Panasonic introduceert kleine kubusvormige microfourthirds-4k-videocamera

Panasonic heeft een relatief kleine, grotendeels vierkante microfourthirds-videocamera geïntroduceerd die bijvoorbeeld bedoeld is voor drones, livestreams, of filmen vanop afstand. De camera kan in Cinema 4K opnemen en heeft een sensor met een resolutie van 10,2 megapixel.

Het formaat van de Panasonic Lumix DC-BGH1 bedraagt 93x78mm. Het apparaat is geen traditionele camera in de zin dat er een zoeker aanwezig is of een lcd op de achterkant zit. In plaats daarvan kunnen er allerlei accessoires worden aangesloten. De BGH1 heeft een Power over Ethernet-aansluiting, maar ook een reguliere netstroomaansluiting is te gebruiken.

Met de 10,2-megapixelsensor is het mogelijk om video's op te nemen in een resolutie van 4096x2160 pixels met 60fps, 4:2:0 subsampling met 10bit-kleuren. Bij 4:2:2 en 10bit is maximaal 30fps mogelijk in combinatie met een resolutie van 4096x2160 pixels. Via hdmi kan de camera een output van 4096x2160 pixels genereren met 60fps, 4:2:2 subsampling en 10bit-kleuren.

Wat de aansluitingen betreft is er gedacht aan set-ups met meerdere camera's door de integratie van BNC-connectors. Daarnaast zijn er volledige hdmi- en ubs-c-aansluitingen. Al deze aansluitingen kunnen gelijktijdig een videosignaal uitsturen. Tot slot kunnen koptelefoons worden aangesloten is er een 3,5mm-aansluiting voor microfoons.

Via de Lumix Tether-app van Panasonic is de Lumix DC-BGH1 geheel via ethernet te bedienen. Daarnaast kan de Lumix Tether for Multicam-app gebruikt worden om met een enkele computer tot twaalf BGH1-camera's tegelijk te bedienen via PoE+. Volgens Panasonic komt er nog een firmware-update waarmee ip-streaming via een bedrade ethernetaansluiting mogelijk wordt.

Panasonic brengt de camera uit in december voor een prijs van 2000 dollar. Of de camera wereldwijd uitkomt is niet bekend.

Panasonic BGH1

Door Joris Jansen

Redacteur

14-10-2020 • 08:16

48

Reacties (48)

48
46
21
6
0
17
Wijzig sortering
Dit is eigenlijk helemaal niks voor een Tweakers publiek als ik de reacties hier bekijk, vergelijken met een iPhone etc...
Het gaat om een camera voor (semi) professionele productie.
De BNC aansluiting is eigenlijk 3G-SDI, dit vind je normaal terug op broadcast (TV) grade apparatuur. Waarbij je kunt schakelen tussen meerdere bronnen, de kleur live bij kunt stellen zodat alle camera's er hetzelfde uit zien, multiviewers, encoders etc...
HDMI is leuk want daarmee kun je het ook gebruiken voor een goedkopere ATEM Mini en voor weinig een professionele setup maken voor bijvoorbeeld je eigen show op YouTube of video conference.
Hij doet ook Desqueezed Anamorphic en dat is weet iets wat je in films en series terug vind.
Er kan een XLR microfoon worden aangesloten waarmee audio dan meteen in sync is met je video.
Ik vind het prima passen hier. Ook doordat Youtubers populair zijn. Met name de meer tech-oriented kanalen vertellen graag over hun gear. Zie bijvoorbeeld de laatste video van een subchannel van Linus Tech Tips over Black Magic 12k camera: https://www.youtube.com/watch?v=MWR2Y6ch2Wo .

Maar goed om te zien dat Panasonic een uniek modulair kastje presenteert op basis van m4/3. Wat onbekendere Chinese makelarij kwamen al met dergelijke kastjes, als goedkope oplossing voor een Red. (want daar komt natuurlijk het modulaire ontwerp vandaan).

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 11:30]

Eens, en denk dat de markt voor modulaire camerasystemen nog best wel eens groot kan worden. Zie in steeds meer segmenten 'modulaire' apparaten verschijnen met verschillende toepassingen. Arri, red, phaseone, hasselblad, insta360, nu panasonic, en ik vergeet er vast een paar.

Ik kijk echter nog niet uit naar alle nieuwe 'ecosystemen'.

[Reactie gewijzigd door epoman op 23 juli 2024 11:30]

Juist, dit is geen action cam voor consumenten maar gereedschap voor profs
Die XLR microfoon kan alleen met een tussenstukje, er zit alleen maar een 3,5mm jack op de camera.
Ik zie het ja.
Maar er zit nog veel meer gaafs op, ben even de YouTube launch aan het bekijken.
Ethernet zit er op met POE, dus maar 1 kabel nodig. Nooit eerder iets mee gedaan. USB-C om hem als webcam te gebruiken.
En het is een kubus met schroefgaatjes rondom. Waardoor het bijvoorbeeld beter op een ginbal of drone past, want daar heb me het handvat niet meer nodig.

[Reactie gewijzigd door xmenno op 23 juli 2024 11:30]

Ik zou hem niet zo snel zien voor consumenten maar zeker wel voor bepaalde proffesionals en hobbyisten die hier op tweakers ook vertegenwoordigd zijn. Dit zijn zelfs de mensen waar tweakers voor in het leven is geroepen in eerste instantie.

Ikzelf zou deze camera wel zien in mijn professionele omgeving. Een perfect camera voor microscoop toepassing.
Klinkt eerder als een mooier uitgevoerde gig-e industriele camera, gebruikt in vision systems. Met wat oude broadcast (geen 12G SDI) i/o erbij. Nadeel is altijd de achterhaalde HDMI uitgangen, voor je Atomos recorder/monitor. Hiermee doe je geen RAW.
Deze panasonic moet de concurrentie aan gaan met de chinese z-cam's

http://www.z-cam.com/

waar het volgens mij nogal schort met de chinese software/firmware updates.

Mooi dat panasonic met micro four thirds aan de weg timmert, alhoewel dit lijkt op een GH5s in een ander body, met externe additionals.

2000 dollar is wel aan de prijs, maar panasonic kennende daalt het wel (dit in tegenstelling tot olympus, waar de introprijs jarenlang wordt vastgehouden).

Ze mogen wat mij betreft nog zo'n box uitbrengen, zonder alle poespas, wheathersealed en dan 1 enkele 2.4 ghz 9dBi antenne, bedienbaar met je smartphone op 50 meter afstand!(Z-cam's hebben ook meerdere goedkopere schakeringen)

Edit: Voor mensen die op afstand de camera nog wil laten draaien voor bv wildlife zijn er de zifon yt-3000 (max 3kg)
https://m.nl.aliexpress.com/item/32877112337.html

... en de kleinere zifon yt-500 (max 750 gram)
https://m.nl.aliexpress.com/item/32830755775.html

[Reactie gewijzigd door Jackie Moon op 23 juli 2024 11:30]

Panasonic heeft een heleboel PTZ, waaronder ook speciale broadcast uitvoeringen.

Z-cam had twee jaar geleden opeens 8K camera(s). Inmiddels heeft Blackmagic (zo'n beetje de uitvinder van de box formfactor), zelfs een 12K in wat traditionelere formfactor.

Het is afwachten of Sony nog wat extra gaat bieden met zijn 7SIII 16 bit Raw camera, om hier ook RAW uit te krijgen.
Is dit een body waar nog een lens op moet?
Jazeker, dus dat komt nog bovenop de prijs... tenzij je de lenzen al in je bezit hebt (of gaat huren)
Misschien is het dan handig om in het topic ook een foto te plaatsen van een lens setuphttps://m.dpreview.com/ar...w-panasonic-lumix-dc-bgh1

Ik dacht eerst dat het zoals bij een gopro inclusief was maar als er een lens die 2x de kubus is heb je in plaats van een halve liter melk nu een liter melk qua formaat.

Dat laatste is niet echt meer 'klein en compact'
Misschien is het dan handig om in het topic ook een foto te plaatsen van een lens setuphttps://m.dpreview.com/ar...w-panasonic-lumix-dc-bgh1
Hoezo? Micro Four Thirds bestaat al een decennia, en was het eerste (succesvolle) spiegelloze camera systeem met verwisselbare lenzen. Het overgrote deel van de Tweakers zijn wel bekend met het systeem, of hebben zelfs wel een M43 camera (gehad), dus die weten allemaal wat het is. Daarnaast zie je op de foto gewoon een lens-mount en de sensor, dus zelfs als je niet bekend bent met het systeem dan kan je ook simpel beredeneren dat er nog een lens op gezet moet worden.

Overigens is de lens in je link wel extreem groot. Afhankelijk van gewenste zoom en diafragma kan je ook veel kleinere lenzen kopen. Ik heb deze meestal op mijn camera zitten.

Daarnaast is 93x78mm natuurlijk geen GoPro formaat.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2024 11:30]

> Het overgrote deel van de Tweakers zijn wel bekend met het systeem

Hoe toets jij zoiets?
In vergelijking met waar cameramensen normaal mee rondsjouwen wel.
Die lens die er op zit is ook erg groot. Leuk zo'n zoomlens als je er vanuit de hand mee werkt maar denk dat deze veel meer gebruikt gaat worden met een vaste brandpunt lens. Lekker compact van afstand aansturen.
Voor wat betreft het formaat, dat kon al langer in de vorm van actioncamera's.
Maar ik weet niet goed of hier een doelgroep voor is, of eigenlijk bedoel ik of die doelgroep de prijs wil betalen.
Wellicht is het iets voor medische afdelingen als monitor voor patiënten?

[Reactie gewijzigd door antonyv op 23 juli 2024 11:30]

Dit is helemaal niet bedoeld als actioncam maar als domecam bij optredens, conferenties, kerkdiensten, live streams, begrafenissen dat soort dingen. Action cams hebben geen POE
Volgens Panasonic komt er nog een firmware-update waarmee ip-streaming via een bedrade ethernetaansluiting.
Beter geven ze deze cameras NDI ondersteuning. Dan is het een directe no brainer.
Spijtig om te zien dat sommige "tweakers" niet weten hoe een mount van een camera uit ziet of een camera zonder lens. 8)7 8)7 8)7 . Wat denken mensen dan al die gekkigheid aan de voorkant is? Selfiebutton?

Maar Tweakers.net had ook wel een voorbeeld van een setup kunnen geven... Hier een mooie rig: https://www.fotointern.ch...-live-kamera-im-box-stil/ (maar dat hadden mensen ook zelf kunnen googlen....)

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 11:30]

Voor die hele uitgebouwde setup denk ik juist dat het weer niet gebruikt gaat worden, dan kun je net zo goed een wat minder handzaam formaat camera nemen met meer opties. Meer zoals die foto met die moutainbiker (dus ergens op locatie ipv in een studio) of ergens in het dak op een mount bij een concert. Just waar ruimte beperkt is maar je wel een goede kwaliteit lens wil gebruiken. En dat wordt gesteund doordat ze zo met de PoE adverteren.

[Reactie gewijzigd door Bartske op 23 juli 2024 11:30]

Voor die hele uitgebouwde setup denk ik juist dat het weer niet gebruikt gaat worden, dan kun je net zo goed een wat minder handzaam formaat camera nemen met meer opties. Meer zoals die foto met die moutainbiker (dus ergens op locatie ipv in een studio) of ergens in het dak op een mount bij een concert. Just waar ruimte beperkt is maar je wel een goede kwaliteit lens wil gebruiken. En dat wordt gesteund doordat ze zo met de PoE adverteren.
Daar verkijk je je denk ik echt op. Veel Youtubers of filmers beginnen klein, maar wanneer je een studio hebt is dit een betaalbare "compacte" optie.
Misschien, ik zou me voorstellen dat voor youtubers 2000 voor een body nog steeds veel geld is, met een systeemcamera en een aardige lens kun je ook prima resultaten halen voor een lagere prijs.
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant van het spectrum heb je Linus Tech Tips die recent 6 Blackmagic 12k camera's heeft binnen gekregen van $10k per stuk, naast hun bestaande lineup van RED camera's.

Ik zie dit wel als "goedkope" optie voor bijvoorbeeld de video's die ik schiet, en het compacte werkt ook zeer mee, gezien ik een kleine ruimte heb als studio. Dus er zullen zeker meer mensen zijn die dit vinden.
Mja jammer maar helaas. Dit soort cameras zijn super specialistisch, vandaar ook het prijskaartje. Dit koop je niet als consument.

Voor een beetje setup ben je al gauw €10K verder. Je zit namelijk nog met schakelhardware en aansturingsplankjes als je het echt voor livestreams wil gebruiken.

Lenzen zijn ook niet echt goedkoop ofzo.
In het licht van corona zou je mooie beelden van colleges, concerten en misschien zelfs een dierentuin mee kunnen maken, zonder er mensen te hoeven neerzetten. Dat laatste is natuurlijk ook ongeveer de enige reden om deze camera de vele andere oplossingen te kiezen. Ook voor wildlife (heel veel wachten) kan het een toevoeging zijn.
Is chroma subsampling normaal voor video opnames? Lijkt me toch onwenselijk dat je bron materiaal al chroma subsampling heeft
Voor consumenten en prosumer camera's is chroma subsampling wel degelijk de norm.
Wat een cool ding en voor dat geld zo te zien super kwaliteit!
Wat is er toch een hoop veranderd in de loop der jaren:
http://www.marcelstvmuseu...ps%20ldk5%20totaal01.html

;)
2000 usd vind ik nogal wat.
Welke hardware is minder dan een iphone.

De sensor is in ieder geval groter dan op een iphone.
De rest van de hardware cpu zal misschien minder zijn dan een top arm based cpu.
Je kan er een lens op zetten, wat leuk is maar extra prijs en neem aan stationaire camera dus in een uitzoomen zit er al niet in.
Natuurlijk wel leuk POE en wat meer aansluitingen.

Maar de prijs is natuurlijk best fors voor deze specs. Maar wie weet is er een markt voor waar de prijs geen bezwaar is.
Er zal gewoon een zoomlens op kunnen hoor. Bij de lensmount zie je onderin de contacten zitten voor iris, focus en zoom.
je verkoopt er hier ook niet gauw tientallen miljoenen van. En minder dan een iPhone? In welk opzicht? Ik ben zeker tevreden met mijn iPhone camera, maar bij de presentatie gister zag ik toch best wat foto's waaraan je wel zag dat het met een telefoon genomen was vs bijv. een dSLR, en video vond ik op sommige momenten nog duidelijker een telefooncamera. Nogmaals: zeker goed, maar geen vervanger van dit soort systemen.
Minder dan een iPhone? LOL, in megapixels misschien, maar we weten toch onderhand wel dat die hype nergens op slaat? Wat is er volgens jou minder dan de iPhone?
De camera van een iPhone of welke andere smartphone dan ook zal hier echt niet aan kunnen tippen, hoe "goed" smartphone camera's tegenwoordig ook lijken te zijn, dat is vooral doordat de software zo slim is geworden... een smartphone camera zal altijd gelimiteerd zijn vanwege de zeer beperkte setup die in een telefoon verwerkt kan worden. Buiten het ontbreken van een fatsoenlijke lens die een DSLR of mirrorless camera heeft, heeft dit apparaat een sensor die in principe rechtstreeks uit een "echte" camera is getrokken en zal dus zeker gelijkwaardige beelden kunnen opnemen.

Maar goed, dit ding is ook zeker niet bedoeld voor de normale consument, deze is echt gericht op de (semi)pro.
Je hebt ze ook van Blackmagic met betere specs voor rond de 1000 Euro
Ah juist, een camera vergelijken met een telefoon.

Zullen we een fiets dan ook maar met een Motor gaan vergelijken?
Of een Normale stoel met een Rolstoel?

We spreken hier over 2 verschillende markt segmenten, met andere wensen en doeleinden.
Je bent nu appels met peren aan het vergelijken.

Dat een youtuber met een iPhone en een camera video's kan filmen wil niet zeggen dat ze beiden in het zelfde markt segment zitten. Dat zegt alleen dat beide markt enige over lap hebben.
Ja. Ik wacht nog wel even... 8-)
Interessant (video)camera die overigens helemaal niet zo compact is.
De bedoeling is dat je gebruik maakt van een gimbal, er komt nog een flinke accu die uitsteekt plus een beeldschermpje bovenop ingeplugd moet worden.
https://www.mupload.nl/img/i6dnwf32.jpg

Ben wel heel benieuw naar de resultaten bij weinig licht.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 23 juli 2024 11:30]

Wow super naice, en dan die hoge output over HDMI en dat je dus meerdere video signalen tegelijk hebt.
Lijpe camera, echt ideaal voor live streamen van kerkdiensten. Je ploft er zo paar bij de band en kan van afstand bedienen.
Ben ik de enige die dit ziet als een camera voor 3d muur.
Is it not similar to a BlackMagic camera or another make?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.