Microsoft verandert beleid rond telemetrieverzameling van zakelijke gebruikers

Microsoft verandert de manier waarop het telemetrie verzamelt van Europese zakelijke klanten. Nu wordt nog via policies per apparaat bepaald wie de verwerker is, maar in de toekomst gebeurt dat via één beleid in Active Directory.

Microsoft schrijft in een blogpost dat het stopt met de policies die het nu hanteert. Dat zijn opties om binnen een enterpriseomgeving per apparaat in te stellen wie de verwerker van data is. In plaats daarvan komt er een 'organisatiebrede configuratie gebaseerd op Azure Active Directory om Microsofts rol bij het verwerken van data te bepalen'. Dat betekent dat beheerders dat voortaan via AD kunnen regelen, waarbij Microsoft de verwerker is en het bedrijf de verwerkingsverantwoordelijke. Dat gebeurt 'vanuit compliance-oogpunt', schrijft het bedrijf.

De regels gelden alleen voor bedrijven die in Europa zijn gevestigd. Microsoft verandert het beleid om aan de strengere eisen van Europese privacytoezichthouders te voldoen. Het bedrijf kreeg in het verleden meerdere keren kritiek op de manier waarop het diagnostische data verzamelde, onder andere in diensten als Office 365 bij de Nederlandse overheid. In de toekomst wordt alle data van Europese gebruikers die door Microsoft wordt verwerkt, opgeslagen in de EU.

De veranderingen zitten in Windows-builds 25169 en hoger, die momenteel in het Dev Channel zit. Het bedrijf maakt later dit jaar meer bekend over hoe dat gaat voor andere Windows-versies, zoals bij Windows 10 en Windows 11. De veranderingen worden pas definitief doorgevoerd in het laatste kwartaal van dit jaar.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

30-07-2022 • 13:37

138 Linkedin

Reacties (138)

Wijzig sortering
Maar als het in Azure AD zit, vereist dit dus wel dat je apparaten ook gejoined zijn met AAD neem ik aan. Anders lijkt het mij moeilijk om dat toe te passen tenzij je het ook in GPOs gaat kunnen doen.
Reageer
Van de website:
In all cases, enrollment in the Windows diagnostic data processor configuration requires a device to be joined to an Azure AD tenant. If a device isn't properly enrolled, Microsoft will act as the controller for Windows diagnostic data in accordance with the Microsoft Privacy Statement and the Data Protection Addendum terms won't apply.
Dus wat je zegt klopt helemaal.
Vraag me af of deze dingen op termijn ook naar on-premise AD komen...

Edit: het zou me ook niets verbazen als ze dat juist niet doen om zo meer bedrijven richting Azure AD te pushen...wellicht het begin van het einde voor de on-prem AD?

[Reactie gewijzigd door Mike2k op 30 juli 2022 13:57]

Reageer
Vraag me af of deze dingen op termijn ook naar on-premise AD komen...
Reken daar maar niet op ...

De macht van Microsoft is gewoon te groot geworden. kijk gewoon naar wat er met Microsoft Teams gebeurd is. Oop een paar jaar tijd is de concurrentie (en dat zijn ook geen kleintjes ) nagenoeg compleet van de kaart geveegd.
Microsoft bepaalt gewwon heel erg de "IT-Agenda" van de meeste bedrijven

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 30 juli 2022 14:34]

Reageer
Dat komt m.i. ook omdat Teams gewoon een prima en volledig product is. Concurrenten kunnen bepaalde dingen vast beter (denk aan Webex en Zoom voor video conferencing), maar Teams kan álles. Dus misschien scoort het op alles wat het kan maar een 7 of 8, maar het kan wel 10 dingen (chatten, meeten, video, telefonie, bestanden delen en erin samenwerken vanuit Teams zelf i.p.v. cross-launch, volledig AD integrated dus groepen, volledig Exchange en Sharepoint integrated dus compliance policies).

Veel concurrenten kunnen een aantal dingen vast beter en scoren dan misschien een 9 of 10 op dat vlak, maar kunnen zeg maar 5 dingen. Dus even simpel gezegd scoort Teams dan 10x een 7-8 = 70-80 punten, vs. concurrent die 5x een 9-10 = 45-50 punten scoort.

Beetje kort door de bocht, maar dit is voor zover ik terug kan zien de grote reden waarom Teams het zo goed doet (naast natuurlijk dat je het 'gratis' erbij krijgt).

[Reactie gewijzigd door RuuddieBoy op 30 juli 2022 22:12]

Reageer
Beetje late reactie, maar Teams is niet prima en ook niet volledig.
Probeer maar eens als consultant meerdere zakelijkse accounts te onderhouden in Teams; kan je alvast verklappen dat dat niet lukt, dus dan zit je met zowel je eigen werkgever als je eindklant die beiden Teams gebruiken en kan je vervolgens bij één van de twee alleen als guest bij meetings zijn. Ziet er nou niet echt professioneel uit.
Reageer
Probleem is net als met IE. Koop je MS 365 krijg je zonder extra kosten teams er bij. Google doet dit ook met meet.

Maar…… grootse deel van de bedrijven hebben gewoon een E5 of hoger draaien. Als je dus teams en andere voordelen krijg zonder extra te betalen. Waarom zou je dan nog zoom of andere systemen gebruiken.

Teams is daarnaast ook de vervanger van MS lync/Skype geworden. Bedrijven die dus al lync/skype gebruikte. Kunnen met dezelfde hardware nog steeds gebruik maken van de diensten. Dus ook de vaste telefoon en conf telefoons.
Reageer
Probleem is niet als met IE, immers het betreft hier geen consumenten en bovendien is een productiviteitspakket tegenwoordig incompleet zonder communicatietooling.
Reageer
Betreft geen consumenten?? De bedrijven willen ook communiceren met hun klanten. Kijk naar een hypotheek adviseur. Die bieden nu ook virtueel contact aan via teams. De oudste van ons loopt bij een kinder fysio. Ouder gesprek gaat via teams.

Rapport gesprekken, scholen bieden nu ook gesprekken aan via teams.

Kinderen die huiswerk hebben communiceren met klasgenoten via teams.

Er zijn tal van alternatieven te krijgen, maar waarom meer betalen als het al in je licentie zit opgenomen.
Zo knal je de concurrent wel makkelijk uit de baan.
Reageer
Betreft geen consumenten??
Ja, alle voorbeelden die je geeft zijn licentietechnisch zakelijk gebruik. Wat die zakelijke gebruiker vervolgens doet moet binnen de kaders van de wet vallen en als die dus communiceert met consumenten moeten ze er voor zorgen dat de software die ze daarvoor gebruiken daartoe geschikt is. Ik weet vrij zeker dat (al dan niet met hulp van deze aanpassing) dat gewoon zo is, MS is ook niet bepaald op hun achterhoofd gevallen ;)
Reageer
Jij kan als consument gewoon gratis gebruik maken van teams via een Outlook.com account.

Gezien teams de vervanger is van Skype als Skype de vervanger is van lync en die van MS communicator.
Reageer
Sidenote: E5 is het duurste pakket, mogelijk bedoelde je E3.
Reageer
Teams is heel veel maar ik zou het niet prima noemen. Ik weiger om naar Windows 11 over te stappen omdat 90% van m'n productiviteitsopties en toegankelijkheidsopties mist, en daardoor zit ik vast aan een of ander stuk buggy en sloridg geschreven software wat zó intelligent is dat als je een plaatje uit een kanaal kopieert hij je een blob MIME- of BASE64-encoded data geeft.

En je hebt een i7 nodig voor een béétje vloeiend klikken door de app heen en dan nog voelt het vaak als stroop.

User experience 3/10 wat mij betreft in vergelijking met de alternatieven.
Reageer
Teams is geen product.
Het is een Shell om Sharepoint en Skype (for Business).
Een hele matige shell, mag ik wel zeggen.
Reageer
https://www.theverge.com/...s-per-day-pichai-earnings
Meet’s 100 million daily users is lower than Zoom’s 300 million daily users, however.
https://www.businessofapp...crosoft-teams-statistics/
Microsoft Teams reached 270 million users in 2022, up from 145 million it reported in 2021
Het artikel van The Verge is uit 2020, de 2e link uit 2022. Binnen mijn 'bubbel' zijn Google meet (oa mijn werk) en Zoom redelijk dominant, en Teams komt ook redelijk vaak voor. Ik zou zeggen 40/40/20 voor Meet/Teams/Zoom.
Reageer
Ik was in mei op ISE2022 zowat alle grote standhouders vertelde me toch dat van alles dat ze verkochten 80% Teams en de overige 20% daar hadden ze het zelfs niet over. En dan praten we toch over grote distributeurs en fabrikanten, als Techdata/Polycom/…
Maar goed cijfers heb ik niet .
Reageer
Toch kom ik nog genoeg klanten van ons tegen die Zoom, Webex of bluejeans gebruiken.
Reageer
WebEx kom je veel tegen bij de grotere partijen. Onze grote klanten zijn blij dat wij "ook WebEx gebruiken".
Reageer
Grappig, bij ons gebruiken juist de meesten Teams en een enkeling Zoom.
Wij hadden Webex, maar hebben zoveel kwaliteitsproblemen dat we overstapt zijn.
Reageer
Kwaliteitsproblemen? Met WebEx? Vreemd. Het is juist mijn ervaring dat WebEx erg stabiel is en juist Teams/Zoom/Google Meet/etc. vaker last hebben van kwaliteits issues. Het enige nadeel van WebEx vind ik de prijs. Zoom bijvoorbeeld is flink goedkoper.
Reageer
Ja, wij hebben echt flinke problemen gehad met de audio die regelmatig uitviel bij mensen. Stonden niet op mute, maar niemand kon ze horen.
Hele test scenario's mee gehad, mensen die de webinterface gebruiken versus geïnstalleerde app, mensen op wifi versus bekabeld of telefonisch inbellen, locaties vergeleken etc. Probleem was ook niet consequent altijd bij dezelfde persoon of locatie gebonden.

De eerste jaren dat Webex gebruikt werd werkte het prima. Is een tijd eerst alleen gebruikt om beeld te delen met een ander teleconfercencing systeem ernaast om in te bellen. Toen een paar jaar probleemloos ook gebeld met Webex, maar toen er problemen ontstonden en dat na 9 maanden ellende nog niet opgelost was zijn we over gestapt.
Reageer
Hmm, vreemd. Ik geef les en iedere week zijn er alle werkdagen meerdere sessies (meerdere trainingen) die de hele dag duren. Eigenlijk nooit problemen die door WebEx veroorzaakt worden. Of er nou één cursist is of een groep van 20, de kwaliteit is erg stabiel.
Reageer
ik reken er juist wel op, want als het in de cloud nodig is om te voldoen aan de strengere eisen, dan is er geen enkele reden waarom dat on-premise NIET nodig zou zijn.

Verder is dit nogal makkelijk weggeschreven: "Microsoft de verwerker is en het bedrijf de verwerkingsverantwoordelijke". Als je de verwerker niet kunt wijzigen, dan is het wel heel makkelijk om het bedrijf verantwoordelijk te stellen. Degene die initieel een verwerker aanduidt (hetzij de gebruiker, het bedrijf of de leverancier) zou ook initieel de verantwoordelijke moeten zijn, al helemaal als telemetry opt-out is (wat dacht ik niet expliciet was toegelaten)
Reageer
(Lokale) AD heb je in eigen beheer en ben je je eigen dataverwerker, dus hoezo?
Reageer
Het gaat hier om telemetrie verzamelt in Windows en Office. Die data wordt sowieso verzameld en doorgestuurd, ongeacht of je AD on-prem gebruikt danwel Azure AD. Nu komt er dus voor die laatste een eenvoudige manier om in te stellen wie de gegevensverwerker is, maar voor die eerste blijft het dus aanmodderen.
Reageer
Nee, je hebt geen keuze wie de gegevensverwerker is. Ik heb het document ff doorgelezen:
For Windows devices with diagnostic data turned on and that are joined to an Azure AD tenant with billing address in the EU or EFTA, the Windows diagnostic data for that device will be automatically configured for the processor option. The Windows diagnostic data for those devices will be processed in Europe.

From a compliance standpoint, this change means that Microsoft will be the processor and the organization will be the controller of the Windows diagnostic data. IT admins for those organizations will become responsible for responding to their users’ data subject requests.
het was, is en blijft dus nog altijd Microsoft, alleen gebeurt het dan in de EU ipv in de VS en schuiven ze de verantwoordelijkheid af op het bedrijf.
Reageer
For Windows devices with diagnostic data turned on
Uit deze verwoording leid ik af dat je het ook uit kan zetten.

Als je het aan laat staan, dan is dat "jouw" verantwoording, vind ik niet zo'n rare beredenering.
Reageer
Er is geen enkel Microsoft systeem dat telemetrie niet naar de cloud verstuurd. Lokale AD ‘zegt’ hier niets over…
Reageer
wellicht het begin van het einde voor de on-prem AD?
Ik mag hopen dat je mee hebt gekregen dat onpremise al heel lang ‘dood’ is?
Alle producten die Microsoft ontwikkeld worden primair gemaakt voor ‘de cloud’, in hun geval Azure.
Ze brengen nog wel producten naar on-premise klanten die ‘nog niet klaar zijn voor de transitie’ maar die bevatten bij lange na niet de features of ontwikkeling van de Azure producten. Microsoft is ook heel duidelijk dat ze verwachten dat je ook in de ‘transitie’ zit.

Lokale AD heeft al heel erg lang geen grote update meer gehad en heeft ook geen toekomst. Hoe kan een lokaal systeem nu werken met een moderne werkplek. Een werkplek die overal kan zijn?
AD is ontwikkeld in een tijd dat internet net op kwam en je kunt deze servers niet zomaar aan het internet hangen. Dit vereist een aparte opzet in je DMZ en een complexe firewall setup.

[Reactie gewijzigd door dycell op 31 juli 2022 00:07]

Reageer
Als het nodig is draait er gewoon een on premise service, kan MS anders willen, maar zo werkt het niet
Reageer
Het zijn de mensen die de onpremise service hebben gebouwd.
Als zij daar geen ontwikkeling meer in stoppen zal het jou zeker beïnvloeden. Denk maar aan support.
De meeste toekomstige diensten kun je niet koppelen. Dat verloopt via azure AD.
Reageer
aaaaah.... de marketing leugen van MS heeft jou ook bereikt.
Blij om te zien dat dat de miljarden die MS daaraan heeft besteedt daadwerkelijk effect hebben gehad.

Ik zal je even met beide benen op de grond zetten:
Microsoft wil graag dat je hun nieuwe producten gebruikt ze daar meer winst op maken en ze hun ontwikkelingskosten voor deze 'nieuwe' producten graag al (voordat het product af is) willen doorbelasten aan de klant.

Uiteraard is on premisses AD een product dat op termijn zal verdwijnen als de connectivity toeneemt en latency minder wordt.
Een leuk kantooromgevinkje of een kleine administratieve omgeving zal nu ook wel naar de cloud kunnen. I
Echter in productieomgevingen waar een minuut stilstand een kostenpost van tienduizenden euro's betekent en op plaatsen waar een glasvezel nog een illusie is...daar duurt het nog wel even voordat "online" een valide oplossing is.
Reageer
aaaaah.... de marketing leugen van MS heeft jou ook bereikt.
Blij om te zien dat dat de miljarden die MS daaraan heeft besteedt daadwerkelijk effect hebben gehad.

Haha, en ik wordt vaak weggezet als MS criticus. Nice en thanks! :)

Microsoft wil graag dat je hun nieuwe producten gebruikt ze daar meer winst op maken
Helaas, kerel. Als je gewoon kritisch kijkt dan zie je gewoon dat de on-premise producten nog 0,0 ontwikkeling krijgen. Zie bijvoorbeeld Microsoft Exchange, de laatste versies bieden echt helemaal geen reden om te upgraden anders dan ondersteuning en hebben een daarnaast sterk verlaagde support leeftijd (Exchange 2016 en 2019 hebben dezelfde einddatum).
En als je ooit een business case schrijft dan zie je dat on-premise financieel helemaal niet meer kan tenzij je een heel goede speciale reden hebt. Maar voor alles onder de 10.000 mailboxen ontkom je simpelweg niet aan Exchange online als de goedkoopste oplossing. Dat is geen marketing, dat zijn namelijk de prijzen die Microsoft zelf bepaald.

en ze hun ontwikkelingskosten voor deze 'nieuwe' producten graag al (voordat het product af is) willen doorbelasten aan de klant.
Het product is nooit af, zie ook Agile development. Heel normaal de laatste 10 jaar? Iedereen doet dit tegenwoordig?
Maar juist de on-premise organisaties betalen relatief veel t.o.v. cloud gebruikers. Dus die betalen de ontwikkelingskosten voor deze 'nieuwe' producten.

Uiteraard is on premisses AD een product dat op termijn zal verdwijnen als de connectivity toeneemt en latency minder wordt.
Nou, connectivity zal hier in Nederland echt niet veel toenemen. We hebben al 5G wat sterk overkill is in de meeste situaties en latency is helemaal niet relevant in een moderne werkplek (video vergaderen uitgezonderd). Juist in ouderwetse systemen als terminal servers en VDI is latency belangrijk en iets dat ze nooit zullen oplossen (vandaar dat men de moderne werkplek heeft ontwikkeld).

Een leuk kantooromgevinkje of een kleine administratieve omgeving zal nu ook wel naar de cloud kunnen. Echter in productieomgevingen waar een minuut stilstand een kostenpost van tienduizenden euro's betekent en op plaatsen waar een glasvezel nog een illusie is...daar duurt het nog wel even voordat "online" een valide oplossing is.
Haha, echt? Ken je een mogelijk nieuwe techniek genaamd e-mail? Ik ken geen bedrijf dat hun financiële administratie nog met papier doet maar die nieuwerwetse 'online' oplossingen zijn inderdaad niet werkbaar... Al mijn muziek is ook nog in offline MP3, streaming is onwerkbaar en mijn video kijk ik niet op Youtube maar gewoon nog met VHS....
Maar grappen achterwege, ik zit al meer dan tien jaar 'in de cloud'. Eerst 5 jaar Office 365 en daarna in Google Workspace. Ik herken mij niet echt in je argumenten. Neem het niet persoonlijk, ik snap dat het voor veel mensen allemaal nog abstract lijkt 'de cloud' maar 'de cloud' is al lang en breed veel beter dan de oplossingen die vroeger hadden.

En 'de cloud' is al lang en breed de enige optie voor software ontwikkeling. Waar denk je dat iedere online dienst die je dagelijks. gebruikt op draait? Het is waarschijnlijk AWS, Google of Azure.
Reageer
Al eens HighPerformanceCluster tbv FEM (krachtenberekeningen van constructies) afgenomen uit de cloud?
Of tientallen SaaS applicaties aan elkaar geknoopt compleet met DataWareHouse.
Of al eens 50.000 snoepjes per minuut voorbij zien komen op een lopende band waar met perslucht het misvormde snoepje van de band geblazen wordt. Met een latency van 2 a 3 ms doe je het in de cloud best leuk, maar dan zit dat misvormde snoepje al en breed in een snoepzak.
Een glasoven die stilvalt vanwege een haperende internetlijn moet zijn inhoud dumpen of koelt compleet met inhoud af waarna deze afgebroken moet worden. In beide gevallen produceer je voorlopig geen glaswerk meer.

Manufacturing en engineering is heel wat anders dan een email en administratie.
Er komt een tijd dat dit ook vanuit de cloud gaat, maar voorlopig gaat dat nog even niet lukken

[Reactie gewijzigd door Vogel666 op 2 augustus 2022 17:00]

Reageer
Al eens HighPerformanceCluster tbv FEM (krachtenberekeningen van constructies) afgenomen uit de cloud?
Ja? Het hele punt met 'cloud' is dat je gebruik kan maken van gigantisch veel rekenkracht? Natuurlijk kun je gehele zelf rekenclusters plaatsen maar in de meeste gevallen draaien die niet 24/7 en ben je beter uit door gewoon in te huren...

Of tientallen SaaS applicaties aan elkaar geknoopt compleet met DataWareHouse.
Euum, ja. Goede SaaS applicaites hebben goede API's? Man, dat is met moderne cloud software juist veel eenvoudigers dan die ouderwetse ompremise systemen?

Of al eens 50.000 snoepjes per minuut voorbij zien komen op een lopende band waar met perslucht het misvormde snoepje van de band geblazen wordt. Met een latency van 2 a 3 ms doe je het in de cloud best leuk, maar dan zit dat misvormde snoepje al en breed in een snoepzak.
Volgens mij snap je helemaal niets van hoe je cloud gebruikt? Je trained een AI / ML model (in de cloud) en die zet je lokaal neer door middel van een camera en raspberry pi (beetje overdreven maar maak er een Intel NUC van). Beeldverwerking zou je zelfs kunnen versnellen met een Coral.ai kaartje. En raad eens waar dit allemaal vandaan komt? Google..... Ik ken een organisatie die dit met brood doet. En met een veel lagere latency dan 2-3 ms....

Een glasoven die stilvalt vanwege een haperende internetlijn moet zijn inhoud dumpen of koelt compleet met inhoud af waarna deze afgebroken moet worden. In beide gevallen produceer je voorlopig geen glaswerk meer.


Manufacturing en engineering is heel wat anders dan een email en administratie.
Man, de hele maak-industrie staat momenteel op zijn kop vanwege de mooie dingen die je dankzij de cloud kan doen.. Ik kan vrijwel alles door grote modellen te trainen op een back-end wie weet waar... Een engineer in een garage heeft plotseling toegang tot productie processen en videokaart clusters voor iedere situatie bedenkelijk....

Er komt een tijd dat dit ook vanuit de cloud gaat, maar voorlopig gaat dat nog even niet lukken
Je snapt het volgens mij niet helemaal. Alle grote dingen doe in de back-end zodat je front-end lean blijft. Met andere woorden, grote berekeningen doe je in een cloud zodat je voorkant op een raspberry pi kan draaien (nogmaals iets overdreven maar het gaat om het idee wat ik over probeer te brengen)...

Cloud is niet een catch-all, do-all oplossing. Daar ga je slim mee om, net als je workloads. Daarbij moet je wel je werkprocess intelligent inrichten. Dat is echter bij de meeste organisaties decennia geleden al gedaan met hun verplaatsing naar datacenters. Deze zaken nu naar een random cloud aanbieder brengen is veel eenvoudigers en goedkoper (again, als je het met verstand doet).
Reageer
AD is ontwikkeld in een tijd dat internet net op kwam en bied geen enkele ondersteuning voor moderne zaken als SAML of OpenID.
Beide zijn beschikbaar met ADFS?
Reageer
Dat doe je door een extra set servers.
Ik zal mijn antwoord aanpassen.
Reageer
Dood als in ontwikkeling, niet verdiensten. Kijk naar de laatste 2 grote server releases en wat zie je qua ontwikkeling? Helemaal niets. Exchange, Sharepoint, Server allemaal featureloos in tegenstelling tot hun cloud varianten.

Zo'n omschakeling kost heel veel tijd. En Microsoft perst iedere cent uit de organisaties die 'de transitie' niet (snel genoeg) maken. Je kunt ook helemaal geen business case meer maken voor onpremise.

Dat MS knetter wel geld verdiend aan de onpremise klanten zegt dus helemaal niets. Man, je moet het geklaag eens horen van service providers als MS eenzijdig de prijzen weer verhogen. Die kunnen al amper rondkomen met hun virtuele desktops. En de kortingen vliegen rond als je naar Azure wil gaan. Micrsoft betaald je zelfs de mensen voor de transitie via vouchers. I would know want ik heb al meer dan 10 van die trajecten gedaan. Daarom heb ik ook totaal geen medelijden met organisaties die uitgekleed worden. Als je het nu nog niet snapt, geen probleem. Trek die portefeuille maar!
Reageer
Ik geloof niet dat Windows ooit technisch "dood gaat". Da's bijna hetzelfde als de claim dat de goodwill van de naam Redbull failliet is.
De ' desktop' is al heel lang dood. Waar vroeger Windows een belangrijk platform was is het nu een platform om diensten te verkopen (Office 365, Windows MDM). Dat zie je ook weer terug in de grote hoeveelheid telemetrie die verzameld wordt, de ongewilde apps in je startmenu en letterlijk reclame in je gratis ge-upgrade besturingssysteem.

Als het gaat over ontwikkeling van feature-loos, Microsoft hanteert gewoon support termijnen en vooralsnog verlengen ze telkens van alles.
Ze verlengen helemaal niets, ze brengen de supportdatums juist zwaar terug.
https://docs.microsoft.co...ucts/exchange-server-2016
https://docs.microsoft.co...ucts/exchange-server-2019
Beide einddatums zijn volledig gelijk. Ik hoop dat dit geen nieuws voor je is.

Enig idee hoeveel soorten software er wel niet mee moeten verhuizen; alleen in 2010 hadden ze al meer dan 50.000 ISV's en ik weet niet hoeveel MCSD'ers en MSCE'ers. En die maakten allemaal winst dus backward-compatibility is vanuit meerdere perspectieven een vereiste.
Ik ben al meer dan tien jaar MSCE op drie vlakken dus ja, ik ben er van op de hoogte.

Maar nu wil Microsoft graag af van 32 bit generic en van alles van voor .NET 4.5+. Een zeer riskante strategie want daar ligt het hart en de roots van hun meest loyale fanbase, waarvan velen toch een beetje heimwee hebben
Omdat ze weten dat hun verdienmodel geen stand houdt in de toekomst. Ze moesten radicaal om en dat is wat Nadella heeft gedaan. "Cloud First, Mobile First".

Microsoft heeft al eerder een epyc blunder gemaakt van $8B met hun Win8.1 Mobile endeavor, met de Nokia overname
Mwa, natuurlijk is het groot gefaald maar ik heb wel respect voor die beslissing. Men zag ten minste dat mobile heel groot zou worden. Wat is tegenwoordig het meest gebruikte besturingssysteem? Android, voor veel mensen in de wereld hun eerste besturingssysteem. Ze namen een kans en de technische zaken waren zeker op orde. Windows mobile lag technisch mijlenver voor op de concurrentie. Maar ze kregen de developers niet mee.

Dat uitsterven gaat nog een eeuw duren en zal zelfs in de langzame variant druppelsgewijs uitfaseren. Ow, zeker. Ze zullen die mensen ook volledig uitkleden (lees: onze overheid en ziekenhuizen) met extended support contracten.. Wel jammer dat het allemaal ons belastinggeld is....

Maar niks houdt ooit een comeback tegen ;-)
Haha, die comeback is al heel lang in ontwikkeling: https://en.wikipedia.org/wiki/ReactOS
Ik denk niet dat het een groot succes wordt.

Maar de ontwikkeling van features zegt meer iets over de economische levensvatbaarheid van de software, zoals het ook reflecteert in de eerder genoemde definities in de gelinkte jaarverslagen. Da's dan weer mijn werk maar ik verkoop en implementeer liever producten dan projecten.

Neem je favoriet die je hierboven noemt: Exchange. Ik draai veel e-mail migraties en Exchange migraties was ook mijn ding (10 jaar terug). Op alle (Microsoft Ignite) conferenties hoor je maar 1 ding: with less than 10.000 mailboxes, you are not an Exchange costumer, you are an Exchange Online customer. Ik heb verschillende business cases gemaakt en dan het klopt. Je kan geen businesscase maken in voordeel van on-premise, daar zijn de prijzen simpelweg niet naar. Gezien er ook geen echte features meer bij zijn gekomen sinds Exchange 2016 is er geen reden om te upgraden anders dan support.

ik verkoop en implementeer liever producten dan projecten.
Dat is best grappig want ik heb precies de andere voorkeur. Ik vraag de klant altijd: waarom wil je specifiek dat product? Misschien kunnen we je helpen om een FO/TO op te zetten?

Microsoft kan haar eigen ecosysteem weleens kannibaliseren
Microsoft is altijd alleenheerser geweest. Ze hebben te lang stil gezeten en nu moeten ze plots concurreren en dat gaat ze heel lastig af. Neem Outlook (Office 365) vs Gmail (Google Workspace), dat zit qua infrastructure heel anders in elkaar. Microsoft is gebaseerd op Exchange (losse servers met mailboxen en replicatie) tegen Gmail dat alles los gekoppeld heeft (Agenda, contacten, mail) op een distributed filesystem. De CAPEX van Microsoft is veel meer dan bij Google en dat zie je dan weer terug in de prijs. Het enige verschil is dan voorkeur en veel oudere mensen willen Outlook. Maar jongere mensen willen gmail...(afhankelijk van de markt/land). Gmail heeft 1,4 miljard gebruikers vs 400 miljoen outlook.com gebruikers. Dat zal flink wat C mensen bang maken...

Microsoft kan nog van alles doen. Maar ze moeten harder gaan snijden in hun legacy en daarmee maken ze weer hun gevestigde melkkoe (de organisaties die volledig vastzitten op Microsoft) boos. Ze zitten in een erg lastige situatie terwijl de concurrentie die 'bagage' niet heeft.
Reageer
Wat adviseer jij (de moderne Azure-proof Microsoft MCSE'er) nou qua beveiligingen, anti-virus, anti-spam & Firewall van Microsoft? Het lijkt me een enorme chaos bij Microsoft Security; wat een puinhoop zeg, de laatste jaren vloog de ene na de andere hack om hun klanten d'r oren.
Yep, maar die hacks waren traditionele desktop omgevingen. Het is een drama als je ouderwetse fileservers en dingen als domain controllers zelf blijft draaien. Die dingen hebben ook helemaal geen bestaansrecht in een moderne omgeving. Bij een moderne werkplek (maakt niet uit van welke leverancier) zal de impact zich beperken tot de individuele werkplek. Mijn advies is vrijwel altijd hetzelfde: kies een leverancier (Microsoft, Google, open-source, etc) en gebruik zoveel mogelijk de tooling van die leverancier. Dan haal je het beste uit je omgeving.

Is nog steeds een van die Security Essentials met apart MS Defender en dan NAT & Firewall op de modem het beste? Is dat genoeg om de hackers, ransomware, Script-kiddies, Exploits & zero-days en zo buiten te houden en de crypto-wallet van mijn klanten te parkeren?
Microsoft biedt meerdere abonnementen aan zoals Defender P1 en P2:
https://techcommunity.mic...point-plan-1/ba-p/2636641
Verder zijn firewall's een beetje verleden tijd (buiten beheer zaken om). Een moderne werkplek is 'online' net zoals de applicaties die je gebruikt. Daarbij is zero-trust doorgevoerd zodat je altijd en overal kunt werken zonder dat je zorgen hoeft te maken over of het wifi netwerk waar je mee verbonden zit wel veilig is.
Is het voldoende? Tja, dat is altijd de vraag. Ik vind van wel gezien het aantal incidenten bij een moderne werkplek zeer klein zijn. En als er incidenten zijn, dan zijn deze beperkt tot de betreffende computer.
Een moderne werkplek is ook niet gebonden aan een specifiek besturingssysteem, dus pick your poison ;)

Waarom oordeel je niet over GAAP ipv CAPEX? Het zijn ook gratis producten, voor de onderkant van de consumentenmarkt, die eerst de Windows Home Client heette (en bij Google Chomebook met ChromeOS, maar de betreffende software is gratis)
Omdat ik niet zo hoe GAAP ermee te maken heeft? Verder zijn die besturingssystemen niet gratis, je betaald voor Windows Home gewoon een OEM licentie. ChromeOS is niet los aan te schaffen zonder hardware... Daarnaast betaal je bij Windows home met je privacy.. en wordt het ook als testplatform gebruikt voor updates...

Windows Pocket PC en PCSuite + ActiveSync 3.5.
Haha, ja dat brengt inderdaad herinneringen op. Nooit echt zelf mee gewerkt maar veel geïnstalleerd.

De MSCE'ers zijn gewoon niet gecertificeerd om te developpen, zoals de MCSD'ers dat zijn. Die kunnen vooral copy-paste-scripten met Powershell en weten veel van ITIL en dienstbaarheid
Ik zal je een geheim vertellen: Niet enkel support personeel is niet gecertificeerd om te developpen en copy/pasten alles van het internet, ook de meeste programmaeurs doen dat de hele dag door (Stackoverflow)

Bovendien heeft Microsoft één van de best geteste teststraten, zo niet de best geteste teststraat.
Je weet dat Microsoft hun hele QA team in 2014 heeft ontslagen?
https://mspoweruser.com/e...h-windows-10-development/
Je hebt bij Microsoft deployment rings en men verwacht je als klant test met vroege builds. Met andere woorden, jij bent de teststraat (voordat algemene uitrol plaats vindt). Dus ja, Microsoft heeft inderdaad de beste tester van de hele wereld: dat ben jij ;)
Ze pushen trouwens ook beta updates naar gewone gebruikers:
https://www.techspot.com/...ting-windows-updates.html
Reageer
De MSCE'ers
(Stackoverflow)
lol, je hebt gelijk. Die Franse kunnen als een dolle reverse-engineeren, alsof hun persoonlijke veiligheid ervan af hangt. Maar Fabrice Bellard (FFMPEG, CCC compiler, etc.) bv. is toch echt meer een MCSD'er dan een MCSE'er. Maar die gast snapt computers, dus dat onderscheid dat Microsoft maakt is voor hem niet relevant.
Bovendien heeft Microsoft één van de best geteste teststraten, zo niet de best geteste teststraat.

Je hebt bij Microsoft deployment rings en men verwacht je als klant test met vroege builds. Met andere woorden, jij bent de teststraat (voordat algemene uitrol plaats vindt). Dus ja, Microsoft heeft inderdaad de beste tester van de hele wereld: dat ben jij ;)
Ze pushen trouwens ook beta updates naar gewone gebruikers:

https://www.techspot.com/...ting-windows-updates.html
Nee, zo werk het niet.
De dev straat zit voor de release-channels, en dan komen MSDN accounts in aanmerking om een preview build te downloaden. Zie het als een acceptatie-test van like-minded people met ongeveer dezelfde belangen, maar de straat begint al veel eerder. Makkelijk is om te beginnen te denken vanaf Unit-tests.
Waarom oordeel je niet over GAAP ipv CAPEX? Het zijn ook gratis producten, voor de onderkant van de consumentenmarkt, die eerst de Windows Home Client heette (en bij Google Chomebook met ChromeOS, maar de betreffende software is gratis)
Omdat ik niet zo hoe GAAP ermee te maken heeft? Verder zijn die besturingssystemen niet gratis, je betaald voor Windows Home gewoon een OEM licentie. ChromeOS is niet los aan te schaffen zonder hardware... Daarnaast betaal je bij Windows home met je privacy.. en wordt het ook als testplatform gebruikt voor updates...
Jij relateert CAPEX aan prijs maar da''s sowiezo out-of-context. De desktop is gratis tegenwoordig, en meeste userspace ook. Da's ook het uitgangspunt van de gehele industrie, dus je moet opletten om niet definities door elkaar te halen want Windows definities zijn geen Unix definities.

Dat het premium features in Windows OS nog geld kosten, da's een Microsoft verhaal; bij Google krijg je het OS gewoon mee met het apparaat, hoewel we natuurlijk oneindig veel mededingings-rechtszaken hebben gehad over koppel-verkoop hardware-software & software-software. Zo'n partnerkanaal kan je gewoon labellen als zetbazen en met de intro van SoC's, APU's, NPU's (dus vooral sinds het verdwijnen van de chipsets uit de x64 aarch) is er ook sprake van hardware-hardware koppelverkoop, hoewel dit niet zo uitgebreid getest is in court.

Overigens, als je naar dergelijke grote conglomeraten kijkt, dan kan je elke juridische eenheid labellen als zetbaas omdat ze allemaal hun eigen juridische status hebben.

Ik had dan ook mn. Windows PRO nodig om mijn netwerk wat beter te managen. Verder is het altijd meer een kwestie geweest van deïnstalleren om zo'n OEM-factory OS bruikbaar te maken.
Bovendien heeft Microsoft één van de best geteste teststraten, zo niet de best geteste teststraat.
Je weet dat Microsoft hun hele QA team in 2014 heeft ontslagen?
https://mspoweruser.com/e...h-windows-10-development/
Dat wist ik niet; thanks, da's wel erg relevant en de issues zijn geheel in lijn met logica. Maar de baas is baas, zo werkt dat in contractrecht. Misschien heeft de rechter ze wel wat compensatie meegegeven, of heeft Microsoft een piëteit-bonus meegegeven.
Helaas zegt het niks over de kwaliteit van de teststraat, en enkel iets over het management van Microsoft.

Mijn ervaring zijn ook vooral gericht op non.NET Microsoft. Dus laat zeggen de tweede incarnatie van Microsoft, na DOS. Maar met 50.000 ISV mag ik hopen dat de development tools van Microsoft een beetje oké zijn. Dat is, als je .html, .js en web-development buiten beschouwing laat (ken je Microsoft FrontPage nog? Wat een hel was dat.)
Windows Pocket PC en PCSuite + ActiveSync 3.5.
Haha, ja dat brengt inderdaad herinneringen op. Nooit echt zelf mee gewerkt maar veel geïnstalleerd.
Doet een beetje denken aan Android verbinden met een windows dekstop via de adb-driver. Het leuke is dat je root bent op de tel. Maar ja, da's weer meer xda stuff en de hele mobiele markt staat los van MSCE of MCSD, en historisch gezien zeker. Als er één ding duidelijk is, is dat dat Microsoft's historie met mobile aardig problematisch is.

Ik kom in een volgende post terug op het security stukje; dat moet ik wat beter bekijken. Maar jammer dat je niet wat dieper ingaat op het Exchange-verhaal. Ik geloof dat dit nou net de security issue numerbo uno is en als een van de oudste techs in tech, is dat een leuke om die email-servers te debuggen. Bijvoorbeeld waarom Unix zo dominant is in email servers.

En ik heb het idee dat je niet zo bekent bent met Microsoft Business Solution (Dynamics) en haar historie (met vele overnames). Je weet dat er het laatste decennium bijna de helft van de Microsoft omzet is verhuisd naar Business Solutions en dat de originele jaarverslagen in de verste verte niet meer lijken op die van toen? Ook het partner-kanaal is in de verste verte niet meer zoals vroeger; het heeft tegenwoordig meer weg van een verzekeraar die met tussenpersonen werkt (ook een achterhaald business-model overigens).

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 1 augustus 2022 17:41]

Reageer
Nee, zo werk het niet.
De dev straat zit voor de release-channels, en dan komen MSDN accounts in aanmerking om een preview build te downloaden.

Check, dat wist ik inderdaad. Microsoft deployed ook eerst interne builds naar MS medewerkers (die zich daarvoor inschrijven, volgens mij).

je moet opletten om niet definities door elkaar te halen want Windows definities zijn geen Unix definities.Zeker waar.

Microsoft FrontPage nog? Wat een hel was dat.
Haha, ja dat waren tijden. De winkel waar ik werkte verkocht die pakketten als warme broodjes. Het was waardeloze software maar ik denk wel dat het heel wat mensen geïnspireerd heeft om echt HTML te gaan leren. Het was wel een soort gateway, iemand met geen kennis kon plots een website maken.
Met daarna een diep disrespect voor de code die Frontpage gooide, haha.En toen begonnen we helemaal opnieuw met Macromedia Flash...

Als er één ding duidelijk is, is dat dat Microsoft's historie met mobile aardig problematisch is.
Ja, nu ik aan het denken ben. Ik heb ook nog een WIndows CE Acer apparaat gehad met een aparte GPS dongle om te kunnen navigeren! Haat liefde was het want ik kon eindelijk mijn stratenboek weggooien (nu geef ik teveel weg over hoe oud ik ben :Y) ).

Maar jammer dat je niet wat dieper ingaat op het Exchange-verhaal
Het punt met Exchange is dat iedereen er een beetje mee klaar is (ik helemaal). Ze hebben net als met PrintNightmare een paar enorme bugs gehad, die werden gefixed in Exchange Online maar communicatie voor mensen die on-premise Exchange draaiden bleef uit. Ondertussen werden mensen her en der gehacked: nieuws: Microsoft waarschuwt opnieuw voor ernstige kwetsbaarheden in Exchange
Het punt is dat ik mij niet meer zo zeer wil associëren met Microsoft ondanks dat het de leverancier is daar ik mijn hele leven al mijn brood mee verdien. Ze behandelen de klanten slecht (als in, ze reageren niet eens) en de community wordt er ook steeds negatiever over. Ik verplaats mijn werk naar andere richting (misschien meer DevOPS / TechOPS?).

ik heb het idee dat je niet zo bekent bent met Microsoft Business Solution (Dynamics)
Veel gezien maar inderdaad, inhoudelijk is het mij volledig vreemd. Ik heb wat infrastructuur voor klanten opgezet om het te draaien maar daar houdt het op.

Je weet dat er het laatste decennium bijna de helft van de Microsoft omzet is verhuisd naar Business Solutions en dat de originele jaarverslagen in de verste verte niet meer lijken op die van toen?
Nee, is mijn onbekend. Erg interessant, ik zal die documenten nog een keer nakijken.

Ook het partner-kanaal is in de verste verte niet meer zoals vroeger; het heeft tegenwoordig meer weg van een verzekeraar die met tussenpersonen werkt (ook een achterhaald business-model overigens).
Ik had een plan om veel met Office 365 te gaan doen (meer dan 5 jaar geleden) en ben wat berekeningen gaan maken. Toen kwam ik er op uit dat ik meer dan 8000 'seats' moest ondersteunen om hetzelfde loon te krijgen als mijn werkgever mij gaf. Microsoft heeft mij daarop zelfs nog (betaald) uitgenodigd toen ik negatief reageerde. Het kwam allemaal erg klungelig en heel amerikaans over. Dat was voor mij de laatste keer dat ik zakelijk met ze in gesprek was. Ik herken je 'tussenpersoon' perspectief dus inderdaad. Gelukkig richt ik mij tegenwoordig enkel op techniek...

Leuke herinneringen, haha, thanks!
Reageer
je moet opletten om niet definities door elkaar te halen want Windows definities zijn geen Unix definities.
Zeker waar.

Als er één ding duidelijk is, is dat dat Microsoft's historie met mobile aardig problematisch is.
Ja, nu ik aan het denken ben. Ik heb ook nog een WIndows CE Acer apparaat gehad met een aparte GPS dongle om te kunnen navigeren! Haat liefde was het want ik kon eindelijk mijn stratenboek weggooien (nu geef ik teveel weg over hoe oud ik ben :Y) ).
lol, ik wed dat je daar ook een BlueParrot bij had in de auto
Maar jammer dat je niet wat dieper ingaat op het Exchange-verhaal
Het punt met Exchange is dat iedereen er een beetje mee klaar is (ik helemaal). Ze hebben net als met PrintNightmare een paar enorme bugs gehad, die werden gefixed in Exchange Online maar communicatie voor mensen die on-premise Exchange draaiden bleef uit. Ondertussen werden mensen her en der gehacked: nieuws: Microsoft waarschuwt opnieuw voor ernstige kwetsbaarheden in Exchange
Het punt is dat ik mij niet meer zo zeer wil associëren met Microsoft ondanks dat het de leverancier is daar ik mijn hele leven al mijn brood mee verdien. Ze behandelen de klanten slecht (als in, ze reageren niet eens) en de community wordt er ook steeds negatiever over. Ik verplaats mijn werk naar andere richting (misschien meer DevOPS / TechOPS?).
Zijn dit ervaringen met MS Nederland? Ik bedoel, als werkgever lijkt het me gewoon een top bedrijf.

Overigens, ik zelf heb Exchange altijd gemeden.
Qua Windows, vindt ik zoiets als SmarterTools (SmarterMail) een volwaardig alternatief voor Outlook (met ook een goed alternatief voor OWA). Ook een client als The Bat! is een volwaardig alternatief, beter zelfs, voor Outlook Express (de Windows OS geïntegreerde gratis mail-client). Dan heb je een Windows-based on-premise e-mail oplossing, voor werkstations met minder Microsoft afhankelijkheid. Maar ik geloof dat de praktische realiteit met name Unix mail betreft, bv. de grotere IMAP hosters.

En aangezien ik privé gezien al geen fan ben van IIS, had ik ook geen NT nodig maar een Pro versie van Windows OS (met een Office-studenten licentie). Met wat goede tooltjes (mn. Visio, PowerToys, Notepad++, Ifranview, Bsplayer & SumatraPDF) werd mijn Windows OS een stuk beter dan de factory default. 8-) Ook een stuk veiliger en efficiënter trouwens, met meer grip op networking.

Maar de moderne on-premise Windows workstation, aka Windows 8.1 met Office 2007, bestaat niet meer sinds 10 oktober 2017.
Ook het partner-kanaal is in de verste verte niet meer zoals vroeger; het heeft tegenwoordig meer weg van een verzekeraar die met tussenpersonen werkt (ook een achterhaald business-model overigens).
Ik had een plan om veel met Office 365 te gaan doen (meer dan 5 jaar geleden) en ben wat berekeningen gaan maken. Toen kwam ik er op uit dat ik meer dan 8000 'seats' moest ondersteunen om hetzelfde loon te krijgen als mijn werkgever mij gaf.
..
Ik herken je 'tussenpersoon' perspectief dus inderdaad. Gelukkig richt ik mij tegenwoordig enkel op techniek...
Office 365 is eigenlijk een Cloud Office, veelal vanuit Azure, waarbij ook MS Dynamics ERP (Business Solutions), ook vanuit de Cloud, goed geïntegreerd kan worden. Ik vergelijk dat meer met Sharepoint, met de Server ribbon, als intranet of internet oplossing waarbij je bv. ook Google Cloud Printers kan gebruiken.

Ik heb gemerkt dat er veel verschil tussen de verschillende Microsoft's (in die tijd had je Schiphol voor het technische en ergens anders voor het financiële) en gepaard met veel interne strijd, zoals ik al eerder ervaren had tentijden dat Cap Gemini en Ernst & Young fuseerden. lol, totale chaos was dat, met oorlog, zo ongeveer op practice-level. Vooral de functionele rollen tegen de technische.

Binnen het MS partner Canal (ik heb een "Deense" achtergrond qua software) heb ik voor meerdere startende ISV dingen opgelost. Zo ook voor een flink telecom bedrijf uit Zeeland. Die hadden geen enkele MCSD'er, maar wel een enorm aantal MCSE'ers e.d. en ze hadden partnerships met alle leveranciers (Nokia Service Centre, Cisco, Samsung, etc).
Dit was ~2007, met Windows 8.1 (en Vista), rondom die Ribbon-GUI's van Office 2010 met later ook die Role-Based-stuff vanuit Dynamics (of Business Solutions; ik deed o.a. authorisaties en later heb ik meer ervaring met telemetrie opgedaan rondom het naar de markt (lees: Tankstations) brengen van het product Adblue).

Die telecom winkels zat ook bij de early birds van het Insider Programme van de uitrol van Continuum toendertijd, een €8b kostend fiasco (overname van een gedeelte van Nokia) om het Mobile avontuur te repareren na eerdere fiasco's als die Win CE (en Windows Phone) en die verrekte adb-drivers. Die gasten waren wel goed, en de echte telemetrie loopt via telecom. MS betreft meer user-data als je het mij vraagt, dus die MS-ervaringen blijven nog lange tijd de basis van computer-skills in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 3 augustus 2022 05:17]

Reageer
Telemetry is heus niet het einde van AD. Alle applicaties/resources welke worden geworden gedwongen legacy authenticatie te migreren naar modern authentication doen dat.

Verder hoef je niet bang te zijn dat on-prem AD er over een paar jaar niet meer is. Ik verwacht dat het na aankondiging (eol) nog minimaal 5 a 10 jaar ondersteund zal zijn. Een aankondiging zie ik de komende jaren ook zeker nog niet komen.

MS is zich zelf ook bewust dat on-prem AD/authenticaties nog veel te verweven zijn in vrijwel alle organisaties.
Reageer
met alles worden we gepushed van on premise naar de cloud helaas. On premise is bij ons nog 5x zo goedkoop momenteel door afschrijvingen.
Reageer
Een bedrijf welke hun cliënts nog niet aan Azure AD hebben gekoppel via AAD of Hybride AAD lopen hopeloos achter.
Reageer
Wat een larie. Ik ken genoeg bedrijven die niks in azure hebben. Omdat ze zelf de regie willen houden. Of een eigen omgeving willen hebben zonder teveel afhankelijkheden. Die bedrijven lopen helemaal niet achter. Azure is niet heilig, en als je iets meer dan de standaard diensten wil ook helemaal niet zo goedkoop waarna hybrid om te hoek komt kijken met ook weer eigen voordelen maar zeker ook nadelen.
Als je mobiele werkplekken hebt kan azure / intune zeker wat toevoegen maar ook dàt kost geld terwijl er ook andere oplossingen zijn. Niet iedereen zijn wensen of eisen zijn gelijk. Er is absoluut een flinke markt voor on-premise.
Reageer
Nog wel, maar het is een krimpende markt. De businesscase voor on-prem wordt steeds moeilijker. Op economische gronden is het voor standaard kantoorautomatisering al niet meer haalbaar het on-prem goedkoper met een zelfde mate van beschikbaarheid te hosten. Wet en regelgeving veranderd waardoor het argument "we moeten on-prem draaien" steeds minder vaak van toepassing is. Wat blijft er over? Extreem exotische/gespecialiseerde systemen en aversie tegen Microsoft, cloud of verandering in het algemeen.
Reageer
Wat blijft er over? Extreem exotische/gespecialiseerde systemen en aversie tegen Microsoft
Wat is er exotisch aan een fatsoenlijk geconfigureerde HPC omgeving met spullen die MS niet kán leveren?

Werkt hier al sinds 2001 prima met alle tussendoor upgrades. Weinig exotisch aan hoor.

Zoveel werk is het nou ook weer niet hoor

[Reactie gewijzigd door divvid op 30 juli 2022 20:05]

Reageer
Een HPC is niet echt het soort systeem wat de meeste bedrijven gebruiken. Dus per definitie een exotisch systeem.
Reageer
Als je alleen in de windows bubbel blijft dan heb je gelijk. Gelukkig zie je steeds meer andere oplossingen. In alle bedrijven waar ik tot nu toe heb gewerkt was wel een vorm van HPC te vinden, variërend van een systeem met een paar nodes tot honderden nodes aan toe. Vaak hybride: lokaal voor gevoelige zaken, cloud voor bot rekenwerk.
Reageer
Dan zit jij ook gewoon in een niche hoor. HPC is echt een extreem kleine markt en dat draait toch allemaal bespoke OS images want iedere FLOP telt. Compleet niet te vergelijken met een stel basic zakelijke desktops/laptops waar de hele dag email en excels opgemaakt worden, en dat is toch echt de grootste groep.

En ja HPC is extreem exotisch...
Reageer
Toch iets waar de meeste design en engineering omgevingen niet zonder kunnen. een sector die in NL niet klein te noemen is.

Ook bij bijvoorbeeld factory-omgevingen waar OPC-connecties de norm zijn en een tiende van een miliseconde een volstrekt onacceptable latency is ga je het niet redden met cloud based oplossingen.

Wanneer je uitsluitend in NL zaken doet denk je misschien dat internet al een eeuwigheid vanzelfsprekend is, maar ik heb vorig jaar nog bestellingen moeten doen per fax...want Duitsland... En dan is Duitsland nog een prima land als je internet wilt hebben.

Ennuhh als eens geprobeert een datawarehouse op te zetten op Azure SQL???
Hoe beviel de rekening ?

[Reactie gewijzigd door Vogel666 op 1 augustus 2022 14:04]

Reageer
De businesscase voor on-prem wordt steeds moeilijker. Wat blijft er over? Extreem exotische/gespecialiseerde systemen en aversie tegen Microsoft, cloud of verandering in het algemeen.
Nou nee.

Ik wil het OS waar ik afhankelijkheid van ben (zowel op werkstation als op mobile phone), losgekoppeld van de mail-cliënt hebben.

Bovendien zijn er nog al die andere apps die met visual studio gemaakt zijn en/of .NET runnen, dus da's bij lange aan niet gelijk aversie. Da's risico-spreiding over leveranciers waarbij je zelf zoveel mogelijk regie wilt houden.

Ik geloof niet dat er één SWOT-analyse bestaat die zegt dat een monopoly of een duopoly een gezonde economische situatie is. Dat er aversie tegen bigtech in het algemeen is, is evident.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 3 augustus 2022 11:09]

Reageer
Er amper een business case meer om je clients niet met Azure AD te willen verbinden er is zo veel meer mogelijkheden op security gebied dan op on-prem.

Modern Workplace gaat tegenwoordig zo veel verder dan een golden image deployen, updates via WSUS etc het is gewoon zwaar achterhaald.
Reageer
Sorry, maar als me dan toch cloud gaat, kun je beter Google pakken met Chromebooks en alles web based. Een heel stuk minder beheerlast. Maar goed, zo'n beetje elke systeembeheerder kent alleen Microsoft en sommigen kunnen zelfs als fanboys beschouwd worden. Als in, zodra MS iets zegt, is het "de oplossing". Teams? Zoom kan heel veel beter, slanker, geoptimaliseerder en met meer nuttige features. Azure? Nog steeds dezelfde gare oude inflexibele onderliggende AD database. Exchange? Complex Gedrocht. Outlook fat client? Onoverzichtelijk instabiel stuk software. Zoho doet dat stuk beter en goedkoper. Microsoft veranderd eigenlijk bijzonder traag en loopt altijd achter de feiten aan. Geluk dat er een hele keten omheenzit die niets anders doet dan in MS oplossingen denken.
Reageer
Alsof Chrome OS een volwaardig alternatief is. Excel Online doet ook echt onder voor Excel zelf en laat daar nou net de halve industrie op draaien.

Als jij denkt dat Azure AD ook maar een beetje lijkt op on-prem AD dan heb je het duidelijk nog nooit geprobeerd. het hele probleem is vaak dat dat het juist niet is. De naam is hooguit hetzelfde.
Reageer
Excel Online doet ook echt onder voor Excel zelf en laat daar nou net de halve industrie op draaien.
mwah, ik heb eens al mijn excel sheets nagelopen en het waren eigenlijk maar enkele problemen in de conversie. Maar voor nieuwe users zie ik geen verschil. Het gaat natuurlijk wel om die backward compatibility en ik ben nou eenmaal Office Excel gewend dus dat blijf ik gebruiken. Alleen die Ribbon interface kan me naar Google Excel veranderen wat dat vindt ik 3x niks.

Wat betreft AD domain users; die hebben sowiezo een historisch verbond en dus voorkeur voor Microsoft producten en formats. Anno vandaag is het Azure wat de klok slaat, en alle andere MS producten zijn verbouwd naar Cloud-first oplossingen.
Reageer
Tuurlijk zijn die cases er. Maargoed, jij bent een Azure fanboy blijkbaar, ik alleen als de omgeving er zich voor leent.
Reageer
Wat een complete onzin is me dat?
bedrijven die continuïteit, data zekerheid en eigen beheer vooropstellen , zo zijn er nog genoeg.
pakweg 30%, tijdens mijn sollicitatie als it system administrator, van de bedrijven hadden dit nog als eis.
verder dergelijke bedrijven kan het ook geen zak schelen hoeveel telemetrie MS in hun producten steekt, het zit in hun eigen omgeving en komt niet voorbij de FireWalls.
Daarom ook dat het niet echt erg is als het niet naar on prem komt, we houden het zelf wel tegen zoals we het al jaren doen.
en nee niet la die bedrijven zitten nog op Win7, een enkele zelfs al op W11.
Reageer
Er zijn inderdaad belachelijk veel bedrijven die nog Windows 7 support inkopen. Maar daarin vast blijven zitten helpt óók niets. Een beetje vooruit kijken helpt al snel.
Reageer
Lees even de ABDO voor de grap
Reageer
Microsoft verandert het beleid om aan de strengere eisen van Europese privacytoezichthouders te voldoen.
Is er bekend welke eisen dat zijn en op wat de voorgaande eisen waren? Ik ben niet bekend met strengere wetgeving op dit gebied of recente normuitleg van toezichthouders die is veranderd.
Reageer
Dit gaat vooral om de eisen rond
- inzicht in data flows
- compliance
- data verwerker
- verwerkings-verantwoordelijkheid

Als enig begrip uit dit rijtje je vreemd is dan raad ik je aan met de juridische afdeling af te spreken met spoed hier wat aan te doen
Heb je die niet ga dan naar een externe partij want de kans is groot dat je dan niet aan de gdpr voldoet

Ik kan hier wel een tien pagina’s tellende reactie (stoom cursus) gaan schrijven maar dan nog help ik daar niemand mee

[Reactie gewijzigd door i-chat op 30 juli 2022 14:35]

Reageer
Dan kan je hier wel neerbuigend reageren, maar je geeft geen antwoord op de vraag. De vraag is heel specifiek en wat de punten die je noemt betreft is er sinds de introductie van de AVG en de Schrems II uitspraak niet zoveel veranderd, maar dat zijn geen nieuwe eisen (nieuw is relatief, maar toch) en dat zijn geen eisen van Europese toezichthouder.

[Reactie gewijzigd door Floort op 30 juli 2022 15:50]

Reageer
@Floort ik geef wel degelijk antwoord op je vraag, maar als jij het antwoord niet snapt zul je gewoon een jurist moeten raadplegen. Dataverweking is gewoon ontzettend complex als je met derde partijen te maken hebt

Kort gezegt gebruik jij diensten van Microsoft, amazon, nuance, Google, en tal van anderen en verwerk jij data van cliënten dan ben je waarschijnlijk in overtreding tenzij je al eerder hulp hebt gehad van een compliance specialist

Verwerk je óók nog eens speciale gegevens zoals gezondheids data dan ben je bijna zeker de pineut dan krijg je namelijk te maken met bijzondere toestemming

Maar nogmaals dat heeft niets met neerbuigend te maken maar alles met dat je op zijn minst die begrippen moet snappen om te weten hoe het nu eindelijk zit En eigenlijk is de avg in dat opzicht gewoon te moeilijk voor niet-juridisch-geschoolden

[Reactie gewijzigd door i-chat op 30 juli 2022 23:26]

Reageer
Lees voor de grap eens de naam van de auteur van de blogpost waar ik in een andere reactie naar linkte en lees dan ook de namen van de auteurs van andere openbare onderzoeken naar dit onderwerp. Ik weet waar ik het over heb. Als er geschreven wordt dat er toezichthouders zijn die strengere eisen stellen en ik vraag heel specifiek naar welke eisen van welke toezichthouders dan betekent dat niet dat ik geen idee heb van de verwerking, internationale doorgifte of andere algemene aspecten. Dan betekent het dat ik niet weet naar welke eisen van welke toezichthouder verwezen wordt. Er lopen wel allerlei zaken die meer of minder gerelateerd zijn aan dit onderwerp, maar ik weet niet of er iets tussen zit dat specifiek tot deze verandering heeft geleid en dat tegelijkertijd ook strenger is dan in andere zaken waar op dezelfde juridische aspecten getoetst is.

Ik voel me een beetje vies dat ik zo reageer. Maar je trekt mijn kennis in twijfel terwijl je mijn vraag verkeerd begrijpt. Misschien helpt een argument uit autoriteit dan wel.
Reageer
Je weet dat je reageert op één van de avg specialisten die Nederland rijk is?
Reageer
Niet elk bedrijf heeft een juridische afdeling, maar ook de IT kan gewoon 1 gozer zijn die gewoon zijn best doet. Dan zijn dit soort dingen wel frustrerend.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 30 juli 2022 15:23]

Reageer
Ik kan hier wel een tien pagina’s tellende reactie (stoom cursus) gaan schrijven maar dan nog help ik daar niemand mee
Altijd nuttig en welkom. Is een weblog misschien een idee? Of een forum post over dat onderwerp?
Reageer
Ik lees geen verandering in eisen, enkel een verandering in de wijze van invulling.
In plaats van een regeleng per machine gaat het over in iets van tussen opdrachtgever en de verwerker.
Een werknemer (machine) heeft geen rol in de genoemde overeenkomst.

Het zou een vervolgvraag voor werknemers van de privacy company kunnen zijn.
De opdracht vanuit "Ministerie van Justitie en Veiligheid" is een vreemde want hun rol is nog die verwerkingsverantwoordelijke nog die van verwerker. O-) ;)

[Reactie gewijzigd door karma4 op 4 augustus 2022 13:47]

Reageer
Het Ministerie huist in dit geval de inkoper die wil zorgen dat de diensten die worden ingekocht wel voldoen aan de eisen die de wet er aan stelt en de werkelijke afnemers zoveel mogelijk ondersteunen om de producten goed in te zetten.

En ik stel de vraag inderdaad omdat ik vermoed dat de oorzaak iets ander ligt.
Reageer
Je kunt het het ook te ver zoeken.
Organisatie-breed afspreken en instellen lijkt me inderdaad beter dan per apparaat gaan proberen in te stellen. Net zoals je toegangsregels met rollen beter op groepen dan op individuele accounts instelt.

Elke uitzondering met een foutkans is een potentieel probleem. Net zoals het versturen van brieven met adressen gewoon nooit 100% onfeilbaar te krijgen valt. De bezorging van fysieke producten heeft ook bepaalde kuren zoals je weet Ik verbaas me al lang niet meer over het voorkomende effect van miscommunicatie en wonderlijke verwachtingen. rond absoluten maakbaarheid.

Wat betreft de rol van inkoper die gelooft naar functionaliteit te moeten kijken, Ik blijf dat vreemd vinden. Eisen van toepassingsgebiede zouden vanuit de verwerkingsverantwoordelijke moeten komen, het vaststellen van kwaliteit met vooraf bepaalde normen en onafhankelijk getoetst.

[Reactie gewijzigd door karma4 op 5 augustus 2022 16:49]

Reageer
Dat betekent dat beheerders dat voortaan via AD kunnen regelen, waarbij Microsoft de verwerker is en het bedrijf de verwerkingsverantwoordelijke
Wat betekent dit? Microsoft harkt alle data binnen, doen er hun ding mee, maar de klant is verantwoordelijk?
In de toekomst wordt alle data van Europese gebruikers die door Microsoft wordt verwerkt, opgeslagen
in de EU.
Is dat geen wassen neus. Want met patriot act enzo moet het weinig uit waar de data staat.
Reageer
Is dat geen wassen neus. Want met patriot act enzo moet het weinig uit waar de data staat.
Tot op zekere hoogte, National Security Letters gelden alleen maar voor nationale veiligheidsdoeleinden waar GDPR zowiezo een uitzondering voor maakt en voor metadata. Dus zelfs via de Patriot act is het beperkt wat ze kunnen eisen van Amerikaanse bedrijven.

Standaard rechters en politie kunnen met de CLOUD act alleen maar afgave van data van Amerikanen verplichten. Dan nog is het waarschijnlijk onwettig volgens de GDPR, maar het is tenminste niet van toepassing op mensen zonder VS paspoort.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 30 juli 2022 19:09]

Reageer
Het draait al héél lang om section230 van de Telecom Act van 1996.

"The 26 words that made the Internet"

Maar die Act heeft een lange en bediscussieerd verleden, ook ten tijden van de Baby Bells.

Europese tegen-initiatieven, zoals de GPDR, zijn relatief nieuwe verschijnsels.
Reageer
Dat maakt bepaalde dingen legaal/illigaal, zegt verder niks over het afdwingen van toegang tot buitenlandse servers waar een Amerikaans bedrijf zeggenschap over heeft. De SC zaak over Microsoft Ierland was specifiek afgeketst door de introductie van de Cloud act.
Reageer
Microsoft heeft sinds 2009 datacenters op Europees grondgebied.

Tegenwoordig in 13 Europese landen: Austria, Denmark, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, the Netherlands, Poland, Spain, Sweden, en non-EU member Norway & Switzerland.

Core cloud services – Azure, Office 365, and Dynamics 365
https://blogs.microsoft.c...1/05/06/eu-data-boundary/
Reageer
Weer zo'n vaag verhaal, alleen als je azure AD gebruikt, en hoe zit het dan als je lokaal AD draait en dan ook nog alleen in Europa.

Is het niet weer een excuus om die GPO uit windows te kunnen slopen.
Reageer
Dan kan je gewoon AAD Hybride draaien. Rol je met een middagje uit binnen je organisatie kan ik je vertellen volledig automatisch in samenwerking met je on-prem AD
Reageer
2 reacties en ik geloof dat beide het niet begrijpen, er is nu een GPO op windows 10/11 enterprise en education die regelt dat er zo min mogelijk telemetrie naar Microsoft gaat, je zet die dan in SECURITY mode. Maar als ze die GPO er uit slopen wat is dan het alternatief als je zonder AD of met lokale AD draait.

En hun analyse tooltje blokkeren, dat is niet mogelijk gezien in alle losse services tegenwoordig phone home functionaliteit zit ingebouwd. Als je dat er allemaal moet uitslopen of moet blokkeren dan werkt windows niet meer.
Reageer
Werkt windows niet meer standalone? Dan heb je er dus niets meer aan. Mooi, de deur uit ermee. Terug naar de beste windows; W2k. Niet alleen de beste van de slechte, maar zelfs goed. De rest alleen maar slechter. Al was windows7 ook nog bruikbaar. In het begin.
Of over naar Linux. Nog beter. Als je de juiste kiest.

Ik ben van het kwaliteits niveau van windows overtuigt toen W8 bij installatie al onherstelbaar vastliep.
Die toen nieuwe laptop heeft nog jaren perfect gewerkt met Linux.
Ik vind alle phone_home onacceptabele spionage tools.
Reageer
Ik vind alle phone_home onacceptabele spionage tools.
Ik snap het sentiment maar blijf me tegelijkertijd verbazen over de vraag naar lang support en updates maar als er dan data verzameld moet worden zodat bedrijven weten wat er aangepast moet worden - mag dat allemaal niet...
Reageer
Laat ze dat eens vragen, en eventueel automatisch bij een crash de optie geven om crash data te submitten. Zoals bij Mozilla. Maar onder geen beding constant bespioneert worden.
Wat mij betreft een verbod op dergelijke soft spyware.
Reageer
Oh, nog een puntje... Al die zogenaamde updates die feitelijk downgrades zijn door wat ze slopen.
Ongewenste veranderingen in werking. Dat doet je vaak terug verlangen naar een oudere versie.
En dat doe je dan dus ook daar waar het kan. Zo is tabmix plus een essentiele Firefox extensie...
Reageer
Werkt windows niet meer standalone?
Al heel lang niet meer, waar denk je dat die candycrush app in het startmenu vandaan komt?
Tevens vereist Windows 10 Home een online Microsoft account om in te loggen. Dat is ook verplicht voor Windows 11 ‘pro’
Reageer
Windows 10 Home vereist geen online microsoft account. Dat is weer los te koppelen als je in die extreme drang van ze bent getrapt. Gelukig maar voor een vriendin... candy crush? oninteressant, verwijdert. Zoals alle niet lokale "programma's". En "mail", werkt niet. Thunderbird werkt wel.

En windows 11 is ongeschikt voor haar laptop... :+ O-) _/-\o_
het is niet omgekeerd, zoals m$ je wil laten denken.
Reageer
Als je internet verbind, wat de meeste mensen doen, vereist Windows 10 Home een online account.
Dat je trucjes uit kunt halen om te omzeilen maakt het nog niet anders.
Reageer
Ik zie dat anders; ms haalt trucjes uit om je te verleiden een account te maken of koppelen.
Een andere kennis had dat probleem ook ineens. Niet blij mee.

Je weet dat ms je account, en daarmee je eigen pc, kan blokkeren zonder enige hier in Europa geldige reden?
Omdat zij jouw foto's zo nodig willen uploaden naar hun cloud systemen, en dan zitten daar soms foto's tussen die zijn niet willen, en dan ben je je data, account en licenties kwijt? Voor alles wat aan je account gekoppeld is? Zo onacceptabel dat dat wat mij betreft een definitieve en volledige ban van alle ms producten tot gevolg heeft, en in de hele wereld zou moeten hebben.
Wat zijn dit voor dieven, oplichters en saboteurs?
Reageer
Lol, ik vertel hier alleen de waarheid. Je moet je klachten richten tegen de fanboys die mij downvoten.
Reageer
Kies maar, Suse, Mint, Ubuntu, ... dat kan bij Linux. KDE, ... XFCE, ...
Reageer
Hé... waar is Arch in het rijte 🤪
Reageer
Tjah, als je nieuwe gebruikers écht in het harnas wil jagen 😁
Reageer
Het was bedoeld als een sarcastisch grapje.

Desalniettemin: ik draai zelf Arch op een aantal servers. De installatie van Arch staat bekend als moeilijk, maar tegenwoordig heb je "archinstall" waarmee je eenvoudig Arch Linux kunt installeren. De enige "moeilijke" keuzes die je dan nog hebt zijn de taal, het opslagmedium (disk) waar je Arch op wilt installeren en de keuze voor het bestandssysteem. De taal kan eigenlijk niet mis gaan. Wanneer je naar de disks kijkt, dan kun je er bijna vanuit gaan dat het de 2e (of laatste) optie is. Het bestandssysteem kan eigenlijk niet mis gaan. Hoe dan ook: in een paar stappen kun je tegenwoordig dan toch echt eenvoudig Arch Linux installeren.
Reageer
puntje(s) gemist ...
Reageer
Ubuntu verstuurt ook gegevens naar canonical over je systeem enz. Dus die valt af.

[Reactie gewijzigd door syl765 op 31 juli 2022 13:43]

Reageer
Ah ja, had ik gehoord, maar vergeten omdat ik het niet gebruik. Onthouden dus en er bij wegblijven...
Reageer
Aan de hand van je account naam moeten we dat aan jou wsl niet uitleggen ... Dat is nu net het mooie van Linux, dat tegelijkertijd nieuwe gebruikers afschrikt.
Maar ik heb horen vertellen 😉 dat Fedora tegenwoordig veel goed doet, en een prima default is voor beginnende gebruikers.
Reageer
In de post van Onetime 17.59 stond "als je de juiste kiest".
Daarop schreef ik "wat is de juiste Linux".

Zijn er dan minder goede of slechte Linux distributies, of is het een persoonlijke voorkeur?

Ik gebruik Linux Mint & Ubuntu op 4 systemen, waar ik zeer tevreden over ben.
Helaas is er een Win7 systeem nog nodig om de Dymo labelprinter te draaien, nog wat software die alleen op Windows draait.
Reageer
Ik begreep je vraag denk ik wel, mijn antwoord was vooral met betrekking tot 'welk is een geschikte distributie voor een beginnende gebruiker', gezien het hier over windows gebruikers gaat die nog nooit Linux gezien hebben, en waarbij de grote keuze wel eens zou kunnen afschrikken ..
Ik denk dat je vooral in beschouwing moet nemen wat het doel is, ik denk dat het dus beter is om vanuit de Linux community 1 distributie te pushen als "default starter Linux", hoewel ik denk dat dat nooit gaat gebeuren, net vanwege persoonlijke voorkeur.
(kijk naar ons, ik zou wsl Fedora aanbevelen terwijl jij wsl eerder naar Ubuntu of Mint zou gaan denk ik 😉)

Ik heb hier een aantal systemen draaien op Linux, 2x ubuntu (server en htpc) en 1x arch (terminal only server), maar ik heb net een nieuw systeem aangeschaft waarmee ik voor het eerst Linux zou gebruiken als daily driver (totáál geen windows, ook niet met dual boot) ...
Ik twijfel redelijk sterk tussen Fedora en Arch op dit moment (ja ik weet het, 2 totaal verschillende ditstros, en met Arch ga ik nog héél veel moeten leren) ...
Reageer
Lokaal is deze feature helemaal niet nodig
Als jij een onsite ADC hebt en dus geen koppeling met azure dan is er helemaal geen noodzaak tot het splitsen van de dataverwerkingsverantwoordelijkheid, de dataverwerkingsbevoegdheid en de feitelijke verwerking

Als jij een AD optuigt en hun analyse tooltje gewoon blokkeert dan ben jij gewoon de verweker en is het klaar.

Ik vind het vooral bedroevend dat tweakers dit niet in het hoofdartikel heeft weten te melden

Want die hele splitsing in verantwoordelijkheid is er alleen maar als je (een deel van) de dataverwerking uitbesteedt

Edit: ik zie net dat ik op het bericht van @Mike2k had moeten reageren

[Reactie gewijzigd door i-chat op 30 juli 2022 14:47]

Reageer
Windows verzameld ook telemetrie bij werkplekken die niet aan Azure AD hangen. Deze uitleg klopt dus niet. Zie bijvoorbeeld deze blogpost: https://autoriteitpersoon...log-telemetrie-windows-10
Reageer
Wacht wat? Is dat bij win pro niet opt-in dan. Ik werk al sinds 2012 niet meer zakelijk met windows maar dit is wel een reden om daar nu niet mee te beginnen.

Zodra je firewalls moet gaan inzetten om ‘spyware’ want zo kun je het dan wel noemen op een zakelijke desktop, buiten de deur te houden, moet je misschien toch eens achter je oren krabben,
Reageer
Bovenstaande blog is verouderd, maar goed genoeg om mijn punt te maken. Ondertussen is er een hoop veranderd en een hoop gepubliceerd over vergelijkbare functionaliteit in Microsoft-producten die in veel-voorkomende omstandigheden ook relevant zijn. Er is voor zover ik weet niet een enkele instelling die bij alle varianten (home, pro, etc.) werkt en veel van het advies dat je online leest is onvolledig, verouderd of fout. Het is een flinke klus om bij te houden wat werkt en wat niet.
Reageer
het splitsen van de het splitsen van de dataverwerkingsverantwoordelijkheid, de dataverwerkingsbevoegdheid en de feitelijke verwerking, de dataverwerkingsbevoegdheid en de feitelijke verwerking
Lokaal is deze feature helemaal niet nodig. Want die hele splitsing in verantwoordelijkheid is er alleen maar als je (een deel van) de dataverwerking uitbesteedt.
Je ziet geografische verwerking over het hoofd, aka datacenters. Bovendien, Microsoft Nederland is geen Microsoft Brazilië is geen Microsoft Redmond. En Microsoft brengt zo de configuratie verantwoordelijkheid dieper het partner-kanaal in.

@Pinkys Brain FYI

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 3 augustus 2022 08:12]

Reageer
Mooi en dan een grote button : Shutdown all telemetrie collection.
Reageer
Zelfde formaat knop als bij de consumenten versie
Reageer
Ja alleen eentje die echt werkt :')

Niet dat gezeur met 'noodzakelijke' telemetrie. Telemetrie is nooit noodzakelijk.
Reageer
Ik vind het nog steeds opmerkelijk dat zelf voor Pro gebruikers dit niet volledig uit te schakelen is. Daarnaast is het niet volledig transparant terwijl dit je besturingssysteem betreft. Wmbt mag hier wetgeving tegen komen. Snap sowieso niet dat dit icm GDPR überhaupt mag
Reageer
Omdat Microsoft enkel nog cloud producten ontwikkeld? Doen ze al heel lang…
Reageer
Windows 11 is uiteraard geen cloud product.

Telemetrie is voor een consument gewoonweg niet uit te schakelen en de terechte vraag is of dat überhaupt wel mag.
Reageer
Windows 11 is een cloud product. Alle diensten die ze daarop aanbieden komen uit de cloud.

Of is je thermostaat die je bedient via een cloud geen cloudproduct?

Microsoft is heel duidelijk: alle producten zijn cloud. Ze doen niets meer anders. Al zeker 10 jaar niet meer.
Reageer
Nah. Een windows 11 installatie is prima bruikbaar zonder internetverbinding hoor.

Zelfde geldt voor je thermostaat en iets als Philips HUE.

Wordt pas een cloud product als je het daadwerkelijk afneemt als een service.

Cloudconnected sure, maar geen cloudproduct zoals O365 dat is.
Reageer
Nah. Een windows 11 installatie is prima bruikbaar zonder internetverbinding hoor.
Niet dus, je kan Windows 11 niet installeren zonder internetverbinding want je moet verplicht inloggen met een Microsoft account. GMail werkt ook wel offline maar dat is natuurlijk ook een cloud product.

Wordt pas een cloud product als je het daadwerkelijk afneemt als een service.
Nope, je gmail is ook een cloud product en daar neem je niets af... Als je gaat argumenteren dat die betaald worden in advertenties, raad eens wat er in Windows zit...
Verder ben je blijkbaar niet op de hoogte van Windows architectuur want Windows is gebouwd als een service. Zie Windows as a service: https://docs.microsoft.co...ment/update/waas-overview

Cloudconnected sure, maar geen cloudproduct zoals O365 dat is.
In 2014 heeft Nadella aangekondigd: Mobile First, Cloud First
https://news.microsoft.co...oud-first-press-briefing/
Het is jammer dat je daarmee de laatste 8+ jaar ontwikkeling hebt gemist maar Windows is een cloud product. Je hebt een online account nodig om in te loggen, het beheer verloopt via Azure intune en grote hoeveelheden telemetry gaat maar 1 kant op: naar de cloud. Letterlijk de hele Microsoft moderne werkplek en Microsofts strategy is hier op gebaseerd. Maar goed, als jij denkt dat het allemaal niet zo is, succes! :Y)
Reageer
Goed verhaal. Ik ben het wel met je eens. Overigens was het niet enkel Nadella die Mobile First ging; ook Intel ging Mobile First nadat ze op 14nm zaten. Maar development gebeurde rondom Intel Atom.

Als aanvulling, per 2021/05/06:

https://blogs.microsoft.c...1/05/06/eu-data-boundary/
Brad Smith
President and Chief Legal Officer
Brad Smith is Microsoft’s president and chief legal officer. Smith plays a key role in representing the company externally and in leading the company’s work on a number of critical issues including privacy, security, accessibility, environmental sustainability and digital inclusion, among others.

Core cloud services – Azure, Microsoft 365, and Dynamics 365
We’re calling this plan the EU Data Boundary for the Microsoft Cloud.

We opened our first datacenter in Europe in 2009, and our EU Data Boundary for the Microsoft Cloud will leverage datacenters we’ve announced or currently operate in 13 countries: Austria, Denmark, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, the Netherlands, Norway, Poland, Spain, Sweden, and Switzerland. These datacenters power cloud services that help our European customers realize their ambitions to achieve digital transformation and increase their competitiveness with the assurance that they can operate in compliance with all applicable laws and regulations. In addition to customers in EU member states, customers in Norway and Switzerland will also have access to the EU Data Boundary.
sinds de introductie van de AVG en de Schrems II uitspraak niet zoveel veranderd
Klopt. Dat heet de legale Europese waarheid met wat jurisprudentie. De realiteit echter ...
de strengere eisen van Europese privacytoezichthouders
..... is dat de DOM altijd in ontwikkeling is, o.a. via RFC's, API's en bv. nieuwe features in talen. Dus da's zelfs los van de verschillende Cloud Services, zoals AWS of Azure. Wat er verandert is dat Microsoft de 22.000ste build van hun OS beschikbaar stelt aan MSDN-accounts die hiermee toegang tot een Microsoft-veilig werkstation hebben waarvan ze claimen dat het software product EU GPDR compatible is, en dat is dus niet nieuw. Dat de incompatibiliteit met de EU ter discussies staat is relatief nieuw.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 2 augustus 2022 19:32]

Reageer
Als het zo groot in het nieuws komt, dan was er met de vorige installatie vast veel aan de hand.

De vorige installatie was ook al 'goed genoeg' of zo iets. Blijkbaar niet dus.

Dat geeft bij deze ook te denken over de nu nieuwe stand van zaken.

Mijn idee: Als/zolang het niet in-house werkt, dan is er qua telemetrie wat over te zeggen. Vooral dat het niet in de haak is. Het feit dat een licentie een keer of 1 keer per jaar online moet worden geactiveerd is naar mijn idee al te veel telemetrie.

En tegenwoordig met de office365 licenties op de lokaal op de laptop geïnstalleerde systemen: De afgelopen maand heb ik al 2 keer een week tegen een waarschuwing aan zitten kijken dat na een week de licentie zou worden geblokkeerd, wat dus na die week ook echt wel gebeurde: heel office365 in readonly tot alles geschoond en opnieuw ingericht was... Dat is mij met LibreOffice, StarOffice en OpenOffice nog nooit overkomen. Overigens ook met msOffice met een systeem gebonden licentie, zowel online geactiveerd, met kms geactiveerd als via adba geactiveerd.
Reageer
Terug naar office 2k... Inderdaad weg met die andere troep. Libre office helemaal ok.
Reageer
FOSS FTW, ditch Windows volledig.
Reageer
Iets met werkgever, geboden gereedschap en dergelijke....
Reageer
{^kb} Ja, ja, ik eindig dan ook niet voor niets met "Libre office helemaal ok." {^kk}
{^kc ^kv ^kv ^kv }
(ik moet nog ergens floppies met WordPerfect, WordStar en Calcstar hebben liggen...)

Dit gepost vanaf een Mint pc.

p.s. ^kb = begin blok marker, ^kk = einde blok marker, ^kc = copieer, ^kv = plak, in wordstar.

En ik denken dat bijna niemand deze codes meer weet:

[Reactie gewijzigd door onetime op 3 augustus 2022 11:03]

Reageer
WordPerfect 5.1 all the way. Die zijn gewoon helemaal doorgetrokken naar Corel & Novell en dat zijn toch 2 epic bedrijven in de IT history.

WP5.1 heeft een geïntegreerd rekenblad, de mogelijkheid om figuren in documenten te voegen en een formule-editor. Macro support en mail-merge voor de kerstkaarten vondt ik de leukste features.
In tegenstelling tot WordStar dat alleen de Ctrl-toets gebruikte, gebruikte WordPerfect voor bijna elke functie een combinatie van de Ctrl-, Alt- en Shift-toets, in combinatie met andere toetsen.
Reageer
ik ben prima tevreden met MS Office 2k3 8-)
Reageer
Dank je. Ik ben er erg blij mee. Ik heb als student die SLIM-licentie op de kop getikt en dat was de beste investering die ik als student gemaakt heb. MS Office 2k7 vindt ik ook nog oké, maar dan komt die verschrikkelijke Ribbon-interface. Dan wordt ik zelfs bijna spontaan verliefd op KDE.

Wel jammer dat 2k3 en 2k7 beiden sinds 10 oktober 2017 eol zijn. Maar wat kan er nou kapot gaan aan Excel denk ik dan. Ik vond Wordperfect 5.1 al goed genoeg. Noem mij maar gerust software-traditionalist maar ik heb nou eenmaal veel meters gemaakt in MS Office 2kx.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 3 augustus 2022 12:41]

Reageer
Het artikel linkt niet naar het blog artikel, maar naar de documentatie. Het enige blog artikel wat ik er gerelateerd aan kan vinden is (en dat is ruim een jaar oud):
https://blogs.microsoft.c...1/05/06/eu-data-boundary/

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 30 juli 2022 15:31]

Reageer
Kan je het dan ook echt helemaal uitzetten? Vast niet (aangezien een bind aan Azure AD vanuit zichzelf al telemetrie inhoudt).
Reageer
Voor Office 365 zijn er al registry keys die telemetry beperken. Deze pas ik vrijwel overal toe.

https://www.ghacks.net/20...undocumented-setting/?amp
Reageer