Qled-tv's Amazon hebben 'ambient mode' die tv automatisch aanzet

Amazon heeft zijn Fire Omni Qled-tv's aangekondigd. De tweede generatie Omni-smart-tv's van Amazon heeft een 'ambient mode', die met sensors probeert te detecteren of er mensen de woonkamer binnenlopen en aan de hand daarvan de tv aanzet.

De tv gaat vervolgens ook weer uit als gebruikers de kamer uitlopen, zegt Amazon op de productpagina. De sensors kunnen afgesteld worden in de instellingen, zodat gebruikers kunnen voorkomen dat de tv zichzelf inschakelt bij huisdieren. De ambient mode kan onder meer kunstwerken, eigen foto's en widgets laten zien. Die widgets kunnen informatie uit de agenda, weer en nieuws bevatten.

Het gaat om een 4k-tv's van 65" en 75" met qled-schermen van Samsung erin. De tv heeft een fald-backlight met 96 zones voor het verhogen van het contrast. Het gaat om een 60Hz-scherm met 3840x2160 pixels en ondersteuning voor onder meer Dolby Vision, HDR10, HDR10+ en HLG. De tv heeft drie HDMI 2.0-poorten en een enkele HDMI 2.1-poort met eARC. Ook zitten er ethernet en USB 2.0 op de tv's. De tv's kosten in de VS 800 dollar voor de 65"-versie en 1000 dollar voor de 75"-variant. Over een release in Europa is nog niets bekend.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

29-09-2022 • 09:53

76

Reacties (76)

76
76
39
0
0
27
Wijzig sortering
Ik snap het idee van een kunstwerk enzo, maar het is gewoon niet tof dat je daarvoor een tv aan moet hebben staan. Zolang het geen e-ink achtige oplossing is, lijkt me dit gewoon niet okay. Maar tja dat is mijn mening, ik snap heel goed dat mensen daar anders over denken. Toch het zou wat mij betreft gewoon zo snel mogelijk uitgefaseerd moeten worden.
Helemaal mee eens.
Ik heb een Boox ereader en die toont wanneer dat ding helemaal uitstaat haarscherpe mooie tekenkunst. Ziet er prachtig uit.

Doe gewoon een transparant e-ink laagje over je tv scherm, of (goedkoper en leuker) laat een e-ink scherm automatisch naar beneden rollen wanneer de tv uitgaat (mooi effect, doek omlaag).

Heb zelf The Frame 2018 of 2019, maar vooral omdat de witte frame zo mooi staat in de tv zithoek. Er wordt wel kunst getoond als je tv uitzet maar das tijdelijk. Als er niemand aanwezig is of licht uitgaat in de kamer gaat de tv vanzelf uit.
Een RBG e-ink scherm van 65” is nog best een uitdaging denk ik. Nog afgezien van het effect van een extra laag over je gewone scherm.
Daarom, rol je dat gewoon naar beneden wanneer de tv wordt uitgezet. Geen extra laag tijdens tv kijken.

En hoe groot zijn de schermen in de fabriek waaruit vervolgens de kleine e-reader schermpjes worden gesneden?

Geen idee.

Maar gewoon het beeld aanlaten met iets minder helderheid is natuurlijk een veel simpelere oplossing en doet het qua marketing nét zo goed. Daarom gaan we voorlopig geen tv met e-ink zien voor standby-art.
ja of goedkoper simpiler, rol gewoon een schilderij naar beneden :-)
Andersom zou het natuurlijk wel kunnen werken. Dat het panel uitgaat als je de kamer uitloopt of ver uit de buurt bent.
Dat zou best wat kunnen besparen. Ik moet toegeven dat ik regelmatig een console op pauze zet en dan even iets anders ga doen, terwijl de tv aan blijft staan.
Zolang je de functie uit kunt zetten lijkt het me geen probleem.

Als dat niet kan en je, zodra je de kamer, reclame te zien krijgt op de TV (wat uiteindelijk de echte reden is... kunstwerken, foto's en agenda is niets anders als een place-holder en natuurlijk onzin om geld te verantwoorden voor ontwikkeling), lijkt me dit een erg slechte ontwikkeling.

Want dat lijkt mij de bedoeling. De tv staat uit, Zodra je de ruimte binnenkomt. Springt de tv aan en krijg je op hoog volume (reclames zijn altijd harder dan normale programma's) keihard reclame te zien.
Uiteraard gebaseerd op de conversaties die je gehad hebt met je partner waarbij Alexa heeft meegeluisterd.

Uiteindelijk bepaald jezelf om er een aan te schaffen. Dat blijft natuurlijk je eigen keuze…

[Reactie gewijzigd door shakedown op 22 juli 2024 18:26]

Het is een optie/feature die je ook gewoon uit kan zetten als je er geen gebruik van maakt. Of alleen aanzetten als het leuk uitkomt, bijv. als je visite krijgt.

En in mijn/ons geval is het zeker een goede optie, omdat ik daardoor straks een lekker grote TV in de huiskamer kan hangen (ik wil liever een 65", we hebben nu 55") en m'n vriendin het ook nog eens erg tof vindt dat er niet zo'n groot zwart gat aan de muur hangt. En ik zie de lol daar ook wel van in.

Het verbruik blijft wel een dingetje, zeker met de huidige tarieven (en discours). Maar een The Frame gebruikt bijvoorbeeld 30% van de stroom in Art Mode ten opzichte van regulier verbruik, dat zal 60-100W zijn. Niet dat dat weinig is, maar dat verbruik is in de meeste gevallen dan ook zeker niet 24/7. Dit is en blijft inderdaad een persoonlijke afweging.
Heb daar ook dat gevoel bij.
Oled wil je enkel aan als je echt aan het kijken bent. Anders is het gewoon zinloos inbranden/opbranden.

[Reactie gewijzigd door System op 22 juli 2024 18:26]

Gelukkig is dit een QLED scherm van Samsung en geen OLED. Ik denk dat ze hetzelfde concept gebruiken als de Samsung Frame met de Art modus. Heb die toevallig hier hangen en zet alleen een schilderij op als er bezoek is. Krijg er wel vaak positieve reacties op
Aah, ik ben in de marketing val gelopen...
Je hebt gelijk. Dan is het enkel de energie factor. en dat is een persoonlijke keuze.
QD-OLED ;) ook verkeerd gelezen, een gewone LCD dus

[Reactie gewijzigd door apis29 op 22 juli 2024 18:26]

Wat is daar niet tof aan dan? Dat het wat energie verbruikt? Maar dan kun je van alles wel zeggen dat het niet tof is, vaatwasser, droger, auto en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Klopt ik denk ook dat het beter is om minder energie te gaan gebruiken ipv meer. En dit soort dingen helpt daar niet bij. Ik zou het ook verleidelijk vinden de functie toch te gebruiken denk ik. Er zou meer op energieverbruik gestuurd moeten eorde m.i.
En de volgende stap:

"Amazon TV's tonen reclame zodra je je eigen huiskamer in loopt."
Helaas is het tegenwoordig heel lastig om een niet smart tv te kopen. Ik heb mijn Samsung dus ook niet aan het internet hangen en nergens voorwaarden geaccepteerd.
Ik zie bij andere mensen met een Samsung TV allemaal reclame in hun settings. Daar heb je dan de volle pond voor betaald om vervolgens alsnog reclame voorgeschoteld te krijgen. Het is echt krankzinning geworden.
de 'volle pond' is discutabel. Immers zou de prijs waarschijnlijk hoger zijn als de fabrikant geen dergelijke afspraken zou hebben met hun partners.
Dat betwijfel ik, het is simpelweg meer marge maken op een tv. Ik geloof niet dat een tv duurder in de markt gezet zal worden als ze er geen reclame in stoppen.
Tijd voor fairphone om een fairtv te maken
Daar vrees ik dus ook voor. Gezien de specs lijkt de prijs mij zeker niet aan de hoge kant.
FireTV staat al bol van reclame. Die stap is allang genomen.
3 HDMI poorten met 2.0 en 1 HDMI poort 2.1 met eARC. Op de laatste sluit je dus je soundbar of receiver aan. Jammer, want je zou daar je PS5 of XBox Series X op aan willen sluiten toch voor de 120 Hz? Of zie ik iets over het hoofd?
De detectie functie kan overigens uiteraard ook helemaal uitgezet worden, want niet iedereen zit daar op te wachten.
De TV heeft geen 120hz dus je kan dat toch niet gebruiken
Dat was hetgeen ik dus over het hoofd zag. Merci.
Als je een receiver hebt die HDMI 2.1 ondersteunt maakt het niet uit. Als je receiver dat niet ondersteunt wil je een PS5/XSS/XSX inderdaad rechtsreeks op je TV aansluiten om van HDMI 2.1 gebruik te kunnen maken en het geluid over (e)ARC laten lopen. Dat laatste kan niet als alleen de enige HDMI 2.1 poort ARC ondersteunt. Dan ben je overgeleverd aan optical. Zolang je een 5.1 opstelling hebt is er nog niet echt een man over boord. Knappe jongen als je het verschil tussen lossy en lossless echt goed kan horen bij films/gaming. Voor een soundbar vind ik dat zelfs geen probleem, omdat je met alle respect, op een soundbar het verschil in geluidskwaliteit toch niet hoort. Atmos of surround via een soundbar is natuurlijk een gimmick.

Maar het is wel een bijzondere keuze van de fabrikant en een beperking voor de consument. Er zijn maar weinig mensen die de hele keten (console,receiver,tv) per direct omzetten naar HDMI 2.1. Dat kost (onnodig) veel geld. Mijn TV is nog perfect, net als mijn receiver. Die zijn HDMI 2.0b, mijn consoles HDMI 2.1. Stel ik koop een nieuwe HDMI 2.1 TV, dan vervang ik mijn receiver niet, omdat ie verder nog perfect werkt en alles ondersteunt wat ik wil (muv HDMI 2.1 dan).

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 22 juli 2024 18:26]

Ik had over het feit heen gelezen, dat 120 Hz toch niet ondersteund wordt door de Televisie zelf, zoals SebasKolk al opmerkte. Dus mijn observatie was fout en ik zag dus inderdaad iets over het hoofd.
Los van 120hz, ondersteunt de tv wel VRR. Dat is wel een prettige optie voor consolegebruikers.
3 HDMI poorten met 2.0 en 1 HDMI poort 2.1 met eARC. Op de laatste sluit je dus je soundbar of receiver aan. Jammer, want je zou daar je PS5 of XBox Series X op aan willen sluiten toch voor de 120 Hz? Of zie ik iets over het hoofd?
Als je receiver HDMI 2.1 ondersteunt, dan is daar toch niets mis mee? Dan sluit je je console aan op de receiver. Het is enkel jammer voor soundbar gebruikers (zonder passthrough ondersteuning vanuit de soundbar).
Het issue speelt ook vooral in het verhaal wat ik hierboven aanhaal. Je hebt geen HDMI 2.1 receiver, maar wel een tv en console.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 22 juli 2024 18:26]

Voor in een kantoor of handelspand kunnen zo een sensoren leuk zijn.

Maar gewoon in huis geeft het me toch maar de kriebels, zeker omdat bij Amazon alles leuk aan elkaar gekoppeld is.
Of in een hotel, waar nu al vaak welkomstinformatie op de TV wordt weergegeven als je voor het eerst je hotelkamer inloopt.

Dat zou met deze feature een hoop stroom besparen.
Die gaat vaak pas aan zodra je het pasje van het hotel in het slot steekt zodat de stroom in de kamer aan gaat toch?
Meeste hotelkamers moet je al het stroom activeren met de toegangskaart / willekeurige pas. Dan schakelt de TV bij sommige ketens ook al aan met een welkom bericht. Daarvoor hebben ze deze TV niet nodig.
De vraag is, hoe lang zal die oled mee gaan op kantoor? Dagdagelijks dezelfde weergaves.
Opbranden van oled is nog steeds een ding, allen voeren ze nu trucen uit zodat het minder opvalt
.

[Reactie gewijzigd door System op 22 juli 2024 18:26]

Alleen gaat het hier om Qled, geen oled dus dat probleem zal wel los lopen.
Jep, iemand was u al voor. Maar toch bedankt. :)
QD-OLED, geen QLED... Whoops, een LCD scherm dus zo te lezen, valt weer tegen dan

[Reactie gewijzigd door apis29 op 22 juli 2024 18:26]

Amazon wordt hiermee wel serieuzer in de TV branch. Goede concurrent voor de grote spelers.
Amazon een goede concurrent? Daar verschillen de meningen over. Bij mij komt er om meerdere redenen niets van het merk Amazon in huis en andere merken bestel ik ook liever bij echte winkels, daar betaal ik dan met liefde een paar tientjes meer voor.
Dat begrijp ik. Ik deel ook ergens je mening. Alleen niet iedereen kan die paar tientjes missen. Ik ben wel iemand die vaak bij Amazon besteld. Het gemak van gratis verzending met Amazon Prime + scherpe prijzen maakt het toch lastig om niet bij Amazon te blijven bestellen.
Het is dan wachten tot de concurrentie dood is, als je die paar tientjes nu niet kan missen, dan gaat het heel leuk worden.

Zelf kan ik het ook niet altijd missen, maar dan spaar ik wel wat langer of koop ik het maar niet.
Amazon gaat haar eigen TVs bovenaan zetten als je bij Amazon op zoek gaat naar TVs. Of om de schijn hoog te houden, eerst wat oninteressante TVs en dan die van Amazon.

Sowieso is dit de truc van Amazon. Derden zetten een nieuw product te koop via Amazon. Wordt dat nieuwe product een succes, en dat ziet Amazon met big data lang van tevoren al aankomen, dan doen ze een copy-paste van dat product en zetten ze het goedkoper op de eigen site. Dag dag origineel product, welkom Amazon kopie.

Walgelijk bedrijf, ik koop er niks, uit principe.
Kunnen of willen? Dat is het probleem met alles wat we tegenwoordig kopen, eigenlijk is 90% wat we kopen gemak of luxe.

Natuurlijk zijn er (op dit moment steeds meer) mensen die het echt niet kunnen betalen, maar we hebben het over een TV die minimaal 5 jaar mee gaat. In die tijd kun je best één keer niet uit eten of drinken en die paar tientjes besparen.


Maar je zegt het zelf al, het is gemak, en je betaald toch al voor prime, dus dan moet je er ook gebruik van maken. Uiteindelijk is Amazon de winnaar en wij de maatschappij de verliezer. Maar daar komen we over 10 jaar pas achter als er alleen nog maar dark stores bestaan.
"Natuurlijk zijn er (op dit moment steeds meer) mensen die het echt niet kunnen betalen, maar we hebben het over een TV die minimaal 5 jaar mee gaat. In die tijd kun je best één keer niet uit eten of drinken en die paar tientjes besparen."

Tsja het is alleen niet dat ik 5 jaar lang niks koop behalve de TV. Je doet meerdere aankopen natuurlijk waarop je elke keer "iets" bespaart.
Maar om terug naar de discussie te gaan. Als de prijs hetzelfde of niet veel scheelt koop ik ook liever bij lokale bedrijven. Ik volg vaak de tweaker pricewatch. Hier zitten helaas niet vaak kleine lokale bedrijfjes bij.
Ik vraag me af wat ze, anders dan de prijs drukken, gaan bewerkstelligen in de markt
Het idee van widgets vind ik dan wel weer handig. M'n agenda, nieuwsfeed, m'n crypto, e-mail notificaties op het scherm als ik in de buurt ben.
Dat is alleen handig als je alleen in huis bent. Mijn gezinsleden zitten niet te wachten op mijn widgets en ik niet op die van hen. Dus dan zou de sensor ook nog moeten weten wie er binnenloopt en dat wordt dan wel echt een beetje eng.
Je telefoon gaat toch ook alleen open bij jouw FaceID, zo bijzonder is dat toch niet hoor. Lijkt me niet per se toekomstmuziek of zo.
Maar wat als er 2 mensen binnenkomen? :D
Mijn telefoon gaat alleen open als ik op de juiste manier voor het toestel sta. Maar ik neem aan dat ik bij deze functie niet eerst recht voor de TV moet gaan staan.

Laat ik het anders zeggen, ik verwacht dat deze techniek gebruik maakt van simpele bewegingsmelders en niet met gezichtsherkenning.
Leven en laten leven. Als het gaat over stroomverbruik, dan zal de persoon die deze tv koopt wel wat te zeggen hebben over gaming. Ik zie er persoonlijk ook het nut niet van, maar als een ander hier nou blij van wordt.
Hoe lang zou het duren voordat Amazon hier ook reclames op gaat laten zien? Zou me niets verbazen namelijk.
Ja maar nee. Ik vraag me nu echt af of ik gewoon ouderwets, achterdochtig of minder lui ben dan ik zelf denk, maar al die sensoren... Het enige wat ik accepteer is dat m'n telefoon een microfoon en camera heeft die theoretisch aan kunnen gaan zonder dat ik het weet, maar al m'n andere apparatuur, nee dank je. Ik doe zelf de tv/licht/verwarming/oven etc wel aan - liefst met een fysieke knop/schakelaar.
OK, we zitten middenin een enorme energiecrisis en Amazon gaat je een TV verkopen die vanzelf aan gaat. Dit verzin je toch niet?
Nee idd. Maar ik denk daty deze live test voor toekomstige reclame en dus inkomsten het het waard maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.