Nieuwe versie Apple TV heeft gewijzigde afstandsbediening

Apple heeft op zijn Spring Loaded-evenement een nieuwe versie aangekondigd van zijn settopbox Apple TV. Het kastje heeft een nieuwe afstandsbediening en kan nu de tv aan- en uitzetten dankzij nieuwe knoppen.

De Apple TV-afstandsbediening heeft bovendien een manier om met de buitenste ring van het touchpad te scrollen door films en series, zo zegt Apple. De Siri-knop komt op de zijkant te zitten. De afstandsbediening heeft Power- en Mute-knoppen waarmee de tv te bedienen is, zo claimt de fabrikant.

In het kastje zit een Apple A12 Bionic-soc, dezelfde soc als in de iPhone XS- en XR-telefoons uit 2018. Die maakt het volgens de fabrikant mogelijk om HDR-beelden met 60fps in 4k te bekijken. Ook zit er een functie in om de kleurbalans van de video-output aan te passen op basis van input van een lichtsensor op een iPhone. Daardoor moet het beeld zich aanpassen aan de ruimte. De nieuwe versie van de settopbox komt uit voor 199 euro voor een 32GB-versie. Een versie zonder 4k-ondersteuning kost 159 euro. Apple brengt ook de afstandsbediening los uit voor 65 euro. De afstandsbediening is compatibel met oudere modellen van de Apple TV.

Apple TV 4K (2021)Apple TV 4K (2021)Apple TV 4K (2021)Apple TV 4K (2021)

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

20-04-2021 • 20:08

175

Reacties (175)

175
171
84
6
0
81
Wijzig sortering
Ter info: De functie om de kleurbalans te kalibreren met je iPhone zit ook op de oude ATV 4k. Je moet hiervoor de release candidates van tvOS 14.5 & iOS 14.5 hebben (net gereleased).
Maar je iPhone lichtsensor wordt gebruikt om de kleurbalans aan te passen.
Betekent dit als die in mijn broekzak zit het beeld heel donker is of juist heel fel omdat die verkeerde licht waardes meet?

[Reactie gewijzigd door mrooie op 25 juli 2024 02:16]

Nee. Je houd het toestel tegen het scherm.
Herkend de iPhone de animatie in het daarvoor bestemde rechthoek niet dan begint er ook niets.

Ik heb het gisteren gedaan. Wat screenshots en foto’s staan in een post in het Apple TV topic.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 25 juli 2024 02:16]

Duidelijk thanks!
Aah ja dat is wel handig ja :)

Ik past het bericht even aan. Thanks!
Maar is dat bedoeld als een simplistische kalibratie van dee Apple TV + TV combinatie of wat?
Uiteindelijk is het "licht in mijn kamer" overdag nogal anders als 's avonds... en ik schakel dan ook mijn TV daarom tussen "bright expert room" en "filmmaker mode". Ik ga niet telkens mijn iPhone ertegenaan houden...
Dit is dan ook een optie voor mensen die geen kleurcalibratie hoogleraar zijn ;) .
Dit is echt zo leuk, vraag me af waarom niet meer TV fabrikanten een soortgelijke app aanbieden om hun TV's te calibreren, zal wel niet zo correct zijn als een professioneel calibratie apparaat, maar meer als goed genoeg voor de meeste mensen.
Mee eensch! Wellicht brengt Apple, tv fabrikanten op ideeën?
4K 60fps HDR kan nog steeds binnen de HDMI2.0 specs. Jammer dat er niets duidelijk staat of dit HDMI2.1 is en of er VRR ondersteuning mogelijk wordt.
Ik las HDMI 2.14.

Edit: zie het nu ook bij de specs staan.
HDMI 2.1⁴
802.11ac wifi met MIMO; gelijktijdige dual band (2,4 GHz en 5 GHz)
Thread
Gigabit Ethernet
Draadloze Bluetooth 5.0-technologie
IR-ontvanger
Ingebouwde voeding

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 25 juli 2024 02:16]

Dat is goed nieuws, wel even afwachten welke 2.1 functies dan echt geïmplementeerd zijn.
4K@120 and 8K@60 sowieso niet.
Er staat inderdaad bij de '4':Support for up to 4K 60-fps HDR video output. Requires HDCP when playing protected content.
Ik las in jouw post automatisch HDMI Pi ofzo, mijn (exacte) brein maakt als ik snel lees van X.14 al gauw 3.14 hehe. Heb zelfs even moeten Googlen, huh, het is toch 3.14...
4K 60fps HDR kan nog steeds binnen de HDMI2.0 specs.
Niet echt. Met HDMI 2.0 krijg je 2160p60 met HDR enkel doorgegeven met 4:2:2 of 4:2:0. HDR vereist 30bpp in plaats van 24bpp, dus 25% meer bandbreedte nodig. Maakt niet uit of het A of B is, past gewoon niet zonder kleurdetail te verliezen :)
Het klopt wat je technisch zegt. Echter met video en game materiaal zie je praktisch het verschil niet tussen 4:2:2 en 4:4:4.
Ui en tekst word waziger. Ook in games. En ook daar is het voor mij persoonlijk storend.

Moet wel toegeven, ik heb het nog niet getest met een 4k resolutie.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 25 juli 2024 02:16]

Strikt gezien zou dat minimaal 2.0a moeten zijn als specificatie om aan de minimale grens voor 60Hz icm HDR te kunnen voldoen.
Voor mij geen reden om te upgraden. tv aan/uit met deze remote hoeft voor mij niet, want ik kan m'n Apple tv bedienen met de remote van m'n tv (wat bij velen zo zal zijn, al weet niet iedereen dat). En de rest van de specs is me de upgrade ook niet waard, de huidige 4k doet al alles wat ik wil.
Ik ‘bedien’ mijn tv met de huidige Apple remote, die hoeft alleen aan en uit te gaan als ik de Apple TV aan of uit zet en dat doet ie. Het enige heikelpunt aan de huidige remote is dat er geen skip-knop op zit. Dat is zeker bij muziek luisteren erg jammer, lijkt wel op de nieuwe remote te zitten. Ben benieuwd of die compatible is.
Skip is toch gewoon eenmaal op de rechter zijkant drukken ;)
Ik zal wel scheef drukken dan, als de ‘screensaver’ aanstaat en Spotify speelt op de achtergrond lukt het me nooit😅 maar zal het nog eens proberen morgen
Apple brengt ook de afstandsbediening los uit voor 65 euro. De afstandsbediening is compatibel met oudere modellen van de Apple TV.
Laatste regels uit het artikel, ja dus 😊
maar doe je ook meer met je tv dan alleen alles via je Apple TV? zo nee, dan heb je inderdaad geen andere afstandsbediening nodig.
Wij hebben thuis ook aan alle drie de tv's een Apple TV hangen, en doen ook alles via de Apple TV. Ook lineair tv kijken (NL Ziet). TV gaat met de Apple TV mee aan- en uit. Volume van soundbar (of andere audio) kan ook via de Apple TV remote.

Dus overal dezelfde remote. En dezelfde indeling van startscherm (want die kun je koppelen!). Wel zo prettig.
Ik heb twee weken terug de 4K Apple TV gekocht maar twijfel toch enorm om hem te retourneren (ook al voor deze aankondiging). De UI navigatie in 4K HDR 60Hz is echt niet te doen, enorme lag. Ervaar jij dit ook?
Heb hier geen ervaringen mee, al 5 bijna 6 jaar eigenaar van een 4K apple TV en nog steeds vloeiende ervaring.

Slechte HDMI kabel?
Toevallig direct een nieuwe HDMI kabel besteld nadat dit zich voordeed. Net achter het TV meubel gedoken en omgewisseld in de receiver en TV maar nog steeds lag.

De HDMI kabel is geschikt voor 2.1 8K 60HZ van UGREEN en mijn ervaring met UGREEN kabels is tot nu toe altijd erg positief.

Wellicht dat het de verbinding met de remote is. Het access point zit op een kleine meter afstand. Al lijkt het toch echt op UI lag, animaties bij het openen van een app gaan regelmatig erg hakkelig.

[Reactie gewijzigd door Tim.k op 25 juli 2024 02:16]

Ik snap sowieso niet waarom je 4k 60hz en HDR aan wilt in je menu, gewoon lekker SDR. Dan onderstaande even aanzetten en je ATV zal overschakelen naar HDR/Dolby Vision en je hz aanpassen op basis van het content.

Turn Match Dynamic Range or Match Frame Rate on or off
Go to Settings > Video and Audio > Match Content, then choose from the following:

Match Dynamic Range: Turn on to have Apple TV 4K match its output to the original dynamic range of content that you’re watching.

Match Frame Rate: Turn on to have Apple TV 4K or Apple TV HD match its refresh rate to the original frame rate of content. This applies to content that's mastered at different frame rates, for example 24fps film-based content or other international content.2
Ik heb dit bewust beide uitgezet. Helaas is mijn TV, receiver of combinatie van enorm traag in het switchen van refresh rate en tussen SDR <> HDR. Elke keer 3 a 4 seconden moeten wachten (voornamelijk bij refresh rate) is erg irritant. Scherm gaat op zwart, daarna geen signaal en dan ineens beeld.

Denk dat het tijd wordt om een zaterdag te spenderen aan het debuggen van heel mijn setup. Want eigenlijk moet dit niet kunnen lijkt mij, het trage switchen, de UI lag ligt waarschijnlijk ook niet aan de ATV.
Ah ok, dat is inderdaad traag maar niet onoverkomelijk. Bij mij gaat het beeld wel even op zwart en dan schakelt hij over, dit duurt dan ongeveer een seconde.

Ik merk overigens wel alleen dat hij schakelt bij films en series die dan ook echt HDR/Dolby Vision ondersteunen. Het forceren naar HDR van SDR materiaal slaat natuurlijk nergens op en zal de kleuren net zoals in het menu niet ten goede komen. Tevens heb ik bij 98% van de uitgebrachte films voldoende aan 24fps/24hz, het haperen bij een pan beweging is daardoor verleden tijd.
En rechtstreeks aan de tv? Dan nog steeds lag? Zo niet dan gaat er iets op de receiver wellicht niet goed
Nog niet geprobeerd maar als ik er voor ga zitten is dat het eerste wat ik ga proberen. Sluit direct een van de twee uit.
nee want ik gebruik geen hdr.


edit: blijkbaar toch hdr. maar geen last van lag. Gewoon soepel.

[Reactie gewijzigd door Tokus op 25 juli 2024 02:16]

Ik heb 3 AppleTV 4Ks en heb dit nooit ervaren. 4K 60HZ HDR ziet er super uit, geen lag.
Volgens mij kan de huidige Apple TV ook gewoon je tv aanzetten via die HDMI functie. Uitzetten niet maar mijne gaat vanzelf snel uit als die geen signaal meer ontvangt.
Uitzetten werkt ook. (In ieder geval op recente Samsung, Sony en Philips tv's, want daar heb ik ervaring mee).
Helaas gaat hij na de laatste Sony update niet meer uit.
Ik denk er dan ook sterk over om die hele Sony TV van 2000 euro terug te brengen omdat hij niet meer de TV is die ik gekocht heb.
Blijkbaar luisterd hij nu alleen nog maar naar Bravia apparatuur.
Oh, dat is echt balen zeg!

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik gestopt ben met het aansluiten van mijn tv's op internet toen Samsung na twee jaar al besloot het smart platform van mijn UA55ES6800 te laten vallen om vervolgens enkele maanden later wel weer met een update te komen om reclame in de menu's te tonen.

We hebben thuis 3 smart tv's, waaronder een Sony (KD-65XG7004) waarbij de 2 anderen die na de samsung kwamen nog nooit aan het netwerk gekoppeld zijn geweest.

En na jouw bericht denk ik er met geen haar meer over de Sony ooit nog aan de Wifi of netwerkswitch te verbinden.

De Samsung gaat nu overigens nog wel regelmatig in de nacht uit zichzelf enkele minuten 'aan' (backlight van het scherm activeert dan), kennelijk om een 'phone home' te doen. De Sony en de Philips doen dat niet (maar de hebben ook nooit verbinding gehad).

Het is natuurlijk nu wachten op de eerste televisie die zonder netwerkverbinding zijn installatie niet meer af wil maken, voor zover die er inmiddels al niet zijn.

Sneu allemaal.
Ik heb nog de allereerste Apple TV 4 (dus geen 4K, aangezien ik geen 4K TV bezit :/ ).
Destijds vlak na de release gekocht. In het begin had ik gehoopt op een uitgebreide App Store met veel games en andere functionele apps, maar dat is een beetje achter gebleven imho.

Ik gebruik de Apple TV nu voornamelijk voor Netflix, Amazon Prime, Infuse (voor streamen vanaf m'n NAS), Apple Music en Photos....en heel af en toe wat kijken via Apple TV+ of Pathé thuis....en soms wat "grappige" apps zoals die Bob Ross app of een Weer-app.

Mooi dat er weer een nieuwe Apple TV aankomt en die remote ziet er serieus onwijs gaaf uit, maar mocht je geen 4K tv hebben, dan zou ik toch aanraden om ergens een goedkope Apple TV 4 of 4K op de kop te tikken.
Netflix, Disney + zit allemaal al in mijn smart Tv. Ik zie niet echt een reden hier geld aan te geven en heb zelfs een Apple Arcade abonnement.

Apple TV valt ook tegen kwa aanbod in mijn ogen.
Mijn ervaring met smart tv apps is doorgaans dat enerzijds de tv's om de een of andere reden uitgerust zijn met 's werelds traagste chips en anderzijds de tv makers hopeloos zijn met software.

De komst van Android tv heeft daar enige verbetering in gebracht, maar ik verkies 99 van de 100 keer mijn Apple TV 4K over mijn €2500 Philips tv met Android tv gewoon omdat de Apple TV allemaal veel soepeler en intuitiever werkt.

Disclaimer: mening.
Ik denk niet dat het 100% aan de tv ligt, maar ook aan de ontwikkeling van de apps. Ik heb een Samsung TV uit 2019 met daarop Netflix, AppleTV+ etc. Werkt allemaal uitstekend en snel genoeg. De Pathé en Kijk apps zijn echter om te huilen.
Klopt .. hier Samsung qled uit 2019 en apps zoals Netflix en Apple TV werken lekker vlot. Nou heeft deze tv ook een redelijke processor geloof ik.
Ben ik het over het algemeen mee eens, maar mijn ouders hebben sinds kort een vrij nieuwe (qua releasedatum) Sony-tv met Android TV en soepeler en vloeiender dan dat ga je het niet krijgen met gebruik van de meeste apps (tenminste, wat Android TV betreft dan - geen ervaring met Apple TV).

Er zijn dus fabrikanten/modelles die het wél kunnen :)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 25 juli 2024 02:16]

Eens. Hoe vaak ik niet alsnog naar mijn chromecast overschakel omdat mijn smart tv app het weer eens niet doet.

Ik ben wel blij met deze nieuwe versie. Een huidige 4K is tweedehands niet heel veel goedkoper dan een nieuwe en ik hoor geen goeie verhalen over de oude remote. En die versie die vorige maand ‘gelekt, werd met camera en scherm is het nu in elk geval gelukkig niet geworden
Het hangt sterk af van de fabrikant. Samsung Tizen os ervaar ik vrijwel nooit haperingen in en lg's webos schijnt ook soepel te zijn. Ik gebruik ook gewoon de tv tuner van Samsung en die snelheid en user interface kan geen tv boxje van een provider tegenop.

Toevoeging: android TV vind ik dan weer zo 'log' met een full screen overlay e.d. Maar de snelheid daarvan zal tegenwoordig ook wel beter zijn dan een paar jaar terug. Neemt niet weg dat er nog steeds te goedkope chips in tv's worden gestopt inderdaad!

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 25 juli 2024 02:16]

Ik moet zeggen dat ik 2 goedkopere LG TVs heb en op beide werkt WebOS toch vlot genoeg voor apps als Netflix, Disney+ en Prime. En ze worden ook regelmatig bijgewerkt.
Niet alleen de televisies maar ook mijn Ziggo Horizon box heb ik terug gestuurd zodra ik er achter kwam dat de Ziggo app op de Apple TV zoveel prettiger werkte. Zelf heb ik de Apple TV cadeau gehad en is echt een eye opener geweest. Ideaal apparaat en wil niet meer zonder, zo ben ik trouwens met de iPhone ook in het Apple ecosysteem beland.
Helemaal mee eens. En als je dat toch al in het Apple eco systeem zit, dan is het sowieso een no-brainer. Dan is Apple TV het enige logische platform voor je TV. Bij mij thuis zijn de TV's niet eens gekoppeld aan het netwerk, terwijl het allemaal recente smart tv's zijn.
Daar zal ik je geen ongelijk in geven, maar als het budget gelimiteerd is bespaar ik op "ervaring". Dan heb ik gekozen voor een apple watch in de plaats.
Mijn advies: probeer eens een moderne LG OLED TV: eventueel in de winkel of bij een kennis.
Ik heb een GX en een HTPC die ik wilde gebruiken om b.v. Netflix op te kijken. Maar zowel het UI als de zwevende cursorbediening als het beeld via de Netflix/prime/... apps zijn echter dermate goed dat ik de HTPC alleen voor Kodi gebruik en nooit voor TV apps heb ingericht!
misschien dat hij na een paar jaar niet meer wordt geupdate, dan is er de HTPC of een Apple TV kastje, maar dat gaat nog even duren...
Helaas kun je bijna geen smart tv meer kopen zonder reclame in de ‘smart’-interface. Om nog maar niet te spreken over het gebrek aan updates van app ontwikkelaars...
Dat valt wel mee. Onze LG OLED toont geen reclame en krijgt regelmatig updates. WebOS werkt razendsnel.

Geen idee voor hoe lang, dan is deze Apple TV een interessante optie.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 25 juli 2024 02:16]

Nee hier ook geen reclame maar tv os is na 3jaar niet meer vooruit te branden in vergelijking met de Apple TV die we gebruiken. Daarnaast is de Apple TV bediening veel hand dan dat pijltje van we os

Plus dat het app aanbod van de Apple TV de smart van smart tv reduceert tot een terminale services uit 1980

[Reactie gewijzigd door xbeam op 25 juli 2024 02:16]

True, maar ik vind de Apple TV onovertroffen qua bedieningsgemak. Smart TV's zijn vaak trager dan een Apple TV en de support op diverse apps is korter.

Eén ding was ik nog vergeten....ik gebruik de Apple TV als hub voor m'n Homekit zodat ik ook buitenshuis mijn lampen kan bedienen etc. Ook kan ik op de bank "movie night" tegen m'n Apple remote zeggen zodat alle lampen dimmen / van kleur veranderen voor een filmavondje. Alleen al voor Homekit zou ik een Apple TV boven een Smart TV verkiezen.
De kwaliteit tussen Netflix op mijn Samsung smart tv en op mijn Apple TV was behoorlijk. Daarnaast vind ik de meeste smart tv’s niet erg gebruikersvriendelijke interfaces hebben. Plus Apple TV kan meer, muziek, tv, foto’s, podcasts, breder aanbod apps voor weet-ik-veel-wat.
Plus het feit dat je je tv niet online hoeft aan te sluiten, Android tv en Samsung zijn qua privacy niet erg vriendelijk.
Destijds vlak na de release gekocht. In het begin had ik gehoopt op een uitgebreide App Store met veel games en andere functionele apps, maar dat is een beetje achter gebleven imho.
Dat deed Apple ook; ze hadden gratis events over de hele wereld georganiseerd voor developers (ik was bij eentje in Berlijn) met presentaties en tutorials over hoe je TVOS apps maakt. Dikke prima allemaal, hun developer ecosysteem is gewoon prima. Het probleem is dat niemand er echt bovenop springt. De markt is gewoon een fractie van wat bijv. de iphone heeft, en het is niet van de grond gekomen als gaming platform. D'r zijn een handjevol games die (waarschijnlijk gesponsored) geport zijn naar TVOS, maar daar houdt het ook wel mee op - en die games zijn nog steeds voornamelijk populair op telefoons.

Wel jammer, het heeft heel veel potentie IMO, maar developers kunnen geen goeie use case vinden en / of het platform wordt in de praktijk alleen gebruikt voor TV kijken.
[...]
D'r zijn een handjevol games die (waarschijnlijk gesponsored) geport zijn naar TVOS, maar daar houdt het ook wel mee op - en die games zijn nog steeds voornamelijk populair op telefoons.
...
het platform wordt in de praktijk alleen gebruikt voor TV kijken.
Nu moet ik zeggen dat bij ons de apple-tv ook vooral voor TV kijken wordt gebruikt, maar ik gebruik hem toch ook wel voor gamen, Oceanhorn is mijn favoriete native game (een beetje Zelda-achtig).
En via SteamLink kan ik ook mooi PC-games spelen, XCom 2 en ook wel Everspace 2 (al werkt die laatste toch beter met een keyboard-muis combi).

Ik zou ook heel graag meer leuke games zien voor het platform, en dan liefst niet exclusief via apple arcade, maar los aan te schaffen.
Wat ik ook mis: muis support, en een goede RDP app.

[Reactie gewijzigd door trapper op 25 juli 2024 02:16]

Blij verast met dit nieuws!

Ik ben al een tijdje opzoek om mijn huidige HTPC te vervangen. Die bedien ik nu met mijn telefoon en/of laptop. Maar het is gewoon veel fijner om dit met een afstandsbediening te doen. Ook voor eventueel bezoek.

Google Chromecast, Roku en alle andere oplossingen van de grote jongens tracken je gebruik en/of tonen reclames. Die komen er daarom hier niet in. Andere goede out-of-the-box oplossingen voor een Plex/Netflix kastje zijn er helaas niet
En dus had ik eigenlijk ik al besloten om maar zelf een NUC in elkaar te gaan zetten met al het gepiel en onderhoud wat daarbij nodig voor lief te nemen, wat uiteraard tot frustraties (van m'n vriendin) zal leiden.

Maar nu dat de Apple TV eindelijk een fatsoenlijke afstandsbediening heeft hoef ik dat niet te doen. De hogere prijs vind ik niet erg als dat betekend dat de privacy gewaarborgd wordt en onderhoud en bediening makkelijk is.

Ik blij en vriendinlief blij; win-win-win.

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 25 juli 2024 02:16]

Of de Nvidia Shield, ik heb er zelf ook een staan voor Geforce Now. Tja Android, het werkt wel okay maar het voelt alleszins niet af of compleet.

Soms ook wat verwarrende interface (deels door Android en deels doordat Nvidia geen held is met interfaces).

En dan ook nog het tracken door Google, vind ik persoonlijk ook niet echt fijn. Zelfs als ze een betaalde dienst aan zouden bieden waarbij ze volledig niet meer zouden tracken of data van je verzamelen, zou ik ze eigenlijk nog steeds niet vertrouwen.

Zodra deze Apple TV beschikbaar komt, koop ik het direct, al is het maar voor fatsoenlijke Airplay (2).
Doen veel moderne smart-tv's niet ook degelijke AirPlay? Ik heb zelf een ATV4K en een LG C9 TV, maar gebruik laatst genoemde veelal voor de AirPlay. De Apple TV heeft via AirPlay niet een (consistente) volume controle als ik er muziek heen stream, maar de TV wel.
Oh dat zou best kunnen, mijn tv heeft nog geen Airplay, 2017 helaas. Ik heb wel een halfgare “third party Airplay” via de Xbox (een oranje app waarvan ik de naam even kwijt ben) maar dat werkt enkel als ik muziek afspeel. Prima voor tijdens een game, maar meer ook niet.

Als ik bijvoorbeeld een muziekvideo wil bekijken van Apple Music op de tv, een foto of video uit Photo’s loopt het vast en gebeurt er niets meer :’)...

Ik denk dat zo een Apple TV een wereld van mogelijkheden opent voor mijn specifieke situatie. Media (foto/video/muziek), screen sharing (werk vanaf mijn Macbook inspecteren en presenteren op het grote scherm), Apple Arcade (betaal er al sinds het begin voor maar nog niet goed bekeken eerlijk ) en mijn TV een echte Smart TV maken (perfect geoptimaliseerde Apps zoals DWnews, Youtube, Netflix, Apple Music, Amazon Prime, TV+, Disney+ enz enz) enz.

Ja ben er echt wel enthousiast over, de verwachtingen zijn nu zo hooggespannen dat het alleen nog maar tegen kan vallen lol.
een halfgare “third party Airplay” via de Xbox (een oranje app waarvan ik de naam even kwijt ben)
Oh gosh, ik ken precies het soort app. Veel van dat soort apps zijn een soort reverse-engineering van het originele AirPlay protocol, niet eens v2. Voor v2 moet je (volgens mij) een key hebben die door apple is gesigned.

Ben het overigens helemaal met je eens dat een ATV meerwaarde biedt trouwens hoor. Ik heb de huidige 4K versie, maar pre-order de nieuwe zo snel die beschikbaar komt; eigenlijk puur om games in beter kwaliteit te draaien (wel jammer van de A12 ipv de A14(x) in die zin).

Wat home cinema betreft kan ik aanraden de ATV4K met een NAS te combineren, en dan iets van Plex of (mijn voorkeur) Infuse te gebruiken.

Siri werkt in Nederland niet. Dat is wel erg jammer, evenals de integratie van veel 'kanalen' in Apple TV+.
Haha echt he! Maar ik was er wel blij mee, ik bedoel, het was beter dan niets en tijdens urenlange sessies Assassins Creed je eigen dramatische muziek opzetten, erg tof.

Ja de A12 is wel wat spijtig maar ik denk nog wel rap genoeg. Ik gebruik zelf al wat jaartjes een iPhone 8 (kan moeilijk afstand doen van Touch ID en probeer milieubewust te zijn), dus ik verwacht dat het niet heel veel trager of sneller zal zijn. In alle redelijkheid, de iPhone 8 met A11 is meestal* nog wel sneller dan ik ben.

*[Rant] Behalve als je spotlight gebruikt en je na een paar letters een correcte suggestie krijgt, er net op wilt drukken terwijl je iPhone in de laatste milliseconde besluit om een andere suggestie op die plek te plaatsen en je dan de verkeerde App opent, dubbel-tikt op de homebutton, je realiseert dat je 1x had moeten , je uit irritatie —om een punt te maken, geen idee aan wie— net te lang drukt en Siri begint te luisteren, nog een keer drukt, opnieuw omlaag swiped, je in alle haast opnieuw automatisch diezelfde App aandrukt en het hele circus weer opnieuw begint en je niet meer weet waarom je die ene App weer moest hebben... Of ben ik de enige? :X [/Rant]

Je begrijpt, ik vind het absoluut niet erg dat Siri in Nederland/België nog niet werkt hehe.
Ik heb een Shield TV Pro en ook een Apple TV 4K en ik zweer bij de Shield.

Met name de afstandsbediening van de Apple TV is echt niet fijn met de soort van mousepad achtig ding.
En Apple TV doet geen DTS, ten minste niet als ik afspeel vanaf mijn DS Video app. En dat doet de Shield wel.
Globaal genomen is wat mij betreft de Shield winnaar als media player.
Misschien als de nieuwe Apple TV DTS gaat ondersteunen en de AB fijn is zal ik hem zeker nog eens overwegen.

Wat betreft tracking, voor zover ik het begreep heeft nVidia dat er allemaal uit gehaald zo ook de reclames van Google. Ten minste ik heb er absoluut nog nooit last van gehad..

[Reactie gewijzigd door t-force op 25 juli 2024 02:16]

Oh begrijp mij niet verkeerd, ik kocht de Shield terwijl het nog allemaal drama was qua software en alles met Bèta stickers erop werkte. En het beviel, voor die tijd prima, nog altijd tot op zekere hoogte. Er is enorme vooruitgang geboekt en de ondersteuning met betrekking tot updates, geweldig! Oef, dat moment dat mijn TV ineens netjes aan én uitging op commando van de Shield, crazy cool! Of de keurige ondersteuning van allerhande codecs zoals je zelf ook al zegt. Zeker geweldig en kunnen anderen een voorbeeld aan nemen.
Fantastische controller ook, geweldige third party controller ondersteuning ook!

Maar, ik wil toch iets anders :P. Ik wil (werkende) AirPlay. Ik wil (voor nu) niet meer prutsen met instellingen of moeilijk doen allerlei Apps die beloftes maar half inlossen. Of Google Assistent uitzetten omdat ze continu luistert tot ik het per ongeluk door de speech button (blijkbaar) weer activeer inclusief alle tracking en uit luiheid/moedeloosheid maar aan laat staan.

Ik heb Spotify, Tidal, Deezer en Soundcloud allemaal geprobeerd en opgezegd, werkten allemaal voor wel op Android/Shield. Tenzij je een Game startte, dan stopte de muziek gewoon... Of dat irritante rare flikkerende HDR effect wat ik af en toe kreeg in Netflix of Amazon Prime. WSS niet de fout van Nvidia, maar toch.

Ik ben uit dwaze solidariteit nog wel altijd geabonneerd op Geforce Now founders edition, ook al gebruik ik het nooit meer sinds er geen Homeworld remastered op staat (RIP).
En hoewel al die mogelijkheden wel heel deftig zijn, heb ik maar een simpel setje Edifier 1850db speakers staan die er eigenlijk toch niets mee kan of doet.

Dus voor mij persoonlijk, op dit moment, is de Shield nog steeds leuk. Maar niet meer wat ik zelf specifiek zoek. En dat is overigens niet de fout van Nvidia, de Shield of Google. Maar meer het gebrek van Apple, Spotify enz. Ok en een beetje Google :P .

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 25 juli 2024 02:16]

Infuse Pro installeren op de Apple TV en de NAS toewijzen als bron. Beste mediaplayer by far!
Heb je met geen enkel formaat nog issues ;)

[Reactie gewijzigd door Manyuken op 25 juli 2024 02:16]

Snap ik. Maar VideoStation indexeert best heel sjiek. Mooie overzichten. Goed zoeken. Vandaar dat ik graag met DS Video werk.
Ik heb zelf de films en series in mappen geplaatst op de NAS en Infuse zoekt daar bijhorende posters etc. Zoekt ook heel mooi kan ik je vertellen :D
Ik heb ook beide, maar voor mij is de shield pro ook de winnaar van de twee. De shield is makkelijk en zeer krachtig, en ik doe er alles mee. Gamen, tv kijken, Spotify, plex, of plex server, Kodi, want je maar wil. Ook is de shield gekoppeld aan mijn nas, en draait makkelijk all formaten zonder probleem. Alle formaten van geluid, geen probleem. En als je dan ook nog iets verder wil, kan dat ook als je een beetje handig bent. Zoals apps als smart YouTube (yt zonder reclame) en nog veel meer, draait allemaal top. Ook compatible met vele toetenborden, en controllers.
als je iphone hebt kun je die ook als afstandbediening gebruiken.of als je iets zoekt kun het gewoon op je telefoon in type.
Kan met Android ook. Wil er geen wedstrijdje verpissen van maken, ik bedoel alleen aan te geven dat dat niet Apple-specifiek is :)
Ja klopt maar dat kan ik mijn huidige setup ook. Alleen is dat toch niet super fijn als je meerdere personen in huis hebt
heerlijk ding die apple tv. ik wil niet anders meer.
Ik moet die ab nog zien. Ziet er nog steeds te klein en glad uit. Misschien wel iets meer het gevoel waar de knoppen zitten.
Klopt, ik verwacht niet dat de AB een mega apparaat is maar er zitten nu iig knoppen voor de bediening op en je weet welke kant boven is.
Good enough for me.
Inderdaad, vooral dat laatste :-)
Apple TV + Infuse Pro = genieten!!!
Ja, dat is echt heel mooi. Zo mooi zelfs dat ik mijn Asrock-met-Kodi daarvoor heb afgekoppeld.
Je kunt zowaar voelen wat de bovenkant is, wat een revolutie.
Dat probleem hebben de kinderen opgelost: Laat de (oude) afstandsbediening met glasplaat een keer vallen en je krijgt vanzelf het "gewenste" relief. Ding doet het nog steeds en stoor me er al jaren aan :(
Dankzij mijn kinderen ben ik ook aan de 2e begonnen. DeZe kan ik aanraden: Griffin Survivor Play
Ik snap niet waarom je weggemod want dat is inderdaad lastig bij de vorige remote.
Wellicht omdat het product niet als revolutie is aangekondigd, maar als update?
Het leek me nochtans een tongue in cheek opmerking
Dat het niet als revolutie is aangekondigd betekent niet dat het voor iemand niet als revolutie kan voelen.
Dat zeg ik ook niet. Punt is; moet iedere update een revolutie zijn?

Als een auto een facelift krijgt i.p.v. een nieuw model zeg je toch ook niet dat het geen revolutie is. Daar is een update niet voor bedoeld.
Haha, grappig, maar wel waar, had er zelf ook last van
Kan ik met een Apple TV meer dan met bijvoorbeeld een Nvidia Shield?
De Shield kan wel TrueHD afspelen, deze nieuwe Apple TV ook niet. Je BluRay remuxes gaan dus nog steeds niet werken.
Worden gewoon afgespeeld door de atv, incl het gewenste geluidsspoor. Echter de atv neemt de decoding voor z’n rekening ipv de reciever.
Zonder een app als Infuse gaat dat niet werken. DTS-MA en TrueHD staan ook niet tussen de specs.
Ja, je hebt wel Infuse of MrMc nodig.
Ik heb hier geen last van, mijn huidige 4K model speelt dit zonder problemen af.
Hier wel de kanttekening dat dit app afhankelijk is.
Plex is een app die die dit niet ondersteund bijvoorbeeld.
Maar Emby en infuse weer wel, het scheelt dus of de software dit pikt.
Als je in het Apple ecosysteem zit wel. Shield is Android en kan geen dingen als Apple movies/music/tv+/arcade, Homekit en Airplay. Maar de Shield kan ook een aantal dingen weer wel die Apple niet kan.
Hm de oude versie 4K heeft dus geen 4K 60fps hdr?
Ja hoor, dat heeft ie wel. Zelfs Dolby Vision.
Artikel heeft een rare zin dan. Die suggereert dat dankzij de nieuwe chip dit wel kan (en dus zonder die chip niet).
Vaag.
Was ook benieuwd omdat hier ook een ATV 4K versie staat.
Als ik bij Macrumors kijk geven hun het volgende aan;
The addition of the A12 Bionic Chip provides a significant boost in graphics performance, video decoding, and audio processing. The set-top box now supports high frame rate HDR and Dolby Vision video, enabling fast-moving action at 60 frames per second.
Daarmee lijkt het er dus inderdaad op dat de huidige ATV 4K geen 60fps 4K HDR doet.
Dat doet hij dan met 4:2:2 subsampling. 2160p60 @ 4:4:4 past niet binnen HDMI 2.0.
Gonadan Admin Foto & Video @stok20 april 2021 20:17
Volgens mij wel. Als ik het mij goed herinner kan je gewoon dingen als DV UHD op 50 en 60 kiezen.
Ben benieuwt of ik dan wel hoge bit-rate 4K kan streamen in VLC met deze nieuwe SOC. Met de huidige ATV 4K hapert/buffert alles boven de 20mbit(niet handig voor 4K films). Die chip is echt langzaam. Ik wil gewoon 60+mbit bitrate 4k films kunen streamen direct afspelen. vind wel jammer dat de SOC van A10 naar A12 gaat en niet hoger. Ik denk reviews afwachten dan maar.

[Reactie gewijzigd door akaash00 op 23 juli 2024 11:35]

Je kan ook véél beter naar Infuse overgaan, of kijk even of MrMc wat voor je is. Vlc is geweldig op pc, maar op andere apparaten nou net niet.

Hier lopen alle 4K films met alle toeters en bellen zo soepel als wat.

(En je netwerk is ook helemaal in orde?)

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 25 juli 2024 02:16]

Eens ik gebruik Plex (ik zit de overstap naar Infuse nog te overwegen), maar ik tik regelmatig de films met 100mbit aan. Zonder problemen.
Dus ik denk dat het meer ligt bij de app van VLC of de verbinding van Akaash00
Een 4K remux gaat vaak ook ver boven de 100Mbit. Op mijn C9 met een 100Mbit netwerkkaart trekt hij dit dus regelmatig niet.

https://www.reddit.com/r/...enough_to_direct_play_4k/
Dan zou ik voor Plex gaan. Ik was grote fan maar nu geheel niet meer.
Infuse is mooi maar laat de laatste jaren nogal steken vallen terwijl de prijs bizar hoog is geworden. Plex is gratis en is eventueel uit te breiden met Plex pass. Het voordeel van Plex is dat je bibliotheek altijd up to date is, met infuse (die Plex Server ondersteund) was het altijd een drama bijvoorbeeld.
Mrmc lijkt niet te haperen. Ik ga maar eens kijken vanavond met een remux. Ik word wel gelijk overhoop gegooit met de settings. Is er een manier om een shortcut van een smb share in het homescreen te krijgen? Ik ben niet zo’n fan van de in progress en recently added. Ik wil dat verbergen maar weet nog niet hoe. Dat word flink spelen ermee. Gebruikers gemak qua settings kan wat beter. Bedankt voor de tip! Ik was al zo gefrustreerd dat ik 4k films ging converteren naar verschillende codecs en compatibiliteit aanpassing(om kwaliteit te behouden met lage bitrate, maar niets hielp toen. Ligt gewoon aan de VLC app denk ik. Met die app was het maximale maar 20mbit bitrate voor 4K wat veel te laag is.

[Reactie gewijzigd door akaash00 op 25 juli 2024 02:16]

Ja, de locaties kan je favoriet maken in mrmc. En gewoon geen bibliotheek aanmaken.

Settings komen veel overeen met Kodi. Is maar eenmalig en veel hoef je niet te veranderen, maar je wilt natuurlijk wel de juiste framerate hebben. Dat moet je ook in de atv zelf instellen met “materiaal passend maken”.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 25 juli 2024 02:16]

Ja ik zag het de atv zelf staat al goed en favorieten gebruik ik om overal heen te bladeren. Tot nu toe werkt het perfect, dus ik hem hem gekocht.
Perfect joh, goed besteed geld. 👍

Als je een keer wat te vragen hebt dm me maar.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 25 juli 2024 02:16]

De a12 soc is 40% sneller dan de a10. Ik vind de iPad 2020 basis ontzettend snel.
Ik zou eens een andere player proberen. Plex hapert geen seconde, zelfs niet met de LOTR Remuxen.
Afspelen op de ATV(zonder conversie) of bedoel je streamen ernaar?

[Reactie gewijzigd door akaash00 op 25 juli 2024 02:16]

Plex is sowieso streaming; de Linux ISO staat op mijn server. (LOTR Remux is zo groot die past niet op een 64GB ATV4K)
Ja, ik bedoelde eigenlijk zonder transcoding
Yup, DirectStream zonder problemen inclusief HDR
Heel snel naar Infuse gaan. Wat jij hierboven schets kan daarmee makkelijk!

Ik speel zonder transcoding 4K remux met HDR af (die dingen van 60 GB zeg maar) zonder problemen.
Met huidige remote kan je toch ook gewoon apparaten in- en uitschakelen door middel van CEC.
Dat klopt, alleen had hij geen uitknop. Ik geloof dat je wel een knop ingedrukt kon houden om hem uit te zetten, maar dat werkte niet intuïtief.
Muten kon niet met 1 knop.

Ik vond vooral doorspoelen of terug spoelen een drama met de huidige remote. Hoop dat dat beter gaat met de nieuwe.
Ik snap niet goed waarom die uitknop nodig is. Als ik mijn Apple TV aan zet dan gaan zowel TV als soundbar mee aan. Zet ik de Apple TV uit dan gaat ook alles gewoon uit.
Uitzetten gaat via een knop ingedrukt houden en dan selecteren dat hij moet sluimeren, toch? Ik kan t nooit onthouden. Liever een vaste knop ervoor.
Yup rechts langdrukken en nog eens klikken. Ik gebruik enkel nog Apple TV dus dan is het al muscle memory geworden. Door jouw opmerking snap ik waarom die uitknop er is. Ik herinner me ook nog in het begin dat ik me ergerde dat sommige dingen niet direct duidelijk zijn en daar was uitzetten eentje van.
Apple staat er om bekend dat het meestal intuïtief werkt. Dat was in dit geval niet zo.

Nu nog de Magic Mouse aanpakken die je niet kunt gebruiken tijdens het opladen omdat de ingang van de kabel onderop zit, en al mijn irritaties zijn verdwenen...
Pauze en dan swipen? Dat is nou net wat ik zou fijn vind aan de huidige remote.
Dat kan nog steeds op de nieuwe, alleen nu ook zonder pauzeren ;)
Zal t morgen eens proberen. Maar rechts ingedrukt houden werkt ook (maar verre van fijn)
Klopt, maar ik ben blij verrast. Ik heb een samsung the Frame tv. Indien je de tv uitzet via cec gaat die helaas niet in the frame modus, maar schakelt zich uit. Ofwel je krijgt een lelijk zwart scherm ipv een prachtig schilderij. Dit had samsung natuurlijk vrij instelbaar moeten maken, maar het ziet niet in de huidige firmware. Ik heb dit nu op moeten lossen door een home assistant automation met ir blaster die detecteert of de tv uitstaat, maar het is niet probleemloos. Dus laat maar komen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.