Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Screenshot toont 'One Outlook'-app voor Windows 10

Er is een screenshot verschenen van de app voor Windows 10 die Mail en Calendar moet gaan vervangen. Andere screenshots bevestigen de naam One Outlook en codenaam Monarch. Maandag kwam er een gerucht naar buiten over de app en een webapp.

Inloggen op de app is alleen mogelijk met een intern account, schrijft The Verge. De site heeft de app wel kunnen openen, maar niet kunnen gebruiken. Ook linkt de site naar de webapp, maar die is op moment van schrijven niet meer bereikbaar. Een twitteraar laat screenshots zien van de downloadpagina van de app.

De app is volgens de downloadpagina nog lang niet af; de versie is voor 'brave dogfooders' en gebruikers zullen voor sommige functies nog altijd Outlook Desktop of OWA moeten openen, zo melden de instructies. One Outlook moet werken voor Intel- en ARM-processors en er komt ook een macOS-versie.

Maandag kwam al een gerucht naar buiten over One Outlook. Eind dit jaar moet een preview van Monarch beschikbaar komen en in 2022 moeten de Mail- en Calendar-apps van Windows 10 vervangen worden door de universele web-app.

Monarch zou ook de Outlook-applicaties voor Windows en Mac moeten gaan vervangen, op een later moment. De plannen zouden het einddoel zijn van Microsofts 'One Outlook'-visie, die het bedrijf vorig jaar september tijdens zijn virtuele Ignite-conferentie bekendmaakte.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

05-01-2021 • 08:45

66 Linkedin

Reacties (66)

Wijzig sortering
Die eerste twee screenshots zijn van de standaard .Net Blazor template (die je krijgt bij File -> new Project in Visual Studio) - niet van One Outlook.

[Reactie gewijzigd door HunterPro op 5 januari 2021 08:48]

In het laatste screenshot zie je dat Discord het actieve venster is, en photoshop staat ook open... Klinkt als 100% fake dit, en er is ook niet daadwerkelijk wat inhoudelijks te zien...
Zelfs al zijn alle screenshots echt, je ziet letterlijk helemaal niets van de nieuwe Outlook app.
Als je kijkt naar het Outlook venster in screenshot 3 zie je ook dat de linkerkant witter is dan de rest van de achtergrond, en daarbij ook een witte lijn door het midden gaat wat witter is dan de rest van de achtergrond.

En daarbij nog dat het zo amateuristisch ge-screenshot is met de onderbalk e.d. er nog bij. Voelt allemaal heel fake.
Volgens mij moet jouw monitor of gpu RMA :P

Edit: nu zie ik het ook, maar ziet er meer uit als jpg compressie? Naja hoe dan ook, ik call ook fake.

[Reactie gewijzigd door spokje op 5 januari 2021 13:57]

Er is nog iets dat in dat screenshot opvalt bij mij, namelijk de plaatsing van het MS logo. Zoveel witruimte en MS zou er niet in slagen het eigen logo volledig in beeld te brengen? Ook met het icoon van de applicatie in de titelbalk lijkt iets niet goed te zijn. En je ziet dat icoon nergens in de taakbalk onderaan terwijl er rechts van Ps alleen maar lege ruimte is.

Daarnaast heb ik MS nog nooit een product weten te benoemen met zowel de commerciele naam alsook de interne codenaam voor het project (zie tweede screenshot).
Het icoontje matched ook niet in de titel balk en taskbar.
als de microsoft logo echt zo staat vindt ik het inderdaad ook echt fake eruit zien.

Denk niet dat Microsoft dit zo heeft gewild??ß
Screenshot van de template.

Dat is inderdaad onmiskenbaar.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 januari 2021 08:56]

In het derde screenshot zie je ook het Microsoft logo wegvallen, iets wat ze nooit zouden doen. Ziet er uit als een photoshopje inderdaad..
Of de Balk met "One Outlook" die meer naar links uitsteekt dat het witte venster eronder.
Klopt, de pagina was te vinden op aka.ms/monarch (maar werkt nu niet meer). Dat MS intern gebruik maakt van een template, vind ik niet zo gek hoor. Lijkt me zelfs heel logisch :)
Klopt, de pagina was te vinden op aka.ms/monarch (maar werkt nu niet meer). Dat MS intern gebruik maakt van een template, vind ik niet zo gek hoor. Lijkt me zelfs heel logisch :)
Dan zal het vermoedelijk waarschijnlijk een gerucht geweest zijn?
Ah, the Verge. Zouden ze inmiddels al het verschil kennen tussen zip-ties en tweezers?
Voor wat uitleg: The Verge heeft ooit een keer een PC build gemaakt die van begin tot eind vol zat met fouten en slecht advies. De build guide staat nog online maar is sindsdien aangepast (check het eindresultaat).

De video is echter nog wel te vinden. Tenenkrommend...

Het heeft tot veel verontwaardiging geleid gezien The Verge daarna mensen met commentaar op de build ging copyright striken:
The Verge Abusing Copyright Claim System to Hide PC Build Video
Linus Tech Tips Addresses The Verge PC Build
[Off topic]
De video: The Verge's $2000 PC Build Reaction Supercut. Vat de fouten in het filmpje nog beter vast.-
https://youtu.be/M-2Scfj4FZks
[/Off topic]

[Reactie gewijzigd door NickC op 5 januari 2021 11:31]

Dat was een vermakelijk kwartiertje "the verge bashing"....
Terwijl we MS-bashing zouden moeten doen! Dat gedonder met al die , soms dezelfe, namen voor hun mailclient en diensten...Outlook, mail, hotmail, hotmail dat nu outlook heet... chaos!
Mwah, ik ben bewust volledig uit de MS loop. Ik heb er geen last van en zal verder niet schromen om iedereen af te raden om ook maar iets van MS te gebruiken.
Wat een verschrikkelijk typetje op 6:11 8)7
Wat een verschrikkelijk typetje op 6:11 8)7
Alter ego van Kyle genaamd Lyle ;)
Dit kende ik niet, erg tenenkrommend... Hij smeert nog meer koelpasta op de cpu terwijl er al koelpasta op het koelblok zit en zegt dat dit nog beter werkt... just WOW...
Dit moet wel een dieptepunt zijn in de nieuwsgaring van Tweakers.net zeg. Screenshots van een default template van een ontwikkelframework brengen als screenshots van een e-mailclient. Te zot voor woorden. En dat allemaal voor wat clicks zeker? Kom maar terug als je daadwerkelijk iets van de interface kan zien zoals die in het eindproduct gaat worden.

Admin-edit:Bedankt voor je feedback. Commentaar voor de redactie hoort echter thuis in Geachte Redactie. Hier staat het de inhoudelijke discussie niet in de weg en kan de redactie het eenvoudig terugvinden.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 5 januari 2021 13:31]

Als dit alleen online te gebruiken is vervalt voor mij het (zakelijke) nut van outlook. Ik lees/schrijf redelijk vaak offline mail. Zo wordt ik niet gestoord door nieuw inkomende berichten en als ik weer verbinding maak wordt alles weer verstuurd en bijgewerkt.
Wanneer dit de Outlook desktop app gaat vervangen dan valt Outlook als relevante mailclient toch gewoon weg. Niet om negatief te zijn, maar er is vooralsnog geen enkele webclient die een echte mailclient kan vervangen, ook Gmail, Outlook (web), Rainloop, Roundcube etc etc etc komen bij lange na niet in de buurt.

Hetzelfde merk je ook in de online versie van de O365-software, die is gewoon lang niet zo stabiel en krachtig als de geïnstalleerde versie. Tenzij ze echt nog een jaar of 5 heel hard doorontwikkelen aan web-based technologieën gaat dit nooit een desktopversie kunnen vervangen.
Ik weet niet, de artikelen zeggen steeds dat het om de apps Mail en Calendar gaat, he. Dat zijn dus die gratis Win10 defaults, niet de Outlook-app uit het Office-pakket.

Volgens mij is dit boel opwinding om heel weinig, stiekem: die twee apps waren aan update toe, want beetje net-niet, en ze waren zo toch al niet echt geschikt voor zakelijk gebruik. Het zou mij ontzettend verbazen als ze hiermee de stekker uit het Office - programma Outlook willen trekken.
Voor nu is dat zo ja, maar er staat ook bij dat tzt de gewone Outlookclient vervangen gaat worden:
Monarch zou ook de Outlook-applicaties voor Windows en Mac moeten gaan vervangen, op een later moment. De plannen zouden het einddoel zijn van Microsofts 'One Outlook'-visie, die het bedrijf vorig jaar september tijdens zijn virtuele Ignite-conferentie bekendmaakte.
Verder mee eens dat de Mail en Calendar apps vervangen kunnen worden, die hebben goede basisfunctionaliteit maar verder ook niets meer
uit artikel... Monarch zou ook de Outlook-applicaties voor Windows en Mac moeten gaan vervangen, op een later moment.
Ik test/gebruik al maanden de nieuwe Outlook versie voor MacOS. De nieuwe outlook versie is best wezenlijk anders met een éénvoudigere UI. Omdat nog niet alle functionaliteit is omgezet, kan ik met een switch terugschakelen naar de 'oude' versie.

Lijkt me dat in de nieuwe Outlook versie enorm veel development werk in is gaan zitten en kan het moeilijk geloven dat ze deze versie over een jaar alweer vervangen door een Monarch versie. Kan me wel voor stellen dat een uitgeklede versie van deze nieuwe Outlook de Mail en Calander app in Windows gaat vervangen.
Misschien is de nieuwe client gebaseerd op WebAssembly en zal deze wel beter kunnen performen?
Neen, deze is ook offline te gebruiken. De nieuwe app zal gebruik maken van web technologie, maar dat wil niet zeggen dat je een webserver nodig hebt. Er zijn vandaag al zulke apps die perfect offline werken, waarbij je het vaak zelfs niet door hebt dat het apps zijn die gebasseerd zijn op webtechnologie.
Dank voor de uitleg, dat is goed om te weten!
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die workflow echt heel erg 'apart' vind.

Als je niets anders wilt dan 'ofline mailtjes typen' dan zou eigenlijk elke aplicatie al genoeg zijn, windows mail of thunderbird of welke dan ook. Je hebt immers met weinig meer te maken dan:
> online komen,
> ontvangen
> mailtjes typen
> versturen
< Klaar >

- Het enige (soort van) voordeel van bepaalde mail clients is dat ze bepaalde koppelingen mogelijk maken tussen bijv taakplanner & projectmanagement software en de inhoud van ontvangen berichten ...
- Het grote nadeel is dan weer dat wanneer je dit met offline tools combineert de meerwaarde ervan ook weer beperkt wordt tot een individuele gebruiker.

In dat opzicht heb ik outlook altijd als heel beperkt ervaren omdat er slechts matige (en dan vaak via lastige individuele plugin-installaties) integratie is met de overige bedrijfsvoering.

Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen 'usecases' zijn voor Outlook, maar volgens mij is zeggen dat outlook alleen bestaansrecht heeft een offline cliënt ook gewoon onwaar. Offline WebApps zijn de laatste jaren behoorlijk veranderd en het is ook helemaal niet zo gek dat MS mogelijk zou overwegen om liever daarin te investeren dan in een modernisering van de best wel, mijns inziens, achterhaalde (huidige) Outlook codebase en featureset.
Volgens mij is dat hele gerucht dat Monarch alleen een webversie zou zijn totaal vals.

De screenshots hier laten duidelijk zien dat er een Win32x64 versie geinstalleerd word. Dat is dus geen webversie.

Als je kijkt naar de beschrijving die ze in dat screenshot geven is Monarch een nieuwe Outlook die voor grote schermen bedoeld is. Voor zowel de windows desktop versies en OWA en MacOS.
Dus de nieuwe outlook voor alle platformen. Hopelijk dan ook dezelfde interface voor alle platformen en dat de web versie niet meer zo ver achter loopt.
Niets dat daar op enige wijze suggereert dat er alleen maar een web versie overblijft, integendeel!
One Outlook moet werken voor Intel- en ARM-processors en er komt ook een macOS-versie.
Mooi om te lezen dat de nieuwe app op meerdere platformen en niet alleen op Windows 10.
Hopelijk zijn er geen grote verschillen tussen de Windows 10 en de MacOS-versie. In de korte periode dat ik een Mac Mini had, vond ik het erg irritant dat de Mac-versie van Outlook 2019 geen prioriteitsinbox had voor Outlook.com-accounts (terwijl de iOS-app en de webapp wel ondersteuning hebben voor de prioriteitsinbox)
Dit lijkt grotendeels een wep-app te gaan worden. Het voordeel daarvan is dat het op vrijwel ieder OS moet kunnen werken en ook overal dezelfde stijl kan gebruiken.
Het huidige Outlook (net als heel de Office suite) is gewoon verkrijgbaar voor macOS, en sinds midden December hebben ze zelfs al een release voor de m1 zodat je niet meer via Rosetta moet werken.
Dat weet ik, ik heb destijds de hele Office suite gedownload via de Mac App Store gedownload en geactiveerd met mijn Office 365-abonnement.
Ik vond het alleen jammer dat er geen ondersteuning was voor de prioriteitsinbox zoals iOS en de webapp wel heeft (voor Outlook.com-accounts) maar de Mac heeft dit weer niet. Als de One Outlook-app een nieuwe webapp wordt (zoals @3raser aangeeft) dan zou dit verschil er niet moeten zijn.
Mag toch niet hopen dat het de look&feel van die OWA Outlook gaat worden, daarmee kan je werkelijk niets tov de Office versie. Nooit grote fan van 'dat lint' geweest, maar in ieder geval heb je alle tools en opties nog wel bij de hand, wat al gaande weg steeds minder werd,
Mogelijk gaat dit dezelfde kant op als OneNote 2016 (de win32 applicatie). Die werd na het uitkomen van Office 2019 daar toch maar aan toegevoegd, omdat de nieuwe OneNote applicatie te beperkt was in functionaliteit en bruikbaarheid.

Overigens lijkt het bij elke nieuwe applicatie alsof Microsoft het als doel heeft om steeds meer schermruimte te verspillen aan niets.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 januari 2021 09:16]

Ze proberen het te versimpelen, minder menu’s en knoppen direct in het zicht waardoor het rustiger oogt, maar als je vervolgens op zoek moet gaan naar die ene functie die je altijd zo vaak gebruikte, dan is het niet zo geslaagd.

Ook een nieuwe app/interface uitbrengen en daarin de helft van de functionaliteit weglaten werkt nooit goed
Ze proberen het te versimpelen, minder menu’s en knoppen direct in het zicht waardoor het rustiger oogt, maar als je vervolgens op zoek moet gaan naar die ene functie die je altijd zo vaak gebruikte, dan is het niet zo geslaagd.
Er wordt daarmee ook onderschat hoe goed men is met het onderdrukken van onnodige functionaliteit, mits de nodige functionaliteit goed bruikbaar is. Veel menu's en knoppen zijn geen probleem als men weet wat wel en niet relevant is.

Ribbons worden door sommigen gezien als slecht, maar alle functionaliteit zit er tenminste nog ergens in. Neem functionaliteit weg, en natuurlijk gaan gebruikers klagen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 januari 2021 10:04]

De belangrijkste reden voor de introductie van de ribbon was dat de menu structuur in office dateerde van eind jaren 80 toen de functionaliteit veel beperkter was. Door de groei aan functionaliteit was de menustructuur te onoverzichtelijk geworden en daar moest een oplossing voor gevonden worden. Vele mensen kenden maar een fractie van wat mogelijk was met de office applicaties. Met de ribbon werd alles veel toegankelijker voor iedereen en begonnen mensen functionaliteiten te ontdekken waarvan ze nooit wisten dat ze bestonden.
Al jarenn zie ik mensen melden dat de ribbon (ondertussen ook alweer meer dan 13 jaar oud) te veel ruimte zou innemen. Maar niet alleen kan je die inklappen (zodat je een menu achtige structuur overhoudt), het neemt ook nog eens ongeveer even veel ruimte in als 3 rijen van de oude knoppen balken in Office.

En wanneer je kijkt naar schermresolutie dan hebben we nog nooit zoveel ruimte gehad voor de feitelijke inhoud van onze documenten als vandaag.
Al jarenn zie ik mensen melden dat de ribbon (ondertussen ook alweer meer dan 13 jaar oud) te veel ruimte zou innemen. Maar niet alleen kan je die inklappen (zodat je een menu achtige structuur overhoudt), het neemt ook nog eens ongeveer even veel ruimte in als 3 rijen van de oude knoppen balken in Office.
Dat kan men nog steeds te veel ruimte vinden. En met inklappen heeft men een extra klik waar men doorheen moet. Overigens vind ik zelf de ribbons wel handig, mits goed ingedeeld. Wel is het functioneler met schermen met een 16:10 verhouding, maar die zie je helaas niet veel meer.
En wanneer je kijkt naar schermresolutie dan hebben we nog nooit zoveel ruimte gehad voor de feitelijke inhoud van onze documenten als vandaag.
Resolutie zegt niets zonder DPI. Ik heb 4k/UHD/HiDPI schermen in notebooks gezien waarbij ook veel schermruimte wordt verspild, terwijl de ruimte al beperkt is. Zie de gemiddelde Metro/UWP/WPF/whatever applicatie van Microsoft, waar nog steeds Microsoft's filosofie in is te zien dat alles een touch screen/tablet is in de toekomst. Ondertussen werken de meeste mensen nog steeds vaak en productief op notebooks met een toetsenbord, muis, en de klassieke win32 applicaties die meer informatie in minder ruimte tonen.

Dit is geschreven op een notebook met een scherm van 1366x768 onder Linux, waarmee ik sneller informatie tot mij kan nemen en kan produceren dan met Microsoft's nieuwste prutje op een HiDPI scherm. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 januari 2021 10:05]

Ook resolutie/DPI zegt niet veel zonder de scaling. Als je op een scherm (maakt niet uit hoe groot) een 4K resolutie hebt op 100% scaling, heb je wel degelijk veel ruimte over buiten de ribbon, enkel als je een 12" Notebook hebt, dan zullen de knoppen waarschijnlijk te klein worden voor de meeste personen.
Nooit grote fan van 'dat lint' geweest, maar in ieder geval heb je alle tools en opties nog wel bij de hand, wat al gaande weg steeds minder werd,
Ik doe tegenwoordig in Word (Helaas Nederlands) bijna alles via de knop macro's (in het lint, tab ontwikkelaars), en dan optie Word opdrachten. Dat werkt meestal efficiënter als in dat lint steeds van tab veranderen.

Sommige taken kun je dus alleen uitvoeren via het venster Direct, of als je eerst een VBA-macro maakt.
ALT+F8 -->word opdrachten
ALT+F8 -->word opdrachten
Bedankt, ik ken nog steeds niet alle shortcuts (wel nog steeds die van WP4.2)
Vermoedelijk iets wat zal passen in of uitkomen gelijk met de 'visual rejuvenation' van Windows 10, zoals Microsoft die gepland heeft staan voor najaar 2021 volgens de geruchten.
TheVerge en ArsTechnica hebben hierover bericht.

[Reactie gewijzigd door Drwho1 op 5 januari 2021 08:54]

Oké, eerst en vooral; die eerste 2 screenshots zijn gewoon van een publiek portaal met info over One Outlook. Dat tweede is inderdaad de One Outlook client maar mensen die daar nu op inloggen worden gewoon doorverwezen naar de Outlook Web App als ze geen intern account hebben.

tl;dr: dit artikel is onzin.

Waarom voelde Tweakers de nood om hierover te schrijven? De eerste alinea gaat al geheel in tegen het idee dat dit screenshots zijn van One Outlook...

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 5 januari 2021 09:06]

Ben benieuwd of ze hier WebAssembly voor gebruiken.
Komt me wat vreemd over dat een web app een OS specifieke installer moet downloaden, lijkt me dat elke moderne webbrowser de app voor je kan installeren.
Fake nieuws zou ik het niet willen noemen, maar ik denk dat veel techmediabedrijven inclusief The Verge er onterecht op gesprongen zijn. Wellicht doet Tweakers er goed aan dit artikel terug te trekken. Het voegt niet zoveel toe aan de eerdere aankondiging van Outlook One.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.