Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Guerrilla brengt patch uit tegen crashes Horizon Zero Dawn op pc

Guerrilla Games heeft patch 1.02 voor Horizon Zero Dawn voor de pc uitgebracht. De update moet met name een einde maken aan crashes waar spelers van het spel mee te maken hebben op hun systemen.

Patch 1.02 voor de pc-versie van Horizon Zero Dawn moet verschillende oorzaken voor crashes verhelpen. Onder andere moeten opstartproblemen voorbij zijn bij het verschijnen van het ‘game-optimalisatie’-scherm als gebruikers geen vrije schijfruimte meer hebben. Daarnaast verhelpt de update crashes bij het updaten van grafische drivers nadat de game al was geoptimaliseerd om op een systeem te draaien.

Guerrilla heeft ook grafische verbeteringen doorgevoerd: sommige spelers zagen dat gezichtsanimaties niet synchroon liepen, omdat deze op 30fps vastgezet waren; dit probleem is verholpen. Verder zijn de prestaties bij het automatisch opslaan verbeterd. De maker van het sci-fi-spel heeft de volledige release notes van patch 1.02 op Reddit gepubliceerd.

Het gaat om de tweede patch voor Horizon Zero Dawn op de pc. Patch 1.01 pakte al meerdere problemen aan, waaronder crashes bij het starten van Steam. Er blijven problemen bestaan die te maken hebben met 4k- en hdr-weergave en gpu-gerelateerde issues. Guerrilla erkent dat deze nog niet verholpen zijn, maar de patches zouden in ieder geval de diagnostische logging verbeteren om de problemen beter in kaart te brengen.

Horizon Zero Dawn verscheen 7 augustus voor de pc, maar al snel na de release stapelden de klachten van spelers met problemen zich op.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-08-2020 • 09:58

102 Linkedin

Reacties (102)

Wijzig sortering
Ja maar nog steeds geen fatsoenlijke patch voor betere fps...
Nu snap ik wel dat crashes wel een bepaalde voorrang kunnen hebben in patches.. maar ik hoop in ieder geval wel dat er een patch gaat komen die ook de performance aan zich gaat aanpakken.

[Reactie gewijzigd door hoenens op 21 augustus 2020 10:01]

Performance problemen, met name hardware-afhankelijke, zijn dan ook stukken moeilijker te onderzoeken en verhelpen dan crash bugs. Je kunt hoog en laag springen dat het gefixed moet worden... maar iemand moet eerst ontdekken waar de problemen vandaan komen en hoe het op te lossen op een manier dat de performance voor andere hardware of andere delen van de game niet spontaan omlaag gaat. Dat doe je niet ff.

Een crash bug heeft vaak een crash log wat een hint geeft waar ergens in de code het probleem optreedt, dan heb je tenminste iets tastbaars om te onderzoeken. Bij performance problemen heb je bijna niets om je te helpen.

Het zou mijn persoonlijke nachtmerrie zijn om performance problemen te moeten debuggen.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar als dit zo'n grootschalig probleem is bij zoveel verschillende setups, kan ik mij bijna niet voorstellen dat dit tijdens QA/QC niet naar voren is gekomen? En misschien moet je de game dan niet releasen.

https://youtu.be/7w-pZm7Zay4 dit filmpje van Digital Foundry leggen ze de issues ook goed uit.

[Reactie gewijzigd door QPeter op 21 augustus 2020 11:47]

Ik ken mensen die hebben helemaal geen problemen gehad anders dan misschien lichte stutter.

Persoonlijk, op mijn R7 3700X en GTX 1070 heb ik amper issues gehad, anders dan eensi nde 3 tot 5 uur een crash, verder draaide de game top op mijn systeem, Settings wat lager en ik kan voor de meestegebieden 50 tot 70FPS houden. Echter heb ik na de 1.02 meer crashes, al zou dit ook kunnen komen door Streamlabs OBS.

De video van Hardware Unboxed laat wat meer samples zien aan GPU's, zo heb ej een 5700XT die tusse nde 2080 en 2080 Super zit qua prestaties.. Ze zullen wel wat systemen hebben om op te testen maar daar kan het allemaal dus prima op werken.
Voor mij was het een vergelijkbare ervaring zoals jij hem hier omschrijft. ~40 tot 70 FPS.

Ik draai het ook op een 1070 GTX op 1440p, maar merk wel dat het in de stukken met veel "beesten" hij wat moeilijker gaat. Maar dit heeft denk ik meer te maken met mijn I5.
Dit is nog op patch 1.01
Deel mee eens. Ware het niet dat Death Stranding, welke ook op de Decima Engine draait en ook recent is uitgekomen op de PC, een nagenoeg perfecte PC port heeft.

Het gene wat potentieel wel nog mee kan spelen is dat Horizon nog op een oudere versie van de Decima Engine draait gezien de originele game ondertussen een paar jaar oud is. Waardoor veel engine optimalisaties/verbeteringen ontbreken.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 21 augustus 2020 10:47]

Er werd ook gesproken van flinke verbeteringen in de engine bij Death Stranding, dus ik kan me voorstellen dat het niet een 1:1 vergelijking is. Maar Death Stranding laat wel zien dat het in de basis mogelijk moet zijn, dus het is jammer dat Horizon zoveel problemen heeft
Dat is niet vergelijkbaar. Hij mag dan wel op dezelfde engine draaien maar het blijft een andere game.
Wat ik mij ook meen te herrineren is dat Death Stranding van in het begin al voorzien was om op PC uit te komen en er dus mee gecodeerd is met PC in het achterhoofd. Dit terwijl Horizon alleen maar voor de PS4 zou uitgebracht worden.
Wat natuurlijk kan zijn is dat Death Stranding lang niet zoveel objecten gebruikt. Naast dat Death Stranding vanaf dag 1 ook is ontwikkeld met de PC in gedachte, waar HZD juist dat verre van was. Maar denk dus eerder dat het probleem in het punt zit van de content die bij HZD zwaarder is dan bij DS..
Tja, en natuurlijk een veel nieuwere versie van de Engine die blijkbaar niet fatsoenlijk compatible is met de content van HZD kan dan ook nog een probleem zijn.
Welke problemen met welke setup heb je precies?
Ik draai de game op 3440x1440 met een 9900k en een 1080ti.
Zit constant tussen de 50-60 fps met letterlijk alles gemaxed.

Heb niet echt veel problemen qua performance, in tegenstelling tot wat ik lees...
Ik speel thuis op een Core i5-4690K en een GeForce 2060 Super. Framerate is zeer instabiel, met heel veel stevige drops. Eigenlijk steeds als er nieuw landschap geladen moet worden, wat zeker als je een mount hebt erg vaak gebeurt. Maar ik heb dan weer nooit crashes :)
Dan zal ik even naar je CPU gebruik kijken. De kans is groot dat je een CPU bottleneck hebt. Een quadcore (CPU met 4 threads) is niet meer van deze tijd.
Maar op wat voor instellingen speel je het dan wel niet? Je moet natuurlijk niet verwachten dat het spel op Ultra goed zal spelen op een low-/midrange PC.. Ook zaken in de achtergrond kunnen voor problemen zorgen, zeker bij beperkte geheugen of CPU.
Same, maar dan met een 980ti. Dit is de eerste game die echt slecht draait en dan zelfs op medium settings. Het is speelbaar maar het is een zeer slechte port..
Hmm ik heb hem ook thuis draaien op een 4690K, en dan met een 2060 non super.
Ik heb wel mn CPU 24/7 op 4.5Ghz draaien ipv de stock 3.5.
Ik heb bijna alles maxed, en altijd 60 fps behalve op de meest drukke plekken, daar dipt hij soms 1 of 2x, maar is daarna direct weer stabiel 60.

Zal dus idd echt aan de CPU liggen.
Logisch, want oud en maar 4 cores/threads.

Ik zou al een 3600 gekocht hebben, maar kwam wat tussendoor financieel gezien.
Nou zit ik te denken om nog 'ff' te wachten en een 4600 ofzoiets aan te schaffen tegen het eind van het jaar.
Tuurlijk, ik weet best dat m'n processor aan vervanging toe is...
Maar het moment van upgraden is natuurlijk altijd een dingetje :)
Eigenlijk is HZD de eerste game waar ik het echt begin te merken.
Ik probeer het uit te zingen tot ik een heel nieuw systeem kan bouwen rond een RTX 3070.
Dus de 4690K moet nog een paar maanden mee :)
Alle hardware configuraties hebben problemen, zie de review van Digital Foundry.
Alle hardware configuraties hebben problemen, zie de review van Digital Foundry.
Nietszeggende reactie. Alle mensen hebben ook problemen.

"Welke problemen met welke setup heb je precies?"
Sowieso hebben alle configuraties last van frame time issues:
https://www.youtube.com/watch?v=7w-pZm7Zay4
Sowieso hebben alle configuraties last van...
Wow, ze hebben zonder mijn weten ook mijn configuratie getest...

Blind dat soort onzin roepen en blijven herhalen is natuurlijk stupide. De door Digital Foundry geteste configuraties hebben die issues. Natuurlijk zouden alle hardware configuraties issues kunnenhebben, als het issue software matig is en DF test met steeds dezelfde software setup.

Ik las bv. gister dat een aantal gebruikers die waren geupgrade naar W10 2004 opeens geen performance issues meer hadden. Is dat waar? Ik heb het niet getest in ieder geval. Ik laat HZD in ieder geval even liggen totdat de bugs er voor het grootste deel er ook daadwerkelijk uit zijn ipv. dat de developer/uitgever dat claimt.
Het zouden driver issues kunnen zijn, maar het heeft in ieder geval niets te maken met het merk CPU of GPU. Wel heel erg toevallig dat ze voor AMD, Intel en NVIDIA allemaal precies de drivers hebben gepakt die deze problemen hebben.

Als jij geen problemen hebt zou ik willen voorstellen dat je jouw setup en driver versies deelt met de jongens bij Digital Foundry zodat ze hun review kunnen herzien. Daar staan ze sowieso voor open. Ik wacht de video wel af.
Ik heb geen last gehad van performanceproblemen, maar draaide dan ook 2004 voordat de game werd geïnstalleerd. (core i7-8750H, 32GB ram, Nvidia GTX1070, Sata SSD voor de game, M.2 SSD voor mijn OS)

EDIT: ik speel de game op 1080P en haal gemiddeld 50-60FPS, ik maak daarbij gebruik van een Gsync scherm waardoor de schommelingen tussen framerate minder hinderlijk zijn

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 21 augustus 2020 12:11]

Hebben al die configuraties ook (genoeg(32GB in mijn geval)) geheugen met een zo laag mogelijke true latency(ik heb zelf volgens mij 3200CL14) en het spel op een NVMe geïnstalleerd? Ik zeg niet dat ik er absoluut geen last van heb, maar in mijn ogen loopt het spel vloeiend 60fps(gestaafd door de Steam fps overlay) op 1080p met een 1080ti en een 3900x. Ik snap dat andere mensen genoeg problemen hebben, maar ik krijg het idee dat het niet gewaardeerd wordt als je niet met de meute meeklaagt als je het probleem niet(echt) hebt. Ik zie het nut er niet van, aangezien het ook waardevolle informatie is welke configs er géén of amper last van hebben.

Ik heb overigens mijn fps gelimiteerd op 60 in de Nvidia drivers en gebruik dus géén v-sync en ook geen ingame limiter (meer).

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 21 augustus 2020 10:38]

Heb je wat frame time grafiekjes voor mij? Als jij geen problemen hebt zou ik de mensen bij Digital Foundry even een berichtje sturen, dan kunnen ze mogelijk hun 4+ verschillende configuraties aanpassen om de problemen weg te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 21 augustus 2020 10:47]

Grafiekjes niet, maar net ff de benchmark gedraaid.

Average: 59 Max:96 Min:43 Score: 10792
CPU fps 134 95% 97 99% 65
GPU fps 83 95% 72 99% 66

Dit bij borderless 1920x1080 en alles op ultra, alleen AA op FXAA

De laagste fps zit overigens helemaal in het begin van de benchmark(ook te zien in de grafiek), alsof ie dan nog textures aan het laden is.
Aan deze benchmark data heb je niets. Je moet frame time informatie hebben. Frame rates zijn maar een deel van de puzzel. Het probleem met HZD is dat de frame times niet consistent zijn.
Frametime is met Afterburner bijna 100% een strakke lijn van 16.7, met een paar kleine piekjes naar 20(zeer sporadisch). Ik had Afterburner overigens uitstaan tijdens de test, de min fps was met Afterburner draaiende 37, dus niet geheel onterecht.
Met betrekking tot je aangepaste reactie; Ik denk dat het handiger is de systemen te verzamelen waar er wél (grote) problemen zijn. ;)

Dit zijn de belangrijkste componenten uit mijn systeem(o.a. de voeding, mass storage HDD en de oude games Sata SSD heb ik even achterwege gelaten, in dit geval niet van belang):
AMD 3900X (met Be quiet! Dark Rock Pro 4, dynamish undervolted met -0,0625v(als ik het goed heb))
Kingston KC2000 NVMe SSD(systeem)
Samsung 970 EVO NVMe 2TB SSD (games, hier staat HZD ook op)
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Cooler Master MasterBox NR600 (mishandeld met de flex zodat er 2x200mm front fans in konden)
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ
INNO3D GeForce GTX 1080 Ti iChiLL X3 Ultra
Ugh, weer dat gezeur op grafiekjes, het gaat er meer om of je ze ook werkelijk merkt als je het spel normaal aan het spelen bent en dus niet als een gek puur zit op te letten of er mogelijk eens een framedrop hier en daar is.
Dat lijkt me sterk als hier al twee mensen aangeven dat het goed draait... Wellicht kúnnen alle configuraties problemen hebben maar dat is wat anders.
Als je met de boven genoemde (top-end) configuraties naar andere games kijkt, zie je dat daar een vele male hogere FPS te behalen valt.
Kijk je naar de configuratie die de gemiddelde gamer gebruikt, dan zal je zien dat je al snel onder de 40 FPS schiet.
Maar datzelfde issue had je toch ook bij Crisis? Dat werd toch eerder gezien als een 'feature' en we hebben daarom nog steeds de kreet "Can it run Crisis (remastered)?"...

Vergeet ook niet dat HZD op een PS4 Pro met 4k ook maar 30fps deed... Wat voor kaart en resolutie heeft die gemiddelde gamer? Is het dan verbazingwekkend dat het al snel onder de 40fps uitkomt?
Het probleem is niet eens de gemiddelde frame rate, er zijn problemen met frame times. Je kan hoge frame rates halen en toch een schokkende game ervaring hebben.
Maarja, de ene game heeft meer objecten dan de andere, dus echt een goede vergelijking kun je niet altijd maken.
Niet iedereen is gevoelig voor bijvoorbeeld frame time problemen. Mensen spelen ook met veel plezier games op consoles met drops naar de 25 fps. Mensen verschillen gewoon, maar technisch gezien zijn er overduidelijk problemen. Je kan het vergelijken met rijden met een niet perfect uitgelijnde auto. Niet iedereen merkt dat direct, maar het is technisch niet correct.
Tja, maar je kunt dan ook niet elk spel/scene met elkaar vergelijken want niet elk spel/scene maakt gebruik van hetzelfde aantal objecten en effecten..
Dat hangt volledig af van wat je definieert als 'goed draaien' of wat je uberhaupt beschouwd als probleem. Een bepaalde PC configuratie kan prima problemen hebben zonder dat mensen het merken. Je hebt ervaart/dan als gamer geen probleem, maar t.o.v. de console-variant van de game draait de game dan bijv. sub-optimaal. Dat lijkt ook precies te zijn wat er aan de hand is. De PC versie is gewoon niet of nauwelijks geoptimaliseerd, met alle gevolgen (problemen) van dien. Wellicht zou Nolimit89 wel 100 fps kunnen halen als Guerilla de game eerst goed had aangepast op de architectuur van de PC.

[Reactie gewijzigd door ThomasAH op 21 augustus 2020 10:39]

Alle hardware configuraties hebben problemen, zie de review van Digital Foundry.
Blijkbaar niet dus....gezien de reacties.
Je gaat er vanuit dat alle mensen deze problemen opmerken. Dat is niet het geval. Als je standaarden niet zo hoog zijn, of je niet gevoelig bent voor de problemen in deze poort ga je het inderdaad niet merken. Maar om het dan een goed product te noemen gaat mij wat ver.
tja, als ik er geen last van heb en ik veel plezier heb in het spel dan is voor mij het een goed product. maargoed, ik ga ook niet me blind zitten staren op wat grafiekjes... Als ik het visueel merk en dan heel vaak en daardoor het speelplezier bederft, tja, dan wordt het een andere zaak.. Maar uit eigen ervaring weet ik dat PC (game) development eigenlijk gewoon een hell is als het op configuraties aan komt..
Ik heb hetzelfde met een 1080ti en een 3900x. Bij mij loopt ie ook gewoon goed. Vreemd genoeg heb ik juist na 1.01 een paar craches gehad. Daarvoor de eerste 20 uur of zo zonder. Maar al vóór de 1.02 patch hield dat ook opeens weer op(zat toen op ongeveer 30 uur). Zou heel misschien ook met de temperatuur te maken kunnen hebben, achteraf gezien, aangezien dat ook op de warmste dagen waren volgens mij. Bij één andere game had ik vorige week ook freezes die ik normaal nooit had(Automobilista 2). En die liep gisteren ook weer normaal. Blijkbaar zijn 2 200mm fans net niet afdoende bij ca. 30graden.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 21 augustus 2020 10:27]

Ik heb een I7 10700K, Gigabyte Aorus GeForce Rtx 2080 Super Waterforce, 16 GB DDR4 3200.
Ik draai alles op ultra en eigenlijk stabiel op 72 fps. Soms schiet hij heel even naar 80 en soms naar 67 fps.
Heb verder ook geen issues.. maar me PC kan beter.. het ligt gewoon aan de game dat het niet zo goed loopt als het zou moeten lopen.
Maar wat is er mis als je rond de 67 en 72fps blijft? Dan zit je boven een mooie stable 60fps toch? Ik heb zelf een RTX 2080 TI in combinatie met een Intel i9-9900K cpu. Ik haal ergens rond de 120ish fps., ultra settings 1440p.
Ik snap je frustratie, maar het klopt niet helemaal. Ook al draait je game maar 60fps, tòch heb je een soepelere ervaring met monitor met een hoge refresh rate :)
Ja woord moe van Tweakers, Tweakers gaat steeds meer richting sociale media sites, waar iedereen omlaag gemod of geblocked woord.

Vreemd daar heb ik nog nooit van gehoord, waarom zou de spel soepeler draaien als de spel maar 60fps is en je monitor 120Hz is?!
Bij sommige games als HZD vind ik 60 fps persoonlijk niet erg heb zelf ook een 144hz / 1440p scherm, is geen fast paced shooter. Wil niet zeggen dat ik geen verdere optimalisaties wil om performance te verbeteren.

Heb trouwens zelf ook geen problemen gehad tot nu toe zelfs geen crashes dit met een R5 3600 / 2070 Super / 32gb 3600CL16 / Samsung 970 Evo 500gb OS / Intel 660p 2tb game drive
Bij sommige games als HZD vind ik 60 fps persoonlijk niet erg heb zelf ook een 144hz / 1440p scherm, is geen fast paced shooter. Wil niet zeggen dat ik geen verdere optimalisaties wil om performance te verbeteren.

Heb trouwens zelf ook geen problemen gehad tot nu toe zelfs geen crashes dit met een R5 3600 / 2070 Super / 32gb 3600CL16 / Samsung 970 Evo 500gb OS / Intel 660p 2tb game drive
Natuurlijk bij verschillende spellen maakt 60Hz en 60fps niet uit, maar je koop niet een 144Hz scherm om de grootste gros van je spellen op 60Hz en 60fps te draaien lijkt mij, en daar had ik het over, wat omlaag gemod werd.

Ik zelf moet nog Horizon Zero Dawn nog kopen en spellen, ik wacht altijd vele maanden tot alle fouten uit de spel zijn, en tot de spel een stuk goedkoper is, ik vind €49,99 nog steeds een hoop geld voor een spel, wacht altijd tot ze rond de €25,- zijn of lager.
Omdat Hz niet hetzelfde is als fps. Wanneer je scherm vaker ververst voelt het soepeler aan, ook op de desktop al. Er wordt vaker een nieuw beeldje getoont, en ook bij 60fps, of in ieder geval een fps lager dan de refresh rate van de monitor 'voelt' dat soepeler.
Ok, nooit gehad dat het voor mij soepeler voelde als me fps een STUK lager is dan me Hz van me scherm, wel als ik hoge fps heb op een hoge Hz scherm.
Bij mij is gek genoeg de framerate flink de lucht in gegaan. Zodanig veel dat ik van 1440P de game met betere FPS in 4K kan draaien.
Lijkt me wel de bedoeling dat er nog een patch gaat komen als je dit leest:
Guerilla erkent dat deze nog niet verholpen zijn, maar de patches zouden in ieder geval de diagnostische logging verbeteren om de problemen beter in kaart te brengen.

Logisch ook, zoals gimbal al aangeeft is het lastig debuggen. Persoon X heeft problemen met FPS. Als je dat dan zelf lokaal wil naspelen op compleet andere hardware, en je ervaart die problemen niet of andere problemen, weet je natuurlijk niks.

Dus dan is logging erg belangrijk. Ik weet niet wat ze precies loggen maar je kunt bv kijken naar frametimes. Indien die spiken wil je dat direct loggen, en ook daaromtrent eigenlijk van alles weten. Dus logging er net voor, en er net na is dan erg interessant. Dat wordt (neem ik aan) dan opgestuurd vanuit de client naar Guerilla, en hebben ze op die manier wat handvatten voor het onderzoeken.

We kunnen lang lullen over dat dit niet had mogen voorkomen maar uiteindelijk heb je soms te maken met dit soort situaties. Dan ben ik in ieder geval blij dat ze direct de problemen erkennen, en er ook mee aan de slag gaan. Daar kan menig bedrijf nog wat van leren.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 21 augustus 2020 10:56]

Ik speel HZD op een Gigabyte X570 UD met een Ryzen 5 3600(non OC) en 32GB @ 3000Mhz en een RTX 2070 (non OC): 60-70 FPS op 1440P Ultra (of Ultiem) Dus mij hoor je niet klagen!
Dat is net het probleem. U wilt betere fps en performance. Geen idee wat voor systeem u heeft. :s
Ik vind het goed dat ze er mee bezig zijn maar tegelijkertijd vind ik het wel heel kwalijk dat ze de game in deze staat uitgebracht hebben. De lijst met issues is behoorlijk lang, ik had van Guerilla beter verwacht (ook sal hebben ze het porten van deze game uitbesteed aan een Chinees bedrijf).
Dit zijn toch typische problemen die bij een beta-test aan het licht komen. Mogelijks hebben ze te veel intern getest op weinig diverse systemen.
Gezichtsanimaties die niet synchroon lopen, dat moet toch ook bij de high-end systemen opvallen?
Het is gewoon een goedkope port geweest, ze hebben het niet voor niets laten doen door een Chinees bedrijf terwijl Nixxes het ook had kunnen doen (Nederlands, gespecialiseerd in het porten van games).

Het is allemaal een beetje jammer om het maar netjes uit te drukken. Ik heb ook het idee dat ze HZD op de PC hebben uitgegeven alleen maar om de PS5 te promoten. Na het spelen van HZD willen mensen het vervolg spelen en die komt natuurlijk alleen uit op de PS5.
Een snelle cash grab tegen minimale kosten. Nu weer een halfbakken patch met zeer minimale aanpassingen en een diagnostiek systeem die problemen moet traceren waarvan ze zelf nog geen weet hebben hoe dit op te lossen. Zeer kwalijk als je het mij vraagt.
crashed nog steeds
Voor mij helaas ook. Wachten op 1.03.
crash at boot of kom je wel in het spel?

Mensen met een CPU zonder AVX kunnen het spel namelijk niet eens booten. ;)
(Hetzelfde 'euvel' geldt voor Death Stranding).

Heb zelf dan ook HZD en Death Stranding gerefund omdat ik ze niet kan spelen op mijn X5680 6-core Xeon cpu (zonder AVX). :/
Hij crasht tijdens het spelen. Spreken met NPC's in het 'tutorial' gedeelte is al Russisch roulette en zodra dat voorbij is dan is ieder beweging gevaarlijk.

Geen AVX op de processor... Nu weet ik dat mensen niet altijd het nieuwste van het nieuwste kunnen kopen... Maar dan heb je het over CPUs van meer dan 10 jaar oud. Dus die vallen ook al niet meer onder minimum recommended specs.

[Reactie gewijzigd door EXos op 21 augustus 2020 17:48]

Klopt natuurlijk.
En ik verwijt het HZD of Death Stranding ook zeker niet dat mijn CPU te oud is om ze te booten.
Het is alleen wél de éérste keer dat ik dit issue tegen het lijf loop, dus vandaar.
Mijn PC begon met een i7 950 (4-core) en 12GB ram en die heb ik toen later geupgrade naar de x5680 (6-core) met 48GB ram (Ark:Survival Evolved werkte niet goed met <16GB ram) en ondanks de PCI-E 2.0 doet de GTX 1070 die erin zit het ook gewoon prima.

Er staat een upgrade in de planning (heb al een case, power supply, ed) maar heb vorig jaar ook een nieuw huis gekocht waar erg veel geld in is gaan zitten (en nog steeds wel wat aan nodig is) dus ik verwacht pas over een jaar of zo budget te hebben om de PC te vervangen. :)

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 21 augustus 2020 18:00]

Finally! Heb er al 30 of 40 uur inzitten maar moet helaas wel constateren dat de game om het uur, of twee uur, crashte (vaak in drukke gebieden (dorpjes)).
Heel jammer, maar ik pak deze wel mee bij een sale. Ga geen instabiel spel spelen.
of het instabiel is hangt helemaal af van de configuratie die je hebt en met wat voor instellingen je speelt. Genoeg mensen die ook nergens last van hebben.
Buiten sommige crashes blijft het een super mooie game met een prachtig verhaal en de gameplay is ook super zeker met een controller. Een aanrader voor iedereen :-)
Lost voor mij helaas niks op. Bij de eerstvolgende missie die ik startte crashte het spel weer middenin de missie, weg voortgang. Ik laat 'm nog even op de plank liggen totdat de crashes echt opgelost zijn.
Het spel voelt traag en haperig aan op een of andere manier.
de FPS counters van Nvidia en Steam geven aan dat ik zo rond de 60 - 70 fps zit, maar zo voelt het voor mijn gevoel niet.
ik kan er nog niet echt achter komen wat het veroorzaakt, of dat het misschien gewoon aan mij ligt.
dit is ook met de laatste patch.

gelukkig nog geen crashes gehad.
Ik heb hetzelfde; gtx1060, freesync, 144hz, vsync in nvidia panel op fast, ingame heb ik vsync uitstaan, maar t blijft schokkerig aanvoelen, terwijl de fps rond de 60/70 schommelen.
Soms dropt de framerate wel naar 30, dus heel consistent is het niet.
Ik zit op windows 10 met de 2004 update, maar heb de patch nog niet geïnstalleerd, de crashes heb ik ook af en toe.
Ik heb zojuist nog ff bioshock infinite gespeeld en daar viel me op hoe vloeiend dit speeld t.o.v Horizon dawn, dit staat dus los van de framerate, ik ben ff dieper in allerlei setting gedoken, maar een echte oplossing heb ik ook nog niet gevonden helaas.
Ik heb een goede 46 uur in de game zitten nu, en de crashes die ik had waren helemaal in het begin en op 1 hand te tellen..

alle problemen die mensen ervaren gaan blijkbaar aan mij voorbij..

wel op een AMD GFXkaart, als dat uit maakt..
Ik hoop dat ze dat probleem met de camera nog gaan aanpakken - ik kan er niet echt mee leven dat de volgcamera naar rechts of links glijdt en Aloy niet meer gecentreerd in beeld is. Zijeffect daarvan is weer dat ze begint licht naar links of rechts te lopen als je 'naar voren' indrukt. Ik heb begrepen dat dit op de consoles makkelijk te verhelpen is omdat je daar de stick heel lichtjes naar een andere kant kan indrukken, maar op de PC werkt het natuurlijk niet zo.

Het effect is in ieder geval zo sterk bij mij dat ik er misselijk van word en dat heb ik nog nooit bij een spel gehad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True