EVGA-gamingmuizen met pollingsnelheid tot 8000Hz zijn te koop vanaf 65 euro

EVGA brengt drie gamingmuizen uit: de X Series X15, X17 en X20. De muizen hebben een pollingsnelheid tot 8000Hz, hebben een responstijd van 0,125ms en zijn voorzien van drie sensoren en een 32-bit Arm Cortex-M33-core.

EVGA legt in een productaankondiging uit dat de X17 en zijn draadloze broer, de X20, voorzien zijn van een optische Pixart 3345-sensor, aangevuld door twee LOD-sensors die de hoogte meten vanaf de ondergrond. Deze zijn tot maximaal 3mm van de ondergrond accuraat. De X15 is voorzien van alleen een Pixart 3389. De muizen werden in februari aangekondigd en zijn nu verkrijgbaar.

De drie muizen hebben een instelbare resolutie van maximaal 16000dpi, De X15 en X17 hebben een pollingsnelheid van maximaal 8000Hz en een responstijd van 0,125ms. Daarmee zijn ze vergelijkbaar met de in januari aangekondigde Razer Viper 8KHz. Ook wat prijs betreft komen de muizen overeen, al biedt EVGA voor Elite Members een korting van ongeveer 40 euro.

De draadloze X20 heeft een pollingsnelheid van 1000Hz en is voorzien van een 900mAh-accu waarmee volgens EVGA een gebruik tot 60 uur zonder rgb of 24 uur met rgb mogelijk is. De X20 verbindt via 2,4GHz-wifi, bluetooth of met een bijgeleverde USB-kabel.

De drie muizen lijken erg op elkaar, al zijn er subtiele verschillen. Behalve dat de X15 minder sensors heeft, heeft deze meer knoppen en een andere main switch van LK Optical. Ook is deze iets kleiner dan de andere twee. Het gewicht van de muis noemt EVGA niet.

De X17 en X20 zijn iets groter, maar hebben minder knoppen en een main switch van Omron. De drie muizen zijn allemaal voorzien van rgb en hebben instelbare profielen voor het instellen van de resolutie. De rgb-verlichting en dpi kunnen ingesteld worden via de bijgeleverde software.

De X17 wordt geleverd met een aantal gewichtjes, waardoor tot 25 gram gewicht kan worden toegevoegd aan de muis. EVGA probeert zich met die muis vooral te richten op fps-gamers. De X15 noemt het de mmo-muis vanwege alle extra knoppen op de zijkant. Deze zijn allemaal programmeerbaar.

X15 (bedraad) X17 (bedraad) X20 (draadloos)
Optische sensor Pixart 3389 Pixart 3345 Pixart 3345
aanvullende sensor Lift-off Distance detection (LOD) Lift-off Distance detection (LOD)
Maximum dpi 16.000 16.000 16.000
Pollingsnelheid 8000Hz 8000Hz 1000Hz
Trackingsnelheid 400ips 400ips 400ips
Acceleratie 50g 50g 40g
Main switch LK Optical 70 miljoen clicks Omron 50 miljoen clicks Omron 60 miljoen clicks
Aantal knoppen 20 10 10
Profielen 5 5 5
Afmetingen 42,7 mm x 123,5mm x 71,7mm 44,52mm x 122,71mm x 70,27mm 44,52mm x 122,71mm x 70,27mm
Gewicht ? 103-128g 123g
Prijs 88,32 euro 78,64 euro 128,25 euro

Naast muizen heeft EVGA een capturekaart aangekondigd voor gamers die hun gameplaybeelden willen vastleggen: de EVGA XR1 lite. Deze kaart maakt het mogelijk om tot 1080p60 op te nemen wanneer er op 4k60 gespeeld wordt. De kaart heeft via USB 3.0 ook de mogelijkheid om een dslr-camera aan te sluiten als webcam. De kaart neemt de beelden op in raw-formaat.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

01-09-2021 • 11:27

91 Linkedin

Reacties (91)

Wijzig sortering
Gewicht van de X15 ontbreekt in de tabel (waarschijnlijk niet toegevoegd aan het persbericht? :P) maar zou 110 gram moeten zijn.
Weight: 110 g without cable
https://www.evga.com/articles/01466/evga-mouse/
Frappant dat de duurste variant dan weer 1000hz heeft (wegens draadloos).

Vraag me af of 8000hz nog impact heeft op de performance van je CPU.
Kan een muis een merkbaar/aantoonbaar effect op je CPU hebben?

Afgezien dat het me verbaasd dat dit uberhaupt direct door je cpu verwerkt zou worden en 8000 Hz als veel klinkt, een cpu heeft tegenwoordig over het algemeen minimaal 4 cores die toch zeker op 2.500.000 Hz hun werk doen? (als het niet al het dubbele aantal cores en GHz is)
Kan een muis een merkbaar/aantoonbaar effect op je CPU hebben?
Ja zekers, Tweakers heeft dat mooi uitgezocht recent nog:
reviews: Muizen met hoge polling rates - Corsair Sabre RGB Pro en Razer Viper...
Dat artikel had ik gemist, maar wow. Dat alleen al het rondjes maken met je muis zoveel cpu belasting op kan leveren. Moest het natuurlijk direct ff proberen:

Steel series rival 100 op een systeem met een 3700X gaat de CPU van 1 naar 4% als ik m'n muis snel beweeg... mind is blown, nooit bij stil gestaan dat dit meer dan tienden van procenten zou kunnen zijn.
Klopt en ik speel op een laptop met ingebouwde iGPU van intel (ding heeft geen aparte videokaart) en ik heb al last van lage bagger framerates bij een heel oud fps spel wanneer ik de pollingrate op 1000hz zet en snel en veel beweeg, waardoor ik vaak niet goed kan strafejumpen omdat het beeld dan frameskipped of dat ik niet op dingen kan klimmen omdat ik bij lange na geen stabiele 125fps haal. In taskmanager zie ik cpu gebruik van ~1 a 5% bij idle richting de 40% en soms zelfs hoger schieten. Uiteraard alle programma's gesloten. Betreft een i5-7200u
Heb dus voor een middenweg gekozen van 500hz.
Met een iGPU haal je natuurlijk ook nooit frames richting 100+ dat kan je ook niet verwachten, ze zijn ontworpen om tot 60 fps te gaan.
Ligt eraan welk spel je speelt. Gezien hij het over strafe jumpen heeft en de eis van een stabiele hoge framerate, gok ik ergens dat hij een Quake3 (of -gold- Source) gebaseerd spel speelt.

Die halen op moderne IGPU's makkelijk hoge framerates.
Klopt, Q3 engine gebaseerd spel inderdaad en een stabiele 125 fps is nodig om vloeiend te kunnen strafejumpen, maar ook om op boxjes te springen, want zonder gaat niet. Jah 74 fps, maar dat is heeft ook weer nadelen in duels.
Op Vega igpu's halen ze 125 makkelijk, maar niet op een Intel 620uhd. Ik dacht destijds toen ik mijn laptop kocht dat ie het wel aankon, want toch zo'n oud spel en hoorde her en der van anderen dat zij ook speelden op soortgelijke specs... maar niet heus dus en het is zelfs nog niet eens op 1080p!

[Reactie gewijzigd door Username3457829 op 2 september 2021 04:41]

Hehe, ik herinner me het trickjumpen nog wel dat je daar 90 of het liefst 120+ FPS voor had wegens bugs die omgedoopt zijn tot features in de Idtech engine :p Kon je bv net mee over het muurtje in Oasis van RCTW:ET heen springen. De Source engine heeft ook nog een paar van die quirks.

Leek me dat iGPU's nu wel makkelijk voorbij de 120fps moeten komen, ook de Intel iGPU's. ~10 jaar geleden haalde ik met een mid-end radeon kaartje al 999 fps in Q3/ET/Tremulous.
Jawel haal wel 125 fps, maar dus niet stabiel, ik heb het over echt een oud spel van 15+ jaar geleden. Regelmatige drops naar ~40-60 en ik heb dus 125 stabiel nodig om consistent te kunnen strafejumpen en op dozen te springen anders lukt dat niet.
Geen idee welk spel je speelt en wat je instellingen zijn (zowel in het spel als hoeveel geheugen je aan je igpu hebt toegewezen), maar hoezo verwacht je 125 fps op een laptop zonder losse videokaart en waarom heb je uberhaupt zoveel fps nodig om te kunnen strafejumpen?

En als je zo'n langzame laptop hebt, wat is dan sowieso de toegevoegde waarde van een snelle muis - klinkt alsof je tig andere bottlenecks hebt?

Ik zou trouwens verwachten dat als je een igpu hebt, de taskmanager je igpu belasting weer zou geven als cpu belasting, gezien dat op dezelfde chip zit?
Hmmm de meeste van je punten zijn nogal invalide.
Ik moet natuurlijk voldoen aan gelimiteerde server instellingen anders wordt je gekicked, ze zijn niet onredelijk hoog maar ook niet belachelijk laag alsof we nog in 2003 zitten. Ik verwachte destijds toen ik deze laptop kocht 125fps omdat sommigen anderen ingame ook op hun intel igpu speelden en die zeiden dat ze 125fps redelijk stabiel haalden met exact dezelfde igpu dus. Achteraf bleek er een op een HQ cpu te zitten en de ander gewoon zonder extern scherm. Beiden maken een significant verschil.
125 fps is nodig zodat de muis vloeiend je bewegingen blijft tracken en je er geen hinder van ondervindt ook al zou je frameskippen, maar dat is bij Q3 engine gebaseerde spellen niet het geval, althans niet bij deze. Tevens kun je met 125 fps op dozen springen (74 en 333 kan ook, maar zijn niet toegestaan) en ik moet dus regelmatig naar beneden kijken ingame (zoals iedereen dat vroeger deed met hun bagger computer) om op een doos te springen en dat nekt je soms in duels of als je achter iemand aan moet rennen en die net het hoekje om gaat :)

Klopt ik heb inderdaad last van tig andere bottlenecks, maar mij heb je nergens iets zien zeggen over een snelle muis (of wat je daar dan ook onder verstaat) en of ik deze EVGA muis zou willen. (Ik zou het totaal niet willen trouwens ook al heb ik dit artikel gelezen.) Ik geef enkel antwoord op degene boven mij over welk effect een de pollingrate heeft op de cpu. Te weinig mensen zijn daar nog van op de hoogte.

Nee hoor Windows Tasmanager geeft netjes de beide belastingen apart weer onder GPU en Processor. Maakt niet uit of het op dezelfde chip zit of niet, het zijn toch verschillende zaken.
Sorry, maar ik probeer geen punten te maken maar gewoon oprechte vragen te stellen. En je reactie roept er eigenlijk alleen maar meer op. :?

Ik weet nog steeds niet welk spel het over gaat, heb nog nooit gehoord van limieterende server instellingen, en waarom je zo heel erg specifieke fps nodig hebt om op dozen te kunnen springen.

Ik begin nu te vermoeden dat je een hele specifieke niche speler bent die graag moeilijke trucjes uithaalt die voor casual gamers onmogelijk zijn, a la speedrunners die elke move/frame perfect moeten timen?

Wat betreft de belasting in taskmanager: weer wat geleerd. Ik zou zeggen omdat de cpu en gpu op dezelfde die zitten, ze samen beperkt worden door dezelfde tdp en het dus niet heel ver gezocht zou zijn om te denken dat ze daarmee zoveel invloed op elkaar zouden kunnen hebben dat de belasting samengevoegd weergegeven zou worden. (Jezus wat een zin :z )
Nee hoor geen specifieke niche speler (denk ik).
Oude Quake 3 engine based games hebben te maken met bepaalde framerate intervals waarbij de playermodels het beste presteren, het verste en hoogste jumpen etc. Ik ken ze niet uit m'n hoofd welke waardes het exact zijn, maar 74 125 en 333 zijn er dus een paar van en daarom wil je je fps dus ook gecapped/geforceerd/gefixt hebben op 125 fps. Een voorbeeld ingame zijn dus heel veel dozen die exact even hoog zijn als de spelers ooghoogte en je ziet net je tegenstanders hun helm eroverheen. Daar kun je dus op springen vanaf de grond, maar alleen met die fps caps en anders lukt dat niet. Ander voorbeeld is de sniperrifle, de recoil hiervan is een heel stuk minder op lage fps dan op hele hoge. Dit wordt dan ook "misbruikt" door sommige spelers, maar dan wel binnen de cvar limits die ingesteld staan op de servers. Met die gelimiteerde serverinstellingen bedoel ik dan ook gewoon, je mag een brightness en gamma van tussen de 1-3 bijvoorbeeld of een picmip van tussen de 1-5 etc etc. Je mag dus niet teveel aanklooien anders zou je potentieel door bladeren ofzo heen kunnen kijken oftewel cheaten.

Ik vermoed wat dat laatste betreft over de igpu en cpu je deels gelijk hebt dat ze elkaar beïnvloeden. Maar dit is wel echt een aanname van mij aangezien dat ook ongeveer het geval is met de Ryzen APU's als ik het goed begrijp. Want bijvoorbeeld de Ryzen 5 5600G apu en Ryzen 5 5600X cpu zijn wat betreft het cpu-only gedeelte op papier vrijwel gelijk aan elkaar (resp. 3,9GHz-4,4GHz vs 3,7GHz-4,6GHz, maar desondanks in de praktijk presteert de X dus een klap beter. GamersNexus had er ook enkele maanden geleden een review over geplaatst. Zie link
Ik vraag me dan af; waar komt die belasting vandaan? Zijn dat de Windows events die vaker bepaald, verstuurd en afgehandeld moeten worden?
2.500.000.000 hz bedoel je? 😅
yes, liep ff 30 jaar achter :p
Ja dat heeft het zeker. Ik weet dat Tweakers er een keer een review aan geweid heeft echter kan ik deze op het moment niet vinden. Wat mij bij stond was dat hoe hoger hoe aanzienlijker impact op de cpu. Ik dacht dat 8k zo'n 10% impact had op een 8 core, uiteraard hoe meer cores hoe minder impact.
Kan een muis een merkbaar/aantoonbaar effect op je CPU hebben?
Zie dit artikel over de Razer muis met 8 kHz polling:

Razer introduceert Viper-gamingmuis met polling rate van 8 kHz -Update CPU-belasting
https://nl.hardware.info/...khz--update-cpu-belasting
We hebben Razer gevraagd wat de invloed hiervan is op de cpu-belasting: Volgens het bedrijf zal het ten hoogste tien procent van één cpu-core verbruiken. Bij moderne processors zou dit geen probleem moeten vormen. Mocht je problemen ervaren, dan kun je terugschakelen naar 1 KHz.
Nou staat er wel in dit artikel over de EVGA muis dat die een 32-bit Arm Cortex-M33-core heeft, bij de Razor muis kan ik zo snel niets vinden van iets soortgelijks. Misschien leunt de Razor meer op de cpu dan deze EVGA muis die volgens mij dan die Arm M33 core gebruikt om (oa) te pollen wat denk ik resulteert in een veel lager cpu gebruik dan bij de Razor muis. Maar ik kan het mis hebben. :)

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 1 september 2021 13:39]

Voor zover ik weet is het enige wat een muis doet de positie doorgeven aan de pc. Dus 8000x x en y posities doorgeven per seconden. Dit zou geen invloed moet hebben op de pc zelf. De processor die in de muis zit is voornamelijk voor het bepalen van de locatie door de 'beelden' van de sensor te vergelijken.
Dat is niet waar het uiteindelijk om gaat, andere processen kunnen reageren op nieuw verkregen muis posities. Deze voeren binnen hun processen ook weer acties uit. Als de MouseMove berichten verdubbelen zal dat direct meer belasting opleveren. Veel software limiteert de update frequentie van muisposities naar 1000Hz en is een 8kHz muis overkill, software waar dit niet gebeurt zorgt voor meer belasting.
Ik zou graag wat meer gaming muizen zien die niet zo idioot veel onnodige hoekjes, gaatjes, dingetjes en randjes hebben. Ik gebruik nog een Logitech G502, maar het wordt na verloop zo smerig en lastig schoon te maken door alle kieren waar iets in kan komen.
Ik zou dan weer graag een LINKShandige muis willen :?
Dan zal de Logitech G Pro Wireless je wel bevallen, die gebruik ik zelf als linkshandige momenteel en zou niet anders willen :P . De forward en backward knopjes zijn namelijk aan beide kanten (link en rechts) magnetisch en kan je hem eigenlijk gewoon linkshandig maken. Je krijgt namelijk voor beide kanten ook een opzetstukje dat je hem plat kan maken (dus de forward/backward knoppen weghalen). Het is wel een vrij lightweight muis wat je maar net fijn moet vinden overigens.

[Reactie gewijzigd door Dexvi op 1 september 2021 12:04]

Bedankt aan @flippy @xSNAKEX en u uiteraard _/-\o_
Zelf gebruik ik nu een tijdje naar tevredenheid deze: https://3dconnexion.com/u...dmouse-pro-wireless-left/ Al is dat niet voor gaming (dat doe ik wel met rechts). Vroeger heb ik ook een linkshandige Razer Deathadder gebruikt en is de Naga geloof ik ook als linkshandig model verkrijgbaar.
de G903 word geleverd met plaatjes en knopjes om hem linkshandig te maken.
Ik ben linkshandig en gebruik nooit een linkshandige muis. Zou ik niet eens meer willen ook.
Ik kan muizen met beide handen, maar zodra het om gamen gaat ben ik rechtshandig zo veel beter. Kwestie van jaren doen denk ik.
Dan is Zowie waarschijnlijk een merk wat je wel aan staat. No-nonsense (dus ook geen RGB) muizen met kwaliteitsonderdelen. Ruim 6 jaar met mijn Zowie FK2 gedaan. Die heb ik nu enkel vervangen door de Logitech G Pro superlight omdat ik graag een draadloze muis wilde. Ook de Logitech G pro (zowel superlight, als non superlight) zijn ook vormgegeven zonder al te veel poespas. Mocht je toch graag bij Logitech willen blijven als merk.

De reden waarom gamemuizen er vaak zo uit zien is geloof ik vanuit het gedachtepunt: "waarom 80€ neerleggen voor een muis die op een simpele kantoormuis lijkt".

[Reactie gewijzigd door cardboardgenie op 1 september 2021 11:45]

Zien er inderdaad wel fijn uit, alleen DPI is niet zo hoog(?), in ieder geval een stuk lager dan de G502. Ik dacht zelf aan Razer muizen, al vind ik dat logo en felgroene wel echt foeilelijk.

Misschien maar eens ergens uitproberen.
Mijn Logitechs hadden op termijn altijd kapotte knoppen of scroll wheel. Nu met Razor Deathadder best tevreden, maar ik game ook niet veel meer.
Misschien is dat toch een gebruiker ding. Met schonere handen gamen en niet eten achter de pc helpt 99%. Mijn muizen worden nooit vies ongeacht de kiertjes en hoekjes. Maar als ik soms muizen en toetsenborden van anderen zie... Gewoon nasty.
Enige waar ik 'last' van heb is stof maar dat is niet te voorkomen en dat is op te lossen met een kwast of een stofzuiger.

Mijn toetsenbord is ondertussen 2.5 jaar oud en mijn muis 4 en zien er nog schoon en nieuw uit ondanks dat ik ze zo'n 10 uur per dag gebruik.
Mijn toetsenbord ziet er ook schoon uit, tot ik de keycaps er af haal en zie hoe veel haren er in zitten. Dat is echt geen pretje. En dan is 'ie nog lang niet zo oud.

Dus tenzij je kaal bent zal het denk ik flink tegen vallen :(.
Dus tenzij je kaal bent zal het denk ik flink tegen vallen :(.
Ook als je kaal bent kan het tegenvallen, heb wel 2 katten :+

Overigens zal je met lang(er) haar ook minder last hebben want een lange haar valt niet snel tussen je toetsen.
Ik heb gelukkig halve hoogte keycaps dus dat zal bij mij wel me vallen. (niet dat exacte toetsenbord btw maar een volwaardig toetsenbord uit die serie)

Enige plek waar ik er ooit last van gehad heb was rondom de stangetjes van de spatiebalk toen ik nog katten had. Maar die zitten er tegenwoordig niet meer op. althans niet bij mijn toetsenbord.
Maar dat was gewoon even spatiebalk eraf wippen en haren eraf pakken. En dat was meer omdat die stangetjes ingevet waren met siliconen vet ne het feit dat een kwast/stofzuiger daar niet bij werkt.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 1 september 2021 12:45]

Dus jij hebt geen handen :+

Je huid heeft oliën je handen dus ook die oliën geef je af. Als je beetje zweet handen hebt bouwt dat natuurlijk sneller op dan droge handen. Dat gaat samen met huidschilvers van je handen tussen de kiertjes zitten.
Ik heb wel handen maar ik heb ook een kraan en zeep en een handdoek en een eettafel om aan te eten.

En ja huid vet enz kan je ook gewoon even wassen. Niets vreemds aan. En ik was vaak niet eens met zeep omdat dat juist een vettere huid en extra huidschilvers kan veroorzaken, net als te warm water overigens.

Op eenzelfde manier kan je gewoon je headset schoon houden.
Kost seconden en je geniet van producten die langer schoon blijven en goed functioneren. Vooral muis wieltjes zijn erg gevoelig voor viezigheid.
Not really. Ik heb schone handen, maar mijn rechterhand (no pun intended) zweet heel erg. Hierdoor krijg je aanslag op je muis en toetsenbord op het scrollwiel van de muis zelfs heel nasty en steenachtige. Ik vind dat zelf al vervelend en heb daar doekjes voor gekocht waardoor ze minder moeten zweten.

Punt is, het is echt bij lange na niet altijd door het eten en drinken of vieze handen.
steenachtige aanslag door zweten? 8)7 :?
Niet dat het verder uit maakt, maar harde aanslag, waarschijnlijk door zout in het zweet enzovoorts. Tijdens de begin coronatijd met het vele handen wassen nog steeds hetzelfde probleem.

Maar goed, was meer om aan te geven dat niet alles door eten en drinken komt of vieze handen.
Ben geen arts maar :
When to see a doctor
Sometimes excessive sweating is a sign of a serious condition.

Seek immediate medical attention if your heavy sweating is accompanied by lightheadedness, chest pain or nausea.

See your doctor if:

Sweating disrupts your daily routine
Sweating causes emotional distress or social withdrawal
You suddenly begin to sweat more than usual
You experience night sweats for no apparent reason
https://www.mayoclinic.or...ptoms-causes/syc-20367152
En dan heb je gekozen voor de G502 die er uit ziet als een uberlelijk enorm ruimteschip met allerlei tierlantijnen erop en eraan? 8)7
Tja heb 'm alweer een tijdje, destijds leek het wel een leuke muis, ook wel ergonomisch fijn en scoorde gewoon goed in reviews. Maar op dat moment waren dergelijke zaken zoals schoonmaken niet echt in het achterhoofd. ;)
Ik ben persoonlijk al een tijd gelukkig met de Microsoft Surface Precision > https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

Deze is erg goed schoon te houden ;)
Gelukkig, had er echt last van met gamen dat m'n muis slechts in intervallen van 0,001s m'n acties doorgaf, en niet in 0,000125 seconden. Dit gaat zeker extra kills opleveren.

:X
Dit is de megapixel race bij digicams en de refresh rate bij GSM's.
Je moet 'vernieuwen' anders koopt niemand je product.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 1 september 2021 11:45]

Ik zou idd wel eens wat onafhankelijke test willen zien, al moet ik zeggen dat het me persoonlijk verbaasde hoeveel verschil fps in shooters maakt (al klinkt het achteraf een stuk logischer).

Qua kills maak ik me allang geen illusies meer, als 40+ er ben ikzelf allang de beperkende factor geworden :'(
Qua kills maak ik me allang geen illusies meer, als 40+ er ben ikzelf allang de beperkende factor geworden :'(
Blijven oefenen dus :)
heeft geen zin, misschien een hersentransplantatie?
Oef confronterend, ben blijkbaar ook al 10 jaar over datum O-)
Ik weiger dit te aanvaarden :9
Ontkenning - je klinkt als dertiger, ik weet het - been there ;)

Nog ff geduld en als veertiger komt de acceptatie, voordat de echte aftakeling begint :'(

Gelukkig zijn er tegenwoordig ook digitale versies van bingo, scrabble, klaverjassen etc beschikbaar. Hier alvast wat digitale geraniums om aan het idee te wennen.
Ach gewoon omschakelen naar wat tragere shooters en andere genres :)
+50 and still kicking a** 8-) :+
Ik zou idd wel eens wat onafhankelijke test willen zien, al moet ik zeggen dat het me persoonlijk verbaasde hoeveel verschil fps in shooters maakt (al klinkt het achteraf een stuk logischer).
Niet helemaal wat je zoekt, maar allicht al iets; reviews: Muizen met hoge polling rates - Corsair Sabre RGB Pro en Razer Viper...
En door geïntegreerde kun je nog via het internet gamen ook!
Grappig dat de X17 het "goedkopere" en de X15 het "duurdere" model is. Ik vraag me af of we hier dezelfde Omron-problemen gaan zien als bij bijv. Logitech sinds de G502 Hero.

De X20 wireless ziet er wel verleidelijk uit. Jammer dat hij toch een lagere spec heeft dan zijn bedrade broertje.
De naamgeving is sowieso vreemd want de X15 is een compleet ander type muis. Maar de naam doet lijken alsof deze wel in de reeks van X15-20 zit wat eigenlijk helemaal niet het geval is.
Een een stevigere prijskaart...
Ik gebruik de G502 Hero al heel lang, wat voor omron-probleem? De enige klacht die ik heb (en dat is wel gelijk een grote bron van ergernis) is het scrollwiel. De middle-mouse klik voelt belabberd aan en wordt daarnaast ook nog vaak verkeerd geregistreerd als links-pivot van het scrollwiel... Ik gebruik die pivot buttons graag tijdens het gamen en deze nieuwe modellen hebben ze zo te zien ook. Dus mogelijk een vervanging voor mij.
Dan heb je denk ik geluk! De beruchte Omron 50M- switches hebben zeer vaak last van double clicking problemen.

Zelf heb ik de G502 Spectrum met de 20M switches en nergens last van, ook wat je beschrijft bij het scrollwiel merk ik zelf niet. Misschien een los veertje?
Ik ben toevallig vorig jaar van bedrade muis overgestapt naar een draadloze muis met Qi laadfunctie. Graag wil ik hier wat vertellen over mijn ervaringen.

Ik kom af van een https://tweakers.net/pric...on-shark-force-zwart.html met 1600dpi sensor. geen flauw benul wat de polling rate was.

Daarnaast maakte ik gebruik van een stoffen/synthetische mousepad.

Ik ben overgestapt naar een https://tweakers.net/pric...ireless-gaming-mouse.html met een 18.000 dpi sensor en ik geloof 2000Hz polling rate.

Ik heb daarbij ook de bijbehorende https://tweakers.net/pric...s-charging-mouse-pad.html mousepad.

Ten eerste maakte voor mij de corsair mousepad een giga verschil in het soepel glijden van de muis. deze hard plastieken 'mat' is echt verbazingwekkend soepel. Een stuk minder weerstand dan de flexibele stoffen/synthetische.

Waar ik in het begin best wel last van heb gehad is de ontzettende accurate sensor in de nieuwe muis. Ik weet het niet goed te omschrijven, maar elke minuscule beweging die ik maak wordt geregistreerd en dat zie je goed terug op jouw scherm. Als je iets trillende handen zou hebben wordt je zowat zeeziek in je game. De Sharkoon met 10 keer zo weinig DPI had dat totaal niet, die had een grotere beweging nodig om te registreren. Het voordeel van een hoge DPI sensor is dus echt het betere registreren van bewegingen, niet persé dat je de instelling op 18.000 DPI zet en dat je met 1 cm bewegen je hele scherm over bent. De sensor is gewoon een stuk accurater. Verder staat de muis standaard op 1000Hz polling rate ingesteld. Deze heb ik hoger gezet naar 2000Hz, maar heb eigenlijk geen verschil gemerkt. Misschien onderbewust....
Op het moment dat ik weer naar een bedrade muis ga, merk ik vrij snel dat het draadje er aan zit... dit geeft toch enige tegendruk bij het bewegen van de muis. Natuurlijk is dit compleet afhankelijk van de stugheid van de kabel, maar ik merk het toch vrijwel meteen.

Ik heb zelf behoorlijk grote klauwen, vandaar dat ik ook voor een grote muis heb gekozen. Het inzetstuk aan de rechter kant waar je pink op kan leunen trekt mij ook heel erg. Ook wou ik niet te veel functietoetsen aan de zijkant. Het indrukken van bijvoorbeeld de knoppen aan de linker zijkant op de X15 uit dit artikel vind ik persoonlijk erg onergonomisch. Ik moet daarvoor mijn duim echt best ver terughalen, waardoor mijn pols zelfs iets naar rechts draait.

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 1 september 2021 12:24]

Ik denk dat dit vrij weinig met de DPI verschillen tussen beide muizen te maken heeft, maar eerder met de waarschijnlijk belabberde sensor die in de Sharkoon muis zit.

Zet je muis maar eens op 800DPI. Ik durf te wedden dat hij nog steeds heel responsief + accuraat voelt t.o.v. je Sharkoon muis.
Ik had jaren geleden een Razer Naga Epic MMO (volgens mij is dat nog niet eens de volledige naam) met iets van 9 knoppen aan de zijkant. Als je je duim goed plaatste kon je elke toets indrukken zonder je duim te verplaatsen. Helaas is die gesneuveld en ben ik overgestapt op een Logitech G604, wederom met knoppen aan de zijkant maar deze steken veel verder uit waardoor je de duim moet verplaatsen en je ook last krijgt van je duim. De knoppen van de X15 zien er iets comfortabeler uit dus als ik die een keer bij de MediaMarkt zie probeer ik het even uit. Wellicht ga ik de G604 dan voor de (werk)laptop gebruiken want verder is het een prima muis.

Edit: overigens heeft de G604 geen accu maar maakt gebruik van 1 AA batterij. In eerste instantie lijkt dat wat goedkoop en onhandig, maar ik heb een setje oplaadbare batterijen bij de IKEA gekocht en ik hoef je dus nooit meer druk te maken over het laden en het scheelt weer wat afval als ik de muis vervang.

[Reactie gewijzigd door Moortn op 1 september 2021 13:17]

EVGA lijkt me dan net geen MediaMarkt merk
Klinkt goed. Nu nog een bedrade verticale muisversie… Dan zou ik blij zijn.
bah, 0.125ms lag. Veel te veel. Das voor plebs :)
Wat we nodig hebben is negatieve lag :D

Zou er ook maar één iemand zijn die in een AB test echt het verschil kan ontdekken tussen de gangbare 1ms(voor gaming) en 0.125ms?
Ik zie het nog niet tussen de default 8ms en de 1ms. 8)7
Volgens mij is negatieve lag predictive input, tenzij ze je fouten/onnauwkeurigheid in de voorspelling meenemen is dat dan dus een aimbot? ;) :P

Ik heb er hetzelfde gevoel bij, maar net als bij de discussie over meer fps/hogere refreshrates sta ik er voor open om op basis van goed uitgelegde en uitgevoerde tests mijn mening aan te passen.
Dat doen de meeste games allang, dat predictive input. Vooral te zien aan het feit dat als je disconnect, je karakter bv rechtdoor blijft lopen (of iig de kant op waar je naartoe aan het lopen was).
Gewoon dom doorgaan waar je mee bezig was/dezelfde richting blijven heeft in mijn ogen niets met voorspellen te maken? Het is voor de speler iets vaker dan de helft van de tijd wel praktischer bij haperingen, totdat je rechtstreeks de line of fire inloopt, in een ravijn dondert of wat dan ook :9
Hij gaat niet dom door waar je mee bezig was, als je naar voren loopt, 'predict' de game dat je de frame erna ook nog wel naar voren wilt lopen en gaat daar alvast een pakketje voor naar de gameserver sturen. Net als dat je naar links strafed, dat de game verwacht dat je een frame erna nog steeds wilt straven en gaat niet speciaal wachten tot het de volgende input krijgt, maar eigenlijk wacht de game juist tot het een andere -movement- input krijgt.

Het gaat tegenwoordig wat complexer en zeer waarschijnlijk niet voornamelijk alleen movement meer.

Dit voorspelbare gedrag veroorzaakt veel minder jitter (vooral WiFi gamers zouden helemaal krankzinnig worden zonder deze predictive input) en zorgt voor een algeheel betere netcode. De ervaring van mensen is ook dat het poppetje dat ze besturen veel sneller reageert.

Dat rechtdoor lopen van je karakter bij een DC is juist een teken dat de server predictive inputs aan het verwachten is. Want het reageert niet op de input dat je W ingedrukt houd, maar wacht op een nieuwe client side predictive input van "stop met lopen, ga nu links/rechts" of whatever. Die input van de W knop voor het rechtdoor lopen zou namelijk wegvallen bij een DC.

Mooi begin: https://en.wikipedia.org/wiki/Client-side_prediction

[Reactie gewijzigd door batjes op 1 september 2021 15:37]

als je naar voren loopt, 'predict' de game dat je de frame erna ook nog wel naar voren wilt lopen
Dat is geen voorspelling, maar een domme aanname puur om haperingen/stotteringen te voorkomen en enkel acceptabel/praktisch omdat dit net iets vaker wel dan niet klopt. Een term als "Latency Compensating Methods" dekt de lading veel beter dan "client-side prediction".

Een voorspelling zou zijn: je loopt hier jezelf klem/een vuurlinie/het zicht van de vijand in - je wilt dekking zoeken ipv doorgaan waar je mee bezig bent.

Maar goed, zo wordt het een lekkere (taal)technische discussie die niets meer te maken heeft met het onderwerp van het artikel: 0,125 ms input lag van een muis wat sowieso al 1000 keer minder is dan network lag in multiplayer games.

Bovendien was mijn opmerking over negatieve lag/aimbot grappig bedoeld, wat je ook aan de emoticons had kunnen zien. :+
Volgens mij is negatieve lag predictive input, tenzij ze je fouten/onnauwkeurigheid in de voorspelling meenemen is dat dan dus een aimbot? ;) :P
waar ik idd op doelde ;)
Vraag me wel af of de sensor wel 8000 dpi aan kan zonder enig probleem anders is het nut natuurlijk twijfelachtig. Al is dat het toch wel want het gaat hier over minder als 1 ms verschil.

Verder wel jammer dat er voor mij als linkshandige gamers maar 1 muis in de wereld is die 4 bruikbare knoppen toe voegt. Zeker met slechte console controller ports heb je die gewoon nodig om meer knoppen binnen handbereik te hebben.
Ik geloof dat je hier de 8000Hz bedoeld ipv de DPI?

Die 8000Hz zal waarschijnlijk niet eens de hele tijd, of nauwelijks, gehaald worden. Zie deze review over 8k polling rates tijdje terug. Je moet de muis absurd snel bewegen, wat waarschijnlijk weer teniet doet aan je precisie.

reviews: Muizen met hoge polling rates - Corsair Sabre RGB Pro en Razer Viper...

[Reactie gewijzigd door cardboardgenie op 1 september 2021 11:56]

Hogere Hz (polling rate) heeft ook meer data nodig om echt nuttig te zijn. Als je 1000 vs 8000 met dezelfde 800 DPI blijft voeden is het verschil op zijn best nog minder als die maximaal 0.875 ms snellere response omdat je wacht op input van je sensor.
Veel sensoren hebben gewoon niet de resolutie om de polling rate met nuttige data te voeden. Pollen voor nieuwe data heeft geen zin als er maar 1x in de 10 polls nieuwe data is. Veel sensoren werken maar efficiënt tot 3000 of minder DPI daarboven gaat de precisie snel achteruit.

Als je een hoge dpi gaming muis heb moet je maar eens op 800 en dan in stappen tot zeg 7000 dpi (of hoger) rondjes rekenen in paint. Boven een bepaald pint worden de rondjes blokkerig omdat de sensor eigenlijk niet in staat is precieze data te leveren op hoge dpi omdat de dpi eigenlijk overclocked is en niet sensor native.
Mijn muis is op papier 7200 maar effectief gaat na 2800 de DPI meetbaar achteruit in precisie.

Je wil dan ook je dpi verhogen en tegelijkertijd de multiplicatie factor/muis snelheid in de game uit zetten. die hogere gevoeligheidslider in games gaat ten kosten van precisie en dus wil je die zo laag mogelijk hebben en deze compenseren met dpi van je muis. Tot het punt dat je muis natuurlijk niet meer accurate data levert.

Hetzelfde geld voor de windows muis snelheid. Als je bijvoorbeeld photoshopped in windows word die accelerator gebruikt en heb je die op 11 staan is je precisie in photoshop slechter en kleur je soms letterlijk buiten de lijntjes. In games is dit een minder/geen probleem omdat 95% van de games tegenwoordig raw muis input gebruikt en dus de windows accelerator omzeilt en dus die lagere precisie niet in de game overgenomen word.
Met al deze info ben ik bekend. Ik heb jaren op 400 DPI gegamed (1080p) met mijn muis terwijl die 3200 kon. Nu op 800 DPI met mijn nieuwe muis op 1440p die tot 25.600 DPI kan ;) omdat het wel heel veel je muis bewegen wordt op je desktop.

Je hebt het in je reactie echter over reactietijd (1ms = 1000hz), waar DPI vrij weinig mee te maken heeft + het feit dat je het over de waarde 8000 hebt, wat de max polling rate is, en niet de max DPI. Dus daarom dacht ik dat je het over de 8000Hz polling had, en niet de DPI.

[Reactie gewijzigd door cardboardgenie op 1 september 2021 13:05]

Het heeft er meer mee te maken dan de meeste ensen denken. Hogere dpi is meer data en dus meer data om je polling rate van recentere data te voorzien en dus lagere latency.
Afhankelijk van je muis kan zelfs met een polling rate van 1000 een dpi aanpassing tot wel 7ms in latency verschillen.

Het getal 8000 dpi was misschien wat ongelukkig gekozen en veroorzaakt verwarring maar doel is natuurlijk gewoon hogere dpi. Een muis met 8000 ipv 1000 Hz polling rate met dezelfde zeg 800 dpi haalt minder uit die 8000 Hz als een muis met hogere dpi.

Nou is dpi boven een bepaald punt ook gewoon nutteloos omdat je dan een onbestuurbare muis in de game heb. Maar zolang je gevoeligheid in je game naar beneden kan en je dpi omhoog kan zeg ik doen.
Die data rate is niet zo boeiend. 8000hz polling rate aan data kan prima over USB2.

Die muis accelerator, bedoel je daar de 'pointer speed' mee? Want dan kan het kloppen. Het enige wat Windows eigenlijk doet met die pointer speed, is minder vaak de muis positie registreren. Bij de uitersten van het balkje links en rechts, dropt/skipt Windows (als ik het goed heb) gewoon driekwart van de pakketjes.
16000dpi is 1.6µ.. in context:
- Gemiddelde dikte van een menselijk haar is 75µ.
- Grote van een Salmonella bacterie is ongeveer 2µ (lengte) breedte ongeveer 1.5µ

Laat me niet lachen, maar dit kan nooit en te nimmer dat deze muis zo nauwkeurig is en wat mij betreft is dit false advertisement...

[Reactie gewijzigd door rvt1 op 1 september 2021 12:10]

- Grote van een Salmonella bacterie is ongeveer 2µ (lengte) breedte ongeveer 1.5µ
Dus niet te gebruiken op een kip-snijplank want dan registreert ie de bewegende salmonellabacteriën?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee