Microsoft brengt stabiele versie van package manager voor Windows 10 uit

Microsoft heeft de eerste stabiele versie uitgebracht van Windows Package Manager, of Winget, voor Windows 10. Winget moet het makkelijker maken om programma's te installeren, updaten en verwijderen vanuit een repository.

Winget is onderdeel van App Installer in Windows 10. De tool is vooral gericht op it- en netwerkbeheerders die meerdere computers onder hun beheer hebben. De Winget-tool maakt het mogelijk om packages te managen op een Windows-pc, onder meer in de Windows Terminal via PowerShell, leggen de ontwikkelaars uit in een blog. Er zijn al soortgelijke tools voor Linux.

Met de Winget-client, die te downloaden is op GitHub, kunnen gebruikers zoeken naar packages in een repository, en deze makkelijk installeren, updaten en verwijderen met een enkele command in PowerShell en App Installer. Windows Package Manager zit nu al in Windows Insider-systemen en wordt binnenkort automatisch naar alle Windows 10-apparaten gepusht.

Speciaal voor netwerkbeheerders heeft Microsoft een aanvullende uitleg gemaakt voor het geautomatiseerd installeren van programma's via Windows Package Managers op computers in een netwerk.

Windows 10 Winget

Door Stephan Vegelien

Redacteur

28-05-2021 • 11:29

104 Linkedin

Submitter: SilentLucidity

Reacties (104)

104
99
50
10
0
28
Wijzig sortering
Misschien tof weetje, maar dit is een product dat ontstaan is uit een opensource project geschreven door 1 persoon. Namelijk AppGet. Microsoft heeft dit als het ware gewoon gekopieerd en verbeterd.
Heeft er ook een blogpost bij geschreven rondom zijn interacties met Microsoft met het project. https://keivan.io/the-day-appget-died/
Staat (inmiddels?) ook netjes op de Microsoft Repo:
Credit
We would like to thank Keivan Beigi (@kayone) for his work on AppGet which helped us on the initial project direction for Windows Package Manager.
Hoe knullig het ook is, AppGet is gepubliceerd onder MITapache 2.0, dus Microsoft mag dit gewoon doen. Het zou netjes zijn als ze er voor zouden betalen, maar ze zijn het niet verplicht.

edit: het is een apache 2.0 licentie en niet MIT, maar bij beide mag MS de code kopieren. Apache vereist wel dat er credits worden gegeven.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 28 mei 2021 13:27]

Het zou netjes zijn als ze er voor zouden betalen, maar ze zijn het niet verplicht.
Hoezo zou het netjes zijn om te betalen? Door het onder MIT (of Apache 2.0?) licentie uit te brengen geeft je het gratis weg. Het is misschien leuk als je daar geld voor krijgt, maar absoluut niet netjes. Als ik mooie tekeningen op straat maak en mensen geniet daarvan, dan ga ik ook niet om het hoekje aan alle voorbijgangers vertellen dat het wel erg netjes zou zijn als ze mij daar geld voor geven. Als ik iemand een verjaardagscadeau geef en die persoon wil me daar geld voor geven zou ik het zelfs als onbeleefd ervaren.

Als je ergens geld voor wilt hebben dan moet je daarom vragen. Als er niet om geld wordt gevraagd en dat geld wordt niet gegeven is er in mijn ogen niets mis. Maar ik download dan ook al decennialang open source software en betaal daar maar heel af en toe voor, dus wellicht weet ik niet wat manieren zijn :)
Ehh, niet helemaal hetzelfde :-)

Als je vergelijking kloppend wil maken, dan is hij zo:
Jij maakt tekeningen op straat. Vervolgens vindt een galerij dat mooi, pakt jouw tekening en tekent er een hondje bij en die dan verkopen voor geld. Jij krijgt niks.

Nu klopt je vergelijking beter. En in dat geval ben jij niet blij.
Maar ik weet ook even niet of commerciële distributie en verkoop wel toegestaan is onder deze licenties.
Neen, in die vergelijking maakt de galerij een volledig nieuwe tekening from scratch die ongeveer hetzelfde afbeeld als jouw tekening. En ze vragen er ook nog eens geen geld voor, ze geven het net zoals jij volledig gratis weg.

WinGet is geen fork van AppGet, het is van de grond af geschreven tot zover ik kan zien en terugvinden.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 28 mei 2021 17:35]

Ja, dat is zo.
Het ging mij erom dat zijn vergelijking mank ging. Het was niet alsof de maker opeens de hand op ging houden.
Het gaat erom, dat als je een idee heel duidelijk overneemt en contact hebt met de maker van dat programma, het op zich netjes kan zijn om iets van een vergoeding / kadootje te geven. Dat is niet verplicht, maar zou netjes kunnen worden genoemd.

Microsoft zal ongetwijfeld alls goed juridisch uitgezocht hebben.

Over het punt ‘geen geld vragen’ verschillen we alleen wel van inzicht. Het wordt onderdeel van Windows 10 en dat is wel degelijk een betaald pakket. Dat het bij aanschaf er niet in zat en je het nu dus ‘gratis’ erbij krijgt, doet daar voor mij niks aan af. Maar daarover kun je dus van mening verschillen, het is maar net hoe je daartegen aankijkt.
Het wordt onderdeel van Windows 10 en dat is wel degelijk een betaald pakket.
Het is volstrekt open source en de licentie (MIT) is open om je wat dan ook ermee te laten doen (inclusief er geld voor vragen als derde partij of het aanpassen om op andere OSen te werken).
Microsoft zal ongetwijfeld alls goed juridisch uitgezocht hebben.
Tot zover mijn google skills laten zien is er geen enkel verband tussen winget en appget, behalve in het hoofd van die developer, het zijn gewoon 2 afzonderlijke applicaties voor hetzelfde doel. En ja uiteraard halen ze inspiratie uit voorgaande package managers (en hebben ze een gesprek gehad met die developer), maar daar is niets onethisch aan, laat staan grond voor juridische problemen.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 28 mei 2021 20:54]

Als jij je tekeningen gratis weggeeft én aangeeft dat iedereen ermee mag doen wat ze willen, dan moet je er niet raar van staan te kijken als een galerij dat ziet als een manier om geld te verdienen indien blijkt dat je tekeningen aanslaan bij het publiek. Het is alleen niet gebruikelijk binnen de wereld van kunst, maar zo heeft bijvoorbeeld geen kunstenaar het alleenrecht om de eiffeltoren te tekenen (die liggen dan weer bij de toren zelf). Als blijkt dat een tekening van de eiffeltoren aanslaat, dan kan een andere kunstenaar daar ook een dergelijke tekening van maken. Bij een stilleven denkt ook bijna iedereen aan een schaaltje met fruit. Er is ook niemand die daar alleenrecht in heeft en kan claimen dat het zijn idee naaapt.

Verder lijkt het geschreven in een andere taal dus hoeveel je kunt spreken van kopiëren is ook weer de vraag. Daarnaast is de techniek nooit het probleem, het is vooral de community en activiteit die van een package manager een populair product maakt en de meeste package managers draaien ook niet op de winst van het meganisme, maar van de services die je eromheen kunt aanbieden.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 28 mei 2021 22:33]

Als je kunt aantonen dat je de creator bent en dit hebt vastgelegd dan kun je alsnog het intellectuele eigendom claimen.
Ik zou het wel deftig vinden als ze hem proberen in te huren bij het maken van zo'n tool, al is het maar als adviseur. Dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan, binnen grote bedrijven zijn kleine zaken vaak lastig te regelen.

[Reactie gewijzigd door kftnl op 29 mei 2021 07:14]

Is dat zo? Ik vroeg dat me ook al af. De winget-cli is MIT, maar AppGet staat bij mij onder Apache erin? En dat al 7 jaar / sinds initial-commit.

https://github.com/appget/appget/blob/master/LICENSE
Hmmm, goed opgemerkt! Verkeerd gelezen denk ik, ik zal mijn originele comment even aanpassen. Thanks! Maar ook met apache mogen ze dit volgens mij gewoon nog doen.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 28 mei 2021 13:26]

Maar credit is wel etiquette, en dat doen ze gelukkig wel :)
Winget an Appget zijn niet eens in dezelfde taal geschreven, hoe zouden codelicenties dan zelfs uitmaken?

Dat de interfaces op elkaar lijken (als dat al het geval is) etc is bij mijn weten gelukkig niet verboden (zie oracle vs google).

Als ganse blokken code 1-1 vertaald zijn met dezelfde variabele namen dan heeft die persoon misschien een poot om op te staan (maar ik ben geen jurist), maar aangezien hij dat niet vermeld klinkt heel die situatie mij gewoon als iemand die teleurgesteld was dat ie niet aangenomen was en dan maar publiek Microsoft moest gaan bekladden. Genoeg redenen om microsoft te haten, dit heeft mij er nooit één geleken (but be free to correct me).

[Reactie gewijzigd door mdgf op 28 mei 2021 14:02]

Als ganse blokken code 1-1 vertaald zijn met dezelfde variabele namen
Zijn het nou dezelfde namen of variabele namen?
Ontopic: ook het (al dan niet) geautomatiseerd veranderen van alle functie- en variabelenamen lijkt mij een lastige verdediging als de codestructuur gewoon overeind gebleven is: hooguit is het lastiger geautomatiseerd als plagiaat te herkennen.
Ik vind dit ook prima, als microsoftie, dat er een prettig Windows schilletje
om goede open source tools gebouwd wordt.
Gebruik bv ook de AdoptOpenJDK installer voor Java, als dat verglijkbaar is.
.
Dan kan ik blijven ontwikkelen op de zeflde snelle PC
waar ook al mn ooit gespeelde ~ 300 games op staan. :+
Heerlijk dit
  • installeer winget https://aka.ms/getwinget
  • start powershell als admin (scheelt je elke keer ja moeten klikken bij de installatie)
  • winget upgrade --all
En alle bekende first en third party software wordt weer geüpdate.

[Reactie gewijzigd door L0g0ff op 28 mei 2021 13:19]

Ze hebben nog veel werk aan de winkel zo te zien.

Allereerst start powershell als admin, Winget geeft geen foutmelding, maar installaties mislukken. Alle third-party software wordt gedownload vanaf hun eigen website zo te zien.
winget upgrade --all

Battle.net > GUI start op en geeft een foutmelding, winget geeft geslaagd aan en doet dit elke keer opnieuw. Heb winget uninstall battle.net gedaan aangezien ik het niet meer gebruik.

Discord > GUI start op en geeft een foutmelding, winget geeft geslaagd aan. Weer elke keer opnieuw. Edit: na handmatig updaten van Discord, denkt winget nog steeds dat ik de oude versie heb.

Teamviewer > download begint niet eens en geeft foutmelding 0x80072efd, de downloadlink klopt, kan hem gewoon via de browser downloaden. Winget kapt hier verder met installaties hier. Ook unintstall gedaan aangezien ik Teamviewer niet meer gebruik.

Jackett > denkt dat ik oude versie heb, terwijl jacket al automatisch updates installeerd. Installatie mislukt met foutmelding van in GUI én dit keer ook Winget, maar gaat nu wel door naar de volgende package. Installer failed with exit code: 5

LibreOffice > download 300MB update, geen GUI alles op achtergrond maar mislukt ook. Winget gaat door naar de volgende. Installer failed with exit code: 3010.
Verder zijn er ook net zoveel packages wel gelukt, zowel first als third party.

edit: Kom er net ook nog eens achter dat die verder zonder een melding is gestopt zonder de lijst met updates helemaal heeft afgemaakt. Dacht dat die klaar was.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 28 mei 2021 17:27]

Dat werkt beter dan ik had verwacht. Gebruik zelf ook nog PatchMyPc, en die was helemaal bij. Maar WinGet vind vervolgens nog ongeveer 10 andere.

Helaas downgrade ie LockHunter als je dit doet, nieuwste versie is 3.4.2, die geinstalleerd stond, en vervolgens gaat ie toch 3.3.4 installeren.. Waarom zit zo'n check er niet in dat ie geen dingen gaat downgraden..
An unexpected error occurred while executing the command:
0x80d03002 : unknown error
-O-

Lijkt een bekende bug te zijn.
Was dit niet dat pakket waar zoveel ophef over was? Dat het gemaakt was door iemand die een baan aangeboden had bij Microsoft, maar daar zag Microsoft later toch vanaf om wel met z'n (open source) software aan de haal te gaan?

Typisch gevalletje klok/klepel moet ik bekennen.

Edit: Ja dus:

https://www.theverge.com/...age-manager-appget-copied

https://www.theverge.com/...t-response-credit-comment

Edit 2:
Ook wel grappig dat je voor de installatie van de "App Installer" naar de "Microsoft Store" moet gaan... maar wacht... is de Store dan niet ook al een App Installer?!?

[Reactie gewijzigd door Robbaman op 28 mei 2021 11:38]

Welke ophef? MS heeft zich volledig aan de licentie gehouden. Is het de schuld van MS dat iemand een project uitbrengt onder een MIT licentie en dat zij dan die software zelf verder ontwikkelen onder de voorwaarden van die licentie? Waarom is dat ineens een probleem als MS het doet?

Ja, ze hebben een gesprek gehad met de originele dev, dat wil nog niet zeggen dat je automatisch een baan krijgt aangeboden. Misschen vond het management de man toch niet zo geschikt om bij het betreffende team te komen werken, misschien waren de verwachtingen verkeerd. Je kan het moeilijk zeggen.
Het gaat niet over het legale gedeelte, want daarin heeft MS gewoon correct gehandeld. Het gaat over het morele. De dev was niet aangenomen inderdaad maar blijkbaar was hij wel goed genoeg om zijn project zo goed als 1:1 over te nemen. Microsoft had gerust de beste man mogen compenseren voor zijn harde werk als teken van respect.
om zijn project zo goed als 1:1 over te nemen.
Ik zal het hier nog eens vragen, want hierboven reageerde niemand, wat is er nu eigenlijk overgenomen?

Als ik kijk naar de repos hebben de twee projecten absoluut niets met elkaar te maken? 1:1 overgenomen is in elk geval onzin, zou ook nogal moeilijk en nutteloos zijn gezien het in een andere taal geschreven is.

Mij komt dit echt niet meer over als "developer van onpopulaire app (ik had er nog nooit van gehoord, iedereen die ik ken gebruikt chocolatey) x probeert populariteit te winnen met blog waarop hij op microsoft kakt omdat hij teleurgesteld is dat hij niet door hen aangenomen is'. Ik zou graag eens wat argumenten hiertegen zien, want ik kan ze niet vinden tbh.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 28 mei 2021 17:46]

Mijn vermoeden dat je geen reactie krijgt is de manier waarop je het vraagt. En daarnaast beweringen onzin noemen is sowieso in eender welke discussie respectloos dus ik begrijp heel goed dat mensen de fut niet hebben om nog maar eens een internetdiscussie aan te gaan met iemand die daar mogelijks niet op een respectvolle, beleefde manier in wilt gaan. Desalniettemin snap ik je frustratie en vraag wel dus sta mij toe hem te beantwoorden.

Om te beginnen, ik zei niet "1:1 overgenomen". Ik heb letterlijk gezegd "zo goed als 1:1 overgenomen". Met nadruk op die zo goed als. Daarmee doelde ik dat de core gedeelte, de basis en de structuur zo goed als overeenkomt met appget. En dan bedoel ik echt zo hard overeenkomt dat de verschillen nauwelijks te zien zijn. Dat gezegd hebbende, adviseer ik je het origineel Tweakers artikel te lezen en meer onderzoek te doen naar de oorspronkelijke situatie. Je wilt graag tegenargumenten, wel, die vind je praktisch overal als je zijn situatie opzoekt.

Om het kort samen te vatten van wat ik begrepen heb heeft hij nooit reactie gehad van Microsoft na zijn solicitatie. Dus hij is op gesprek geweest en dat verliep heel positief. Maar Microsoft heeft hem achteraf niet meer gecontacteerd. En dan een jaar later ofzo komt hij erachter dat Microsoft achter zijn rug zijn project genakt heeft. Dan snap ik dat hij gefrustreerd is. Wettelijk mag het misschien maar moreel is het gewoon uiterest respectloos.
met iemand die daar mogelijks niet op een respectvolle, beleefde manier in wilt gaan
Begrijpelijk, ik ben gewoon gefrustreerd dat dit verhaal na een jaar nog altijd een leven schijnt te leiden terwijl ik er nu al een jaar lang geen harde bewijzen van gezien heb (terwijl de code van beide projecten gewoon vrij in te zien is).

Dus laat ik het anders verwoorden:
Ik heb zowel op duckduckgo, als google gezocht op
'appget winget code comparison' 'appget vs winget' 'appget winget source comparison'
en ik kan niets vinden, dus ik zou het appreciëren mocht je me kunnen in de richting duwen van waarop ik moet zoeken.

Het originele tweakers artikel waar je over spreekt gaat hier niet op in, in de comments vind ik wel mensen die tot dezelfde conclusie komen als mezelf (en geen tegenspraak). De meeste nieuwswebsites linken gewoon de blog zonder op de technische kant enig onderzoek te doen.
En dan bedoel ik echt zo hard overeenkomt dat de verschillen nauwelijks te zien zijn.
https://github.com/microsoft/winget-cli/tree/master/src

https://github.com/appget/appget/tree/master/src

Hier heb je al twee verschillen die je direct ziet: een andere programmeertaal en andere folderstructuur.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 1 juni 2021 13:34]

Publieke domein is publieke domein.
Volgens mij ging het wel wat verder dan dat, als ik het mij goed herinner was de baan al min of meer in kannen en kruiken en heeft Microsoft daar vrij eenzijdig hard een streep door gehaald.

Daarom zei ik, ik weet niet meer precies hoe het zit, maar ik dacht dat MS daar later nog wel excuses voor gemaakt heeft, dus helemaal zuivere koffie zal het niet geweest zijn.
MS is toch al niet de charmantste..
naast de Microsoft Store heb je bovendien ook nog SCCM (en in mindere mate MDT), dus ik ben benieuwd hoe die 3 naast elkaar gaan bestaan of met elkaar integreren
SCCM is voor deployen en onderhoud. MDT alleen deployment. Dit tool lijkt me nuttig op loosely managed systemen die niet onder SCCM gemanaged worden.
Het is meer een package manager, het is dus niet nodig te doen alsof het hetzelfde is dat is het gewoon niet, al delen ze vast functionaliteit het is voor hele andere usecase/users bedoeld...
Nee, als het goed is wordt deze "app installer" (package manager) binnenkort automatisch op je systeem geïnstalleerd, vanuit de Microsoft Store.
Dus? Wat maakt het uit dat iemand een open source project opzet voor iets waar al een ander open source project voor bestaat? Sinds wanneer is het niet toegestaan om een project te beginnen in een markt waar een ander al in zit?
Omdat ze first party zijn in het Windows eco systeem hebben ze een bepaalde verantwoordelijkheid. Die nemen ze niet, want ze maken een inferieure kloon, ipv dat ze bestaande oplossingen steunen. Hierdoor verzwak je het eco systeem want ontwikkelaars zullen steeds minder geneigd zijn om te innoveren.
Eindelijk! Nu MacOS nog.

Op Linux gebruik ik al jaren een package manager, terwijl ik op Windows en MacOS veelal moet gaan naar mogelijke shady websites en alles handmatig moet updaten. Er bestaan (goede) opensource alternatieven, maar die moet je dus wel los installeren en niet elke ontwikkelaar maakt er gebruik van. Hopelijk krijgt het nu wel een vlucht en gaan ook serieuze bedrijven het gebruiken. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan als andere het gaan repacken, al kom je daar niet altijd omheen.

Er bestaan inderdaad Stores, maar die zijn niet altijd voor CLI's bedoeld of kan je niet altijd aanroepen in scripts, dan kan hiermee dus wel. :)

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 28 mei 2021 11:40]

Homebrew is wel zo'n beetje de facto de package manager van MacOS.
Maar Homebrew werkt toch niet voor het updaten en installeren van native macOS-software? Dat is volgens mij meer voor externe bibliotheken, geporte Linux-software, etc.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 28 mei 2021 12:13]

Winget kun je zover ik nu zie in de Powershell waarin ik het nu heb draaien, ook voor "non-native" Windows OS packages gebruiken. Ik ben momenteel reeds geïnstalleerde programma's aan het bijwerken die Winget herkend die er op mijn laptop staan.
Jawel hoor, Homebrew heeft ook zogenaamde casks die daarvoor verantwoordelijk zijn.
Native MacOS software doet de app store toch gewoon?
Dat ontken ik ook niet? Maar het ging hier om pakketbeheer en dat is toch niet iets anders dan een app store. Een app store is hooguit een frontend voor pakketbeheer (maar niet op macOS).
Ik zou het alleen niet aanraden. Op oudere versies van macOS moet een package eerst compiled worden, want de prebuilt packages bestaan maar voor de X laatste versies. Verder heb ik zo vaak gehad dat hij álles gaat updaten terwijl ik 1 specifieke package wil updaten. Als laatst gebeurt het met enige regelmaat dat bepaalde packages gewoon geheel broken zijn na een update. Kon mijn libvirt-manage tool niet eens meer starten omdat alle Pythonversies door elkaar liepen.

Ook niet te vergeten dat Homebrew je hele /usr/local kaapt, dus succes met multi-user systemen.

Beter MacPorts gebruiken. ;]
Voor MacOS bestaat Brew: https://brew.sh/index_nl
Je opmerking geldt ook daar dat het een open source oplossing is die je zelf moet installeren, maar het kan dus wel wel...deels.

Ik ben het verder wel met je eens: dit had al vele jaren in zowel Windows als MacOS ingebakken moeten zijn ipv een tooltje dat je achteraf kon bij installeren.
Ik ben het verder wel met je eens: dit had al vele jaren in zowel Windows als MacOS ingebakken moeten zijn ipv een tooltje dat je achteraf kon bij installeren.
Vind je? Ik vind het erg handig hoor, begrijp me niet verkeerd en ik kijk tegenwoordig eerst of een software pakket beschikbaar is in WinGet, maar in Windows is van oudsher feitelijk de package manager de installer exe van je software. Die houdt bij wat er geinstalleerd wordt en waar, en ruimt (als het goed is) alles weer netjes op als je een uninstall doet. Aangezien je in een GUI werkt en als gebruiker over het algemeen een beetje controle wilt hebben over je installaties, werkt dat prima.

Als je (voornamelijk zakelijk) applicaties wilde slipstreamen of scripted unattended installs wilde doen van een groep applicaties, was dat ook mogelijk.

Wat WinGet hieraan toevoegt is feitelijk alleen een schilletje voor een CLI commando en wat flaggetjes hetzelfde doen als het aanklikken van een installer.exe met je muis.

Een package manager ala Linux is door het fundamentele verschil in hoe applicaties werken en geinstalleerd worden tussen Linux en Windows voor de laatste eigenlijk volkomen overbodig.

Dat ze nu een extra tooltje ter beschikking stellen is leuk, erg handig voor degenen die het leuk vinden, maar zoals gezegd vooral ook feitelijk volkomen overbodig. In Linux is het eigenlijk noodzakelijk om een package mgr te hebben, want er is niemand die bij kan houden voor elk program wat in /usr/bin, /usr/lib, /usr/share, /usr/libexec en weet ik waar wat geplaatst wordt en eventuele afhankelijkheden met andere software. Zonder pkgmgr zou het een bende worden waar je U tegen kunt zeggen. En daarom worden ook dingen als Snap, Flatpak en AppImage ontwikkeld, want ook de traditionele package managers hebben zo hun limitaties onder Linux. Maar onder Windows is dit eigenlijk niet nodig.

EDIT:
Daarnaast heeft Windows al sinds jaar en dag een packagemanager, met commandline interface en op elk Windows systeem: msiexec.exe

[Reactie gewijzigd door afterburn op 28 mei 2021 14:33]

Ik denk dat je het hele punt van een package manager mist. Het doet namelijk meer dan bijhouden wat in welk mapje geinstalleerd wordt.
1) een package manager zorgt ervoor dat de binaries/source code (schrappen wat niet past voor jouw package manager) gedownload, indien nodig gecompileerd en geinstalleerd worden. Je moet je dus niet meer naar de fabrikant zijn website surfen, registreren, zoeken naar een download pagina, de setup.exe downloaden, vloeken omdat je het weer niet terug vindt en het eingelijk setup (6).exe geworden is, dubbel klikken, next, next, install, yes reboot later, enz klikken. Een package manager gaat naar zijn repository en downloadt daar alles voor jou in één keer. Ook eventuele dependencies worden meegenomen. Handig, scheelt je weer een zoektocht en een hoop frustraties.
2) Nog een handige package manager feature is dat die jou ook meldt als er updates zijn van je packages. Zelfs relatief kleine Linux distributies met slechts een handjevol medewerkers pushen al updates van software versies na een kritische lek, nog voor de meeste techsites er nog over moeten berichten.
Dus neen, sorry, het zit van oudscher helemaal niet in Windows, en voor zover ik weet ook niet in MacOS maar dat weet ik niet 100% zeker want ik ben geen Mac gebruiker.

Dit zegt Wikipedia over een package manager: "A package manager or package-management system is a collection of software tools that automates the process of installing, upgrading, configuring, and removing computer programs for a computer's operating system in a consistent manner.[1] "

[Reactie gewijzigd door H1MSELF1SH op 28 mei 2021 14:50]

Ik snap heel goed wat een package manager is en kan. Em prima, dit is wat je mag vinden. Maar consequentie van jouw betoog is wel dat de conclusie is dat WinGet ook geen packagemanager is. En dat klopt ook wel, want WinGet automatiseert niks en doet feitelijks niks meer dan de installer aanroepen. Hij doet wel downloaden voor je, maar verder wordt alles afgehandeld door de installer.

En dat was nou precies mijn punt: in Windows wordt traditioneel het package management gedaan door de installer en het update management door het programma zelf. Daar verandert WinGet niet zoveel aan.

Het dichts wat bij packagemgt komt op Windows en Mac zijn de respectievelijke appstores. Zeker op de Mac, want die doet ook de systeem updates afhandelen. Op Windows zijn die twee nog gescheiden. En het feit dat er een CLI utility is (of niet) maakt het niet een package manager.

Neemt niet weg dat MSIEXEC.exe heel vergelijkbaar is met bijvoorbeeld rpm.

[Reactie gewijzigd door afterburn op 28 mei 2021 16:17]

Maar met Brew kun je toch geen native macOS-software installeren/updaten?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 28 mei 2021 12:13]

Zie mijn andere reactie: Homebrew heeft ook zogenaamde casks die daarvoor verantwoordelijk zijn.
met native macos software: bedoel je hiermee macos software met een GUI ?
of bedoel je systeem software van apple en/of operating system updates ?
Ik bedoel alle macOS-software met een GUI, of dat nu van Apple of externe ontwikkelaars is. Op o.a. diverse Linux-distro's en AmigaOS 4 neemt pakketbeheer/updatebeheer (die laatste als GUI-frontend namens pakketbeheer) alle software mee in de updates, dus ook systeemupdates, software met GUI's van externe ontwikkelaars, etc.
ah oké.

Neen dat kan niet via homebrew. Sommige gratis software (GUI) wordt wel via homebrew aangeboden.
Allereerst is de essentie van een AppleOS jùist de "beschermde" omgeving. Wanneer je aan je OS gaat "sleutelen" met shady software, dan is de kans groot dat je OS niet meer "as intended by Apple" werkt.

Second: Je kan gewoon met brew, pip, etc diverse CLI en GUI -tools installeren, waarbij je eigenlijk alleen maar gebruik maakt van community driven open-source software repositories. Relatief veilig, enige vorm van "sociale controle" wegens public libraries, etc. Dit is dus ook een enigszins "gecontroleerde omgeving" dankzij die sociale controle. Als ik echter vanaf hackmycomputer.now shady software ga installeren, dan vraag ik er wel om. :)
Beschermd? Ik dacht dat dat meer voor iOS en iPadOS gold en niet voor macOS, waar je gewoon buiten de de appwinkel om kunt installeren.
Dan dienen apps alsnog gesigneerd te zijn.

Wanneer een app dus niet gesigneerd is, dien je de download te openen door er met de rechter muisknop op te klikken, en vervolgens op "open" te klikken, òf Ctrl+klik om te openen (daarna het systeem-wachtwoord invullen, etc). Zo installeren onwetende gebruikers niet zomaar apps die mogelijk een probleem kunnen vormen voor hun systeem.

Bron: Apple
Welke shady websites heb je het over? Je hoeft enkel naar de website van de maker van die software te gaan. Nu is het mogelijk dat zo een website op een dag geinfecteerd raakt, maar dat kan net zo goed met hun software. Als je de software van de maker vertrouwt, wat is zo shady aan hun eigen website?

Het updaten is inderdaad verschrikkelijk. Talloze keren dat ik in de signal desktop versie of in mijn password manager dan random een prompt krijg om iets te installeren, in plaats van dat dit netjes op de achtergrond gebeurt.

Ik heb overigens ook een voorkeur voor package managers, daar niet van. Al gebruik ik nu windows, de beste ervaring had ik op Fedora, die in mijn ogen een fenomenale store heeft met de flatpaks. Alles centraal, automatisch geupdate. Ook op iOS werkt dit uitstekend via de App store. Dat is tenminste 1 voordeel aan hun locked down OS, waar alles via de store werkt

[Reactie gewijzigd door saren op 28 mei 2021 15:51]

Ik bedoel vooral de download mirror websites. Het liefst gewoon direct (bijvoorbeeld via GitHub) i.p.v. Download.com of zelfs SF dat een tijdje installers verving door iets anders. Met een package manager kan je ook makkelijker aan checksums doen, dus de kans is al minder dat er iemand aan gezeten heeft.

Een App Store is niet helemaal hetzelfde als een package manager. Ik ken winget nog niet, maar veelal kan je extra repositories toevoegen en zou je zelfs drivers kunnen meenemen. Er zijn nog wel meer verschillen te vinden.
Daar ben ik het mee eens. Vooral het checksummen is inderdaad vervelend bij handmatige downloads, gezien alle handelingen (powershell window openen, commando intikken, sha256 checksum vinden op website, handmativ vergelijken)

Extra repositories, of ook maar iets dat naar vrijheid hint is op Apple apparaten helaas geen ding :+. Desondanks ben ik wel tevreden over de werking

[Reactie gewijzigd door saren op 28 mei 2021 17:14]

Een beetje mosterd na de maaltijd. Denk dat de professionele IT-er allang een alternatief gebruikt. Ga je natuurlijk niet je hele infrastructuur omgooien omdat Microsoft nu met deze tool komt aanzetten.
Je moet niet onderschatten welke invloed de naam microsoft heeft. Heel veel bedrijven hebben toch de voorkeur voor 1st-party componenten. Dat is ook het kwalijke aan de hele appget/winget soap. Defacto drukken ze de concurrentie uit de markt.
Als ik kijk wat de concurrentie in deze jaren heeft neergezet, dan kan ik alleen maar hopen op een nieuwe start met betere adoptie. Ik denk niet dat veel concurrenten echt zo geweldig zijn en als ze nu even wat meer moeite moeten doen om zich te onderscheiden dan lijkt me dat alleen maar beter.
Appget scheen al beter te zijn. Ik gebruik scoop wat mi een verbetering tov chocolatey was. Het zou beter zijn als ze zich achter een bestaand initiatief scharen, ipv een slecht eigen aftreksel te maken.
Toch wel. Niet meteen, het zal vaak niet zo’n hoge urgentie hebben, maar als Microsoft iets gratis aanbiedt ga je niet betalen voor jaarlijkse licenties van een ander pakket wat hetzelfde doet.
Zelfs als je huidige oplossing ook gratis is zal, bij gelijke functionaliteit, de oplossing die standaard in Windows is geïntegreerd vaak de voorkeur krijgen.

[Reactie gewijzigd door downtime op 28 mei 2021 12:01]

Tsja, wat weet Microsoft nu van hun business af. Een beetje tweaker weet het natuurlijk veel beter....
(mompelt iets over het hebben van andere doelen, belangen en prioriteiten...)
Sowieso geen idee wat het te maken heeft met dat het misschien voor sommigen erg aan de late kant is.

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 28 mei 2021 13:55]

Weet iemand hoe ik zo'n Powershell schermpje met tabs krijg?
Dit is de nieuwe terminal van Microsoft:
https://docs.microsoft.co...dows/terminal/get-started

Hierin is het ook mogelijk om je WSL terminal of de oude CMD omgeving te starten in een tab.
Thanks allen. Was er al een tijdje naar op zoek maar kon het nooit vinden :)
Dat zit in de (redelijk recente) windows termimal applicatie: https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab
Dat is de nieuwe terminal. Wil je nog wat meer features dan kun je kijken naar cmder. Wat weer een wrapper is om ConEmu met wat aanpassingen.

Ik gebruik hem zelf bij development om snel wat dingen op te starten die ik vaak nodig heb en om shells naast elkaar te draaien. Zo hoef ik maar 1 ding op te starten om meteen naar mijn frontend en backend te gaan van een applicatie waar ik dan aan werk. En met meerdere profielen kun je ook snel van applicatie wisselen of whatever. Tuurlijk, een geïntegreerde prompt in bv VS Code is ook aardig, maar ik zie liever wat meer geschiedenis in het scherm.
Heeft iemand de tool al geprobeerd? Hoe vergelijkt dit zich tot bijvoorbeeld Chocolatey?
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar wel gekeken welke software die ik nu heb geïnstalleerd via Chocolatey, nu beschikbaar is in de winget community repo.

Het viel me niet tegen, van de 22 packages:
  • 17 wel beschikbaar
  • 5 niet beschikbaar
Er zijn ook al 2 websites waar je makkelijk kunt zoeken in de community repo:
winstall
winget.run

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 28 mei 2021 11:53]

Wat ik mij vooral bij dit soort dingen afvraag is hoe het zit met security. Is het nu zo dat elke mafkees die een package descriptor file kan maken iets in de store kan krijgen? Lijkt me wel echt een basis voor ellende...
Bij chocolatey wordende packages eerst geverifieerd, voordat ze standaard geïnstalleerd kunnen worden. Ook kun je zien wie de uplader is en of die geverifieerd is.

Je kan nieuwe packages wel geforceerd installeren.

Eigenlijk hetzelfde als bij Linux.
Er runnen bots op de repo die met regelmaat packages door smartscreen heen gooien, plus md5 checken met wat er gedownload wordt.
Wie beheert wat er in die repo komt? De ontwikkelaar zelf? Best opvallend dan dat er nu al iTunes, Steam, etc in staan.
Mensen die commits naar de repo doen.
Er zit vast support in voor een eigen repo, met onder andere gebruik van artifactory or alternatieven.
En als het er nog niet in zit, dan komt dat toch wel snel, maar dat betekent niet dat het nog geen functie dient.
Lachen met jou. De vraag is natuurlijk: wie kiest welke pull request gehonoreerd wordt?
Wat ik begrijp haalt Winget de packages uit de infrastructuur/backend van Windows Store. Dus alles wat daar in staat is ook beschikbaar via Winget.
Als het goed is kun wel de chocolatey library toevoegen aan winget.
Heb je daar iets van een link van?
Ik was recentelijk overgestapt van chocolatey naar scoop. Blijft toch lastig vergelijken, maar wellicht dat deze officiële dan toch de beste ondersteuning gaat krijgen.
Gaat nog niet helemaal lekker met die release lijkt het. Als ik App Installer zoek in de store ("App Installatieprogramma") dan zegt de store dat ik App Installer al heb. Hoe ik die echter moet starten? Geen idee. Ook winget wordt nog niet als commando herkend in powershell.

Edit: hebbes. Ik heb het package op https://aka.ms/getwinget gewdownload, kon daarop dubbelklikken om app installer te updaten, en nu doet winget het ook.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 28 mei 2021 12:29]

Iemand een vergelijking met wat deze kan ivm andere package managers? En wat er nog in de pijplijn zit?