GlobalWafers wil nieuwe waferfabriek in de VS bouwen

Waferfabrikant Globalwafers heeft plannen om in de Amerikaanse staat Texas een productiefaciliteit te bouwen. In 2025 moeten de eerste 300mm-wafers in de fabriek geproduceerd worden, verwacht het bedrijf.

Met de bouwplannen is een investering van 5 miljard dollar gemoeid. Als de bouw voltooid is en de productie na 2025 gevorderd is, moeten er maandelijks 1,2 miljoen 300mm-wafers van de lopende band rollen en zijn er 1500 arbeidsplaatsen, zo verwacht GlobalWafers. Volgens het Taiwanese bedrijf is het de eerste keer in twintig jaar dat er een waferfabriek van deze omvang in de VS gebouwd wordt.

Het bedrijf wijst erop dat de meeste wafers momenteel in Azië geproduceerd worden en dat de Amerikaanse halfgeleiderindustrie dus voor een groot deel afhankelijk is van de import van wafers. GlobalWafers noemt de fabriek een belangrijke stap om de de chiptekorten tegen te kunnen gaan.

Het bedrijf hoopt financiële steun te krijgen van de Amerikaanse overheid. Of de bouw doorgaat en welke omvang de fabriek krijgt, is afhankelijk van goedkeuring van de Chips Act, meldt het bedrijf aan AFP. Dat wetsvoorstel is bedoeld om de Amerikaanse halfgeleiderindustrie te steunen met 52 miljard dollar, maar de Democraten en Republikeinen zijn in een impasse geraakt over het al dan niet goedkeuren. De staat Texas steunt de bouwplannen van GlobalWafers.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-06-2022 • 10:22

31 Linkedin

Reacties (31)

Wijzig sortering
Top nieuws! Meer fabrieken naar US / EU aub.
Inderdaad, zo mogen per continent wel een fabriek aanhouden waartussen e.v.t. weer componenten tussen worden getransporteerd. In een wereld waar alles redundant moet gehouden worden zijn we met zn allen afhankelijk van een paar chipfabrieken.
Misschien een stabiele wereld creeeren.

Nu schreeuwen we om extra fabrieken. Maar kan ASML wel de machines leveren? Het is niet zo dat je bij de Praxis even de materialen haalt.

(om nog maar over de expersise op chip gebied te zwijgen)
Waferfabricage is de eerste stap naar een chip. ASML levert hiervoor geen apparatuur. Eer deze fabriek wafers op volle kracht fabriceert voor de chip industrie waarvoor ASML wel machines maakt zijn we een 3 tal jaar verder.
ik las het dat is een foutje van mij. Maar het punt blijft hetzelfde. We doen nu dingen in paniek terwijl het probleem heel anders is.
Dit soort fabrieken wordt niet gebouwd uit paniek. Grappig dat je fat denkt. En waar ligt het probleem dan wel denk jij?
Die stabiele wereld creëren is een utopie. Samenwerken tussen allang bevriende naties daarentegen is niets mis mee.
100% mee eens, maar dan ga ik vragen.

Is China een bevriende natie? Wij blokeren Rusland en zij krijgen goedkope olie en gas.

Bevriende naties prima. Juist en goede samenwerking zal een stabiele wereld creeeren. Maar wat er nu aan de hand is weet ik niet, maar het is geen samenwerking tussen bevriende landen.
Goede zaak dit. Het is voor het verminderen van risico's op geo-politiek gebied van belang dat niet alleen maar kleine stukjes van supply-chains ontkoppeld worden, maar dat complete supply-chains verdeeld worden over meerdere continenten. Dat maakt ons leven wat makkelijker, en als mooie bijzaak kan het wellicht toekomstige potentaten van rare ideeën afhouden omdat ze geen monoplist meer zijn. (Ja jij daar Mr Xi...)
Waarom dacht ik eerst waterfabriek te lezen 8)7
Ik dacht eerst dat het wafelfabriek zei..
Waarom dacht ik eerst waterfabriek te lezen 8)7
Technisch gezien... Is het ook een waterfabriek.

"To create an integrated circuit on a 30cm wafer, can require approximately 2,200 gallons of water; including 1,500 gallons of UPW." bron
Oftewel, zo'n 8000 liter water voor een 30cm wafer?

Blijkbaar is er extreem zuiver water nodig om chips te maken. Waterzuivering is waarschijnlijk een belangrijk onderdeel van deze waterfabriek :9~.

[Reactie gewijzigd door Harm_H op 28 juni 2022 11:39]

haha ik las hetzelfde. Vond het al raar dat dat op tweakers werd gemeld
Hier precies hetzelfde! Haha O-)
Ik dacht dan weer heel even dat 300mm wel heel erg op de 5nm van TSMC achterloopt. :+

Een 300mm-transistor kan ik ook wel maken met een ijzerzaagje.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 28 juni 2022 10:32]

De wafers zijn al 300mm, je hoeft dus helemaal niets te zagen :)
Ach, ik dacht wafelfabriek, maar Amerikaanse wafels zijn lang zo lekker niet als die van ons.
Precies, zet die fabriek in België, dan komen er (afhankelijk van de locatie) 300mm Luikse of Brusselse wafels uit!

In Nederland kan trouwens ook, een 300mm stroopwafel sla ik ook niet af.
Ik denk altijd aan wafels
Bij een waferfabriek hoort ook een waterfabriek :P
Waferproductie gebruikt enorm veel (ultrapuur) water.
Ik lees meestal wafelfabriek, njammie :D
1.2 miljoen wafers per maand, is wel heel erg optimistisch.
En een beetje rekenen kom ik op zo'n 150 lithografie machines.
Ik verwacht niet dat ze de machines voor kunnen kopen
Dat is meer dan wat bijvoorbeeld UMC nu doet
Volgens mij gaat dit om kale wafers. Lithografie is de vervolgstap waar je bijvoorbeeld ASML voor nodig hebt.
Misschien heb je gelijk, Globalwafers lijkt dat ook te doen, maar lijken ook een chip fabriekant te zijn
maar dat hadden ze wel in het article mogen noemen.
Het gaat toch om een wafer fabriek volgens het artikel. Dus een fabriek om wafers te maken, niet voor het maken van chips. Dan had er wel gestaan dat ze een chipfabriek neer zouden zetten.
Staat letterlijk in de titel "waferfabriek" niet "chipfabriek".
150 ? Zo veel maakt ASML niet eens ...
met 5 miljard verwacht ik dat dat ze zo'n 10 tot 15 lithography machines zullen plaatsen
en dat betekend dat ze zo'n 1.2 miljoen keer een wafer door een machine kunnen laten gaan per maand maar dat zijn geen 1.2 miljoen wafers per maand.
Die wafers kunnen natuurlijk ook gebruikt worden in al bestaande chipfabrieken die met oudere procestechnologieen werken.... met machines die er al jaren vol productie draaien, tot aan 40nm of groter aan toe. ;)

Tenminste, zolang ze 300mm wafers gebruiken (en niet de 200mm wafers)
Dan wil ik jou berekening wel eens zien ;)
https://www.asml.com/en/n...new-level-of-productivity
In 2007 haalde ASML machines al 3500 WPD. Als ik dit x 30 x 150 doe kom ik op 15.75 miljoen wafers per maand. Stel dat de klant heel veel verschillende producten draait dan haal je met 50% gebruik ook veel meer dan 1.2 miljoen.

Edit. ik had iets over het hoofd gezien :D. Een gemiddeld product heeft 20-40 lagen. :D

[Reactie gewijzigd door cold_as_ijs op 28 juni 2022 15:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee