Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Chromecast met Google TV krijgt ondersteuning voor HDR10+

Google gaat Samsungs hdr-standaard HDR10+ ondersteunen op zijn nieuwste castdongel, de Chromecast met Google TV. Ook de streamingdienst Paramount+ zal de hdr-standaard gaan ondersteunen, al is deze streamingdienst nog niet beschikbaar in de Benelux.

HDR10+ Technologies, de organisatie die verantwoordelijk is voor HDR10+, meldt dat Google een of meer producten heeft gecertificeerd voor de standaard. Google zegt bij monde van Matt Frost, de director of product management, dat het HDR10+ als een belangrijk element beschouwt voor de Chromecast met Google TV, maar zegt dat dat ook geldt voor andere, niet nader genoemde platforms. Wellicht zal de ondersteuning van deze hdr-standaard op termijn ook naar oudere Chromecast-producten komen.

Met HDR10+ probeert Samsungs al jaren een alternatief te bieden voor Dolby Vision. Het zijn beide hdr-standaarden die in tegenstelling tot HDR10 de mogelijkheid bieden om dynamische metadata toe te voegen aan het hdr-signaal, zodat bijvoorbeeld de helderheid per scène of frame kan worden aangepast. HDR10+ wordt vooral ondersteund door Samsung en gepresenteerd als een royaltyvrij en opensourcealternatief voor Dolby Vision. Bedrijven als Amazon, Samsung, Panasonic en Philips ondersteunen HDR10+, maar Dolby Vision is nog altijd een stuk dominanter.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

28-04-2021 • 08:24

108 Linkedin

Reacties (108)

Wijzig sortering
Betekent dit dan ook dat TV's met een ingebouwde Chromecast (bijvoorbeeld zoals Sony er een paar heeft) ook HDR10+ gaan ondersteunen? Dat is wel een leuke bonus dan! :)
Dat is nog even afwachten :) Google lijkt nu vrij specifiek te doelen op hun nieuwste dongel, de Chromecast met Google TV. Het zou waarschijnlijk in theorie ook kunnen komen naar tv's met een ingebouwde Chromecast, al is dat Android TV en dan zullen ook die fabrikanten moeten meewerken. Frost hintte ook op 'andere platforms' voor de HDR10+-certificering, maar dat is voorlopig koffiedik kijken.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 28 april 2021 08:33]

Waarschijnlijk ondersteund de ingebouwde Chromecast al wel Dolby Vision ;) Merendeel van de streaming diensten (Netflix en Disney+) gebruiken DV en geen HDR10+
Netflix ondersteunt HDR10, HDR10+ en Dolby Vision. Het hangt van je device af welke versie je voorgeschoteld krijgt.
HDR10+ op Netflix is beperkt hoor. Het grootste deel van het aanbod blijft toch wel Dolby Vision.
Kun je een titel noemen die wel in Dolby Vision beschikbaar is maar niet in HDR10/HDR10+ dan? Ik ben erg benieuwd.

Zover ik weet wordt het vanuit een masterformaat naar de meerdere HDR-formaten getranscodeerd namelijk. Het is niet zo dat er content is die wel in het ene maar niet in het andere HDR-formaat beschikbaar is.

Op dit moment is de situatie zo dat als je een DV-televisie hebt en je gaat naar bepaalde content dat je het DV-logo ziet, en bij andere HDR-ondersteunende devices een algemeen HDR-logo. Je krijgt vervolgens de voor jouw device geschikte versie voorgeschoteld.
Mijn TV laat Netlix veel HDR titels als Dolby Vision zien. Op projector is alle HDR als HDR aangeduid en wordt dan als HDR10 doorgegeven. MIjn projector ondersteunt geen HDR10+ en geen Dolby Vision.
Netlfix ondersteunt dus meerdere formaten. Welke het is wordt dus bepaald door je weergave apparaat.
Nee, dat betekent het zeer zeker niet. Google heeft nu HDR10+ toegevoegd aan hun (naar mijn mening fantastische*) Chromecast met Google TV (de nieuwste versie van hun Chromecast met afstandsbediening en Google TV OS).

Ik denk dat jij moet hopen dat Sony het gaat ondersteunen, ik weet alleen niet wat hun track record is voor wat betreft updates aan televisies. Sony heeft natuurlijk liever dat jij een nieuwe tv koopt die dit wel ondersteunt.

* Het enige wat me echt stoort is dat je niet verschillende accounts kunt toevoegen aan de Chromecast, waardoor er altijd maar 1 persoon met zijn/haar favorieten/recommendations is ingelogd bij Youtube bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 28 april 2021 08:36]

Zo fantastisch dat die dongel nog steeds problemen geeft met dolby output voor sommige apps en niet automatisch de framerate aanpast. Zelfs als je de dolby output forceert (zoals 5.1) is het nog niet best en heb je geen audio.
Het zal aan de usecase liggen: bij mij zit hij in de TV op de slaapkamer en die gebruikt gewoon z'n eigen speakers. Beneden gebruik ik WebOS op mijn LG Oled, ook dat werkt dikke prima.
Ik had gehoopt dat die refreshrate inmiddels softwarematig was aangepast. Niet dus. En zal dus waarschijnlijk ook nooit gebeuren?
* Het enige wat me echt stoort is dat je niet verschillende accounts kunt toevoegen aan de Chromecast, waardoor er altijd maar 1 persoon met zijn/haar favorieten/recommendations is ingelogd bij Youtube bijvoorbeeld.
Je kan prima meerdere accounts toevoegen aan de chromecast met google TV, juist in youtube krijg je dan meerdere accounts om te gebruiken (mijn kinderen gebruiken dat dagelijks).
Heb je daar meer info over dan? Als ik google op multi user Chromecast with Google TV, vind ik vooral klachten dat er maar 1 user ingelogd kan zijn gevolgd door een nieuwsbericht dat er in maart een kids mode is geïntroduceerd, maar geen hits dat je nu tussen accounts kunt switchen als je Youtube opstart.

Ik denk dat je wat anders bedoelt dan ik? Of dat je het anders gebruikt dan ik...?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 28 april 2021 11:54]

Zeker: je kan in het Google TV menu meerdere accounts toevoegen (dat kan niet in de Youtube app). Je kan binnen Google TV zelf niet van account wisselen, maar juist binnen YouTube kan je dat dus wel.

Zie:
https://support.google.com/googletv/answer/10050564?hl=nl

Specifiek dit stuk is van belang:

Tip: Je kunt andere accounts gebruiken in Google TV-apps zoals YouTube, maar de aanbevelingen op het startscherm van Google TV worden gebaseerd op de activiteit van het primaire account.

Edit: als je vervolgens in de youtube app de account selecteert kan je uitloggen en wisselen

[Reactie gewijzigd door jeroen71974 op 28 april 2021 17:36]

Ah, ik snap al waarom ik dit niet gebruikte: je moet het andere account eerst uitloggen en dan het juiste account uitzoeken en inloggen. Het werkt, dat is waar, maar niet zo handig als onder WebOS, waarbij je echt kunt switchen tussen accounts, zonder de ander te moeten uitloggen. Na een "cold start" wordt je zelfs gevraagd wie er YouTube (of Netflix) kijkt. Ik hoop dat Google zoiets snel toevoegt aan Google tv.

Maar goed, dit is beter dan niks, dus wel een bedankt voor de tip.
Android TV is weer wat anders dan de Google TV. Maar wellicht dat het nog komt.
Google tv is eigenlijk een skin over android tv.
Niet werkelijk. de Google TV stick draait op Android TV 10 en is daarin ook niet de enige.
Google TV is een skin voor Android TV en er zijn ook al apparaten met Android TV die de Google TV-skin hebben gekregen middels een update.
Nee er staat in de kop van het artikel: nieuwste cast dongle, dus niet oudere dongles of apparaten die cast ondersteunen. Het is bovendien onwaarschijnlijk dat Google dit überhaupt kan realiseren op producten die niet van henzelf zijn: daardoor zal vaak een tv update nodig zijn vanuit de fabrikant.
Laten ze er liever eerst voor zorgen dat TVs met ingebouwde chromecast werken..
Want wat een drama blijft dat zeg.
Ja, en dat niet opeens (van de externe Chromecast met Google TV) de kleuren geïnverteerd worden. Dan helpt alleen de dongle uit/in de HDMI poort doen.
Ik zou zowiezo geen rekening houden met ingebouwde spullen. Door los het scherm en de "media device" te gebruiken kan je los van elkaar upgraden. De ingebouwde spullen zijn vaak al naar 3 jaar verouderd, terwijl het scherm zelf makkelijk 6 jaar mee kan zonder echt "te oud" te zijn.
Chromecast is niet onderheving aan veroudering. Ik gebruik op HD TVs nog steeds de 1e gen van chromecast, en die zijn 8 jaar oid.
En TV schermen gaan minstens een decennium mee.

Het probleem met de ingebouwde chromecast is, dat het vanaf dag 1 niet correct werkt. Om nog maar te zwijgen over drm rancune, waardoor je op een tv van een paar duizend euro geen netflix mag gebruiken....
Dan zullen die Sony TV's al wel HDR10+ moeten ondersteunen, anders kunnen ze alsnog niets met het signaal van die ingebouwde chromecast. Dus kan die TV hdr10+ al wel van andere bronnen tonen? Dan bestaat er een kleine kans dat dit ook gaat werken met de ingebouwde chromecast (al betwijfel ik dat). Heeft de TV geen ondersteuning voor hdr10+ via andere bronnen, dan kun je het helemaal vergeten.
Ik weet dat bijvoorbeeld de Nvidia Shield 2017 (geen idee voor de nieuwe) geen HDR op Youtube ondersteund op Youtube omdat de codec niet wordt ondersteund (VP9 profile 2 uit het hoofd).

Het zal dus van meer factoren afhangen verwacht ik.
Nu nog de dongle gewoon normaal in NL aanbieden i.p.v. alleen via import kanalen. Ik snap nog steeds niet waarom dit zo moeilijk moet zijn.
Dat komt Google de visie heeft om een product te leveren dat af is. Voor NL is dat nog niet. Zo kan Google TV in Nederland nog geen suggesties koppelen aan het kijkgedrag van de gebruiker.
Die features kunnen ook nog later toegevoegd worden. Overigens ook een feature waar ik helemaal niet op zit te wachten.
Klopt. Maar blijkbaar wil Google dat eerst beschikbaar hebben en pas dan is het in het land te koop. Ook ik zit er niet op te wachten (uitzetten kan denk ik dan ook niet als het erin zit).
Hoe verschilt de Google TV ervaring van die van een normale Android TV?
Google TV is een nieuwe interface voor Android TV, mogelijk gemaakt door machine learning van Google, Google Assistant en de Google Knowledge Graph. Het is geen vervanging voor Android TV. Google TV is niet eens een besturingssysteem. Zie het als extensie dat bovenop Android TV is gebouwd, ontworpen om het gemakkelijker te maken de gewenste inhoud te vinden. (Zoals hierboven dat stukje is er voor NL nog niet klaar/beschikbaar)
Het zit hem vooral in het build nummer, Google TV draait ook op Android TV namelijk, maar dan met versie 10 ipv 8.1 of 9. Het uiterlijk (start-scherm) is anders bij Google TV en voor ons hier in een niet ondersteund land is dit eerder irritant dan prettig bij gebruik. Sommige apps (waaronder NPO start), willen nog niet lopen op Android TV 10, deze crashen direct na openen. Dit zal nog wel worden aangepakt neem ik aan.

Dit geldt niet enkel voor de nieuwe Google TV stick, ook een ander apparaat met Android TV versie 10 (Nokia), geeft hetzelfde probleem. Het lijkt dus echt in de build zelf te zitten.
"Google TV draait ook op Android TV namelijk, maar dan met versie 10 ipv 8.1 of 9"

Google TV draait ook op mijn Mi Box S met 9. De Google TV-update is ook al uitgerold naar een paar apparaten met Android TV 9. Dus wat je zegt klopt niet.
Nee, dat draait op Android TV, zoals de CCGTV eigenlijk ook, kijk maar even in de systeeminstellingen van je Mi box wat daar staat?
Ik zie anders het Google TV-scherm als ik op de thuisknop (home button) druk.

Dit artikel bevestigt dat: https://www.theverge.com/...google-chromecast-refresh

"Google is rolling out a new update for Android TV that gives its smart TV OS a fresh new look — one that’s almost identical to the UI on the company’s Google TV software on its latest Chromecast. […] The updated Android TV UI will start rolling out today on Android TV OS devices in the US, Australia, Canada, Germany, and France, with more countries promised to follow in the coming weeks."
https://hitechglitz.com/w...google-tv-and-android-tv/

Hoe ze het beestje noemen moeten ze zelf weten, het OS is Android TV. Wat jij leest is een aanpassing van de skin (het uiterlijk van het startscherm).
In de systeeminstellingen zie ik op mijn Mi Box S Google TV staan en ook het instellingenmenu is identiek aan dat van Google TV.

Je eigen artikel bevestigt trouwens dat Google TV ook Android TV is:

"First and foremost, Google TV is still Android TV. The easiest way to think of Google TV is to think of Android TV with a fresh coat of paint."

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 28 april 2021 10:46]

Google kan met zijn GUI updates er van maken wat ze willen, dat is wat jij als wijziging ziet, het OS blijft echter Android TV.
Maar Google TV is ook Android TV. Zie je eigen artikel, waar ik ook wat uit citeerde.
Dat is wat ik de hele tijd al zeg. Android TV is de basis, Google TV zoals ze dit nu noemen of willen noemen. Over een paar jaar maken ze er mogelijk alweer wat anders van, tenslotte hebben we jaren geleden, voor Android TV in het leven werd geroepen, al eerder Google TV gehad.

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_TV_(operating_system)

Dus laten we het nu maar gewoon voor wat het is, wat Google er graag voor naam aan wil hangen ;)
Dat is vreemd, op mijn Android TV doosje zie ik toch echt wle suggesties. Onder andere uit mijn YouTube account. En dat draait in wezen hetzelfde OS.
Maar waarom zijn de pixel telefoons dan niet verkrijgbaar? Want alles werkt gewoon in Nederland. Nee, imho is google daar gewoon heel laks in als het een kleine markt betreft. Dit was jaren geleden al met de Nexus modellen, die moest ik ook in Duitsland gaan halen.
Ik weet niet of het met grootte te maken heeft, want Nederland is dan wel een vrij klein land, maar we geven relatief meer en vaker aan tech (waaronder dus ook smartphones) uit dan in diverse grotere landen.
Ik kan me niet zo veel anders voorstellen dan dat dat de reden is, de toestellen worden niet mega veel verkocht namelijk. Echter in de landen om ons heen is de afzetmarkt gewoon groter en zal het waarschijnlijk wel interessant zijn. De UK, Frankrijk en Duitsland heeft ze namelijk wel beschikbaar in de Google store. Net zoals Spanje en Italië.
Sterker nog, als je op de Duitse Google store (alleen Duits adres) een Pixel besteld komt die uit een DC in Tilburg :).
Haha ja dat klopt idd, en er zijn natuurlijk gewoon mogelijkheden om vanuit de Duitse store te bestellen, maar het is totaal klant onvriendelijk om het op deze manier te moeten doen. Je hebt zelfs kans dat je pakketje zoek raakt, die berichten heb ik ook al gelezen. Blijf het jammer vinden maar helaas bepaald Google.
Dat komt allemaal van Ingram af inderdaad. Die hebben DCs in Waalwijk en Tilburg.
Meteen even gecheckt, ik kan geen Pixel toestel vinden op Ingram. Dit zal dan ook helaas land gebonden zijn ben ik bang.
Ingram is een partij die fulfilment doet voor heel erg veel partijen. Zij nemen dus alle logistieke processen uit handen van een bedrijf. Dus een bedrijf met een webshop neemt de order aan van een klant en alles daarna wordt afgehandeld door Ingram, van opslag, order pikken, verpakking, transport en retours ontvangen.

Ingram is dus geen webshop waar je iets kunt kopen als consument.
Ik ben bekend met Ingram, ben inkoper van beroep. Ik kan dus inloggen als bedrijf maar kan daar de Pixel niet vinden. Tevens niet bij Techdata b.v. Wel in kleine oplagen bij API maar als er daar voorraad is is deze zo weg. Laatste tijd ook niks meer.
Dat komt omdat het fulfilment is ;). Ze nemen alles uit handen zoals @hiostu vertelt.

Voorbeeld:
Tweakers huurt 3 pallet locaties bij Ingram voor merchandise (truien ik noem maar wat).
Tesla huurt 10 pallet locaties bij Ingram voor koffiebekers.
Google huurt 5 pallet locaties bij Ingram voor de Pixel telefoons.

Jij kan bij Ingram inkopen maar zal het aanbod van Tweakers, Tesla en Google niet kunnen/mogen zien.

Tesla kan dus ook niet rechtstreeks Tweakers merchandise via Ingram.
Dat snap ik, maar ik denk dat als ik b.v een Duits of UK account zou hebben ik ze wel zou kunnen inkopen. De Pixel is in die landen namelijk officieel verkrijgbaar. Ik kan namelijk hier b.v. wel een S21 bij Ingram inkopen, een toestel dat hier dus officieel verkrijgbaar is.
Jij bent in de war met een andere Amerikaanse multinational, die bvb al het woord beta verbiedt in zijn stores. Google staat juist gekend om zijn zeer lange publieke betas (niet dat ik er een probleem mee heb, ik ben voorstander van vroege user feedbakc, maar wat je zegt klopt gewoonweg niet).
Juist ja, is inmiddels ijna meer dan een half jaar geleden dat dat ding uit kwam.
Zal er wel naast zitten maar deze dongle is fysiek gewoon via Expert te verkrijgen voor €95,- https://www.expert.nl/google-chromecast-met-google-tv-wit
Je kunt 'm ook bij de Mediamarkt in Duitsland bestellen. Dan heb je er eentje voor 70 euro incl. verzendkosten. De mijne is nu onderweg.
Kon jij afleveradres NL kiezen dan?
Ja. Net zoals ik in januari een Pixel 4a bij de Mediamarkt besteld heb. Op deze manier werkt het:
Naam: gewoon je naam
Adresregel 1: straat en huisnummer
Adresregel 2: postcode, woonplaats, provincie, Niederlande
Postcodeveld: 00000
Woonplaats: woonplaats (Niederlande)
Telefoonnummer: kan gewoon NL zijn

Mijn Pixel 4a is toen gewoon aangekomen. Bij sommige mensen werd-ie aan de grens terug gestuurd. Ik wacht dus ook nog even af met juichen totdat de Chromecast er echt is.
Kan je beter bij Fnac bestellen, dan weet je zeker dat je hem krijgt, en het is niet eens duurder.
Ik zie het. Hij is 80 euro bij de Belgische Fnac en inderdaad 70 euro bij de Franse. Goeie tip.
Of via https://nl.pepper.com/aan...45?page=5#comment-1934928 als je iets minder te besteden hebt. Hier besteld en is onderweg.

Edit: Correctie, maandag bericht dat het verzonden is, komt zo om 12:15 aan.

[Reactie gewijzigd door Dimiz op 29 april 2021 10:27]

fnac 70 euro, hjuist deze week besteld.
Heb hem al 3 maanden via Fnac frankrijk
Klopt, dat is allemaal import vanuit andere landen. Op de Google shop is hij bv nog niet in NL te bestellen. Tevens is het aanbod daardoor in NL duurder en veel lager. Ze liggen bv niet gewoon bij MediaMarkt in de schappen.

Advies prijs is 70 euro van de dongle. Dus je ziet dat je bij Expert een premium van 25 euro betaald.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 28 april 2021 09:13]

Mede vanwege de prijs had ik mijn broertje een Nokia doosje met Android TV aangeraden. Die zag er toch wat fancier uit, en is nauwelijks duurder dan die Google TV bij Expert. Is hij dik tevreden mee.
Inderdaad, ik wordt er een beetje moe van dat dit soort dingen zo lang moeten duren. Google tv is ook gewoon verkrijgbaar op TV's in Nederland.
Ik heb hem gewoon zelf in Frankrijk besteld, gaat heel goed, zelfs m'n ouders en schoonzussen is het zonder hulp gelukt.

De NPO app crasht wel nog zo nu en dan, maar Belgische, Duitse en UK apps draaien prima.

Ook erg relaxt: je zegt gewoon wat je wil kijken en klikt op de ronde knop, en hoppa programma/film start.

[Reactie gewijzigd door djwice op 28 april 2021 18:17]

Nu nog een wisselbare refresh rate en resolutie :Y)
Is die auto framerate nog steeds niet aanwezig? |:(
Dit. Zoveel media spelers die dit niet ondersteunen. Je kan hem wel handmatig instellen op de Chromecast met Google TV, maar dan voelt het navigeren door het menu heel sluggish, kom op Google!
En ondersteuning voor exFAT en NTFS via externe USB opslag en niet enkel Fat32, dan begint het nog ergens op te lijken ;)
Helaas zit dat ook niet standaard op een Nvidia Shield. Daarom gebruik ik een Refresh Rate app, ook nier optimaal, maar beter als niets. Refresh rate aanpassen zou gewoon standaard moeten zijn bij bv. Streaming apps
De shield in combinatie met Kodi kan het toch wel?
Ja dat gaat wel, maar zoiets zou gewoon op systeem level gedaan moeten worden, niet op app level als je het mij vraagt. Nu werkt het bv met Amazon Prime niet lekker.
Ach ben er door de pandemie wel achter gekomen , dat de wereld aardig verdeeld is ..

Overal wedstrijd gedrag in plaatst met z’n alle achter iets te gaan staan .. is in de technologie wereld niet anders .
Dat is uiteindelijk de basis van innovatie. Je willen onderscheiden tov de concurrent door iets beter/vrijers/goedkopers te introduceren. Als Dolby onprettige trekjes begint te vertonen, lost de markt dat op door met een alternatief te komen[, uiteindelijk zal het meest bruikbare alternatief overblijven, maar mogelijk houden we zometeen meerdere standaarden.
Competitie is niet perse een slecht iets.

In het begin van de 20ste eeuw hebben de grote producenten van gloeilampen (waaronder Philips) een cartel opgericht (phoebius cartel) om wereldwijd dezelfde kwaliteitseisen vast te stellen voor bijvoorbeeld het aantal branduren van een gloeilamp.
Dus wereldwijd moest elke (grote, deelnemende) producent voldoen aan een minimaal aantal branduren gedurende het "leven" van de lamp. Klinkt goed, als dat zou betekenen dat dat aantal ook echt hoog zou zijn.
Probleem was dat concurrentie voor dat cartel al lampen mogelijk maakten met 2500 branduren. Deze lampen werden dus verboden en de fabrikant moest voldoen aan die vastgestelde 1000. Daarop werd gecontroleerd en je moest een boete betalen als je toch betere lampen produceerde.

Als klant, gebruiker werd je hiermee dus gewoon benadeeld, kleine producenten werden weggedrukt en je moest dus een interieur product kopen.

Concurrentie kan zoiets voorkomen, al zorgt het ook voor versnippering van standaarden en aanbod. Maar vaak komt er wel een "winnaar" naar boven drijven die vaak een balans vormt tussen goede techniek, prijs en gemak.
Ik vind dat het tijd wordt dat dit soort features betaald toegevoegd kunnen worden indien deze initieel niet aanwezig waren. Nu is dit royalty free, maar bijvoorbeeld dolby digital plus naar dolby digital transcoding, is een feature die ik mis op mijn Nvidia Shield of de Google TV dongle. Ik zou graag 10 euro of zo betalen om deze feature erbij te krijgen zodat ik niet gedwongen ben om een hele nieuwe receiver of Android TV box te kopen omdat vele alle streamingdiensten geen dolby digital ondersteunen en ik dus terug moet vallen op dolby prologic II.
Ik begrijp je niet want een receiver die dolby digital kan decoder kun je ook een dd+ signaal voeren. Die pakt dan alleen de basis, het dolby digital deel. Hetzelfde met bijvoorbeeld DTS-HD
Dolby Digital Plus bitstreams are not directly backwards compatible with Dolby Digital decoders, but Dolby Digital Plus decoders can decode Dolby Digital bitstreams.

Dus helaas die vlieger gaat niet op. Gezien mijn receiver geen HDMI heeft en het dus met SPDIF moet doen, is transcoding vereist.

[Reactie gewijzigd door benbi op 28 april 2021 10:25]

In Android tv (iig op mijn mibox) kun je instellen welke audio formaten je tv of receiver ondersteunen. Automatisch of met de hand.
Ja maar als er geen transcoding optie in zit, wil dit dus zeggen dat hij automatisch terugvalt op stereo (met dolby prologic II). Een box kan alleen transcoding uitvoeren als deze dolby digital gecertificeerd is (lees er een licentie voor betaald is). De Shield TV 2017 die ik heb, is niet gecertificeerd, de 2019 versie is dit wel.

Dus vandaar mijn wens om dit soort dingen met bijbetaling alsnog toe te kunnen voegen. Helaas is dit niet mogelijk. Nvidia support zegt dat Dolby het niet toestaat en Dolby is alleen vriendelijk maar doet verder niets. De enige optie die je nu hebt om dit soort features te krijgen, is door nieuwe hardware te kopen terwijl het puur een software feature is (in dit geval tenminste).
Nu nog officieel te koop in Nederland en dan ben ik echt blij.
Ik vraag me af waarom Nederland zo wordt overgeslagen. Android Auto heeft 5 jaar geduurt en de pixel telefoons komen al helemaal niet meer uit voor Nederland.
Je kan hem toch kopen via zo'n import site?
Oké, je betaald ietsje meer dan de advies prijs maar dat is altijd zo via een tussenpersoon, hoef je iig niet meer te wachten!
Ikzelf heb hem, toen het nog mocht, in Duitsland bij de MM gekocht en ik ben er echt moeilijk tevreden mee! Ben blij dat ik daar niet mee gewacht heb. Vooral de remote is ideaal en in combinatie met bijvoorbeeld de Ziggo Go app heb ik mijn DVR al een hele tijd uitstaan. De ervaring via de Ziggo Go app is bijvoorbeeld beter/sneller dan via de DVR. :-)
Dat kan, maar als het blijkbaar werkt in Nederland waarom duurt het dan zo lang voordat hij officieel te koop is.

Import brengt wat meer risico met zich mee. Sommige handelaren hebben een slechte naam (bijv. wegens zeggen dat ze op voorraad zijn maar dan wekenlang niet leveren), anderen zijn moeilijker met garantie. En dan is er de wat hogere prijs. Oftewel, het is niet ideaal.
Daar snij je een goed punt aan! Dat durf ik je niet te zeggen.
Ben overigens met je eens dat, als hij gewoon werkt in NL, hij ook gewoon uitgebracht kan worden in NL.
Volgens mij is NL daar een ontzettend geschikte markt voor.
Dat risico is inderdaad iets wat je dan op de koop toe moet nemen, maar zoals ik al aangaf. Het is zeker de moeite waard om niet te wachten :-)
Goed om te weten. Ik zit nog te twijfelen tussen deze Chromecast of de nieuwe Apple TV 4k.
Daarin kan ik je helaas niet helpen, ik heb verder geen ervaring met de Apple TV.
Ik ben voornamelijk Android gebruiker en merk wel dat het (bijvoorbeeld vanuit de browser) niet mogelijk is om vanaf een iOS device naar de Chromecast te casten. De apps van Netflix of Videoland bijvoorbeeld werken wel gewoon trouwens.
Maar volgens mij is het andersom hetzelfde, kun je vanaf een Android niet zomaar "casten" naar een Apple TV.
Qua remote gebruik zullen de apparaten niet ver van elkaar afliggen denk ik, maar op het gebied van 'casten' is het denk ik afhankelijk in welk ecosysteem je zit ;)
Deze is al een tijdje gewoon te koop bij de Expert winkels in NL. Wel import, maar in elk geval wel een betrouwbare winkel.
En toch blijft het maar interessant als je bedenkt waar we staan kwa technieken. We kunnen zoveel met technologie en gaan ongetwijfeld nog hele toffe dingen mee maken. Echter zijn we vooral bezig met ons zelf tegen houden... Blijft een terugkomend iets, ooh jij hebt een super toffe standaard gemaakt, nja weet ik maak er ook wel eentje die net iets anders is.

Het is toch jammer om te zien dat men niet echt kan samen, maar wel heel erg goed is in elkaar tegenwerken.
Van de standaarden die wel onderling unaniem worden overgenomen, hoor je niets ;)

Dolby kost het geld en moeite om een nieuwe techniek / standaard van de grond te krijgen, dus logisch dat ze dat met zomaar weggeven, want dat is hun dagelijks brood.

Als het interessant genoeg is, komen anderen met een concurrerend product. Ook logisch.

Dit model (concurrentie) heeft zijn minder handige kanten, maar wat is het alternatief? Vaak is dat: Helemaal geen keuze. Geen Dolby én geen HDR10+.

Want zelfs als een fabrikant op eigen houtje een mooie nieuwe techniek verzint, heb je er als consument vaak nog niets aan, omdat de rest van de industrie niet meedoet.
Betekent dit dan ook het mogelijke einde van HDMI?
Google gaat Samsungs [sic] hdr-standaard HDR10+ ondersteunen op zijn nieuwste castdongel, de Chromecast met Google TV.
Waarom wordt dit Samsung's standaard genoemd? Panasonic stond ook aan de wieg.
Dit komt te laat voor HDR10+, de Chromecast ondersteund al lange tijd Dolby Vision. De belangrijkste streamingdiensten gaan voor Dolby Vision met Netflix en Disney+. Apple gaat vol voor Dolby Vision, je ziet nu ook dat Samsung in hun eigen soundbars Dolby Vision passthrough is gaan ondersteunen. Ik denk (en hoop) dat deze strijd dus snel voorbij is...
Netflix ondersteunt HDR10, HDR10+ en Dolby Vision. Het hangt van je device af welke versie je voorgeschoteld krijgt.

Disney+ ondersteunt sowieso ofwel HDR10 ofwel HDR10+, anders kon ik daar ook niet in HDR naar kijken op mijn tv. Ik weet niet of ze net als Disney ook alledrie de versies ondersteunen.
Bij live gang direct twee besteld in Frankrijk. Nog steeds erg tevreden mee. Vooral bij een tripje naar een vakantiehuisje is het ideaal. Wifi code erin en klaar is kees....elke vakantieplek een smart TV beschikbaar hierdoor......
Mooi te zien dat er doorontwikkeld wordt. Hoewel in een vakantiehuisje meestal geen TV met HDR beschikbaar is ;-)

[Reactie gewijzigd door erredobble op 28 april 2021 09:11]

Volgende week gaan wij naar een vakantiepark. Ik heb ook deze Chromecast. Maar... wifi optioneel daar. Dus moet ik maar een hotspot maken voor de Chromecast.