Pokémon-achtige game Temtem komt op 6 september uit de earlyaccessfase

De Pokémon-achtige mmo Temtem komt op 6 september uit voor de PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Het spel is al beschikbaar in early access voor de pc en PS5, maar begin september verschijnt de volledige versie voor de genoemde platforms.

De 1.0-versie van Temtem gaat onder meer een nieuwe omgeving en meer dan 100 nieuwe Temtem bevatten. Daarnaast kunnen spelers hun huis inrichten en zijn er wekelijkse en seizoensgebonden missies. Verder komt er een Battle Pass beschikbaar, die gratis en betaalde beloningen bevat.

Op de releasedatum komen er fysieke kopieën van Temtem uit, schrijft ontwikkelaar Crema. Nu is het spel alleen digitaal verkrijgbaar. De standaardeditie van Temtem voor de PlayStation 5 kost 39,99 euro en de pc-versie kost 36,99 euro. Het is nog niet bekend hoeveel de Switch- en Xbox-versies, die op 6 september verschijnen, gaan kosten.

Er komt ook een 'Collector's Edition Bundle' uit, die 99,99 dollar kost en onder meer een figuur, patches en buttons bevat. Deze bundel bevat echter geen spel.

Temtem kwam twee jaar geleden uit in early access via Steam. Eerst was Temtem een Kickstarter-project, maar later werd de game opgepikt door uitgever Humble Games. Binnen de eerste maand dat het spel verscheen, waren er een ongeveer een half miljoen kopieën verkocht, schreef VentureBeat toen. Er zouden ook versies verschijnen voor de PS4 en Xbox One, maar die zijn geschrapt door Crema.

Update, 14:31: Aanvullende informatie over de 'Collector's Edition Bundle' toegevoegd.

Door Loïs Franx

Redacteur

25-05-2022 • 13:58

34

Reacties (34)

34
34
17
1
0
15
Wijzig sortering
Iemand die dit spel heeft gespeeld?
Ziet er wel geinig uit maar ik hoop niet dat het praktisch een clone van Pokémon is.
Yes, ik heb iets langer dan een jaar geleden het spel even gespeeld. Het is bijna een 1 op 1 Pokemon clone. Met 6 TemTem's in je team vecht je 1 tegen 1 of 2 tegen 2. Het vecht systeem is bijna hetzelfde, behalve dat moves geen punten kosten. Moves kosten stamina en elke TemTem begint een gevecht met volle stamina. Zo hoef je dus niet de moves aan te vullen met punten, of naar een Pokemon Center te gaan als je geen punten meer hebt. Maar die centers zijn er wel, om je TemTem te healen bv.
Het lijkt zoveel op Pokemon, in alle opzichten, dat Crema zelfs toestemming heeft gevraagd aan Nintento/Pokemon of ze de game mochten uitbrengen ivm copyright claims etc. Er zijn gyms, er is een soort van Team Rocket, er is een breeding systeem, als je door grass loopt krijg je random fights, er staan characters langs paden die je stoppen voor een fight. En ga zo maar door... Als je de TemTems zou vervangen door Pokemon dan zou het zo door kunnen gaan voor een officiele Pokemon game.
Wat er anders is, is misschien makkelijker te omschrijven. Het stamina systeem is het belangrijkste verschil. Dit geeft de gevechten meer diepgang en werkt veel beter in een MMO setting waar grinden niet geremd wordt doordat je telkens die punten moet aanvullen. Daarnaast zijn er wat andere types (er is een tech type TemTem). De wereld is niet echt 1 geheel maar meer een futuristische setting waarbij sommige delen zweven. Elk wereld deel heeft zijn eigen looks en sommige zien er wat onnatuurlijk uit. De graphics zijn ok, beter dan officiele Pokemon games. De TemTem zelf zien er (in mijn ogen) wat minder leuk uit dan Pokemon. Ze zijn minder schattig en ogen wat simpeler en saaier - met wat uitzonderingen daargelaten.
Klopt allemaal wat je hier zegt. Ik heb het spel de afgelopen tijd meerdere keren een kans gegeven, het voelt in alle opzichten als een pokemon game. Alleen is dit dan de pokemon game hoe ik verwacht dat de pokemon game zou moeten zijn, de besturing is in mijn ogen beter, de quests en progres is voor mijn gevoel makkelijker te tracken, ik vind TemTem's juist wel leuker en het feit dat bepaalde temtem's met een bepaalde type combo sterkere aanvallen doen is voor mijn wel een leuke toevoeging.

Daarbij is dit gewoon een MMO, je ziet andere spelers lopen, je kan traden, chatten, er is (volgens mij) een beste actieve community PVP ook in deze game.
Dat is het op veel manieren wel, met minder pokémon.

Het is wel een grappige game, maar om nu te zeggen dat het een must have is, absoluut niet.
Het lijkt op Pokemon, alleen heb je voor de gameplay en battles wel meer dan 1 breincel nodig om te winnen. Het is erg leuk.
Hmm... echt? Ook daar zie ik geen verschil.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 23 juli 2024 13:26]

Ik kan wel bevestigen dat het inderdaad wel wat 'uitdagender' is dan Pokemon. Een must have is het ook niet echt, het is wel leuk voor de Pokemon fan die is een keer iets anders wil imo.
Mja..als je het vergelijkt met recente edities van Pokémon heb je gelijk, want die games zijn eigenlijk echt triest slecht en te makkelijk, maar als je het vergelijkt met de eerste periode van Pokémon, dan zie ik weinig verschil qua moeilijkheidsgraad, of qua benodigde intelligentie. Je bent nog steeds op zoek naar jouw paper tegen hun rock. Er zijn twee zaken toegevoegd die ik niet uit Pokémon ken: Er zijn abilities die op basis van een ander type (actieve) pokémon in het team meer doen dan normaal en je moet rekening houden met exhaustion.

De rest is idem en als ik eerlijk ben...als dit je ook maar een fractie van je iq vereist... tja...
Mja..als je het vergelijkt met recente edities van Pokémon heb je gelijk, want die games zijn eigenlijk echt triest slecht en te makkelijk,
Logisch dat dit ook gedaan wordt aangezien het een nieuwe game is en niet een van 15 jaar oud. Sword en Shield kan je slapend nog uitspelen.
Zie je echt geen verschil? Ik zie er namelijk wel een hoop:

-Itt Pokemon zijn de gevechten altijd doubles

-In Pokemon heb je het PP systeem waarbij je iedere move een X aantal keer kan gebruiken (Fire Blast bvb heeft 5/5 PP), bij Temtem wordt het stamina systeem gebruikt. Is eigenlijk net als mana, waarbij iedere move een X aantal daarvan gebruikt (sterke moves gebruiken doorgaans meer stamina). Hebt ook de keuze om te rusten, dan regenereer je extra stamina. Na afloop van combat is de stamina weer 100% vol, itt Pokemon waar PP niet hersteld wordt.

-Je hebt in Temtem ook zogenaamde hold moves. Dus dat je een x aantal beurten moet wachten om een move te gebruiken, en je deze dus niet mindless kan spammen. Klinkt misschien als iets miniscuuls, maar dit brengt enorm veel extra strategie met zich mee.

-Je hebt ook synergy moves. Dat zijn specifieke moves die een extra effect krijgen als je andere tem een bepaald type. Bvb de move Meteor Swarm doet extra schade en veroorzaakt burn effect als je andere tem fire type is. Is eigenlijk net als Fire/Water Pledge in Pokemon, alleen stukken complexer.

-Stat changes zijn permanent in Temtem, zelfs als je switched (in Pokemon verdwijnen deze als je switched).

-In Pokemon kan je maar 1 status effect tegelijkertijd hebben (op confuse na), en zijn deze permanent (behalve sleep en freeze). In Temtem kan je 2 status effects hebben, en deze zijn allen tijdelijk EN tikken door zelfs als de betreffende Tem geswitched is. Bij een 3e status effect wordt de 1e ook overschreven, dat brengt ook weer extra tactiek met zich mee.

-De movesets en abilities zijn in Temtem meestal wat unieker en specifieker, waardoor ze meer hun eigen identiteit hebben. In Pokemon hebben sommige mons een enorme move pool, dat is dus in Temtem veel minder het geval. De held items zijn ook stukken interessanter overigens.

Kan zo wel ff doorgaan nog, maar ik denk dat je m'n punt wel begrijpt nu.
Zie je echt geen verschil? Ik zie er namelijk wel een hoop:

-Itt Pokemon zijn de gevechten altijd doubles

-In Pokemon heb je het PP systeem waarbij je iedere move een X aantal keer kan gebruiken (Fire Blast bvb heeft 5/5 PP), bij Temtem wordt het stamina systeem gebruikt. Is eigenlijk net als mana, waarbij iedere move een X aantal daarvan gebruikt (sterke moves gebruiken doorgaans meer stamina). Hebt ook de keuze om te rusten, dan regenereer je extra stamina. Na afloop van combat is de stamina weer 100% vol, itt Pokemon waar PP niet hersteld wordt.

-Je hebt in Temtem ook zogenaamde hold moves. Dus dat je een x aantal beurten moet wachten om een move te gebruiken, en je deze dus niet mindless kan spammen. Klinkt misschien als iets miniscuuls, maar dit brengt enorm veel extra strategie met zich mee.

-Je hebt ook synergy moves. Dat zijn specifieke moves die een extra effect krijgen als je andere tem een bepaald type. Bvb de move Meteor Swarm doet extra schade en veroorzaakt burn effect als je andere tem fire type is. Is eigenlijk net als Fire/Water Pledge in Pokemon, alleen stukken complexer.

-Stat changes zijn permanent in Temtem, zelfs als je switched (in Pokemon verdwijnen deze als je switched).

-In Pokemon kan je maar 1 status effect tegelijkertijd hebben (op confuse na), en zijn deze permanent (behalve sleep en freeze). In Temtem kan je 2 status effects hebben, en deze zijn allen tijdelijk EN tikken door zelfs als de betreffende Tem geswitched is. Bij een 3e status effect wordt de 1e ook overschreven, dat brengt ook weer extra tactiek met zich mee.

-De movesets en abilities zijn in Temtem meestal wat unieker en specifieker, waardoor ze meer hun eigen identiteit hebben. In Pokemon hebben sommige mons een enorme move pool, dat is dus in Temtem veel minder het geval. De held items zijn ook stukken interessanter overigens.

Kan zo wel ff doorgaan nog, maar ik denk dat je m'n punt wel begrijpt nu.
Ja,ik begrijp dat je je richt op miniscule veranderingen, waarvan ik er zelf een aantal noem overigens (exhaustion = energy en synergies o.a.) die werkelijk geen enkele doorbraak in het genre betekenen.

Daarnaast noem je er een aantal die op zn minst overdreven zijn en sommigen absoluut onjuist.
- movesets die unieker en specifieker zijn. Broodje aap.
- stat changes permanent? Ik mort het nog tegen komen blijkbaar. Of bedoel je status changes? In dat geval blijven die ook in pokemon.
- hold moves maak je nu iets groots, maar het zijn in feite abilities die met een CD van enkele turns starten. Niet spectaculair noch interessant. Er zijn buiten het wachten namelijk geen andere requirements om die abilities te activeren. Dat zou interessant geweest zijn. Nu is het gewoon zorgen dat je skill deck bestaat uit enkele basis abilities en een of twee CDs.

Het is allemaal maar matig schokkend of interessant, helaas. Maargoed, ik speel natuurlijk al 30 jaar RPGs, dus misschien ben ik gewoon wat afgestompt
In essentie is het nog steeds erg gelijkaardig aan Pokemon uiteraard, maar de veranderingen qua combat vind ik zelf toch best drastisch om eerlijk te zijn. Vooral als je verder in de game komt, en/of als je competitief speelt.

Met stat changes bedoel ik bvb attack/def/speed etc. Als je in Pokemon bvb Swords Dance gebruikt krijg je +2 Atk maar als je dan switched, gaat deze verloren, terwijl je deze dus behoudt in Temtem. Status changes (poison, freeze etc.) zijn juist NIET permanent in Temtem, terwijl die dat dus wel zijn in Pokemon (op freeze en sleep na dan).

Over de movesets die unieker en specieker zijn, zoals ik al zei kunnen Pokemon over het algemeen een groter aantal moves (via TMs of egg moves or w/e) leren en hebben ze grotere type coverage, terwijl je in Temtem veel meer niche Tems (en held items) hebt. En ook vaker tems die dan een specifieke move hebben (is wel ook zo in Pokemon, maar dat zijn meer de legendaries dan).

Hold moves klinkt als iets simpels, maar het brengt toch wel extra diepgang mee. Ook feit dat je geen critical hits of damage ranges hebt maakt het allemaal wat minder afhankelijk van RnG.

Om af te sluiten, ik geef je wel gelijk dat het ook weer geen Elden Ring of Deltarune tier game is, maar voor de Pokemon liefhebber is het zeker wel de moeite waard om het te checken.
Het lijkt op Pokemon, alleen heb je voor de gameplay en battles wel meer dan 1 breincel nodig om te winnen. Het is erg leuk.
In de basis is het afgeleid van Pokemon (wat vrij duidelijk is). Alleen geven ze hier wel echt een eigen draai aan met interessante battle mechanics, verschillende eilanden waarop je speelt, side missions, competitive battles etc. Zeker de moeite waard om een keer te spelen, ook nu hij nog in early access is.
Ik heb het aan begin van de early access fase gespeeld, en enorm genoten. Op een gegeven gestopt omdat de 'content' op was. Hier is de laatste tijd veel aan gewerkt aan de berichten te zien.

Leuke eraan is dat het een stuk uitdagender is dan Pokémon, je bijvoorbeeld slimmer om moet gaan met resources (healing, energy op aanvallen uit te voeren) en de Temtems (Pokémons) zelf. Het is dat opzicht wat minder casual dan Pokémon zelf. Verder vond ik de graphics wel aansprekend.

Door early access was er dus wel weinig content (Temtems) en 'gyms' beschikbaar. Dit zal bij release een ander verhaal zijn gok ik. Ga dit toch binnenkort maar weer eens oppakken.
Aha, klinkt wel interessant. Nou vind ik €37 eigenlijk wel te veel voor een game zoals dit.
Maarja waar is de tijd gebleven dat je voor €20 echt een goed spel had.

Denk wel dat ik het een keertje ga proberen, zal na release wel op g2a verschijnen voor €20.
Kwa gameplay lijkt het idd wel op pokemon.

Je loopt door bosjes en je komt een wilde pokemon tegen.
Random trainers die aan de zijkant van de weg staan die je in een battle forceren
Je moet een basic story volgen om te progressen in de world map.
Je hebt gyms. Waarschijnlijk dan ook een pokemon league achtig iets? Heb de game zelf niet uitgespeeld

3 starters.

Dus in mijn ogen is het wel een volwaardige pokemon clone en mag ook zo benoemd worden.
Toch vind ik dat deze game 1 ding doet waar pokemon echt van kan leren:

De game kan co-op gespeeld worden met een maatje die ook de game heeft.
Ook is de game moeilijker.. Voor mij helaas iets te moeilijk, ik kom vaak vast te zitten.
Zelf hoop ik juist dat het behoorlijk wat weg heeft van pokemon (of op z'n minst gekeken heeft naar wat pokemon zo tof maakte) :)

Ik mis immers zo'n Nintendo achtige spellen op PS en heb mezelf voorgenomen om het bij 1 console te houden
Kunt het beter zien als Pokemon 2.0. Het is erg gelijkaardig aan Pokemon, maar in veel manieren toch stukken beter. Zoals met name de combat die ik hieronder al uitgebreid heb beschreven. Pokemon voelt in dat aspect enorm gedateerd aan, zelfs Mega Evolution, Z-Moves en Fairy Type brachten te weinig vernieuwing.

De game is ook wat meer story-driven, waarbij het verslaan van dojos (de equivalent van gyms) meer een bijzaak is en niet per se het hoofddoel. Bij fanmade Pokemon games zoals Reborn/Rejuvenation is dat ook het geval overigens (ook zeker het bekijken waard).

Over het algemeen zou ik zeggen, voor de Pokemon liefhebbers is deze game absoluut een must have. Voor de wat meer casual spelers zou ik het overslaan, er zijn zeker wel betere games.
Zooo jammer dat ze te vroeg in early access gegooid hebben. De game was toen echt heel levendig en voor hetgeen dat er was werkte het al super. al was breeding te makkelijk voor perfect IV temtems :P

Nu is de game echt gewoon dood als je er in rondloopt. je ziet hier en daar wel mensen maar het is niet wat je wilt met zo'n game. Helemaal niet als je competitive pvp hebt enzo maar uren naar een match moet zoeken.

Hoop dat de game weer een opleving krijgt met de release en misschien een paar grotere streamers er achter om het te hypen maar verwacht dat niet :P

Overigens voor de mensen die het nog niet gespeeld hebben en van pokemon games houden is dit zeker wel de moeite waard!

Was voor mij ook echt een sport om Luma temtems te farmen. Luma is de Shiny van pokemon zeg maar. Helaas in de 2300 encounters die ik had nog geen Luma tegen gekomen.

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 23 juli 2024 13:26]

Als ze crossplay doen dan zal de game zeer waarschijnlijk wel opleven bij release. De game is momenteel alleen op PC beschikbaar.
De game is nu ook al op Playstation5 beschikbaar hoor
Ik zou vooral veel spelers op de Switch verwachten. Daar doen indie games het meestal een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 13:26]

Switch komt bij de release, verwacht idd dat daar een groot deel van de spelers van bij zal komen.
Nintendo staat echter geen early access toe, daarom is hij daar dus nog niet te spelen.
Hmm, geen spel bij een collector's edition, niet echt wenselijk voor de prijs..
Hey, goed gezien! Het was mij even ontgaan, dus ik zet het er nog bij.
Als je in dit spel Pokémon TemTems kunt ruilen hoop ik wel dat je die gewoon kunt renamen, in Pokémon games zit er altijd die achterlijke beperking op en zit je met belachelijke namen of zelfs onleesbare Japanse namen opgescheept.
Kan je doen later in de game, kost wel wat in game money maar ook niet super veel
Ziet er leuk uit. Hopelijk doet de game het goed zodat Nintendo en GameFreak zich iets meer gedwongen voelen om wat meer moeite in Pokémon te steken.

Het is jammer dat het een MMO, en dus een internet verbinding vereist, anders had ik hem waarschijnlijk gekocht. Goed, voor andere is dat juist weer een pluspunt :)
Ik denk dat het MMO aspect juist deze game interessant maakt. Ik wist nog wel toen ik voor het eerst pokémon blue speelde op mijn gloednieuwe gameboy color en ik dacht.. wow.. waar zou deze game in de toekomst naartoe gaan. Toen Silver uitkwam kocht ik die en later Sapphire op de Gameboy advance. Ik wilde met vriendjes en vriendinnetjes spelen maar werd erg beperkt door de technologie van toen.

Dat excuus bestaat eigenlijk al niet meer. Nintendo's koppigheid qua hardware specs is misschien nog een beetje limiterend maar een MMO had allang gemaakt kunnen worden door Game Freak.

Gelukkig bedienen ze de offline/singleplayer spelers al sinds het begin, maar dat TemTem een MMO is geworden is alleen maar hulde aan de developers die net als ik gewoon het sociale aspect omarmen.
Eigenlijk zijn alle Pokémon games (de RPG's) die voor de Switch zijn uitgekomen best wel zwak op meerdere niveau's. Vooral op grafisch vlak stelt het teleur. Enkel heb ik wel Arceus recent uitgespeeld en daar moet ik wel vermelden dat ik genoten heb. Ondanks dat daar ook de grafische elementen teleurstellend was. Tuurlijk. Het is op een Switch, maar ik vind het grafisch wel een stuk minder dan de inmiddels oude 'New 3DS XL'.

Daarom had ik wel andere verwachtingen. Ook nadat Switch 'V3' uitkwam. Dat is wel vrij teleurstellend.

Ontopic: TemTem heb ik aan het begin heel eventjes gedaan. Ik moet er zelf enorm aan wennen omdat ik zoveel uren heb gestopt in de Pokémon games. Maar het was best vermakelijk.
Als een echte fan van Pokémon wil ik dit spel best een kans geven, alhoewel ik natuurlijk het liefst bij de orginele Pokémon blijf.
Echt een heel goed en tof spel.

Om even wat diepgang te geven over waarom combat zoveel interessanter is:

Alle battles zijn duo battles.
Dus elk team heeft 2 tems tegelijk op het board (met een party van 6 max in normaal, en party van 8 maar na pick&ban van 5 tems in competitive)
Dit geeft ongelofelijk veel diepgang, er zijn namelijk ook moves die bv een synergie optie hebben. (bv: Aanval x geeft ook poison aan de enemy als je andere tem Poison type is).
Of traits van tems die bv alle electric aanvallen op zich nemen, bv goed om je water tem mee te coveren.

Daarnaast is er een stamina systeem voor moves, je kunt dus niet ala pokemon alleen je sterkste move spammen, maar er komt tactiek bij kijken om je stamina te managen.

En ook belangrijk: geen RNG in combat, dus geen criticals etc. Fights zijn dus puur skill.

De hele story is trouwens ook in COOP te spelen!
Ze zouden eens iets moeten doen met het 'Jade Cocoon' principe. Naar mijn idee ook een soort pokemon met verschillende wezens die een basis hebben in het element (water, vuur, aarde etc.), ieder zijn eigen skillset hebben, zwaktes en sterktes.

Wat het uniek/leuk maakte was dat je de wezens die je gevangen had kon 'mergen' om zo je ultieme vechter te creëren. Het eindresultaat na een fusie was niet altijd even fraai kwa uiterlijk, maar met playstation 1 graphics had je ook niet veel te wensen.

Jammer dat zoiets er tegenwoordig niet meer is (of ik heb er niet van gehoord :)).
Ik zal roepende in de woestijn zijn, maar ik hoop dat ie ook met cross-play naar stadia komt :)
Dus, met een beetje geluk early/mid 2023 in Humble Choice.

Veel mensen zijn er enthusiast over - echter de devs schijnen toch best wel veel mensen zonder goede reden een game-ban te lijken hebben gegeven.
https://www.playtemtem.co...a-customer-service.11093/

Dan ga je je toch afvragen - waarom.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.