die van mij bewegen 1.3 mm. En geloof me, ik heb geen subwoofer nodig. Zijn wel erg gevoelig voor vocht en temperatuur, duurt altijd wel een uur voor ze leller los klinken.
Reageer
En hoe klein zijn jouw elektrostaten die wel <50Hz kunnen weergeven?
Ik vermoed dat die "ietsje" te groot zijn om in een auto ingebouwd te kunnen worden ;)
Reageer
Als je dit soort speakers in je auto laat inbouwen dan kan er denk ik ook wel een subwoofer vanaf. Een subwoofer lijkt ook bij conventionele speakers een populaire aanvulling te zijn.
Reageer
Zelfs voor mid-bass heb je al behoorlijke elektrostatische speakers nodig.
Ik heb jaren een surround-set thuis gehad van Final, de 80i's met sub.
De panelen van die kleinste set waren al veel te groot om je auto te plaatsen (iets van 20x50cm).

De paneeltjes die getoond worden kunnen gegarandeerd, zonder klankkast, geen <100Hz op een redelijk volume weergeven.
Reageer
Nouja, in combinatie met een (sub) woofer die elders zit kan het waarschijnlijk prima werken.
Reageer
Je hebt gelijk. Als we dit baseren op elektrostatische speakers geldt daarvoor hetzelfde probleem. Gelukkig zijn lage tonen niet erg directioneel en kan 1 subwoofer dus voldoende lage tonen leveren voor een gehele auto, en merk je daar qua richting toch niets van.
Reageer
Je zegt het zelf: verbeterde positie. In mijn auto zitten de midrange speakers vooraan onder de voorruit. (Reflectie op voorruit) Maar je kan die nog veel beter verwerken in de raamstijlen. Daar is geen plaats voor een traditionele speaker.

De anders speakers zitten onderaan in de deuren en achterbak maar dat is enkel voor de lagere tonen.

Volgens mij is het idee om de richtsgevoelige midrange speakers op de bestuurder en passagiers te richten. Dit heeft echt wel een meerwaarde voor een complete geluidsbeleving. Zeker in een auto waar er veel stoorzenders zijn zoals rij- en windgeluiden.

20hz tot 200hz speakers zijn veel minder richtingsgevoelig en kan je in elke holte wegwerken zonder dat je het merkt.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 21 november 2022 19:46]

Reageer
Wat dacht je van nog meer 3D geluid? Heb namelijk overal wel speakers gezien (kijk maar naar de Bang & Olufsen 3D sound in de Audi A4/A5, etc), maar het plafond is leeg! Uiteraard zal dit nog meer complicaties brengen met het finetunen van het geluid.
Reageer
Flinterdunne luidsprekers, maar “geen compromissen”

Altijd leuk als de marketing afdeling gewoon liegt.
Reageer
Een oprechte marketingafdeling heeft in de regel een vrij kort bestaan.

Een 'wereldwijd actief audiobedrijf' laat overigens ook genoeg open aan de interpretatie.

Nu geloof ik altijd dat innovatie mooie dingen mogelijk maakt, maar om geluid te krijgen moet er lucht in beweging worden gesteld. Sommige materialen zijn hier beter voor geschikt dan anderen, maar in de regel staat design altijd de prestaties in de weg. Tenzij het een dusdanig dure techniek is dat het gecompenseerd wordt. Dat is echter niet het segment van LG.
Reageer
Je weet niet welke eisen er vooraf gesteld werden, dus het kan nog steeds de waarheid zijn.
Reageer
Nee dat vind ik onzin. Het is, naar mijn mening, een compomis als deze speakers minder goed geluid produceren dan speakers die je voor dezelfde prijs kunt kopen maar gewoon groter zijn. Dat zelfde compromis sluiten 4 inch boekenplank speakers tegenover 5/6 inch boekenplank speakers. Je kan het geluid van de LG speakers "goed genoeg" vinden, maar het blijft een compromis
Reageer
The company’s unique technology allows the device to vibrate off display panels and various materials inside the car body to enable a rich, 3D immersive sound experience.

Leuk misschien als je dan je auto ook maakt met het idee dat 'various materials' moeten kunnen trillen, maar dat lijkt me in huidige auto's met fixed dashboards en LCD schermen niet echt goed voor de houdbaarheid :P Lijkt me nog steeds de basis te hebben in die piezo electrische speakers, waar al nodige vooruitgang is in geboekt, maar een volledig bereik (met name de lage frequenties) lijken ze nog steeds niet echt te hebben.
Reageer
Is dat eigenlijk nodig om zo smal te zijn voor in auto's? Door al die veiligheidsmaatregelen zijn de wanden van de auto's toch vrij dik en is er meer dan genoeg plaats voor grotere luidsprekers lijkt me?
Reageer
Inderdaad, ik vind auto's nou niet per se de beste usecase hiervoor. Zeker als je ziet hoeveel audio men in een auto weet te proppen (pimp my ride achtige praktijken). Er zijn juist talloze holtes en ruimtes waar je dit spul prima in kwijt kan.

Techniek als deze lijkt me eerder interessant voor portables (smartphones, laptops, mp3 spelers) of andere plekken waar gebrek aan ruimte wel een issue is.
Reageer
Ik zie er wel mogelijkheden in. Denk maar aan het plafond of de pilaren (misschien dat deze technologie nog beter resultaat bied vergeleken met de kleine drivers die je nu ziet).
Reageer
Is dat eigenlijk nodig om zo smal te zijn voor in auto's? Door al die veiligheidsmaatregelen zijn de wanden van de auto's toch vrij dik en is er meer dan genoeg plaats voor grotere luidsprekers lijkt me?
Misschien is gewicht wel belangrijker dan volume. Ieder gram die je spaart op het gewicht maakt de auto efficientier en dus aantrekkelijker.
Reageer
Dit dus, een duidelijk lichtere speaker voor dezelfde prijs is een no brainer voor autofabrikanten.
Na rijgedrag is gewicht een belangrijke factor in brandstof verbruik.
Reageer
Iedere gram? We zitten hier niet in de F1 he? De meeste mensen (ik in ieder geval) hebben volgens mij sowieso al een aantal kilo aan zooi in de auto liggen die er niet per sé in zou hoeven liggen.
(boekjes, kabels, gereedschap, afhankelijk van ouderdom auto een lading cd's..)
Dus of die speakers nou 10 of 250 gram wegen interesseert niemand iets.

Het dagelijks schoonmaken van je spatlappen levert waarschijnlijk meer gewichtsbesparing op dan te kiezen voor deze speakers.. :P
Reageer
Zou toch wel mooi zijn als je een gewichtsklasse lager zit en minder €€ hoeft te betalen voor de motorrijtuig belasting.
Alle auto's zijn een stuk zwaarder geworden in de afgelopen 20 jaar door o.a. veel elektra, maar ik vraag mezelf af of de belasting er op aangepast is in die tijd.
Reageer
Zelf jaren bij pss (ex philips nu D&M) gewerkt en dat is toch echt niks speciaal hoor, bestaat al lang.

De vraag is of hun bewering van geen compromissen echt is of marketing speak

https://europe.autonews.c...o-tap-flat-panel-speakers
Reageer
Inbouw in platte Oled Tv's dan?
Reageer
Sony verkocht 5 jaar geleden al TV’s (A1 OLED) met een dergelijke techniek.
Reageer
Als ze dan toch bezig zijn met vibrerende panelen, kunnen ze dan de ruiten niet ook gebruiken? Als je een TV als speaker kan inzetten moet een ruit ook lukken lijkt me. Gekromde oppervlakken van veiligheidsglas zijn vast lastiger maar het moet wel een beetje een uitdaging blijven he, ik kan niet alles voorkouwen ;)
Reageer
Waarschijnlijk zijn ze tot de conclusie gekomen dat klanten graag binnen het geluid consumeren waar ze het beeld zien ;)
Reageer
Waarom beperkt tot auto, dat doet mij suggeren dat het alleen fatsoenlijk voor kleine ruimtes werkt, want anders zie ik het wel graag voor in de huiskamer, zoals iemand hierboven al aangaf, mooi voor oa Atmos aan het plafond.
Reageer
Iets zegt mij dat je van dit soort platte luidsprekers niet al te veel moet gaan verwachten want door de jaren heen zijn er wel al meer van dit soort ontwerpen op de markt gezet. Niet voor niets dat vele baswoofers flinke magneten hebben en behoorlijke spoelen om de conus aan te drijven. Lijkt mij heel sterk dat het LG opeens wel gelukt is om dan een goed geluid te persen uit zo'n plat ding.
Reageer