Foto's tonen draadloze Huawei-gamingmuis met Qi-ondersteuning

Er zijn foto's verschenen van de Huawei Wireless Mouse GT. Het gaat om een draadloze muis gericht op gamers, die draadloos opgeladen kan worden via een bijbehorende Qi-muismat. Huawei kondigde onlangs al zijn eerste gamingmonitor aan.

Uit de foto's is op te maken dat de gamingmuis van Huawei voorzien is van rgb-verlichting, zes knoppen in totaal en een USB-C-aansluiting. Leds aan de bovenkant van de muis geven de status van de accu aan. De draadloze muis werkt met bluetooth of het 2,4GHz-protocol, waarvoor Huawei een USB-receiver meelevert. Welke sensor er in de muis zit, is nog niet bekend.

De muis kan draadloos worden geladen op een Qi-muismat. De spoelen voor draadloos laden zitten in de rechterbovenhoek van de muismat. De muis gaat 'meer dan 80 euro' kosten, schrijft WinFuture. De Duitse site heeft de plaatjes van de nog niet uitgebrachte Huawei-muis online gezet.

Huawei maakt de gamingmuis als aanvulling op zijn MateView GT-monitor voor gamers. Dat is een van twee monitoren die Huawei in augustus uitbrengt. Het gamingmodel is een 34"-monitor met een gebogen 21:9-paneel en een adviesprijs van 549 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-07-2021 • 10:46

61 Linkedin

Reacties (61)

Wijzig sortering
Een draadloze gamingmuis is een contradictio in terminis }:O

Edit:

Vooral via Bluetooth zijn wireless toch nog wel significant langzamer dan bedraad.
Met een dedicated (USB) receiver kom je 1 a 2 ms bij wired in de buurt.

https://www.rtings.com/mouse/tests/control/latency

Das toch nog 10% langzamer ;)

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 20 juli 2021 14:23]

Dat zegt het gevoel misschien, maar dat beoordelen de buren van HWI toch anders.
Beste high-end gaming muis

In het high-end segment, dat in de praktijk wel ophoudt bij een dikke honderd euro, is draadloos de standaard en vinden we uitsluitend sensors van topniveau terug. In tegenstelling tot bij draadloze muizen van enkele jaren geleden, implementeren vrijwel alle fabrikanten een '1ms-technologie' die afrekent met (merkbare) lag.
https://nl.hardware.info/...este-high-end-gaming-muis

Ook elders lees je soortgelijk lovende woorden.
De G Pro Wireless is de beste draadloze gaming muis op de markt, met responstijden die net zo goed zijn als bedrade muizen. Deze muis is ook erg licht (80 gram) en de batterij gaat 48 uur mee met de RGB belichting aan - en ongeveer het dubbele zonder die belichting. De optische sensor is ook extreem accuraat.
https://www.eurogamer.nl/...-draadloze-bedrade-muizen

Kortom: de techniek heeft niet stilgestaan afgelopen jaren, de perceptie bij gebruikers wel. Tot er een nieuwe generatie komt die opgroeit met draadloze gamingmuizen en niet de pijn kent van het vroegere onderscheid :*).

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 20 juli 2021 12:46]

"draadloos de standaard" - dat is maar net wat je fijn vind werken, en in dit geval gewoon een mening of marketing statement, ik kom namelijk maar weinig beelden van de echte pro-scene (SC2, Quake, LoL, Overwatch, etc.) tegen waarbij er geen bedraade muis wordt gebruikt.
Als je kijkt naar e-sports is het inderdaad allemaal bedraad. Maar daar wil je echt geen last hebben van een lege accu of storingen op het signaal als je bezig bent te spelen voor een titel en een bak geld.

Daarbij wordt 'draadloos de standaard' genoemd in het high-end segment wat niet perse gelijk staat aan het pro segment.
Dat is dus gewoon niet waar. Onderzoek van 2(!) jaar geleden door prosettings.net waaruit blijkt dat maar liefst meer dan 25% van de profs dus al een draadloze muis gebruikt. Nu zal dat percentage nog significant hoger liggen.

Draadloos is ondertussen minstens net zo goed als bedraad.

[Reactie gewijzigd door JobScherp op 20 juli 2021 14:46]

Ah ik ging alleen maar af op beelden die ik gezien heb (en kijk het maar zelden). DIe Logitech G series doen het goed zie ik :)

+1 al kan ik hem niet geven
Als draadloos minstens zo goed is als bedraad, stel je dat draadloos gemiddeld gezien beter zou zijn, die vlag gaat niet op. Een draadloze muis kan leeglopen, de accu kan opraken, en in sommige unieke gevallen kan het signaal verstoort worden. Bij een bedrade muis kan het draadje stuk gaan, maar dan moet je ook wel je best doen. "Nu zal dat percentage nog significant hoger liggen", dat is een aanname.

Desalniettemin, of je liever bedraad of draadloos hebt verschilt per persoon.
Dat nog meer pro's ondertussen een draadloze muis gebruiken is inderdaad een aanname, maar wel een die gebaseerd is op een trend die al een aantal jaar zichtbaar is. Ik kan geen recente cijfers vinden over het gebruik van draadloze muizen.

Leeglopende muis is geen sterk argument, je krijgt ruim vantevoren een melding dat je batterij leeg begint te raken en dan heb je nog meerdere uren voordat je daadwerkelijk moet laden. Dat weegt voor velen meer dan ruim op tegen een draadje. En ja, batterijdegradatie zul je altijd houden maar dan ga je van 100 uur gebruik naar misschien 75 of 50. Uiteraard kun je dat bezwaarlijk vinden maar niet erg relevant als het gaat over het dagelijks gebruik ervan.

[Reactie gewijzigd door JobScherp op 20 juli 2021 16:45]

Geef mij een G500/G500s model (en dat is omdat ze persoonlijk de beste vorm hebben), draadloos MET de mogelijkheid hem ook bedraad aan te sluiten, dan ben ik helemaal tevreden. Gulden middenweg ;)
De Logitech GPW is nochtans erg populair ook bij esporters.
Dat zal allemaal wel zo zijn maar ik wil gewoon 100% zeker zijn dat ik niet op een cruciaal moment (of wanneer dan ook) ineens met een lege batterij zit. Met een draad heb je daar nooit last van
Vandaar ook de muismat die als oplader dient! :D
Een dun soepel kabeltje en je hebt al die dure meuk niet nodig. Ze maken oplossingen voor problemen die er gewoon niet zijn.
Dun soepel FRAGIEL kabeltje bedoelje. Na de zoveelste kabelbreuk ben ik overgestapt naar een G604, 1 keer per 2 weken een batterij (oplaadbaar) wissellen. Heb altijd 1 volgeladen voor zodra nodig is geen problemen mee. OT: Wat betreft Qi charging vind ik niet de moeite waard voor hoogstwaarschijnlijk nog hogere aanschafprijs dan een normale draadloze muis.
Als je een online game speelt als League of Legends, dan wil je echt niet opeens een batterij hoeven te wisselen :P
For me.... shit happens, it just a game. Ik ga mij daarover niet druk om maken.
Kost me hooguit 15 seconden om te wisselen. Dat is wanneer ik dronken ben. En het is een kleine moeite om te wisselen voor ik uberhaupt een shooter start. ik hoef nog niet eens muis om te draaien.
Waar maak je je druk om
... 8)7
Competitief gamen is wel een ding. Je gaat toch ook niet voetballen bij het eerste elftal van Ajax op je sokken of wel?
Ja dat batterij wisselen vind ik overigens wel irritant. Een oplaadbare muis zou ideaal zijn. Helaas zijn die oplaadbare muizen duur.
Ze maken oplossingen voor mensen die er wel problemen mee hebben.
Ik werk met de G Powerplay series van Logitech en vind het heerlijk zo min mogelijk snoeren op mn bureau + alle bewegingsvrijheid
Zelfs het soepelste kabeltje en een bungee voorkomen bij mij niet dat ik iets van weerstand voel en dat vind ik ongelofelijk storend. Dus stop maar lekker met voor anderen bepalen wat wel en niet een probleem is.
Je krijgt gewoon een melding als de batterij bijna leeg is bij elke degelijke muis, en dan heb je nog enkele uren voordat hij echt leeg is. Dus dit is een beetje zoals zeggen "ik fiets altijd, want met een auto wil ik niet dat ik op een cruciaal moment geen benzine heb": dit is echt geen reëel probleem dat gebruikers hebben. Tenminste: als je een beetje een recente muis hebt van degelijke kwaliteit.

Persoonlijk heb ik geen gamingmuis maar een MX master, die doet het prima, ook in games, en laad ik die elke maand een keertje op, met de USB-C kabel die ik toch op mn bureau heb. Dat is overigens nog lang voordat ik die melding krijg, ik doe het gewoon af en toe als ik er aan denk.

Ik wil nooit meer kabels, en mensen die zichzelf wijsmaken dat een kabel beter is moeten echt eens kijken naar hoe goed draadloze muizen nu zijn: wat jij vertelt is echt iets van 10 jaar geleden. de enige reden om een kabel te kiezen is imo als je een krapper budget hebt, want dan krijg je meer muis voor je geld.

[Reactie gewijzigd door kiang op 20 juli 2021 15:35]

Dit soort 'beste gamingmuizen'-tests zijn heel vaak puur gebaseerd op features, uitstraling en prijzen en de marketingtermen van de fabrikant. In sommige gevallen nog net hoe hij aanvoelt. Je ziet op beide links niet hoe er is getest, hoe accuraat of snel ze echt zijn, hoe stabiel die snelheid is, enz. enz. enz.

Vervolgens 'wie test er'. Zijn het gamers (de doelgroep) of is het de redactie van de sites (De één sluit het ander niet uit natuurlijk)

Het feit dat Eurogamer een categorie heeft "Beste gamingmuis voor op kantoor" denk ik al snel "Dus omdat de muis sensor xyz heeft en de fabrikant zegt dat hij ook geschikt is voor gaming, is het 'een gamingmuis'?" (Niks ten nadele van de muis zelf overigens. Ik heb hem nooit in m'n handen gehad, dus ik heb er geen inhoudelijke mening over)

In het geval van "responsetijden die net zo goed zijn als bedrade muizen". Bedoelen ze dan "bedrade gamingmuizen" of "de muizen die je gratis bij een kantoor-PC krijgt". Zonder concrete data is dat wat mij betreft een loze opmerking overgenomen van de fabrikant.

Disclaimer "Ik zeg niet dat het allemaal niet klopt. Maar je kan helemaal niks met dit soort vergelijkingen als je nergens een inhoudelijk overzicht van data te zien krijgt"

Edit: Deze site heeft wel een compleet rapport en daar zie je dat de draadloze verbinding 1ms trager is dan de bekabelde verbinding:
https://www.rtings.com/mouse/reviews/logitech/g-pro-wireless

Verder zie je dat andere muizen draadloos sneller zijn dan de G-pro wireless, bekabeld is.
https://www.rtings.com/mouse/tests/control/latency

[Reactie gewijzigd door lenwar op 20 juli 2021 15:14]

Vooral Bluetooth muizen zijn toch nog wel langzamer dan bedraad.
Met een dedicated receiver kom je 1 a 2 ms bij wired in de buurt.

https://www.rtings.com/mouse/tests/control/latency

Das toch nog 10% langzamer ;)
Dit zou toch wel mijn nieuwe muis kunnen worden. Als deze inderdaad en RF en bluetooth heeft. dan kan ie via BT aan mijn laptop en via USB receiver aan m'n pc. En ik ben toch geen pro-gamer dus als het 1ms trager is dan bedraad dan interesseert mij dat niks eigenlijk, zo goed ben ik niet dat ik dat überhaupt merk.
ik dacht ook 'does not compute', kan je bijbehorende gaming monitor nog zoveel extra Hz produceren in sync met de videokaart, de wireless lag zal deze winst ongedaan maken (aanname, heb geen testresultaten opgezocht).
Jaaaaaren geleden had je gelijk. Nu dus niet meer
Kan prima, afhankelijk van de games en het niveau waarop je speelt. Voor sommige games zijn extra knoppen of softwarematige features belangrijker dan latency. Daarom gebruik ik een G604 met iets van 9 knoppen aan de zijkant, wat ideaal is voor MMO's. Een bedrade muis heeft dan geen enkel voordeel. Als ik een shooter zou doen heb ik eerder last van mijn gebrek aan talent daarvoor dan een hoge latency.

Daarnaast is dit al een gaming muis vanwege de kekke kleurtjes.

[Reactie gewijzigd door Moortn op 20 juli 2021 13:19]

Mwah, de Logitech G900 is toch wel bewijs dat het gewoon wel kan. Die heeft nagenoeg geen latency, in ieder geval niet merkbaar meer bij draadloosgebruik dan bij bedraad gebruik..
Ik heb is even zitten neuzen op die site en test en vind vooral wel opvallend dat de Razer DeathAdder V2 Pro een lagere latency heeft met een wireless receiver dan bedraad.
Ik begin me dan ook serieus af te vragen of dit wel klopt.
Gaat vooral om de 2.4Ghz/Bluetooth interference.

Logitech en Razer doen dit met hun eigen 'proprietary' tech. Werkt ook praktisch gewoon beter.
Hmm, Ziet er goed uit. Vraag me af hoe deze muis zich laat vergelijken met de MX master 2 of 3 van Logitech.
Beetje scheve vergelijking, deze muis is op gaming gericht en de Master series niet. Kan je het beter met andere muizen van Logitech vergelijken zoals de G pro of iets dergelijks
Beetje scheve vergelijking, deze muis is op gaming gericht en de Master series niet. Kan je het beter met andere muizen van Logitech vergelijken zoals de G pro of iets dergelijks
Vreemd, ik gebruik me Logitech MX Master Wireless al jaren om mee te gamen, en hij werkt heerlijk.
Mx master heeft een hele andere bouw/vorm van hand... De g502 zal een betere vergelijking zijn
De vorm vind ik juist angstaanjagend veel lijken op de MX Master 2. Inclusief het aangezicht van het scrollwiel. Ook hoe schuin de muis is vanuit het vooraanzicht en het duim-eiland heeft nagenoeg dezelfde vorm.

De functie is totaal anders, maar misschien bedoel je dat.
De Master serie is niet gericht op gaming, dus op dat vlak is G502 met deze de juiste vergelijking.
Natuurlijk fijn als je geen batterijen meer hoeft te wisselen in je muis, maar nu ligt er een draadje van het stopcontact naar je muismat.

Dan maar liever eens per jaar batterijen wisselen....
Ik denk (hoop) toch eerder een draadje naar een USB poort op je PC. Al kan je dat natuurlijk ook via een adaptor op het stopcontact insteken.
Dat eerste lijkt mij ook. Mijn Logitech MX Ergo laadt ook gewoon op via usb en dat hoeft maar eens in de paar maanden, terwijl ik hem toch keiveel gebruik (wel niet voor zozeer gaming want ik ben geen gamer, maar wel heel de dag door voor andere zaken en af en toe een klein spelletje).
Omdat het gewoon QI is kun je ook andere alternatieven gebruiken. Zoals je een gewone muismat, met daaronder een QI lader gemonteerd onder je bureaublad :)
https://www.amazon.de/-/e...Accessories/dp/B07D12LVR4
Echt? Ik totaal niet. Een evt draadje naar je muismat merk je niet, een draadje aan je muis wel. En met een gaming muis en bijbehorend stroomverbruik ga je veel vaker dan eens per jaar moeten wisselen
Als reactie op @Randomguy369
Ja, dat begrijp ik. Maar ik kijk naar de vorm, knoppen en features en niet naar marketinglabels als "gaming".

[Reactie gewijzigd door Deem op 20 juli 2021 11:15]

Ziet er een beetje zwaar uit
Waarom? Ik heb hier een MX Master en een G35 en beiden doen zo belachelijk lang met hun lading. Je voegt zoveel rommel toe voor wat? Steek gewoon dat snoertje erin terwijl je het zestiende blik Monster van de avond gaat pakken en je red het makkelijk tot het einde van de raid.
Wacht maar... Het 1e jaar deden mijn Logitech's Performance MX ook behoorlijk lang met 1 lading, nu mag ik blij zijn als die het nog 2 werkdagen uit houden (maar is natuurlijk simpel op te lossen door de batterij gewoon te vervangen met een nieuwe oplaadbare batterij). Maar als je toch al een Qi-lader op je bureau hebt staan, dan is het toch verrekte handig, want dan hoef je deze er maar op te leggen ipv weer een draad er in te pluggen die je dan weer eerst tevoorschijn moet halen.
Zo te zien is het gewoon een Logitech G502/Razer Basilisk clone qua vorm.
Al zeg je het wat bot, ik selecteer sinds enige tijd mijn producten ook zoveel als mogelijk op producten die buiten China vandaan komen.
En ja, onderdelen in een product kunnen alsnog afkomstig zijn uit China. Maar ik probeer zoveel als mogelijk om het voorkomen.
Ik zou het bijvoorbeeld ook prettig vinden als ik op Tweakers een filter kan vinden om in een keer alle leveranciers uit een bepaald land te onderdrukken. Of dat van producten makkelijker terug te vinden is (niet alleen op Tweakers overigens) voor hoeveel procent ze in een specifiek land gemaakt zijn.
Een beetje zoals de kledingindustrie ook aan het doen is met eerlijke kleding.
Helemaal met je eens, hier doen we het zelfde. Hoop dat op een dag ook een Europese productie aan de basis gaat liggen van elk component in een technologisch product, maar die weg is nog lang. Enkel door bewust te consumeren zullen we langzaam maar zeker het tij kunnen keren en onze afhankelijkheid van de Chinese markt stap voor stap kunnen verschuiven. Hoe meer mensen bewust consumeren, hoe sneller het zal gaan.

Jouw voorstel voor dergelijke filter zou ik ook een fantastische meerwaarde vinden!

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 20 juli 2021 12:40]

Tsja en dan repacken "Europese" bedrijven weer producten en is het ineens lokaal en goed, terwijl de statutair eigenaar van het "Europese" bedrijf een Amerikaan is of een Chinees, laat de politiek daar lekker voor zorgen en denk er niet over na tijdens het shoppen want je word gewoon voor de gek gehouden.
klopt. maar het gaat verder. het is geen eerlijk spel meer en ze concurreren de boel kapot. als het IE dan ook nog niet eerlijk verkregen is dan wil ik daar niet aan meewerken.
na de tweede wereld oorlog had de Nederlandse overheid een campagne.
" koopt Nederlandsche waar dan helpen wij elkaar".
Ik koop liever bij een lokale ondernemer dan bij amazon of aliexpress en liever westers fabrikaat dan chinees.

slavernij, onderdrukking, politiek, pikken van IE, etc etc is voor mij de reden.
ik wil daar zo min mogelijk, en al helemaal niet bewust, aandeel in hebben.
Ik zou het bijvoorbeeld ook prettig vinden als ik op Tweakers een filter kan vinden om in een keer alle leveranciers uit een bepaald land te onderdrukken.
Geen zorgen dat doet de overheid al _/-\o_
Waar denk je dat Logitech vandaan komt ?.
Headquarters: Lausanne, Switzerland
Founded: October 2, 1981, Le Lieu, Switzerland

heb ik daar je vraag mee beantwoord ? :O
Ik heb een berg Logitech meuk hier liggen en kan je toch vertellen dat al die muizen, toetsenborden en headsets die ik hier rond heb slingeren allemaal in China gemaakt zijn.
ik denk dat jullie land van assemblage, productie en land waar de organisatie is gevestigd door elkaar halen. jouw redenatie volgend is Apple dus chinees en Nikon een Thais bedrijf.
Klopt helemaal, maar de productie van de meeste Logitech, ( en heel veel IT gerelateerde producten ) muizen gebeurt toch echt in China,

Nou hoeft dat in mij optiek, ten aanzien van de kwaliteit ook zeker niet slecht zijn.
Anders ligt dat uiteraard bij de werkomstandigheden etc.
Kijk, dat zou ik nu graag in meer muizen zien, dat je gewoon de standaard Qi lader kunt gebruiken. Die losse muismat hoef ik niet, want ik vind een muismat op mn bureau niet fijn.
Wat een foeilelijk ding!