ASUS introduceert twee ROG Phone 6D-smartphones met MediaTek Dimensity 9000+-soc

ASUS introduceert twee nieuwe ROG-telefoons: de ROG Phone 6D en ROG Phone 6D Ultimate. Beide telefoons tonen grote gelijkenissen met de huidige ROG Phone 6-serie, maar krijgen een Dimensity 9000 Plus-soc. De Ultimate-variant krijgt daarnaast een uitgebreider koelsysteem.

De grootste verandering in de ASUS ROG Phone 6D en ROG Phone 6D Ultimate is de MediaTek-soc, die beschikt over een Arm Cortex-X2-core op 3,2GHz, drie Cortex-A710-cores op 2,85GHz en vier Cortex-A510-cores. De huidige ROG Phone 6 heeft een Snapdragon 8+ Gen 1-chip van Qualcomm. De 6D komt daarnaast beschikbaar met maximaal 16GB geheugen en 256GB opslag, terwijl de Ultimate-variant standaard wordt geleverd met 512GB opslag. Beide telefoons krijgen Lpddr5x-geheugen en Bluetooth 5.3-ondersteuning.

De ROG Phone 6D Ultimate krijgt daarbij een afneembare AeroActive Portal. Dit koelsysteem kan aan de achterkant van de telefoon bevestigd worden en kan via een automatisch openende luchtinlaat het interne koelblok van de smartphone koelen. De ROG Phone 6 wordt ook geleverd met een afneembaar koelsysteem, maar dat heeft geen opening naar het koelsysteem van de smartphone.

De telefoons zijn verder vrijwel identiek aan de huidige ROG Phone 6-toestellen. De 6D-varianten krijgen opnieuw een 6,75"-amoledscherm met een refreshrate van 165Hz. Ook de accu van 6000mAh met ondersteuning voor 60W-snelladen blijft ongewijzigd. De behuizing zelf blijft ook ongewijzigd. De telefoons draaien net als de huidige ROG Phone 6-serie op ROG UI, dat is gebaseerd op Android 12.

De ROG Phone 6D Ultimate komt binnenkort beschikbaar in Europa en krijgt dan een adviesprijs van 1399 euro. De gewone ROG Phone 6D krijgt een adviesprijs van 949 euro. Voor dat bedrag levert ASUS een variant met 12GB geheugen en 256GB opslag.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

19-09-2022 • 15:34

36 Linkedin

Reacties (36)

Wijzig sortering
Hoe moet ik dit nu in verhouding zien tot handhelds als de steam deck? Dit lijkt me erg suboptimaal. Zeker qua koeling en dus prestaties. Enige voordeel is dan dat je geen twee apparaten meeneemt naar je werk trein.

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 19 september 2022 15:41]

Reageer
Volgens mij is de Asus ROG 6 op dit moment de snelste telefoon die je kan kopen, die ook nog eens zijn performance lang vasthoud en enigszins koel blijft. Daarmee dus gericht op mensen die graag willen gamen op hun telefoon, en niet alleen simpele puzzelspellen doen. Zo moet je het dan zien.

Asus is lekker bezig, naast de snelste smartphone voor gaming is hun Zenfone 9 ook een haast perfecte telefoon voor alledag en dat voor ~€700 incl topmodel SoC en overige onderdelen zoals een 3.5mm audiojack, in compact formaat. En qua uiterlijk ook geen 13-in-1 dozijn.

Nu alleen nog 6 jaar security updates beloven en ik ben tevreden :+

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 19 september 2022 15:46]

Reageer
Ik zoek echt ook iets met 5-6 jaar security updates. Upgrades is niet zo belangrijk.
Reageer
Kom je vanzelf bij iOS.
Samsung is voor mij geen optie. Planned obsolescence met hun glazen randen en achterkant, software waar ik niet bij van wordt en enorm veel bloatware.

Mijn Zenfone 9 heeft standaard nog minder apps geinstalleerd dan de Pixel 4a van mn partner. Heerlijk schoon, maar niet kaal: zo'n beetje alle features die ik verwacht zitten standaard ingebakken. Hoef niet te zoeken naar tools of apps die dat voor me regelen en bidden dat het compatibel is met mijn model.

Ik denk dat Asus wel langer dan 2-3 jaar security updates gaat geven, maar we gaan het zien. Voor 699 koop je 2 iPhone 14 Pro's, dus na 3 jaar een nieuwe telefoon die weer 3 jaar ondersteuning geeft is dan identiek aan een Apple.
Reageer
Samsung is voor mij geen optie. Planned obsolescence met hun glazen randen en achterkant, software waar ik niet bij van wordt en enorm veel bloatware.
Als je een hoesje hebt en een beschermlaagje maakt dat allemaal niet uit, als je apps van je home screen weg haalt maakt dat niet uit, dit argument is niet doordacht
Reageer
Jawel, want mijn S20 had (tijdens lockdown) in 3 maanden al een barst in rand tot camera eiland. Met een flink hoesje. Het blijft een glazen geval. Feit blijft dat het volstrekt onlogisch is om een apparaat waar je continu mee rondloopt, volledig rondom van glas te maken. De logica zit er gewoon helemaal niet. Alleen dat wat van glas hoeft te zijn, maak je van glas. Anders gebruik je iets veel sterkers.
Daarnaast zou ik een fabrikant sowieso vermijden die graag planned obsoloscence toepast. Maar dat doet bijna elke fabrikant helaas.
Reageer
ik heb meerdere samsung telefoons laten vallen nog nooit een barst in het scherm zelf of de achterkant gehad, dit is een geval van pech hebben met als gevolg dat je het merk begint te haten
Reageer
Oh nee hoor, het was een werk telefoon. Ik ben sowieso nooit groot fan van Samsung UI geweest.
Verder zou ik nooit zelf geld stoppen in een telefoon die volledig rondom van glas is, zeker niet heel veel geld (waar we het hier over hebben, topmodellen).
Maar voor mijn vader gewoon een Samsung gekocht. Die een normale rand en achterkant heeft.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 19 september 2022 16:23]

Reageer
oke, mijn ervaring verschilt, jammer dat je het anders ervaart
Reageer
Maar het gaat juist niet om individuele ervaringen, jouwe of mijne.
Gaat erom dat er bewust gekozen wordt voor hoger risico. Glas barst nou eenmaal. Je betaald de hoofprijs voor een gemiddeld Snapdragon 8 Gen1 toestel. Om die dan in het gevoeligste bakje te stoppen, is natuurlijk als product manager geen slimme keuze, maar wel een heel economische keuze, immers verlaag je je garantiekosten als fabrikant en verhoog je verkoopaantallen.

In elk geval ging het punt over software ondersteuning. 699 voor een telefoon met 3 jaar ondersteuning, dat kan je dan 2x uitgeven. Een iPhone Pro 14 kost je 1400 en heeft minimaal dubbele ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 19 september 2022 16:31]

Reageer
Ik heb al tijden geen iphone dus zou de software ondersteuning niet weten, ik dacht namelijk dat die heel slecht was. Maar ik heb liever een budget/midrange model voor 500 euro of minder met 3 jaar ondersteuning dan een model van 1500 met maximaal het dubbele qua ondersteuning. Ik ben dus ook naar een A53 5G geswitched eerder dit jaar
Reageer
van stevigheid van bijvoorbeeld de Iphone SE 2020 model kan ik alleen toejuichen.
Dat ding is zo krom als een banaan omdat ik dik 3 uur lang met mijn dikke kont (iPhone zat in kontzak :+ ) op was gaan zitten.
Het glas voor en achter in helemaal in orde.
en zelf waar de display zit ,zit alles nog bomvast voor deze een banaan werd.
De volgende word in nu 3 tot 4 maanden ook weer een iphone, gezien ik dan deze wil vervangen voor een iPhone 13/14 basis model.
Met een 2 jarig contract van bijvoorbeeld vodafone en dikke korting maandelijks omdat ik al klant bent met vaste/internet lijn.
Kijken welke aanbiedingen er gaan komen (Duitsland)
Reageer
Wel iets om rekening mee te houden, is de bkr registratie die je ermee oploopt door een lening af te sluiten voor je telefoon.
Reageer
BKR voor Duitsland?
Dat is waar ik nu woon namelijk.
Reageer
leuk een a53 typical window shopping. maar mijn note10+ heeft een betere Ip rating plus draadloos laden en na 3 jaar nog steeds 12gig ram. ja een fold 4, s22 ultra heeft ook 12gig ram . dit is hetzelfde als zeggen ja mijn a180d met renault motor uit 2018 heeft carplay en is dus beter dan een s63 uit 2004. dat is 10 jaar nieuwer is zegt niks ..... en ja een a lijn is gewoon budget , typische verhalen over ja ik laad toch wel met een draadje en zodra draadloos laden op zon a model komt nou dat is toch wel handig... kots

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 19 september 2022 18:43]

Reageer
Heb een samsung met snapdragon 888.
Achterkant is van plastic.
Alle bloatware is verwijderd met adb appcontrol.
Reageer
Is hij sneller dan de iphone 14 pro?
Reageer
Volgens mij kan het niet sneller dan dit op Android. Ik ervaar geen wachttijden. Zelfs het installeren van grote apps gaat binnen 3 seconden. Reviews zijn ook vrij eenduidig op dit gebied.
Reageer
Hoe moet ik dit nu in verhouding zien tot handhelds als de steam deck? Dit lijkt me erg suboptimaal. Zeker qua koeling en dus prestaties. Enige voordeel is dan dat je geen twee apparaten meeneemt naar je werk trein.
En dit is android, daar draaien lang niet zoveel games op als op een steam deck

[Reactie gewijzigd door mouthman73 op 19 september 2022 16:03]

Reageer
Geen idee waarom je een vergelijking wenst te maken met een Steam Deck, wat totaal anders is.
Reageer
Omdat beide apparaten bedoeld zijn om handheld te gamen?
Reageer
Stream games VS android games.... Is niet echt een vergelijking.
Reageer
Ik ben wel benieuwd hoe deze SOC zich houdt tegenover de Snapdragon variant. De prijzen zijn nagenoeg gelijk, dus dat doet vermoeden dat ze ongeveer hetzelfde zijn.

Aan de andere kant: waarom zou je met jezelf gaan concurreren dan?

Ik wacht de reviews even af 😄
Reageer
Bij een statische benchmark presteren ze nagenoeg gelijk. De Snapdragons hebben wel een veel betere GPU.
Reageer
Kan een slimme manier zijn om met mogelijke chip tekorten om te gaan.
Reageer
Uhh, kun je er ook mee telefoneren 🤣🤣
Gamen doe je op een pc of console
Niet op een veel te dure en inferieure telefoon
Reageer
Ik ook, totaal geen beleving op een telefoon.
Reageer
Ik denk dat iedereen dat zelf mag bepalen :)

Dit is overigens ook een potentieel goede smartphone voor een power user. Deze smartphones zijn sneller dan de meeste flagships, omdat ze zulke goede koeling hebben. Ze hebben bovendien een prachtig scherm, gaan heel lang mee dankzij de hele grote accu, hebben een 3.5 mm jack en een tweede USB poort, meer dan genoeg RAM, een OS dat bijna stock is en een snellader standaard in de doos.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 19 september 2022 21:45]

Reageer
Kan iemand mij in het kort uitleggen wat die nieuwere versies van Bluetooth nou precies doen. Ik heb het idee dat het nog altijd net zo traag is.
Reageer
Dit kun je in 2 minuten zelf googlen :?
Reageer
Kan je in 1 minuut uitleggen.
Reageer
Zeker niet, daar heb ik meerdere pagina's voor nodig
Reageer
Smartphone worden de laatste tijd zo snel uitgepoept. Even een nieuwe/andere chip, een andere kleurtje, letter achter de bestaande serie plakken en klaar is kees. Ook zijn de Pro/Ultimate modellen de laatste tijd helemaal niet meer zo meer als de standard modellen. Vroeger kreeg je nog een groter scherm enz.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 19 september 2022 16:23]

Reageer
Voor een PCB fabrikant als ASUS is dat nogal hun bestaansreden: processors en chips op een printplaat zetten. En ja, met een andere specificatie moet je het ook wel een andere naam geven.

Hoewel deze gezien mag worden als een Pro/Ultimate, vind ik deze telefoon verre van standaard qua looks, gebruiksdoel en prestaties.

Wat je overigens bedoelt met dat je vroeger nog een groter scherm kreeg is me niet heel duidelijk, maar deze heeft toch met 6,8" een redelijk groot scherm lijkt me.

[Reactie gewijzigd door vlaaing peerd op 19 september 2022 19:31]

Reageer
Maar het is zo makkelijk de laaste tijd en niet alleen Asus doet het ook Red Magic, Black Shark enz. De telefoons zien er hetzelfde uit als de de serie daarvoor. Alleen een andere chip en kleur.

Ja vroeger was een Ultra/Pro model meer verschillend dan met de normale model. Groter scherm enz. Nu noemen ze het al een Ultra/Pro model met alleen meer werkgeheugen en opslag.
Reageer