Xiaomi presenteert 11"-Android-tablet met 120Hz-scherm en Snapdragon 870-soc

Xiaomi brengt in China de Mi Pad 5-tablet uit. Er komen versies met de Snapdragon 860- en 870-soc, en van de Pro-variant verschijnt een 5G-uitvoering. De tablets hebben een 11"-scherm met een resolutie van 2560x1600 pixels en een refreshrate van 120Hz.

Op papier behoren de Xiaomi Mi Pad 5-tablets tot de snelste Android-tablets van het moment. In het reguliere model zitten de Qualcomm Snapdragon 860-soc, 6GB Lpddr5-geheugen en 128GB of 256GB UFS 3.1-flashopslag. De Mi Pad 5 Pro is voorzien van een Snapdragon 870-soc en er is een Pro 5G-variant met diezelfde soc en 8GB ram.

De drie tablets hebben allemaal een 11"-scherm met een 16:10-verhouding en een resolutie van 2560x1600 pixels. De lcd heeft een refreshrate van 120Hz en een kleurdiepte van 10bit. Er is HDR10- en Dolby Vision-ondersteuning en volgens de fabrikant haalt het scherm een piekhelderheid van 500cd/m². Ook heeft het scherm een TrueTone-functie voor het aanpassen van de kleuren en helderheid aan het omgevingslicht.

Xiaomi Mi Pad 5 ProXiaomi Mi Pad 5 ProXiaomi Mi Pad 5 Pro

Het Pro 5G-model heeft ook de meest geavanceerde camera's. De primaire camera gebruikt een 50-megapixelsensor en er is een tweede 5-megapixelsensor met ultragroothoeklens. Ook de Mi Pad 5 Pro heeft twee camera's, maar de primaire sensor heeft daarbij een 13-megapixelresolutie. De Mi Pad 5 heeft enkel die primaire camera.

De Mi Pad 5 Pro kan zijn 8600mAh-accu snelladen met 67W. De Mi Pad 5 heeft een 8720mAh-accu, maar is beperkt tot 33W-snelladen. Alle Mi Pad 5-tablets zijn te combineren met een magnetisch toetsenbord en een stylus.

Xiaomi heeft de tablets enkel voor de Chinese markt aangekondigd. Of er een internationale release op de planning staat, is nog niet bekend. Het goedkoopste model kost 1999 yuan. Omgerekend met btw zo'n 318 euro. De duurste versie kost 3499 yuan, dat komt omgerekend met btw uit op zo'n 557 euro. Het is voor het eerst sinds drie jaar dat Xiaomi weer Android-tablets uitbrengt. De Mi Pad 4-modellen stammen uit 2018.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-08-2021 • 14:53

141

Reacties (141)

141
127
67
1
0
50
Wijzig sortering
Mooie opvolger misschien voor mijn Galaxy Tab S5e als die het ooit zou begeven. Tot zo ver is het voor mijn doeleindes wel perfect (films kijken, beetje op internet)
Ik denk er ook over om die te kopen, het is de laatste een beetje betaalbare tablet met AMOLED scherm. Alle anderen van Samsung hebben LCD behalve de allerduurste (de S6 is niet meer beschikbaar). En dat oled scherm is gewoon enorm goed.

Is hij nog een beetje te doen in deze tijd qua snelheid? Voor mij zal het ook ongeveer hetzelfde gebruiksdoel worden. Niets zwaars iig. Als er H.265 hardware decoding in zit zou dat een hoop helpen.

Ik heb nu een Galaxy Tab S maar die begint nu echt te traag te worden, en is blijven hangen op Android 6 wat nu echt een probleem wordt. Ook weer dat mooie oled scherm maar het houdt een keertje op :'(
Ik gebruik het voornamelijk met YouTube, Netflix, Amazon Video en Plex en voor die dingen is het perfect, voor internetten gaat het prima, wel wat hiccups hier en daar maar niks heel ergs.

Over het algemeen is het heel mooi apparaat voor films en internetten, SOC had wat beter gekund maar het scherm + geluid maakt het weer goed.
Bedankt voor de ervaring, ik denk dat ik hem maar ga aanschaffen zolang hij nog te koop is :) De volgende optie met amoled die je daadwerkelijk nog kan krijgen is de S7+ voor 849 euro :')
Ik heb een tab s5e maar ik zou hem nu niet meer kopen, het OLED scherm is okee maar scrollt vreemd waardoor het lijkt alsof alles scheef is.

De performance is sinds de update naar Android 11 behoorlijk afgenomen, ontgrendelen gaat langzaam en apps openen traag. De fingerprintscanner is de slechtste die ik ooit heb meegemaakt.

Als je alleen een beetje video wil kijken is het een goed ding maar anders zou ik naar alternatieven kijken.
Ik heb een tab s5e maar ik zou hem nu niet meer kopen, het OLED scherm is okee maar scrollt vreemd waardoor het lijkt alsof alles scheef is.
Oh ja dat heb ik wel eens gehoord, "jelly scrolling", hadden veel mensen het over in de review sectie van GSM Arena. Klinkt alsof het scherm niet overal tegelijk een update doet.

Bedankt voor de feedback, met name de performance onder Android 11 was al iets waar ik over in zat. De meeste reviews gaan daar niet op in omdat die zijn uit de tijd dat hij net uitkwam.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 14:18]

Je kunt heel vaak een custom rom installeren op XDA waardoor deze opzettelijke lags verdwijnen.

Houdt er wel rekening mee dat je garantie daarbij vaak komt te vervallen, alhoewel ik daar in het verleden met Samsung, HTC geen problemen mee gehad heb.

Gebruik al 10+ jaar custom ROM's zonder enige problemen.

edit: spelling

[Reactie gewijzigd door mahsalti op 23 juli 2024 14:18]

Ja ik zag inmiddels dat de S5e zelfs ondersteund wordt door Lineage met officiele OTA updates. Dat maakt het een stuk interessanter inderdaad!
Ik heb de tab s6 lite

Is niet de snelste, maar wel mooi scherm
Ik weet vrijwel zeker dat ie amoled heeft
4gb ram en 64 gb opslag
S6 lite: TFT, 1200×2000 pixels
S5e: super AMOLED, 1600×2560 pixels

De S6 lite heeft een LCD-scherm met een lagere resolutie dan de tab S5e helaas
Zelf speel ik er wel eens wat Hearthstone en TeamFight Tactics op en dat werkt op zich prima.

p.s. ik heb de 6GB versie.

[Reactie gewijzigd door EXCalibur_EeK op 23 juli 2024 14:18]

S7+ heeft ook AMOLED en is een zeer goede tablet. Maar wel een tegenvaller dat Samsung alleen nog maar het top model AMOLED geeft..
Ik twijfel hier om een Lenovo Tab P11 Plus te kopen.. ipv een samsung.
Ik ook, voor m'n vrouw. Die gaat zelf liever voor de Lenovo Chromebook Duet (Google belooft 8 jaar lang updates!). Dus zaterdag gaan we tablets vergelijken bij de Mediamarkt :D
Ik heb de tab s 10.5 ook maar heb er lineage os op gezet via xda developers. Dan heb je toch terug een beetje geupdated toestel. Maar hij begint idd wat trager te worden. De batterij heb ik ook al is moeten vervangen en ik kan enkel nog via bluetooth koptelefoon luisteren want men tab is net op de poort van de koptelefoon gevallen en die is stuk nu 🙄... T was toch al bij al een erg goed toestel!
Helaas valt de S5e net buiten het nieuwe updatebeleid van Samsung (wat ik best raar vind, aangezien deze tablet best veel lijkt te wordem verkocht), en mist deze de headphone jack (wat ik zelf enorm irritant vind), maar verder kan ik deze tablet zeker aanraken! Het OLED-scherm is zeer prettig, en het geluid is fantastisch! Ik twijfelde tussen deze en de iPad mini (aangezien ik een grote voorkeur heb voor kleine tablets), maar ik ben toch wel blij dat ik deze heb genomen! Het scherm is echt heel fijn als je net als ik in de avond nog wat series wilt kijken (zelf vind ik OLED rustiger voor mijn ogen, omdat het zwart ook echt zwart is). De accu gaat ook nog lang mee, en de tablet heeft een zeer goede bouwkwaliteit. Ik ben ook verbaasd dat zo'n dunne tablet toch zo stevig aanvoelt, en zich niks aan lijkt te trekken van het ruwe gebruik hierzo (vallen, erop gaan zitten etc, want dat krijg je met onhandige mensen en jongere kinderen). Wel raad ik aan om voor de zekerheid toch een goede hoes eromheen te doen mocht je deze aanschaffen, want je weet het maar nooit!

Edit: Ik heb overigens geen last van traagheid, tenzij ik er echt zware spellen op probeer te draaien. Zelf heb ik de versie met 4GB/64GB, en ik heb daar nog geen problemen mee gehad. Als je niet 20 apps tegelijk probeert te draaien/op de achtergrond hebt staan, is 4GB makkelijk genoeg (ik zit vaak tussen 1,8 en 2,5 GB), maar je kan ook voor iets meer de 6GB/128GB nemen.

[Reactie gewijzigd door m1999 op 23 juli 2024 14:18]

Het geluid en beeldkwaliteit van de Tab S5e zijn écht top. Qua SOC ga je er uiteraard wel op vooruit.
Dat geluid is inderdaad echt fantastisch, een soort surround dat echt werkt en het beeld zelf ook. Dat zijn wel twee belangrijke punten als je een tablet komt en ik weet niet hoe dat zou zitten met de Xiaomi.

Merkte vanaf het begin gelijk bij de S5e dat het wat stotterend aanvoelde, maar voor mijn media consumptie was dat niet zo vervelend
Of er een internationale release op de planning staat, is nog niet bekend.
Het lijkt me niet, het apparaat lijkt veel te veel op apparaten van apple (kijk maar eens naar die speaker grill) of de bezel aan de randen die dan weer gelijk is aan de Samsung tablets. Het enige wat echt anders lijkt te zijn is de beeldverhouding. Nu snap ik dat je toch gebonden bent aan een bepaalde vorm, resulterend in veel gelijkenissen tussen apparaten. Hoe dan ook hoop ik dat het wel een impuls aan Apple geeft om meer te innoveren op het gebied van hardware. Deze mi tablet kan opladen met 67W terwijl mijn iPad Pro het met een lachertje van 18W moet doen.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 23 juli 2024 14:18]

Een galaxay tab s7 ziet er ook niet bijster anders uit, het is ook niet alsof de iPad zo bijzonder is met zijn ontwerp.
Die speaker grill moet ergens zitten en dat is de meest logische plek en vormgeving.
lijken alle tablets en telefoons niet op elkaar 8)7
Het valt mij wel op dat wanneer Apple met een nieuw ontwerp komt alle fabrikanten volgen. Toen de iPhone X uitkwam hadden ineens super veel telefoons een hal in het scherm zitten. Dit zorgt natuurlijk ook voor innovatie. Want er zijn ook fabrikanten die nu werken aan methodes om alles achter het scherm te krijgen. Zodat ze die hap niet meer hoeft te maken.
Volgen fabrikanten Apple of volgt Apple fabrikanten? Want in jouw voorbeeld van die inkeping in het scherm had de Essential Phone dat al ruim vóórdat Apple ermee kwam aanzetten.
Dat is natuurlijk vloeken in de kerk. Apple adepten denken altijd dat Apple alles uitgevonden heeft, terwijl Apple werkelijkwaar het meeste jat, en gewoon goed weet te marketen. Soms weten ze ook werkelijkwaar zaken op de markt te verbeteren (de touch bij telefoons/tablets was met hun capacitive wel degelijk verder dan de resistive schermen van de concurrentie) maar over het algemeen kan ik mij van de laatste jaren toch bar weinig innoverends weten te bedenken.
Apple is vooral goed in nieuwe (lees: bestaande en door anderen gepioneerde) technieken extreem goed tot hun recht te laten komen. In wezen wacht Apple vaak met de introductie van nieuwe technieken totdat het "goed genoeg" is om 'geschikt' te maken voor een 'gemiddelde' consument.
Precies. En dat maakt de "Gejat van Apple" comment in mijn ogen vaak ietwat lachwekkend; het is vaak NET andersom. Een verbetering van een bestaand iets, of iets introduceren wat de concurrentie allang heeft en het een catchy naam geven en de marketing afdeling er mee aan de haal laten gaan. Geeft niet, maar om Apple daaron nou innovatief te noemen. Not really.
Je zou het weglaten van een oplader als innovatie kunnen zien. 8)7
Wat is er mis mee? Samsung lachte Apple eerst uit en doet nu bij bepaalde toestellen hetzelfde. Ondanks dat een adapter niet de hoogste kosten zijn snap ik wel dat mensen dit vervelend vinden.
Op zich is er niets mis mee, ware het niet dat Apple heer en meester is in het uitbrengen van super overpriced accesoires. Geen idee in hoeverre de adapter los lopen een rib uit je lijf zal kosten, maar iets weglaten om het vervolgens weer als dure accessoire te verkopen is vanuit winstoogpunt natuurlijk wel geniaal.
Ik heb nooit een teardown gezien van een Samsung lader maar ik weet van Apple wel dat er (extreem) veel in de laders zit om te voorkomen dat je hardware stuk gaat.
Overspanning beveiliging bedoel je? Dat zijn o.a. CE normen, mag hopen dat Apple zich daaraan houdt inderdaad.
Nou, ik zou willen stellen dat heel veel fabrikanten Apple vervolgens ook volgen in het (willen) toepassen van dezelfde/vergelijkbare technieken wanneer Apple zo'n 'uitgekristalliseerde' techniek goed introduceert.

Apple was niet de eerste met "feature x", maar toen Apple "feature x" had, zijn heel veel andere fabrikanten dit ook gaan doen, zeg maar.

Maar goed, het blijft inderdaad een beetje grappig, Apple krijgt vaak op de verkeerde manier lof - ze zijn heel goed in het toepassen van bestaande technieken, veel minder in het bedenken van nieuwe technieken ;)
Dat heeft natuurlijk ook simpelweg te maken met het voortschrijden der techniek... Rond die tijd werd het ook gewoon mogelijk om een hap uit een scherm weg te laten dus nogal logisch dat het daarvoor er nog niet was.
De notch. Mjah, Gelukie waren er later al fabrikanten met vingerafdrukscanners onder het scherm en camera zonder dat een, m.i. verschrikkelijke notch nodig is Maar dat zal Apple tzt ook wel in de markt zetten alszijnde "wereldprimeur." :P
Het bizarre is dat apple fanboys het altijd geweldig vinden

Ik vind die Notch bijvoorbeeld echt lelijk in je scherm
Ik had toen een telefoon met een pop-up camera gekocht

En toen zaten er 2 apple fanboys tegen mij: ieuw, dat js echt lelijk 🤣

Echt waar, Apple kan stront nog verkopen aan die fanboys
Nu weet ik niet precies hoe het tegenwoordig zit, maar ik kan mij er iets bij voorstellen dat een accu langer mee gaat als deze elke keer langzaam wordt geladen. (Ondanks dat de accu het technisch misschien wel aan kan om sneller geladen te worden)

Zo merk ik dat mijn Dell laptop die in 20 minuten volledig is opgeladen, dat deze na 2 jaar toch een aanzienlijk mindere accu heeft.
Ten opzichte van mijn “MacBook Pro” die eenzelfde leeftijd heeft, maar die altijd die 1,5 uur nodig had om volledig op te laden.
Van mijn MacBook merk ik dat deze na 2 jaar nog behoorlijk wat van zijn originele prestaties over heeft.
Ja, dat is zeker goed voor je accu, maar hoeveel beter durf ik je niet te zeggen.

Niet dat de OP verder gelijk heeft overigens, want hoewel je inderdaad een 18W lader (tegenwoordig 20W) lader meegeleverd krijgt, kan de iPad Pro tot 36W laden.
Dit is toch wel duidelijk een kopie, zo werkt dat bij Xiaomi…
Ja, Apple is wat dat betreft wat langzamer met kopieren. Copy/paste heeft ze binnen IOS wat jaren gekost om over te nemen van Microstf, Google en basically elk ander OS dat het al jaren ondersteunde. :+
Klopt. Lijkt op een tablet. Net als een Ipad op een tablet lijkt. Eigenlijk lijken ze allemaal nogal op de HP tablet PC uit 2002. Zat zelfs al een stylus bij. Hmm..
Nee hoor, je iPad ondersteund wel hogere wattages. De lader die is bijgeleverd is 18W. Maar je iPad Pro kan tot 30/35W opladen. Kwestie van een andere lader kopen.

Bron
Dus volgens jou komt deze tablet niet naar Europa omdat ie teveel op een tablet gelijkt :+

De speaker grill in deze tablet is eigenlijk net dezelfde als deze in mijn Mi10 Mi11 en zoveel andere telefoon en tablets.

Nu volg ik de soc's en de prestaties niet echt maar als die 860 of 870 beetje goed presteren, dan zou ik deze tablet zeker overwegen. Dan kan die Samsung tablet van amper een jaar oud de deur uit. Wist eigenlijk vooraf dat ik niet tevreden ging zijn van die tablet maar ja, er toch in gelopen.

edit: ben blijkbaar al meer mee met mijn tijd dan ik dacht. Mi11 dus

[Reactie gewijzigd door Kenhas op 23 juli 2024 14:18]

Nou, dat valt wel mee hoe ze op die van andere lijken, het is niet alsof de Ipad zo iconisch is.
Toch jammer, dat vasthouden aan 16:10. Wat dat betreft vind ik de iPads een stuk fijner qua form factor voor algemeen gebruik met 4:3. Als ik een tablet zou willen aanschaffen zou ik het nog moeilijk krijgen met kiezen tussen de schermverhouding enerzijds en "ik heb verder alleen Android devices" en google assistant anderzijds.

Gelukkig vind ik de meerwaarde van een tablet beperkt, mijn telefoon en ereader zijn voldoende.
Grotendeels mee eens: ik heb toch ook liever 4:3 verhouding voor wat ik met een tablet doe. (lezen, surfen, emailen) Maar inderdaad niet of amper te vinden met Android.
ereader heb ik niet, vandaar dat ik naast mijn trlefoon en laptop toch ook graag een tablet heb.
Tuurlijk is 4 bij 2.5 een stukje minder dan 4 bij 3 in landscape maar ik zie deze tablets vooral als portrait en dan is het eerder een langer scherm dan een iPad, kan natuurlijk per persoon verschillen qua gebruik! :)
chinese markt ok, maar als ik deze (zoals elke chinaphone) gewoon op NL kan zetten is invoeren voor mij dikke prima.. Als ik het doorreken kost het met douanerecht, inklaring en BTW bij elkaar nog net geen €350.

Voor één Galaxy Tab 7 koop ik bijna twee Mi pads
Als deze op de europse markt beschikbaar komen denk ik dat de prijzen vanaf 399€ zullen beginnen en doorlopen tot 649 of 699€. Btw en winstmarges erbij tellen.
daarom moet je het rechtstreeks bestellen bij banggood of gearbest..
Enige voorwaarde voor mij zou dan wel zijn dat het de google apps heeft, inclusief playstore
Importtaksen zullen bij mijn weten toch ook niet van de poes zijn?
zoeken op google leverde me dit op: 21% btw, 6% douanerecht, en rond de €10-€15 voor de handeling

[Reactie gewijzigd door greatgonzo op 23 juli 2024 14:18]

Kwestie van tijd voordat deze bij warehouses binnen EU beschikbaar komt. De vraag is alleen even of ie ook echt voor de niet-china markt beschikbaar komt. Vanwege een stukje updates/support vanuit Xiaomi zelf. Zo ja, gewoon kopen bij een EU warehouses, en thuis even de debloaten via adb tools.
Heb een Galaxy Tab S7+ van Samsung. Ben benieuwd naar de vergelijkingsvideos tussen de S7+ en de Mi Pad 5 pro.
Het gemis van (AM)OLED maakt de Mi Pad 5 Pro een betere vergelijking met de S7 non plus.
Mi Pad 5 pro is het topmodel dus die vergelijking gaat wel op met het topmodel van Samsung.
Niet als je ook de prijzen meeneemt. Xiaomi heeft geen model die tegenover het topmodel van Samsung staat.
Ziet er zeker niet verkeert uit, ook gezien de prijs en wat je er voor krijgt. Waar ik tegenwoordig wel naar kijk als ik een tablet of telefoon koop, de grote van de accu, hoelang de elektronica wordt ondersteunt en ook belangrijk, hoeveel er van die ongevraagde bloodware er op wordt gezet. Vooral dat laatste, loopt bij veel fabrikanten, de spuigaten uit en ik ben er ook helemaal klaar mee.
Koop een ipad en je bent van al het gezeur af. Heb ik het verleden 2x een Android tablet gehad en die dingen hebben zoveel onderhoud nodig. Resultaat is dat deze Android tablets niet gebruikt worden in huis. Mijn oude Air2 wordt daarentegen nog steeds elke dag intensief gebruikt. De batterij wordt wel wat minder en de software wordt steeds complexer...toch nog altijd stukken beter dan mijn veel nieuwere Android tablets.

Oja en de ondersteuning is nog steeds top, zowel van IOS als van de apps in de App store.
Debloaten is bij Xiaomi spul letterlijk 10 minuten werk. Een beetje hetzelfde als overstappen van energieleverancier jaarlijks. Kost ongeveer 10 minuten, maar de cashback (flauw gezegd; korting op je eindafrekening) van ongeveer 200 euro is mij dat de moeite wel waard. Er zijn dagen bij dat ik dat niet netto over hou na 10 minuten inspanning. ;)
Een beetje vernieuwing in de tabletwereld zou mooi zijn, maar als ik het zo lees zal de hardware qua rekenkracht bij launch al onderdoen aan die in de huidige iPad air.

Je moet wel een erg grote hekel hebben aan Apple om dit apparaat te kopen, denk ik. De goedkope varianten van zo'n tablet zijn het eigenlijk altijd net niet, het Android-ecosysteem voor tablets is op zijn best erbarmelijk te noemen, MIUI is een heel gedoe op zich en de prijs zit niet dermate onder de iPad dat ik de nadelen zou accepteren, eigenlijk.

Natuurlijk zal de situatie in China heel anders zijn waardoor de kosten/batenanalyse daar wellicht anders is, maar hier in Europa zie ik er niet zoveel heil in.
Die Snapdragon 870 is toch snel zat? Enkele procenten sneller dan de toptoestellen van vorig jaar en niet eens zoveel trager dan een SD888.

MIUI neigt tegenwoordig trouwens ook meer naar stock Android met wat extra's. Afwerking van de UI is niet altijd perfect en je moet wat in het menu snuisteren om de tracking af te zetten. Allemaal kleine moeite voor de lage prijs in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Putwater op 23 juli 2024 14:18]

Ach ja een A13 zal ietwat sneller zijn en het hele apple ipad (hardware - software) ding iets prettiger. (?)
Hier een Samsung SD865 tablet. Heel snel alles. En tja videobewerken op een Apple tablet met M1, het zal vast beter gaan dan met een SD870, maar wie wil zoiets nu dagelijks doen? Het blijft behelpen op een tablet schermpje van 12 inch en geen windows 10 of IOS. En dat voor het dubbele of driedubbele bedrag van een Xiaomi of Samsung tablet.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 14:18]

De SD870 is zeker niet traag, maar nog steeds trager. Met de overhead die Android heeft vanwege de Java-basis (die zul je eenmaal altijd houden) wil je voor dezelfde performance eigenlijk een processor die een paar procent sneller is dan de concurrentie op iOS, ChromeOS en Windows.

Ik heb laatste de Android 11 update voor mijn MIUI gekregen, en ik blijf me eigenlijk ergeren aan dingen die net weer anders zijn. De gestures zijn net anders, de layout van de settings is net anders, de manier van notificaties etc. heb ik met een setting van nep-iOS naar normaal-Android moeten trekken. Ik blijft het eigenlijk maar niks vinden. Ik kan ook iedere update weer in mijn pihole terugzien dat telemetry ergens weer aangesprongen is.

Misschien ligt het mij gewoon niet, ik had het liefste gewoon LineageOS op het ding gedraaid. Wie weet is MIUI op een tablet wel weer een plus, aangezien Google ogenschijnlijk de tabletmarkt heeft opgegeven en tabletlayout van Android een beetje een ondergeschoven kindje lijkt te worden, helemaal in apps van derden. Met de aankomende Android-capaciteiten van Windows zal dat hopelijk verbeteren.
De 870 is zeker zeer rap, heb nu de Poco F3 met een 870 en kan je vertellen dat dit echt! zeer rap is.

De Miui met de reclame etc. kan je blokkeren en dat heb ik dus ook gedaan maar ik gebruik NOVA Launcher wat ik toch vele male fijner eruit vind zien, ieder zijn meuk :)
Ik heb ook de Poco F3 ;) Bij mijn staat er nu wel de xiaomi.eu MIUI rom op, die is stabieler en daar is alles van tracking en advertising volledig uit gesloopt (wat er kan gesloopt worden uiteraard).

Bij een Xiaomi tablet zou ik het hetzelfde aanpakken, al is die procedure voor gewone gebruikers niet mogelijk uit te voeren.
Weet niet welke ROM er in zit, dacht wel ook eentje die geschikt is voor de Europese markt dan lijkt het mij dat hij geen chineese meuk er in heeft zitten maar weer wel de reclame en dat heb ik via de info van een website uit gezet.
Een iPad Air kost toch minimaal 600 euro en heb je 64GB aan opslag. Dan kost de standaard Mi Pad 5 de helft en krijg je twee keer zoveel opslag.

Geen idee wat een gedoe is aan MIUI. Daar is weinig mis mee.

Enige waar ik over zou kunnen vallen bij deze Mi Pads is dat het LCD schermen zijn en geen OLED.
Qua hardware is dit vast een fijne tablet (afgezien van de schermverhouding). Maar qua software is het toch altijd wat huilen bij een Android tablet.
Wat is het probleem qua software dan.
Je kan er netflix op kijken, mailtje versturen, apps werken, dus wat er te huilen is begrijp ik niet echt.
Als “het werkt” je enige criterium is, heb je gelijk. Maar de kwaliteit van de apps is toch nog te vaak bedroevend. Er zijn ook nog altijd teveel opgeschaalde smartphone apps.
Het zal wel aan mij liggen, maar de browser, mailprogramma en bijna alle populaire spelletjes schalen prima onder Android. Dus misschien kun je wat concreter worden in wat er voor jou niet werkt. Ik geloof zo dat er apps zijn die beter werken op een iPad, maar accepteer ook dat veel anderen heel tevreden zijn met Android en helemaal niet de hoofdprijs willen betalen voor een iDevice.

Ik vind de aangekondigde tablets in ieder geval interessant, mijn Nexus 10 is nu wel erg oud :+
Bedankt voor deze heldere reactie. Wat benutten ze niet? De tekstregels zijn breder, er past meer info op het scherm, knoppen worden wat groter, anders gepositioneerd, etc. Wat doen ze niet goed, want ik zie het oprecht niet. Ik heb het gevoel dat dit hetzelfde Apple-fanboy gedoe is als we jarenlang hebben gehoord over de al dan niet vloeiende ervaring. Ook daar zie ik al jaren geen verschil meer tussen Android en Apple. Volgens mij kun je op iOS tegenwoordig ook multitasken, dus ook dat verschil is verdwenen.

Nu zullen er vast apps voor iOS zijn die er voor Android niet zijn, maar als ik die niet gebruik, wat is dan die drang om iedere keer weer te roepen dat X op Android niet werkt? Beide OS'en verschillen van elkaar, laat iedereen lekker kiezen wat hij wil.
Je snapt blijkbaar niet waar het over gaat: het gaat hier niet over iOS versus Android. Het gaat over het feit dat Android als tablet-platform verwaarloosd is door zowel Google als door de meeste hardware fabrikanten, als door vele app-makers.

Blijkbaar snap je ook niet dat een smartphone app die gewoon geschaald wordt naar een tablet-formaat maar een povere tablet app is? Dat soort toestanden ziet men helaas nog veel te vaak bij Android tablets.
Dus het gaat toch over iOS van Android :) Bovendien leg je nog steeds niet uit wat er mis is met een app die zich aanpast aan een tablet formaat. Ik vraag er letterlijk naar en het blijft stil, dus je weet het niet, maar wil alleen even Android bashen.
"Bovendien leg je nog steeds niet uit wat er mis is met een app die zich aanpast aan een tablet formaat."

Het probleem is net dat veel Android apps zich niet aanpassen aan het formaat van een tablet, behalve door alles lineair te vergroten. Dat leidt uiteraard tot een pover gebruik van de beschikbare ruimte: te grote knoppen, ruimte die alleen maar wordt gebruikt om alles groter te tonen enzovoort. Een tablet is geen grote telefoon...
Misschien kun je dan aangeven wat er qua software om ter huilen is want als ik het zo lees werkt niets.
Lijkt me dat jij er een probleem mee hebt en massa's die android tablets gebruiken niet.
Dus jij denkt voor een ander te kunnen bepalen of die wel of niet veeleisend is. Volgens mij noemt men zoiets arrogant.

In de hele discussie hier komt dat beeld van jou naar boven. Als je geen fan bent van android op tablet, hetgeen heel duidelijk is mag je die mening hebben. Er zijn echter honderden miljoenen tevreden gebruikers en die feiten spreken ook voor zich.

Als je het hebt over het apple alternatief kun je ook beginnen over het gesloten eco systeem.

Laten we het er maar op houden dat jij van mening bent dat android tablet gebruikers niet beter weten en jij alles weet.
Wat is je probleem. Als miljoenen tevreden zijn dan is dat schijnbaar wat de markt wil. Dat jij dat niet wil is jou keuze. Over 10 jaar hebben we misschien weer iets anders dan een tablet en over 20 jaar hang je met je kop aan computer en heb je een directe verbinding met informatie en wie weet over 40 jaar krijg je via die input alles meteen op je netvlies en bedien je met je gedachten alles.
Het alternatief apple is dan zo veel beter. 1 zin right to repair.
Oeps apple en right to repair gaan niet hand in hand, dus heb je het over verspilling, apple draagt er zeker aan bij.
Tsja als Piet Piraat is iOS geen optie. Als Apple ooit nog eens de boel open gooit zodat ik kan installeren wat ik wil (calibre!).
Tja, het "erbarmelijke" ecosysteem van Android is vooral afhankelijk van de usecase die je met een tablet hebt. Firefox, Outlook, Nine email, Netflix, NOS, Spotify en Vanced YouTube gebruik ik vooral. Prima voor elkaar op Android. En mijn Samsung Galaxy tab 5e is snel genoeg voor dit soort apps; vloeiend! Èn minder te nemen hobbeltjes zoals bij de iPad van mijn vrouw om het ecosysteem thuis te gebruiken
Tenzij je een video editor ben snap ik het nut niet zo van die CPU snelheid.
Voor mij is een tablet vooral voor consumptie: lezen, browsen, media en games.
Vooral de eerste 3 is android een beter platform voor.
Het bezoeken van websites vereist tegenwoordig een goede CPU, hoe deprimerend dat ook is. Ik merk in elk geval het verschil tussen mijn Oneplus One en mijn Mi 9 flink, ook al zo je zeggen dat het bezoeken van een paar websites de CPU niet zo hard zouden moeten stressen.

Ik zie het probleem in mediaconsumptie met een iPad eigenlijk niet? Het heeft een browser, het heeft iedere mediaconsumptie-app die je kan bedenken, het heeft games (tenzij je wil game streamen, dan zit je vast aan de draconische eisen van Apple's App Store). Recent is op Youtube en Twitch de game Mini Motorways redelijk populair geworden nadat dit op desktop uitkwam, daarvoor was het al lang te krijgen op de iPad.

De beperkingen die ik zie in iOS zijn vooral op het gebied van (software)vrijheid en de beperkingen voor ontwikkelaars in de app store. Voor mediaconsumptie is de iPad daarom in de meeste reviews ieder jaar toch weer de winnaar.
Kodi werkt er niet op, VLC is ook een gedoe(geen file manager), geen uitbreidbaar geheugen (in mijn s7+ plaats ik gewoon een micro-sd kaartje van 256GB met media/roms). De iPad is geen slecht toestel(heb er zelf ook 1) maar voor mediaconsumptie is het zeker niet het beste toestel. Wel aangenaam om te surfen e.d.
Je kan wel heel eenvoudig een usb stick toevoegen met een dongle. Niet hetzelfde maar voor media werkt het fantastisch
Daar is Apple natuurlijk heel goed in: je een dongle verkopen aan een stevige prijs voor een zo dun mogelijk toestel.
Waarom zou je een usb-stick aan je apparaat willen hebben hangen als je ook een sd-kaart intern kan hebben die niet in de weg zit?

Zelf stop ik er eigenlijk geen sd-kaart in voor extra opslag. Ik heb nu een apparaat met 64GB en gooi er van alles op, maar ik krijg dat ding niet vol, dus ik heb nog geen behoefte aan uitbreiding. Toch is die ingang best handig om snel wat dingen over te zetten van mijn telefoon naar mijn tablet bijvoorbeeld, zonder te moeten kloten met usb-sticks of dingen via mijn laptop te moeten overzetten.
ipad met wako en vlc is anders heerlijk voor mediaconsumptie.
Gek toch dat ik nog bijna alle sites kan bezoeken met een 6 jaar oude Teclast Air 2 met Intel Atom processor met Android 4.4.
Maar ja, dat is met Firefox en uBlock Origin, dan loopt het wel vlot.
Spijtig dat je geen echte browserkeuze hebt op iPadOS.

Zelf heb ik ook een iPad. Hou van het 4:3 scherm (net hetzelfde op mijn Android tablet), fantastisch om muziek op te maken, maar ik haat het om media op het toestel te krijgen. Comics moeten via iTunes: crasht als ik wat teveel klaar zet om door te sturen. Muziek: ook lastig vind ik.
Muziek van mijn NAS? Files was voor mij toch mega traag via een samba share,niet werkbaar.
Android is daar zoveel gemakkelijker in: met Solid Explorer kan ik overal online aan, SD kaartje even in pc en kopiëren maar.
Van alle reacties kan ik me hier in vinden, wat een rotsysteem om met bestanden te werken. Daarvoor alleen ga ik terug naar Android gaan.
Voor browsen helpt een snelle cpu zeker. Voor gamen ook, maar vooral de gpu helpt daar.
Sowieso, alle taken gaan sneller met een snelle cpu, snel en voldoende ram en snelle opslag.
Men lijkt vaak te onderschatten hoeveel cpu cycles er nodig zijn voor het renderen van de gemiddelde website tegenwoordig.
Bovendien helpt snelle hardware de tablet over 5 jaar ook nog snel genoeg aan te laten voelen.
Los van dat, is de snapdragon 860 ook niet een langzame cpu, verre van.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 23 juli 2024 14:18]

Ik kan niet voor iedereen oordelen welke website ze bezoeken, met alle hardware die ik heb gaat dat nog goed (behalve mijn oude iPad 3). Fijn dat de website op de nieuwste ipad in 1 seconde laat ipv 1.2 sec, de bottleneck is vaak de website (in mijn geval) en niet zo zeer de hardware.

Ik vind android als software zeker niet inferieur, iOS werkt goed zolang je volgens het Apple boekje werkt. Itunes is nog steeds een draak, het bestand systeem ook. Zet je per ongeluk je files bij de verkeerde app, zeg dan maar dag tegen je ruimte en je mag hopen dat je reserve kopie hebt.
Ik denk dat android zeker nog waarde heeft als tablet, hoewel met de foldables die steeds geringer wordt.

Ik denk dat als Apple hun ipad hardware een keer echt serieus zouden nemen de mogelijkheden eindeloos zouden zijn en niet het matige stuk software wat het nu is draaiend op geweldige hardware.
Aan je commentaar af te leiden heb je al jaren geen iPad meer in handen gehad…
Het spelletje "spot de Ipad/IOS user" heb je bij deze verloren haha. Zwaar inferieur. Please. Alsof dat niet gewoon een kwestie van voorkeur is.
Yep. Vertel dat maar aan mijn Samsung Galaxy tab a 2016 die laatst nog een update gehad heeft.

Maar inderdaad. Beter updates krijgen die je toestel uit laten vallen omdat de fabrikant besloten heeft dat dat een goeie gebruikerservaring is dan geen updates. Of zo.

Ben echt niet pro Android, heb hier zelf beiden in huis, maar om nu te zeggen dat Apple alles zo goed voor elkaar heeft na Battery gate, antenna gate 1 en 2, lijkt mij ook allemaal wat te kort door de bocht. Prima als je een voorkeur hebt maar stellig beweren dat het een beduidend beter is dan het ander lijkt mij duidelijk een mening en niet op feiten gebaseerd. X jaar geleden had ik je echt wel gelijk gegeven, maar de laatste.. 6-8 jaar heeft Apple ook overduidelijk meermaals het balletje laten vallen.
Er zit een verschil tussen een feit en een mening. Ik zal thuis nog eens kijken welke Android release de tablet draait.

Ik zou ook graag de iPad 2 trouwens voor je checken. Die kreeg ook lekker lang updates. Jammer alleen dat de 2 laatste release updates het ding compleet onbruikbaar maakte. Maar goed, kan je iig wel roepen dat je lang updates uit brengt als merk ja. Dan heb ik liever alleen security updates voor een ouder OS dan een update waarmee de fabrikant feitelijk zegt; klant, kom maar langs om iets nieuws te kopen.
Nou ja, met de laatste 2 updates was de gebruikservaring redelijk om zeep.
Apps waren zeker het probleem! Hadden een nieuwe versie IOS nodig anders deden ze het niet meer. Websites werd pas later een probleem. Dat wil zeggen; bij meer dan 3 tabs hing Safari compleet na de update naar IOS.. Volgens mij 7. Nou was het wel duidelijk dat Apple niet vies was van planned obsolescence maar een OS upgrade die de browser compleet onwerkbaar maakt is wel heel cru.
Nee dat begrijp ik vast niet. Android tablets uit die periode hadden namelijk geen van allen hetzelfde probleem. Daarbij, wat heeft een OS upgrade te maken met evolutie van hardware? Best aardig om iemand te verwijten dat ie iets niet snapt terwijl je zelf het onderscheid niet weet te maken tussen een OS en hardware. Evolutie is niet: hardware is verbeterd, hier is een nieuw OS, gooi je bestaande hardware maar weg. Dat is nml exact wat we noemen: planned obsolescence. Maar ik denk dat je zelfingenomenheid en fanboyism je logisch redeneren in de weg zit. Zoals anderen hier ook al opgemerkt hebben zag ik.
Schijnbaar is Apple's eco-systeem zo'n draak van een systeem (of slechte deal) dat er honderden miljoenen mensen liever een 'sub par' Android tablet willen kopen dan een base-line iPad ;-)

FYI: Er worden maandelijks ong. 2x zoveel Android tablets verkocht ivm. iPads.
De basisiPad met bruikbare opslag (32 GB zonder uitbreidingsmogelijkheid is echt karig) is ook €450+. Voor veel minder kan je een Androidtablet kopen als je alleen basisdingen erop doet en je geen voorkeur hebt qua besturingssysteem.

Ik kocht mijn tablet (tab S5e 4GB/64GB) voor €322, en ik heb totaal niet het gevoel dat deze inferieur is aan de iPad 2020 van mijn zusje. Mijne is iets trager en heeft soms iets moeite met zware spellen tov die van haar, maar is weer op andere vlakken beduidend beter (scherm, design, geluid, camera's). Als je lang updates wilt, creatief bezig wilt zijn en/of al in het ecosysteem zit, dan zou ik de base iPad nemen, anders zou ik lekker Android nemen voor veel minder geld.
Als je android gewend bent is het niet chill om steeds te switchen tussen IOS en Android
Ik zou deze overwegen boven de iPad, niet omdat ik apple haat, nee meer omdat ik deze tablet dan zou gebruiken voor Home Assistant en Touch Portal, voor het laatste bezit ik de betaalde versie op Android. Tevens zou ik de tablet dan ook voor andere apps kunnen gebruiken die ik al bezit voor android, voor mijn doeleinde is de Xiaomi tablet snel zat en zou de extra snelheid verloren gaan. Ik gebruik hier nu een Sony Xperia X voor welke een Snap Dragon 660 hebben. Dit is mijn oude telefoon, maar het wat kleine scherm is soms wat vervelend met Touchportal wat een Stream Deck alternatief is, maar dan enkel software.

Waarom mensen android kopen heeft een legioen aan redenen. Persoonlijk zou ik het enkel doen bij goede merknamen en daarbij de reviews lezen natuurlijk je weet het maar nooit met android tablets, ze zijn in de jaren niet heel populair geweest en is mede daardoor ook niet gaan groeien.
Sommige mensen hebben liever android dan ios.
Als je deze tablet vergelijkt met andere android tablets, lijkt me dit een hele goede tablet voor het geld.
Wat is een heel gedoe aan MIUI? Ik vind het een prima OS
Ik stap liever niet in het zeer gesloten dure Apple ecosysteem. Enkel wanneer je allerlei Apple apparaten koopt, heb je een handige samenwerking met andere apparaten.

Een Snapdragon 870 is overigens krachtiger dan wat 99% van huidige tablet users nodig heeft?

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 23 juli 2024 14:18]

Bwa, ik merk op mijn werk genoeg problemen bij klanten op met Apple en andere apparaten :P

Ik had het eerder op, je hebt best het hele apple ecosysteem als je van gsm naar laptop naar pc etc makkelijk wil werken.
Als het niet native op Apple zit, heb je meestal een probleem, waar je bij Android /Windows wel ergens een app of programma of registry "hack" hebt die het oplost.

Nu ja, beide systemen hebben hun voor en nadelen. Vroeger was ik meer "tegen" Apple. Nu maakt hij mij geen hol meer uit, zolang ik zelf maar een keuze kan maken. :)
Je klaagt nu dat je Android apparatuur niet in een Apple ecosysteem werkt. Geen wonder: het doel van Apple is om jou alleen Apple te laten gebruiken. Dus een speciale lader, andere protocollen, alles zo dom mogelijk maken, want mogelijkheden bieden is eng.

Ik kan prima printen vanaf Android naar mijn Brother laserprinter, ik weet niet wat daar moeilijk aan is. Hij ziet hem gewoon in mijn netwerk en Android biedt aan er naar te printen. Hoe kan dat makkelijker?
Het is een mythe dat Apple apparatuur niet goed zou samenwerken met andere merken, het tegendeel is waar. Laders van andere merken kunnen net zo goed een iPhone laden, net zoals iPhone laders telefoons van andere merken kunnen laden - doen we hier in huis al een decennium. Geen idee wat je bedoelt met "andere protocollen", zowat alle protocollen op Apple devices zijn standaard protocollen, en als dat niet zo is worden ze vaak door bijna alle apparaten ondersteund (denk aan Airplay). En inderdaad, niet iedereen vindt het fijn te moeten rommelen om te zorgen dat dingen werken, vooruitgang is net dat dingen werken zonder dat je een techneut moet zijn om iets aan de praat te krijgen of te houden.
Ik denk niet dat iemand hier antwoord op kan geven :)
Of er een internationale release op de planning staat, is nog niet bekend.
De Lenovo Pad Pro die ik heb, is op papier net zo snel(SD 870), 90Hz Oled schmerm. Heb alleen de Chinese versie die nu op de Engelse taalinstellingen staat(Xiaoxin Pad Pro 2021 is het model). Heb het ding voor een hele scherpe prijs plus toetsenbord op de kop weten te tikken. Supersnel en draait als een zonnetje, neem Chinese ditjes en datjes in de user interface voor lief. Alle bloatware is gedeinstalleerd. Het is een aanrader ....
Ik was zelf tevreden met mijn iPad... behalve met dat "Gorilla glas" dat spontaan versplintert bij de eerste de beste gelegenheid. Ik had een cover, maar tijdens het koken was er een glazen kruidenpotje van een cm of 40 hoogte opgevallen => boem! Ik heb al jarenlang een kindle waar ik zonder cover e.d. echt alles mee doe - geen probleem, die had dat kruidenpotje ook makkelijk overleeft.
Zijn er ook tables met een plastic cover? Mijn bril heeft ook kunststof lenzen en dat werkt prima...
plastic kruidenpotjes werkt ook prima

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.