Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Bron: Reactor Critical

Bij Reactor Critical is een press release te vinden van Gainward waarin ze de eerste videokaart met 128MB aankondigen voor de consumentenmarkt. Hoewel de kaart de naam Gainward GeForce3 PowerPack!!! Ti/500 “Jumbo” “Golden Sample” draagt is hij gebaseerd op de Ti 200 chip en uitgerust met 128MB DDR geheugen dat 4.0ns snel is. De vraag is echter of de extra 64MB geheugen op deze kaart een merkbaar positieve invloed heeft op de framerate.

De overstap van 32MB naar 64MB bij de GeForce1 had namelijk ook praktisch geen positieve effecten. Pas bij de GeForce2 die hogere resoluties aan kon, en dus een grotere framebuffer nodig had was het effect duidelijk merkbaar. Daarom is het maar de vraag of deze GeForce3 Ti 200 de extra 64MB nuttig kan gebruiken. Voor bijvoorbeeld 1600x1200x32 met anti-aliasing zou 128MB bruikbaar zijn, maar dat zal de videochip niet trekken. Maar leuk om te patsen is het in ieder geval wel :

nVidia GeForce3 Ti 500 logo (klein)Gainward Co., Ltd, a leading manufacturer of high performance 3D graphics and home entertainment accelerators, announces the world’s first 128MB 3D graphics accelerator, the Gainward GeForce3 PowerPack!!! Ti/500 “JUMBO” “Golden Sample”.

“At an expected street price of less than ˆ300 incl. VAT a GeForce3 Ti-200 GPU in combi-nation with Gainward’s unique “128MB High-Performance/Wide-Bandwidth” hardware design offers by far today’s best price/performance ratio,” commented Hans-Wolfram Tis-mer, Gainward’s Managing Director Europe.

The Gainward GeForce3 PowerPack!!! Ti/500 “JUMBO” “Golden Sample”TM graphics card offers today’s most powerful “bang for the buck” featuring NVIDIA’s Ge-Force3 Ti-200 GPU, a video-out connector (composite video and S-video), plus an impres-sive 128MB 4.0ns frame buffer.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Hoezo de 1e kaart met 128 MB?

Er is geloof ik al een GF2MX uitgebracht met 128 MB geheugen. En dat was ook een gewone consumentenkaart in normale oplage.
Klopt.... Bij een prestentatie door nVidia hebben we hun mening daarover toen eens gevraagd. Hun reactie was dat het voor de huidige toepassingen, zeker voor games, absoluut geen zin had. Alleen indien gebruik gemaakt werd van grotere textures dat het zin. En die komen alleen in speciaal geschreven demo's voor 128 MB-kaarten voor.
Deze vergelijking kan je voor een groot deel doortrekken naar de GF3 Ti200.
The Gainward GeForce3 PowerPack!!! Ti/500 “JUMBO” “Golden Sample.
Vind ik wel misleidend zo met een / tussen Ti en 500.
Had het zelf nog niet eens gezien.
Inderdaad. Ze hopen de goedkoopste Ti-500 op de markt te zetten met het meeste geheugen -- in de ogen van de onoplettende consument.

Wat een ongelooflijke naaistreek zeg. Niet dat je met een Ti-200 nou direct een kat in de zak koopt, maar een Ti-500 is wel degelijk een stuk sneller...
Met dat 4 ns geheugen dat GW erop prikt kun je ongetwijfeld door over te klokken bij de specs van de Ti500 in de buurt komen en voor minder geld neem ik aan!
GW levert zover ik weet en ervaren heb zeer goede standaard overklokbare kaarten :7
128 Mb klinkt duur. Dit klinkt meer als een game devoloper kaart dan een gamer kaart, behalve voor die DIE hard gamer die pas tevreden is als ie 1 of meer frames per seconde draait dan zijn buurman. ;)

Het lijkt me dat deze stap bedoeld is als voorbereiding op de 64 bit kleuren waar nVidia zijn zinnen op heeft gezet.
ondersteunt de GF3 intern dan al 64bit kleur?
Die 64bit kleuren krijg je niet zomaar door effe 64 MB geheugen erbij te prikken, dus dat voorbereiden lijkt me een beetje onzinnig. 128 MB lijkt mij een beetje onzinnig op deze videokaart, omdat de core snelheid en de geheugensnelheid de bottleneck is, en niet de aanvoer van textures e.d. via de agp bus.
Gainward rekent een beetje op het "meer is beter" gevoel wat veel consumenten hebben. Waarvoor je eigenlijk die 128 MB nodig zou hebben doet er niet zoveel toe: meer is immers beter? Het is een beetje hetzelfde effect als bij de P4 met zijn vele Megahertzen. Daar is meer ook beter. Volgens veel consumenten dan.
Gainward heeft gewoon een simpel rekensommetje gemaakt. Ze hebben de extra kosten van de 128MB afgezet tegen de verwachte extra omzet en dat pakte positief uit. Gewoon doen dus, ondanks dat het redelijk zinloos is. Maximaliseren van je winst heeft dat.
Ik snap niet dat ze 128 MB op een Ti200 zetten.
64 MB op die GF2mx'jes had ook totaal geen invloed op de framerate.
Als ze nou een GF3u zouden fixen met 128 MB, die heeft misschien nog een merkbare performancetoename..

Beetje overbodig dus (tis niet voor nix gainward en niet asus/abit, die zien volgens mij ook wel dat hier geen markt voor is)
Dit is juist perfekt voor toekomstige spellen:

Meer geheugen betekend grotere of meerdere texture maps, hierdoor is het niet het doel de resolutie zoals ie op het beeld komt op te hogen (gaat ook niet, trekt de gpu niet) maar om juist grotere textures te kunnen gebruiken qua size, denk bijv. aan prerendered landschap textures met geraytrace'te schaduws e.d. of mega skymaps ofzo. Als je dat nu wilt doen dan gaat dit gewoonweg slecht voor een zeer groot gebied en moeten schaduwen e.d. over de gpu wat weer performance vraagt, nu is dit zomaar een random voorbeeld maar zo zijn er tal van nieuwe dingen te bedenken, nog een voorbeeld is de shaderlarij, als je over een groot gebied meerdere textures wil gebruiken (denk bijv. aan water oppervlaktes met meer dan 1 texture welke door shader wordt gemixt (texture weergave afhankelijk van invalshoek camera/lichtbron)) dan kost je dat wel 2x zoveel ruimte als je niet wilt tilen bijv. kortom er is wel degelijk meer mogelijk met de huidige gpu's met meer texture geheugen.
Was de oorspronkelijke discussie PCI vs AGP ook niet dat een AGP kaart het main memory niet kan gebruiken voor textures, maar PCI wel? Van de Diamond v550 had ik de PCI versie, waar van gezegd werd dat dat nog wel een redelijke pre boven de AGP versie was. Bandbreedte over de PCI bus is natuurlijk vrij waardeloos maar dit was dan ook in de tijd dat zo'n kaartje "maar" 16mb had :+
Bovendien zie je nog steeds dat die S3 compressed textures mooier zijn, is dat niet omdat de res. van die textures hoger is?, kortom met meer geheugen op de kaart kan de kwaliteit omhoog (wat de meeste games natuurlijk niet ondersteunen) :*)

edit:
accenten komen niet zo mooi door LOL
dat is juist een van de main features naast de hogere snelheid van AGP: het direct kunnen benaderen van main mem zonder tussenkomst van de cpu! niet dat dit nog echt nuttig is, aangezien het main mem vele malen trager is dan dedicated vidmem, maargoed.
AGP kan sneller het main mem gebruiken, dan pci, zoals P5ycho ook al uitlegt, maar onboard video memory is natuurlijk flink sneller.

S3 texture compression is een techniek dat gewoon net als dat je een bestandje zipt ook je texture kan 'zippen' zodat ie minder video geheugen inneemt en dus van een grotere oorspronkelijke grote kan zijn (en dus een hogere resolutie) mits je natuurlijk een budget op je geheugen hebt qua gebruik zoals in spellen.
Met meer geheugen de bestaande textures kwalitatief omhoog gooien zal vrij onwaarschijnlijk zijn, omdat je gpu nog wel de texture resolutie moet trekken, deze wordt immers niet sneller, er kunnen over een level van een spel nu wel meer verschillende textures worden gebruikt, waardoor de textures die normaal moesten inleveren op kwaliteit omdat het geheugen te klein was, er nu wel mooier op worden.
:)
Kan kloppen, maar tegen de tijd dat spellen uitkomen met zulke enorme textures, dan is deze kaart al niet snel genoeg meer waarschijnlijk...
het is het kip of het ei verhaal, game developers maken pas spellen met de mogelijkheid zoveel geheugen te gebruiken aan textures wanneer de grafische kaarten die verkrijgbaar zijn voor de consument genoeg geheugen hebben, dus moet er toch een keer deze stap worden gedaan door iemand.
een spel als giants: citizens kabuto, is het ideaal voor, laad het hele level in geheugen, meer vidmem is minder pijpverkeer, dus snellere graphics, hoewel als je een GF3 met 128MB koopt zil je ook wel een XP 1900+ hebben en dus 266Mc bus, dan maakt het niet zo heel veel meer uit
Een TI-200 is dus een GeForce3. En het gaat natuurlijk niet alleen om de performance maar natuurlijk gaat het meer om de resolutie.

Mischien dat er een heel klein beetje performance verbetering is op de hogere resoluties maar echt heel veel zal het waarschijnlijk niet uitmaken.

Ik denk dat dit soort kaarten zeker niet zou mistaan in bijvoorbeeld een mooi render stationnetje! :)
waarin ze de eerste videokaart met 128MB aankondigen
Ik dacht dat de Voodoo5 6000 ook al 128 MB had ??
Ja maar die moest het delen met 4 GPU's, kwam er dus infeite op neer dattie 32 MB per GPU had.
Ja, maar die GPU's hoefden ook maar een kwart van het werk te doen in vergelijking met een kaart met 1 GPU. Is dus evenveel RAM per gerenderd frame. Als je begrijpt wat ik bedoel :)
Is dus evenveel RAM per gerenderd frame
de voodoo 5 6000 had per videochip 32 mb geheugen, in elk 32mb geheugenblok moest PRECIES hetzelfde staan, oftewel gewoon 32mb effectief geheugen.

overigen is de VSA-100 chip(van de voodoo 4 & 5) GEEN GPU, het heeft geen T&L unit en het is dus geen GPU
GPU is alleen een naampje wat Nvidia verzonnen heeft toen ze hardwarematige T&L introduceerde op hun chips. Het staat voor Graphic Processing Unit, en wat mij betreft heeft elke videokaart een GPU.
Die voodoo5 6000 is maar in een zeer beperkte oplage (50 stuks), uitgebracht en telt dus eigenlijk niet mee. Dus er kan wel gesteld worden dat deze gainward de eerste 128mb kaart wordt.
Neehoor!! Ik herinner mij nog goed de SIS 315 met 128MB geheugen... momenteel ligt ie bij Crazy Hans te pronken... Waarschijnlijk wordt de Gainward wel de eerste kaart met 128MB DDR geheugen, dat heb ik nog niet eerder gezien!
De SiS315 had ook heel traag geheugen dus je had er eigenlijk niks aan, daarom was het ook zo'n tegenvallende chip
Ja die voodoo met zijn vier VSA100 chippies moet per chip appart de texurs bewaren
dus het is 128MB minus de framebuffers double of tripel wat dan overbljift delen door vier.

1024x768x32 tripple :
Framebufs-(1024x768x4Bytex3Buf)= 9,44MB
(128M-framebufstotaal)/4= 29,64

Effectief geheugen is framebuffer + een texture set 29,64 +944= 39,1MB

Toen die in ontwikkeling was moest 32MB videomemory nog de standaard worden.
De hoeveelheid geheugen dat nodig is, is voor het belangrijkste deel afhankelijk van de resolutie, kleurdiepte en kwaliteit textures. Nu is het zo dat er volgens mij 2 elkaar tegenwerkende processen aan de gang zijn.
1) De grafische kaart moet dit aan kunnen en games moeten inderdaad mooiere textures e.d. gaan gebruiken. Dit gebeurd ook waardoor je meer geheugen zou verwachten.
2) De beeldschermen moeten de hogere resoluties aankunnen. Hier zie je juist dat meer mensen een lcd scherm kopen die over het algemeen (nog) niet de resoluties van de CRT aankunnen.
Het is nu maar de vraag of dit laatste punt zoveel massa krijgt dat dit inderdaad voorlopig een rem op de hoeveelheid geheugen gaat zetten. Zou best kunnen.
De beeldschermen moeten de hogere resoluties aankunnen. Hier zie je juist dat meer mensen een lcd scherm kopen die over het algemeen (nog) niet de resoluties van de CRT aankunnen.
Ik denk dat 1) en 2) een beetje naast elkaar bestaan. Mensen die veel games spelen en fps en hoge resoluties belangrijk vinden, gebruiken nog veelal een CRT scherm. Mensen die daar niet zo veel om geven en voornamelijk office toepassingen gebruiken op niet al te hoge resoluties, stappen veel sneller op TFT over. Niemand zal een GF3 Ti500 i.c.m. een TFT gebruiken en dan op 1024*768 gaan spelen. Neem ik aan.... ;)
Die aanname is fout !!

Ik heb een iiyama 18,1" TFT met AsusV8200. En dat draait as-un-tiet !

Maar volgens mij zijn er van 3Dlabs kaarten met zelfs 256 MB, speciaal voor OPENGL berekeningen...
De aanname was dat veel mensen nog een CRT gebruiken voor games, niet dat jij dat doet.
Maar een V8200 met een TFT is in mijn ogen pure geldverspilling....
En tuurlijk draait het als een tiet, als je niet in 1600*1200 kunt spelen.
Tjee 128 MB, is altijd leuk. Maar dat ze het nu weer op een Ti200 moeten plaatsen is weer net iets te vergezocht. Maar goed...

Het is natuurlijk altijd leuke vertellen tegen vrienden op een lan dat je een 128 MB beeldkaart in je bak hebt hangen :)
Ja idd, waarom doen ze dit niet op een echte Ti500, die heeft er toch veel meer baat bij. Dit is waarschijnlijk net zo nutteloos als een GF2 MX200 met 64 MB SDRAM.
Patserkaartje, meer is er niet over te zeggen.
Een patserkaart is het nog niet eens.

De Ti500 loopt met zijn 64 mb waarschijnlijk nog steeds sneller.
Ik weet het zeker.
Volgens mij kunnen ze beter iets ontwikkelen als sli zolang de gpu het probleem is en niet het geheugen.
En dan zeker 2 agp kaartjes op je asus bordje prikken |:(
SLI is ook mogelijk tussen meerdere chips op 1 kaartje! Net als dat je meerdere processors op 1 moederbord kan hebben!
Volgens mij krijg je dan wel heel absurde prijzen... Als je ziet wat een ti500 nu al kost

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True