Microsoft komt in beperkt aantal landen met Outlook Lite-app voor Android

Microsoft heeft in een beperkt aantal landen een nieuwe Outlook Lite-app uitgebracht voor Android. De app is een stuk minder zwaar om te draaien en moet daarmee beter geschikt zijn voor minder krachtige smartphones.

In een blog deelt Microsoft de release van de Outlook Lite-app voor Android in onder andere Brazilië, Turkije en India. De Benelux staat niet bij het rijtje landen waar de app gedownload kan worden via de Play Store, maar Microsoft schrijft dat het de bedoeling is dat de Lite-variant ook naar andere landen komt in de toekomst.

De Outlook Lite vraagt volgens Microsoft een stuk minder van een telefoon. Zo moet de app ook kunnen draaien op smartphones met 1GB werkgeheugen en neemt de app maar 5MB opslagruimte in beslag. De Outlook Lite-app moet bovendien ook werken met langzamere internetverbindingen, bijvoorbeeld 2G en 3G.

Outlook Lite ondersteunt accounts van Outlook.com, Hotmail, Live, MSN, Microsoft 365 en Microsoft Exchange Online. Daarmee werkt de app niet voor alle accounts die je met de gewone Outlook-app kunt gebruiken. Wanneer Outlook wordt gebruikt met bijvoorbeeld Gmail, kan er geen gebruik worden gemaakt van de Lite-versie.

Door Robert Zomers

Redacteur

02-08-2022 • 20:54

79 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (78)

Wijzig sortering
Waarom steekt Microsoft niet wat moeite in een soort Outlook light voor Linux ? Daar is best wel vraag naar volgens mij. Vooral als IMAP/POP3 als 'legacy' protocol wordt genoemd.
Reageer
Ik mis dat ook wel ja, al heb ik FreeBSD en daar zal zelfs een linux versie niet naartoe komen (tenzij die open source zou worden).

MS Blokkeert idd tegenwoordig SMTP/IMAP met standaard authenticatie, je moet per se via hun webgedoe inloggen. Gelukkig functioneert de webversie van Outlook redelijk, hij is alleen erg traag. Maarja.. Email is sowieso niet iets waar ik nog veel mee bezig ben tegenwoordig.

Outlook voor Android is inderdaad supertraag, de database wordt te groot na verloop van tijd waardoor je notificaties krijgt en dan geen nieuwe mails ziet omdat de app nog de database aan het scannen is. Na 30 seconden of meer komt de mail dan pas tevoorschijn. Als je dan de app leeggooit is hij weer een tijdje snel alleen moet je dan wel opnieuw inloggen. En na een tijd gebeurt het dan weer.

Ik heb dit probleem op mijn werk gehad met een hele vloot aan toestellen die niet al te snel waren (Samsung A-serie). Uiteraard een case aangemaakt bij MS maar die bleven maar doen alsof ze daar nog noooooit van gehoord hadden. Terwijl het internet vol staat met klachten.

Volgens mij hebben ze het probleem nog steeds, ik heb er gelukkig niks meer mee te maken. Zelf gebruikte ik altijd al Nine die probleemloos werkt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 augustus 2022 21:59]

Reageer
Je kan verbinden met SMTP/IMAP door gebruik te maken van een app wachtwoord als je authenticatie, het is redelijk verstopt maar dat werkt bij mij redelijk.
Reageer
App paswoorden gaan dus niet meer werken na 1 oktober 2022. Dit is eveneens een vorm van "basic authentication".

The deprecation of basic authentication will also prevent the use of app passwords with apps that don't support two-step verification.


Bron: https://docs.microsoft.co...ntication-exchange-online
Reageer
Misschien wat buiten de context, maar waarom hebben apps onderling 2FA nodig?
Een enkele 256-bit key is ook veilig.
Reageer
een enkele 256-bit key samen met je wachtwoord en username is toch 2FA? of zie ik het nu te simpel? :)
Reageer
Factoren, as in:
Something you know (such as a password)
Something you have (such as a smart card)
Something you are (such as a fingerprint or other biometric method)

een key, wachtwoord & username komen allemaal uit dezelfde categorie, en dan is het dus niet MFA/2FA.

Zou overigens wel fijn vinden als dit blijft, lijkt mij ook safe enough :)
Reageer
Ik denk niet dat een key valt onder 'something you know'. Net zoals een TOTP eigenlijk ook een key is maar valt ook onder 'something you have' aangezien het apparaat de key weet en niet jij als persoon.

Onder het zelfde principe hoeft een wachtwoord ook niet onder 'something you know' te vallen in het geval je een Password manager gebruikt. In dat geval val je ook onder 'something you have' namelijk het device met de password manager.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey_KL op 3 augustus 2022 10:43]

Reageer
Ach wat fijn 8)7 , dat had ik dus gemist. Bedankt voor je comment, dan moet ik ook maar de online client gebruiken.
Reageer
Voor IMAP/POP heb je tegenwoordig oauth2 nodig.
Reageer
Is Kerberos/NTLM/GSSAPI helemaal uit-gefaseerd?
https://social.technet.mi...okens-for-pop3imap-access

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 3 augustus 2022 01:50]

Reageer
MS gebruikt het in de eigen Office apps helemaal niet meer in elk geval, ten faveure van ADFS..

Is ook wel beter want het heeft allerlei zwakheden zoals kerberoast, golden ticket enz. Nou hebben nieuwere NTML versies daar niet zo'n last van maar de meeste bedrijven die nog Kerberos gebruiken doen dat meestal omdat ze veel legacy spul hebben dus die kunnen niet upgraden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 augustus 2022 08:59]

Reageer
Ja, ik ken het ook van omgevingen die toen vrij normaal waren maar tegenwoordig worden bestempeld als legacy. Maar dat waren / zijn toch flinke partijen. Maar vandaar. Dan snap ik het sentiment in dit topic wat beter.
Ook heb ik eens een USB-dongle gezien die volgens mij via Kerberos het intranet op ging. En je hebt die Yubikeys.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 3 augustus 2022 11:46]

Reageer
Je kan ook de authenticatie gewoon weer terug zetten:
Set-TransportConfig -SmtpClientAuthenticationDisabled $true

Kan wel een paar uurtjes duren voordat de change is doorgevoerd, maar daarna werkt alles weer zoals voorheen. Niet helemaal zoals je het graag zou willen, maar als de clients problemen met authenticatie hebben (denk aan MFC's of andere diensten die de mail-omgeving moeten kunnen benaderen) dan is het een werkbare fix.

zie voor meer info o.a https://docs.microsoft.co...ed-client-smtp-submission
Reageer
Volgens mij is MS al een tijdje bezig met een soort one Outlook to Rule Them All, dat is stomgezegd de web-app, maar dan voor elk platform in een Electron container (Net zoals Teams eigenlijk).

https://www.zdnet.com/art...-email-client-to-testers/
Reageer
Voor 95% is Web Outlook genoeg. Echter voor de 5% is het een draak.

Je kunt met Electron veel leuke dingen doen die niet in web te doen zijn. Echter kiezen 99% van de bedrijven voor dat Electron gewoon een browser is.
Reageer
Tot vorige week kon je nog Outlook Web gebruiken bij gedeelde postvakken.
Reageer
Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat er aankomt, net als MS Teams gaat de volgende versie van Outlook een electron app (of hun Edge webview technologie) zijn en gelijk aan de web versie. Ik kan nu nergens meer een link vinden om het te bewijzen helaas.
Reageer
Ik vermoed dat het met het aantal gebruikers te maken heeft.
Reageer
Nou die wil ik ook wel op mijn krachtige smartphone hoor, het is een trend dat fabrikanten allerlei "handige" zaken inbouwen waar ik nooit gebruik van maak.

Smartphone heeft voldoende geheugen dus waarom efficiënt programmeren of geen extra zaken erin is de gedachte.
Reageer
Ik zou het fijn vinden als MS de vreemde beperking van maximaal 30 dagen oude mail zou opheffen. Soms heb ik een oudere mail nodig en dan is die niet te vinden omdat het langer dan 30 dagen geleden is. Dit probleem speelt al jaren en er zijn meerdere topics op de MS forums over, maar men weigert er iets aan te doen. Gek genoeg heb je deze limiet op de iOS-versie niet. Ik snap 'm niet meer...
Reageer
Persoonlijk denk ik dat een Smartphone applicatie efficient zou moeten draaien , op een apparaat , dat de hele dag (of soms wel dagen) op een batterij moet werken, dus ik vind het raar dat een lite versie op een 1gb ram telefoon zou moeten kunnen draaien ? 8)7 ..

Zo merk ik ook , als ik Teams draai op mn werk telefoon dat , het de batterij sneller leeg zuigt .. dus ik ben er huiverig op om op Android outlook of teams te draaien
Reageer
leuk al die lite apps maar hadden ze niet gewoon de bestaande app minder zwaar kunnen maken?

en dat de app ook op 2g en 3g moet werken verklaart wel waarom de gewone app al amper op gewone 4g werkt en 4g+ bijna verplicht is

[Reactie gewijzigd door Jeffrey2107 op 3 augustus 2022 11:20]

Reageer
Is zo'n lite app niet een glorified progressive web app (PWA) die je via de store kunt downloaden?
Ik zie het verschil niet echt in behalve dat een normale (of lite) app meer toegang heeft tot functionaliteit dan een sandboxed PWA.

Hoe dan ook, ik heb er wel interesse in. Outlook is de enige app die iets van degelijkheid uitstraalt, bij gmail kun je namelijk niet eens per account een andere handtekening gebruiken. Ik gebruik de app zelf bijna nooit, dus is zo'n lite versie wel ideaal.

[Reactie gewijzigd door FPSUsername op 3 augustus 2022 11:36]

Reageer
Via APK mirror kun je Outlook Lite binnen hengelen. Je kunt overigens maar 1 account instellen, toekomstige versies zouden meerdere accounts ondersteunen.
Reageer
Ben benieuwd of ze ook bij deze lite versie bing gaan pushen. In de huidige versie van de outlook app voegt microsoft automatisch "Bing Search", naast de standaard "Web search" toe aan het menu in Chrome. Dit is voor mij de voornaamste reden om de outlook app niet te gebruiken.
Reageer
Ha zijn ze die toer op aan't gaan zoals de vroegere Iexplorer balken.
Reageer
Eerste waar ik ook aan dacht. Die Bing search optie is niets meer dan extra, ongevraagde en enorm irriterende bloat die ze stiekem toevoegen. Haal je 'm weg, dan is deze een week later weer terug.

Laat ze dat soort dingen eerst maar eens verwijderen.
Reageer
Vraag me weleens af hoe ze bij Microsoft dat faalbeleid consistent houden over het verloop heen. Het is toch knap dat ze de fasering vast software zo consistent houden:

1. Release van software
3. "Nee community, onze software is niet traag en log... wij zijn de beste"
4. "Onzin"
5. Oké, hier komt de aangepaste variant.
6. Aangepaste variant werkt niet, we gaan het overnieuw doen.

Ergens heb ik er wel respect voor. Ongeacht wie de touwtjes in handen heeft, lukt het nooit die cruciale stap 2 mee te pakken: "Lekkere software Microsoft!". Het zou ze zoveel minder resources kosten....

Uiteindelijk gebruikt iedereen het toch wel, je kunt nu eenmaal niet om MS heen. Het is zo :)
Reageer
Ze gooien in ieder geval niet welk product naar 5 jaar de kliko in en laten gebruikers een nieuw product kiezen zoals Google.

De lifetimecycle van sommige MS producten is inderdaad bijzonder.
Reageer
Zou fijn zijn als Outlook ook weer terugkomt in chrome(book) Android playstore.
Hoewel de playstore in de Chrome omgeving wel de zwakste schakel is.
Wordt bij mij niet geüpdatet. Chrome wel uiteraard.
Reageer