Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oppo brengt A53-smartphone met 90Hz-scherm uit voor 179 euro

Oppo brengt de A53 en A53s uit, budgetsmartphones met prijzen van 179 en 199 euro. Beide telefoons hebben een 90Hz-lcd, een 5000mAh-accu en een macrocamera met 2-megapixelsensor. De A53 heeft 64GB opslagruimte; bij de A53s is dat 128GB.

Oppo voorziet de A53-smartphones van een Qualcomm Snapdragon 460-octacore en 4GB ram. Het scherm is een 6,5"-lcd met een 20:9-verhouding, een resolutie van 1600x720 pixels en een refreshrate van 90Hz. In de 8,4mm dikke behuizing zit een 5000mAh-accu en die kan met 18W worden geladen via de USB-C-aansluiting.

Aan de achterkant van de smartphones zitten een vingerafdrukscanner en drie camera's. De primaire camera heeft een 13-megapixelsensor van OmniVision. Het gaat om de OV13B, een kleine sensor van het 1/3,06"-formaat, en Oppo combineert die met een f/2.2-lens. Verder hebben de toestellen een dieptesensor en macrocamera, ieder met een 2-megapixelsensor. De frontcamera, die in een gat in het scherm zit, heeft een 8-megapixelresolutie.

De Oppo A53-smartphones draaien op Color OS 7.2, dat is gebaseerd op Android 10. De A53 en A53s zijn per direct verkrijgbaar, voor 179 en 199 euro. Het enige verschil tussen de twee modellen is de opslagruimte. Bij de goedkoopste uitvoering is dat 64GB en bij de duurdere versie 128GB.

Oppo A53

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-10-2020 • 10:00

59 Linkedin

Reacties (59)

Wijzig sortering
Ik zie vaker 2MP macro-sensoren. Ik snap daar niks van. Met een 2MP crop uit een normale foto hou je dan volgens mij ongeveer dezelfde kwaliteit over?

Ik zou het waarderen als je net iets meer kon met zo'n macro-camera dan zeggen dat je hem hebt.
Ik ben het ermee eens dat een 2MP sensor een beetje belachelijk is maar je redenering over de kwaliteit slaat wel wat punten over. Even aangenomen dat die 2MP sensor even groot is als de 13MP sensor aan de achterkant dan vangt die 2MP een stuk meer licht op door hetzelfde kleine lensje als een 2MP uitsnede van de hoofdcamera. Meer licht en grotere pixels betekent minder ruis. Beduidend minder ruis zelfs. Dat neemt niet weg dat een 2MP foto geen ruimte meer laat voor het maken van uitsnedes. Voor snapshots voor Whatsapp of Instagram echter kan het prima werken en daar zal dat ook wel voor bedoeld zijn.

Mijn 12 jaar oude low-end Pentax spiegelreflex met 6MP sensor maakt nog steeds heel veel betere foto's dan de duurste smartphones van dit jaar. Een grote(re) lens en sensor is en blijft een belangrijkere factor in fotokwaliteit dan het aantal MP's.
In de praktijk is vaak alleen de lensopening van de hoofdcamera veel groter en sensor ook superieur. Stukje uit de review van de Oneplus 8 (macrocamera) en 8 Pro (maakt macro's met de groothoek, zelfde sensor als hoofdcamera Oneplus 8):
De OnePlus 8 heeft een speciale macrocamera. Dat is dan natuurlijk de beste op dit gebied, toch? Bepaald niet; de ultragroothoekcamera van de OnePlus 8 Pro wordt gebruikt voor de macromodus en verslaat de macrocamera, die slechts 2Mp telt, met gemak. Bij macrofotografie heb je immers ook wat detail nodig en dat is er bij de 8 Pro zeker. Het is een van onze favorieten op het gebied van macrofotografie.
Het lijkt toch vooral voor marketingdoeleinden gedaan, 3 of 4 camera's verkoopt lekkerder dan 2..
Ja het is om te roepen dat je 3 of 4 camera's hebt. Mijn moeder heeft een moto g pro (goed android one toestel overigens) die heeft 3 lenzen. 1 main, 48mp, gewoon mooie foto's, de 2e is een ultrawide die je alleen bij filmen kan gebruiken (totaal nutteloos dus) de 3e is een 2mp macro. Nou heb geprobeerd daar een foto mee te maken, het is om te janken zo slecht. Ik kwam erachter dat je met de main camera, en dan dichtbij komen en een beetje croppen je veel meer detail over houdt. Geld wat in die 2 camera's zit had beter in, weet ik veel, wireless charging ofzo gestopt kunnen worden. Maarja specsheets eh, je moet wel wat te braggen over je camera's hebben.
Dit is puur opvulling van ruimte zodat de module premium look-a-like is.
Heb liever dat een krachtiger SOC, snellere opslag, betere scherm, batterij dan een nutteloze 2MP macrolens
Dat is allemaal natuurlijk duurder dan een 2mp camera module

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 15 oktober 2020 10:47]

Dan heb ik liever een lagere prijs zonder 2MP macro camera :+
Scheelt misschien letterlijk een paar cent.
Al hoewel ik ook het nut van die 2MP camera niet echt zie, had ik dan juist liever weer een hogere resolutie scherm dan een refresh rate van 90hz.
Maar zo heeft iedereen weer zijn wensen denk ik.
Persoonlijk zou ik in deze prijscategorie waarschijnlijk eerder een Samsung/Motorola/Xiaomi(Poco) adviseren.

[Reactie gewijzigd door MaZeS op 15 oktober 2020 11:13]

Dat ga je niet krijgen voor 180 euro.
Of een grotere accu (lenzen weghalen=meer ruimte). Alhoewel deze ook al lekker groot is, maar nog steeds, een nog grotere accu is nog beter!

[Reactie gewijzigd door m1999 op 15 oktober 2020 20:19]

Ik twijfelde eerst over de Oppo telefoons maar ondanks een nuttloze 2mp macro sensor zijn de telefoons helemaal niet slecht , heb zelf de A50 - 2020 en ben er dik tevreden over en voor 179/ 199 euries voor de A53(s) mag je helemaal niet mekkeren , telefoon is snel zat en de 5000mh accu doet wat ie moet doen lang mee gaan.

Dus al met al prima prijs voor een prima telefoon.
Ik vind het alleen wel jammer dat ze gekozen hebben voor 90hz maar de resolutie is toch wel echt van 2016. Had liever een full hd scherm gehad met 60hz dan dit.

Maarja dit lijkt natuurlijk wel veel beter op de specsheet.
Als het gaat om een macrocamera dan zit daar ook een andere lens op. Juist de lens maakt het verschil. Lastig om uit dit artikel op te maken trouwens.
Mogelijk een andere lens op de macro sensor ( macro moet dichterbij scherp kunnen stellen )
Hoewel ik het met je eens ben dat een 2MP macro niet zo veel toevoegd is het niet zo dat een 2MP crop hetzelfde is als een 2MP macro. De optica t.g.v. een macro verandert namelijk ook de compositie van het beeld. Optisch zoomen betekent ook dat de achtergrond relatief gezien naar voren komt.

Probeer maar eens twee foto's te maken van een gezicht in pasfoto formaat (tweemaal beeld-vullend gezicht), één met ingezoomde en één met uitgezoomde lens. Proporties worden compléét anders.

Dat is met macro natuurlijk niet anders.
Marketing. Croppen op een hogere resolutie camera is vaak beter. Maar zo ziet het er uit als een premium telefoon. Al die telefoons hebben wel hetzelfde idee ongeacht de prijs.
Oppo voorziet de A53-smartphones van een Qualcomm Snapdragon 460-octacore en 4GB ram.
Ik dacht initieel dat ze het model vernoemd hadden naar de ARM cores die mogelijk in de SoC zitten. En inderdaad, de Snapdragon 460 heeft ook Cortex-A53 cores. Dat zal echter wel toeval zijn. :+
En je zou haast denken dat Oppo een marketingtrucje uithaalt vanwege de aangekondigde Samsung A52.
funfact, de oppo a71 is al sinds 2017 op de markt. De A53(s) is de opvolger van de A52, welke de opvolger is van de A5.
720p op een 5.5-6 inch phone, sure.
720p op een phablet? mhhh.
6.5" het is wel 720 bij 1600 .
Iets van een 300dpi dus, of dicht bij "retina" wat zowat iedereen altijd van beweerde dat meer dan genoeg was.
Inderdaad iedereen heeft de schermen altijd goed gevonden van apple en heeft lang geduurt voor ze full hd
hadden. Daarmee dat de accu duur ook langer was dan bij de full hd schermen van de concurrentie en de game benchmarcks eigenlijk een vertekend beeld gaven.
720P als besparing voor 90Hz vind ik persoonlijk een no-go. Dan betaal ik liever een paar tientjes extra voor de Poco X3 of een Galaxy M21.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 15 oktober 2020 10:20]

Hoop dat een 90Hz trend bij goedkopere smartphones ervoor gaat zorgen dat prijzen van 90Hz schermen afnemen zodat er goedkopere monitoren komen met 90Hz. Al jaren is 60Hz de norm.
De Snapdragon 460 gebaseerd op een nieuw chipontwerp, wat gedeeld wordt met de Snapdragon 662. Qua CPU is de chip vergelijkbaar met een Snapdragon 636 en 660. De GPU en DSP hebben echter upgrades gekregen naar de 600-series, met de Adreno 610 en Hexagon 683. Ook de ISP is van een nieuwe generatie, de Spectra 340. Tot slot is geheugenondersteuning up to date met LPDDR4X en draadloos bijgewerkt met Wi-Fi 6, Bluetooth 5.1 en NavIC (het Indiase GNSS).

Oftewel: Weer eens een chip met alle nieuwe technologieën, én voor het eerst snelle CPU-kernen met out-of-order executie van instructies.
SD460 is wel erg jammer weer. kom dan tenminste met een 6 series of 7 series aan.
Maar voor die prijs inderdaad.

Een Xiaomi redmi series doet voor mindere specs dezelfde prijs volgens mij. Maar de oudere chips mogen van mij wel weg.
SD460 is wel erg jammer weer. kom dan tenminste met een 6 series of 7 series aan.
Maar voor die prijs inderdaad.
Vergeet niet dat het toestel maar 179 euro kost. Natuurlijk zijn er wel toestellen met de 6xx of 7xx-Snapdragons, maar die hebben dan weer geen 90Hz-scherm. In dit segment zijn er altijd plekken waar gesneden moet worden om het een budgettoestel te maken.

Als je betere specs wilt, begrijpelijk! Maar dan moet je helaas wel meer betalen.

[Reactie gewijzigd door GrindbaasB95 op 15 oktober 2020 10:09]

https://www.realme.com/eu/realme-7/specs

Geen Snapdragon 6xx of 7xx, maar een Mediatek G95 is echt geen probleem en presteert rond de SD730G.
De snapdragon 460 is in januari aangekondigd. Is niet oud. Is een budget chipset met 4 a73 cores, de 1e keer in de 400 serie dat a7x cores gebruikt worden. Laten we de performance eerst eens gaan bekijken voordat je roept dat ze een 6 serie moeten gebruiken.
Hoe kan het zo zijn dat zo'n SoC met wel 8 cores zo traag aan voelt? De kloksnelheid is natuurlijk een stuk lager dan de mid- en high-end SoC's van Qualcomm, maar ik zou toch denken dat een simpele octacore de meeste zaken op een telefoon makkelijk moet kunnen draaien (op de wat zwaardere games enz. na dan natuurlijk).

Zijn de meeste apps op Android dan niet goed multi-threaded, zodat de kloksnelheid een grote impact heeft op bijvoorbeeld het starten van een app?
Denk dat vooral de snelheid van het geheugen een rol speelt. Mijn Oneplus 6 is gevallen ik gebruik nu de Mi A3 van mijn zoon eventjes en alles verloopt daar heel vlot maar je moet langer wachten om een app te openen.
Snelheid van de opslag denk ik inderdaad, grote kans dat die mi a3 geen ufs opslag heeft.
offtopic: ufs 2.1
bottleneck is de trage 4GB, die loopt niet op een hoge clock.
Ah, duidelijk, bedankt.
Bron?

Ik bedoel, kijk deze video. Vrij gelijk qua app load times, iphone hier en daar wat sneller, oneplus soms. Midrange vs high end chipset enzo:

https://m.youtube.com/watch?v=K7QO3OmB1xk

Je bent toch niet zo ontzettend dom om te denken dat iOS beter geoptimaliseerd is dan android eh. Je snapt toch wel dat alles wat er gedaan kan worden qua optimalisatie al gedaan is, en dat dat al jaren aan het plafond zit. Dat begrijp je hopelijk wel toch. Van die mensen die maar blijven roepen OPTIMALISATIE VAN IOS en dan vraag ik, goh leg eens uit wat je bedoeld met optimalisatie, en dan blijkt dat ze geen enig idee hebben waar ze over praten en gewoon maar anderen achterna lullen.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 15 oktober 2020 10:47]

Een gloednieuw Android toestel vergelijken met een iPhone van een jaar oud, als je zo wijs doet, maak dan wel een eerlijk vergelijk.

Als ik mijn Samsung A40 naast mijn vier jaar oude iPhone leg, dan is Android gewoon ENORM traag. Totaal geen vloeiende ervaring, terwijl er toch wel een aardige processor in zit.

Android is gewoon nog steeds te zwaar, dat is de realiteit.
Serieus? De iphone 11 max pro kostte op dat moment 1050 euro de oneplus Nord 400 euro.
Dus ja de vergelijking is compleet niet eerlijk omdat je een TOPMODEL van apple (dat nog geen jaar uit was toen btw)vergelijkt met het BUDGET model van oneplus.

Als apple zijn geld waard was en als ios zo goed was als jij blijkbaar denkt dan zou apple een heel pak sneller moeten zijn. Dat is het duidelijk niet.

Zelf kan ik je zeggen dat het inderdaad geen verschil meer is gebruik al 10 jaar apple smartphones en 5 jaar android door elkaar en ik merk echt geen verschil qua gebruik, ik zou zelfs zeggen dat omdat je android beter kan instellen je zaken veel sneller kan maken als je wil.
Precies, zijn vergelijking slaat echt nergens op. Weet niet of hij een edit heeft gedaan, maar ik lees iets over een Samsung A40 en geen Nord. Volgens mij is er niks mis met een Nord.

Grappige is juist dat een paar kennissen van hun heilige iPhone zijn overgestapt naar Android telefoons, en allemaal lovend waren over de snelheid, de schermen (kwaliteit en ververssnelheid), en oplaadtijden veel beter zijn.
De exynos 7904 is in single core trager dan een snapdragon 820 uit januari 2016, dus de exynos is niet vergelijkbaar met een iphone 7 soc uit september 2016.

Koppel dat aan tragere ram, tragere rom. Goh het is een tragere telefoon. Nogmaals. Je trekt compleet verkeerde conclusies, ook nog eens met compleet verkeerde informatie. Zielig.

En ja de samsung skin is naar mijn mening beroerd, exynos socs zijn dat ook. Dat is geen geheim hoor dat ik dat vind.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 15 oktober 2020 12:50]

Nee hij heeft gelijk, eMMC is echt niet vooruit te branden.
Die test die je aanhaalt legt dus een telefoon met 8 cores (OnePlus) tegen eentje met 6. De OnePlus ramt er ook 6-12GB RAM in, waar de iPhone er 4GB heeft. En nog wint 'ie dus. Volgens mij is er dan wel sprake van een flinke optimalisatieslag.
Oh nee ik moet je uit gaan leggen dat meer ram niet voor een sneller apparaat zorgt wanneer er genoeg ram beschikbaar is. 12gb ram is voor de specsheet, net als de 2mp macro camera.

En ik moet je uit gaan leggen dat 8 cores niet per definitie sneller is dan 6 cores. Want je kan ook 8 trage cores tegen 6 snelle cores zetten.
Geloof het of niet, maar er zijn 4 cilinder motoren die meer PK produceren dan mijn auto met 6 cilinders.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 15 oktober 2020 15:29]

I mean, je kan het uitleggen zonder een absolute denigrerende pannenkoek te zijn, maar dat lijkt je vandaag niet te lukken in dit draadje.

Overigens wordt de ervaring op je telefoon wel sneller door het optimaliseren van gebruik van RAM, zodat alles wat je nodig hebt er nog actief in staat. In plaats daarvan kun je natuurlijk ook gewoon constant RAM blijven toevoegen tot je meer hebt dan in menig desktop/laptop en gewoon alles wat op je telefoon staat erin proppen. Dat lijkt in ieder geval de Android-filosofie.

De Snapdragon 765 heeft overigens een hogere totale kloksnelheid dan de A13 en hebben ze beide een aantal snelle en langzamer cores naast elkaar, dus het gaat hier niet over 8 langzame cores vs 6 snelle. Blijkbaar moet ik jou wel uitleggen dat je de processor-architectuur van mobieltjes niet kunt vergelijken met cilinders in een motor.
Nee de apple soc loopt op max 2x 2.65 ghz, de nord soc op 2.4 + 2.2. En dat zegt weer niet alles. Weet je bijvoorbeeld dat apple socs een stuk groter zijn dan snapdragon socs? Kost meer materiaal dus is duurder, maar wel beter.

Als je 2gb ram vrij hebt en de app die je wilt openen zal 300mb ram in beslag nemen, dan maakt het geen drol uit of je totale ram 4gb of 12gb is. Die 12gb ram is voor de specsheet. Het is echt ongelooflijk dom om te zeggen dat android veel ram nodig heeft omdat er telefoons zijn die veel ram hebben. Dat zijn niet aan elkaar gerelateerde zaken. Ik heb bijvoorbeeld een snapdragon 821 4gb ram telefoon op android 10 hier liggen die super soepel loopt.
En dat zegt weer niet alles.
Dat zegt niet alles omdat je fijn "vergeet" dat de A13 4x 1.8ghz ernaast heeft draaien en de 765 6x 1.8ghz. Als je OS/apps geen juist gebruik kunnen maken van 2 extra cores die de 765 beduidend boven de A13 zetten, dan is je... wait for it... optimalisatie niet goed.
Het is echt ongelooflijk dom om te zeggen dat android veel ram nodig heeft omdat er telefoons zijn die veel ram hebben.
Dat is niet wat er gezegd wordt, maar Android apps vreten over het algemeen wel meer RAM. Dit komt/kwam over het algemeen door veelvuldig gebruik van Java/JVM. Dit is in recente jaren wat minder geworden, maar Java had in 2018 nog steeds een groot aandeel in app-ontwikkeling op Android. En om die troep te (blijven) ondersteunen, zullen fabrikanten meer RAM in een device moeten steken.

"Nodig" is een groot woord, maar de vieze developer-gewoontes van de afgelopen 5 jaar hebben er wel voor gezorgd dat fabrikanten min of meer gedwongen worden zijn om er zoveel in te steken. Een Huawei of Samsung kan natuurlijk overal 2-4GB in blijven steken, maar als mensen dan een slechte ervaring krijgen hebben ze alleen zichzelf ermee.