Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderzoekers maken chip ter grootte van zandkorrel die kan zweven door de lucht

Onderzoekers van de Amerikaanse Northwestern University hebben een microchip ontwikkeld die ongeveer net zo groot is als een zandkorrel en kan zweven door de lucht. De chips zouden bijvoorbeeld kunnen helpen bij onderzoeken naar ziekteverspreiding of vervuiling.

De onderzoekers noemen de chips microfliers en zeggen te zijn geïnspireerd door de manier waarop zaadjes van planten zich verspreiden door de lucht. De microfliers bestaan uit een 'hub' met het gros van de elektronica, waaruit drie 'wieken' steken. Deze wieken liggen hoger dan het middelpunt en zorgen ervoor dat wanneer de chip valt, deze gaat draaien. Die draaiende beweging zorgt ervoor dat de chip langzamer en stabiel valt, waardoor de microfliers langer zweven door de lucht en verder verspreid kunnen worden.

De microfliers zijn volgens de universiteit 'de kleinste door mensen gemaakte vliegende objecten ooit'. Ze bevatten onder meer sensoren, energiebronnen die hun energie uit de omgeving kunnen krijgen en antennes voor draadloze communicatie, evenals geheugen om data in op te kunnen slaan. De chips zouden draadloos met smartphones, tablets of computers kunnen communiceren. Het gros van de elektronica zit in het middelpunt om ervoor te zorgen dat het zwaartepunt laag ligt. Daarmee voorkomen de onderzoekers dat de microfliers instabiel raken en snel naar de grond vallen.

Projectleider John Rogers denkt dat de microfliers op grote schaal van een gebouw of uit een vliegtuig gedropt zouden kunnen worden, om zo veel data over een groot gebied te kunnen verzamelen. Rogers verwacht wel dat het lastig zal zijn om de chips op grote schaal te kunnen verzamelen. Daarom zouden de microfliers van afbreekbare polymeren, composteerbare geleiders en oplosbare chips gemaakt kunnen worden zodat de objecten natuurlijk af kunnen breken wanneer ze in contact komen met water. Rogers heeft die materialen voor eerdere projecten ingezet en probeert nu microfliers op basis van deze materialen te maken.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

24-09-2021 • 17:27

85 Linkedin

Reacties (85)

Wijzig sortering
Zou deze camera er op passen?
OmniVision's OV6948 is the winner of the Guinness World Record for "The Smallest Commercially Available Image Sensor*," with its size of 0.575 mm × 0.575 mm.
https://www.ovt.com/sensors/OV6948
Da's geen camera maar een sensor, daar moet dus nog een lens en beeldverwerking bij voordat je foto's kunt maken; en dan past het vermoedelijk niet meer
Te groot denk ik . Je hebt weer meer energie voor nodig. Stabilisator enz
De eerste foto's zijn van printjes die vele malen groter zijn dan een korrel zand, de foto met het potlood erbij lijkt een lege print en in het filmpje zie je ook niet echt een knap ingezoomd shot. Ik heb het idee dat ze iets minder ver met de ontwikkeling zijn dan het filmpje suggereert.
echt weer een item voor complot denkers :)
Persoonlijk vind ik iets dat 'zweeft', en dan bedoel ik iets dat niet gecontroleerd zowel kan stijgen als dalen, niet echt onder de noemer 'vliegen' kan worden geschaard. Desalniettemin een mooie uitvinding!

[Reactie gewijzigd door Bart ® op 24 september 2021 18:59]

Boterhamzakjes kunnen ook vliegen, koeien ook in een tornado.
Haaien ook in een tornado...
Daar zou nou iemand een actiefilm van moeten maken! Wat een lollig idee.
Sharknado.. enjoy watching!

[Reactie gewijzigd door randomnotes.inc op 28 september 2021 21:52]

Vandale.nl:
vlie·gen (vloog, heeft, is gevlogen)
1 zich op vleugels in de lucht bewegen.
Dit ding beweegt zich niet, het wórdt bewogen, door de wind.
Net als een luchtballon bedoel je?

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 25 september 2021 14:33]

In een luchtballon kan je nog kiezen door welke windstroming je verplaatst wilt worden ;)
Natuurlijk 8)7 ... Een luchtballon wordt gewoon door de heersende windrichting gestuurd, zeker op de geringe hoogtes waar met passagiers gevlogen wordt. De piloot heeft enkel invloed op de vlieghoogte, niet de vliegrichting.
Daarom zeg ik ook 'persoonlijk' :). Zweven: je kunt in principe alleen dalen, tenzij je toevallig in een opwaartse luchtstroom terechtkomt. Vliegen: je kunt zelf bepalen wanneer je omhoog en omlaag gaat. Dat soort subtiele verschillen blijken niet altijd uit een woordenboek.
Nou, dat weet ik nog zo niet, met name als je een vertaalwoordenboek erbij pakt.
zweven
werkwoord [zweefde, h. & is gezweefd]
1 in de lucht drijven of hangen: de ballon zweeft door de lucht | de meeuw zweefde vlak boven het water
Dit geeft al meer aan dat je niet "in principe alleen kunt dalen", maar dat je volledig afhankelijk bent van externe luchtstromen. Dus niet het een of het ander benadrukken, geen waardeoordeel.
zweven
onoverg [zweefde, h. en is gezweefd]
1 in evenwicht zijn be in suspension, be suspended
2 zich drijvend voortbewegen float, <luchtv> glide
Nou, daar krijg je al meer expressieve vertalingen.
glide | glaɪd |
znw
1 glijdende beweging
2 <luchtv> glijvlucht, zweefvlucht
3 <muz> glissando
4 <fon> overgangsklank
onoverg
1 glijden
2 zweven, zweefvliegen
float | fləʊt |
onoverg
1 zweven, vlotten, drijven, dobberen
▸ float on air
in de wolken zijn
glijvlucht
de [-en]
1 het dalen van vogels met onbeweeglijke, gespreide vleugels
2 het dalen van een vliegtuig met afgezette motor
zweefvlucht
de [-en]
vlucht in een vliegtuig zonder motor of met een motor die is uitgezet
Veel nuance als je er wat meer naar kijkt en daarmee ook veel betekenis. Heb nou bewust niet specifiek naar synoniemen gezocht, tenzij die in de definitie stonden.
Om Buzz te quoten; "Sierlijk neerstorten" :)

[Reactie gewijzigd door b4llist1c op 24 september 2021 18:55]

Ik kan ook vliegen, al is het maar 1 keer..
Ligt eraan hoe lang je wilt vliegen en wat je aantrekt.
Van de duikplank of van een toren of uit een vliegtuig (met een wingsuit) is te overleven.
Dus strakjes zijn we microchips aan het inademen? 8)7
Hoef je niet meer gevaccineerd te worden :Y)
En heb je gelijk 7G op
Hebben we gelijk ook geen apps en bewijzen meer nodig :Y)
Eerste waar ik aan dacht inderdaad. Laten we eerst ons milieu weer netjes op orde krijgen voordat we overal microchips los gaan laten? 😅
Ik weet niet of jij normaal ook zandkorrels inademt? En als je dat toch doet worden die wel door je longhaartjes naar buiten gedreven.
Er gaan jaarlijks miljoenen mensen dood door het inademen van vervuilde lucht.

Google maar eens Tata steel of zo, om maar wat te noemen. Daarnaast kun je ook gewoon allergisch reageren zoals met hooikoorts.

Tot slot leidt het inademen van vervuilde lucht op zich al tot het minder effectief zijn van die trilhaartjes. Bij rokers zelfs tot stilstand.

Je reactie is dus wat kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 24 september 2021 20:48]

Maar jij hebt het over fijnstof, dat is onzichtbaar en komt diep in je longen en is daardoor heel schadelijk, maar zandkorrels zijn geen fijnstof. Die hoest je zo weer uit.
Waarom denk je dat? Roet is geen fijnstof, pollen niet en sigarettenrook ook niet?

Je longen hebben gewoon
niet het reinigend vermogen wat jij stelt en daarnaast zijn er veel secundaire effecten die dat reinigend vermogen negatief beïnvloeden. Een groot gezondheidsrisico zal het niet zijn maar zo'n ding inademen behoort zeker tot de mogelijkheid. En metalen zoals gebruikt in accu's of energie cellen zijn helaas vrij reactief. Die richten vrij snel schade aan
Die 'vleugels' zien er verdraaid scherp uit. Zou goed kunnen dat die in je neus/keel blijven steken.

Alles wat je keelharen naar boven trillen, komt in je keel terecht en slik je in. Dus je eet ze dan op / komen in je slokdarm / maag / darmkanaal terecht.

Wat als je ze er eentje in je ogen krijgt?

Als die dingen op grote schaal gebruikt gaan worden, komen ze overal terecht. Ook op het land dus koeien eten ze op, ze komen in planten / voedselketen terecht.
precies wat ik ook dacht, met de nodige gevaren voor privasy, controle / volgen/ beinvloeden? van alle mensen en dieren die deze chips in hun lichaam hebben.
Zegt ie op een sociaal medium op internet vanop zijn smartphone.
Jij weet toch niet waar rexxor nu is? Wat hij nu doet, wat hij zegt?

Hoop wat na zijn comment op tweakers nog onbekend blijft, maar met zo'n sensorennetwerk plots niet meer geheim te houden is. Met zijn comment deelt hij specifiek wat hij wel wil delen, en meer niet.

Deze sensoren zijn o.a. voor "population surveillance or disease tracking,”

Dus zo'n zandbak hiervan over een stad uitstrooien om mensen hun bewegingen te tracken ivm corona zou een toepassing zijn.

Dus ja, een sensorennetwerk zo goedkoop zou idd privacy zorgen moetem aanwakkeren.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 25 september 2021 15:37]

Het eerste waar ik aan dacht zijn esdoornzaden, de 'helicoptertjes' van vroeger nu!

[Reactie gewijzigd door Sk313t0r op 24 september 2021 17:40]

die zijn er nog steeds hoor....
Weet ik, maar voor mijn gevoel was dit vroeger :+

edit: post maar aangepast!

[Reactie gewijzigd door Sk313t0r op 24 september 2021 17:40]

Heb je het filmpje wel bekeken?
dat was het eerste wat ik dacht toen ik zijn reactie zag ;)

Maar het eerste wat ik dacht bij de titel was: hoeveel transistors zitten er in deze chip? En hoe verhoudt zich dat tot bijvoorbeeld de 80286 die bijna 40 jaar geleden in mijn eerste PC zat? (die had er 134.000)

Edit:
ter illustratie
een 286 had ongeveer 2700 transistors per mm2
mijn huidige 3700x komt op 30 miljoen per mm2

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 24 september 2021 21:23]

Daarom zouden de microfliers van afbreekbare polymeren, composteerbare geleiders en oplosbare chips gemaakt kunnen worden
Sleutelwoord 'kunnen'...

In andere woorden: hier hebben ze helemaal niet over nagedacht in 't ontwerp, en 't zal er dus achteraf aan geplakt worden.

Kan natuurlijk niet (meer), maar dat zeggen ze niet...
Afbreekbare polymeren... zoals PLA zeker? Technisch gezien afbreekbaar, maar dan wel in een commerciële speciale compost fabriek...

Nee hoor laten we lekker een hele zandzak van deze dingen uit een vliegtuig gooien, goed idee!
Je moet een scope hebben voor een onderzoek, als je alle aspecten in 1 keer gaat behandelen komt je onderzoek waarschijnlijk niet af.

Eerst leg je een basis, daarna ga je de andere problemen verder oplossen. Dit onderzoek is heeft het probleem "chip zo klein als een zandkorrel" aangepakt, nu kan verder de verzameling of afbreekbare gedeelte worden onderzocht.
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar toegegeven, Tweakers mist ook een beetje de essentie van waarom dit onderzoek er is. Zo krijg je gelijk users die even achter hun oren krabben, en opmerkingen plaatsen zoals "dit gooi je toch zo even niet de wereld in", en "jantje kreeg een microchip in zijn oog onderweg naar school" :+ .

Het "mooie" aan dit onderzoek is dat het ontwerp is gebaseerd op biologisch / natuurlijk ontwerp. Hoge verspreiding van een centraal punt (net zoals bepaalde zaden zich over een groot gebied kunnen verspreiden vanaf 1 bron). Verder onderzoek naar afbreekbare composieten maakt dit heel interessant in onderzoek naar verontreinigde gebieden enz.
Mooi ontwikkeld, nu eerst bio afbreekbare versie dan pas testen in de natuur.
In de video laten ze dat al zien.
Mooi ontwikkeld, nu eerst bio afbreekbare versie dan pas testen in de natuur.
Ik vind dit absoluut niet een mooie ontwikkeling, hebben ze nog meer manieren om iets in iemand te krijgen, en weet niet wat aan te doen in die persoon, want vergeet een ding niet, dit gaat zeker weten ook voor slechte doeleinde gebruikt woorden.
with the idea that these capabilities would allow us to distribute highly functional, miniaturized electronic devices to sense the environment for contamination monitoring, population surveillance or disease tracking,”
Over the course of billions of years, nature has designed seeds with very sophisticated aerodynamics. We borrowed those design concepts
“We think that we beat nature,”
Dit klinkt meer als zelfoverschatting dan op wetenschappelijke wijze beweringen doen die stand houden. Het is natuurlijk knap dat het ze gelukt is een stukje evolutie over te nemen, maar ze lijken geen enkele blijk te geven hoe hun beweringen over bijdrage redelijk is. Doordat ze op geen enkel moment maar een beetje rekening lijken te hebben willen houden dat de evolutie ook om afbraak, hergebruik en evenwicht van risico's gaat. Dit zijn wetenschappers op het gebied van biomedische wetenschap, die mogen wel duidelijk blijk geven te beseffen dat menselijk gemaakte producten niet zomaar onschadelijk of bruikbaar zijn en zeker niet op gebied van medisch onderzoek of als je het in ruimtes gaat gebruiken waar mensen dieren en planten zijn. Dus leuk dat ze dit gelukt is, maar er valt meer respect op te brengen als ze meteen ook in waren gegaan op de risico's van hun ideeën en hoe ze dat voorkomen, in plaats van nogal eenkennig de vermeende moeie kant te kiezen en benoemen.

[Reactie gewijzigd door kodak op 24 september 2021 19:10]

Met name als je bedenkt dat deze alleen wat data kunnen verzamelen terwijl in een zaadje het bouwplan, de starter kit én het fundament voor een hele boom zit.

Laat het maar aan de mens over zichzelf tot kroon op het werk van de evolutie te benoemen.
Klinkt mij toch meer als intelligent design in de oren.
Die zie je dus *niet* vliegen...
Alleen de tracker ziet ze vliegen.